KULT
A Rovatból

„A párizsi koncertünk előtt két órával égett le a Notre-Dame” – Ivan & The Parazol interjú

Idén nyáron Kapolcstól San Diegóig turnéznak, új albumukat pedig Los Angelesben, a világ egyik legmenőbb stúdiójában vették fel. Erről is meséltek.

Link másolása

Magyar zenekarok csak nagyon szerencsés csillagzattal tudnak betörni a külföldi piacra, az Ivan & the Parazol azonban elég jó úton jár ezen a téren: nemzetközi karrierjüket legalább olyan tudatosan építik, mint a hazait.

Rendszeresen koncerteznek Európában és Amerikában, az alábbi interjúra is egy német-holland-francia-brit turné friss élményeivel érkeztek.

Exotic Post Traumatic címmel néhány hete jelent meg negyedik nagylemezük, amit május 3-án mutatnak be az Akvárium Klubban. Ennek apropóján beszélgettünk a zenekar énekesével, Vitáris Ivánnal és gitárosával, Balla Mátéval.

– Miért épp a ’60-as, ’70-es évek zenéje fogott meg benneteket ennyire, miközben mindannyian a rendszerváltás környékén, sőt inkább utána születtetek?

Iván: Mondok erre egy új narratívát. Nem konkrétan a ’60-as, ’70-es évek fogott meg bennünket, inkább ugyanaz a dolog, ami az ’50-es években Muddy Waterst, a ’60-as években a Beatlest, vagy a ’70-esekben a Queent. Az a rockzenének nevezett „energiaköteg” érdekelt, ami nagyon sokféle zenekarból és zenéből származik, közel sem csak az említett két évtizedből.

Ennek a sokszínű világnak ugyanúgy része a pszichedelikus rock, a blues, a gospel, a glamrock, vagy akár a metál is. Amikor elkezdetünk kísérletezni a próbatermünkben, ebből mind merítettünk, de most már egyre inkább úgy érezzük, hogy kialakult a saját rockzenénk, amit semmihez nem lehet olyan könnyen hasonlítgatni.

Máté: Valóban minden érdekel bennünket, ami ennek a műfajnak a kezdeteitől a mai napig történt.

– Magyarországon mennyire vagytok egyedülállóak ezzel az irányvonallal? Tudtok olyanról, aki a ti hatásotokra kezdett el hasonló zenét játszani?

Iván: Érezhető, hogy 1-2 évvel a mi indulásunk után más zenekarok is elkezdtek hasonló ihletforrásból meríteni. Ami persze jól esik, mert akár az is lehet, hogy mi hívtuk fel rá a figyelmüket, hogy létezik ez az örökség. Egyébként viszont a rocknak és a beatnek is nagy hagyománya van itthon, csak éppen most már kicsit máshová helyeződtek a súlypontok a könnyűzenén belül.

– A külsőségek, úgy mint a hosszú haj, a ruhák, vagy a színpadkép mekkora jelentőséggel bírnak számotokra magukkal a dalokkal összevetve?

Máté: Nem elsődleges, de szerintem mindannyian azt gondoljuk, hogy az embernek nagyon fontos kifejezőeszköze az is, hogyan jelenik meg. Ezzel tulajdonképpen ugyanúgy lehet kommunikálni azt, amit a körülötted lévő világról gondolsz, mint a zenével. Emiatt már az elejétől kezdve fontos számunkra, hogy akár a színpadon, akár az utcán úgy jelenjünk meg, aminek van egy kis plusz üzenete.

– Ha megtehetnétek, élnétek abban a korszakban, ahonnan a legtöbbet merítettétek?

Iván: Nem. A mondanivalónknak eleve az a lényege, hogy felejtsük el a múltba tekintő narratívát. Mi a múlt tapasztalatait próbáljuk a jövőre kivetíteni. A saját képünkre formálva és plusz töltetet hozzáadva. De konkrétan benne élni soha nem szerettünk volna.

Máté: Szívesen ellátogatnánk oda, de szerintem ugyanannyira megvoltak a hátrányai is, mint az előnyei. Bizonyos téren biztos több lehetősége volt akkor egy rockzenekarnak, más területeken viszont sokkal jobban meg volt kötve a keze.

Iván: Mondjuk Magyarországra visszatérni a rock n’ roll születése idején, na azt aztán semmi pénzért – számunkra ma már hihetetlen, milyen elnyomással kellett az akkori zenekaroknak és az országban élőknek szembesülnie.

Az akkori Amerika, Vietnam előtt, az lehet, hogy érdekes lenne. De ott is árnyaltabb a kép: ha fehérnek születünk az ’50-es évek Amerikájában, tök jó, ha viszont például a zenei stílust gyakorlatilag feltaláló fekete közösség egy tagja lennénk, az megint csak hatalmas szívás.

Minden kornak megvan a maga keresztje, a mostaninak is, de talán egy kicsivel könnyebb vinni mint 50 évvel ezelőtt...

– A külföldi karrieretek hogy áll jelenleg a magyarországihoz képest?

Iván: Ezt az egész építkezést úgy kell elképzelni, hogy csepp vagy a tengerben. Országonként százmilliós nagyságrendről beszélünk, ennek a közönségnek az elérése pont ennyivel kerül több időbe, pénzbe és energiába, mint a hazaié.

Tehát ha itthon mondjuk négy-öt évünkbe telt, hogy Budapesten klubokat töltsünk meg, és országszerte is turnézhassunk számottevő mennyiségű néző előtt, azt egy hasonló méretű országban vehetjük ugyanennyi időnek. De például a németeknél, akik hatszor ennyien vannak, vajon hány év?

Oké, jó esetben nem hatszor ennyi, de az is baj, hogy a magyar zeneipar nem piacvezető, hanem piackövető. Nem mi határozzuk meg a trendeket. Szerencsére néhány éve elkezdődött valami itthon, ma már az állam is jobban támogatja a külföldi építkezést, például a Hangfoglaló Program révén. Persze ettől még ugyanolyan lassú folyamat lesz, de legalább már látszik egy korábbinál biztatóbb jövőkép. Nemcsak nekünk, még jó pár másik zenekarnak is, akiknek hasonló ambícióik vannak.



Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Itt a magyar Harry Potter: gulyással, hagyományos reggelivel, metróval és egy sikeretlen vizsga utáni búfelejtővel
Hári Gábor egy családi étkezésben megfáradva döntött úgy, hogy elkészíti a kultikus figurák magyar verzióját. A mesterséges intelligencia segítségével kerültek a szereplők kocsmába, pályaudvarra, lakótelepre...

Link másolása

Harry Potterből sosem elég. A könyvek és filmek, a különféle játékok után a mesterséges intelligencia segítségével most Magyarországra érkeztek a szereplők.

A kalandról különleges képeket osztott meg a Facebook-on Hári Gábor. Az alkotó elmesélte a Szeretlek Magyarországnak, hogyan született az ötlet, hogy magyar környezetbe helyezze a varázsló-tanoncok világát.

"Az inspirációm onnan jött, hogy külföldön élek, és a családom látogatóba jött nemrég. Magyar ételeket ettünk, elég tetemes mennyiségben. Egy ponton, amikor már kifáradtam az evésben, leültem a YouTube elé és eszembe jutott a "nemzeti Harry Potteres" mesterséges intelligencia mémformátum. Magyar verziót még nem láttam belöle, ezért úgy döntöttem elkészítem én".

A képeket pedig megosztotta ITT. És az alkotásokhoz némi magyarázatot is adott.

"Hágrid" gulyást főzött a harmadik ebédjére
"Dámböldór" a méreggel, ami miatt kirúgták
"Sznép" a megvakulása előtt
"MekGonagál" hagyományos magyar reggelivel
"Heri, Ron és Hermióne" egy sikertelen vizsga után, iskolai egyenruhában
"Dobbi" túl sokat szívott, most a pályaudvaron lakik
"Voldemort", aki rossz hírekkel szórakoztat

A képeket Hári Gábor engedélyével közöltük.


Link másolása
KÖVESS MINKET: