KULT
A Rovatból

„Ha több széles látókörű ember lenne, valószínűleg többen hallgatnának rétegzenei műfajokat is” – interjú a Mörkkel

A kozmikus lelki-zenei utazással felérő koncertjeiről híres Mörköt egy izgalmas időszak kellős közepén kérdeztük.

Link másolása

Éppen az új lemezükön dolgoznak, nagy erőkkel építik a külföldi karrierjüket, közben visszaemlékeznek a tinédzserkori álmaikra, de még az oktatás reformjáról is szót ejtenek. Október 20-án pedig a BUSH keretein belül nem kevésbé izgalmas helyszínre, mint a Rumbach zsinagógába hozzák el az irányított őrületüket jazzes grooveokkal és experimentalizmuson már-már túlmutató szólókkal. Szeifert Jason Bálint, a zenekar basszusgitárosa, gitárosa válaszolt a kérdéseimre.

– Vége a nyárnak és vele a fesztiválszezonnak – mit hoztatok magatokkal ebből az időszakból? Melyik élményeteket emelnétek ki?

– Az idei nyár tele volt élményekkel. A zenekar történetében először felléphettünk a Fishing on Orfű fesztiválon, ahol fantasztikus közönségnek játszhattunk. Egy másik nagy élmény volt a Művészetek Völgye, ahová a zenekar létezése óta minden évben meghívnak minket. Idén Harcsa Veronika udvarában játszhattunk, akit nagyon szeretünk. A Völgyben is elképesztő közönségünk volt. Imádunk ezeknek a nyitott, érdeklődő, pozitív kisugárzású embereknek zenélni!

– Ilyenkor a legtöbb zenekar vagy stúdióba vonul vagy elkezd klubkoncertezni. Ti mit terveztek?

– Gőzerővel készítjük az új lemezünket. Nagyon izgalmas fázisban vagyunk, egyszerre kísérletezünk a hangzással és a dalszerzési eszközökkel, az újabb dalok mind hangzásban, mind hangulatban eltérnek attól, ahogyan a Towards the Sunt eddig játszottuk. Izgalmas kollaborációkkal is készülünk, nagyon élvezzük az egész folyamatot. Nyakig benne vagyunk most, szóval – szinte – még bármi lehet!

– A kollaborációitok eddig is mindig izgalmasan sikerültek, most kikkel működtök együtt?

– Tervezünk például egy közös tracket a Jazzboisos srácokkal! Már a kobucis közös koncertünk előtti próbákon elkezdtünk jammelni, úgy néz ki, hogy egy közös dal lesz a vége.

– Az új anyag egyébként kész állapotában is kísérletezős lesz? Úgy értem, ezúttal is stílusok között ingáztok majd mind a zene, mind a szöveg terén?

– Szeretnénk megőrizni az előző, In The Golden Hour című lemezünk egységességét. Leginkább az érdekel minket most, hogy érzéseket, hangulatokat tudjunk minél közvetlenebb módon átadni azoknak, akik hallgatják a zenénket.

– Milyen érzésekkel és hangulatokkal töltitek meg a lemezt? Milyen élményekből épül?

– Pont azon dolgozunk, hogy egy széles spektrumon lévő érzelmi világot hogy tudunk egységessé tenni.

Sokféle különböző hangulat van az új dalokban, a deepebb melankoliától az életvidám érzésekig. Mindegyik dalnak megvan a maga története és mélysége,

nehéz lenne egy mondatban összefoglalni, hogy milyen élmények ihlették őket. Ha majd megjelenik a lemez, reméljük minél többen elolvassák a szövegeket is a zenehallgatás mellett!

– Az idei Sziget után az NME megemlített titeket az egyik cikkében és párhuzamba hozta a zenéteket a Khruangbin nevű zenekaréval – de ez csak egy példa arra, hogy a nemzetközi szcéna is felkapta rátok a fejét. Mindig is ez a közeg volt a cél?

– Tinédzserként mindannyian arról álmodoztunk, hogy egyszer a Madison Square Gardenben zenéljünk 20 ezer zeneőrültnek – lehet, hogy ez az álomkép hajt minket a külföldi dolgok felé. De komolyra fordítva a szót: leginkább az Egyesült Királyság zenei szcénájához szokták sorolni a zenénket, talán emiatt is hívott el minket Gilles Peterson londoni DJ és rádiós szerkesztő a World Wide Fm rádióállomás Brownswood Basement elnevezésű live siessiönjébe.

– És miért éppen külföldi zeneipar?

– Nagyon nehéz kérdés ez a témakör, vannak kisebb-nagyobb sikereink, terveink, vágyaink. Amit biztosan tudunk, hogy folyamatosan nagyon keményen kell dolgozni azért, hogy összejöjjenek a dolgok, amiket elképzel az ember.

– Ti hogyan dolgoztok ezekért?

– Ez egy rendkívül összetett folyamat, amit évek óta fejtegetünk, de valójában két fontos összetevője van. Az elmúlt években elsősorban a menedzserünknek, Pécsi-Szabó Dénesnek köszönhetően szinte az összes komolyabb európai showcase-fesztiválon felléptünk Lengyelországtól kezdve a Baltikumon át Hollandián keresztül Németországig. Ezen kívül külföldi közreműködőkkel igyekszünk rögzíteni dalokat, ahogy az előző lemezünkön Takuya Kurodával és Brother Portraittel is felvettünk egy-egy dalt.

– Ha már showcase: jön a BUSH, és a Dohány utcai zsinagógában léphettek fel, ami enyhén szólva is különleges helyszín. Milyen show-val készültök?

– Erre a kérdésre leginkább ezzel a Marcus Aurelius idézettel tudunk válaszolni: „Az anyag szakadatlanul áramló folyó; a természet tevékenysége folytonos változásban nyilvánul meg, a végső ok ezer meg ezer fordulat szövevényében bujkál.”

– Most hogy, hogy különleges koncerthelyszínekről beszélünk: ha bármit mondhatnátok, hol lépnétek fel legszívesebben?

– Izlandon gyakorlatilag bármilyen koncerthelyszínen, Coloradoban a Red Rocks amfiteátrumban, vagy a New York Radio Cityben. Ezek persze csak a legnagyobb álmok, lehet életre szóló élmény egy koncert egy kis teázóban vagy egy borospince teraszán is. Talán ezek a személyesebb helyszínek a váratlanságuk miatt még maradandóbb élményt adnak.

– Érdekes, hogy ezt mondod, mert többször láttalak már titeket élőben, és mindig az örömzenélés jut rólatok eszembe – szerintetek a ti vibe-otokat nagyobb közönség előtt is át lehet adni?

– Az eddigi tapasztalataink alapján,

ha olyan a közönség, akkor könnyen átragad rájuk az a szeretet, ahogy mi szeretünk egymással együtt zenélni.

Persze egy kisebb klubban könnyebb közvetlenül megszólítani az embereket, de például a hamburgi Elbjazz fesztivál vagy a Leverkusen Jazztage többezres közönsége is nagyon tudta élvezni a zenénket. Ez utóbbi helyszínen történt koncertünkről a You and Me című dalunkat Sinco barátunk meg is örökítette egy élő videó formájában, amit a YouTube őriz az utókor számára. Óriási élmény volt ezen a fesztiválon zenélni Leverkusenben anno, ezek az élmények azok, amik megerősítenek minket abban, hogy érdemes Nyugat-Európában is megpróbálni érvényesülni a zenénkkel.

– Nehéz kérdés, de ha már ennyit beszéltünk a külföldi vonatkozásról, említsük meg a hazai zeneipart is: mit változtatnátok rajta, ha tehetnétek?

– A zeneiparon nem gondoljuk, hogy lehet vagy kellene változtatni. Meg kell hagyni a szabadságot az embereknek, hogy olyan zenét hallgassanak, amilyet ők választanak maguknak.

Ha már valamin érdemes lenne változtatni, az talán az oktatás színvonala. Ha több széles látókörű, művészetekre nyitott ember lenne, valószínűleg többen hallgatnának rétegzenei műfajokat is.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: