KULT
A Rovatból

"Ha már ekkora mellekkel áldott meg a jelmeztervező, azzal valamit kezdeni kell!" - ütős mondatok a Sztárban Sztárban

Volt olyan versenyző, aki a műsor történelemkönyvébe is beírta magát.


"Ez a bulivonat átszáguld a vasárnap estéken” - mondta a hang, majd elkezdődött a Sztárban Sztár 5. évada, negyedik adásának első része, ami ezúttal is közös dallal indult, majd a zsűrivel való kedélyes csevegésben teljesedett be.

„Szabikám, hadarjál ma este, a múltkor már olyan vészesen lelassultál, hogy értettük, amit mondtál!”

javasolta Papp Szabinak Tilla, aki ezen a napon valamiért bőrkesztyűben vezette a műsort, biztos otthon újrafestették a csöveket, vagy a körömlakkja nem sikerült úgy, ahogy elképzelte.

Oláh Gergő indította a bulit Komár László egyik dalával, akiről újra kiderült: elképesztően jól le tudja venni a hangszíneket és emellett a mozgásra is kiválóan oda tudott figyelni úgy, hogy az egész közben teljesen laza volt, és látszott, hogy élvezi is. Lényeg, hogy a zsűrinek tetszett a produkció, ami pontokban is kifejeződött.

„Azért jó ez a műsor, mert kiderül emberekről, akik tehetségesek, hogy még tehetségesebbek, ha különböző műfajokban próbálják ki magukat" – fogalmazta meg Claudia kicsit körülményesen azt, hogy jól vette le a karaktert a dalnok.

Stohl András is le volt nyűgözve.

„Szürke, szétcigarettázott, enyhén megfázott színed van, de egyébként nagyon jól megy a hajadhoz”– bókolt veszettül Majka az énekesnek, akinek rongylábazása 38 pontot ért végül.

Kollányi Zsuzsi Britney Spearsnek öltözött be és sokkal, de sokkal igényesebb parókát kellett volna kapnia, ez így nagyon gagyi volt. Feszültnek tűnt a produkció alatt, melyben Stohl több energiát szeretett volna látni, Majka szerint döcögős volt az ének, Papp Szabi szerint pedig kimért az egész.

Papp Szabi, úgy tűnik, minden hétre készül egy kis fejtörővel az agytekervények munkába állítására, melyeket kritikának álcáz a közönség további megzavarása érdekében.

„Te vagy a sorozatgyilkosok kedvenc eledele és a tornatanárok megrontója!”– mondott már megint valamit, amit csak ő értett.

Majka nyolcat adott, - ez korrekt, hogy végre nem tolja saját énekesét, 34 pont lett a vége.

Ekanem Bálint Emota Ray Charlest alakította, akinek kiválóan utánozható mimikája, hangja és technikája okán sejthető volt, hogy jól fogja megoldani. Úgy is lett, kiváló volt az előadás, amit természetesen a zsűri is észrevett. Kár, hogy értékelés helyett összevesztek, megérdemelt volna ennél több figyelmet is Bálint. Vagy Emota, amelyiket szereti.

Szóval Majka és Claudia a nóta után egymásnak feszültek az ügyben, hogy vajon a múlt héten azt mondta-e Majka, hogy rossz hangja van Bálintnak, vagy csak azt, hogy produkció nem volt jó. Fontos kérdés, de még fontosabb, hogy Papp Szabi okosan és elegánsan mentette a kínossá vált helyzetet, és beleszólt az egészbe. Végül mindenki 10 pontot adott, majd

Majka hozzátette: „Gratulálok, beírtad magad a Sztárban Sztár történelemkönyvébe!”

A műsor második blokkját Berkes Olivér indította, aki nem félt úgy kinézni, mint egy izgulós transzvesztita az első előadásán.

„Olyan volt, mint amikor az iskolában a menzás néni megunja a munkát, behunyja a szemét, elképzeli magának ezt a produkciót és minden fakanál életre kel! – mondta na, ki?

Hát persze, hogy Papp Szabi.

„Ha már ekkora mellekkel áldott meg a jelmeztervező, azzal valamit kezdeni kell – fogalmazta meg örökérvényű bölcsességét Stohl András. A szexizés vége 32 pont lett.

Cserpes Laura Geszti Péternek öltözött be, és előadása során a mozdulatokat nagyon jó levette sokkal lazább volt, mint néhány előadó aznap este. A hangja nyilván sohasem lesz férfihang, de a feladat nehézségéhez képest teljesen jól megoldotta azt, 37 kredit.

Horváth Tamás Freddie Mercuryvé változott, amivel egy olyan lécet rakott fel magának, ami nagyon nehezen érhető el. Egyébként amennyire lehet megugrotta, de nem a zsűri szerint. A hanggal Stohl nem volt kibékülve, de a mozgás nagyon tetszett neki, Papp Szabi pedig hol másutt, mint Sztálin legénybúcsúján érezte magát. Indokolatlan 32 pont, sokkal többet érdemelt volna.

Janicsák Veca Florence Welch bőrébe bújt, ami után a zsűri leginkább a hangját dicsérte.

„Pont annyira betegen adtad elő, mint amennyire beteg ez az egész” mondták neki, Veca végül 39 pontos lett.

A neki szánt David Bowie-ról azt mondta Pápai Joci, hogy gyermekkorában félt tőle, mert sorozatgyilkos feje van. Előadásából kiderült, hogy rengeteget dolgozott rajta, és be is jött a zsűrinek a spicces téeszelnök fazon.

Stohl András elmondása szerint nem nevetett, hanem kifejezetten élvezte a produkciót, 37 zsetonsz.

Az utolsó előtti műsorblokkban Singh Viki és Király Viktor mutatta be tudományát, mindketten lenyűgöző profizmussal. Előbbi Shaggy nótáját választotta, amiben majdnem hihetetlen, hogy milyen mélyeket hozott és természetesen most sem akarta megúszni a dalválasztást egy béna tinipop-sztárral. Stohl András teljesen elhitte, hogy férfi előadót látott, Viki 39 ponttal zárt.

Király Viktor Prince bőrébe bújt és megmutatta, mennyire profin énekel, ahogy azt is, hogy mennyire dögös tud lenni a színpadra vitt alázat.

„Nagy hatással volt rám Ilyenkor mindig megeszem az egyik ujjam” – fejtette ki Majka, amit mondani akart. Róla ekkor derült ki, hogy a műsor végére jó eséllyel elkapta a mellette ülő Papp Szabitól az „elvontizmust”, melynek során kritikái nagyközönség számára kevéssé érthetőekké válnak.

A zsűri egyöntetűen imádta a produkciót, ami a pontokban is megmutatkozott: maxpontos lett Király Viktor.

Ezek után öröké tartó összesítés következett, melybe annyi öröm azért keveredett, hogy a végén az eredmény is kiderült. Berkes Olivér és Cserpes Laura álltak a kiesés szélén, majd

Cserpes Laurának kellett búcsúznia az őrült bulikától.

Valószínűleg szomorú volt, és nem is volt valami igazságos a dolog, mert az előadása szuper volt, de reméljük, hamar felvidult, amikor eszébe jutott, hogy neki viszont másokkal ellentétben sohasem kell fizetnie a túrórudiért. Irigykedési <3


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Nem látok jönni egy szebbik világot, itt ti loptátok el tőlünk a jövőt” – újabb rendszerkritikus dalt írt Mehringer Marci, Puzsér Róbert is szerepel a klipben
A kritikus egy közmédiás szerkesztőt alakít a klipben. A dalhoz Petőfi klasszikusa adta az ihletet a fiatal zenésznek.


Új dallal jelentkezett Mehringer Marci. A fiatal zenész néhány hónapja adta ki a Szar az élet című, rendszerkritikus dalát, ami hatalmas visszhangot váltott ki.

Mehringer ezúttal is hasonló szerzeménnyel állt elő. A Szeptember végén (stressz) című dal szintén a mai fiatalok gondolatairól szól, és a zenész azt szerette volna, hogy a magyar valóságot tükrözze egy olyan szemszögből, ami minden korosztálynak ismerős lehet.

„Petőfi Sándor Szeptember végén című költeménye volt a kiindulópont, mert vannak érzések és gondolatok, amik évszázadokon át is relevánsak maradnak. Ezek azok, amik összekötnek minket, akár fiatalok vagyunk, akár idősebbek, egyszerűen generációkon keresztül összeköt mindenkit”

– mondja Mehringer a dalról, melynek klipjében Puzsér Róbert, Dietz Gusztáv és Füsti Molnár Éva is közreműködött.

Puzsérék a klipben a propaganda hatására egymástól egyre jobban eltávolodó családot alakítanak. Az énekes szerint a szám allegorikus látomás a mai Magyarországról: „a közmédia egyik szerkesztőjének történetén keresztül, aki a saját lelkiismeretével küzd, majd végül angyallá válik, hogy a magasból tekinthessen le az országra, amelyet addig a képernyő mögül formált.”

A dalban például ilyen sorok hallhatóak:

„itt összeomlik minden,

piros-fehér-zöld az ingem

forog a világ, elfolyik minden,

nekem tényleg senkim sincsen”

A refrén pedig így szól:

„nem nyílnak a völgyben a kerti virágok

nem zöldell a nyárfa az ablak előtt

nem látok jönni egy szebbik világot

itt ti loptátok el tőlünk a jövőt”

Mehringer Marcival a Szar az élet című száma után interjúztunk is. Akkor azt mondta, a pozitív fogadtatáson túl, sok negatív kommentet, sőt még fenyegető üzenetet is kapott a dal miatt.

(via 24.hu)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Tarr Béla Krasznahorkai Nobel-díjáról: A Sátántangót egy éjszaka alatt olvastam el, és rögtön tudtam, hogy ez egy remekmű
Az író és a filmrendező sokáig dolgozott együtt. Tarr Béla nagyon örül, hogy Krasznahorkai László megkapta a Nobel-díjat.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. október 09.



A Népszava telefonon érte utol Tarr Bélát, miután csütörtökön irodalmi Nobel-díjat kapott Krasznahorkai László. Tarr több Krasznahorkai-regényből is filmet készített, hosszú ideig dolgoztak együtt.

Tarr így fogalmazott:

„Nagyon örülök, hogy nyert, úgyhogy egyelőre mást nem tudok mondani. Hosszú éveken keresztül együtt dolgoztunk, és hogy nyert, hihetetlen nagy öröm.”

A rendező a Sátántangót és Az ellenállás melankóliáját is vászonra vitte, utóbbi Werckmeister harmóniák címen került a mozikba. Alkotótársi kapcsolatuk A torinói lóig (2011) tartott.

Arra a kérdésre, miként hatottak az író szövegei a filmekre, Tarr ezt mondta: „Nem konkrét szöveg segített, hanem az a pozíció, ahonnan a világot nézi, mert az univerzális. Abban tudott nagyon segíteni. De hát ez két külön nyelv, az irodalom és a film. A Sátántangót egy éjszaka alatt olvastam el, és rögtön tudtam, hogy ez egy remekmű.”

A magyar kormány és a hazai művészeti élet több szereplője is gratulált a friss Nobel-díjas írónak:


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Sorra érkeznek a gratulációk a friss Nobel-díjas Krasznahorkainak: Karácsony, Orbán is posztolt
Hankó Balázs, a kultúráért és innovációért felelős miniszter szűkszavúan gratulált. Bödőcs Tibor is posztolt, 2017-ben megjelent könyve, az Addig se iszik egyik bekezdését idézte.


Nyáry Krisztián elsőként reagált a Facebookon, és az Aprómunka egy palotáért című műből idézett egy hosszabb részletet:

(…) a művészet, ennyit még én is tudok, az nem az anyagi vagy szellemi tárgyakban megjelenő báj, a nagy szart, már bocsánat, a művészet, az nem valami tárgyban van, az nem esztétikai kijelentés, nem valami message, nincs message, meg egyáltalán, a művészet az csak kapcsolatban van a szépséggel, de nem azonos vele, és főleg nem korlátozódik a bájra, sőt, a maga rendkívüli módján elüldözi azt, tehát nem a könyvben, a szoborban, a festményben, a táncban, a zenében kell keresni, mivel nem is kell keresni, hisz azonnal felismerhető, ha ott van (…)

Hankó Balázs, a kultúráért és innovációért felelős miniszter a bejelentés idején még a magyar felsőoktatásról posztolt, negyedórával később már szűkszavúan gratulált.

Rövidesen Karácsony Gergely, Budapest főpolgármestere is megszólalt: „Krasznahorkai Lászlónál tökéletes, nagyon is kiérdemelt helyen van” a díj.

Közel negyven perc elteltével Orbán Viktor miniszterelnök is nyilvánosan gratulált, Magyarország büszkeségének, és egyben az első gyulai Nobel-díjasnak nevezve az írót.

Bödőcs Tibor is posztolt, 2017-ben megjelent könyve, az Addig se iszik egyik bekezdését idézte.

A Svéd Akadémia csütörtökön közölte, hogy idén Krasznahorkai László veheti át az elismerést.

A fogadóirodák az utóbbi napokban második legesélyesebb „jelöltként” jegyezték Krasznahorkait; az esélyek alapján olyan neveket előzött meg, mint Murakami Haruki, Salman Rushdie vagy Thomas Pynchon.

Az írót korábban Kossuth-díjjal, Nemzetközi Man Booker-díjjal, valamint számos hazai és külföldi elismeréssel tüntették ki.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Így ír a Nobel-díjas Krasznahorkai Lászlóról a világsajtó: Végtelennek tűnő mondatok, könyörtelen intenzitás
A legnevesebb médiumok is beszámoltak arról, hogy Kertész Imre után ismét magyar író nyerte az irodalmi Nobel-díjat. A BBC, a Guardian vagy a CNN is fő helyen hozta a hírt.


Mint megírtuk, csütörtök délután kiderült, hogy 2025-ben magyar író, Krasznahorkai László kapja az irodalmi Nobel-díjat. A Svéd Királyi Tudományos Akadémia közleményében megjelent hivatalos indoklás szerint a magyar író a díjat „lebilincselő és vizionárius életművéért” kapta, amely „az apokaliptikus terror közepette megerősíti a művészet erejét”.

A hírről természetesen a világ legnevesebb médiumai is beszámoltak online felületükön. A BBC azt hangsúlyozza, hogy Krasznahorkai Kertész Imre után a második magyar szerző, aki elnyerte ezt a rangos díjat. Megemlítik, hogy öt regényt írt, melyek közül kettőt emeltek ki: az 1985-ben kiadott Sátántangót, amelyből 1994-ben hétórás fekete-fehér film is készült Tarr Béla rendezésében; illetve a 2021-es Herscht 07769 című kötetet, amelyet nagyszerű kortárs német regényként jellemeztek a kritikusok.

A Guardian arról is ír, hogy Krasznahorkai számos más neves irodalmi díjat is elnyert már, köztük a Nemzeti Könyvdíjat (2019-ben), amely az Amerikai Egyesült Államok egyik legismertebb irodalmi díja, vagy a Nemzetközi Man Booker irodalmi díjat (2015-ben). Cikkük szerint a magyar szerző hosszú körmondatairól és "könyörtelen intenzitásáról" ismert, amely miatt a kritikusok Gogolhoz, Melville-hez és Kafkához hasonlítják. Azt is megemlítik, hogy Krasznahorkai karrierjét nagyban meghatározták az utazások is, hiszen a világ számos helyén járt: élt Németországban, Kelet-Ázsiában és az Egyesült Államokban is.

A CNN azt az érdekességet említette meg, hogy

amikor még Krasznahorkai műveiből csupán néhányat fordítottak le angol nyelvre, James Wood irodalomkritikus szerint ezek a kötetek olyanok voltak, mint a "ritka pénznemek".

Ebben a cikkben is szerepel, hogy Krasznahorkait a hosszú, kígyózó mondatok jellemzik, amelyek eredménye Szirtes György műfordító szerint „az elbeszélés lassú lávafolyama”.

A New York Times felidézte, a magyar szerző 2014-ben azt nyilatkozta a lapnak, hogy egy „abszolút eredeti” stílust próbált kialakítani:

„El akartam távolodni irodalmi őseimtől, nem szerettem volna Kafka, Dosztojevszkij vagy Faulkner valamiféle új verziója lenni.”


Link másolása
KÖVESS MINKET: