Premier: itt a Góbé koncertlemeze, amit a 15. születésnapjukon rögzítettek
Megjelent a Góbé 15 – Müpa Live lemez, amely a zenekar tavalyi, 15. születésnapjára repíti vissza a hallgatókat. A koncertlemezen az élő megszólalás energiái mellett az előadás vendégeinek köszönhetően a dalok soha nem hallott változatban csendülnek fel, hol klasszikus zenei, hol hiphop elemekkel kiegészülve. Az album vinyl formájában is megjelenik és elsőként december 20-án, a Gödörben lehet beszerezni a Góbé táncházzal megspékelt évzáró koncertjén.
„Nagy élmény volt ilyen komoly színpadra állni (amit a lemezen nem lehet érzékelni, élőben csoda fény és vizuál fokozta a show-t) a közreműködőkkel, akkora energiák mozogtak, hogy fülig erő mosollyal hajoltunk meg az őrjöngő közönség előtt a koncert végén! Igazi zenei utazást élhettünk át együtt, és élhet meg velünk az, aki meghallgatja a Góbé 15 - Müpa live lemezt! Már csak azért is, mert úgy gondolom, nem mindennapi, hogy vonós kamarazenekar, fúvós kvartett, népzenei zenekar, fúvós szólisták, népzenei szólisták, rapper, folyamatos percussion egészítsen ki egy olyan zenekart, ami stílusteremtő zenei fúziókat hoz létre önmagában is. Elfogultság nélkül állítom, hogy nagyon penge lett a live lemez” – meséli a koncertről Várai Áron, a zenekar frontembere.
„Kifejezetten könnyed, ugyanakkor felemelő érzés volt ezekkel a fantasztikus zenész barátokkal színpadra állni. Annyira jól tovább süllyedt (a maga legjobb értelmében) a stíluson belül minden egyes eljátszott Góbé-dal, hogy már majdnem az lett, amivé tenni akartuk, azaz mintha nem is népzenével kevert műfajok lennének, hanem azok a műfajok, amikből „csipegettünk”. Nem volt egyszerű menet, de visszatekintve úgy érezzük, minden egyes beletett energiamorzsa megtérült!” – teszi hozzá Áron.
A Góbé 15 – Müpa live lemezen közreműködőkkel felvett dalok szerepelnek, az album pedig vinyl formában is megjelenik, megidézve otthon is a koncert hangulatát. A Launching Gagarin gondozásában megjelenő lemez dalait itt hallhatjátok először, amelyeket a tagok kommentárjai kísérnek:
Fekete Föld
Vizeli Máté (brácsák, hegedű, gitár, koboz, vokál):
„A zenekar 15. jubileumi koncertjére két újabb dalhoz készült vonószenekari hangszerelés. A Fekete föld című szám filmzenei jellege miatt ez a hangszerkiosztás még így is minimálnak mondható a Hollywood-i hangzásokhoz hasonlítva, inkább csak bizonyos ismerős hangképekkel és felrakásokkal elért hangszínekkel próbálja érzékeltetni a kapcsolatot ezzel a zenekultúrával. Ezzel együtt a vonós szólamoknak nem csak a zenekarban már amúgy is meglévők erősítése volt a célja, hanem többször is új dallamok vagy motívumok jellennek meg bennük, amivel tovább színesítik a dalt, valamint nem utolsósorban az Anima Musicae Kamarazenekar művészei is meg tudják mutatni rajtuk keresztül kiváló hangszeres tudásukat.
Ennek a valamelyest feldúsított hangszerelésnek a hatására még hangsúlyosabban kiemelkedik a dal főtémájaként választott „Gacsaj Pista nagy legény volt…” kezdetű betyárnóta első sorának és az egykori Szupercsapat (The A-Team) filmsorozat főcímzenéjének kezdő motívuma közötti zenei kapcsolat. Kicsit elvontabb szemszögből nézve pedig ezzel zeneileg is nyomatékosítjuk az ismertebb vadnyugati hősök mellett a „vadkeletiek” (betyárok) jelentőségét is. Mindezt egybevéve a dal nyitány jellege talán még egyértelműbb lett, ezért mint ahogy már az Élem című lemezen is, itt szintén a kezdő szám helyét foglalja el.”
Korcs
Hegyi Zoltán (nagybőgő, basszusgitár):
„Az egyik kedvenc dalom már eredeti formájában is az Élem lemezről. Szinte az egész dal egy nagyon egyszerű hiphop lüktetésben mozog, persze rengeteg kiállással, ritmikai töréssel megtűzdelve, amibe belesimulva viszont a különböző tekerő riffek egyfajta Black sails-es fantasy-szerű atmoszférát teremtenek. Az új, élő verzión ütősökkel és fúvós kvartettel (Hargitai Péter - trombita, Veres-Székely Apor - harsona, Cseke Dániel, Babcsán Bence - szaxofonok) egészítettük ki az apparátust.
A fúvóshangszerelést főként a tekerő-szólamokra, valamint a különböző kiállások hangsúlyozására építettük fel, de a rengeteg background fújás mellett azért egyszer-egyszer reflektorfénybe is kerülnek. Ilyen például a dal közepén lévő korcsos dallam, ahol az altszaxofon duplázza a hegedűt. Összességében ezektől az extra összetevőktől teljesen megváltozik a dal hangulata az eredetihez képest, a fúvós felrakások egészen big bandessé emelik a hangzást, amit Sárkány Berci perkázása még exkluzívabbá tesz. Nagyjából ezt a hangképet céloztuk meg, úgyhogy én nagyon imádom az új verziót is.”
Chikós
Várai Áron (ének, duda, furulya, ütőhangszerek):
„A Chikós igazi brazil hangulatot idézett a Müpa színpadára, Sárkány Berci perkázásával és Hargitai Peti fantasztikus trombitaszólóival. Először kíváncsiság fogott el a próbák előtt, vajon mi lesz ebből, de utólag azt mondanám, ez nem is két stílus keveredése. A színpadon egy igazi forró bossa nova elevenedett meg, amelyhez társulni fog még a bakelit lemez apró recsegése is (ha a lemezről hallgatja az ember), vagy ha online hallgatjuk, akkor egy kis bor, gyertyafény és máris témánál vagyunk! A viccet félretéve, ez a zenei stílus az érzékiség zenéje, és úgy érzem sikerült megtöltenünk azokkal az érzésekkel, amikkel szerettük volna. Keserédes, lendületes, sodró, vidám - ezekkel a szavakkal tudnám jellemezni. Hozzá kell tennem, kifejezetten szeretem ezt a dalt játszani, ezen a live felvételen meg különösen nagy élmény volt!”
Azért se
Vizeli Máté (brácsák, hegedű, gitár, koboz, vokál):
A dalnak egy meghatározó témája egy bodrogközi népzenéből ismert oláhos dallam, aminek három része különböző kombinációkban előfordul benne introként, bridge-ként és outro-ként is. Azt, hogy a „B” dallamsor első pár hangja megegyezik a Weiner Leó: I. Divertimento II. tételének (Rókatánc) egyik témakezdetével, már az Élem című lemezre felkerült, eredeti változatban is kihasználta a zenekar. Így ehhez a számhoz a teljesen nyilvánvaló klasszikus zenei kapcsolat miatt készült vonós hangszerelés, ráadásul az említett Weiner-mű is vonószenekarra íródott, az Anima Musicae-hoz hasonló kamarazenekarok kedvelt repertoárdarabja.
Viszont az így keletkezett, bővebben hangszerelt változatban nem csak ez a bizonyos rész szólal meg még fajsúlyosabban. A zenei kapcsolatot képező oláhos eredeti, gyorsdűvős kísérete a dal eredeti verziójában szólamhiány miatt nem szólalhatott meg, az új vonós felrakás viszont ezt is tartalmazza. Így a zenekar ritmusszekciója által játszott, … jellegű szövettel együtt az ütemsúlyra, illetve off-beatre eső hangsúlyok egy sajátos játéka is hallható, és ettől az egész talán jó értelemben „még világzenébbnek” mondható.
Borozós
Egervári Mátyás (cimbalom, tamburabrácsa, tekerő, dudák, furulya, fuvola, töröksíp):
“A borozós számomra azért izgalmas, mert sorbővülésekkel dolgozik, a refrén egyre hosszabb, az akkordok azonban változnak alatta. Egy vidám, borivó tematikájú, egyszerű szerkezetű dal, mégis elvetemült akkordfűzések vannak az egyre nyúló, ismétlődő motívumból álló refrének alatt. A fúvósok sokat segítettek a reggae érzésen és ráerősítettek ezekre a sorbővülésekre is. Egyébként ezzel régi elképzelésünk valósult meg, végre kipróbálhattuk egy általunk reggae-nek gondolt számunkat fúvósokkal, ami szerintem az egyik lelke a stílusnak…
A refrén egy dögös, szintén ismétlődő motívumú, ellenpontként működő fúvós témát kapott, a srácok nagyon lazán és derűsen fújtak, volt közös éneklés is, az egész kimondottan szabadtéri nyári fesztivál hangulatot csinált a MüPában. Sárkány Berci megropogtatja a magas pergőket és mély bongókat, sokkal sűrűbb lett az ütős szövete a dalnak. Busa Pista is elszaval pár bölcseletet a dionüszoszi nedűről, szerintem nagyon kevés ilyen jó kedélyű nótánk van szövegében, zenei anyagában. Derült estékre, bohém társaságoknak ajánlanám a dalt, kedvenc borral kísérve.”
Hajsza
Czupi Áron (dob, ütőhangszerek, vokál):
“A koncert és a lemez apropóján két irányból is kiegészítést kapott a dal. Egyrészt Babcsán Bence szaxofon szólójával mélyült a szám bolgár mivolta, amit mindannyiunk nagyon élvezett. Hát még a másik irányt, ahol Busa Pista szövege mélyítette Bogár Imre szomorú balladáját, összefoglalva, modern köntösbe bújtatva azt. Nagyon szeretjük ezt a dalt, de Sárkány Berci perkázásával és a fentiek közreműködésével lett teljes, és talán így érzi meg igazán a közönség a végén elhangzott Busa gondolatokat: Bogár Imre R.I.P”
Ellenpontozó
Várai Áron (ének, duda, furulya, ütőhangszerek):
Az Ellenpontozó még jobban belehelyezkedett a folk pop hangulatba a közreműködőink által, mint korábban, ezúton is nagy pacsi Cseke Daninak a szaxiszólóért. Mind a két stílus remekül kidomborodott, amit fúzionáltunk egymással, köszönhető a népzenei oldalnak, Vizeli Bálinttal (másodhegedű) és Timár Andrissal (nagybőgő) kiegészülve és a könnyűzenei oldalnak, Sárkány Bercivel (percussion) és Cseke Danival (szaxofon) kiegészülve.
Nem véletlen a szám címe sem, (a pontozó egy erdélyi férfitánc neve) ez is remekül kihallatszik, ha az ember belehallgat ebbe a felvételbe. Folytatva a gondolatmenetet, ezt az 'ellentétet a két zenei műfaj között remekül összehoztuk szerintem, így szívesen tárjuk széles körű publikum elé. Lehet, hogy apróságnak tűnik, de plusz négy ember zenei pulzálása egészen más érzetet ad ennek a dalnak. A színpadon is lehetett érezni: erősebb lett az autentika, dögösebb lett a pop. Olyannyira, hogy nem bírtam magammal, a koncerten muszáj volt táncra perdülnöm, - bár ez nem hallatszik a felvételen.
Pekulár
Hegyi Zoltán (nagybőgő, basszusgitár):
„Ha a Korcsnál azt mondtuk, hogy a live lemezen lévő hangszerelés egy másik arcát mutatta meg a dalnak, ez szerintem a Pekulár esetében nem igaz, épp ellenkezőleg. Tovább mélyítette a káoszt. Az egész koncepció azon alapult, hogy a népi ballada belső feszültségét visszaadjuk a folyamatos dinamikai és ritmikai váltásokkal, a disszonáns vokálokkal, meg a rengeteg szövegfestő hangszeres és digitális effekttel, miközben a hegedű témákat egyre növekvő intenzitással egészíti ki Szokolay Dongó Balázs fúvós játéka. Így aztán egy egyre sűrűbb tematikus szövettel tudtuk kb. 6 percen keresztül növelni a feszültséget.
Nem véletlenül hallgatták meg ezt a dalt a legkevesebben a stúdió lemezről. És akkor ebbe a zűrzavarba bedobtunk még négy fúvóst meg ütőhangszereket. Az eredmény az lett, hogy minden megoldás még hangsúlyosabb lett, az alaptónus még sötétebb, a megoldás még katartikusabb. Én személy szerint végtelenül boldog vagyok, hogy elkészült egy ilyen verzió, és arra számítok, hogy még kevesebben fogják meghallgatni, mint az eredetit. Bóknak vesszük!”
Teljes lejátszási lista 8 dallal itt érthető el. A lemez először a Góbé évzáró koncertjén lesz elérhető, december 20-án, a Gödör Klubban. Az este különlegessége, hogy utána egy pörgős táncházhoz is lehet majd csatlakozni a zenekarhoz. Jegyek IDE KATTINTVA érhetők el.