KULT
A Rovatból

Így lehet a pornó egyszerre vicces és megható – Megnéztük a Vörös rakétát

Egy bajba jutott pornósztár, egy könnyűvérű tinilány, kilátástalanság, fánkok, pucér futás – mindez egy filmben.


Mindenekelőtt érdemes a Vörös rakéta alkotóját, Sean Bakert elhelyezni az amerikai filmezés térképén annak, akinek még nem volt szerencséje egyetlen művéhez sem. Az 1971-ben született fenegyerek sosem hódolt be a nagy stúdióknak, mindig is a mainstreamen kívül próbált érvényesülni, erre az eddigi hét filmje a bizonyság. Őt az amerikai társadalom alsóbb rétegei érdeklik, az elszegényedett kisvárosok vagy a metropoliszok rosszabb környékein élők cél és vég nélküli, mindennapos küzdelmei. A hiábavaló kitörési próbálkozások abból a sorsból, amibe beleszülettek. És bár mindez eléggé nyomasztóan hangzik, Baker nem a nézői lelombozásával próbál üzenetet közvetíteni.

Sokkolni időnként sokkol, az kétségtelen, de ő a hétköznapi, nyomorúságosabb élet fanyar humorával oldja fel a nyomorpornót.

A többek között Karlovy Varyban, Locarnóban, Deauville-ben, Londonban, Dublinban, Hamburgban és a miskolci CineFest Nemzetközi Filmfesztiválon is díjazott író-rendező 2000-ben jelentkezett első filmjével, a Four Letter Wordsszel, és bár az első négy rendezése (+ Take Out, Prince of Broadway, Starlet) elkerülte a magyar mozikat, a 2015-ös, transznemű prostikról szóló Tangerine című filmje tarolt a CineFesten, azóta pedig nálunk is előszeretettel mutatják be a forgalmazók Baker soron következő filmjeit.

Így a 2017-es Floridai álom is kapott itthon mozipremiert, s szerencsére a Vörös rakéta sem kerülte el a hazai vásznakat.

Jelen filmünk pedig szó szerint nyomorpornó… A sztorijának középpontjában a felnőttfilmes sztár, Mikey Davies, művésznevén: Mikey Saber (Simon Rex) áll, aki anyagi problémái miatt kénytelen visszatérni apró texasi szülővárosába, és bekéredzkedni exneje, az anyjával élő Lexi (Bree Elrod) kanapéjára. Ott próbálja összeszedni magát, valamint melót és egy kis pénzt keresni. Nem mellékesen pedig, ha lehet, visszakapaszkodni a csúcsa, amit egykor megjárt.

Egy fánkozó eladópultja mögött nemsokára rá is lel megváltójára, a tinédzser Strawberryre (Suzanna Son), akit elcsábít, s akiből reményei szerint fényes sikerű pornósztárt farag.

A Vörös rakéta tekinthető Sean Baker best ofjának is, hiszen e filmjében összegzi eddigi életművét, minden rá jellemző és fent felsorolt összetevő megtalálható benne. Baker itt egy olyan amerikai kisváros perifériára szorult lakóinak mikrokörnyezetét vizsgálja, amely nem enged, akármit is csinálsz. A szereplők (főképp „főhősünk”, Mikey) önzősége ugyanis minduntalan visszataszajtják őket a posványba. A főként a vígjátékairól (pl. Horrorra akadva-filmek) ismert Simon Rex egyébként kifogástalan választás volt az expornós szerepére, hiszen korábbi komikusi múltja elegyítve Baker természetességmániájával kihozott belőle egy, az önzősége ellenére is szerethető és egyben szánnivaló, de mindenképp emlékezetes alakítást. Mikey kétségtelenül megtesz mindent azért, hogy újra lábra álljon. Próbál munkát szerezni (a múltja miatt senki nem alkalmazza), majd fűvel dílerkedik, megy, intéz, beszél, tárgyal, próbál megfelelni az exének, Lexinek és persze új felfedezettjének, Strawberrynek is, aki a köztük lévő nagy korkülönbség ellenére teljesen megigézi őt.

A kisvárosból kitörni vágyó lány pedig a jobb élethez hozzásegítő mentőangyalt látja a nála jóval idősebb férfiben, így voilà, már létre is jött egy fura, polgárpukkasztó viszony.

A Vörös rakéta, noha a témája alapján merészebbnél merészebb jelenetek sorával kecsegtet, konkrét pornójelenettel nem szolgál a nézőknek, noha azért azt sem lehet a filmre mondani, hogy szégyenlős lenne. A meztelen szcénák itt azonban nem öncélúak, mindegyik egy emlékezetes pillanathoz kötődik, például egy megható zenés vagy egy nagyon vicces menekülős momentumhoz. A film fordulatait, bár sokszor hihetetlennek vagy túlzónak tűnnek, Baker képes olyan természetességgel felruházni, hogy egy másodpercre sem esünk ki a cselekményből.

Rendezőnk épp ezért szeret amatőr színészeket felkérni filmjei főbb szerepeire, ezzel is kellőképp aláhúzva a hitelességet, a kézzelfoghatóságot (itt is Simon Rex kábé az egyetlen profi színész). S így lesz a Vörös rakétából egy vicces, megható, elgondolkodtató és érdekes látlelet egy olyan társadalmi réteg örömeiről, küzdemeiről és keserűségéről, amelyet általában nem tolnak az arcunkba a hollywoodi fősodor alkotásai. Érdemes hát belekukkantani!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Tragédia a Netflix velencei forgatásán: a stáb szeme láttára meghalt a sikersorozat rendezőasszisztense
Diego Borella az Emily Párizsban ötödik évadának munkálatai közben esett össze. Az orvosok a Hotel Danieli épületébe siettek, de már nem tudták megmenteni a 47 éves rendezőasszisztenst.


Tragikus esemény árnyékolta be az Emily Párizsban forgatását Velencében: váratlanul elhunyt Diego Borella, a Netflix népszerű sorozatának rendezőasszisztense.

A Daily Mail beszámolója szerint az ötödik évad utolsó jeleneteinek felvétele zajlott a lagúnák városában, amikor Borella a stáb jelenlétében összeesett.

A La Repubblica információi szerint

az orvosok csütörtök este, 7 óra körül érkeztek a történelmi Hotel Danieli épületébe, de már nem tudták megmenteni az életét.

A rendezőasszisztens mindössze 47 éves volt. A hírek szerint halálát valószínűleg szívroham okozta.

A tragédia után a forgatást ideiglenesen felfüggesztették. Az ötödik évad velencei jeleneteit augusztus 15-én kezdték rögzíteni, és eredetileg hétfőn fejezték volna be a munkát.

Diego Borella 1978-ban született Velencében. Elismerést szerzett rendezőként és íróként, tanulmányait Rómában, Londonban és New Yorkban folytatta. Közösségi oldalain meséket, haikukat és színdarabokat is megosztott.

(via Femina)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Tóth Gabi: kimegyek mindjárt, azt kint valakit agyonverek – A Megasztár előzetese szerint bőven lesz feszültség a tehetségkutatóban
Herceg Erika könnyeit törli, Curtis kiakad és káromkodik, Marics Peti pedig kiabálni kezd.


Hamarosan érkezik a Megasztár idei évada. A csatorna egy előzetest is megosztott, melyből kiderül, hogy bőven lesznek megint feszültségek, sértődések, könnyek.

A műsorban új mesterek is érkeznek. A zsűri tagjai: Tóth Gabi, Herceg Erika, Curtis és Marics Peti. Ördög Nóra pedig új társat kap a műsorvezetéshez, Till Attila helyett Szépréthy Roland lesz a partnere.

VIDEÓ: A Megasztár beharangozója


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Az év legjobban titkolt sci-fije? – Visszatért az Invázió, és te valószínűleg még mindig nem hallottál róla
Két évet ugrott az időben az AppleTV sorozata. A világ megmenekült? Az Invázió harmadik évadának nyitánya bebizonyítja: az idegenekkel a rémálom még csak most kezdődik. Hősök támadnak fel, titkok szivárognak ki, és minden pillanatban ott lappang a kérdés: tényleg vége van a fenyegetésnek? Dehogy van, itt a harmadik évad…
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. augusztus 24.



A televíziós science fiction világában ritkán akad olyan alkotás, amely egyszerre képes intim, emberi drámát és globális katasztrófát bemutatni, mégis az Invázió pontosan erre vállalkozott 2021-ben. Simon Kinberg sorozata, amely az AppleTV+ megbízásából készült, apró mozaikokból építtette fel egy idegen támadás történetét – nem világmegváltó hősökre, hanem hétköznapi emberekre fókuszálva. Ez a nézőpont kezdettől fogva a széria legerősebb sajátossága, és a harmadik évad nyitánya sem tagadja meg gyökereit:

ismét a kisemberek szemén keresztül látjuk, hogyan alakul az emberiség sorsa egy újabb, látszólag lezárt, de mégis tovább élő fenyegetés árnyékában.

Kinberg neve önmagában is sokatmondó: producerként és íróként egyaránt dolgozott remek és kevésbé sikeres projektekben. A Deadpool 2, a Légió vagy a Sherlock Holmes mellé sajnos olyan címek is feltűnnek a listáján, mint a hírhedt Fantasztikus Négyes (2015), a felejthető 355, vagy a borzalmas X-men: A sötét főnix. Ez a kettősség kíséri végig pályáját, így az Invázió esetében sem lehetett tudni előre, mire számíthatunk. Az viszont két évad alatt már bebizonyosodott, hogy a sorozat képes komoly feszültséget teremteni, miközben nem szuperhősökkel, hanem sebezhető, esendő emberekkel dolgozik.

Az első két szezon nagy erénye a több szálon futó történet volt: egy közel-keleti háborúban rekedt katona, egy japán űrmérnök személyes tragédiája, egy iráni-amerikai család menekülése és egy csapat bajban rekedt diák mind-mind más perspektívából tapasztalta meg az idegenek pusztítását, más-más kontinensen. Ahogy teltek az epizódok, a mozaikdarabok fokozatosan összeálltak, és egyre világosabbá vált, hogy az emberi sorsok közötti látszólag apró döntések globális következményekkel járhatnak.

A második évad végén egy igazi cliffhanger zárta le a történetet: két szereplő kézen fogva lépett be az idegenek anyahajójába, majd vágás, sötét, és vége az évadnak.

A harmadik szezon első része azonban rögtön keresztülhúzza a néző várakozásait. Az évadzáró katarzisa után ugyanis nem folytatódik a történet: két évet ugrunk előre az időben. Az anyahajó lezuhant, a fenyegetés papíron megszűnt, és a világ lassan próbál visszatérni a normalitásba. A hősi halottak között emlegetik Trevante Cole őrmestert (Shamier Anderson) és a fiatal Caspar Morrow-t (Billy Barratt). Csakhogy rögtön az epizód elején kiderül, nem minden az, aminek látszik: Trevante megjelenik egy térkapuban, és semmire sem emlékszik az elmúlt két évből. Innen indul újra a történet, a bizonytalanság, a katonai titkolózás és az emberi bizalmatlanság szorításában.

A forgatókönyv egyik legerősebb húzása, hogy nem próbál hosszan magyarázni, hanem szinte azonnal visszaránt a bizonytalanságba. Ismeretlen gravitációs anomáliák, eltűnő emberek, félrevezető hírszerzési jelentések – minden azt sugallja, hogy az idegenek inváziójának még messze nincs vége. Trevante és a közben felnőtté vált Jamila (India Brown) újra központi figurákká lépnek elő. Jamila bűntudattal küszködik Caspar halála miatt, ám kettejük találkozása újra beindítja az események láncolatát. Amikor katonák támadnak rájuk, menekülni kényszerülnek, és világossá válik, hogy ismét nem számíthatnak senkire – legfeljebb egymásra.

Érdekes módon a nyitány inkább szűkíti, mintsem tágítja a fókuszt.

Nem látjuk egyszerre a régi kedvenceket, a szálak nem futnak párhuzamosan. Aneesha Malik (Golshifteh Farahani) és Clark Evens (Enver Gjokaj) egyelőre még csak az előzetesekből sejthetők, de bizonyosan visszatérnek majd. Más karakterek sorsa kérdéses: Monty (Paddy Holland) újra felbukkanása sok rajongónak örömet okozna, míg Mitsuki (Shioli Kutsuna) halála talán véglegesnek tűnt a második szezonzáróban, bár az Invázió világában soha semmi sem biztos.

Az új évad első epizódja ugyan nem robban be olyan látványos erővel, mint ahogy a második évad fináléja lezárult, de ez nem is áll szándékában. Inkább felépíti az új status quót, miközben lassan, csepegtetve adja a jeleket: a veszély nem múlt el, sőt, valami sokkal komplexebb játszma van kibontakozóban. A katonai erők bizalmatlansága, a titkolózó hírszerzés, és az, hogy még a saját hősüket sem hajlandóak elfogadni, finoman reflektál a hatalom és az egyén konfliktusára. Ez a politikai árnyalat talán eddig is jelen volt a sorozatban, de most még hangsúlyosabbá válhat.

Az idegenek ábrázolása továbbra is különleges. Nem a hollywoodi sablonokra épít, nincsenek klasszikus „szürke kis emberkék” vagy túlzó CGI-szörnyek.

A lények furcsa, folyamatosan fejlődő fiziológiája egyszerre idegen és félelmetes emberi szemmel nézve. Eközben a tudományos magyarázatok ugyan sokszor sántítanak, mégis képesek megőrizni a hitelesség látszatát. Ez a balansz tartja a sorozatot a tudományos fantasztikum keretein belül, anélkül, hogy saját paródiájába fordulna. Nagy kár, hogy vizuálisan a lények gyengébbek, mint a 2025-ben elvárt színvonal.

Az Invázió harmadik évadának nyitánya tehát nem ad mindenre választ, és nem is akar azonnal sokkolni. Ehelyett egy lassan kibontakozó új krízis alapjait fekteti le. A karakterdrámákra koncentrál, ahogy eddig is, miközben apró jelekkel és rejtélyekkel teremt feszültséget. Ez a tempó talán frusztráló lehet azoknak, akik pörgős akciót keresnek, ám a sorozatot mindig is a lassabb építkezés jellemezte.

Összességében az évadnyitó ígéretesen folytatja a történetet: nem szakít a sorozat eddigi filozófiájával, miszerint a világ sorsa hétköznapi emberek apró döntésein múlik. Nem tökéletes, vannak vontatott részei, és az időugrás elsőre kicsit kizökkentheti a nézőt, de mindez hozzájárul a rejtélyhez. Egy biztos, aki hajlandó türelmesen követni a mozaikdarabokból épülő narratívát, annak ismét jutalom lesz a kitartás. Az Invázió továbbra is az egyik legkülönlegesebb idegenes sorozat az elmúlt években – talán tényleg a legjobb, amiről még nem hallottál.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Fotók: Káprázatos légi parádéval ünnepelte a honvédség augusztus 20-át
A bemutatón nemcsak a jól ismert régi helikopterek, hanem vadonatúj harci és szállító gépek is feltűntek, amelyek most először repültek a főváros felett.


Budapest felett idén is látványos légi parádéval ünnepelte Szent István napját a Magyar Honvédség. A programban minden olyan repülő eszköz bemutatkozott, amely a honvédség birtokában van, köztük vadonatúj harci és szállító gépek is, amelyek most először tűntek fel a főváros felett.

Az érdeklődők a bemutatón láthatták

a már jól ismert MI–17 és MI–24 helikoptereket, de a legújabb H145M és H225M típusok is feltűntek.

Az eseményen készült fotóinkat itt tudjátok megnézni (kattintás után galéria nyílik):


Link másolása
KÖVESS MINKET: