KULT

Jakupcsek Gabi: Nagyon komoly következményei vannak annak, ahogyan élünk



- Az egyik legelgondolkodtatóbb számomra a barátságról szóló fejezet volt. Érdekes dolog, de a szakmából igazán közeli barátom nem lett, és nem is nagyon ismerek ilyen barátságokat. Igazi barátságokat akár színészek, akár újságírók, akár más művészek közt akkor látok, ha valakik együtt jártak iskolába, vagy nagyon-nagyon hosszú ideig dolgoztak együtt. Általában az ilyen szakmai barátságok a közös munka végeztével fellazulnak, vagy meg is szűnnek. Te ezt hogy látod?

- Most már abszolút így látom. Nekem volt alkalmam 25 évet nem ebben eltölteni. 25 évig egészen más szakmában dolgoztam, és az elmúlt 10 év az, ami ezen nagyot fordított. Addig közösségekben dolgoztunk. Mindegy hogy ezt Szabadság térnek hívtuk, vagy Danubius Rádiónak, de ha napi tíz órát töltesz valakivel, az óhatatlanul az életed része lesz. Ha öt évig, az még többet nyom a latban. De ma már sehol nem tudsz dolgozni öt vagy tíz évig. Egyetlen műsort tudok mondani talán, ahol így van. Akkora a rotáció, hogy nincs esély személyes kapcsolat kibontakozására.

És ahogy az egész országban, úgy a szakmában is elterjedt az „oszd meg és uralkodj” elve.

Nincs olyan téma, amiben két csapattag ugyanazt gondolná. Ha csak 20 forinttal többet keres, akkor már mást gondol.

- Egy fontos, amit megtudtam rólad a könyvedből, és nagyon szimpatikus, ahogy a nagymamasághoz állsz hozzá. Te lubickolsz benne, miközben sokaknak traumát okoz.

- Mert az idő múlásával nagyon kegyetlenül bánunk. Borzasztó nagy baj lesz ebből is. A személyes tragédiákat már látom. Egy társadalom, ahol nem gondoskodnak a negyven fölöttiekről, a hatvan felettiekről már ne is beszéljünk, ott nagyon komoly dolgok lesznek egy idő után.

És egyébként pont azok fogják ezt megszenvedni idős korukban, akik kialakították.

Én elég korán szültem, és a fiaim is viszonylag időben alapítottak családot. Úgyhogy én abszolút kalkuláltam azzal, hogy a kislányom és az unokám közt kisebb lesz a korkülönbség, mint a testvérek között. Ezért ez nekem borzasztó könnyű, csak ki kell húznom a bilit a szekrény alól, mert ott van. És így tudatilag is könnyebb, nem kell átállnom.

- Egy gyerek megfiatalítja az embert...

- Persze, óhatatlanul. Nem csak azért, mert hormonálisan kicserélődsz, hanem mert más problémakörökben gondolkozol. Nem az elmúlás felé mész, hanem a létrehozás felé. Óriási különbség, hogy valamit leépítesz vagy felépítesz. Amikor 46 évesen nem a veszteséglistát kell írnom, hanem azt, hogy mik a tervek jövő nyárra, az nagyon megszabja az ember személyiségét.

Engem a munka is mindig addig érdekel, amíg létre kell hozni valamit, ameddig dübörög.

Egyáltalán nem szeretek belekényelmesedni a dolgokba, pedig másnak az adja a biztonságot.

- Woody Allen mondta egy interjúban, hogy nem jó az embernek találkoznia a nagy példaképekkel, neki személyesen Groucho Marx és Ingmar Bergman is csalódást okozott. Nyilván nem várom, hogy neveket mondj, de előfordult, hogy egy interjúalanyra nagyon készültél, és csalódást okozott?

- Név nélkül? Persze. Vannak példaképek, akikkel nem biztos, hogy le kell ülni beszélgetni. Bármilyen furcsa. Nem biztos, hogy beszélgetni kell, hanem csak követni. Nem mindenki tudja verbálisan megfogalmazni azt, amit az egyéb tevékenységében egyébként művészi fokon meg tud mutatni. Egy nagy színész nem biztos, hogy tud jól interjút adni. Nem ez a formanyelve.

- Magamon azt vettem észre, hogy zenészekkel tudok a legkönnyebben interjúkat készíteni, és valamiért színészekkel a legkevésbé. Neked van ilyen?

- Voltak sztereotípiáim, hogy sportolókkal tudok a legkevésbé beszélgetni, de ez most megdőlt, mert olyan sorsok kerültek elém. Abban a pillanatban, hogy nem a sportteljesítményéről kell beszélgetni, hanem az odáig vezető útról, egészen más ember ül már ott. Vagy a leköszönő sportolóval lehet jól beszélgetni. Mindig az az érdekes, ha az embernek a saját történetéről kell beszélnie, vagy az érintettségéről. Ha két ember okosan beszélget valamiről – és a műsorok 90%-a erre jön létre –, ott mindig behal a dolog, vagy legalábbis kétélű fegyver.

Azt kell behívni, aki ott volt, aki átélte, és arról legyen szó, amit átélt.

- Túl azon, hogy megjelent a könyved, mivel foglalkozol, mire készülsz mostanában?

- Én napi műsort készítek immár 30 éve. A készülés mennyiségét tekintve ez óriási felkészülést igényel. Mellette van egy cégem, tréningeket szervezek vállalatoknál, és a könyvvel nagyon szeretek vidékre járni. Ez a legjobb része a könyv utóéletének, hogy találkozom azokkal, akik olvassák. Amikor elkezdhetek beszélgetni azokkal, akiknek írom – ahogy most veled is.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Szűcs Márta
A Liszt Ferenc-díjas magyar operaénekes 72 éves volt.
Malinovszki András - szmo.hu
2025. április 24.



Elhunyt Szűcs Márta Liszt Ferenc-díjas magyar operaénekes, a Magyar Köztársaság Arany Érdemkereszt kitüntetettje – írja a Papgeno.

Szűcs Márta 1952. szeptember 7-én született. 1981-ben diplomázott a Zeneakadémián Révhegyi Olga növendékeként. Közvetlenül diplomaszerzése után a Magyar Állami Operaházhoz szerződött. Giuseppe Verdi Rigolettójának Gilda szerepével debütált.

1983-ban a Brüsszeli Belcanto Énekversenyen a legjobb női alakítás díját nyerte Donizetti Lammermoori Luciájával. 1984-ben Edinburgh-ban, Glasgowban, Liverpoolban és Newcastle-ben Gilda szerepét énekelte nagy sikerrel.

Szűcs Márta olyan világsztárokkal énekelt együtt, mint Renato Bruson, Piero Cappuccilli, Sherill Milnes, Jevgenyij Nyesztyerenko, Jennifer Larmoore vagy Peter Dvorsky.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Komoly bakival ért véget a Hunyadi sorozat záróepzódja
Nem valószínű, hogy a tévedés utólag elhomályosítaná a rendkívül népszerű széria sikerét, mindenesetre egy kis odafigyeléssel el lehetett volna kerülni.


Elképesztő sikere volt a Hunyadi sorozatnak, amibe tényleg apait-anyait beleadtak a készítők: mind látványvilágában, mind történetmesélésében, mind a színészek játékában új korszakot hozott a magyar mozgóképkészítés világába.

A hírekbe sokszor a fülledt erotika miatt bekerülő sorozat utolsó részének utolsó perceibe ugyanakkor egy komoly baki csúszott be, amit egy kis odafigyeléssel el lehetett volna kerülni – vette észre az ATV.hu.

A mű természetesen szabadon kezeli a történelmi eseményeket, de azért arra igyekeztek vigyázni a készítők, hogy tárgyi tévedések ne rontsanak az élvezeti élményen. Az utolsó rész utolsó perceiben azonban a záró feliratban azt lehet olvasni, hogy az V. László után a következő magyar királyt, Hunyadi Mátyást „a Duna jegén koronázták meg”.

Azon túl, hogy a Duna jegén történt eseményeket a történészek ma már egységesen cáfolni szokták,

azt soha senki nem is állította, hogy maga a koronázás is Duna jegén történt volna – a legenda szerint csak Mátyás királlyá választása történt ott.

Történelmi tény, hogy Hunyadi János fiát csak évekkel később, 1464. március 29-én koronázták meg, ráadásul a Dunától jócskán messze, Székesfehérváron.

A sorozat népszerűségének azonban ez a tévedés valószínűleg mit sem fog ártani: a Hunyadi – A Holló felemelkedése húsvétvasárnaptól ráadásul már a Netflixen is elérhető.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt Galkó Balázs
Fia közösségi oldalán jelentette be a hírt. A színész az utóbbi időszakban több egészségügyi problémával küzdött.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. április 25.



75 éves korában elhunyt Galkó Balázs színész. Halálhírét fia, Galkó Máté közölte a Facebookon.

„Apa-Balázs immár József Attila és Miki bácsi társaságában elmélkedik egy jobb világról. Búcsúztatásáról itt a facebookon értesítünk benneteket”

– írta a bejegyzésben, amit a Blikk vett észre.

Galkó Balázs az elmúlt évben több súlyos balesetet is elszenvedett: hat bordája eltört, és kétoldali tüdőgyulladást is diagnosztizáltak nála. Többször szorult sürgősségi ellátásra, január elején pedig hosszabb időre kórházba került.

Nemrég a lap munkatársai otthonában keresték fel, ahol arról beszélt, hogy anyagi nehézségekkel küzd, és nem tud megélni a nyugdíjából. Februárban adta hírül, hogy munkát talált: hivatalsegédként kezdett dolgozni egy könyvelőirodánál.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Kifogyunk a szuperlatívuszokból… visszatért a legjobb Star Wars, amit valaha láttunk: az Andor!
Ha szereted a Star Warst azért nézd, ha pedig nem, azért! Nincs kérdés, az utóbbi idők legjobb sorozatát tette le elénk Tony Gilroy és kis csapata.
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. április 24.



Nem véletlen, a háromrészes első pakk, amit az egeres cég megosztott velünk a Disney+-on. Az Andor eddig is történetfolyamokkal operált, volt egy bonyodalom, amibe Andor vagy egyéb fontos szereplő belekeveredett, majd több részen keresztül ügyesen szőtt sztorivezetéssel megoldották a problémákat. Majd jött a következő kalamajka, ami az előző etap közvetlen következménye volt, és egy pár részen keresztül ekörül forognak főszereplőink. Az első évadból példaként említhetjük a „bankrablást”, melynek eredménye a börtönből való megszökés fejezet.

A mostani három epizód Andor (Diego Luna) kis kalandjával kezdődik. Ellop egy kísérleti Tie Fightert (egy birodalmi űrhajó a Star Wars világában), majd leszállítja azt egy másik pilótának.

Ám nem a kollégáját találja az átadáskor, hanem tizenöt éhes, szedett-vedett, menekült lázadót, akik nem tudják ki Andor és csak el akarnak menekülni a bolygóról. Főszereplőnk megint rossz helyen volt, rossz időben, de jó szokásához híven itt is rabként folytatja a történetszállát. Ezalatt a galaxis többi szegletén is tevékenykednek az első évadból megismert karakterek.

Mon Mothma (Genevive O’Reilly) lánya esküvőjén próbálja a lázadás pénzügyi hátterét stabilizálni kapcsolatainak köszönhetően. Syril Karn (Kyle Soller) is visszatér, aki a birodalmi aktatologatóból kisfőnökké avanzsált – a két évad között eltelt egy év és ez idő alatt elkezdte élvezni új szerepkörét. A törtető birodalmi tiszt Dedra (Denise Gough) egyengeti karrierjét, akivel az előző szezon óta egy párt alkotnak.

Ennek a szálnak a legnagyobb konfliktus forrása egy zseniális ebéd Karn kegyetlen édesanyjával.

Emellett megkapjuk az előzetesekben beígért Krennic igazgató (Ben Mendelsohn) cameo-t, reméljük nagyobb szerepe lesz az ausztrál színésznek. Luthen Rael (Stellan Skarsgård) pedig továbbra is elvégzi a szükséges piszkos munkát a lázadás sikeréért, amihez senkinek nincsen gyomra. Akár egy esküvőn is tevékenykedik az öreg.

Az emlegetett lázadás pedig szépen, lassan építkezik, ez a sok történetszál már az első három részben szépen összeáll, ismerjük célokat, a motivációkat, minden karakter tökéletesen átalakul az alkotó Tony Gilroy víziójának megfelelően. Látjuk, melyik szereplő, hogyan fog bekapcsolódni a galaktikus konfliktusba. Nem viccelek, amikor azt írom, az Andor továbbra is egy csiszolatlan gyémánt.

Akik nem szeretik a Star Wars-t, azok is bátran próbálkozzanak vele, mert nem a szokásos Csillagok háborúját kapjuk, mint amire számítunk.

Talán ez volt a legnagyobb probléma az első évaddal is. Akik szerették a Star Wars-t, azok számára lassúnak és vontatottnak tűnt, akik pedig nem kedvelték a franchise-t, azok hozzá se mertek nyúlni. Pedig ez egy bámulatosan csavaros összeesküvés és lázadás története, apró sztorimorzsákkal elmesélve a karaktereken keresztül. A kisember küzdelmét mutatja be egy elnyomó rendszer ellen. Legyen az egy galaktikus birodalom vagy egy kegyetlen anya karaktere. Elképesztően hatásos és akkor még csak a történetről beszéltünk.

A látványra nincsenek szavak. Mintha ott lennénk Mon Mothma esküvőjén, vagy Bixékkel az ellátmány bolygón. Ja igen. A fekete ló, ami az első évadot sokaknak megkeserítette, sajnos még mindig itt van. Bixnek (Adria Arjona) továbbra sincsen igazán funkciója vagy célja azon kívül, hogy megint jól bántalmazzák szegényt.

A hölgy tényleg csak azért van jelen, hogy Andor aggódjon valakiért és egy célt adjon neki, hogy meg lehessen menteni.

Még akkor is, ha Bix talán már nem annyira törékeny, mint az első évadban volt, de még mindig nem ér fel a többi részletesen megírt, árnyalt karakterhez. Pedig Adria Arjona jó színésznő, ezt már a tavalyi A bérgyilkos, aki nem is volt-ban is bizonyította. Akit eddig zavart Bix, nem kecsegtetem, ugyan olyan rossz. Ám a többiek továbbra is lélegzetelállítóan autentikusak. Stellan Skarsgård hihetetlenül gyorsan vált a lázadás verőembere és a jólelkű műkincskereskedő szerepe között.

Diego Luna, mint egy svájci óra hozza Cassian Andor szerepét, akit talán egy mocskos Han Solonak lehetne leírni.

Mon Mothmát alakító Genevieve O’Reilly már nem csak külsőleg hasonlít az eredeti trilógia híres szenátorára, hanem ténylegesen, aktívan vezeti a lázadást a háttérből.

Minden apró részlet, amit a képernyőn látunk, egy élő, lélegző világot mutat be nekünk. Látjuk a tárgyak funkcióját, nem csak a háttérben látványos díszletként vannak jelen. A vizuális effektek hibátlanok és az eltelt egy év alatt a birodalmi rohamosztagosok is megtanultak célozni!

Nem gondoltam volna, hogy látni fogok Star Warsban bárkit meghalni rohamosztagosok pontos lövései által, de ez a nap is eljött!

Tony Gilroy úgy szővi a forgatókönyvet, mint a Banyapók a hálóját J.R.R. Tolkien könyveiben. Becsalja a nézőt a képernyő elé, elragadja és ott tartja az első pillanattól az utolsóig és továbbra is nagyon működik. Alig várom a folytatást!


Link másolása
KÖVESS MINKET: