KULT

Így lett a vicces mellékszereplőből a Marvel Űrlordja – Chris Pratt legjobb és legrosszabb szerepei

Mit tudhat, amitől ömlenek rá a szerepek? Majdnem minden film, amiben szerepel blockbuster lesz. Most bemutatjuk élete fontosabb szerepeit.

Link másolása

A most 43 éves színész a Hollywoodba vezető lépcső minden fokát végigjárta. Volt sorozatokban szépfiú, volt vicces mellékszereplő több produkcióban, mire megcsinálta a szerencséjét a Városfejlesztési osztállyal, ahonnan egyenes út vezetett Űrlord szerepéig. Most végigmegyünk Chris legjobb és legérdekesebb szerepein.

Betörni Hollywoodba:

Chris karrierje kezdetén szolid mellékszereplő-alapanyag volt. Láthattuk őt az Everwood című Treat Williams sorozat minden részében, egy-egy Narancsvidék epizódban, vagy a blockbusternek szánt Wantedben James McAvoy „legjobb” barátjaként. Később is kapott az alkalmon, hogy Brad Pitt mellett játsszon a Moneyballban.

De a legnagyobb sikert egyértelműen a 2009-es NBC sorozat, a Városfejlesztési osztály (Parks and Recreation) hozta meg neki.

Itt egy imádnivaló, pufók, vicces, felnőtt testben élő gyermeki karaktert hozott, akit mindenki rögtön megszeretett. Andy szerepe kedvéért még el is hízott.

Amit érdemes megnézni:

Később jött az első nagy áttörése, ugyan csak mellékszereplő volt, de szerepelt az Oscar díjas Zero Dark Thirty – A bin Láden-hajszában. Mivel itt tengerészgyalogost játszott, elkezdett edzeni és megszabadult Andy súlyfeleslegétől, így könnyebben meg tudta szerezni azt a szerepet, amely újradefiniálta a karrierjét és kilőtte őt Hollywood legnagyobb nevei közé.

Hosszú huzavona után megkapta Űrlord szerepét A galaxis őrzőiben.

Ez volt az a Marvel film, amit már a premier előtt temettek 2014-ben, mindenki azt hitte, bukás lesz, de a végére az MCU egyik legnagyobb sikere lett. Ezt a lovat olyan jól megülte, hogy kézhezkapta a Jurassic World Owen Gradyjének szerepét.

Amikor még reménykedtünk:

Az első Jurassic World hatalmasat szólt a pénztáraknál, és ez Pratt nevét be is betonozta a blockbuster-filmek főszereplőjének. Hozzáteszem, hogy a Jurassic World első része, köszönhetően a nosztalgia faktornak, még engem is behúzott. Pedig

nem volt nagyon különleges mozi, de amit el akart érni, azt sikerült neki.

Jó időben ült fel a nosztalgiavonatra, ami a Star Wars – Az ébredő erő után indult. Ugyan Pratt teljesen feledhető volt a szerepében, elég sok mém született a raptor szelídítésből.

Ami kihagyható:

Ezután következett két teljesen felesleges film Pratt karrierjében. 2016-ban szerepet kapott, a Jennifer Lawrence nevével fémjelzett Az utazókban és a sztárokkal teletömött Antoine Fuqua által rendezett A hét mesterlövészben. Egyik szerep sem állt jól neki. Hiába volt akkoriban Jennifer Lawrence és ő is a karrierje csúcsán, valahogy Az utazók nem mozgatta meg az embereket, ami köszönhető annak, hogy alapvetően rossz volt az egész forgatókönyv.

Hiába hozott 300 millió dollár bevételt nemzetközileg, a hihetetlen magas marketingköltségek miatt aprócska sikernek lehet elkönyvelni,

nem durrant akkorát, mint amit ettől a két névtől várna az ember. A Fuqua-western pedig az érdektelenség tengerébe fulladt bele. Ennek nem is volt nagy költségvetése és az emberek is úgy álltak hozzá, hogy ha ott az eredeti, minek nézze meg ezt?

Szerencsére újra jött Űrlord szerepe, ami megmentette Chris renoméját. A galaxis őrzői második része és a Bosszúállók: Végtelen háború nagyot robbant. Mondjuk egyik se kizárólag neki köszönhető, de maradjunk annyiban, hogy azért Űrlord is jelen volt.

Ami teljesen kiábrándító lett:

A bevételi számok alapján egyedül vagyok ezzel a véleménnyel, de a Jurassic World második és harmadik részénél feleslegesebb filmet nagyon régen nem láttam. A második rész próbálkozott legalább azzal, hogy horror-elemeket olt egy 12-es, dínókról szóló filmbe, de harmadiknak nincs kifogása. Nem csak a Jurassic Park múltidézésére építve próbáltak valami újat eladni, hanem

megkísérelték lenyomni ugyan azt a filmet a torkunkon, csak még unalmasabban és érdektelenebben.

A nosztalgiafaktor a csúcson volt, amikor Sam Neil találkozott Chris Prattel, majd együtt elmondták a gyenge forgatókönyv béna beszólásait és vége lett a filmnek.

Gyerekeknek szeretettel:

Amit nem lehet elvenni Christől, hogy a blockbusterek követték a gyerekfilmek világába, mind A Lego-film, mind a Super Mario Bros.: A film hatalmas közönségsikert aratott, előbbi még kritikusok által is elismerést kapott. Nem csoda hát, hogy már be is rendeltek egy újabb animációt a szülők kínzása érdekében, várhatóan 2024-ben jön a Garfield, amiben Chris adja mindenki kedvenc narancssárga macsekjának a szinkronhangját. Ha Legoból és a Marioból indulunk ki, már most elkönyvelhető a film sikere.

Van még esély még jó filmekre?

Egyértelműen, hiszen Chris még fiatal, fitt és tele van film-projektekkel, noha volt több magánéleti botránya és a közéletben már sokszor megpróbálták „törölni”, eddig sikertelenül. Sokszor megfordult a streaming filmek és sorozatok világában, tehát ott is találkozhatunk majd a nevével. A Garfielden kívül még két filmje van tervben. Az The Electric State egy, még bemutató nélküli Anthony Russo és Joe Russo-film.

A Russo-testvéreknek nagy szükségük van a sikerre, mert a Bosszúállók óta szinte csak közepes vagy borzasztó produktumokat tettek le az asztalra.

Azért a Brian Cox, Stanley Tucci, Chris Pratt, Giancarlo Esposito, Millie Bobby Brown, Ke Huy Quan, Billy Bob Thorton és Anthony Mackie nevével fémjelezett produkcióval illene már elérni, hogy legalább nézhető legyen a film. A másik Pratt-mozi, ami szintén még bemutató dátum nélküli, az a Michelle MacLaren rendezőnő filmje, a Cowboy Ninja Viking. Már a címéből adódóan felkapja az ember a fejét, de a története is hasonlóan szórakoztató: egy kormányprogram megpróbálja a tökéletes katonát létrehozni, a cowboyok, a nindzsák és a vikingek legjobb tulajdonságaival felszerelve. Aki egy kis B filmes hangulatra vágyik, az biztos nem fog csalódni.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Kórházba került Jordán Tamás
A Nemzet Színésze mindenkit megnyugtatott: a probléma gyógyítható és szerencsére nem is súlyos. Hamarosan újra színpadra is áll.

Link másolása

Kórházi kezelésre szorul Jordán Tamás. A Nemzet Színésze azonban a Blikknek azt mondta, hogy már sokkal jobban van, és hamarosan újra színpadra áll.

Jordán eddig szinte minden nemzet színésze választáson részt vett. A Blikk szerint ezért is volt feltűnő, hogy nem volt ott május 3-án a Nemzeti Színházban, amikor a testület Kulka Jánosnak szavazta meg a címet.

„Kórházba kerültem egy kisebb beavatkozás miatt, amiről bővebben nem szeretnék beszélni. Annyit viszont mindenki megnyugtatására elárulhatok, hogy nem baleset ért, a probléma gyógyítható és szerencsére nem is súlyos. Hála Istennek, már sokkal jobban vagyok. Ha minden jól megy, vasárnap már otthon lehetek, hamarosan pedig újra színpadra állhatok”

- mondta a lapnak Jordán Tamás. Mint kiderült, a színésznek már egy április végi előadását is le kellett mondania.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
„Úgy látom magam, mint a Titanic zenekara” – Pályaelhagyó és maradó tanárok mesélték el történeteiket egy rendhagyó színdarabban
A Stereo Akt alkotócsoport darabjában összesen 11 volt vagy jelenlegi pedagógus szólalt meg, a végén pedig a közönség bevonásával ötleteltek arról, hogyan lehetne jobbá tenni az oktatást.

Link másolása

„2023. november 30. óta nem vagyok többé tanár, legalábbis a jog szerint. De a mai napig teljesen idegennek hat ez a félmondat: pont annyira képtelenül hangzik, mintha azt mondanám, nem vagyok többé anya, vagy nem vagyok többé ember.”

„2019 februárjában mondtam fel. Másnap elköszöntem édesanyámtól, akinél addig laktam, mert a keresetem egészét elvitte volna egy albérlet plusz az étkezés ára.

Budapestre költöztem, elmentem egy személyes interjúra, ahol elém tettek egy szerződést a tanári fizetésem háromszorosáért. Még olvasgattam a papírokat, amikor felhívott egy másik hely, és amikor elmondtam, hol vagyok, a korábbi bérem négyszeresét ajánlották.”

„Alapvetően minden rendben. Aztán egyszer csak meglátod a Facebookon, hogy a szintén felmondott magyartanár ismerősöd és szépséges Szabó Magda-verset posztol, és hirtelen kiesik a laptop a kezedből. Nem kellene neki folyamatosan versek és gyerekek között lennie? És az hogy lehet, hogy a legbölcsebb, legkorrektebb töritanár szoftvertesztelést tanul?”

A kőbányai Wesley János Általános Iskola egyik tantermében ezúttal felnőttek ülnek – némán, komor arccal hallgatják a hangszóróból visszhangzó mondatokat.

A Stereo Akt csapata a Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében vitte (rendhagyó) színpadra a Miután felmondtam / Miután maradtam című darabot, amely pályaelhagyó, illetve minden nehézség ellenére is kitartó tanárok történeteit mutatja be.

Alapja a Miután felmondtam blog, amelyet 2023 év elején alapított két érintett pedagógus, Sikoparija Lujza és Kovács Éva. Céljuk az volt, hogy a nagyközönség számára is bemutassák a személyes sorsokat és drámákat, amelyek egy-egy ilyen döntés mögött húzódnak.

„Eleinte a blog írásaiból indultunk ki, de hamar rájöttünk, hogy szükség van az érem másik oldalára is: azoknak a pedagógusoknak a történeteire, akik a pályán maradtak, és minden kritikusságukkal együtt belülről folytatják az ellenállást”

– meséli Boross Martin rendező, művészeti vezető, akin kívül egy dramaturg és két drámainstruktor vett még részt a koncepció kidolgozásában.

A cél Boross szerint az volt, hogy a megszólalók az ország különböző pontjairól, a közoktatás különböző szakaszaiból, mozaikként kiadjanak egy rendszerszintű problémát. A blog szerkesztői is elküldték a saját kedvenceiket, ezekből választottak ki hatot. A maradók pedig ismerősi körből vagy ajánlás útján kerültek ki, illetve olyan is akadt, aki korábban már megszólalt a témában, és egy interjújának köszönhetően kérték fel.

Boross Martin

Sikoparija Lujza

A közönséget az előadás elején két részre osztották, az egyik csapat a pályaelhagyók, a másik pedig a maradók történeteit hallgatta meg először. A helyszín és az előadásmód is szimbolikus volt: a pályaelhagyóknak csak a hangját lehetett hallani, míg a maradók – egy kivétellel, aki épp táborozott az osztályával – személyesen is ott voltak. Ők viszont egy már nem használt, elhagyatott és lepusztult iskolaépületben beszéltek pár száz méterrel arrébb a motivációikról és belső vívódásaikról.

„A nulladik szülőin el fogom mondani a leendő osztályom szüleinek, hogy 3+2 éves szerződést kötök az osztállyal, 10. évfolyam végén felmondási opcióval. Ha a harmadik év végén úgy állnak a dolgok, hogy nem tudom többé a szakmai hitelemet és a nevemet adni ahhoz, ami az iskolában zajlik, ki fogok lépni a rendszerből”

– szögezte le az elsőként kiálló Horváth András, a kőbányai Szent László Gimnázium matematika-fizika szakos tanára. Hozzátette: nagyon nem szeretné, de elkerülhetetlennek látja, hogy ez előbb-utóbb meg fog történni.

Horváth András

Szilágyi Kitty

Egy soproni egyházi iskola tanára, Keresztény Dorka a rendszeren belüli lázadás taktikáját választotta. „A fénymásolási limitemet arra használom az iskolában, hogy a könyvekből véletlenül kifelejtett múveket pótoljam. Belülről bomlasztom a rendszert: József Attilával, kortárs irodalommal, színházzal” – fogalmazott, hozzátéve: „Mi van velünk, akik maradtunk? Összekapaszkodtunk, mert világossá vált számunkra, hogy magunkon kivül másra nem számíthatunk.”

Varga Sándor az Eötvös József Gimnáziumból azzal kezdte, több mint 30 éve tanító mestertanárként a pályája csúcsán van, a polgári engedetlenségi akcióba inkább a fiatalabb kollégáival vállalt szolidaritás miatt szállt be.

„A státusztörvényt végig sem olvastam, nem érdekelt különösebben, én csak tanítani akartam. Természetesen nekem is el kellett számolnom a lelkiismeretemmel, például a diákjaim és a gyermekeim előtt. Azt mondtam nekik, hogy úgy látom magam, mint a Titanic zenekara: addig játszom, ameddig hagynak.”

Szilágyi Kitty óvodapedagógus, civil aktivista pedig szinte a sírás határán mesélte: eleinte abban bízott, hogy képes lesz a rendszer hiányosságait kiküszöbölni, és megadni mindent a gyerekeknek, amire szükségük van. Aztán elvették tőlük a lehetőséget, hogy dönthessenek arról, ki léphet iskolába, és olyanok kezébe adták, akik még csak nem is találkoztak a gyerekekekkel.

„Sikerült az intézményvezetői államvizsgám, másnap pedig Novák Katalin aláírta a státusztörvényt. És akkor tudtam, hogy intézményvezető már nem leszek.”

A történetmesélő részhez szerettek volna hozzátenni még valamit a végére, hogy a nézők is aktív alkotóivá váljanak az élmények, illetve ne szomorú, frusztrált hangulatban távozzanak, hanem legyen egy konstruktív része is az estének.

A két részre osztott közönség ezért egy harmadik helyszínen újraegyesült, ahol kisebb csoportokba rendeződtek, majd egy-egy padot körbeülve próbálták megválaszolni az alábbi kérdéseket:

  • Mi garantálhatja, hogy jó tanárok dolgozzanak az iskolában?
  • Mit szeretnénk, hogy egy diák megtapasztaljon az iskolában?
  • Mit jelent a társadalom számára az oktatás? (Jelenlegi/ideális állapot)

A keretet ehhez egy elképzelt iskolai évzáró külsőségei biztosították, élen egy teljesen fogalmatlan “tankerületi vezető” – valójában a darab egyetlen színész szereplője – videós bejelentkezésével, aki beszédében zseniálisan hozta azt a közhelyparádét, ami (sajnos) gyakorlatilag bármelyik valódi ünnepségen elhangozhatott volna.

Az előadást egyelőre a most lezajlott két alkalomra tervezték, de mivel mindkét este hetekkel hamarabb telt házas lett, nem kizárt, hogy ősszel újabb előadásokra is sor kerül majd.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
59 éves korában elhunyt Jantyik Csaba, az Operettszínház színművésze
A színművész Shakespeare-, Molière-, Schiller-főszerepek mellett modern klasszikusokat is alakított.

Link másolása

Hosszan tartó betegség után 59 évesen elhunyt Jantyik Csaba színművész, a Budapesti Operettszínház társulatának tagja – közölte Facebook-oldalán az Operettszínház.

„Mély fájdalommal tudatjuk, hogy tegnap éjszaka hosszan tartó betegség után 59 éves korában elhunyt Jantyik Csaba színművész, társulatunk tagja”

– írták.

Jantyik Csaba 1964. július 30-án született Békésen. Szentesen a Horváth Mihály Gimnáziumban érettségizett irodalmi-drámai szakon 1982-ben, majd felvételt nyert a Színház- és Filmművészeti Főiskola színész szakára, Horvai István–Kapás Dezső osztályába. Diplomáját 1987-ben vette át – írja a Fidelio. Számos nívódíj mellett kitüntették a Debrecen Kultúrájáért díjjal.

2001-ben az Operettszínházhoz szerződött, ahol A muzsika hangja című világhírű musicalben Von Trapp kapitányt alakította először a budapesti közönség előtt. Fontosabb szerepei az intézményben: Kánkán (Aristide), West Side Story (Schrank), Mária főhadnagy (Kossuth Lajos), Lili bárónő (Malomszeghy báró), Menyasszonytánc (Rabbi), Abigél (Torma Gedeon), Szentivánéji álom (Theseus), Viktória (Webster), Rebecca (Julyan ezredes), János vitéz (A francia király), Hegedűs a háztetőn (Kocsmáros), Jekyll és Hyde (Apa, Lord Savage).

Jantyik Csabát a Budapesti Operettszínház saját halottjának tekinti.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt Dabney Coleman, az Aranyoskám és a Gengszterkorzó sztárja
A színészt utoljára a Yellowstone című sorozatban láthattuk. 92 éves volt.

Link másolása

92 éves korában pénteken Dabney Coleman, a Golden Globe- és Emmy-díjas amerikai színész. Halálhírét lánya, Quincy Coleman jelentette be – írja az MTI.

Coleman karrierje 1952-ben indult, és azóta több mint száz filmben szerepelt. Olyan klasszikusokban láthattuk, mint a Pokoli torony (1974), a Kilenctől ötig (1980), Az aranytó (1981), Aranyoskám (1982), Háborús játékok (1983) és a Gengszterkorzó (2010).

A színész a legjobb férfi főszerepért 1988-ban Golden Globe-díjat kapott a The Slap Maxwell Story című filmben nyújtott alakításáért, egy évvel korábban pedig Emmy-díjat nyert a Sworn to Silence című tévéfilmben nyújtott teljesítményéért.

Coleman gyakran alakított cinikus, szarkasztikus karaktereket. Ezt a képességét kamatoztatta olyan filmekben, mint az Aranyoskám és a Kilenctől ötig, ahol emlékezetes negatív figurákat formált meg.

Dabney Coleman hangját több animációs filmben és sorozatban is hallhattuk. Színészi karrierje előtt az Egyesült Államok hadseregében szolgált. A hadseregben töltött idő segített neki fegyelmet és kitartást tanulni, ami később a színészi karrierjében is hasznosnak bizonyult.

Coleman utoljára Yellowstone című tévésorozatban tűnt fel, amelyben egy rész erejéig a főhős John Dutton apját játszotta.


Link másolása
KÖVESS MINKET: