KULT
A Rovatból

Halálos irambant megszégyenítő hajszák a Hungaroringen – A Gran Turismo biztosan megizzaszt

Száguldás, Nissan, szerelem – van itt minden, de főképp olyan autócsörték, amelyek szinte szó szerint leviszik a fejedet. Ha szereted a versenyzést, ha nem, ez a film hatással lesz rád. Kritika.

Link másolása

A Gran Turismo története egészen 1997-ig nyúlik vissza, ekkor jelent meg ugyanis az azonos című videójáték, pontosabban autóverseny-szimulátor a PlayStation-konzolosok nagy örömére. A több, mint 10 millió eladott példány pedig megtette hatását, a japán gyártó a Polyphony Digital sorozattá bővítette a game-et, 2022-ben jött ki a hetedik része.

A Magyarországon is forgatott Gran Turismo-film azonban nem csupán egy sikeres videójáték mozis adaptációja, a sztorija ennél bonyolultabb és elképesztőbb. Történt ugyanis, hogy a Nissan Europe korábbi vezetője, Darren Cox 2006-ban kitalálta, hogy segít a Sony PlayStation-játékosoknak abban, hogy tudásukat a valóságban, igazi kocsikon is kipróbálják, és profi autóversenyzőkké váljanak. Az elképzelés 2008-ban a Sony és a Nissan közös vállalkozása, a GT Academy formájában vált valóra, amely a nevét a jól ismert Gran Turismo videójáték-sorozatról kapta. Ebben az évben került sor az első GT Academy-verseny megnyitójára, amelyen a spanyol Lucas Ordóñez szerezte meg a győzelmet. A 2009-es dubai 24 órás versenyen nyújtott teljesítményét követően a Nissan szerződtette is Ordóñezt a versenycsapatába.

2010 és 2016 között a Nissan PlayStation GT Academy programjának további 21 győztese volt, akik közül sokan sikereket értek el a pályán, többek között bajnoki győzelmeket, dobogós helyezéseket nemzetközi versenyeken.

A harmadik, 2011-ben megrendezett GT Academy-n tűnt fel az akkor 19 éves brit Jann Mardenborough, aki 90 000 másik nevezőt megelőzve nyerte meg a versenyt, a győzelemért járó díja pedig az volt, hogy indulhat egy Nissannal a dubai 24 órás futamon. Ahogy telt az idő, az addig csupán a cardiffi szobájában játékkormányt tekergető srác egyre feljebb tornázta magát a profi versenyzők közt, és tapasztalatlansága ellenére elképesztő eredményeket ért el.

Mondhatjuk tehát, hogy a Gran Turismo kevésbé videójáték-adaptáció, sokkal inkább egy életrajzi film Jann Mardenborough-ról, amelyhez az alapot történetesen egy videójáték adta.

Hősünk sztoriját természetesen itt-ott megváltoztatták, kibővítették, megkurtították, az események időrendjét megkavarták, vagy új karaktereket kreáltak a drámai hatás kedvéért, a főbb pontok azonban egyeznek, Mardenborough GT Academyre való bejutásától kezdve az egy néző halálát okozó horrorisztikus nürburgringi balesetén át a Le Mans-i 24 órás versenyéig.

A film szerint tehát Jann Mardenborough (a Fehér éjszakákból vagy a Távterápiából ismert Archie Madekwe alakításában) megnyeri a Danny Moore (Orlando Bloom karaktere Darren Coxon alapul) által szervezett európai versenyt, és néhány társával együtt bejut a GT Academyre, ahol a film kedvéért kitalált autómérnök és korábbi legendás versenyző Jack Salter (David Harbour) próbál profi versenyzőket faragni a konzolkoptatókból.

Mardenborough többek között a magassága és a bizonytalansága miatt sem ideális jelölt, mégis kiemelkedik tudásával a többiek közül, és lehetőséget kap a rajthoz álláshoz nagy téttel bíró versenyeken is.

A rendezést a dél-afrikai Neill Blomkamp vállalta be, aki 2009-ben a semmiből tört a csúcsra District 9 című, négy Oscar-díjra is jelölt zseniális sci-fijével, majd úgy tűnt, a nagy ígéretű fenegyerek el is tűnik a süllyesztőben, hiszen a következő filmjei mindig eggyel rosszabbak lettek az előzőnél, az Elysium – Zárt világ (2013) és a Chappie (2015) után 2021-ben már a Démoni című B-kategóriás horrorförmedvénnyel égette magát (igaz, rövidfilmekben azért továbbra is tudott nagyobbakat alkotni, pl. Oats Studios-filmek). Szüksége volt tehát már egy olyan projektre, amelyben megmutathatja, hogy maradt még benne valami a District 9 zsenijéből.

Persze ne legyenek hiú reményeink, a Gran Turismo, bármennyire is repeszt, a nyomába sem érhet a johannesburgi űrlényes kalandnak. Blomkamp mégis profitálhat belőle. Ezúttal nem ő írta a forgatókönyvet (hanem egyrészt az élet, másrészt az Amerikai mesterlövész-es Jason Hall és a Richard király-os Zach Baylin), ami a mű leggyengébb láncszeme lett.

Bár valóban kivételes az, amit Jann Mardenborough véghez vitt, az életéből csupán egy sablonos, bukásokkal is megtűzdelt sikertörténet lett az esélytelen, lenézett ember százszor látott csúcsteljesítményéről.

Győzelmek, hoppon maradások, edzések, lemondások, felállások, nagy elhatározások, akciók, rivalizálások (az És egyszer csak… Paxton Hall-Yoshidájával – Darren Barnet), na meg némi magánéleti drámázás (az őt a céljaiban nem támogató apával – Djimon Hounsou) és egy csipetnyi romantika (egy cuki, szintén a film kedvéért megalkotott karakterrel – Maeve-Courtier Lilley). Semmi újat nem kapunk hát e téren. Szerencsére a színészek, élükön Archie Madekwével és David Harbourral, képesek életet lehelni ezekbe a jelenetekbe is, amik így, bár közhelyesek, de egyben helyesek is.

A Gran Turismo legfőbb erényét máshol kell keresni: bizony, a rendezői székben, az előre lenézett Neill Blomkamp személyében, aki képes volt emlékeztetni minket arra, hogy akcióban azért még mindig ott van a szeren.

A versenyzős jelenetek ugyanis lenyűgözőek. Van bennük kraft dögivel, no meg kreatív kameraállások, dinamika, izgalom, gyönyörű képek – Jacques Jouffret operatőrt (A bűn éjszakája, 22 mérföld, Bloodshot) is dicséret illeti – és ütős atmoszféra.

Tisztán érződik, hogy Blomkamp e pillanatokban érezte magát elemében, ezekbe mindent beletett, amit tud, és így pl. a nürburgringi tragédia is igen hatásosra sikeredett. (Az más kérdés, hogy a valóságban sokkal később történt (bőven a Le Mans-i verseny után), és hogy sok kritika érte az alkotókat, amiért az egy ember halálát okozó tragédiát arra használták fel, hogy Mardenborough-nak súlyos drámát és végül inspirációt adjanak közvetlenül a nagy verseny előtt.)

A Gran Turismo tehát meglepően jól működik, persze főképp azok számára, akik látványos, hangos, sodró lendületű száguldásokra vágynak, vagy akiket valamilyen szinten érdekel az autóversenyzés világa, mert ők bekukkanhatnak, sőt, jól szét is nézhetnek a kulisszák mögött. A friss és mély emberi történetek és kapcsolatok kedvelői, lehet, csalódni fognak, bár ők vélhetően nem ettől a filmtől várják a megváltást.

Azt mondjuk magyarként egyáltalán nem vettük jó néven, hogy bár a Hungaroringen forgattak egy csomó jelenetet, a mogyoródi versenypálya egyáltalán nem kapott szerepet a sztoriban. Ejnye-bejnye!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: