Horror, borotvapengék, eltűnt nő, világbajnok papírrepülős – Megnéztük az öt varázslót Párizsban
Kivételesen kényelmes időpontban indult a repülőgép Budapestről Párizsba. Mosolyogva koccintottunk a gépen, ugyanis már akkor tudtuk, hogy felejthetetlen élményben lesz részünk. Luis De Matos, portugál illúzionista géniusz előadásáért utaztunk közel ezerötszáz kilométert, de nem egyedül állt ki a világot jelentő deszkákra. Elkísérte ugyanis négy, a saját műfajában vezető bűvész, de nevezzük őket inkább varázslóknak. Hogy miért? Arról majd később.
Órákkal a műsor előtt már a Folie Bergére színház múlt-őrző és a jelen előadásainak komoly titkait rejtő öltözőiben találtuk magunkat a világsajtó képviselőivel. Mindannyian csillogó szemekkel várták, hogy feltehessék kérdéseiket a rejtélyes titkok őrzőinek. A művészek meg is jelentek jelmezeikben és készséggel válaszoltak a kíváncsiskodóknak. De persze csak azokra a kérdésekre, amelyek nem a szakmai titkokat feszegették. A világsztárokat körüllengő elérhetetlenséget pedig a beszélgetés közben azonnal felváltotta egy barátságos, amolyan „ezer éve ismerjük egymást” hangulat.
Kezdés előtt az ültetők a helyünkre kísértek minket a patináns színházteremben. Mivel fizetést nem kapnak, bőkezűen hozzájárultunk a másnapi bevásárlásukhoz. Nagy mosoly, sűrű köszönetnyilvánítás, majd kialudtak a fények és kezdetét vette a műsor, amit leírni aligha lehet, kihagyni viszont hatalmas hiba.
Mindent megkaptunk a Luis De Matos, Dan Sperry, Aaron Crow, Yu Hojin és Norbert Ferré alkotta ötöstől. A különböző kontinensekről származó művészek közötti összhang egészen kivételes volt. Korábban már láttam Dan Sperry-t Budapesten a The Illusionists című produkcióban, ahol korántsem volt olyan kémia a bűvészek közt, mint most. Ezt későbbi beszélgetésünkben maga Sperry is többször kihangsúlyozta. Na de kik is ezek a művészek és miért olyan különlegesek?
Luis De Matos portugál bűvész, író és producer az egyik legtöbb díjjal kitüntetett előadó a szakmában. Műsorszámaiban komoly szerepet játszik a közönséggel való kommunikáció, amit mesterien űz. A poént persze nem lövöm le, de láthattunk gyönyörű aranyhalakat, eltűnő bűvészsegédet, valamint egy trükköt, amibe a csurig telt Folie Bergére színház teljes közönségét bevonta.
Dan Sperry szöges ellentéte annak, amit De Matos képvisel. Az amerikai előadóművész Marilyn Manson-szerű külsejével már önmagában látványosságnak számít. Nem beszélve egészen egyedi trükkjeiről, és az atmoszféráról, amit megteremt még úgy is, hogy egy szót sem szól a színpadon. Sperry le sem tagadhatná, hogy rajong a horror világáért, ugyanis magánszámainak nagy része megbotránkoztató és veszélyes. Elég csak a lenyelt és később a torokból egy madzag segítségével előhúzott borotvapengéket említeni. A közönség egyik fele hatalmas vigyorral és elképedve nézte a produkciót, míg a másik inkább eltakarta a szemét, és szörnyülködve igyekezett kimaradni az eseményekből. Bár látszólag csak egy trükkről van szó, Sperry elárulta, hogy valóban veszélyes a mutatvány. Nemegyszer megsértik a száját a pengék, most azonban hibátlanul adta elő a számot.
Aaron Crow, Sperry-hez hasonlóan az America’s Got Talentben szerzett magának hírnevet. A belga bűvész sajátos köpenyében bukkant fel a színpadon, majd több rétegben eltakarta szemeit és úgy lőtt célba hatalmas íjával. Mondani sem kell, hogy ebben a számban bátor civilek is szerepet kaptak. A veszélyfaktor itt sem volt alacsony, ám aki profi, az profi, a hiba nem fér bele.
Mindannyian hajtogattunk már papírrepülőt. Volt, amelyik jól sikerült és messzire repült, a többi azonban a felszállás után rögtön landolt. Olyan repülőket viszont, amilyeneket Yu Hojin készített, még egyikünk sem alkotott. A fiatal dél-koreai srác 18 évesen világbajnok lett manipuláció kategóriában a FISM bűvész világbajnokságon. Az este során pedig több számban is bemutatta, hogy miért. Ő sem hagyta ki az amerikai tv-s karriert, szintén felbukkant az America’s Got Talentben.
Végül Norbert Ferré szórakoztatta a közönséget. Műsora a stand-up és a kézügyesség egyvelege volt, láthattuk, hogyan zsonglőrködik egy rakás labdával, és bátran állíthatjuk, hogy egyszerre huszonkét tojást is fel tudna törni úgy, hogy a héja nem esik a tálba.
Összességében
akik nem sima trükkökkel hakniznak, hanem művészi értéket képviselő előadást hoztak létre. Nem külön-külön, hanem együtt.
A műsor után beültünk Sperry-vel és Hojin-nal egy kis lazításra, és végigbeszélgettük az éjszakát. Mindketten pont olyanok civilként is, mint a színpadon. Sperry humora és markáns kiállása mindkét helyzetben megnyilvánult, míg Hojin a visszafogott elegancia és a fiatalos naivitás egyvelegével hallgatta és mesélte a történeteket.
Maníroktól mentes, őszinte művészekkel találkoztunk, akiknek az életük a bűvészet. Ezt pedig a közönség is nagyra értékeli, a teltházas előadás utáni állótapssal köszönték meg a varázslatot.
A csapat jövőre hazánkba is elhozza a Luis De Matos: Impossible című show-t, 2025. május 16. és 18. között öt előadást tartanak a Bok Csarnokban. Érdemes ellátogatni az eseményre és figyelni a kezüket. Mert csalnak!
Bővebb információk ITT.