KULT
A Rovatból

Jakupcsek Gabi: Nagyon komoly következményei vannak annak, ahogyan élünk

A népszerű műsorvezetővel új könyve kapcsán beszélgettünk illatokról, a társadalom felelősségéről, és a nagymamaságról.


Jakupcsek Gabival egyszer régen, még a Danubius Capuccinóban volt szerencsém együtt dolgozni. Már akkor megragadott természetessége, közvetlensége és nyitottsága. Egy Frei Tamási fordulattal élve, akkor még nem sejtettem, hogy egyszer interjút fogok készíteni vele. De legnagyobb örömömre most ez is megtörtént.

- Volt számomra egy meghatározó Jakupcsek Gabi pillanat. Délutáni műsor volt, karácsony előtt jártunk, és a vendégeiddel éppen a Mikulásról beszélgettetek. Akkor Te a kamerába fordultál, megszólítottad a gyerekeket, és olyasmit mondtál, hogy tudjátok, van az igazi Mikulás, és van, amikor emberek beöltöznek Mikulásnak, mi most róluk beszélünk. Nagyon megragadott, hogy gondoltál erre. De nem tudtam eldönteni, mert annyira nem ismerlek, hogy ennyire empatikus vagy, vagy ennyire alaposan körbejársz mindent, hogy az ilyen apróságokra is gondolsz.

- Három dimenzióban gondolkozom. Az én dolgom közvetíteni. Nem önmagamért ülök ott, hanem azért, hogy a témát, amihez hozzányúlok, azt a nézők és az ott ülő vendégek között közvetítsem. Amikor beszélek a műsoraimban, a nézőt képviselem, és sokszor teszek fel olyan kérdést, amire lehet, hogy én magam tudom a választ, de a néző nem feltétlenül. A műsorvezetők, vagy a talk show-k házigazdái ott követik el a legnagyobb hibát, hogy a saját tudásukból indulnak ki.

Pedig abból kell kiindulni, hogy hol vagyok, milyen szinten kell azt a témát ott feldolgozni és kiknek.

Én most is kibeszélek a műsoraimból a láthatatlan harmadik félnek. Ez inkább egy szemszög.

- Két vallomással tartozom. Az egyik, hogy ez az első könyved, amit olvastam, a másik az, hogy nem tagadom, előítélettel vettem kézbe. Gondoltam, ez is egy celebkönyv, lehúzol még egy bőrt a riportjaidról, láttunk ilyet. De aztán igen hamar rájöttem, hogy nagyon is húsba vágó, kemény dolgokról írsz, és a beszélgetéseidet épp csak említed, gondolatébresztőnek, ha úgy tetszik, vitaindítónak használod. Már-már azt lehet mondani, tulajdonképpen filozofálsz.

- Nem szeretem az újrafeldolgozásokat. Tovább akartam gondolni azokat a jelenségeket, amelyekkel az elmúlt két évben rendszeresen találkoztam, amik mellett nem tudtam elmenni. Az előző két könyv is hasonló logikán alapul.

Emlékszem például, amikor a foci-vb és az olimpia éve volt, mekkora lehetőség volt számomra tanulni arról, mi az, hogy fair play, mi az, hogy igazságtalanság, mi az, hogy emberi küzdelem, mi az, hogy egy európai csapatban majdnem mindenki fekete...

Rengeteg olyan apropó van, ami kapcsán egy gyerekkel el lehet beszélgetni a világról. Szerintem nem érdemes kihagyni, ami épp akkor történik. Már amikor becsuktam a könyvet, sajnáltam, mert idő közben is olyasmik történtek velem, amelyek más megvilágításba helyeztek egy adott témát, legszívesebben átírtam volna némelyik fejezetet.

- Ebben a műfajban is igaz, hogy egy könyvet csak abba hagyni lehet, befejezni nem.

- Így van, és amikor kérdezik, hogy mikor jön a következő könyv, nem tudom megmondani. Annyit tudok, hogy amikor becsuktam a könyvet, akkor jelent meg ez a balhé a közéletünkben, ami most van, és tudom, hogy ezzel nekem dolgom lesz. Mindenképpen írni fogok róla a következő könyvemben, de még várjuk meg, hová fejlődik ez. Nem a balhéval lesz dolgom, hanem a balhé következményeivel.

Engem az érdekel, ami a hétköznapi emberre vissza fog hullani ebből.

- Hogy érzed, mi fog visszahullani?

- Szerintem komoly következményei vannak azoknak, amik történnek egy közösségben vagy egy országban. Sorra beszélgetek a műsoraimban olyan problémákról, amelyek az elmúlt generációk nevelési hiányosságaiból adódnak. Jön egy gyerek siserehad, akik rettenetes, hogy mit kaptak. Agresszió, szenvedélybetegség, figyelemzavar. Nagyon komoly következményei vannak annak, ahogyan élünk. Mit adsz tovább? Mindent!

A társadalom tükröt tart, és aki nem hajlandó ezzel szembesülni, azt is szembesíteni fogják.

- A könyved címe Nagy levegő – aki megáll, elsüllyed. Mikor, mihez kell nagy levegőt vennünk?

- Nagyon sokszor kell nagy levegőt venni. Minden elképesztő sebességgel gyorsul. Nem csak a történések, hanem az erkölcsi változások is. Nagyon sokszor el kell határolódni a dolgoktól, vagy bele kell állni. Döntened kell. Ha nem döntesz, az is egy döntés. Azok az emberek, akik nem döntenek, azok menekülnek a sorsuk elől különböző szenvedélybetegségekbe, vagy betegségekbe. Mert a megbetegedés lehet egy tünete annak, hogy valaki nem akar venni egy nagy levegőt.

- Távol maradni is politika, hogy egy aktuális mondatot idézzek.

- Így van. Ez most egy aktuális mondat, bizony.

- Kicsit másfelé kanyarodok. Gyerekkoromban volt egy Csukás István mesekönyv, Sajdik Ferenc rajzokkal. Űrhajó az orrbolygóról volt a címe, ami illatos könyv volt. Az volt benne a pláne, hogy voltak benne ilyen kis képek, amiket ha megdörzsöltél, érezhetted a képen látható tárgy illatát, a banántól a büdös cipőig. Gondolom, nem lep meg, hogy a könyvedről eszembe jutott, hisz sokat írsz erről a témáról is. Miért ilyen fontosak számodra az illatok?

- A napom 10 óráját szoros emberfogásban töltöm. Tömegek között. Vagy azért, mert tréningezek, és ott kétszázan ülnek egy teremben, vagy azért, mert a stúdióban 26-an jönnek be egy nap, plusz a stáb és a nézők. Nagyon sok ember között élem az életemet. Ennek a nagyon sok embernek sokféle érzései vannak, és ezek az érzések megnyilvánulnak a testek illatában. Illetve otthonról is hoznak illatokat. Az lehet hagymaszag, bagó, lacipecsenye vagy parfüm. Ezt mind megkapom a történetével együtt. Mind plusz információ az illetőről, és olyan szinten telítődöm velük egy nap alatt, hogy óhatatlanul van bennem egy utóéletük.

Én egyébként is teljesen illatfüggő vagyok. Reggel mindig gondolkodásra késztet, hogy aznap milyen típusú programra megyek, és mennyi energiával, mit akarok magamból sugározni, és ehhez milyen illat legyen rajtam. Az illatok meghatározó élményei az életemnek. Másnak az ízek, nekem az illatok.

- Csak utólag, az interjúra készülve fedeztem fel, hogy a könyvedben is van egy dörzsölhető „illat pont”...

- Kettő, van az elején és van a végén is. Hogy vegyél egy nagy levegőt.

- A másikat nem vettem észre, de most majd akkor azt is fellapozom. Az olvasottak után feltételezem, nem véletlen, hogy pont az a bizonyos illat került oda.

- Az volt a konszenzus, hogy egy nem megosztó, tiszta illat legyen.



Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Tragédia a Netflix velencei forgatásán: a stáb szeme láttára meghalt a sikersorozat rendezőasszisztense
Diego Borella az Emily Párizsban ötödik évadának munkálatai közben esett össze. Az orvosok a Hotel Danieli épületébe siettek, de már nem tudták megmenteni a 47 éves rendezőasszisztenst.


Tragikus esemény árnyékolta be az Emily Párizsban forgatását Velencében: váratlanul elhunyt Diego Borella, a Netflix népszerű sorozatának rendezőasszisztense.

A Daily Mail beszámolója szerint az ötödik évad utolsó jeleneteinek felvétele zajlott a lagúnák városában, amikor Borella a stáb jelenlétében összeesett.

A La Repubblica információi szerint

az orvosok csütörtök este, 7 óra körül érkeztek a történelmi Hotel Danieli épületébe, de már nem tudták megmenteni az életét.

A rendezőasszisztens mindössze 47 éves volt. A hírek szerint halálát valószínűleg szívroham okozta.

A tragédia után a forgatást ideiglenesen felfüggesztették. Az ötödik évad velencei jeleneteit augusztus 15-én kezdték rögzíteni, és eredetileg hétfőn fejezték volna be a munkát.

Diego Borella 1978-ban született Velencében. Elismerést szerzett rendezőként és íróként, tanulmányait Rómában, Londonban és New Yorkban folytatta. Közösségi oldalain meséket, haikukat és színdarabokat is megosztott.

(via Femina)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Tóth Gabi: kimegyek mindjárt, azt kint valakit agyonverek – A Megasztár előzetese szerint bőven lesz feszültség a tehetségkutatóban
Herceg Erika könnyeit törli, Curtis kiakad és káromkodik, Marics Peti pedig kiabálni kezd.


Hamarosan érkezik a Megasztár idei évada. A csatorna egy előzetest is megosztott, melyből kiderül, hogy bőven lesznek megint feszültségek, sértődések, könnyek.

A műsorban új mesterek is érkeznek. A zsűri tagjai: Tóth Gabi, Herceg Erika, Curtis és Marics Peti. Ördög Nóra pedig új társat kap a műsorvezetéshez, Till Attila helyett Szépréthy Roland lesz a partnere.

VIDEÓ: A Megasztár beharangozója


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Fotók: Káprázatos légi parádéval ünnepelte a honvédség augusztus 20-át
A bemutatón nemcsak a jól ismert régi helikopterek, hanem vadonatúj harci és szállító gépek is feltűntek, amelyek most először repültek a főváros felett.


Budapest felett idén is látványos légi parádéval ünnepelte Szent István napját a Magyar Honvédség. A programban minden olyan repülő eszköz bemutatkozott, amely a honvédség birtokában van, köztük vadonatúj harci és szállító gépek is, amelyek most először tűntek fel a főváros felett.

Az érdeklődők a bemutatón láthatták

a már jól ismert MI–17 és MI–24 helikoptereket, de a legújabb H145M és H225M típusok is feltűntek.

Az eseményen készült fotóinkat itt tudjátok megnézni (kattintás után galéria nyílik):


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
A romantikus komédia, ami se nem vicces, se nem romantikus, de épp ettől lesz jobb és több – Kritika a Többesélyes szerelemről
Mondd, te kit választanál? A dúsgazdag, magas, jóképű és sármos üzletembert, vagy a csóró, magas, jóképű, sikertelen színész exedet? Itt a szerelem ötven árnyalata!


Celine Song nevét 2023 januárjában kezdte hajtogatni szinte mindenki az amerikai filmes körökben, amikor első filmjét, az Előző életeket bemutatták a Sundance Filmfesztiválon. Nem véletlenül, hiszen egy csodás alkotásról volt/van szó, amelyben két dél-koreai gyerekkori jó barát (talán több is annál), a Föld két legtávolabbi pontjára kerül, majd felnőttként újra felveszik a kapcsolatot, és maguk sem gondolják, hogy ez milyen érzelmeket ébreszt bennük.

A film átfesztiválozta a világot, majd 2024 januárjában végül a magyar mozikba is befutott (igaz, 2023 szeptemberében már el lehetett csípni a CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztiválon), nem sokkal később pedig két Oscar-díjra is jelölték, a legjobb film és a legjobb eredeti forgatókönyv kategóriáiban.

S hogy mi volt az Előző életek titka? Minden bizonnyal a benne rejlő őszinteség, hitelesség és emberiesség. Egy apró és érzékeny, sokszor szavak nélkül is sokatmondó alkotásról van szó, amellyel a dél-koreai Celine Song számára megnyíltak Hollywood kapui. Ő pedig rendesen betrappolt rajtuk. A következő filmjéhez ugyanis már olyan álomgyári nagyágyúkat sikerült megnyerni, mint Anastasia Steele, A mandalóri és Amerika Kapitány, vagyis Dakota Johnson, Pedro Pascal és Chris Evans.

Ha pedig az Előző életek egyik fő erénye az őszinteség volt, akkor ezt Song a Többesélyes szerelemmel rendesen kimaxolta. Talán túl is tolta… De hogyan lehet túltolni az őszinteséget? Nos, a sztori szerint a sikertelen színésznőből sikeres házasságközvetítővé vált Lucy Mason (Dakota Johnson) „örök szingliként” azt állítja, hogy vagy egyedül fog meghalni, vagy egy gazdag férfihoz megy feleségül. A szakmai sikerei ellenére Lucyt azonban egyre inkább frusztrálják ügyfelei irreális elvárásai. Részt vesz egy korábbi kliense esküvőjén, ahol megismerkedik a tehetős befektetővel, Harryvel (Pedro Pascal), aki élénk érdeklődést mutat iránta, de Lucy elutasítja, s azt javasolja, inkább legyen a cége ügyfele, hiszen ő lenne a legkapósabb férfi.

Lucy az esküvőn ráadásul váratlanul találkozik az exével, Johnnal (Chris Evans) is, aki éppen felszolgál a násznépnek, és továbbra is várja, hogy befusson színészként. Felelevenítik a közös múltjukat, amely az anyagi nehézségeik miatt ért véget.

Hősnőnk tehát nehéz helyzetbe kerül: választania kell a jóképű, sármos és mocskosul gazdag Harry, vagy a szintén jóképű, de csóró John között.

A Többesélyes szerelem magyar címe nyilvánvalóan a sztori romkomos oldalára utal, s ezzel próbálja becsábítani a nézőket a mozikba. Az eredeti cím, a Materialists (Materialisták) azonban már jóval őszintébb, hiszen Celine Song filmje egyrészt nem vígjáték, másrészt, ha lehet ilyen jelzővel illetni, akkor inkább antiromantikus film. A főhősnő ugyanis meg van győződve róla, hogy a házasság egy kölcsönösen gyümölcsöző üzlet két fél között, és a boldogságot az anyagi biztonság hozza el (persze az sem baj, ha a férfi jól néz ki, magas, és korban is stimmel).

Mert passzolhat egymáshoz bármennyire két ember, ha nincs elég pénz a közös életükre, az csak vitákat, veszekedéseket generál, szóval a szerelem nem elég a teljes boldogsághoz.

Song filmje tehát minden, csak nem a klasszikus hollywoodi értelemben vett romantikus film. Inkább megöli a romantikát.

Aztán persze a két férfi közt tipródó Lucy is kezdi felfogni, hogy nem lehet mindent matekkal megoldani, de addira a Többesélyes szerelem már elvesztette a szimpla romkomra izguló közönsége érdeklődését. Épp ezért is számít bátor vállalkozásnak: nem azt kapjuk, amit várunk tőle, és nem biztos, hogy örülünk annak, amit kapunk, de az biztos, hogy el fogunk gondolkodni rajta.

A film első fele épp ezért erősebb is, mivel abban kapjuk az arcunkba ezt a hollywoodi csöpögős romantikát kíméletlenül ledózeroló őszinteséget, a második felére már inkább kezd a cselekmény olyan irányt venni, mint ami ellen korábban oly ékesen felszólalt.

Azért így is távol áll a giccstől, csupán Song megijedt kissé a saját felvetésétől és a nézők teljes elidegenítésétől. Persze ezzel sincs semmi baj, hiszen a Többesélyes szerelem így is emlékezetesebb, mint a műfajbeli átlagos limonádék, és savanyúbb azoknál, mivel jóval több citromot facsartak bele.

E film kapcsán azonban már nem lehet elmondani, hogy szavak nélkül is sokatmondó lenne, annyi benne a szövegelés, és bizony épp ennyivel marad el az Előző életektől. Song első rendezésében a karakterek minden gondolatával és érzelmi vívódásával tisztában voltunk az apró rezdüléseikből, az egymásra nézéseikből, a ki nem mondott szavaikból. A Többesélyes szerelem azonban mindent kimond, sokszor. A kevesebb több lett volna.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk