KULT

Akinek a fotográfia szerelem

Érzelmekkel fotóz, mégis bármikor be tudja kapcsolni magában a riportert. Kálló Péter 2009-ben a Photoblog Awardson elnyerte a legjobb európai fotóblog címet. A Metropol fotósa a blogjára ma is ugyanolyan büszke. Van oka rá.


Érzelmekkel fotóz, mégis bármikor be tudja kapcsolni magában a riportert. Kálló Péter blogja 2009-ben a Photoblog Awardson elnyerte a legjobb európai fotóblog címet. A Metropol fotósa a blogjára ma is ugyanolyan büszke. Van oka rá.

Beke Dániel interjúja a a Pixinfo.hu oldalon

- Van konkrét első élményed a fotózás terén?

- Valahol mindig bennem volt ez a dolog, de teljesen más világból jöttem. Matematika, közgazdaságtan, ilyeneket tanultam, az egyetemen pedig inkább a bulizással és a csajozással foglalkoztam. Lázadó típus voltam, de a vizualitás valahol mindig tetten érhető volt nálam, a számítógéppel rajzolgattam, megpróbáltam szép weboldalakat csinálni a szabadidőmben. Nem gondoltam volna soha, hogy ebből meg lehet élni – apám kertész, anyám pedig varrónő, én úgy éreztem, hogy esélyem sincs arra, hogy ilyen irányba mozogjak. Nagyon sokáig álmodoztam arról, hogy filmezzek, de egészen az egyetemig nem tettem ezért semmit. Ott viszont valami bekattant bennem. Ekkor volt az első konkrét élményem is: elmentünk kirándulni Kassára, és elvittem a családi fényképezőgépet. Végigfotóztam az egész utat, vadabbnál vadabb képeket készítettem, hazaérve pedig konstatáltam, hogy nem tekerődött be a film. Ennyit az első élményről…


- De aztán mégis sikerült.

-

Az egyetemen nagyon nem találtam a helyemet, fura volt a baráti köröm is, az általános iskolai ismerőseim közül viszont nagyon sokan foglalkoztak művészeti dolgokkal, ezért úgy döntöttem, belevágok. Teljesen véletlenül akadtam bele a Népszabadság fotósiskolájába, elmentem oda, és ott elhatároztam, hogy semmi mással nem szeretnék foglalkozni.

- Akkor voltaképpen egyfajta irányított szerencse volt?

- Nagyon sok olyan barátom van, aki panaszkodik, hogy napi nyolc órát dolgozik, de nem azt csinálja, amit szeret. Ilyenkor jó érzés, hogy egyszer bátran belevágtam valamibe, amiben nem tudtam, hogy tehetséges vagyok-e, vagy sem, és sikerült. Azért nem sült el rosszul, mert Féner Tamástól tanultam, aki látott bennem fantáziát, aztán pedig Sebestyén László vonala befolyásolta az utamat. Ez pedig nagyon jól megerősítette a törekvéseimet. Azt mondjuk a mai napig nem tudom, hogy mit láttak bennem – de a mai napig azt sem tudom megmondani, hogy miért tetszenek az embereknek a képeim.

- És neked miért tetszenek?

- Azért, mert ez az én kis világom. Szerintem az egy csoda, hogy kattan a zár, és megszületik a kép. Nekem még mindig érdekes ez, egy csomó kérdést, érzelmet felvet, amiket mások megláthatnak az elkészült képben. És én ezt szeretném – kicsit egoista vagyok abból a szempontból, hogy nem a világot akarom megmutatni, hanem saját magamat a világon keresztül.

- Vagyis átszűröd magadon azt, amit látsz?

- Nem Kálló Péter van benne a képekben, mert annyira nem tartom magam nagyra, hanem az érzelmeim. Nekem az egész fotográfia egy szerelem, hullámvasút, utálat, gyűlölet, küzdelem, hirtelen hangulatváltozások, mélyek és magaslatok.

- Mikor van a csúcspontja?

- Hogyha boldog vagyok, akkor vidám képek születnek. A boldogság pedig nekem az, hogy a helyén van minden az életemben munkában, magánéletben, mindenhogyan. Ilyenkor nagyon termékeny vagyok, lelkesen dolgozom, tetszik, amit csinálok. Ha az agyam bármelyik része egy kicsit is problémázik, akkor nehezebb.

- Olyan is van, hogy benned minden oké, de a környezet miatt nem jön össze a kép, amit elképzeltél?

- Mindenről lehet jó fényképet csinálni. Ehhez kell jó technika, de azzal csak azt éred el, hogy jó lesz, de nem baromi jó. Hogy mitől lesz valami annyira jó, hogy nekem tetsszen? Néha én sem tudom megmondani. Sétálnak az emberek az utcán, és egyszer csak látom, hogy most van az a pillanat, amikor én és a környezetem összeáll.

- Akkor te tulajdonképpen nem is a környezetet, hanem saját magad dokumentálod.

- Igen, ez pontosan így van. Erre nagyon jó példa a fotóblogom. Nem azért született, mert annyira meg akartam mutatni magam, sőt, nagyon is féltem, hogy mit fognak mások mondani, akik látják a képeimet. Utólag nem is tudom, miért, de a lényeg az, hogy az egészet valójában azért hoztam létre, hogy legyen egy archívum, ahol összegyűjtöm a képeimet. Aztán ez lett belőle.

- Olyannyira, hogy a 2009-es Photoblog Awardson a tiéd lett a legjobb európai fotóblog...

- Ma már elképzelni sem tudom, mit csinálnék nélküle (a blog nélkül). Nem tudom, mihez kezdtem volna a hetvenes években, internet nélkül. Én már ebbe nőttem bele, a digitális technológiának csak az előnyeit látom. Az ember sajtófotósként iparosként dolgozik. Események vannak, ahol termelni kell egy olyan minőséget, ami az újságban megjelenhet. Olyan illusztrációkat kell visszahozni, amik megélnek kinyomtatva – ezt is meg kell tudni jól csinálni, de nekem pont azért volt szükségem a blogra, mert kellett egy hely, ahová kifolyik mindaz az érzelem, amit a sajtófotóban nem tudok kiélni. A Metropolban elsősorban az újság fotóriportere vagyok, nem pedig Kálló Péter.

- Amikor épp nem dolgozol, mit tartasz jó képnek?

- Akkor tudom, hogy jó egy fotóm, ha mindenki mást mond róla. Mert akkor nem az van, hogy készen kaptál valamit, hanem kaptál egy érzést. Néha már olyanokat mondanak a képeimről, amikre én is azt mondom, hogy ez belemagyarázás. De aztán rájövök, hogy bennük tényleg ezt ébresztette fel az adott kép.

- Ezt fejleszted saját magadban, vagy nem akarsz didaktikus lenni?

- Nem cél, hogy megmondjam, mi van a képen. Ezért nem szeretek magyarázatot sem írni a képek mellé, maximum egy címet adok nekik, amiket néha visszamenőleg át is írok. Ez egy folyamatos agyalás, a munkának igazából nem is a fényképezés veszi el a legnagyobb részét, hanem saját magam. Néha ez játék is – vajon ha ezt így csinálom, visszakapom a visszajelzésekből azt, amire gondoltam?

- És visszakapod?

- Az elején még nagyon számítottam a visszajelzésekre, de az emberek nem mernek valakinek a weboldalán kritikát írni. Ami fontos, hogy a barátaimtól, a környezetemtől sok visszajelzést kapok.

- Van olyan is, hogy lerakod a gépet és mindenki hagyjon békén?

- Most éppen ez van, és ez elég sok ideje tart. Nagyon sokat dolgoztam mostanában, produktív évem volt, és eléggé elfáradtam ebben. Másfelé szeretnék most mozogni, mert úgy érzem, a fényképezés kicsit meghalt.

- És nem is aggódsz?

- Manapság annyira hozzászoktak az emberek a vizuális ingerekhez, hogy nincs idejük befogadni, elgondolkozni. Néha visszakapom a képeimre, hogy „de hát ilyet bárki tud csinálni”, mert csak futólag nézik meg őket. Ezért is írom a honlapon, hogy kicsit maradj ott, és hagyd magad a képek hatása alá kerülni. Rossz szó, hogy a fotográfia meghalt, inkább úgy mondanám, hogy más platformot kell találni a fotóknak.

- Mint például?

- A mozgó, zenés galéria, a multimédiás megjelenítés az, ami most nagyon izgat. Itt még mindig a fotó a csúcs, az összes többi elem csak kiszolgálja – nagyon tetszik például, amit a VII ügynökség csinál a mozgó képekkel, vagy Pályi Zsófiék az [origo]-nál, a hangos képgalériák. Sokan gondolják, hogy kiállítani csak a falon lehet, miközben szerintem az internet maga egy hatalmas kiállítóterem, rengeteg lehetőséggel.

- De nem veszi el ez pont azt az élményt, hogy kettesben maradok a képpel és befogadom?

- De igen, ha rosszul csinálják. Ha szereted a képet, akkor törődsz vele annyira, hogy nem fogod agyonnyomni a zenével, szöveggel. Egy-két videó, vagy aláfestés nem öli meg a képgalériát, csak segít abban, hogy a jól elkapott pillanatot még jobban megmutassa. Ugyanakkor nem szabad abba a hibába sem esni, hogy csinál az ember egy-két képet, és azt telenyomja multimédiával, és kész a galéria.

- És van is erre már befogadókészség?

- Magyarországon ma nem látom, hogy virágozna a vizuális kultúra az emberekben. Vannak nagyon tehetséges művészek, de sokaknak például csak annyit jelent a fotó ismerete, hogy évente egyszer elmennek a Sajtófotó-kiállításra. Ezzel nem azt mondom, hogy az rossz, de az csak egy szelete az egésznek. Ott van még a Mai Manó és egy csomó más jó galéria, de meg kell nézni, mennyien mennek el megnézni azokat a kiállításokat.

- Nekik készíted a képeidet, vagy magadnak?

- Először is saját magamnak. Van olyan, hogy elmegyek fotózni, és annyira tetszik az első kép, amit ellövök, hogy nem is érdekel a többi, rohanok haza, hogy dolgozhassak rajta. Szóval elsődlegesen magamnak, másodjára pedig az embereknek, és csak a lista végén van a szakma. Mert az, hogy az a kép jó-e vagy nem, szerintem nem objektív dolog, amit okos emberek összeülve meg tudnának ítélni. Itthon amúgy is könnyebben mondják bármire, hogy szar, mert azt nem kell megindokolni.

- Gondolom fotóriporterként kevesebbszer találkozol azzal, hogy bírálják a képeid. Vagy elsődlegesen mindig fotóriporter vagy, még akkor is, amikor magadnak dolgozol?

- Amikor elmész valahová egy újság képviseletében, megnyomod a gombot és rögzíted a világot. A nagy része ennek rutin, minél több embert vagy eseményt láttál, annál könnyebb. De ott nem is érzel semmit. Ha viszont van egy vörösiszap-katasztrófa, vagy egy gyöngyöspatai anyag, akkor kíváncsian mész oda, kérdésekkel. Ezeket a kérdéseket néha nem is a képpel tudod megválaszolni, hanem a képaláírással, ezzel viszont néha vannak gondjaim, mert ugye én az érzelmekkel szeretek inkább dolgozni. Tudok nagyon jó képeket csinálni, de vannak nálam sokkal jobb fotóriporterek, akik egy konmplett koncepciót tudnak építeni a munkájukra, és le tudják írni ezeket a szövegeket. Nekem ez az információ vagy átjön a képen, vagy nem. De bárhol is van az ember, a fotóriportert be kell tudni kapcsolnia magában – akkor is, ha épp szakítottál, ha rossz napod volt, ha nincs egy filléred sem, ha beteg vagy. Ezért nekem nagyon jó lelki gyakorlat is a munka, ebből is látszik, hogy elsősorban magammal szoktam foglalkozni.

- Mi érdekel a világból?

- Az apróságok, a mindennapi, elkapott pillanatok. Imádok utazni, mert olyankor kikerül az ember a saját kis világából, kiélesednek az érzékei. El sem tudom képzelni például, hogy milyen lehet fényképezőgép nélkül külföldre menni – nekem az a legnagyobb kikapcsolódás, ha fotózhatok valahol.


- Mi az, amin épp most ügyködsz? Mikor tekinted majd lezártnak?

- Egy úgynevezett lebegés-sorozatot csinálok mostanában, különböző szituációkban lebegnek az emberek, trükk használata nélkül. Ez is olyan, hogy néha sikerül, néha nem, mert csapongok sokszor, mint mindenben. De ha megfogtad magadban a fonalat, akkor már azt kell tartani a végéig. Ilyenkor nem a fényképezést tanulom, nem a világot, hanem saját magamat. Sosincs valami kész, általában akkor zárok le egy folyamatot, ha van kedvem elkezdeni egy másikat.

Ha érdekel Kálló Péter többi képe, KATTINTS IDE

Ha szívesen olvasnál még más fotósokkal is beszélgetéseket a Pixinfón, KATTINTS IDE

Ha tetszenek Kálló Péter képei, nyomj egy lájkot! :)

Tetszett? Nézd meg a többi új cikkünket is! :)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Megbánta a szexvideóját, már csak hamis ékszereket visel, és kartonpapír-fóbiája van – 45 érdekesség a 45 éves Kim Kardashianról
Tanár akart lenni, nem szereti az alkoholt, imádja a méheket, félig nyitott szemmel alszik. Írjunk még ilyeneket? Írunk!


1. Apja, Robert Kardashian örmény származású volt, Helen (Arakelian) és Arthur Thomas Kardashain fia. Kim édesanyja, Kris Jenner pedig angol, skót, ír, német, holland és walesi ősökkel rendelkezik.

2. Kisgyerekként az volt az elsődleges életcélja, hogy tanár legyen.

3. 14 éves korában fényűző születésnapi partit rendeztek a tiszteletére Michael Jackson Neverland Ranch nevű birtokán.

4. Egy iskolába, a Buckley Schoolba járt az öccsével, Rob Kardashiannal, a nővérével, Kourtney Kardashiannal, valamint gyerekkori barátnőivel, Paris Hiltonnal és Nicole Richie-vel.

5. Paris Hiltont még korábbról ismeri, ők ketten még az óvodában ismerkedtek meg.

6. 1998-ban érettségizett a kaliforniai Bel Air-i Marymount High Schoolban.

7. Az amerikai állatjogi szervezet, a PETA 2010-ben a legrosszabbul öltözött embernek választotta, mivel állati eredetű szőrmeruhát viselt.

8. A szalagavatóján a szerelme, Michael Jackson unokaöccse, T.J. Jackson volt a partnere. Alig néhány héttel az O.J. Simpson-per lezárulta után T.J. édesanyját, DeeDee-t holtan találták egy úszómedencében. A tragikus esemény még közelebb hozta egymáshoz őket. Kim azóta is T.J.-t tartja az első igazi szerelmének.

9. Eddig háromszor volt házas: Damon Thomasszal 2000 és 2004 között, Kris Humphriesszal 2011 és 2013 között, illetve Kanye Westtel (jelenleg Ye néven ismert) 2014 és 2022 között. Utóbbihoz hét hónapos jegyesség után ment feleségül az olaszországi Firenze Fort di Belvederében. A barátnője, Lana Del Rey is fellépett a ceremónián.

10. Kim hithű keresztény, és egyszer kifejezte abbéli szándékát, hogy a barátaival Biblia-tanfolyamot indítson. Jár a vasárnapi istentiszteletekre, és sokat adakozik a templomának.

11. Bár bulizós lánynak tartják, valójában nem szereti az alkoholt.

12. 2010 óta krónikus pikkelysömörben szenved, ahogy az édesanyja, Kris is.

13. 2004-ben Brandy Norwood énekesnő stylistjaként dolgozott, később pedig a színésznő Lindsay Lohan személyi bevásárlója és stylistja lett.

14. Élete során olyan ismert férfiakkal jött össze többek között, mint Reggie Bush, Miles Austin, Ray J, Nick Cannon, Nick Lachey, Gabriel Aubry (Halle Berry lányának apja), 50 Cent, Usher, Cristiano Ronaldo, John Mayer vagy Pete Davidson.

15. Hatalmas rajongója Jennifer Lopeznek és a szintén örmény-amerikai énekesnő-színésznőnek, Chernek. Állítása szerint fiatalkorától kezdve Jennifer Lopez stílusát utánozta, és próbált olyan testalkatot összehozni magának, mint amilyen az övé.

16. 2016. október 2-án, a párizsi divathéten való részvétele alatt kirabolták őt a hotelben, ahol megszállt. Öt, rendőrnek öltözött személy hatolt be a szobájába, megkötözték, és bekötötték a száját, majd 10 millió dollár értékű ékszert loptak el tőle. Kim, akit betettek a kádba, fizikailag sértetlen maradt, és állítólag az életéért könyörgött. Sikerült kiszabadítania a kezét, és segítségért kiáltott. A tolvajok elmenekültek.

17. Kim beismerte, hogy a 2016-os incidens óta csak hamis ékszereket visel nyilvános helyeken. Emellett nem tart otthon sem valódi ékszereket.

18. Négy gyermeke született Kanye Westtől: 2013-ban North West nevű lánya, 2015-ben Saint West nevű fia, 2018-ban Chicago West nevű lánya és 2019-ben Psalm West nevű fia. Saint születése után az orvosok azt mondták Kimnek, hogy életveszélyes lenne számára egy újabb szülés, így Chicago és Psalm már béranya segítségével jöttek a világra.

319. Tinédzserként nagy rajongója volt Drew Barrymore-nak és a Spice Girlsnek is, gyakran öltözött be a kedvence, Posh Spice, azaz Victoria Beckham ruháiba.

20. Régebben konzervatív republikánusnak tartotta magát, de azóta átállt a demokraták oldalára.

21. A kedvenc filmjei az 1995-ös Spinédzserek és a 2004-es Szerelmünk lapjai.

22. Távoli unokatestvére Ellen Degeneresnek, Louisa May Alcott írónőnek, Ted Dansonnak, John Adams és John Quincy Adams elnököknek közös ősük, Thomas Gardner III révén. Edward Frost nevű ősén keresztül szintén távoli unokatestvére Jane Fondának, Henry Fondának, George W. és George H. W. Bush elnököknek, illetve Liv Tylernek és Steven Tylernek. Edmund Rice nevű ősén keresztül távoli rokona Calvin Coolidge elnöknek, Matt Damonnak, az író Edgar Rice Burroughs-nak, valamint Lucille Ball és Elisabeth Shue színésznőknek. Hugh Mason nevű ősén keresztül pedig távoli unokatestvére Kate Uptonnak, Carole Lombardnak és az író Tennessee Williamsnek.

23. 2009-ben Arany Málna-díjra jelölték a legrosszabb női mellékszereplő kategóriában a Katasztrófafilm című borzalmas vígjátékban nyújtott alakításáért. Ő azonban nem sértődött meg ezen, sőt, hízelgőnek találta. „Már a jelölés is megtiszteltetés! LOL!” – írta egy bejegyzésében.

24. 2010-ben a Maxim magazin a legszexibb nőket soroló Hot 100 Women nevű listáján a 9. helyet szerezte meg.

25. 2017 végén carpalis alagút szindrómát diagnosztizáltak nála.

26. A kedvenc zenei előadói között szerepel Jennifer Lopezen és Cheren kívül Alicia Keys, Usher, Taylor Swift, Lady Gaga és Beyoncé.

27. Ő volt a világ történelmének legjobban kereső valóságshow-sztárja. A Forbes szerint csak a 2016-os bevétele 51 millió dollár volt, amely interjúdíjakból, a ruhakollekciójából, a parfümértékesítéséből, a tévés szerepléseiből és a filmszerepeiből állt össze. Azóta megelőzte őt a húga, Kylie Jenner.

28. A kedvenc tévéműsorai a Szex és New York, a The Oprah Winfrey Show és Bűnügyi akták.

29. A kedvenc szupermodelljei Cindy Crawford és Linda Evangelista.

30. A kedvenc könyvei Mitch Albomtól a Keddi beszélgetések életről és halálról, valamint Rick Warrentől a Céltudatos élet.

31. Keresztneve, a Kimberly egy angol név, amelynek jelentése „a királyi erdő fájából”.

32. Sokan kritizálták azért, mivel 2023 májusában átverekedte magát az amerikai forgatókönyvírók sztrájkja alatt a tüntetők egy csoportján, hogy leforgathassa a jeleneteit az Amerikai Horror Story című sorozatban.

33. Hat piercingje van: egy a köldökén, egy a jobb fülében és négy a bal fülében.

34. Egykor azzal vádolták, hogy ő maga „hívta magára” a lesifotósokat, de Kim ezt tagadta. Azt azonban beismerte, olyan előfordult, hogy szándékosan ment el bizonyos helyekre, amelyekről tudta, hogy fotósok lesznek ott.

35. Megbánta a szexvideóját, amit akkori pasijával, Ray J-jel készített, és amely nem sokkal később „közkincs” lett az interneten. „Ezzel kell élnem az életem hátralévő részében. Ez olyasvalami, ami folyamatosan a fejem felett lóg. Valószínűleg az egyetlen dolog, amiről azt kívánom, bárcsak ne létezne. Ha törölhetnék valamit az életemben elkövetett hülyeségeimből, akkor valószínűleg ez lenne az” – mondta erről.

36. Sokan nem tudják róla (vagy nem vették észre), de van egy szeplő a jobb szemgolyóján.

37. Annak, aki főzni szeretne neki, ügyelnie kell arra, hogy a menüben ne legyen koriander, mustár, paprika, kék sajt vagy vörösbársony-torta, ezeket ugyanis ki nem állhatja.

38. Óriási rajongója Elizabeth Taylornak. A színésznő halála után Kim 65 000 dollárt költött ékszerekre Taylor hagyatékának aukcióján, sőt, majdnem megvette a házát is.

39. Amellett, hogy retteg a striáktól, még kartonpapír-fóbiája is van. Például utálja a starbucksos poharak kartonhüvelyét, és ha valaki leveszi azt neki, még a szobát is el kell hagynia, annyira gyűlöli a hangját. „Számomra olyan, mintha körmök kaparnának egy táblán. Utálom a kartont.”

40. A hétköznapi emberekkel ellentétben Kim egyáltalán nem fél a méhektől, sőt, fiatalabb korában sokszor meg is fogta őket, és játszott velük. És soha nem csípték meg. A pókoktól viszont irtózik.

41. Saját bevallása szerint félig nyitott szemmel szokott aludni, ez pedig a frászt hozza az emberekre.

42. Bár 20 éves korában még ejtőernyőzött, ma már azonban fél a magasságtól.

43. Kimet sokan, sokszor vádolták azzal, hogy a testének kvázi minden porcikája átesett már valamilyen plasztikai műtéten, ő maga azt mondta, hogy néhány botoxkezelésen kívül semmiféle szépészeti beavatkozása nem volt.

44. Állítása szerint csak ötnaponta szokta megmosni a haját, mert szerinte így marad egészséges állapotban.

45. Hogy távol maradjon a lesifotósoktól, 2017-ben Kim meglepte a férjét, Kanye Westet a születésnapján egy saját, kibérelt szigettel a Bahamákon. 2020-ban, a 40. születésnapjára Kim szintén bérelt egy szigetet a barátai és a családja számára, ahol bálnákat figyeltek, kajakoztak, és filmeket néztek a tengerparton. A rajongói azonban nem voltak elégedettek a drága születésnapi bulival, mivel az a 2020-as Covid-világjárvány kellős közepén került megrendezésre.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Meghalt a Limp Bizkit alapító basszusgitárosa
Sam Rivers 48 éves volt. A zenekar nem közölte a basszusgitáros halálának okát.


48 éves korában elhunyt Sam Rivers, a Limp Bizkit alapító basszusgitárosa, írja a BBC. A zenekar jelentette be a tragédiát, a halál okát nem közölték.

Sam Rivers 1994-ben csatlakozott Fred Durst, John Otto és DJ Lethal mellé, amikor megalapították a Limp Bizkitet. A nu metal korszak egyik meghatározó formációjának basszusgitárosaként a 2000-ben megjelent, világsikert hozó Chocolate Starfish and the Hot Dog Flavored Water album idején kapta meg a Gibson legjobb basszusgitárosnak járó díját.

A zenekar közlése szerint Rivers személyisége és játéka alapvetően határozta meg a csapat hangzását: a dalok lüktetését, a káoszban a nyugalmat, a hangzás lelkét látták benne. A búcsúsorokból kiderül, hogy

nemcsak zenésztársukat, hanem egy különleges alkotót is elvesztettek.

Rivers 2015-ben egészségi okokból időlegesen visszavonult. Elmondása szerint a túlzott alkoholfogyasztás következtében kialakult májbetegséggel küzdött, az orvosi tanácsokat követve felhagyott az ivással, és sikeres májátültetésen esett át.

(via Telex)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Pitbull Budapestre jön: A Puskásban lép majd fel, hamarosan indul a roham a jegyekért
Az I’m Back! turné a korábbi koncertsorozat hangulatát viszi tovább, nagyobb show-val, illetve jobb vizuális effektekkel és pirotechnikával. Pitbull először jön Budapestre.


Hosszú karrierje alatt még nem járt nálunk, így először ad magyarországi arénakoncertet Pitbull, aki az I’m Back turnéjának állomásai közt talált helyet a budapesti Puskás Arénának, és Lil Jont is magával hozza.

„Kopaszsapkákat bekészíteni!” - írja a Facebookon tett bejelentés mellé a szervező Live Nation. A kiadó oldala szerint a teljes körű jegyértékesítés október 24-én délben indul - ezt megelőzően a regisztrált tagok férnek hozzá elővételes belépőkhöz, október 22-én 12 órától.

A Give Me Everythinggel vagy éppen a Timberrel világhírűvé vált zenei producer show-jában közreműködik a zenekara, a The Agents, és színpadra lép a The Most Bad Ones tánckar is.

Akinek viszont a műfaj rajongói még jobban örülnek majd, az az előzenekarként érkező Lil Jon, hiszen így két világsztár jelenik meg a Puskás Aréna színpadán.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Vadászat után, avagy nemi erőszak a Yale-en? – Julia Roberts és Andrew Garfield is remekelnek ebben a kissé kisiklott értelmiségi thrillerben
„Nem kell mindennek kényelmesnek lennie” – hirdeti a film plakátszlogenje. Nos, ez a film sem az.


Nehéz kiismerni az olasz rendező „fenegyerek” (bár 54 évével gyereknek aligha lehetne nevezni) Luca Guadagnino stílusát, mivel sok mindenbe belekapott, és sok mindenben jeleskedett is már. Mostanában pedig megállás nélkül melózik. Filmesként már az ezredforduló óta aktív, de szélesebb körben akkor ismerte meg a nevét a világ, amikor nyolcadik filmje, a 2017-es Szólíts a neveden Oscar-jelöléseket (majd egy forgatókönyvírói díjat is) kapott. Pedig már korábban is olyan filmekkel jelentkezett, mint a pornográf jelenetekkel is tarkított és botrányos Melissa P. – Minden este 100-szor, kefével (2005), illetve a Tilda Swinton nevével fémjelzett Szerelmes lettem (2009) és Vakító napfényben (2015) – ez utóbbihoz már Ralph Fiennes és Dakota Johnson is asszisztáltak.

A Szólíts a neveden sikere után aztán már konkrétan Guadagnino nevét keresete a filmcsemegékre éhes közönség, ő pedig nem is hagyta őket étlen-szomjan.

Érkezett tőle Dario Argentino 1977-es Sóhajok című művészhorrorjának azonos című, 2018-as feldolgozása (szintén Dakota Johnsonnal), a 2020-as Akik mi vagyunk című sorozat, a Csontok meg minden című romantikus kannibáldráma Timothée Chalamet-vel 2022-ben, a pörgős, sportos szerelmi háromszög, azaz a Challengers 2024-ben, illetve Daniel Craig-es életrajzi, történelmi melegdrámája, a Queer, szintén tavaly.

Ezek pedig mind, egymástól igen-igen különböző habitusú, szellemiségű, stílusú filmek voltak, talán csak a nyugtalanító, időnként kissé nyomasztó és bikaerős, szinte kézzel fogható atmoszférát, valamint a kifejezetten erős színészi alakításokat számíthatjuk közös pontnak köztük. Ezekhez Guadagnino nagyon ért.

Hogy megállás nélkül dolgozik, arra pedig itt van példának a Vadászat után, amely a harmadik filmje másfél éven belül, s amelyről azt kell mondjuk, szintén a fenti két fő erényt tudja felmutatni: az erős atmoszférát és a csodás színészi alakításokat.

De vajon van-e benne ennél is több?

Ebben Julia Roberts alakítja Alma Imhoffot, a Yale egy ragyogó és karizmatikus filozófiaprofesszorát, a feminista ügyek régóta elkötelezett harcosát, akit a sztárdiákja, Maggie Price (Ayo Edebiri A mackóból) is bálványoz, akinek a szülei elég gazdagok ahhoz, hogy rengeteg adománnyal segítsék az egyetem működését. Többen, köztük Alma pszichoanalitikus férje, Frederik (Michael Stuhlbarg), akinek a viselkedése furcsán ingadozik a kedves, szerető és támogató, valamint a szeszélyes ás sértődős férj között, úgy gondolják, Alma nem illendő módon hagyta, hogy belészeressen egy gazdag diák (Maggie ugyanis leszbikus). Ott van még azonban Alma folyamatosan flörtölő professzorkollégája és közeli barátja, Hank (Andrew Garfield) is, aki talán ennél többet is szeretne tőle. Az Alma és Frederik által rendezett, nem kevés alkohollal felöntött buli után Maggie-t a nyilvánvalóan részeg Hank kíséri vissza a kollégiumába. Másnap Maggie nem jelenik meg az órán, majd este meglátogatja Almát egy szörnyű váddal, miszerint Hank megerőszakolta őt. Hank tagadja a vádakat, így Almának el kell döntenie, kinek az oldalán áll ebben a bonyolult, a saját életüket és az iskoláét is veszélyeztető válságban.

A Vadászat után egy ízig-vérig entellektüel film tele hosszú filozófiai, kultúrtörténeti diskurzusokkal, e tekintetben pedig eléggé hasonlít Woody Allen filmjeihez.

Ez azonban minden bizonnyal konkrét célja is volt Guadagninónak, ugyanis a film pontosan olyan főcímet kapott (karakterkészletében, stílusában stb.), mint amiket Allen rendezéseiben látni. Azok tömör, általában maximum 100 perces játékidejét viszont már nem vette át, Guadagnino sokkal ráérősebben épít világot és karaktereket, a nem túl eseménydús 138 perces hosszt azonban sajnos a türelmünk erősen megsínyli időnként.

Persze korántsem üres képsorok peregnek a szemeink előtt, hiszen a fentiek tükrében is látszik, hogy rengeteg tematikát próbált belesűríteni az eddig színészként ismert Nora Garrett az első (és egyébként eredeti, azaz nem más médiumból adaptált) forgatókönyvébe: szexuális kihasználás és vádak, egyetemi politika, generációs szakadékok, a #MeToo és a „cancel culture” komplexitása mind benne vannak, ugyanakkor górcső alá helyezi az intézményes nőgyűlöletet, az identitáspolitikát, az igazság és az emlékezet szembenállását, a traumák feldolgozását (Alma is sérült lelkileg a múltja miatt), a hatalmi dinamikákat vagy a múltbeli cselekedetek következményeit.

Talán sok is a téma itt, amelyek egy idő után kioltják egymást, külön-külön ugyanis nem kapnak annyi figyelmet és olyan részletes kivesézést, amelyet aztán a film után zsebre tehetnénk.

Guadagnino tehát most talán egy kicsit elfáradt (nem is csoda), de még így is simán leiskoláz (itt szó szerint) sok, hozzá hasonló, a filmet értő és érző mozgóképes művészt.

Ahogy azonban korábban említettük, a hangulat most is csillagos ötös, ebben pedig nagy szerepe van  a kétszetes Oscar-díjas Trent Reznor-Atticus Ross zeneszerző párosnak (Social Network – A közösségi háló, Lelki ismeretek, Challengers, Tron: Ares), akik ezúttal nem éppen a rájuk jellemző elektronikus taktusokkal dolgoztak, de most is igen egyedi hangzásvilágot kölcsönöztek a képsorok alá.

A színészek pedig ezúttal is tudásuk legjavát hozzák: Julia Roberts régen volt ennyire jó (kellett hozzá ez a szerep), de Andrew Garfield, Ayo Edebiri és a mindig kiváló Michael Stuhlbarg (Egy komoly ember, Gengszterkorzó, Érkezés, Szólíts a neveden, A víz érintése, Csontok meg minden) is kiválóak. Így, mindent összevetve pedig a Vadászat után egy Guadagninóhoz képest kissé ritmustalan, tömény és csapongó, ennélfogva pedig valamennyire félrement, de mindenképp érdekes és elgondolkodtató bejegyzés lesz a rendező filmográfiájában.


Link másolása
KÖVESS MINKET: