KULT
A Rovatból

Akinek a fotográfia szerelem

Érzelmekkel fotóz, mégis bármikor be tudja kapcsolni magában a riportert. Kálló Péter 2009-ben a Photoblog Awardson elnyerte a legjobb európai fotóblog címet. A Metropol fotósa a blogjára ma is ugyanolyan büszke. Van oka rá.


Érzelmekkel fotóz, mégis bármikor be tudja kapcsolni magában a riportert. Kálló Péter blogja 2009-ben a Photoblog Awardson elnyerte a legjobb európai fotóblog címet. A Metropol fotósa a blogjára ma is ugyanolyan büszke. Van oka rá.

Beke Dániel interjúja a a Pixinfo.hu oldalon

- Van konkrét első élményed a fotózás terén?

- Valahol mindig bennem volt ez a dolog, de teljesen más világból jöttem. Matematika, közgazdaságtan, ilyeneket tanultam, az egyetemen pedig inkább a bulizással és a csajozással foglalkoztam. Lázadó típus voltam, de a vizualitás valahol mindig tetten érhető volt nálam, a számítógéppel rajzolgattam, megpróbáltam szép weboldalakat csinálni a szabadidőmben. Nem gondoltam volna soha, hogy ebből meg lehet élni – apám kertész, anyám pedig varrónő, én úgy éreztem, hogy esélyem sincs arra, hogy ilyen irányba mozogjak. Nagyon sokáig álmodoztam arról, hogy filmezzek, de egészen az egyetemig nem tettem ezért semmit. Ott viszont valami bekattant bennem. Ekkor volt az első konkrét élményem is: elmentünk kirándulni Kassára, és elvittem a családi fényképezőgépet. Végigfotóztam az egész utat, vadabbnál vadabb képeket készítettem, hazaérve pedig konstatáltam, hogy nem tekerődött be a film. Ennyit az első élményről…


- De aztán mégis sikerült.

-

Az egyetemen nagyon nem találtam a helyemet, fura volt a baráti köröm is, az általános iskolai ismerőseim közül viszont nagyon sokan foglalkoztak művészeti dolgokkal, ezért úgy döntöttem, belevágok. Teljesen véletlenül akadtam bele a Népszabadság fotósiskolájába, elmentem oda, és ott elhatároztam, hogy semmi mással nem szeretnék foglalkozni.

- Akkor voltaképpen egyfajta irányított szerencse volt?

- Nagyon sok olyan barátom van, aki panaszkodik, hogy napi nyolc órát dolgozik, de nem azt csinálja, amit szeret. Ilyenkor jó érzés, hogy egyszer bátran belevágtam valamibe, amiben nem tudtam, hogy tehetséges vagyok-e, vagy sem, és sikerült. Azért nem sült el rosszul, mert Féner Tamástól tanultam, aki látott bennem fantáziát, aztán pedig Sebestyén László vonala befolyásolta az utamat. Ez pedig nagyon jól megerősítette a törekvéseimet. Azt mondjuk a mai napig nem tudom, hogy mit láttak bennem – de a mai napig azt sem tudom megmondani, hogy miért tetszenek az embereknek a képeim.

- És neked miért tetszenek?

- Azért, mert ez az én kis világom. Szerintem az egy csoda, hogy kattan a zár, és megszületik a kép. Nekem még mindig érdekes ez, egy csomó kérdést, érzelmet felvet, amiket mások megláthatnak az elkészült képben. És én ezt szeretném – kicsit egoista vagyok abból a szempontból, hogy nem a világot akarom megmutatni, hanem saját magamat a világon keresztül.

- Vagyis átszűröd magadon azt, amit látsz?

- Nem Kálló Péter van benne a képekben, mert annyira nem tartom magam nagyra, hanem az érzelmeim. Nekem az egész fotográfia egy szerelem, hullámvasút, utálat, gyűlölet, küzdelem, hirtelen hangulatváltozások, mélyek és magaslatok.

- Mikor van a csúcspontja?

- Hogyha boldog vagyok, akkor vidám képek születnek. A boldogság pedig nekem az, hogy a helyén van minden az életemben munkában, magánéletben, mindenhogyan. Ilyenkor nagyon termékeny vagyok, lelkesen dolgozom, tetszik, amit csinálok. Ha az agyam bármelyik része egy kicsit is problémázik, akkor nehezebb.

- Olyan is van, hogy benned minden oké, de a környezet miatt nem jön össze a kép, amit elképzeltél?

- Mindenről lehet jó fényképet csinálni. Ehhez kell jó technika, de azzal csak azt éred el, hogy jó lesz, de nem baromi jó. Hogy mitől lesz valami annyira jó, hogy nekem tetsszen? Néha én sem tudom megmondani. Sétálnak az emberek az utcán, és egyszer csak látom, hogy most van az a pillanat, amikor én és a környezetem összeáll.

- Akkor te tulajdonképpen nem is a környezetet, hanem saját magad dokumentálod.

- Igen, ez pontosan így van. Erre nagyon jó példa a fotóblogom. Nem azért született, mert annyira meg akartam mutatni magam, sőt, nagyon is féltem, hogy mit fognak mások mondani, akik látják a képeimet. Utólag nem is tudom, miért, de a lényeg az, hogy az egészet valójában azért hoztam létre, hogy legyen egy archívum, ahol összegyűjtöm a képeimet. Aztán ez lett belőle.

- Olyannyira, hogy a 2009-es Photoblog Awardson a tiéd lett a legjobb európai fotóblog...

- Ma már elképzelni sem tudom, mit csinálnék nélküle (a blog nélkül). Nem tudom, mihez kezdtem volna a hetvenes években, internet nélkül. Én már ebbe nőttem bele, a digitális technológiának csak az előnyeit látom. Az ember sajtófotósként iparosként dolgozik. Események vannak, ahol termelni kell egy olyan minőséget, ami az újságban megjelenhet. Olyan illusztrációkat kell visszahozni, amik megélnek kinyomtatva – ezt is meg kell tudni jól csinálni, de nekem pont azért volt szükségem a blogra, mert kellett egy hely, ahová kifolyik mindaz az érzelem, amit a sajtófotóban nem tudok kiélni. A Metropolban elsősorban az újság fotóriportere vagyok, nem pedig Kálló Péter.

- Amikor épp nem dolgozol, mit tartasz jó képnek?

- Akkor tudom, hogy jó egy fotóm, ha mindenki mást mond róla. Mert akkor nem az van, hogy készen kaptál valamit, hanem kaptál egy érzést. Néha már olyanokat mondanak a képeimről, amikre én is azt mondom, hogy ez belemagyarázás. De aztán rájövök, hogy bennük tényleg ezt ébresztette fel az adott kép.

- Ezt fejleszted saját magadban, vagy nem akarsz didaktikus lenni?

- Nem cél, hogy megmondjam, mi van a képen. Ezért nem szeretek magyarázatot sem írni a képek mellé, maximum egy címet adok nekik, amiket néha visszamenőleg át is írok. Ez egy folyamatos agyalás, a munkának igazából nem is a fényképezés veszi el a legnagyobb részét, hanem saját magam. Néha ez játék is – vajon ha ezt így csinálom, visszakapom a visszajelzésekből azt, amire gondoltam?

- És visszakapod?

- Az elején még nagyon számítottam a visszajelzésekre, de az emberek nem mernek valakinek a weboldalán kritikát írni. Ami fontos, hogy a barátaimtól, a környezetemtől sok visszajelzést kapok.

- Van olyan is, hogy lerakod a gépet és mindenki hagyjon békén?

- Most éppen ez van, és ez elég sok ideje tart. Nagyon sokat dolgoztam mostanában, produktív évem volt, és eléggé elfáradtam ebben. Másfelé szeretnék most mozogni, mert úgy érzem, a fényképezés kicsit meghalt.

- És nem is aggódsz?

- Manapság annyira hozzászoktak az emberek a vizuális ingerekhez, hogy nincs idejük befogadni, elgondolkozni. Néha visszakapom a képeimre, hogy „de hát ilyet bárki tud csinálni”, mert csak futólag nézik meg őket. Ezért is írom a honlapon, hogy kicsit maradj ott, és hagyd magad a képek hatása alá kerülni. Rossz szó, hogy a fotográfia meghalt, inkább úgy mondanám, hogy más platformot kell találni a fotóknak.

- Mint például?

- A mozgó, zenés galéria, a multimédiás megjelenítés az, ami most nagyon izgat. Itt még mindig a fotó a csúcs, az összes többi elem csak kiszolgálja – nagyon tetszik például, amit a VII ügynökség csinál a mozgó képekkel, vagy Pályi Zsófiék az [origo]-nál, a hangos képgalériák. Sokan gondolják, hogy kiállítani csak a falon lehet, miközben szerintem az internet maga egy hatalmas kiállítóterem, rengeteg lehetőséggel.

- De nem veszi el ez pont azt az élményt, hogy kettesben maradok a képpel és befogadom?

- De igen, ha rosszul csinálják. Ha szereted a képet, akkor törődsz vele annyira, hogy nem fogod agyonnyomni a zenével, szöveggel. Egy-két videó, vagy aláfestés nem öli meg a képgalériát, csak segít abban, hogy a jól elkapott pillanatot még jobban megmutassa. Ugyanakkor nem szabad abba a hibába sem esni, hogy csinál az ember egy-két képet, és azt telenyomja multimédiával, és kész a galéria.

- És van is erre már befogadókészség?

- Magyarországon ma nem látom, hogy virágozna a vizuális kultúra az emberekben. Vannak nagyon tehetséges művészek, de sokaknak például csak annyit jelent a fotó ismerete, hogy évente egyszer elmennek a Sajtófotó-kiállításra. Ezzel nem azt mondom, hogy az rossz, de az csak egy szelete az egésznek. Ott van még a Mai Manó és egy csomó más jó galéria, de meg kell nézni, mennyien mennek el megnézni azokat a kiállításokat.

- Nekik készíted a képeidet, vagy magadnak?

- Először is saját magamnak. Van olyan, hogy elmegyek fotózni, és annyira tetszik az első kép, amit ellövök, hogy nem is érdekel a többi, rohanok haza, hogy dolgozhassak rajta. Szóval elsődlegesen magamnak, másodjára pedig az embereknek, és csak a lista végén van a szakma. Mert az, hogy az a kép jó-e vagy nem, szerintem nem objektív dolog, amit okos emberek összeülve meg tudnának ítélni. Itthon amúgy is könnyebben mondják bármire, hogy szar, mert azt nem kell megindokolni.

- Gondolom fotóriporterként kevesebbszer találkozol azzal, hogy bírálják a képeid. Vagy elsődlegesen mindig fotóriporter vagy, még akkor is, amikor magadnak dolgozol?

- Amikor elmész valahová egy újság képviseletében, megnyomod a gombot és rögzíted a világot. A nagy része ennek rutin, minél több embert vagy eseményt láttál, annál könnyebb. De ott nem is érzel semmit. Ha viszont van egy vörösiszap-katasztrófa, vagy egy gyöngyöspatai anyag, akkor kíváncsian mész oda, kérdésekkel. Ezeket a kérdéseket néha nem is a képpel tudod megválaszolni, hanem a képaláírással, ezzel viszont néha vannak gondjaim, mert ugye én az érzelmekkel szeretek inkább dolgozni. Tudok nagyon jó képeket csinálni, de vannak nálam sokkal jobb fotóriporterek, akik egy konmplett koncepciót tudnak építeni a munkájukra, és le tudják írni ezeket a szövegeket. Nekem ez az információ vagy átjön a képen, vagy nem. De bárhol is van az ember, a fotóriportert be kell tudni kapcsolnia magában – akkor is, ha épp szakítottál, ha rossz napod volt, ha nincs egy filléred sem, ha beteg vagy. Ezért nekem nagyon jó lelki gyakorlat is a munka, ebből is látszik, hogy elsősorban magammal szoktam foglalkozni.

- Mi érdekel a világból?

- Az apróságok, a mindennapi, elkapott pillanatok. Imádok utazni, mert olyankor kikerül az ember a saját kis világából, kiélesednek az érzékei. El sem tudom képzelni például, hogy milyen lehet fényképezőgép nélkül külföldre menni – nekem az a legnagyobb kikapcsolódás, ha fotózhatok valahol.


- Mi az, amin épp most ügyködsz? Mikor tekinted majd lezártnak?

- Egy úgynevezett lebegés-sorozatot csinálok mostanában, különböző szituációkban lebegnek az emberek, trükk használata nélkül. Ez is olyan, hogy néha sikerül, néha nem, mert csapongok sokszor, mint mindenben. De ha megfogtad magadban a fonalat, akkor már azt kell tartani a végéig. Ilyenkor nem a fényképezést tanulom, nem a világot, hanem saját magamat. Sosincs valami kész, általában akkor zárok le egy folyamatot, ha van kedvem elkezdeni egy másikat.

Ha érdekel Kálló Péter többi képe, KATTINTS IDE

Ha szívesen olvasnál még más fotósokkal is beszélgetéseket a Pixinfón, KATTINTS IDE

Ha tetszenek Kálló Péter képei, nyomj egy lájkot! :)

Tetszett? Nézd meg a többi új cikkünket is! :)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Bakács Tibor Szőke Andrásról: Őt tartom a fő csicskának. Nekem már tele a tököm azokkal, akik a pénz miatt össze-vissza hazudoznak
Augusztus közepén derült ki, hogy Szőke András filmrendező-színész csatlakozott a Gyopáros Alpár által vezetett Vidéki Digitális Polgári Körhöz.


A hírre Bakács Tibor a Facebookon reagált, majd a Blikknek is elmondta a véleményét.

Bejegyzésében több kérdést is feltett Szőkének. Arra volt kíváncsi, „egyetért-e a magyar szuverenitás feladásával az orosz hatalmi politika miatt”, illetve hogy „tetszenek-e neki Rákay Philip, mint a legtámogatottabb mozgóképes alkotó filmjei”. Azt is megkérdezte, „milyen pálinkát iszik, s mennyit”. Posztját azzal zárta: „nekem nem Dopeman, hanem Bandi lett a vezércsicska”.

Bakács szerint egy művészembernek nagyobb a felelőssége a közéletben, mint egy rappernek.

„Szőke Andrást nagyon régóta ismerem, és megkérdezném tőle a posztomban említetteket, hogy mi a véleménye azokról a dolgokról. Itt nem arról van szó, hogy melyik politikai párthoz tartozik, csak megdöbbentő volt számomra, hogy pont ő… Az a legkétségbeejtőbb gyanúm, hogy András nem gondolja, hogy ez a rendszer jó, hanem csak pénzre van szüksége. Nekem már tele a tököm azokkal, akik a pénz miatt össze-vissza hazudoznak, és mivel ő művész, ez jobban fáj, de joga van ehhez, viszont akkor nekem is jogom van ahhoz, hogy egy csicska! A legijesztőbb az lesz, hogy ha ez a Digitális Polgári Harcos Kör még egyszer eléri a győzelmet, akkor az egész magyar népre fogom ezt mondani” – mondta.

Hozzátette, körülbelül tíz éve nem tartja a kapcsolatot Szőkével, így nem emiatt romlott meg a viszonyuk.

„Őt tartom a fő csicskának az értelmiségieken belül, nem Dopemant, bár nem tudom, mennyire tanult. Meg kell értenem azt, hogy a pénz nagyobb úr mindennél, csak lassan jut el ez a tudatomig” – fogalmazott.

A Blikk kereste Szőke Andrást is, de a rendező nem kívánt nyilatkozni.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Meglőtte a menyasszonyát, állítása szerint 5000 nővel feküdt le, és volt egy Guinness-rekordja is – 30 érdekesség a 60 éves Charlie Sheenről
Hollywood hivatalos rosszfiúja, akinek szinte az egész élete botrányokból állt, és csak a 10 évvel ezelőtt bevallott súlyos betegsége után tért jó útra. Nem semmi élet, nem semmi karrier.


1. Carlos Irwin Estevez 1965. szeptember 3-án született a félig spanyol, félig ír származású színész, Martin Sheen (született Ramon Antonio Estevez), illetve az angol és skót származású Janet Templeton gyermekeként.

2. Kék baba szindrómával született. Irwinnek hívták az orvost, aki megmentette az életét, ezért a szülei úgy döntöttek, róla nevezik el, így kapta Carlos, azaz Charlie a második keresztnevét.

3. Jó tanuló volt az általános iskolában, a középsuliban aztán elkezdtek leromlani a jegyei, mivel egyre többet lógott az órákról, hogy baseballozzon.

4. Véletlenül meglőtte a menyasszonyát, Kelly Prestont a karján. Az eset után nem sokkal a színésznő elhagyta őt, és hozzáment korábbi plátói szerelméhez, John Travoltához, és vele maradt 2020-ban bekövetkezett haláláig.

5. Keith David színésznek köszönheti az életét. A szakasz (1986) felvételein egy nyitott ajtós Huey helikopterben forgattak egy csatajelenetet, amikor a pilóta túl erősen döntötte meg a gépet, Sheen pedig ajtó felé repült. David azonban megragadta, és visszahúzta őt az ülésre.

6. Egy drogos szerepet játszott a Meglógtam a Ferrarival (1986) című filmben. Annak ellenére, hogy a való életben még nem volt drogfüggő, Sheen egy magazinnak elmondta, hogy 48 órán át nem aludt, hogy hiteles legyen a szerepben.

7. 1990-ben a családja kénytelen volt beavatkozni az életébe, hogy rávegyék, kontrollálja drog- és alkoholfüggőségét, és hogy menjen rehabilitációra. Be is jelentkezett egy 30 napos elvonóra, ami után pontosan 366 napig maradt józan. A fő célja az volt, hogy egy évet kibírjon, s miután sikerült, másnap már Nicolas Cage otthonában ivott.

8. A családjában ő az egyetlen, aki hivatalosan is Sheenre változtatta a nevét, s ezt adta tovább a gyermekeinek. Az apja még mindig hivatalosan Ramon Estevez, csak művésznévként használja a Martin Sheent, a testvérei pedig továbbra is az Estevez nevet használják, még a szintén híres bátyja, Emilio Estevez is.

9. 1998. május 20-án egy kokaintúladagolás után agyvérzést kapott, és kórházba került. Sheent egy barátja találta meg a tengerparti otthonában, majd a mentősök életmentő beavatkozást hajtottak végre rajta. A gyomormosás után is súlyos állapotban volt. Két nappal később, a kórházból való kiengedése után bejelentkezett a Promises nevű rehabilitációs központba, ahol csak egy napot töltött. Nem sokkal később a rendőrök megállították az autóját, és letartóztatták alkoholfogyasztás miatt. Sheen orvosi utasításra újra bevonult a Promisesbe, a próbaidejét pedig egy évvel meghosszabbították. Egy 2004-es interjúban a színész elismerte, hogy a túladagolást a kokain injekciózása okozta.

10. 2015. november 17-én Matt Lauer interjújában a Today című műsorban elismerte, hogy HIV-pozitív, és elmondta, hogy négy évvel korábban diagnosztizálták nála a betegséget. Azért döntött úgy, hogy nyilvánosságra hozza, hogy megakadályozza az embereket abban, hogy pénzért zsarolják. A bejelentése másnapján pedig felhagyott az alkoholfogyasztással.

11. Hatalmas baseballrajongó, és rendkívül jól ismeri ezt a sportot, a korábbi és jelenlegi játékosokat egyaránt. Anno annyira jól is játszott, hogy a Kansasi Egyetem ösztöndíjat ajánlott neki.

12. Az állán látható heg a Porschetolvajok (1987) forgatásán keletkezett. Egy kellék robbanószer véletlenül felrobbant, és megsebesítette az állát, amit nyolc öltéssel kellett összevarrni.

13. Fontolóra vették Maverick szerepére a Top Gun (1986) című filmben, de végül túl fiatalnak ítélték a szerephez, így a nála 3 évvel idősebb Tom Cruise kapta azt. Később Charlie azonban eljátszhatta a Top Gun paródiája, a Nagy durranás (1991) főszerepét.

14. Rebecca Gayheart és Eric Dane színészpáros 2006 májusában egy partin mutatták be neki a harmadik feleségét, Brooke Muellert. Charlie és Brooke Los Angelesben, egy zárt körű ceremónián kötöttek házasságot.

15. Gyermekei: az exbarátnőjétől, Paula Profittól Cassandra Jade Estevez (1984), Denise Richardstól Sami Sheen (2004) és Lola Rose Sheen (2005), Brooke Muellertől pedig az ikrek Bob Sheen és Max Sheen (2009).

16. Lemondott a lányairól, Samiről és Lola Rose-ról a volt neje, Denise Richards javára, aki a teljes felügyeleti jogot kérte, miután Sheent letartóztatták akkori felesége, Brooke Mueller bántalmazásáért 2009 karácsonyán.

17. Sheen mellkasán egy tetoválás látható, amely úgy néz ki, mint egy odatűzött cetli, amelyen az áll: „15 perc múlva visszajövök”.

18. A következő, neki felajánlott szerepeket utasította el többek között a karrierje során: Daniel LaRusso, Karate kölyök (1984); Henry Hill, Nagymenők (1990); Leonard Shelby, Mementó (2000); Negan, The Walking Dead; John Nash, Egy csodálatos elme (2001), Billy Hoyle, Zsákolj, ha tudsz! (1992); David Murphy, Tisztességtelen ajánlat (1993). Az utóbbi kettőt Woody Harrelson vállalta be helyette, az előbbieket pedig sorrendben Ralph Macchio, Ray Liotta, Guy Pearce, Jeffrey Dean Morgan és Russell Crowe.

19. 2019 júliusában tette le a cigit, korábban 33 évig masszívan dohányzott: 1986-ban kezdte A szakasz forgatása alatt, s később elismerte, hogy azóta óta kb. napi 40 cigarettát szívott.

20. Fontolóra vették Tom Cruise szerepére a Született július 4-én (1989) című filmben. Azt hitte, hogy a szerep már az övé, amíg Emilio Estevez be nem jelentette neki, hogy Cruise lett a befutó. Sheen annyira dühös volt, hogy évekig nem beszélt a rendező Oliver Stone-nal (vele forgatta korábban A szakaszt és a Tőzsdecápákat).

21. Ő és Denise Richards mindketten kaptak egy kis cameoszerepet a Haláli fegyver (1993) című filmben (nem közös jelenetben), évekkel azelőtt, hogy megismerkedtek és egymásba szerettek az Eltanácsolt tanácsadó (2001) forgatásán.

22. Határozottan ellenzi az oltásokat. Miután elvált Denise Richardstól, egy hivatalos értesítést küldött a lányaik orvosának, amelyben kijelentette, hogy nem járul hozzá az oltásukhoz. Úgy tűnik, hogy az ezzel kapcsolatos vita fontos szerepet játszott a házasságuk megromlásában. Richards egy 2008-as interjúban így nyilatkozott: „Amikor beoltattam Samet, azzal vádolt, hogy megmérgeztem. Amikor ezt mondta, tudtam, hogy a házasságunknak vége.”

23. 2009 decemberében letartóztatták a felesége, Brooke Mueller bántalmazásáért, amiből bírósági ügy lett. A június 7-i meghallgatásán nem vitatta a vétség vádját, ami után 30 napos börtönbüntetésre ítélték. A vádalkunak köszönhetően azonban elkerülte a próbaidőt, miután letöltötte a büntetését.

24. 2011-ben Guinness-világrekordot állított fel a Twitteren (azóta X-en) a „leggyorsabban elért 1 millió követő” kategóriában, 25 óra és 17 perc kellett neki ehhez. Azóta ketten is megelőzték már, az egyikük Barack Obama volt, jelenleg pedig Caitlyn Jenner tartja ezt a rekordot, akinek 2015-ben 4 órára és 3 percre volt szüksége ennek eléréséhez.

25. 1994. szeptember 23-án csillagot kapott a Hollywoodi Hírességek Sétányán, a 7021 Hollywood Boulevard címen.

26. Az 1990-es évek végén egy rövid ideig Charles Sheen néven szerepelt, ami egybeesett azzal, hogy komolyabb és drámaibb szerepeket próbált elvállalni. Amikor visszatért a komédiához, felhagyott ezzel a gyakorlattal.

27. 1997. május 21-én vádat emeltek ellene, mert bántalmazta a barátnőjét, Brittany Ashlandet. Sheen további kapcsolatai között egyébként számos hírességet találni: például Robin Wrightot, Winona Rydert, Kelly Prestont és Denise Richardsot, de előszeretettel randizott pornósztárokkal is, köztük pl. Ginger Lynnel, Capri Andersonnal, Bree Olsonnal, Melanie Riosszal, Kacey Jordannel, Georgia Jonesszal vagy Brett Rossival.

28. Egyszer a Maxim magazinnak adott interjújában a szexuális partnereiről, illetve azok számáról kérdezték. „Ha azt akarod, hogy találgassak, akkor azt mondom, hogy 5000.” Sheen szerint a fénykorában olyan sok szexuális kapcsolata volt, hogy senki sem tudta felülmúlni a rekordját.

29. Mielőtt kitették volna a Két pasi – meg egy kicsi című sorozatából a botrányai miatt, ő volt a televíziózás történetében a legjobban fizetett színész egy főműsoridős sorozatban. Abban az időben epizódonként 2 millió dollárt keresett.

30. A 60. szülinapja alkalmából, szeptember 10-től látható a Netflixen az életéről szóló alias Charlie Sheen című dokumentumfilm, amelyben hét évnyi teljes józanság után őszintén beszél hírnevének növekedéséről és nyilvános bukásáról, a családtagjai és barátai társaságában, akik eddig nem hallott történeteket osztanak meg róla, a sztárságáról, a küzdelmeiről és a megváltásáról.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
„Ha Szergejnek ajándék kell, elviszi magángéppel” – Repülős Petiről szól a Bankrupt legújabb dala
A rendszerkritikus, közéleti punkrock slágereket futószalagon szállító zenekar ismét odaszúrt egyet a hatalomnak. Premier!


„Peti szeret repülni. De nem fapadoson nyomorogva, hanem privát luxus repcsivel. Peti szereti a medvét. De nem a rendes medvét, hanem a vodkaszagú, rosszarcú, részegen lövöldöző suttyó medvét. Peti nem szereti a Nyugatot. Mi meg nem szeretjük Petit, ezért írtunk róla egy számot.”

A fenti szavakkal jellemzi a Bankrupt frontembere, Sarkadi Balázs a most debütáló, Repülős Peti című dalukat. A zenekar legutóbbi slágere, a Zebra 3 hónap alatt 140 ezres nézettséget ért el „a Zebratagadó DPK legnagyobb bánatára, és a sugárhajtással közlekedő Repülős Petitől is hasonló teljesítményt várunk el, különben bekéretjük” – teszi hozzá.

A klip szokás szerint a szövegre asszociáló filmes montázs lett, és megint készült belőle angol változat Jet Set Pete címmel, ami nem egészen same in English.

Repülős Peti:

Jet Set Pete:

Repülős Peti szeptember 12-én landol majd Spotify-on és valamennyi streaming platformon. Élőben pedig a zenekar valamennyi őszi koncertjén felcsendül majd, Budapesten először szeptember 19-én, az Akváriumban. (A folyamatosan frissülő koncertlista a Bankrupt honlapján érhető el.) A borítógrafika Vass Richárd munkája, a hangfelvétel pedig a Grenma Stúdióban készült Botlik Matyival.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
A legjobb Guy Ritchie-film, amit nem Guy Ritchie rendezett – A Rajtakapva vicces, véres, szívvel teli és kegyetlen
Mintha a ’90-es években forgatták volna, csak most került elő: a Rekviem egy álomért, a Fekete hattyú, A pankrátor és A bálna rendezője bebizonyítja, hogy ehhez is ért.


Na, ezt nem vártuk Darren Aronofskytól! Az 56 éves direktor gyorsan nevet szerzett magának a szakmában, amikor néhány rövidfilm után 1998-ban megrendezte a Pi című agymenést, majd 2000-ben a Rekviem egy álomért című, a drog- és egyéb függőségekről szóló filmek közt alapműnek számító zseniális őrületet. Később Aronofsky olyan, főként művészi, független, de mindenképpen szerzői filmeket dobott össze, mint A forrás (2006), A pankrátor (2009), a Fekete hattyú (2010), az Anyám! (2017) vagy A bálna (2022), szóval igen, a kemény dráma műfaján belül mozgott többnyire, csak maximum megspékelte azt más zsánerek (sci-fi, fantasy, thriller, horror stb.) elemeivel. Egyetlen kivételt eddig maximum a 2014-es, nagy költségvetésű bibliai látványfilmje, a Noé jelentett, amely, bár sikeres lett a mozik kasszáinál, azért keményen megosztónak bizonyult mind a kritikusok, mind a nézők körében.

Szóval a fenti filmográfiát tekintve a Rajtakapva egyértelműen rendhagyónak, kitérőnek mondható Aronofsky pályáján belül, hiszen a filmet nézve olyan érzésünk támadhat, mintha a kilencvenes években Guy Ritchie és Quentin Tarantino együtt leforgattak volna egy filmet, ám az elveszett, és csak most, 30 évvel később került elő, s pattant fel a mozik vásznaira.

Nyilván azért is lehet ilyen benyomásunk, mivel a film cselekménye 1998-ban játszódik. De hogy Aronofsky ennyire ért a humorhoz is, azt nem sejtettük.

A Rajtakapva eredetileg Charlie Huston 2004-ben megjelent regénye, egyben a Henry Thompson-trilógia első kötete. Huston pedig abban a kivételes kegyben részesült, hogy ő maga írhatta át a könyvét forgatókönyvvé, amikor a Sony lecsapott a megfilmesítésre. Hustonnak persze volt már tapasztalata e téren is, hiszen sokat dolgozott a Powers (2015-2016) című sorozaton, valamint a Gothamen (2014-2019) is.

A sztori szerint Henry „Hank” Thompson (Austin Butler), egykori baseballjátékos egy súlyos és traumatikus baleset után lesérül, ezért kénytelen abbahagyni a sportot, jelenleg pedig egy New York-i kocsma csaposa, és bár van egy csini és határozottan jófej barátnője, Yvonne (Zoë Kravitz), végső soron nem éppen azt az életet éli, amit anno eltervezett. Egy nap a punk szomszédja, Russ (Matt Smith) rábízza Hankre a macskáját, Budot, mert neki el kell utaznia pár napra.

Amikor azonban nem sokkal később orosz maffiózók Hanken keresik Russt, majd félholtra verik, a srác gyanítani kezdi, hogy a szomszédja igen nagy bajba keveredett.

Valamit nagyon keresnek az oroszok, sőt, nemcsak ők, hanem a Puerto Ricó-iak (Bad Bunny) és egy kegyetlen hászid zsidó testvérpár (Liev Schreiber, Vincent D’Onofrio) is. Hank egyetlen reménye pedig az ügyben nyomozó detektív, Roman (Regina King).

Ennél többet nem szabad elárulni, de igazából nem is érdemes, vagy kvázi nem is lehet, annyira gubancos, fordulatos, sokrétű és káosszal teli a cselekmény, amelynek közepén akarata ellenére a boxzsákká avanzsáló Hank kerül, akit igen sokszor helyben hagynak a sztori során.

Ezért pedig nemcsak az meglepő, hogy Darren Aronofsky egy „gájricsis” vicces-véres-krimis, az alvilág furcsa figuráit mozgató filmet hozott össze, hanem az is, hogy Austin Butler végre egyáltalán nem a coolságát és a keménységét kiemelő figurát játszik.

Hanket ugyanis tényleg sokat vegzálják, ő pedig ezek hatására éppúgy reagál, ahogy egy átlagember tenné: kihívja a rendőrséget, bevallja, hogy fél, és eleinte próbál elmenekülni az őt üldözők/keresők elől. Amikor azonban igazán komolyra fordulnak a dolgok, és számára is több mint személyes üggyé válik a titokzatos kulcs által kinyitható „valami” utáni hajsza, sőt, még Russ is visszatér, végre kezdeményezővé válik, és megpróbálja rendbe hozni az életét. Persze ez sem jelenti azt, hogy mindig tudja, mit csinál…

A Rajtakapva első körben a kilencvenes évek atmoszférájával varázsolja el a nézőit: a ruhák, a kütyük, az akkori New York, sőt, még valahogy a film minősége is olyan, mintha konkrétan ’98-ban rögzítették volna mindezt – ez utóbbi Aronosfky állandó operatőre, Matthew Libatique szakértelmét dicséri. Ezután kapjuk meg a szórakoztató karaktereket, köztük olyanokat, akikért szívből tudunk szurkolni és olyanokat, akiket szívből tudunk gyűlölni. Majd egyre jobban bepörög a sztori is, de ne egy körmönfont történetre gondoljunk, már ami a karakterek döntéseit és cselekedeteit illeti, a dolgok alakulását sokkal inkább a rengeteg bénázás, véletlen, pech, avagy épp szerencse határozza meg.

Szóval Aronofskyhoz képest egy jóval könnyedebb, ugyanakkor egyáltalán nem súlytalan filmről van szó, amelynél a rendező most inkább a szórakoztatófaktort helyezte előtérbe a mondanivaló helyett. És ennek eleget is tesz.

Talán annyit lehet felróni neki, hogy néha identitászavaros, vagyis nem tudja, hogy vígjáték vagy komoly krimi akar lenni, mivel, bár a poénok folyamatosan érkeznek, a hangvétel néha olyan súyos, hogy eszünk ágában sincs nevetni, s ilyenkor kissé idegen testként löki ki a film szervezete az oda nem illő poénokat.

De ez legyen a legnagyobb baj, mivel Aronofsky profin levezényelt egy ilyen retró krimi-komédiát is, ami végig fenntartja a figyelmet, fergeteges jelenetekben bővelkedik, kiváló színészek alakítanak benne nagyot, és ami a legfontosabb, odafigyel a karaktereire, még a kevésbé fontosakra is.


Link másolása
KÖVESS MINKET: