KULT
A Rovatból

Premier: itt a Góbé koncertlemeze, amit a 15. születésnapjukon rögzítettek

A koncerten összesen 26-an léptek színpadra, közreműködött többek között Herczku Ági, Busa Pista és Szokolay Dongó Balázs is. Hangszerelés terén is igyekeztek a dalok más arcát mutatni, mint egyébként.


Megjelent a Góbé 15 – Müpa Live lemez, amely a zenekar tavalyi, 15. születésnapjára repíti vissza a hallgatókat. A koncertlemezen az élő megszólalás energiái mellett az előadás vendégeinek köszönhetően a dalok soha nem hallott változatban csendülnek fel, hol klasszikus zenei, hol hiphop elemekkel kiegészülve. Az album vinyl formájában is megjelenik és elsőként december 20-án, a Gödörben lehet beszerezni a Góbé táncházzal megspékelt évzáró koncertjén.

A Kárpát-medencei fúziós folkot játszó Góbé tavaly ünnepelte 15. születésnapját, a kerek jubileumra pedig úgy döntöttek, összehívják barátaikat és egy izgalmas, műfajokon átívelő koncertet adnak a Müpában, amely második felvonásából egy koncertlemezt is kiadnak.

„Nagy élmény volt ilyen komoly színpadra állni (amit a lemezen nem lehet érzékelni, élőben csoda fény és vizuál fokozta a show-t) a közreműködőkkel, akkora energiák mozogtak, hogy fülig erő mosollyal hajoltunk meg az őrjöngő közönség előtt a koncert végén! Igazi zenei utazást élhettünk át együtt, és élhet meg velünk az, aki meghallgatja a Góbé 15 - Müpa live lemezt! Már csak azért is, mert úgy gondolom, nem mindennapi, hogy vonós kamarazenekar, fúvós kvartett, népzenei zenekar, fúvós szólisták, népzenei szólisták, rapper, folyamatos percussion egészítsen ki egy olyan zenekart, ami stílusteremtő zenei fúziókat hoz létre önmagában is. Elfogultság nélkül állítom, hogy nagyon penge lett a live lemez” – meséli a koncertről Várai Áron, a zenekar frontembere.

A koncerten összesen 26-an léptek színpadra: Herczku Ági és Magyaróvári Viktor Kaymar énekelt, Busa Pista rappelt, Sárkány Berci perkázott, Szokolay Dongó Balázs furulyán és kavalon játszott, a vonós szekció Porteleki Lászlóval és a Góbé Folkside tagjaival, azaz Vizeli Bálinttal és Timár Andrással bővült ki, a fúvósszekciót Hargitai Péter, Veres-Székely Apor, Babcsán Bence és Cseke Dániel alkotta, de csatlakozott a zenekarhoz az Anima Musicae Kamarazenekar oktettje is.

„Kifejezetten könnyed, ugyanakkor felemelő érzés volt ezekkel a fantasztikus zenész barátokkal színpadra állni. Annyira jól tovább süllyedt (a maga legjobb értelmében) a stíluson belül minden egyes eljátszott Góbé-dal, hogy már majdnem az lett, amivé tenni akartuk, azaz mintha nem is népzenével kevert műfajok lennének, hanem azok a műfajok, amikből „csipegettünk”. Nem volt egyszerű menet, de visszatekintve úgy érezzük, minden egyes beletett energiamorzsa megtérült!” – teszi hozzá Áron.

A Góbé 15 – Müpa live lemezen közreműködőkkel felvett dalok szerepelnek, az album pedig vinyl formában is megjelenik, megidézve otthon is a koncert hangulatát. A Launching Gagarin gondozásában megjelenő lemez dalait itt hallhatjátok először, amelyeket a tagok kommentárjai kísérnek:

Fekete Föld

Vizeli Máté (brácsák, hegedű, gitár, koboz, vokál):

„A zenekar 15. jubileumi koncertjére két újabb dalhoz készült vonószenekari hangszerelés. A Fekete föld című szám filmzenei jellege miatt ez a hangszerkiosztás még így is minimálnak mondható a Hollywood-i hangzásokhoz hasonlítva, inkább csak bizonyos ismerős hangképekkel és felrakásokkal elért hangszínekkel próbálja érzékeltetni a kapcsolatot ezzel a zenekultúrával. Ezzel együtt a vonós szólamoknak nem csak a zenekarban már amúgy is meglévők erősítése volt a célja, hanem többször is új dallamok vagy motívumok jellennek meg bennük, amivel tovább színesítik a dalt, valamint nem utolsósorban az Anima Musicae Kamarazenekar művészei is meg tudják mutatni rajtuk keresztül kiváló hangszeres tudásukat.

Ennek a valamelyest feldúsított hangszerelésnek a hatására még hangsúlyosabban kiemelkedik a dal főtémájaként választott „Gacsaj Pista nagy legény volt…” kezdetű betyárnóta első sorának és az egykori Szupercsapat (The A-Team) filmsorozat főcímzenéjének kezdő motívuma közötti zenei kapcsolat. Kicsit elvontabb szemszögből nézve pedig ezzel zeneileg is nyomatékosítjuk az ismertebb vadnyugati hősök mellett a „vadkeletiek” (betyárok) jelentőségét is. Mindezt egybevéve a dal nyitány jellege talán még egyértelműbb lett, ezért mint ahogy már az Élem című lemezen is, itt szintén a kezdő szám helyét foglalja el.”


Korcs

Hegyi Zoltán (nagybőgő, basszusgitár):

„Az egyik kedvenc dalom már eredeti formájában is az Élem lemezről. Szinte az egész dal egy nagyon egyszerű hiphop lüktetésben mozog, persze rengeteg kiállással, ritmikai töréssel megtűzdelve, amibe belesimulva viszont a különböző tekerő riffek egyfajta Black sails-es fantasy-szerű atmoszférát teremtenek. Az új, élő verzión ütősökkel és fúvós kvartettel (Hargitai Péter - trombita, Veres-Székely Apor - harsona, Cseke Dániel, Babcsán Bence - szaxofonok) egészítettük ki az apparátust.

A fúvóshangszerelést főként a tekerő-szólamokra, valamint a különböző kiállások hangsúlyozására építettük fel, de a rengeteg background fújás mellett azért egyszer-egyszer reflektorfénybe is kerülnek. Ilyen például a dal közepén lévő korcsos dallam, ahol az altszaxofon duplázza a hegedűt. Összességében ezektől az extra összetevőktől teljesen megváltozik a dal hangulata az eredetihez képest, a fúvós felrakások egészen big bandessé emelik a hangzást, amit Sárkány Berci perkázása még exkluzívabbá tesz. Nagyjából ezt a hangképet céloztuk meg, úgyhogy én nagyon imádom az új verziót is.”


Chikós

Várai Áron (ének, duda, furulya, ütőhangszerek):

„A Chikós igazi brazil hangulatot idézett a Müpa színpadára, Sárkány Berci perkázásával és Hargitai Peti fantasztikus trombitaszólóival. Először kíváncsiság fogott el a próbák előtt, vajon mi lesz ebből, de utólag azt mondanám, ez nem is két stílus keveredése. A színpadon egy igazi forró bossa nova elevenedett meg, amelyhez társulni fog még a bakelit lemez apró recsegése is (ha a lemezről hallgatja az ember), vagy ha online hallgatjuk, akkor egy kis bor, gyertyafény és máris témánál vagyunk! A viccet félretéve, ez a zenei stílus az érzékiség zenéje, és úgy érzem sikerült megtöltenünk azokkal az érzésekkel, amikkel szerettük volna. Keserédes, lendületes, sodró, vidám - ezekkel a szavakkal tudnám jellemezni. Hozzá kell tennem, kifejezetten szeretem ezt a dalt játszani, ezen a live felvételen meg különösen nagy élmény volt!”


Azért se

Vizeli Máté (brácsák, hegedű, gitár, koboz, vokál):

A dalnak egy meghatározó témája egy bodrogközi népzenéből ismert oláhos dallam, aminek három része különböző kombinációkban előfordul benne introként, bridge-ként és outro-ként is. Azt, hogy a „B” dallamsor első pár hangja megegyezik a Weiner Leó: I. Divertimento II. tételének (Rókatánc) egyik témakezdetével, már az Élem című lemezre felkerült, eredeti változatban is kihasználta a zenekar. Így ehhez a számhoz a teljesen nyilvánvaló klasszikus zenei kapcsolat miatt készült vonós hangszerelés, ráadásul az említett Weiner-mű is vonószenekarra íródott, az Anima Musicae-hoz hasonló kamarazenekarok kedvelt repertoárdarabja.

Viszont az így keletkezett, bővebben hangszerelt változatban nem csak ez a bizonyos rész szólal meg még fajsúlyosabban. A zenei kapcsolatot képező oláhos eredeti, gyorsdűvős kísérete a dal eredeti verziójában szólamhiány miatt nem szólalhatott meg, az új vonós felrakás viszont ezt is tartalmazza. Így a zenekar ritmusszekciója által játszott, … jellegű szövettel együtt az ütemsúlyra, illetve off-beatre eső hangsúlyok egy sajátos játéka is hallható, és ettől az egész talán jó értelemben „még világzenébbnek” mondható.


Borozós

Egervári Mátyás (cimbalom, tamburabrácsa, tekerő, dudák, furulya, fuvola, töröksíp):

“A borozós számomra azért izgalmas, mert sorbővülésekkel dolgozik, a refrén egyre hosszabb, az akkordok azonban változnak alatta. Egy vidám, borivó tematikájú, egyszerű szerkezetű dal, mégis elvetemült akkordfűzések vannak az egyre nyúló, ismétlődő motívumból álló refrének alatt. A fúvósok sokat segítettek a reggae érzésen és ráerősítettek ezekre a sorbővülésekre is. Egyébként ezzel régi elképzelésünk valósult meg, végre kipróbálhattuk egy általunk reggae-nek gondolt számunkat fúvósokkal, ami szerintem az egyik lelke a stílusnak…

A refrén egy dögös, szintén ismétlődő motívumú, ellenpontként működő fúvós témát kapott, a srácok nagyon lazán és derűsen fújtak, volt közös éneklés is, az egész kimondottan szabadtéri nyári fesztivál hangulatot csinált a MüPában. Sárkány Berci megropogtatja a magas pergőket és mély bongókat, sokkal sűrűbb lett az ütős szövete a dalnak. Busa Pista is elszaval pár bölcseletet a dionüszoszi nedűről, szerintem nagyon kevés ilyen jó kedélyű nótánk van szövegében, zenei anyagában. Derült estékre, bohém társaságoknak ajánlanám a dalt, kedvenc borral kísérve.”


Hajsza

Czupi Áron (dob, ütőhangszerek, vokál):

“A koncert és a lemez apropóján két irányból is kiegészítést kapott a dal. Egyrészt Babcsán Bence szaxofon szólójával mélyült a szám bolgár mivolta, amit mindannyiunk nagyon élvezett. Hát még a másik irányt, ahol Busa Pista szövege mélyítette Bogár Imre szomorú balladáját, összefoglalva, modern köntösbe bújtatva azt. Nagyon szeretjük ezt a dalt, de Sárkány Berci perkázásával és a fentiek közreműködésével lett teljes, és talán így érzi meg igazán a közönség a végén elhangzott Busa gondolatokat: Bogár Imre R.I.P”


Ellenpontozó

Várai Áron (ének, duda, furulya, ütőhangszerek):

Az Ellenpontozó még jobban belehelyezkedett a folk pop hangulatba a közreműködőink által, mint korábban, ezúton is nagy pacsi Cseke Daninak a szaxiszólóért. Mind a két stílus remekül kidomborodott, amit fúzionáltunk egymással, köszönhető a népzenei oldalnak, Vizeli Bálinttal (másodhegedű) és Timár Andrissal (nagybőgő) kiegészülve és a könnyűzenei oldalnak, Sárkány Bercivel (percussion) és Cseke Danival (szaxofon) kiegészülve.

Nem véletlen a szám címe sem, (a pontozó egy erdélyi férfitánc neve) ez is remekül kihallatszik, ha az ember belehallgat ebbe a felvételbe. Folytatva a gondolatmenetet, ezt az 'ellentétet a két zenei műfaj között remekül összehoztuk szerintem, így szívesen tárjuk széles körű publikum elé. Lehet, hogy apróságnak tűnik, de plusz négy ember zenei pulzálása egészen más érzetet ad ennek a dalnak. A színpadon is lehetett érezni: erősebb lett az autentika, dögösebb lett a pop. Olyannyira, hogy nem bírtam magammal, a koncerten muszáj volt táncra perdülnöm, - bár ez nem hallatszik a felvételen.


Pekulár

Hegyi Zoltán (nagybőgő, basszusgitár):

„Ha a Korcsnál azt mondtuk, hogy a live lemezen lévő hangszerelés egy másik arcát mutatta meg a dalnak, ez szerintem a Pekulár esetében nem igaz, épp ellenkezőleg. Tovább mélyítette a káoszt. Az egész koncepció azon alapult, hogy a népi ballada belső feszültségét visszaadjuk a folyamatos dinamikai és ritmikai váltásokkal, a disszonáns vokálokkal, meg a rengeteg szövegfestő hangszeres és digitális effekttel, miközben a hegedű témákat egyre növekvő intenzitással egészíti ki Szokolay Dongó Balázs fúvós játéka. Így aztán egy egyre sűrűbb tematikus szövettel tudtuk kb. 6 percen keresztül növelni a feszültséget.

Nem véletlenül hallgatták meg ezt a dalt a legkevesebben a stúdió lemezről. És akkor ebbe a zűrzavarba bedobtunk még négy fúvóst meg ütőhangszereket. Az eredmény az lett, hogy minden megoldás még hangsúlyosabb lett, az alaptónus még sötétebb, a megoldás még katartikusabb. Én személy szerint végtelenül boldog vagyok, hogy elkészült egy ilyen verzió, és arra számítok, hogy még kevesebben fogják meghallgatni, mint az eredetit. Bóknak vesszük!”

Teljes lejátszási lista 8 dallal itt érthető el. A lemez először a Góbé évzáró koncertjén lesz elérhető, december 20-án, a Gödör Klubban. Az este különlegessége, hogy utána egy pörgős táncházhoz is lehet majd csatlakozni a zenekarhoz. Jegyek IDE KATTINTVA érhetők el.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Amikor a múlt színpadra lép: így kel új életre Cseh Tamás és Bereményi Géza klasszikusa
Cseh Tamás és Bereményi Géza közel félévszázados, helykereső albuma, a Frontátvonulás fiatal színházcsinálók kezei között született újjá – a különleges előadás július 28-án látható a Városmajori Szabadtéri Színpadon.


Az, hogy egyelőre viszonylag kevesen ismerik a Sicc Production nevét, véletlenül sem az általuk készített előadások minőségéről, sokkal inkább arról tanúskodik, hogy milyen nehéz ma a minket körülvevő zajban kiszűrni a tiszta hangokat.

Aki ugyanis már látta és hallotta a Színház- és Filmművészeti Egyetemen Novák Eszter és Selmeczi György irányítása mellett 2024-ben végzett zenés színészosztály valamelyik produkcióját, az azonnal függő lesz.

És bár első ránézésre a tegnaphoz mintha több közük lenne, mint a mához, jegyezzük meg jól a nevüket, mert valójában ők a jövő.

Kapkodás nélkül, ütemesen épül a repertoárjuk. Eddig bemutatták Nagy Feró kis híján elfeledett, punk-rockoperaként emlegetett Hamletjét, illetve Majd, ha fagy! címmel neoreneszánsz rallyt vezényeltek, éles párhuzamot vonva többek között a százévekkel ezelőtti London és a mai Budapest között. És ha nem is épp Shakespeare korához, de azért a mából szemlélve erősen a régi időkhöz látszik kötődni a 2024 nyarán bemutatott, azóta folyamatosan játszott, fesztiváljáró Frontátvonulás is.

Koncert, színház, koncertszínház a műfaj: Cseh Tamás és Bereményi Géza azonos című albuma jelenti a kiindulópontot a delikát találkozáshoz. Ha már találkozás: Ecsedi a pesti flaszteren futkos fel s alá, hogy rátaláljon barátjára, Vizire, aki két liter kávélikőr elfogyasztása után megvilágosodik, és a Keleti pályaudvarra megy, ami azonban csak egy álpályaudvar, ahova és ahonnan „nem érkeznek és nem is indulnak” vonatok... A játszók szülei (óvatosan mondjuk: nagyszülei...) generációjának jól ismert a létező szocializmusban, a hetvenes évek legvégén fogant kerettörténet, de vajon mi közük mindehhez a mai pesti srácoknak?

Krasznai Vilmos zene- és szövegérzékeny, a muzikális helyzeteket színházivá emelő rendezésében hat fiatalember kelti életre az összes karaktert. Kerek Dávid, Liber Ágoston, Fülöp Kristóf (egyben az előadás zenei vezetője), Turi Péter, Sas Zoltán és Vatamány Atanáz magabiztosan teremt néhány gesztussal és minimális számú kellékkel hiánytalan világot, ami véletlenül sem másolja a nyolcvanas évek egyszerre áporodott és kedélyes hétköznapjait. A frissdiplomás színészek ennél vakmerőbbek, de nagyon is jól teszik, hogy mernek kockáztatni: a mai magyar fiatalok kilátástalansága, reményvesztettsége, a sokakat nyomasztó politikai és társadalmi légkör nem erőszakolt üzenetként, hanem megélt tapasztalatként jelenik meg a színen.

Cseh Tamás-estet sokat láttunk már, fogunk is még, de a Sicc Production Frontátvonulása nem áll be a sorba:

egyes dalokat teljesen újrahangszereltek, másoknak a vokális előadásmódját változtatták meg, és az egész zenei világot szigorú dramaturgiai megfontolások mentén gondolták tovább.

Céljuk egyértelmű: ez az est nem az üres tiszteletről, hanem az emblematikus album és mondanivalója mély értéséről és feltétel nélküli szeretetéről szól. A hat szereplő kézről kézre adja a nyolc hangszert, már csak azért is, mert a szűk, de átjárható cellákból épült jelzésszerű díszlet összezárja őket. És épp ez a lényeg, vagyis az, hogy ők is szorosan összezárnak, és így néznek kihívóan a holnap szemébe.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Túl gyorsan lopott, imád hokizni, és nem volt hajlandó levetkőzni a Playboynak – 35 dolog, amit nem tudtál a 35 éves Margot Robbie-ról
Ő játszotta az első biszexuális karaktert az ausztrál tévében, és egy partin összetévesztette Harry herceget Ed Sheerannel – ilyen és ehhez hasonló érdekességekkel ünnepeljük a színésznőt.


1. 1990. július 2-án, hétfőn, reggel 7:45-kor született Ausztráliában, a queenslandi Dalbyban Margot Elise Robbie néven.

2. A Focus – A látszat csal című filmben játszott szerepéhez trükköket tanult a tanácsadó Apollo Robbinstól, aki „úri tolvajnak” nevezi magát. Robbins olyan jól tanította őt, hogy a produkció azt kérte Margot-tól, hogy lassabban csinálja, mert a kamerák nem csípik el, ahogy más szereplőktől lop.

3. Szeret leveleket és képeslapokat küldeni a barátainak és a családtagjainak a világ minden tájáról, ahol épp forgat, mert úgy gondolja, hogy az emberek nem kapnak elég levelet, vagy legalábbis olyat, ami nem számla.

4. A Wall Street farkasa (2013) című filmért kapott gázsijának (347 ezer dollár) egy részét az anyja házán lévő jelzálogkölcsön törlesztésére fordította.

5. Tíz évvel később, a 2023-as Barbie-ért már 50 millió dollárt kapott az alapgázsival és a bevételi bónuszokkal együtt.

6. A hatalmas vagyona ellenére Robbie állítólag nem költ sokat, és míg nem volt férjnél, inkább szobatársakkal élt, hogy ezzel is pénzt takarítson meg. Azt állítja, hogy gyerekkori élményei, amikor nem volt mindenhez hozzáférése, örök életére alázatossá tették.

7. Nem volt hajlandó lefogyni Jane Porter szerepéért a Tarzan legendája (2016) című filmben, és azt mondta, hogy inkább az egészségére koncentrál, mint a karcsúságra.

8. A Suicide Squad – Öngyilkos osztag (2016) című filmben a kaszkadőrmunkák nagy részét ő maga végezte. A rendező, David Ayer elmondta, hogy a dublőre több időt töltött a lakókocsiban, mint a forgatáson, mert Robbie mindent maga akart csinálni.

9. Londonban részt vett egy partin jó barátnője, Cara Delevingne társaságában, és közös képeket készített egy fotóautomatában Harry herceggel. Csak Margot nem tudta, hogy az Harry volt, ugyanis összetévesztette őt a brit énekes-dalszerző Ed Sheerannel.

10. 8 éves korában Ausztráliában cirkuszórákat vett, és trapézoklevelet szerzett. A Suicide Squad – Öngyilkos osztagban Harley Quinn szerepéhez újra elővehette ezt a tudását.

11. Miután otthagyta a Neighbours, azaz a Szomszédok című ausztrál szappanoperát (2008 és 2011 között szerepelt benne), azt akarta, hogy a karakterét drámai módon megöljék. A sorozat írói azonban úgy döntöttek, csak főiskolára küldik, így lehetőséget adva Robbie-nak, hogy visszatérjen a sorozatba, ha nem jön össze a hollywoodi karrierje.

12. Mint tudjuk, nagyon is összejött a karrier Margot-nak, aki ettől függetlenül 2022-ben egy epizód (a 8903.) erejéig mégis visszatért a Neighboursbe Donna Freedmanként, aki egyébként az első biszexuális karakter volt az ausztrál tévézés történelmében.

13. Lehúzott egymás után három tequilát, mielőtt leforgatta a szexjeleneteit Leonardo DiCaprióval A Wall Street farkasában.

14. Elutasította a Playboy magazin ajánlatát, hogy pózoljon nekik, mondván, ő csak művészi célból vetkőzik meztelenre (erre egyébként eddig csak A Wall Street farkasa kedvéért volt hajlandó).

15. Három hónapig tanult korcsolyázni, hogy eljátszhassa Tonya Hardingot az Én, Tonya (2017) című filmben. Mivel dublőrökre sem lehetett számítani, hiszen a történelem során csupán 8 nőnek sikerült versenyen tripla axel ugrást végrehajtania, CGI-t, azaz számítógépes animációt használtak a jelenet megalkotásához.

16. A természetes hajszíne a barna, de szőkére festette azt a karrierje elején, miután rájött, hogy a filmipar a szőke színésznőket részesíti előnyben.

17. Robbie épp egy hátizsákos utazáson volt Európában, amikor jött a hívás, hogy részt vehet egy Will Smith-szel közös utolsó meghallgatáson a Focus – A látszat csalhoz. 48 óra alatt ért át a horvátországi Hvar szigetéről Párizsba, majd onnan New Yorkba, és alig pár órával a meghallgatás kezdete előtt ért oda. A légitársaság útközben elvesztette a poggyászát, így új ruhákat kellett vásárolnia a castingra.

18. Allergiás a csirke tojásának fehérjére. A Ragadozó madarak (és egy bizonyos Harley Quinn csodasztikus felszabadulása) (2020) című filmben, ahol Harley Quinn tojásos szendvicset eszik, a produkciónak kacsatojást kellett biztosítania neki, hogy elkerüljék az allergiás reakciót.

19. 2013-ban a Francia szvit (2014) című háborús dráma forgatásán ismerkedett meg Tom Ackerley-vel, aki harmadik asszisztens rendezőként dolgozott a filmen. 2016. december 19-én házasodtak össze az ausztráliai Byron Bayben.

20. Imádja a hokit, az Egyesült Államokba való költözése után csatlakozott is egy amatőr jégkorongligához. Gyerekkora óta rajong e sportért, amióta látta a Kerge kacsák (1992) című filmet, de Ausztráliában, a lakóhelye környékén nem volt jégpálya, ahol gyakorolhatott volna.

21. A queenslandi Somerset College-ban tanult, miközben három állásban is dolgozott: titkárnő volt, szörfdeszkákat árult, és szendvicseket készített a Subwayben. 17 évesen, miután leérettségizett, Melbourne-be költözött, hogy teljes munkaidőben színészkedjen.

22. A Suicide Squad – Öngyilkos osztag forgatása alatt kezdett el érdeklődni a tetoválások iránt. A felvételek közben megnyitotta a Harley's Tattoo Parlour nevű tetoválószalont, ahol a többi színésznek, a stáb tagjainak és a rendezőnek, David Ayernek is csinált tetoválást, illetve egyet magának is. Will Smith-nek és Jared Letónak nem.

23. A rajongótáborát „Robbersnek” (rablóknak) nevezi.

24. Az Édesanyja, Sarie kísérte őt az oltár elé, mivel az apjától, Dougtól régen elhidegült a család. A nővére, Anya volt a koszorúslánya.

25. Az öccse, Cameron a nővére sikereit látva úgy döntött, hogy ő is színész lesz. A bátyja, Lachlan pedig szintén a filmiparban dolgozik, ő kaszkadőrként.

26. Elutasította Sam Thomson szerepét a Birdman avagy (A mellőzés meglepő ereje) (2014) című, később a legjobb film Oscar-díját is elnyerő filmben. A szerepet végül Emma Stone kapta, aki ezzel kiérdemelte az első Oscar-jelölését.

27. Mindig magával hordja az anyjától kapott kvarcot, mert szerinte szerencsét hoz neki, és állítása szerint még mindig a gyerekkori játék nyuszijával alszik.

28. Sokan fiús lányként hivatkoznak rá, mert szeret szörfözni, motorozni és barkácsolni.

29. A filmek közül az egyik legnagyobb kedvence a Tony Scott által rendezett 1993-as Tiszta románc. Jó választás.

30. A saját nevét „furcsa, formális, öregasszonyos névnek” tartja.

31. Már a 30. születésnapja előtt két színészi Oscar-jelölése volt: az Én, Tonyáért és a Botrányért (2020). Azóta begyűjtött még egyet, csak produceri minőségében a Barbie-ért.

32. Skót és német származású.

33. Margot ADHD-s, ezért 6 éves kora óta Ritalint szed. A hiperaktív-impulzív típusú rendellenességben szenved.

34. Josh Trank rendező első választása volt Sue Storm szerepére a Fantasztikus négyes (2015) című filmben, de a stúdió végül Kate Marát választotta. Utólag már tudjuk, hogy Robbie járt jól.

35. 2024. október 17-én lett először anya, egy kisfiút hozott a világra. Az apa a férje, Tom Ackerley.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Ezt még Scarlett Johansson sem menthette meg: miért bukik el a Jurassic World: Újjászületés?
A Jurassic World: Újjászületés nem megújulás, hanem egy kaotikus, ötlettelen lehúzás, amelyből hiányzik minden kreativitás. Ez a film nem megidézi az eredeti Jurassic Park varázsát, hanem fájdalmasan emlékeztet arra, milyen mélyre süllyedt a franchise.
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. július 02.



A Jurassic World: Újjászületés pontosan az a film, amely után az ember elgondolkodik, vajon miért is ülte végig ezt a több mint kétórás mozgóképes szenvedést.

Ez nem újrafelfedezés, nem tisztelgés az eredeti előtt, hanem az egyik legnagyobb összevisszaság, színtelen-szagtalan lehúzás a franchise történetében.

Érezni a stúdió kézlenyomatát az egész projekten, látni minden jegyzetet, amit a producerek rákényszerítettek a rendezőre: ide kell egy gyerekkarakter, itt muszáj egy Jeep-es rész, ha már itt vagyunk, hol vannak a raptorok? T-Rex is van, Űber Homlok Rex is van, mi kell még?

A történet akár egy közepesen érdektelen videojáték küldetéslistája is lehetne. Egy gyógyszergyártó cég titkos megbízással küldi ki a „teljesen megbízható” reprezentánsát (Rupert Friend), hogy három DNS-mintát szerezzen nekik. Erre egy korszakalkotó gyógyszer miatt van szükség, mellyel megelőzik a szívbetegségeket. A halott dinoszauruszvér már „nem jó” a film saját lehetetlen, körmönfont logikája szerint.

Kapunk egy nagy adag tudományos blablát, magyarázatnak álcázott hülyeséget, ami egy pillanatig sem hihető, hogy miért kell élő dinókból vér.

Az eredeti Jurassic Park történet azért is volt félelmetes, mert meglepően reálisnak tűnt. Nem volt az, csak annak tűnt. Itt semmi ilyet nem érzünk, ez gyakorlatilag videojáték története. Felbérelnek tehát egy zsoldost, Zorát (ténylegen egy órával a vetítés után rá kellett keresnem a neten, mi volt a főszereplő neve, annyira jellegtelen volt – Scarlett Johansson), hogy szervezzen meg egy elit alakulatot, akivel nekivághat a feladatnak. Persze nem lehet egyszerű a küldetés: a legnagyobb szárazföldi, vízi és repülő dinoszaurusz élő példányából kell kinyerni az említett mintát.

A nagy tervhez csatlakozik Dr. Loomis (igen, szerintem is egy Halloween utalás a neve - Jonathan Bailey), aki megalkot egy csodamódszert a vérlecsapolásra.

Mellette Duncan (Mahershala Ali), a vén tengeri róka is elkíséri a csapatot, aki eljuttat mindenkit a tiltott, ki tudja hányadik „új” dinószigetre, ahol persze mindent ellepnek a mutáns szörnydinók.

Mert ezek már nem egyszerű őshüllők, hanem genetikai förmedvények: potrohos-tokanyakú repülőszatyor raptorivadékok, vagy éppen a Bucihomlokú MegaRex, amelyek látványterve ugyan érdekes, akár egy újabb Godzilla-filmből is szabadulhattak volna, de ez nem dícséret, az összkép így is kiábrándító.

A készítők egyszerre akarták folytatni az eredeti Jurassic Park örökségét, és közben minden egyes sikeres klisét felhasználni, amit csak engedett a költségvetés. Ez látszik a mellékküldetésen (mert ilyen is van): egy apuka két lányával, valamint a nagyobb lány együgyű fiújával (nem orvosi diagnózis, csak szimplán rendkívül idegesítően buta) sodródtak bele a történetbe, miután vízi dinoszauruszok támadják meg vitorlásukat.

Az alkotók döntéshelyzet elé állítják a „szupercsapatot”: vagy hagyják meghalni a családot, ezzel tovább növelve nézői ellenszenvet, vagy – és itt jön a „briliáns” dramaturgiai húzás – megmentik a családot a biztos haláltól, hogy legalább legyen valakikért szorítani a film alatt.

Mintha kötelező lenne gyereket írni egy Jurassic-sztoriba, mert az első Jurassic Parkban is volt, tehát a produceri logika szerint itt is kell. Minden filmben volt, itt is kell, ennyi a magyarázat.

A film egyszerűen sértő a közönség intelligenciájára nézve. David Koepp forgatókönyvíró karrierjében voltak zseniális szövegkönyvei, de ezúttal az Indiana Jones és a sors tárcsája szintjén alkotott: ötlettelenül, rutinból, legnagyobb alkotói eszköze a káosz volt.

Újra felhasznált jelenetekkel próbál a nézőre hatni, például a konyhás raptoros rész a Jurassic Parkból CTRL+C, CTRL+V módszerrel került át csak a helyszín és a szörnyek mások picit.

Nincs nosztalgiaértéke, csak üres másolat. Az akciójelenetek sokszor követhetetlenek, a CGI olcsó hatású, mosott textúrák, vértelen leszámolások, nincs valódi tét, nem is értem a 16-os besorolást.

Pedig Gareth Edwards rendező elvileg a hatalmas szörnyek bemutatásának specialistája. A 2014-es Godzilla és a Zsivány egyes után azt hihetnénk, ha valaki, akkor ő majd képes feledhetetlenné tenni a dinoszauruszok látványát. Ehelyett egy alultervezett és rendezetlen látványkavalkádot kapunk, amelyből hiányzik a grandiózusság és a földhözragadtság.

Az olcsóság ott is észrevehető, hogy nincs IMAX-verzió, nem invesztált bele a stúdió. Olyan, mintha a stúdió pénzt akart volna spórolni a konverzión és a felvételi technikán.

Bár azt hozzá kell tenni, hogy Edwards forgatási szokásaihoz nem illik egy batár nagy IMAX kamera. Ő tényleg megmutatta már, hogy képes minimál költségvetésből is maximális képi világot bemutatni, mint például a 2023-as Az alkotóban. Hát itt ez nagyon nem sikerült.

A film legnagyobb hibája mégsem a látvány vagy a rendezés, hanem a karakterek és a történet. Egyszerűen nincs kiért izgulni. A zsoldosok sablonfigurák, a család idegesítő, a Don Juan comic relief srácot pedig a néző már az első veszélyes jelenetnél sorsára hagyta volna.

Vannak feszült jelenetek a filmben, például a gumicsónakos rész, amelyet Michael Crichton eredeti Jurassic Park regényéből emeltek át.

Ez a szcéna képes hozni az igazi klasszikus hangulatot, de ez is csak emlékeztet, hogy milyen minőségű lehetne az egész film, ha van mögötte valódi vízió, és tartják a forgatókönyvi fegyelmet. Érdekesség, hogy amikor nem akciójelenet van, hanem a feszültség dominál, akkor tényleg működik Edwards-mozija – lehet, hogy tényleg kéne már egy 18+-os Jurassic-horror.

A zene szintén csalódás: legalább John Williams klasszikus témái megmentik, amikor felcsendülnek, de az új dallamok teljesen feledhetők. A film egészét áthatja a kapkodás, a kreatív döntések hiánya, a sablonos dramaturgia és a stúdiókapzsiság fojtogató szaga. Ez a Jurassic World-rész nem újjászületés, hanem egy kétségbeesett pénzlehúzási kísérlet. Az eredeti 1993-as Jurassic Park óta egyetlen folytatás sem tudott valódi, méltó utódja lenni Spielberg klasszikusának, és ez a film sem fogja megváltoztatni ezt a tényt.

Az első Jurassic World legalább a klasszikus nosztalgiát visszaadta a nézőnek, de ezen kívül tényleg semmit sem tudok mondani a franchise mellett.

Scarlett Johansson kedves mosolya nem éri meg a mozijegy borsos árát. A Jurassic World: Újjászületés túl hosszú, kaotikus, felesleges alkotás, amelyből hiányzik a lélek. A legnagyobb bűne azonban nem az, hogy rossz – hanem az, hogy unalmas és kiszámítható, igazi elvesztegetett potenciál.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Amikor a múlt színpadra lép: így kel új életre Cseh Tamás és Bereményi Géza klasszikusa
Cseh Tamás és Bereményi Géza közel félévszázados, helykereső albuma, a Frontátvonulás fiatal színházcsinálók kezei között született újjá – a különleges előadás július 28-án látható a Városmajori Szabadtéri Színpadon.


Az, hogy egyelőre viszonylag kevesen ismerik a Sicc Production nevét, véletlenül sem az általuk készített előadások minőségéről, sokkal inkább arról tanúskodik, hogy milyen nehéz ma a minket körülvevő zajban kiszűrni a tiszta hangokat.

Aki ugyanis már látta és hallotta a Színház- és Filmművészeti Egyetemen Novák Eszter és Selmeczi György irányítása mellett 2024-ben végzett zenés színészosztály valamelyik produkcióját, az azonnal függő lesz.

És bár első ránézésre a tegnaphoz mintha több közük lenne, mint a mához, jegyezzük meg jól a nevüket, mert valójában ők a jövő.

Kapkodás nélkül, ütemesen épül a repertoárjuk. Eddig bemutatták Nagy Feró kis híján elfeledett, punk-rockoperaként emlegetett Hamletjét, illetve Majd, ha fagy! címmel neoreneszánsz rallyt vezényeltek, éles párhuzamot vonva többek között a százévekkel ezelőtti London és a mai Budapest között. És ha nem is épp Shakespeare korához, de azért a mából szemlélve erősen a régi időkhöz látszik kötődni a 2024 nyarán bemutatott, azóta folyamatosan játszott, fesztiváljáró Frontátvonulás is.

Koncert, színház, koncertszínház a műfaj: Cseh Tamás és Bereményi Géza azonos című albuma jelenti a kiindulópontot a delikát találkozáshoz. Ha már találkozás: Ecsedi a pesti flaszteren futkos fel s alá, hogy rátaláljon barátjára, Vizire, aki két liter kávélikőr elfogyasztása után megvilágosodik, és a Keleti pályaudvarra megy, ami azonban csak egy álpályaudvar, ahova és ahonnan „nem érkeznek és nem is indulnak” vonatok... A játszók szülei (óvatosan mondjuk: nagyszülei...) generációjának jól ismert a létező szocializmusban, a hetvenes évek legvégén fogant kerettörténet, de vajon mi közük mindehhez a mai pesti srácoknak?

Krasznai Vilmos zene- és szövegérzékeny, a muzikális helyzeteket színházivá emelő rendezésében hat fiatalember kelti életre az összes karaktert. Kerek Dávid, Liber Ágoston, Fülöp Kristóf (egyben az előadás zenei vezetője), Turi Péter, Sas Zoltán és Vatamány Atanáz magabiztosan teremt néhány gesztussal és minimális számú kellékkel hiánytalan világot, ami véletlenül sem másolja a nyolcvanas évek egyszerre áporodott és kedélyes hétköznapjait. A frissdiplomás színészek ennél vakmerőbbek, de nagyon is jól teszik, hogy mernek kockáztatni: a mai magyar fiatalok kilátástalansága, reményvesztettsége, a sokakat nyomasztó politikai és társadalmi légkör nem erőszakolt üzenetként, hanem megélt tapasztalatként jelenik meg a színen.

Cseh Tamás-estet sokat láttunk már, fogunk is még, de a Sicc Production Frontátvonulása nem áll be a sorba:

egyes dalokat teljesen újrahangszereltek, másoknak a vokális előadásmódját változtatták meg, és az egész zenei világot szigorú dramaturgiai megfontolások mentén gondolták tovább.

Céljuk egyértelmű: ez az est nem az üres tiszteletről, hanem az emblematikus album és mondanivalója mély értéséről és feltétel nélküli szeretetéről szól. A hat szereplő kézről kézre adja a nyolc hangszert, már csak azért is, mert a szűk, de átjárható cellákból épült jelzésszerű díszlet összezárja őket. És épp ez a lényeg, vagyis az, hogy ők is szorosan összezárnak, és így néznek kihívóan a holnap szemébe.


Link másolása
KÖVESS MINKET: