KULT
A Rovatból

Ha menedzser akarsz lenni, az első szabály az, hogy rengeteget kell kérdezni

A Werk Akadémia már évek óta a honi szakma legjobbjait neveli ki. Hogy milyen oktatást kapsz, ha jelentkezel? Az akadémián tanító tanárokkal, a szeptember közepén induló művészeti menedzser szakról beszélgettünk.


Magyarországon fürtökben lógnak a tehetséges művészek, ez azonban még nem feltétlenül elég a kiteljesüléshez és a sikerhez. A Werk Akadémia már ötödik éve neveli ki a jövő művészeti menedzsereit, akik a megszerzett tudással egyfajta hiányt pótolnak a művészeti szcénában.

A képzés olyan területekre fókuszál, mint a brandépítés, a kapcsolatteremtés, a kultúra értékeinek közvetítése, illetve programok, művészek, intézmények és alkotások profi szintű menedzselése.

"
Míg nyugaton már egy bevett dolog az, hogy az énekesek, színészek vagy éppen a képzőművészek mögött áll egy menedzser vagy menedzsment, itthon ez még nem bevett szokás

– mondja Balogh Máté András, a Werk Akadémia művészeti menedzser szakának és színházi menedzser szakirányának mentora, aki évek óta koordinálja a kurzusok felépítését. "Magyarországon kicsi a piac, sok a kiváló művész, a menedzser szerepköre pedig misztikus.”

_93B8124

A helyzettel Bérczi Linda, a képzőművészeti menedzser szak mentora, a Budapest Art Week igazgatója is egyetért:

„Itthon nagyon gyerekcipőben jár a szakma, ma Magyarországon van a galerista - és pont. Még így is jóval kevesebb galériánk van, mint amennyi művészünk, és egy-egy intézmény érdemben csak egy pár alkotóval tud foglalkozni. Ha már többen vannak, akkor garantált, hogy valaki háttérbe szorul. Sok tehetség van, akik egyszerűen kallódnak, mert nincs, aki vigye a dolgaikat. A menedzser szakma egy hiányzó réteg, most kellene kiépíteni a rendszert, amire a Werk jó alap lehet.”

Bérczi Linda

„Ha kidobnak az ajtón, mássz vissza az ablakon!”

Aki művészeti menedzsernek tanul – függetlenül attól, hogy melyik szakirányra specializálódik – attól szinte elvárás a folyamatos aktivitás és a „jelenlét”.

„Attól, hogy kapsz egy órarendet, még nincs vége a dolognak. Itt kérdezni kötelezően ajánlott és ha érdekel valami, mondanod kell. A tanáraink össze tudnak kötni emberekkel, el tudnak vinni eseményekre, de ezt muszáj tudomásunkra hozni. Előfordul, hogy társulatokhoz vagy színházakba megyünk, ahol elindítok egy beszélgetést, majd otthagyom a tanulókat az oktatóval. Ilyenkor van, hogy összebarátkoznak, van, hogy még munkát is kapnak."

"
Ebben a szakmában abból lesz valaki, aki oda mer lépni és cselekedni. Azaz kérdez.

A színházi menedzsment mentorának álláspontját erősíti meg Bérczi Linda is: „nem elég, ha az órára bejár valaki, itt sokat kell tanulni, olvasni, kiállításokra járni, aktívnak lenni. Az egész menedzsment szakma első pár éve arról szól, hogy képben legyél, szinte kötelező elmenni minél több megnyitóra. Fontos, hogy a tanuló otthon legyen a képzőművészetben, amit sok olvasással és bejárással lehet fejleszteni. Aki ezt a szakmát választja, abban legyen tettrekészség, mert egy félénk, halk szavú ember nem tud érvényesülni. A másik fontos tulajdonság a kitartás. A képzőművészet egy olyan szcéna, melyben csak sok év tanulás után kezdenek el látszódni az eredmények. Ezt igazán csak szerelemből lehet csinálni.”

VIDEÓ: Képzőművészeti menedzserek vizsgája 2017

„Belecsöppennek a művészet világába”

A lelkesedés megvan, a művészeti menedzsment képzés valamennyi szakára sorokban állnak a jelentkezők. A tavaly indult komolyzenei menedzser kurzus is nem várt érdeklődést hozott: „a jelentkezők számából azt szűrtük le, hogy van rá kereslet” - meséli Meczner Vera, a képzés mentora.

„Hetven érdeklődő volt, végül hatvanan jöttek, ebből tizennyolcat vett fel az iskola. Eddig itthon nem igazán volt ilyen képzés, de a túljelentkezés azt mutatja, hogy lenne rá igény. Már az első évben nagyon érdeklődő és nyitott diákok érkeztek, közülük sokan el is tudtak helyezkedni. Voltak olyan előadók, akik mondták, hogy nyugodtan lehet őket keresni és sok jó találkozás alakult ki. Maguk a diákok is összeálltak és jelenleg is egy iskolán kívüli projektet csinálnak. A mai napig van egy aktív Facebook-csoportunk is, ahol kommunikálunk, ha valakinek segítség kell.”

Meczner Vera

VIDEÓ: Komolyzenei menedzserek vizsgája 2017

A Werk művészeti menedzsment képzésén jelenleg négyféle irányban lehet szakosodni: színház, képzőművészet, komolyzene, könnyűzene, de tervben van a tánc is 2018 februárjától.

Az első félév egy általános művészeti menedzser képzés, ahol olyan szakemberek tanítanak, akik nem feltétlenül a kultúra területéről érkeznek, de profik a szakmájukban. A tanulók megtanulnak menedzseri gondolkodással dolgozni, megismerkednek a marketinggel, a vállalkozási ismeretekkel, a pályázatírással, de jogi tapasztalatokkal is gazdagodnak.

A szemesztert egy elméleti vizsga zárja, ahol a választott szakiránynak megfelelően egy fiktív céget kell létrehozni, majd egy ezzel kapcsolatos prezentációt tartani. „Ez a feladat azért fontos, mert a vizsgával gyakorlatilag a félév felépítettségét kérjük vissza, így pillanatokon belül kiderül, ha valakinek nem ment át valami” - meséli Máté – „ha hiányt, vagy bizonytalanságot érzünk, leülünk a hallgatóval, és átbeszéljük a problémákat.”

„A második félévben már szakosodnak a tanulók. Az elején összefoglaljuk a szakma alapjait, ami mellé párosul még színháztörténet is, mivel nem akarjuk úgy kiengedni a tanulókat a világba, hogy nincs semmilyen kapcsolódási pontjuk a későbbi művész szakmával.

"
A harmadik héttől elkezdjük lefejteni a csontváz különböző részeit: megtanuljuk, hogyan kell utaztatni egy darabot, megszerezni egy helyszínt, büdzsét alkotni vagy hogyan kell szponzorációs vagy támogatási eszközökkel élni. Ezek mentén érkezünk el a vizsgához, ami egy tényleges gyakorlati számonkérés: előadást kell szervezni.

A csoport együtt találja meg a darabot, a színészeket, a rendezőt, a dramaturgot. Ha a művészi produktum összeállt, akkor mindenki specializálódik valamilyen menedzsmenti feladatkörre: valaki a marketinget csinálja, más a színészekkel egyeztet vagy intézi a helyszínt.

VIDEÓ: Színházi menedzserek vizsgája 2017

Hasonlóan zajlik a vizsga a többi szakirány esetében is: a képzőművészeti ágon kiállítást, a komolyzenei kurzuson koncertet kell szervezni a tanulóknak. Utóbbi esetében a mentor roppant elégedett volt a tavalyi és egyben első évfolyammal: „Nagyon büszke voltam mindkét csapatra, olyan koncerteket csináltak, amelyek menedzser szakmailag magas minőségűek, zeneileg pedig kiválóak lettek. Nagyon különbözőek voltak, de pont ettől működött, és bármilyen koncertteremben megállta volna a helyét mindkettő.”

„Művészeknek nem ajánlott”

„Egy művész ritkán tud egyszerre menedzser és művész is lenni, ez a szak nem annyira nekik szól” – felel Linda, mikor arról kérdezem, mennyire jellemző, hogy olyan alkotók jelentkeznek, akik saját karrierjüket akarják menedzselni. „Az persze fontos, hogy egy művész 'el tudja adni magát', de a szervezés rengeteg időt vesz igénybe, erre már nincs kapacitásuk. Nekik találtuk ki a Budapest Art Programot. Vannak páran, akik jól csinálják ezt az önmenedzsmentet, de a Werk nem a művészekre, hanem a menedzserekre specializálódott.”

Hasonló állásponton van Meczner Vera is, akinek annak ellenére, hogy még csak egy évfolyamon van túl, volt már tapasztalata menedzserkedni vágyó művészekkel. „Tavaly volt egy operaénekesnőnk, aki azért jelentkezett, mert szeretné átlátni a rendszert, és tisztában lenni, mit várhat majd el a saját menedzserétől. Volt olyan, aki egykor aktív, de már pályaelhagyó zenészként iratkozott be, és előfordult az is, hogy egy hallgatónk valamilyen családi indíttatásból jelentkezett, mert például a lánya operaénekesnő lesz, vagy a testvérének van egy kvartettje. Sokféle érdeklődéssel és motivációval jönnek, de én azt gondolom, hogy az a szerencsésebb, ha nem csak egy mellékes kíváncsiság hajtja őket, hanem valóban ezen a területen szeretnének dolgozni.”

„Ez nem tananyag, ez szemléletmód”

A Werk egyik nagy előnye a gyakorlatorientáció és a tanárok személye. Nincs ez másként a művészeti menedzsment szakokon sem, ahol folyamatosan úgy alakítják a tanrendet, hogy az minél jobban a diákok igényeire legyen szabva, és a legaktuálisabb kérdésekre adjon választ.

Meczner Vera, aki maga is elismert szakmabeli, szintén alapos körültekintéssel válogatta ki a szak oktatóit. „Igyekeztem olyan tanárokat meghívni, akik sokféleképpen gondolkodnak, de közös bennük, hogy mindannyian nagyon szeretik a szakmájukat."

"
A hazai komolyzenei menedzsment krémje jön hozzánk tanítani, a felkérést mindenki első szóra vállalta. Az előadók nagyon felkészültek és alaposan átgondolják, miről lenne érdemes beszélni egy olyan csapat előtt, akik lehetőség szerint majd a mi szakmánk részesei lesznek. Akik hozzánk jönnek előadni, nem tanárok, hanem inkább szemléletmódot próbálnak átadni abból a 20-25 év szakmai tapasztalatból, amit már megszereztek.

"Sok területet mutatunk meg a húsz alkalom alatt, és a diákok egy igazán széleskörű tudást kapnak. Tavaly volt pár külső helyszínünk is, ahol általában az intézmény vezetői vittek minket körbe, de a kurzus gyakorlati részét én leginkább abban látom, hogy nálunk tényleg minden oktató praktizál a szakmában. Az általuk elmondott példák mindegyike az életből lett merítve, megtörtént esetekről meséltek. Az ő személyiségük az, ami ezt a képzést igazán gyakorlativá teszi.”

„Valamennyi tanárunknál ugyanaz a mentalitás, ami teljesen független a szakmától. Megtanítják, hogy kell tenni a sikerért, hogyan kell előre menni. A problémák helyett a legszakmaibb megoldásra fókuszálunk” - méltatja az oktatókat Máté is.

Lindáék kurzusain igyekeznek megismertetni a művészeti oldal valamennyi szegmensét. Így a diákok belelátnak, hogyan épül fel a rendszer, hogy kell felépíteni egy művészt és milyen kapcsolódási pontok vannak a szcénában. „Bevezetjük őket a képzőművészet világába.”

Mit ad ez a képzés?

Az alapmodulban résztvevők a kurzus elvégzése után képesek prezentációt tartani, tudnak közönség előtt előadni, átlátják a vállalkozási ismeretek, szerzői jogi ismeretek szövevényes hálóját, de értik a márkaépítés alapjait, a marketinget, a kommunikációt, a PR-t, az online marketinget és a rendezvényszervezés fortélyait is.

A hab a tortán a második félév, amikor a tanulóknak lehetőségük van képzőművészeti menedzser, komolyzenei menedzser, könnyűzenei menedzser és a színházi menedzser szakirányra szakosodni. A gyakorlatorientált képzésen felül rengeteg helyre eljuthatnak és sok olyan lehetőséget kaphatnak, mely szakmai jövőjükre nézve kecsegtető. Ami biztos, hogy a kapcsolati hálójuk az év végére jókorára nő.

További információkat a Werk Akadémia képzéseiről hivatalos oldalukon és Facebook-oldalukon találsz.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Amikor a múlt színpadra lép: így kel új életre Cseh Tamás és Bereményi Géza klasszikusa
Cseh Tamás és Bereményi Géza közel félévszázados, helykereső albuma, a Frontátvonulás fiatal színházcsinálók kezei között született újjá – a különleges előadás július 28-án látható a Városmajori Szabadtéri Színpadon.


Az, hogy egyelőre viszonylag kevesen ismerik a Sicc Production nevét, véletlenül sem az általuk készített előadások minőségéről, sokkal inkább arról tanúskodik, hogy milyen nehéz ma a minket körülvevő zajban kiszűrni a tiszta hangokat.

Aki ugyanis már látta és hallotta a Színház- és Filmművészeti Egyetemen Novák Eszter és Selmeczi György irányítása mellett 2024-ben végzett zenés színészosztály valamelyik produkcióját, az azonnal függő lesz.

És bár első ránézésre a tegnaphoz mintha több közük lenne, mint a mához, jegyezzük meg jól a nevüket, mert valójában ők a jövő.

Kapkodás nélkül, ütemesen épül a repertoárjuk. Eddig bemutatták Nagy Feró kis híján elfeledett, punk-rockoperaként emlegetett Hamletjét, illetve Majd, ha fagy! címmel neoreneszánsz rallyt vezényeltek, éles párhuzamot vonva többek között a százévekkel ezelőtti London és a mai Budapest között. És ha nem is épp Shakespeare korához, de azért a mából szemlélve erősen a régi időkhöz látszik kötődni a 2024 nyarán bemutatott, azóta folyamatosan játszott, fesztiváljáró Frontátvonulás is.

Koncert, színház, koncertszínház a műfaj: Cseh Tamás és Bereményi Géza azonos című albuma jelenti a kiindulópontot a delikát találkozáshoz. Ha már találkozás: Ecsedi a pesti flaszteren futkos fel s alá, hogy rátaláljon barátjára, Vizire, aki két liter kávélikőr elfogyasztása után megvilágosodik, és a Keleti pályaudvarra megy, ami azonban csak egy álpályaudvar, ahova és ahonnan „nem érkeznek és nem is indulnak” vonatok... A játszók szülei (óvatosan mondjuk: nagyszülei...) generációjának jól ismert a létező szocializmusban, a hetvenes évek legvégén fogant kerettörténet, de vajon mi közük mindehhez a mai pesti srácoknak?

Krasznai Vilmos zene- és szövegérzékeny, a muzikális helyzeteket színházivá emelő rendezésében hat fiatalember kelti életre az összes karaktert. Kerek Dávid, Liber Ágoston, Fülöp Kristóf (egyben az előadás zenei vezetője), Turi Péter, Sas Zoltán és Vatamány Atanáz magabiztosan teremt néhány gesztussal és minimális számú kellékkel hiánytalan világot, ami véletlenül sem másolja a nyolcvanas évek egyszerre áporodott és kedélyes hétköznapjait. A frissdiplomás színészek ennél vakmerőbbek, de nagyon is jól teszik, hogy mernek kockáztatni: a mai magyar fiatalok kilátástalansága, reményvesztettsége, a sokakat nyomasztó politikai és társadalmi légkör nem erőszakolt üzenetként, hanem megélt tapasztalatként jelenik meg a színen.

Cseh Tamás-estet sokat láttunk már, fogunk is még, de a Sicc Production Frontátvonulása nem áll be a sorba:

egyes dalokat teljesen újrahangszereltek, másoknak a vokális előadásmódját változtatták meg, és az egész zenei világot szigorú dramaturgiai megfontolások mentén gondolták tovább.

Céljuk egyértelmű: ez az est nem az üres tiszteletről, hanem az emblematikus album és mondanivalója mély értéséről és feltétel nélküli szeretetéről szól. A hat szereplő kézről kézre adja a nyolc hangszert, már csak azért is, mert a szűk, de átjárható cellákból épült jelzésszerű díszlet összezárja őket. És épp ez a lényeg, vagyis az, hogy ők is szorosan összezárnak, és így néznek kihívóan a holnap szemébe.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
„A toi toi vécék tetejéről játszottunk az utcán rekedt közönségnek” – Besh o droM-interjú
A több mint 25 éve aktívan koncertező zenekar két tagja, Barcza Gergő és Pettik Ádám elsősorban a Művészetek Völgyéhez kapcsolódó emlékeiről mesélt nekünk.


A Besh o droM története szorosan összefonódik a Művészetek Völgyével: 1999-es megalakulásuk óta visszatérő fellépők a kapolcsi központú fesztiválon. Az utóbbi időben több alkalommal is szabályos tömegjelenetek alakultak ki a koncertjeiken, mivel sokkal többen voltak kíváncsiak rájuk, mint a helyszín befogadóképessége, ahol játszottak. Idén azonban biztosan nem fenyeget ez a veszély, ugyanis most először a Panoráma Színpadon kaptak helyet. Ebből az alkalomból kérdeztük a zenekar két alapítóját.

– Mi az első emléketek a Művészetek Völgyéről, akár látogatóként, akár fellépőként?

Pettik Ádám: Ando Drom koncert a romok között 30 éve, iszonyat katartikus volt, ott dőlt el véglegesen, hogy világzenével fogok leginkább foglalkozni.

Barcza Gergő: Nekem is ugyanebből az évből van a legelső emlékem, nagyon élveztem a kellemesen kaotikus, teljesen újszerű falusi fesztiválhangulatot. Emlékszem, reggelente lehetetlen volt péksüteményhez jutni, a kisboltokból már hajnalban elfogyott a kifli, zsömle. A piaci résbe azonnal meg is érkezett a házi palacsinta...

– Itthon és világszerte is rengeteg fesztiválon játszottatok az elmúlt 26 évben. Van-e bármi, ami miatt a Völgy kiemelkedik ebből a mezőnyből?

Ádám: A legtöbb helyszínen ezen a fesztiválon játszottunk, és magasan kiemelkedik a tavalyelőtti, toi-toi vécék tetejéről az utcán ragadt közönségnek adott koncertünk.

Kicsit többen ragadtak kint, mint ahányan befértek a Kocsor udvarba, de a technikusok kegyetlen, buligyilkos főnöke nem engedte elhúzni a hátsó függönyt, pedig akkor legalább hátulról láthatta volna a koncertet szegény hoppon maradt közönségünk. Ezért akinek a zenekarban zsinór nélküli mikrofonja volt, az időnként a színpad háta mögé ment és a támfal tetejéről játszott a kint rekedt tömegnek.

A fal alatt az utcán, kissé jobb oldalt volt három mobil wc, aminek a tetejére viszonylag könnyen át lehetett lépni az alacsony kerítésen keresztül, és Légrádi úr óriási sikert aratott, amikor úgy döntött, hogy az egyik szólóját onnan fogja celebrálni. Nem szakadt be.

Gergő: Nagy lendülettel én is fel akartam ugrani az egyikre, de rögtön elképzeltem, ahogy szomorúan kászálódok ki a szörpből, így inkább kihagytam. Légrádi Gábor, fiatalabb és könnyebb kollégánk viszont valóban nem tétovázott, felpattant az egyik tetejére, onnan fújta. Remekül szórakozott mindenki.

– Az olvasztótégely elég jó kifejezés a zenétekre. Mennyi mindent szívtatok magatokba a kezdetekhez képest ebben a bő két és fél évtizedben?

Ádám: Az operetten és k-popon kívül mindent.

Gergő: Az én fejemben folyton megy a zene, csak akkor áll meg egy-egy pillanatra, ha meghallok valami más zenét egy külső hangforrásból. Akkor betárazom azt az agyam megfelelő polcára. Zeneírás közben aztán onnan dől ki a megfelelő zenei anyag, gondolkozni nem is nagyon kell.

– Mindketten nagyobbrészt külföldön éltek. Egy átlagos évben hányszor ingáztok Budapest, Bristol és Jeruzsálem között, és hány koncertfelkérésre kell nemet mondanotok logisztikai okokból?

Ádám: Nem túl sok buli marad el ilyen okból, 15-20 alkalommal biztos megfordulok, és jóformán az egész nyarat itt töltöm.

Gergő: én is igyekszem minél gyakrabban jönni, de a Közel-Keleten nem mindíg úgy történnek a dolgok, ahogy azt az ember eltervezi.

– Mi a fő tevékenységetek, amikor nem vagytok Magyarországon és nem a zenekarral foglalkoztok?

Ádám: Szervezem a további bulikat, intézem a zenekar és a saját ügyeimet, tagja vagyok a Bujdosó oktettnek és kvartettnek, valamint van egy új kvartettünk Babindák-Juhász-Papesch-Pettik néven. Zajlik az élet.

Gergő: Írom, gyártom a többiek segítségével a Besh o droM zenéjét, nálam állnak össze a három országban felvett zenei anyagok, intézem a zenekar külföldi útjait.

Amikor épp nincs háború, és általában nincs, akkor a legkülönbözőbb helyeken, stadionoktól az utcazene-fesztiválokig minden lehetséges helyszínen fellépek, gyakran szinte éjjel-nappal. Most épp leggyakrabban az óvóhelyen ülök, de a zene ott is megy a fejemben.

– Ádám többször is fellépett már a Duckshell vendégeként, és elmondta, hogy ők a kedvenc fiatal zenekara. Kiket követtek/kedveltek még a jelenlegi hazai színtérről?

Ádám: Sickratmen, cserihanna, Zsiványjazz és még sokan mások.

– Egyike vagytok annak a nem túl sok zenekarnak, akik saját Patreon-oldalt üzemeltetnek, a legutóbbi lemezetek költségeit is közösségi finanszírozással igyekeztetek előteremteni. Mennyire jelentős ez a láb a bevételeitekben?

Ádám: Reméljük, lesz még sokkal jobb is.

Gergő: Első körben összegyűlt egy kicsi, de annál kitartóbb támogatói kör. Hálásak vagyunk nekik, mindenkit bíztatunk, hogy nézzen el hozzánk, legyen a támogatónk egy kávé árával, vagy akár többel.

– Idén első alkalommal játszotok a Völgyben a Panoráma Színpadon. Mekkora szintlépés ez számotokra?

Ádám: Játszottunk már a Völgyben nagyszínpadon többször is, bár akkor nem ott volt még és nem így hívták, csak aztán a Bárka színpadhoz és később a Kocsor Házhoz való hűségünk ezt a dolgot felülírta.

Ez a helyzet tavalyelőtt tarthatatlanná vált és azóta akkora színpadon játszunk, hogy végre odafér az egész közönségünk. Nem hiszem, hogy zavarba jönnénk, ha már a montreali jazz fesztiválon nem jöttünk 25 ezer ember előtt 4 alkalommal.

– Lesz-e a alkalmatok több időt is a fesztiválon tölteni a koncerten túl? Ha igen, mit szeretnétek még mindenképp megnézni?

Ádám: Tervezem, tervezzük, de ameddig nem sikerül megfejteni, hogy melyik napokon tudok maradni, addig nem fájdítom a szívem. Mókus udvarába biztos elnézek, mert ott valahogy mindig valami izgalmas történik.

Gergő: Minden évben körbejárjuk a helyszíneket, idén sem lesz másképp.

Jegyvásárlás a fesztiválra EZEN A LINKEN lehetséges, a részletes programot ITT találod.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Lemondta a fellépését a Sziget egyik fő előadója, kiderült, ki jön helyette
A Sziget szervezői gyorsan reagáltak a váratlan fejleményre, így a pénteki napon szintén világsztár zárja a Nagyszínpad programját.


Váratlan bejelentést tett a Sziget Fesztivál: A$AP Rocky lemondta több augusztusi európai koncertjét, köztük a budapestit is. A szervezők azonban gyorsan pótolták a kieső előadót, így

augusztus 8-án, pénteken a Nagyszínpad fő fellépője Kid Cudi lesz.

A Grammy-díjas rapper, énekes és producer a 2000-es évek végén robbant be a köztudatba. Debütáló albuma, a Man on the Moon: The End of Day rögtön hatalmas siker lett, és dupla platinalemezzé vált. Azóta több mint 22 millió lemezt adott el világszerte, és két Grammy-díjat is bezsebelt.

Kid Cudi, polgári nevén Scott Ramon Seguro Mescudi jelenleg új albumán dolgozik, amelynek első dala Neverland címmel idén májusban jelent meg. Érdekesség, hogy Travis Scott is tőle kapta a művésznevében szereplő „Scott” nevet, mert Cudit gyerekkora óta példaképének tekinti.

A Sziget Fesztivál idén augusztus 6. és 11. között várja a látogatókat. A fellépők között ott lesz Shawn Mendes, Armin Van Buuren, Nelly Furtado, Papa Roach és Anima is. A zenei programok mellett színházi előadások, cirkusz és más különleges élmények is várják a fesztiválozókat.

(via Blikk)


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Túl gyorsan lopott, imád hokizni, és nem volt hajlandó levetkőzni a Playboynak – 35 dolog, amit nem tudtál a 35 éves Margot Robbie-ról
Ő játszotta az első biszexuális karaktert az ausztrál tévében, és egy partin összetévesztette Harry herceget Ed Sheerannel – ilyen és ehhez hasonló érdekességekkel ünnepeljük a színésznőt.


1. 1990. július 2-án, hétfőn, reggel 7:45-kor született Ausztráliában, a queenslandi Dalbyban Margot Elise Robbie néven.

2. A Focus – A látszat csal című filmben játszott szerepéhez trükköket tanult a tanácsadó Apollo Robbinstól, aki „úri tolvajnak” nevezi magát. Robbins olyan jól tanította őt, hogy a produkció azt kérte Margot-tól, hogy lassabban csinálja, mert a kamerák nem csípik el, ahogy más szereplőktől lop.

3. Szeret leveleket és képeslapokat küldeni a barátainak és a családtagjainak a világ minden tájáról, ahol épp forgat, mert úgy gondolja, hogy az emberek nem kapnak elég levelet, vagy legalábbis olyat, ami nem számla.

4. A Wall Street farkasa (2013) című filmért kapott gázsijának (347 ezer dollár) egy részét az anyja házán lévő jelzálogkölcsön törlesztésére fordította.

5. Tíz évvel később, a 2023-as Barbie-ért már 50 millió dollárt kapott az alapgázsival és a bevételi bónuszokkal együtt.

6. A hatalmas vagyona ellenére Robbie állítólag nem költ sokat, és míg nem volt férjnél, inkább szobatársakkal élt, hogy ezzel is pénzt takarítson meg. Azt állítja, hogy gyerekkori élményei, amikor nem volt mindenhez hozzáférése, örök életére alázatossá tették.

7. Nem volt hajlandó lefogyni Jane Porter szerepéért a Tarzan legendája (2016) című filmben, és azt mondta, hogy inkább az egészségére koncentrál, mint a karcsúságra.

8. A Suicide Squad – Öngyilkos osztag (2016) című filmben a kaszkadőrmunkák nagy részét ő maga végezte. A rendező, David Ayer elmondta, hogy a dublőre több időt töltött a lakókocsiban, mint a forgatáson, mert Robbie mindent maga akart csinálni.

9. Londonban részt vett egy partin jó barátnője, Cara Delevingne társaságában, és közös képeket készített egy fotóautomatában Harry herceggel. Csak Margot nem tudta, hogy az Harry volt, ugyanis összetévesztette őt a brit énekes-dalszerző Ed Sheerannel.

10. 8 éves korában Ausztráliában cirkuszórákat vett, és trapézoklevelet szerzett. A Suicide Squad – Öngyilkos osztagban Harley Quinn szerepéhez újra elővehette ezt a tudását.

11. Miután otthagyta a Neighbours, azaz a Szomszédok című ausztrál szappanoperát (2008 és 2011 között szerepelt benne), azt akarta, hogy a karakterét drámai módon megöljék. A sorozat írói azonban úgy döntöttek, csak főiskolára küldik, így lehetőséget adva Robbie-nak, hogy visszatérjen a sorozatba, ha nem jön össze a hollywoodi karrierje.

12. Mint tudjuk, nagyon is összejött a karrier Margot-nak, aki ettől függetlenül 2022-ben egy epizód (a 8903.) erejéig mégis visszatért a Neighboursbe Donna Freedmanként, aki egyébként az első biszexuális karakter volt az ausztrál tévézés történelmében.

13. Lehúzott egymás után három tequilát, mielőtt leforgatta a szexjeleneteit Leonardo DiCaprióval A Wall Street farkasában.

14. Elutasította a Playboy magazin ajánlatát, hogy pózoljon nekik, mondván, ő csak művészi célból vetkőzik meztelenre (erre egyébként eddig csak A Wall Street farkasa kedvéért volt hajlandó).

15. Három hónapig tanult korcsolyázni, hogy eljátszhassa Tonya Hardingot az Én, Tonya (2017) című filmben. Mivel dublőrökre sem lehetett számítani, hiszen a történelem során csupán 8 nőnek sikerült versenyen tripla axel ugrást végrehajtania, CGI-t, azaz számítógépes animációt használtak a jelenet megalkotásához.

16. A természetes hajszíne a barna, de szőkére festette azt a karrierje elején, miután rájött, hogy a filmipar a szőke színésznőket részesíti előnyben.

17. Robbie épp egy hátizsákos utazáson volt Európában, amikor jött a hívás, hogy részt vehet egy Will Smith-szel közös utolsó meghallgatáson a Focus – A látszat csalhoz. 48 óra alatt ért át a horvátországi Hvar szigetéről Párizsba, majd onnan New Yorkba, és alig pár órával a meghallgatás kezdete előtt ért oda. A légitársaság útközben elvesztette a poggyászát, így új ruhákat kellett vásárolnia a castingra.

18. Allergiás a csirke tojásának fehérjére. A Ragadozó madarak (és egy bizonyos Harley Quinn csodasztikus felszabadulása) (2020) című filmben, ahol Harley Quinn tojásos szendvicset eszik, a produkciónak kacsatojást kellett biztosítania neki, hogy elkerüljék az allergiás reakciót.

19. 2013-ban a Francia szvit (2014) című háborús dráma forgatásán ismerkedett meg Tom Ackerley-vel, aki harmadik asszisztens rendezőként dolgozott a filmen. 2016. december 19-én házasodtak össze az ausztráliai Byron Bayben.

20. Imádja a hokit, az Egyesült Államokba való költözése után csatlakozott is egy amatőr jégkorongligához. Gyerekkora óta rajong e sportért, amióta látta a Kerge kacsák (1992) című filmet, de Ausztráliában, a lakóhelye környékén nem volt jégpálya, ahol gyakorolhatott volna.

21. A queenslandi Somerset College-ban tanult, miközben három állásban is dolgozott: titkárnő volt, szörfdeszkákat árult, és szendvicseket készített a Subwayben. 17 évesen, miután leérettségizett, Melbourne-be költözött, hogy teljes munkaidőben színészkedjen.

22. A Suicide Squad – Öngyilkos osztag forgatása alatt kezdett el érdeklődni a tetoválások iránt. A felvételek közben megnyitotta a Harley's Tattoo Parlour nevű tetoválószalont, ahol a többi színésznek, a stáb tagjainak és a rendezőnek, David Ayernek is csinált tetoválást, illetve egyet magának is. Will Smith-nek és Jared Letónak nem.

23. A rajongótáborát „Robbersnek” (rablóknak) nevezi.

24. Az Édesanyja, Sarie kísérte őt az oltár elé, mivel az apjától, Dougtól régen elhidegült a család. A nővére, Anya volt a koszorúslánya.

25. Az öccse, Cameron a nővére sikereit látva úgy döntött, hogy ő is színész lesz. A bátyja, Lachlan pedig szintén a filmiparban dolgozik, ő kaszkadőrként.

26. Elutasította Sam Thomson szerepét a Birdman avagy (A mellőzés meglepő ereje) (2014) című, később a legjobb film Oscar-díját is elnyerő filmben. A szerepet végül Emma Stone kapta, aki ezzel kiérdemelte az első Oscar-jelölését.

27. Mindig magával hordja az anyjától kapott kvarcot, mert szerinte szerencsét hoz neki, és állítása szerint még mindig a gyerekkori játék nyuszijával alszik.

28. Sokan fiús lányként hivatkoznak rá, mert szeret szörfözni, motorozni és barkácsolni.

29. A filmek közül az egyik legnagyobb kedvence a Tony Scott által rendezett 1993-as Tiszta románc. Jó választás.

30. A saját nevét „furcsa, formális, öregasszonyos névnek” tartja.

31. Már a 30. születésnapja előtt két színészi Oscar-jelölése volt: az Én, Tonyáért és a Botrányért (2020). Azóta begyűjtött még egyet, csak produceri minőségében a Barbie-ért.

32. Skót és német származású.

33. Margot ADHD-s, ezért 6 éves kora óta Ritalint szed. A hiperaktív-impulzív típusú rendellenességben szenved.

34. Josh Trank rendező első választása volt Sue Storm szerepére a Fantasztikus négyes (2015) című filmben, de a stúdió végül Kate Marát választotta. Utólag már tudjuk, hogy Robbie járt jól.

35. 2024. október 17-én lett először anya, egy kisfiút hozott a világra. Az apa a férje, Tom Ackerley.


Link másolása
KÖVESS MINKET: