News here
hirdetés

KULT

Ilyen, amikor az internet népe ráharap valamire, majd kiköpi – Belle-kritika

A Belle: A sárkány és a szeplős hercegnő című japán anime okos és szép mese a valódi élet, a virtuális valóság és a közösségi média trollokkal teli világa között bóklászó, magányos kamaszokról.

Link másolása

hirdetés

Japán animét elvétve tűznek műsorra a hazai mozik, a műfaj rajongói az évente megrendezett Anilogue-on kívül nemigen láthatnak ilyen darabokat nagyvásznon. Ebből a szempontból is fontos Mamoru Hosoda legújabb filmje, aminek sikerült eljutnia a magyarországi moziforgalmazásig, az viszont rejtély, miért kapott 16-os besorolást nálunk. Hosoda neve sokaknak ismerősen csenghet, Hayao Miyazaki (Chihiro Szellemországban, Szél támad) visszavonulása óta ő a leghíresebb aktív japán anime-rendező a mögötte álló Studio Chizuval. A Miyazakival való állandó összehasonlítgatást nem is ússza meg, és rendre ő marad alul.

Ennek oka, hogy a filmjeiből gyakran hiányolják a szerzőiséget, amit Az idő fölött járó lány, a Farkasgyermek, A fiú és a szörnyeteg és a Mirai – Lány a jövőből alkotója a kritikusai szerint hajlamos feláldozni a közérthetőség és a szélesebb körben való ismertség kedvéért. Nem véletlen, hogy eddigi legnagyobb szakmai sikerét előző filmjével, a Miraijal aratta, amiben képes volt a korábbiaknál egyedibb, személyesebb hangot megütnie.

A Mirai Oscar-jelölést hozott neki, a 2019-es Annie Awardson pedig elnyerte a legjobb független animációs film díját, legújabb darabja viszont kicsit visszalépés a mágikus realizmussal kacérkodó Miraihoz képest. Egy erős alapötletre felhúzott okos és szép iparosmunka egy olyan alkotótól, akinek a kisujjában van a szakma, de ennél egy picivel sem akar többet mutatni magából nekünk. Félreértés ne essék, a végeredmény még így is messze több, mint amit egy átlagos animációs filmtől kapunk, és ezzel bőven elégedettek lehetünk, de a vége főcím után marad azért bennünk egy kis hiányérzet.

A történet szerint Suzut egyedül neveli az apukája. Még kislány volt, amikor elveszítette az édesanyját, a traumát pedig máig nem sikerült feldolgoznia. A kamaszlány otthon és az iskolában is bezárkózik, sem az édesapjával, sem az osztálytársaival nem találja a hangot. A kisvárosban, ahol él, egyetlen közeli barátja van csak, a nagyszájú Hiro, aki ráveszi Suzut, hogy regisztráljon a népszerű közösségi oldalra, a „U”-ra.

A U valami olyasmi, mintha a Facebookot vagy az Instagramot mondjuk a Mátrix virtuális valóságával kereszteznénk. Kiberterében mindenki a biometrikus adatai alapján létrehozott avatárjával van jelen, a webes reprezentációkban fellelhetőek tehát a valós személyek valódi külső jegyei és tulajdonságai. Így például Suzu, aki Belle néven lép be az ötmillió felhasználót számláló U-ba, bár sokkal szebb, mint a valóságban, de ugyanúgy szeplős az arca. És ugyanúgy az éneklés a szenvedélye, mint egyébként, csak itt sokkal szebben cseng a hangja és sokkal menőbbek a dalai.

Belle felbukkanása a U-ban hatalmas szenzáció, a felhasználók lehidalnak az énekétől, és villámgyorsan ő lesz az új sztár.

Naná, hogy Suzut, aki az igazi életében csúnyának, unalmasnak és tehetségtelennek tartja magát, egyből beszippantja a U, ahol megtalálja mindazt, amit a szürke hétköznapokból és saját magából hiányol. Itt, ebben a folyton mozgásban lévő, vibráló világban minden színes és izgalmas, a felhasználók rajonganak érte, és többé nem érzi magát egyedül.
Csakhogy történik valami, ami véget vet az idillnek.
hirdetés

Belle virtuális koncertjén felbukkan egy titokzatos, sárkányszerű lény, akiről az a hír járja, hogy egy dühös különc, aki régi sebeket hordoz magában. Egy elvetemült harcművész, aki nem tartja be a szabályokat, az egyre kegyetlenebb összecsapások pedig lassan veszélybe sodorják a U működését. Belle az egyetlen, aki nem ijed meg a sárkánylénytől, mert rokonlelket és az övéhez hasonló tragédiát szimatol a virtuális levegőben, és naná, hogy meg akarja tudni, kicsoda valójában a megszelídítésre váró teremtmény.

Nem nehéz kitalálni, hogy Hosoda A szépség és a szörnyeteg klasszikus történetét gondolta újra, hogy egy csomó fontos és aktuális dologról beszéljen nekünk. Olyanokról például, hogy van-e átjárás a valódi és a virtuális énünk között, és ha igen, milyen mértékű, és mennyire képes befolyásolni az egyik a másikat. Hogy mennyire lehetünk szabadok az online térben és kinek tartozunk felelősséggel az ottani tetteink miatt, vagy hogy milyen előnyökkel jár a valódi életünkben, ha kiismerjük magunkat a virtuális világban. Mert Hosoda azon az állásponton van, hogy nagyon is jár, filmjét belengi a digitális optimizmus.

A Belle legnagyobb erőssége, ahogy a virtuális világot láttatja. Nem csak képileg, hanem tartalmilag is. Ahogy megmutatja, hogyan hullámoznak a random információk a U élénk színű, harsány és állandóan zizegő kiberterében, és ahogyan azt a kaotikus örvénylést érzékelteti, ahogy a közösségi média felkap valakit, aztán elejt.

Ahogyan azt láttatja, milyen, amikor az internet népe ráharap valamire, végiggörgeti magán, majd kiköpi, és hogy milyen pusztításra képesek a trollok vak dühükben vagy éppen unalmukban. Itt, a virtuális világban minden folyamatos mozgásban van. Ami pedig mozgásban tartja, az az újdonság, ennélfogva teljesen kiszámíthatatlan a siker, ahogy a siker elvesztése is. Erre kell rájönnie Belle-nek.

Ennek a kezdetben sok izgalommal és önbizalommal kecsegtető káoszbirodalomnak a tökéletes ellentéte a valódi világ a maga kiszámítható nyugalmával és harmóniájával, amit Suzu sokáig szürkének és fájdalmasan unalmasnak lát. A U virtuális világában szerzett tapasztalatainak köszönhetően viszont lehetőséget kap, hogy végre megtalálja a harmóniát a saját, valóságos életében, még ha ennek érdekében nagy kockázatot is kell vállalnia valakiért, aki fontos neki.

Belle: A sárkány és a szeplős hercegnő, 121 perc, 2021

Japán animációs film

Rendezte: Mamoru Hosoda

Hazai bemutató: 2022. február 17.



hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


hirdetés
KULT
A Rovatból
hirdetés
Fishing: 400 forint a sportfröccs kedvenc fesztiválunkon, ahonnan egyszerűen nem lehet kiöregedni
Hihetetlen energiáival Péterfy Bori robbantotta be a bulit Fishing on Orfű nagyszínpadán. És nemcsak a tinik csaptak óriási bulit, hanem a szüleik generációja is, akik talán még nagyszülőként is itt csápolnak majd.

Link másolása

hirdetés

Záporoznak a hírek arról, mennyire elszálltak az árak a különböző fesztiválokon.

Drágulás persze a Fishingen is volt, de ez mégis egy élhető és megfizethető hely maradt.

Főleg, hogy az alapozás már a kinti büfésoron elkezdődik, ahol 500 Ft egy korsó sör. De a benti 8-900 Ft-os sörárak is konszolidáltnak mondhatóak, nem is beszélve a borokról. Egy sportfröccsért 400 Ft-ot kérnek, vagyis a szóda árát nem számolják fel, de még az igazán minőségi villányi rozék decije is csak 500 Ft, és ennyiért Günzert, Tiffánt vagy Lelovitsot kortyolgathat sétálós palackjában a nagyérdemű.

Külön öröm, hogy idén már a magyarhertelendi sörfőzde is kitelepült, a teljes választéka ott van csapon az egyik fesztiválbódéban, 1000-1200 Ft-os áron (igaz, 4 deci kerül ennyibe). Hogy ez mennyire jó döntés volt, azt az éjszaka ott kígyózó sor bizonyította.

Kajafronton a kínálatban nincs nagy változás, de azért az árakon érezhető a drágulás, 2-3000 Ft-ot kérnek átlagosan. Viszont valamilyen rejtélyes okból a fesztivál hot dog 700 Ft maradt, és a Bohémia fantasztikus hamburgere sem ment feljebb 2500 Ft-nál. A sajtot-tejfölös lángosért a fesztiválon 1300 Ft-ot kérnek, ami a balatoni árakhoz képest közepesnek mondható.

És itt nem érzi azt azt ember, hogy lehúznák a token-rendszerrel sem, mert a használt repohárért adott tokenek a bejáratnál visszaválthatók készpénzre, nem úgy, mint sok budapesti szórakozóhelyen, ahonnan stócban állnak otthon a felesleges tokenek.

hirdetés
Ami a helyszínt illeti, Orfű továbbra is a legszebb és legtökéletesebb helyszín pár nap önfeledt bulizásra.

Bár a fesztivál melletti strand idén sem nyitott ki, és egyre lehangolóbb képet mutat, a tóban bárki megmártózhat, és a 40 fokban ezen nem is gondolkodik senki sokat. Ehhez már a szabadstrandokig sem kell elmenni, a víziszínpad környéke ideiglenes stranddá változott, maga a víziszínpad pedig kényelmes napozóvá. De persze bármelyik stég is tökéletes a nappali fürdőzésre és napozásra, amiből ezen a héten tuti nem lesz hiány.

Bent a sátrak többsége árnyékban állhat, ami azért a rekkenő kánikulában is segít valamit. Nincs rosszabb, mint reggel arra ébredni, hogy pont a te sátradra süt a nap.

És akkor a zenei kínálatról is essék szó, elvégre egy fesztiválnak mégis ez az egyik legfontosabb eleme. A Fishing nem arról híres, hogy a slágerlistákat követve változnának a nagyszínpados zenekarok, de azért a 7 órás idősávba csak befér már a Carson Coma, Krúbi vagy a Csaknekedkislány.

Az este legfontosabb része viszont az időtlen alterzenekaroké, első nap a Vad Fruttik és a Hiperkarma állt a porondon, és pont azt hozták, amit a közönség várt tőlük.

Az első nagyszínpados fellépő, Péterfy Bori pedig még rá is tett egy lapáttal.

Negyed kilencre, az egy órás időkeretbe szorítva is akkora hangulatot csinált, mintha éjfélkor lépett volna fel. Volt itt minden, a tömegbe ugrástól, a kapott flaskából iváson át a rajongóval váltott színpadi csókig. A lényeg persze az az elképesztő kisugárzás és energia volt, ami a színpadról áradt. Ennél jobb fesztiválnyitást elképzelni is nehéz.

A Fishing továbbra is az a fesztivál, amiben egyszerűen nem lehet kiöregedni. És nemcsak arról van szó, hogy itt már az első nap Karácsony Jánossal énekelhetnek a hatvanasok LGT-dalokat egy erdő közepi tisztáson, vagy a KFT-re tombolhatnak az ötvenesek, a Vad Fruttikon és a Hiperkarmán bulizhatnak a negyvenesek, a Kaukázuson nosztalgiázhatnak a harmincasok, hanem arról is, hogy a tizenévesek is az összes helyen pont olyan jól érzik magukat, mint a szüleik generációja, ami valami egészen különleges bravúr. Itt kölcsönösen megismerhetnek olyasmiket, amivel máshol egész biztos nem találkoznának.

Tökéletesen átjön az az üzenet, hogy a minőségi zene, a tehetség korosztályokon átívelő, sőt, mindenkit összekötő dolog, jóval több, mint egy-egy divathullám.

És a fesztiválozás sem olyasmi, ami a tizen- vagy a huszonévesek kiváltsága, nem a kortól függ, sokkal inkább a nyitottságtól.

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
KULT
Ausztrál zászlóval köszöntötte a bécsieket a KISS vasárnapi koncertjén
Legalább a város nevét eltalálta a legendás rockzenekar csapata Ausztriában. A KISS búcsúturnéja október végéig tart, addig még jönnek Budapestre is.

Link másolása

hirdetés

„A KISS szeret titeket, Bécs”- ezzel a felirattal köszöntötte osztrák rajongóit vasárnapi koncertjén a világ egyik leghíresebb rockzenekara. A hiba mindössze annyi volt, hogy a zenekar logója nem Ausztria, hanem Ausztrália színeiben pompázott a színpad felett, írja a LADbible.

A zenekar búcsúturnéjának bécsi állomásán 9000 rajongó volt szemtanúja a leginkább csak a Budapest és Bukarest rendszeres összekeveréséhez hasonlítható bakinak. A rockerek hivatalosan nem kommentálták a malőrt, de a közösségi médiát már elárasztották a hozzászólások.

Többen is felhozzák, hogy ez a tévedés egy újabb bizonyítéka annak, milyen komoly földrajzi hiányosságai vannak az amerikaiaknak. De olyan hozzászóló is akad, aki szerint még úgyis legalább hatszor vonulnak vissza a zenészek, így bőven lesz alkalmuk a javításra.

A KISS július 14-én Budapesten, majd két nappal később Bukarestben búcsúzik el a közönségtől. Augusztus végén pedig hat koncertet adnak Ausztráliában, ahol már a Twitteren is terjedő logó grafikai elemei tökéletesek lesznek, csak a városnevet kell a megfelelőre cserélni:


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
KULT
Brutális reakciókat kapott Adele, miután lemondta a Las Vegas-i koncertjeit
Érezte a csalódottságot, de kitart a döntése mellett.

Link másolása

hirdetés

„Brutális” reakciókat kapott Adele miután lemondta az idén év elejére Las Vegasba tervezett koncertsorozatát - mondta el az énekesnő a BBC Radio 4 Desert Island Discs című műsorában.

A brit énekesnő

a tervek szerint idén január és április között minden hétvégén két koncertet adott volna a Caesar's Palace-ben

a Weekends With Adele sorozat keretében. Adele azonban januárban, egy nappal a show indulása előtt egy érzelmes Instagram-videóban lemondta a fellépéseket. Akkor azt mondta, hogy stábtagok közül sokan elkapták a koronavírust, így nem tudták időben befejezni a műsort.

Az énekesnő most úgy fogalmazott, hogy a koncertsorozat lemondása miatt le volt sújtva, érezte mindenki csalódottságát, de kiáll a döntése mellett.

„Nem fogok csak azért csinálni egy műsort, mert muszáj, vagy mert különben az emberek csalódni fognak, vagy mert rengeteg pénzt fogunk veszíteni. Úgy vagyok vele, hogy a műsor nem elég jó”

- mondta Adele.

hirdetés

Februárban egy műsorban azt mondta, hogy a csapatával keményen dolgoznak az új időpontok előkészítésén, mert a koncerteket biztosan megtartják idén.


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
KULT
Ezeket a zenéket hallgatja a legtöbb magyar a hazai rádiókban, a YouTube-on és a Spotifyon
Sok olyan előadó van, akit a rádiók alig-alig tűznek a műsoraikra, míg a többi platformon tarolnak.

Link másolása

hirdetés

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) 127 rádióadó adatait vizsgálta meg legújabb kutatásában, hogy feltárja a tavalyi év legnépszerűbb előadóit és dalait. A vizsgált rádiók összesen 94 évnyi adást sugároztak 2021-ben, amelynek nagy részét az NMHH is rögzíti - közölték.

Ha magnókazettákon tárolná az NMHH a magyar rádiók 2021-es évi adásának hanganyagát, több mint 70 ezer kilométer hosszú kazettaszalagon férne csak el, ennyivel majdnem kétszer lehetne körbetekerni a bolygót.

Hozzátették, hogy ekkora mennyiségű hanganyag feldolgozása alapján készült az NMHH kutatása, amelyből

kiderült, hogy kik a legnépszerűbb előadók a magyar rádiók játszási listája alapján.

A programkategóriák közül leginkább a zenék domináltak: összesen 45 évnyi zene volt hallható a vizsgált csatornákon. A teljes zenei repertoár 157 154 különböző zeneszámból állt. 120 771 szám egynél több alkalommal volt hallható, ezek 54,6 százaléka magyar, 45,4 százaléka külföldi alkotás volt - írták.

Az NMHH több mint háromezer olyan zenét regisztrált az év során, amely legalább 365-ször, azaz átlagosan naponta egyszer adásba került. Átlagosan egy zeneszám 3 perc 31 másodperc hosszú és 9,72 éves volt, vagyis továbbra is a régebbi zenék a leginkább kedveltek. A teljes zenei kínálatban 1 522 külföldi és 1 162 olyan magyar előadó szerepelt, aki annyira népszerű volt, hogy napi szinten felbukkant a rádiók műsoraiban.

hirdetés
A magyar zenei toplistát leginkább a pop, a hip-hop és az electronic stílus vezeti, a külföldi lejátszási lista élén a pop mellett szintén nagy teret töltött be az elektronikus zene, viszont kevésbé jelent meg a hip-hop.

A legnépszerűbb magyar előadó Rúzsa Magdi volt, akit 57 181-szer játszottak a vizsgált csatornák, őt a Halott Pénz (40 862 lejátszás), a Wellhello (38 265), a Follow the Flow (36 173) és Ákos (26 543) követte.

A külföldi előadók közül Ava Max (36 195) volt a legnépszerűbb, a második helyen Dua Lipa (35 003) állt, majd a kanadai The Weeknd (23 928), az angol Ed Sheeran (22 108) és az amerikai Jason Derulo (18 258) alkotta a lista első öt helyezettjét.

Az öt legnépszerűbb magyar zeneszám sorban a Compact Disco feat. Hősök - Minden Rendben (9 339), a vallásos műsorokat sugárzó adók által közkedvelt Laudate Kórus - Boldogasszony Anyánk (7 273), a Follow The Flow - Régi Mese (7 105), majd a 2020-ban is toplistás Lotfi Begi X Burai - Háborgó Mélység 2 (6 710) végül Rúzsa Magdolna - Szembeszél (6 635) című dala.

Az NMHH szerint hamarosan megjelenik egy tanulmány a Spotify- és a YouTube-felhasználók kedvenceiről, amelyből néhány adatot már most közöltek.

A Spotifyon a top 20-ban egyenlően oszlanak meg a magyar és külföldi előadók.

Sokan vannak köztük, akiket a rádiók alig-alig tűznek a műsoraikra. Az első helyezett például Azahria & DESH, akiket 2021 során több mint 12 milliószor streameltek. Ők a rádiók rangsorán a 226. helyen végeztek a magyarok között.

Több előadó is van, akiket a rádiók szinte teljes mértékben mellőznek, annak ellenére, hogy Spotifyon milliós elérést produkálnak. Ilyen az 5. helyezett ALEE, akit 3,9 milliószor hallgattak a magyarok az online platformon, a rádiók viszont csak 26-szor tették adásba.

A YouTube-on a magyar előadók sokkal népszerűbbek, mint a külföldiek.

A legnépszerűbb, 90 millió feletti megtekintéssel G.w.M, aki a rádiókban csupán 79 műsorba szerkesztést ért el. A Nemazalány & Szofi - Üres Szívek dalát játszották le a magyar YouTube-felhasználók a legtöbbször 2021-ben - majdnem 19 milliószor -, míg a rádiós lista 756. helyére került.

A rádiós toplistákról ismert Follow the Flow (rádiós lista: 4. hely, Youtube lista: 8. hely), Halott Pénz (r:2, Y:11) és Bagossy Brothers Company (r: 10, Y:17) viszont itt is befutó lett.


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET: