KULT
A Rovatból

George Clooney 60 – itt vannak a kedvenc filmjeink tőle

Május 6-án ünnepli kerek születésnapját a színész, akit a Vészhelyzetben zártunk a szívünkbe, és máig az egyik legsokszínűbb hollywoodi figura.


Sok mindent tudunk egyik kedvenc hollywoodi színészünkről: például hogy volt egy malaca, nem zavarja, ha Mr. Amalnak hívják, mert büszke a feleségére, későn lett apa, ráadásul ikrei vannak, és évekig ő volt Hollywood ügyeletes agglegénye. Most viszont mi a szakmai oldalát nézzük, és összegyűjtöttük, mely filmjeit nézzük szívesen bármikor újra. Mert Clooney nemcsak nagy viccláda, hanem remek humorú és tehetségű színész is, legyen szó bármilyen műfajról.

10. Nespresso-reklámok

Azért van helyük a listán, mert a világon a legtöbben valószínűleg ezekben a kisfilmekben látták Clooney-t. Mindemellett megvan bennük minden, amit Clooney-ban szeretünk. A sármjával még a férfiakat is leveszi a lábáról, egyedi, önironikus humorát pedig pont úgy hagyták, hogy használja, mintha egy filmben játszana. Ikonikus darabokká váltak ezek a kisfilmek.

9. Gravitáció

Clooney maga is rendező, így remekül érez rá mindig, hogy színészként mely rendezőkkel kellene együtt dolgoznia, ha csak egy kisebb szerep erejéig is. Remek ízléssel lopja be magát kis szerepekre nagyszerű filmekbe. Jó példa erre a Gravitáció, amiben tényleg nyúlfarknyi szerep jutott neki, de annál emlékezetesebb. Ebben az is segített neki, hogy az egész filmben ketten játszanak összesen: a másik Sandra Bullock. A film 7 Oscar-díjat kapott 2014-ben. 

8. Michael Clayton

A 2007-es év egyik legjobb filmje volt ez, Oscar jelölésekkel tarkítva, Clooney is megkapta jól megérdemelt jelölését érte (Tilda Swinton a díjat is átvehette). Ez volt Tony Gilroy forgatókönyvíró rendezői debütálása (ő írta a például az összes Bourne-film forgatókönyvét). Michael Clayton egy nagy világcég jogásza, akinek az üzleti élet mocskosabb oldala és az erkölcs határain kell helytállnia.

7.Ocean's Eleven - Tripla vagy semmi

A színész Steven Soderbergh rendezővel dolgozott legtöbbet együtt pályafutása során, így bizonyára sokat is tanult tőle rendezőként is. Fontos kapcsolat az övéké, hiszen Soderbergh-gel első közös filmjük, a Mint a kámfor hozta vissza a rendezőt alkotói vergődésből több félresikerült film után,  Clooney-n pedig az ugyanebben az évben készült Az őrület határán lökött egy hatalmasat a színészi karrierjén. Ezután nem csoda, hogy Soderbergh-gel bármikor szívesen forgattak együtt. Az Oceans's Eleven filmekben volt talán Clooney életében a legkúlabb és "legclooneybb", ahogy a többi színésznek is az volt a feladata, hogy legyenek hihetetlenül menők. Jó móka volt nézni, ahogy Brad Pitt, Matt Damon és Clooney együtt menőznek és fosztanak ki kaszinókat, remek zenékre és vicces dialógusokkal.

6. Sziriána

Ez a film a politika és az olajvállalatok közötti összeesküvésekre mutat rá, krimibe és elgondolkodtató drámába csomagolva, miközben elég bonyolult puzzle. Maga a film nem is annyira marad meg az emberekben és gyakran unalmas is, de Clooney mégis ezért kapta meg a legjobb férfi mellékszereplőként az Oscar-díjat. A szokásos kötelező Oscaros elemeket jól hozta, hiszen hízott egy csomót a szerepért, undorító szakállat növesztett érte és teljesen átalakult önmagához képest. Ez az egyetlen filmje, amiben nem nézett ki jól. Persze a játéka tényleg jó volt, lecsupaszított, dokumentarista, hiteles játékot hozott. Fontos film a filmográfiájában. 

5. Kegyetlen bánásmód

Ez a film azért került fel a listára, mert Clooney ebben volt életében talán a legviccesebb. A Coen-fivérek ezekben az időkben kísérleteztek azzal, hogy a szokásos Coen-hangulatú drámák helyett populárisabb vígjátékokat forgassanak. Hatalmas sikereket nem értek el, de csináltak két jó könnyed vígjátékot (a Betörő az albérlőm a másik). A film ettől még eléggé Coen-hangulatú lett, talán a kasszáknál ezért nem lőtt annyira ki, de Clooney és Catherine Zeta-Jones párosán nagyon jól szórakoztunk és a film többször is újranézhetőnek bizonyult az évek során.

4. Az őrület határán

Terrence Malick 1998-as háborús filmje, amellett, hogy háborús, az egyik legszebb, legköltőibb óda az ember és természet, ember és ember egymást nélkülözni nem tudó kapcsolatáról. A második világháborúban játszódik, s Clooney egy kapitány mellékszerepét játszotta benne. Az egyik legcsodálatosabb film a háború értelmetlenségéről és az élet értelméről.

3. Good Night, and Good Luck

A valós események alapján készült, fekete-fehérben forgott, nagyon elegáns film a rendező George Clooney második munkája, és igazi kultikus darab. Minden időben fontosak amerikai politikai áthallásai: a híres McCarthy-érában játszódik, s főhőse a televízió amerikai hőskorának nagy alakja Edward R. Murrow, aki túllép a feladatkörén - vagy egy más értelmezésben épp azt teszi, ami egy újságíró feladata: tévés műsorvezetőként meg akarja dönteni a mccartysta rendszert. Magára is osztott benne egy kulcsszerepet.

2. Egek ura

Hat Oscarra jelölt film, köztük Clooney is majdnem díjazott lett a játékárért. A film hangulata egyszerre komor és ironikus, kicsit vicces is, de leginkább mély üzenete miatt hat az emberre. Mindenképp gondolkodásra késztet, akárhányszor is nézzük újra. Ez pedig a tipikus Clooney-esszencia is egyben: a dolgok egyszerre intellektuálisan és érzelmesen megközelítése, emiatt pedig az egyik legtipikusabb Clooney-filmnek is nevezhetjük. Akár lehetett volna ő is a rendezője. 

1. Utódok

Nem ez a legnagyobb Clooney-alakítás – bár le a kalappal ezért is –, de talán az egyik legjobb film, melyben valaha játszott. A legjobb forgatókönyv díját kapta az Oscar-díjátadón 2011-ben, és Clooneyt ezért a szerepért is jelölték legjobb férfi főszereplőnek. Egy apa a családjával utána próbál járni nemrég elhunyt feleségének titkainak, például, hogy a nő anno megcsalta-e. A történet ezúttal is egyszerre komor és vicces. Sőt, mind a két véglet jobban jelen van egyszerre, ettől pedig nagyon hatásos a film. Nem beszélve a hawaii mintás ingekről.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
Krasznahorkai László Nobel-díját a könyvtár és a könyvesboltok sem hirdetik a szülővárosában, pedig ő azt mondja: beérné egy A4-es papírlappal is
Az író Facebook-oldalán mondott köszönetet mindazoknak, akik gondoltak rá és gratuláltak neki az irodalmi Nobel-díj kihirdetése alkalmából.


Lassan egy hónap telt el azóta, hogy kiderült, egy magyar író, Krasznahorkai László kapja az irodalmi Nobel-díjat. A rangos elismeréshez számos közéleti személyiség gratulált, a világsajtó is hosszan írt munkásságáról. Úgy tűnik azonban, hogy a friss Nobel-díjas szülővárosában, Gyulán nem büszkélkednek annyira a sikerrel – legalábbis az író Facebook-oldalán található bejegyzés szerint:

„Krasznahorkai László hálás mindenkinek, barátnak, ismerősnek, fordítónak és kiadónak, tartós olvasónak és kezdő olvasónak, akár magyar, akár még nem magyar, távolinak tehát és közelinek, és különösképpen a képen látható üzenet íróinak szülővárosomban, Gyulán, ahol rajtuk kívül nemcsak »óriásplakáttal« nem üdvözlik szerény elvándoroltjukat, de még a könyvesbolt vagy a könyvtár előtt sem látni – pedig beérném egy A4-es papírlappal is – az öröm bármi jelét – hálás, tényleg az, hogy szeretettel gondoltak és gondolnak rá az irodalmi Nobel-díj kihirdetése alkalmából.”

A poszthoz mellékelt képen egy ablakra kiragasztott papír látható, amin ez áll: „Krasznahorkai László (szülővárosa: Gyula), irodalmi Nobel-díj, 2025. E ház lakói büszkék rád, gratulálunk!”

Via 24.hu


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
Meghalt Ganxsta Zolee édesanyja
Kassai Ilona Kossuth- és Jászai Mari-díjas magyar színésznő 97 éves volt.


Ganxsta Zolee a Facebookon tudatta, hogy kedden elhunyt édesanyja, Kassai Ilona, Kossuth- és Jászai Mari-díjas színésznő.

Az 59 éves rapper szerda este osztotta meg a hírt, egy közös fotóval és szívszorító sorokkal búcsúzott, vette észre a Blikk.

„Tegnap este drága Édesanyám, Kassai Ilona az angyalok közé került, a Mennyek országába. Egy igazi művész volt, és a legjobb anya. Köszönöm mindenkinek, aki most egy picit megemlékezik róla a szívében”

- olvasható a zenész posztjában.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Meghalt Komjáthy György
A Magyar Rádió egykori zenei szerkesztője 91 éves volt.


Életének 92. évében elhunyt Komjáthy György EMeRTon-díjas és Fonogram szakmai életműdíjas magyar zenei szerkesztő, a Magyar Rádió volt munkatársa – közölte családja a közösségi médiában.

Komjáthy 1952–1959 között a Bartók Béla Zenei Szakközépiskola orgona-zeneszerzés-népzene szakán tanult, majd 1958–1993 között a Magyar Rádió technikai rendezője, majd zenei szerkesztője volt. 1964–1998 között a Vasárnapi koktél, 1965–1993 között a Csak fiataloknak, 1970-től a Töltsön egy órát kedvenceivel, 1971-től a 25 perc beat és A beat kedvelőinek című műsorok szerkesztője volt.

1986–1997 között a Danubius Rádió zenei szerkesztője volt, az utolsó három évben már nyugdíj mellett. 1999-től a Sláger Rádió Nem csak fiataloknak című kívánságműsorának társszerkesztője.

Gyermekei így emlékeztek meg róla: „Szeretted az életet, imádtad a családodat, rajongtál a hobbidért, a zenéért, munkádért. Öt hete még aktívan dolgoztál – ahogy mondtad. Azt tervezted, hogy a rádiózás 100 éves születésnapján virágot teszel második otthonod, a Bródy Sándor utca 5-7 épületéhez. Sajnos december 1-jén már nem lehetsz ott.”


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Egy előadás, amit soha nem felejtesz el – és amiről nem készíthetsz képet
Nem tudom, hányszor lehet ellőni azt a mondatot, hogy ilyet még nem látott a világ! De talán ez most nem túlzás. A Walk My World új szintre emeli az immerzív színházat.


Aki valaha hallott már a Recirquel társulatról, vagy látott tőlük bármilyen előadást, az tudhatja, hogy látványban és érzelemben nincs hiány náluk. És nagyjából azt is sejtheti, hogy most mire számíthat... vagy talán mégsem. Mert ez a produkciójuk minden eddiginél nagyobb, és nemcsak méreteiben, hanem abban is, amilyen mértékben hat a nézőre.

Úgy érkeztem a sajtótájékoztatóra, mint mindenki más: kíváncsian, de fogalmam sem volt, hogy pontosan mi fog történni. Abban biztosak lehettünk, hogy fotózni és videózni lehet — ami már önmagában is különleges lehetőség volt, hiszen a Walk My World előadásán ez majd tilos lesz.

Ebben a világban, ahol mindent meg akarunk osztani, ahol a pillanatok értéke sokszor a megörökítésükön múlik, furcsán hangzik, hogy itt pont az ellenkezője történik: életed legextrább előadását éled majd át, de el kell tenned a telefonodat.

Bevallom, elsőre ez nekem is furcsán hangzott. A bizonytalanság csak akkor kezdett oldódni bennem, amikor meghallgattuk a készítőket, és lassan elkezdett összeállni, hogy miről is van szó.

A tájékoztató után megkaptuk az első instrukciókat: maszkokat vettünk át, amit végig viselnünk kellett. Már ettől megváltozott a hangulat.

Ezt követően csoportokra osztottak minket, hiszen az előadásból mi is csak egy-egy apró jelenetet nézhettünk meg. Én fotós kollégámmal Hector otthonába pillanthattam be.

Ahogy a hosszú folyosókon sétáltunk, már maga az út is felépítette bennünk ezt a külön világot. Nem tudtuk megmondani, milyen korban járunk — egyszerre volt időtlen és nagyon konkrét. De a falak, a fények, a hangok határozottan baljós hangulatot árasztottak. Abszolút érthető, hogy ez miért csak felnőtteknek szóló program.

Az első jelenetben egy férfi táncát nézhettük végig. Képtelenség volt nem érezni, mennyire más ez így, pár lépésnyire az előadótól.

Őszintén: kicsit zavarban voltam. Más egy színpadon látni ezt, mint így, testközelből.

De pont ez a zavar az, ami miatt nagyon működik az egész. Mert kizökkent. Mert megkérdőjelezi azt is, hogy mit jelent nézőnek lenni egy előadáson.

Aztán továbbmentünk a fő térbe, ahol a finálé zajlik majd. Itt már több szereplő volt és óriási nyüzsgés.

Itt sokkal könnyebb volt kívülről nézni az egészet, de közben azt is biztossá vált, hogy a legnagyobb hatást azok a pillanatok váltják majd ki az emberekből, amik intim terekben zajlanak.

És az ilyen jelenetekből az összeset nem láthatja majd mindenki, hiszen egyszerre zajlik több produkció, több különböző ponton.

És ez az, ami miatt tényleg nem tudom megmondani, hogy ki mit fog érezni — csak azt, hogy valamit biztosan.

A Walk My World élménye: immerzív mitológiai utazás Budapesten

A Recirquel új produkciójában a néző szó szerint a történet részévé válik: a 2,5 órás előadást egy 6000 m²-es, filmes díszleteket idéző térben szabadon járhatja be.

A közönség saját útját járva döntheti el, melyik mitikus karaktert, istent, hőst vagy különös lényt követ majd, és mely jeleneteknél időzik el hosszabban.

A látogatók közelről követhetik az előadóművészek mozdulatait, bejárhatják titkos szobákat, megérinthetik a berendezési tárgyakat, és még egy elrejtett bájitalt is kipróbálhatnak. Az élményt erősíti, hogy a nézők maszkot viselnek, így láthatatlan megfigyelők lehetnek.

De a Recirquel produkciója nem csupán egy élménytér, hanem egy gazdag, mitológiai alapokon nyugvó történet is egyben.

A Walk My World Vergilius eposzának, Aeneas és Dido szerelmi tragédiájának modern feldolgozása.

Ez az ókori mítosz kel életre 220 különálló jelenetben, lenyűgöző újcirkusz és tánc produkciók közepette, teremtve meg ezt a minden érzékszervre ható, lüktető, érzéki világot.

Az alkotói munka mélységét mutatja, hogy az előadáson több mint 20 különféle cirkuszi zsáner látható, köztük olyan ritkaságok, mint a tízméteres magasságban repítő orosz hinta, a cyr vagy a rhönrad. A táncművészet is rendkívül gazdag repertoárral bír: a kortárs tánc és a balett mellett a kontakt improvizáció is hangsúlyos szerepet kap.

A filmszerű látvány élményét emelik a technikai részletek. A 150 fős stábot olyan nemzetközi kiválóságok is segítették, mint a világhírű brazil Grupo Corpo vagy az amerikai táncművész, Bill Shannon, ezzel is aláhúzva az előadás világszínvonalát.

A 6000 m²-es térben több mint 10 000 kellék szolgálja a hitelességet, melyek többsége az 1920-as évektől a '70-es évekig használt retro tárgyak és antikvitások egyedi válogatása.

A látványtechnikai csúcspontok között említendő egy ötméteres, az artistákkal együttműködő robot, valamint a földről felemelkedő ágyak és asztalok. Az előadóterek falait kortárs képzőművészek egyedi grafikái és falrajzai teszik még varázslatosabbá.

Az előadás számokban

Premier: 2025. november 5.

Heti előadások száma: 5

Játékidő: kb. 2,5 óra

Előadóterület: 6000 m²

Próbafolyamat: 6+ hónap

Előkészület: 5 év

Kreatív stáb: 150 fő

Előadók: 32 artista és táncművész, 4 kontinensről

Szereplők száma: 25 mitológiai szereplő

Szobák száma: kb. 40 különálló helyiség

Kellékek: több mint 10 000 egyedi tárgy

Jelenetek: 220 különálló részlet

Zenei sávok: 64 csatornán megszólaló hangzás

Műfaji gazdagság: több mint 20 különböző cirkuszi műfaj

Vági Bence rendező-koreográfus szerint a Walk My World unikális attrakciója lesz Budapestnek, hiszen ehhez hasonló léptékű immerzív élményt eddig csak a világ legnagyobb művészeti központjaiban (New York, Sanghaj, London) láthattak a nézők.

Ez az előadás épp azért fontos a mai közönség számára, mert a hagyományos, állatos cirkuszt felváltó új megközelítést XXI. századi köntösben viszi színre:

emberi akrobatákat és táncművészeket állít középpontba olyan monumentális térben, ahol minden mozdulatnak értelme és története van.

A modern közönség, aki megszokta a digitális ingereket, itt valóban valami olyan élménnyel találkozik majd, ami minimum az előadás idejére teljesen kiszakítja a valóságból.

A Recirquel Társulatot 2012-ben alapította Vági Bence rendező-koreográfus, mára a kortárs előadóművészet vezető társulatai között tartják számon a világon. A Recirquel a legkeresettebb magyar kulturális produkció külföldön: évente több száz előadást mutat be a legnevesebb színházakban és művészeti fesztiválokon világszerte – New Yorktól Edinburgh-ön át Dél-Koreáig. A társulat egyedi, az újcirkuszt, a modern és klasszikus táncot ötvöző formanyelvét, a cirque danse-t, a többi között olyan nemzetközi sikerű produkciók fémjelzik, mint a My Land (2018), a Solus Amor (2020), az IMA (2022) és a Paradisum (2024). 


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk