KULT
A Rovatból

„A lényeg, hogy az ember tudja, hol van, ha nincs itt” – Gothár Péter Hét kis véletlen című filmjéről

Egyszerre szórakoztató, elgondolkodtató és megrázó – annyira sűrű szövésű, hogy érdemes többször is megnézni. Kritika.


Képről képre korosodó kórus énekel valahol a Duna-kanyarban sudár, szőke, érett karnagy hölgy vezényletével. Még a háttérben szóló fűnyíró (vagy elektromos fűrész?) sem tudja őket kizökkenteni. A háttérben feltűnik egy folyón evező páros, akik harsány angol káromkodások közepette vízbe borulnak. Egyikük nyomtalanul eltűnik, a másik, gyermekien tiszta, mégis pimaszul buja arcú ifjú hölgy ruhástól felbukkan a habokból, mint afféle 21.századi Vénusz, majd kimászik, úgy, ahogy van, beáll a kórusba, felveszi a szólamát, majd szemkontaktusba kerül sudár, szőke, érett karnagy hölggyel, aki néhány pillanattal később elalél. Amikor magához tér, akkor kezdődik meg igazán a nagy kaland, amely a sudár, szőke családját sem kíméli.

Gothár Péter filmjeinél a néző már hozzászokhatott az évtizedek alatt, hogy az első 20 perc után választás elé kerül: vagy kimenekül a moziból, vagy pedig addigra sikerül ráhangolódni a filmre, amit élvezhet, ami megérinti. Nincs ez másként a Hét kis véletlen esetében sem, és gondolom, az olvasó kitalálja, hogy az utóbbi nézőtípushoz tartozom.

Azt már a fent idézett jelenet előtt tudtam, hogy amikor a kritikát írom róla, közben Bartók: Zene húros és ütőhangszerekre és celesztára című művét hallgatom az 1970-es években indult összkiadás-sorozat bakelit lemezéről. Azt már a film vége előtt tudtam, hogy utólag sem számolom össze, hogy valóban hét kis véletlent láttunk-e, mert e számoknak semmi jelentősége. Sokkal inkább az gondolkodtatott el, hogy látszólag időnként félszavakból is értjük egymást, máskor viszont nemhogy bővített, vagy unalomig ismételt mondatokból, hanem egész lényünkkel, létezésünkkel sem. Mi több, még magunkat sem, hiszen legalább azt nem ártana tudnunk, hogy mit akarunk, vagy mire vágyunk. És ebből fakad az is, hogy ha felcsillan előttünk egy váratlan lehetőség, vagy elszaladunk előle, vagy elrontjuk, vagy pótcselekvésekbe menekülünk, nem létező félelmeket keresünk ürügyül. Például egereket, akik lehet, hogy mi magunk vagyunk.

Gertrúd, a sudár, szőke, érett (Rezes Judit) és Albán, a gyermekien tiszta, ám pimaszul buja arcú ifjú hölgy (Mészáros Blanka), amikor egymásra találnak, és elhangzik a vezényszó: „Hazudj nagyot és boldog leszel”, akár magyar Thelma és Louise-zá válhatnának – de nem válnak, éppen azért, mert közös történetük Magyarországon játszódik. Az apa (Mészáros Máté), aki a régi kottákat próbálja megfejteni, abban reménykedik, hogy ha öregebb lesz, bejön az Isten az életébe, de valószínűleg nem sokat tett ennek érdekében. A fiú (Börcsök Olivér) egy aranyhallal kísérletezik, és kommunikálni próbál egy házbeli idősödő asszonnyal (szívszorító látni Börcsök Enikő szinte szavak nélküli alakítását) és a lánnyal sem akkor találnak egymásra, amikor igazán kellene. Beteljesülésük ugyanolyan felesleges, mint a Megáll az idő végén Köves Dinié és Szukics Magdáé, de legalább Albán kirúgja a nászágy-kocsi szélvédőjét.

„Mi az, hogy él?” – hangzik el a film egyik kulcskérdése, és hogy erre milyen válasz kerül elő, inkább nem lövöm le. Hátborzongatóan szürreális a holokauszt-túlélő, immár halott nagymama története és német megmentőjének elképzelt magyarországi élete – elő is vettem Goethe balladáját, nekem Villikirályként van meg Vas István fordításában - de van-e szürreálisabb annál, mint ami végbement az elmúlt évszázadban ebben a „lángokól ölelt kis országban”, ahonnan, több hullámban is, „hányan elrohantak, s nem épp a rohadtak”. Ahogyan Bartók Béla is, aki Amerikában, nagy szegénységben halt meg, és Gertrúd mindig szomorú lesz, ha erre gondol. Máskor pedig spontán tör ki belőlünk a röhögés, például egyes használati tárgyak eddig ismeretlen funkciója láttán.

Bár a film nem túlbeszélt, sőt, a rendező gyakran él azzal a módszerrel, hogy elvágja a beszéd fonalát, és nem ritkán egy egész jelenetét, a korábbi Gothár-alkotásokhoz hasonlóan ezúttal is vannak olyan mondatok, amelyeknek minden bizonnyal önálló utóéletük lesz. „A lényeg, hogy az ember tudja, hogy hol van, ha nincs itt” ugyancsak megfontolandó tanács, de miért lehet rosszkedvünk a szeretettől? Miért lehetetlen megismerni a másikat? Talán mert nem jó szeretnek, vagy nem jól szeretünk? Talán mert rosszul akarjuk megismerni a másikat, vagy meg sem próbáljuk?

A Hét kis véletlen a maga szórakoztató módján annyira sűrű szövésű, hogy érdemes többször is megnézni. A második-harmadik alkalom után valószínűleg én is másképpen írnék róla. Legfeljebb újra meghallgatnám hozzá Bartókot is.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Vecsei H. Miklós az SZFE-s tanáráról: Büszke voltam rá, hogy az én farkamat fogja
A színész az Ördögkatlanon beszélt a színházi közeg visszaéléseiről vagy családja megosztottságáról. Az interjúban arról is beszélt, miért utasított vissza egy állami díjat.


Vecsei H. Miklós az Ördögkatlan fesztiválon beszélgetett Veiszer Alindával, az interjú Veiszer Patreon-oldalán jelent meg, amelyet a Telex szemlézett. A színész-rendező többek között a Nemzeti Színházhoz való szerződéséről, a családja megosztottságáról, az SZFE-s éveiről és egy visszautasított állami díjról is beszélt.

Elmondta, hogy mesterei és szakmabeli barátai közül senki nem beszélte le arról, hogy elfogadja Vidnyánszky Attila ajánlatát. A döntés előtt kikérte Jordán Tamás, Molnár Piroska, ifj. Vidnyánszky Attila és gyimesi nagymamája véleményét is. Hozzátette, hogy közülük csak

nagymamája nevezhető Orbán Viktor „véres szájú hívének”. Vecsei hangsúlyozta: ő a Nemzeti Színházban hisz, nem valamelyik igazgatójában.

A beszélgetésben arról is szó esett, hogy mennyire megosztottnak látja Magyarországot. Vecsei úgy fogalmazott: imádja az országot, de sírnia kell, milyen állapotban van. Példaként említette, hogy

a családja egyik része a Pride-on van, a másik fele pedig a nagymamájánál nézi a csíksomlyói búcsút.

Az interjúban felidézte az SZFE-n töltött éveit is. Azt mondta, hogy öt évig volt ott hallgató, és teljesen természetesnek számított, hogy egy hatvanas férfi tanár fogdosta őt, miközben instruálta. Szavai szerint:

„Sőt, még büszke is voltam rá, hogy az én farkamat fogja, és nem a másokét, mert akkor engem akar instruálni.”

Vecsei arról is beszélt, hogy az SZFE modellváltásával nem értett egyet. Éppen ebben az időszakban kapta volna meg a kormánytól a Fiatalok a Polgári Magyarországért Díjat. Írt egy levelet az akkor még államtitkár Novák Katalinnak, amelyben jelezte: a kitüntetést csak akkor veszi át, ha beszélhet vele az ügyről. „Nem válaszolt nekem Novák Katalin. És nem is fogadott. És akkor én sem fogadtam el ezt a díjat” – mondta.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Ez a férfi tényleg egy félisten élőben is – megvadult nőstényhordák ellenére is elsöprő volt Jason Momoa koncertje
A hisztérikus követelőzések ellenére sem vetkőzött, viszont felszabadultan zenélt Jason Momoa a bandájával a budapesti Akváriumban. A meglepetés-fellépő a 16 éves fia volt, aki szintén nagyon átélte a teltházas bulit.


Amióta megláttam a Trónok Harcában Khal Drogóként belovagolni Jason Momoát (akiről valljuk be, nők millióinak szintúgy a lovaglás jut eszébe), híresen elfogult lettem. Úgyhogy amikor kiderült, hogy Budapesten koncertezik a nyelvbotlásnak vagy dadaizmusnak is beillő, Öof Tatatá nevű bandájával, fél órán belül öten küldték el nekem a hírt.

2019-ben már voltam olyan koncerten, amelyen ő is ott volt, ugyanis pont a Dűne első részének budapesti forgatása alatt turnézott utoljára a Slayer. De Momoa akkor sajnos nem a küzdőtéren pogózott, mint nemrég Ozzy búcsúbuliján a Pantera riffjeire, hanem a színpad mellől élvezte a show-t.

Jól tettem, hogy fénysebességgel lecsaptam egy jegyre, mert egy nap alatt 80%-ban el is fogytak a jegyek, és utána hamar teltházas lett a buli. Nyilván rengetegen úgy voltak vele – kétségkívül én is –, hogy kit érdekel, Jason milyen zenét játszik, ha az Old McDonalds had a farm dallamára olvassa fel a telefonkönyvet, akkor is izgalmas lesz látni, hogy milyen a kisugárzása ennek a tesztoszteron-hegynek.

Amikor rákerestem a 2024-ben alakult Öof Tatatá-ra, annyit tudtam meg elöljáróban, hogy Mike Hayes énekes-gitáros és Kenny Dale dobos a két zenésztársa, és többek közt Metallica, Black Sabbath, Led Zeppelin és Jimi Hendrix feldolgozásokat adnak elő.

Erre mondjuk nekem, mint rock-metal fanatikusnak extrán fel is csillant a szemem, a műfajt nem kedvelő gruppie-k meg majd elvonatkoztatnak a zenétől, úgysem azért lesznek ott.

A késő esti klubkoncertet illetően arra számítottam, hogy csipketangákat csúzlizó csajok lepik majd el az Akvárium területét, és lesz pár Temu-köpenyes Aquaman, aki így próbál majd a helyszínen csajozni. Sokat nem tévedtem. Két órával a 22.30-ra kiírt koncert előtt már beengedték a sorokban kígyózó keménymagot: valóban volt köztük egy nagydarab kamu-Momoa, számtalan rocker, néhány Momoa-pólós rajongó, szuperhős-fan srácok, és persze zömében állig felnyomott dekoltázsú, kikent-kifent, elszánt lányok, illetve idősebb nők egyaránt. Volt, aki a párjával érkezett, de a többség csapatostul, hiú reményekkel telve portyázott.

Az Akvárium nagytermébe lejutva végtelenítetve vetíteni kezdték – az első sorokat rögtön elfoglaló rajongótábornak – a színész vodkareklámját. Amely elsőre szexinek hatott, ezredszerre már vallatásnak. Az pedig még inkább, hogy ennyi ideig kellett felfokozott hangerővel ovuláló hölgyek locsi-fecsijét hallgatnom, akik már attól önkívületben sikítottak, ha egy road bement letenni egy setilstet a földre.

Amikor végre elkezdődött a koncert, egyébként a kiírt időben, én instant hormonsokkot kaptam a belépő Jason Momoától, mert ez a férfi tényleg egy félisten élőben is. Huncut mosolygások, magabiztos közvetlenség, laza haj- és fenékrázás, gyakori közönséghez dumálás és karizmatikusság (nos, a karizma sem utolsó).

Aki pedig a – nemrég a forgatás miatt történt – szakrális szakálltalanítás miatt izgult, annak jelentem, hogy azóta kellemes borostája nőtt, amely remekül áll neki.

Maga a koncert számomra kifejezetten hangulatos és élvezetes volt, mintha egy blueskocsmában lettem volna, ahol a régi haverok előadják a kedvenc rock-metál slágereiket. Kenny jól dobolt, Mike pedig ugyan nem a legjobb énekes, viszont igazán kiváló gitáros, valamint egy tüneményes és szerethető figura. A trió néha kibővült Nakoa-Wolffal, Momoa 16 éves fiával, aki szintén az apjával együtt forgat nálunk. A srác nem csupán a szülei vonásait örökölte (bár lágyabb kivitelben, puttó angyalkás fürtökkel), hanem az apja zenei tehetségét is, mert már most jól gitározott, és látványosan élvezte a reflektorfényt, szinte fürdőzött a sikerben.

Az apja-fia páros még vokálozott is egyet közös mikrofonba a Rebel Yell alatt. A közönség láthatóan nem tudta értékelni a jammelős blues-részeket és a keményebb metálszekciót sem, csak a populárisabb slágerekre indult be az éneklés, mint amilyen a Red Hot-féle Can’t stop meg a Zombie vagy a Purple Rain.

A buli közben azonban egyre inkább szégyelltem, hogy nő vagyok, annyi lealjasodást láttam és hallottam. Ennyi malacvisítás konkrétan a vágóhídon nincs. Hol hörögve skandálták a családjuktól elszabadult asszonyok, hogy „Shirt off! Shirt off!”, hol magyarul vinnyogták, hogy „Rajtad van a póló, mi van veled?!" vagy "Aquaman gyere ide!". Volt momoás felnőttszínező is valaki kezében (na jó, az nekem is megvan), és egy molinón az első sorban a "Can I have a dickpic?" állt.

A koncert közepén majdnem agyontaposott-rúgott két ittas hölgyemény, hogy egy méterrel közelebb lássák az idoljukat. A (velem is) durván verekedő, megvadult egyedet végül a szekus szedte ki a sorból. Mintha egy nagyszabású lánybúcsún lettem volna – nem csoda, hogy Momoa végül nem vette le a trikóját, becsültem is érte, hiszen nem chippendale műsorral érkezett.

Az éjjel fénypontjaként még a dobverőt is elkaptam a végén, pedig én nem is nyúltam utána, mint száz másik kéz, csak hallottam, hogy a földön koppan, és pont be tudtam slisszolni a lábak közé, hogy felvegyem.

És az a harci helyzet, hogy Momoa és az egész bandája rendkívül szimpatikus és megnyerő volt a műsor alatt. Pedig én tényleg szerettem volna fogást találni ezen a pasin. De nem sikerült - sajnos semmilyen értelemben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Tóth Gabi: kimegyek mindjárt, azt kint valakit agyonverek – A Megasztár előzetese szerint bőven lesz feszültség a tehetségkutatóban
Herceg Erika könnyeit törli, Curtis kiakad és káromkodik, Marics Peti pedig kiabálni kezd.


Hamarosan érkezik a Megasztár idei évada. A csatorna egy előzetest is megosztott, melyből kiderül, hogy bőven lesznek megint feszültségek, sértődések, könnyek.

A műsorban új mesterek is érkeznek. A zsűri tagjai: Tóth Gabi, Herceg Erika, Curtis és Marics Peti. Ördög Nóra pedig új társat kap a műsorvezetéshez, Till Attila helyett Szépréthy Roland lesz a partnere.

VIDEÓ: A Megasztár beharangozója


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Fotók: Káprázatos légi parádéval ünnepelte a honvédség augusztus 20-át
A bemutatón nemcsak a jól ismert régi helikopterek, hanem vadonatúj harci és szállító gépek is feltűntek, amelyek most először repültek a főváros felett.


Budapest felett idén is látványos légi parádéval ünnepelte Szent István napját a Magyar Honvédség. A programban minden olyan repülő eszköz bemutatkozott, amely a honvédség birtokában van, köztük vadonatúj harci és szállító gépek is, amelyek most először tűntek fel a főváros felett.

Az érdeklődők a bemutatón láthatták

a már jól ismert MI–17 és MI–24 helikoptereket, de a legújabb H145M és H225M típusok is feltűntek.

Az eseményen készült fotóinkat itt tudjátok megnézni (kattintás után galéria nyílik):


Link másolása
KÖVESS MINKET: