KULT
A Rovatból

Fekete-Kovács Kornél: A tudás nem ismer város- és országhatárokat

Kevésen múlt, hogy nem vízügyi szakember lett inkább. Nem szeretné meghatározni, milyen zenét játszik, és azt is elmesélte, mi a különbség a szárnykürt és a trombita között, illetve hangszerelés és hangszerelés között.


Fekete-Kovács kornél nemcsak nagyszerű zenész, aki szinten minden műfajban tthonosan mozog, de zenekart vezet, hangszerel és komponál is. A sokoldalú zenész új, a jóga tanításaira épülő Foundations című kompozícióját március 27-én mutatja be a Müpa-ban.

- Szülővárosod, Baja kedves hely számomra, mert ott végeztem a tanítóképző főiskolán. De Baja egyébként, ezt talán nem mindenki tudja, a hazai, hogy úgy mondjam, „vizes” képzés egyik fellegvára is, hisz van vízügyi szakközépiskola és főiskola is. És sokáig úgy állt a dolog, hogy te is erre a pályára mész.

- A szüleim szerették volna, ha van egy szakmám. Ez nem ritkaság, hogyha egy zenész nem művész családból érkezik. Azt mondják, hogy jobb a békesség, legyen valami olyan szakmája a gyereknek, ami számukra is kézzelfogható.

Azért valljuk be őszintén, hogy művészetből megélni nem egyszerű történet.

Úgyhogy valahol igazuk volt. Egyébként pedig abban a vízügyi szakközépben nagyon sok olyasmit tanultam, amit a mai napig tudok használni. Például a stúdió technikai eszközök, berendezések kezelése azt mondhatnám, hogy viszonylag könnyedén megy. Persze lehet, hogy ezt részben örököltem, mivel édesapám mérnök ember.

- És talán elsajátíthattál egy olyasfajta reálgondolkodást, ami segíthet az élet egyéb területein.

- Ez így van. Segít a zenekarvezetésben, de a hangszerelésben és a zeneszerzésben is nagyon jó, ha az ember képes rendszerekben gondolkozni.

- Ha jól tudom, az első választott hangszered nem a trombita, volt egy kis „kalandod” előtte a hegedűvel.

- Igen, 6 éves koromtól kezdve öt éven át hegedültem. De ebből volt egy év, amikor párhuzamosan tanultam mindkét hangszeren.

- Ezek szerint azért sokat számít abban, hogy valakiből végül jó zenész lesz vagy sem, hogy rátalál-e a megfelelő hangszerre.

- Nyilván, bár most már szeretem a hegedűt. Amikor kisgyerekkoromban gyakorolni kellett rajta, akkor nem annyira volt ez így.

- Tanítasz is. Pedagógus szemmel megvannak rá a módszerek, hogy el lehessen dönteni, melyik gyereknek milyen hangszer való? Vagy tényleg pusztán a vak szerencsén múlik, hogy sikerül beletalálni vagy nem?

- Szerintem egy bizonyos korig tulajdonképpen mindegy, milyen hangszeren tanul a gyerek.

Az sokkal fontosabb, hogy ezen keresztül szeresse meg a zenét. Illetve, hogy álljon oda egy hangszer mögé, és tapasztalja meg, mit jelent a gyakorlás, a figyelmünk megosztása, több érzékszervünk összehangolása.

- Vidéki városból elindulva nehezebb egy tehetséges zenésznövendéknek eljutni odáig, ahol most vagy, mint egy hasonló kvalitású és hátterű, de Pesten született zenésznek?

- Mindenképpen. Ha mást nem is nézünk, de sokkal több plusz energiát igényel az, hogy felülj a vonatra és elmenj máshová, mert abban a városban, ahol élsz, nem lehet olyan tanárokat találni, akiktől mindent egyforma szinten lehetne tanulni. Ugyanakkor ezt ki lehet terjeszteni odáig, hogy itt Magyarországon sem lehet mindent megtanulni. Van egy szint ameddig nagyon jól képezheti magát az ember, de ezután annyira specifikussá válik az fókusz, hogy a növendéknek meg kell találnia és felkeresnie azokat a mestereket, akiktől átveheti azt a tudást, amire szüksége van. A tudás annyira egyetemes dolog, hogy nem ismer város- és országhatárokat.

- Azt alighanem mindenki tudja, hogy trombitálsz, de most arra kérnélek, beszélj kicsit a másik hangszeredről, a szárnykürtről, mert szerintem kevesebben ismerik.

- Így van. Sokan csúfolják szájkürtnek. A trombitához hasonlóan egy fúvószenekari hangszerről beszélünk. Szárnykürt helyesen a neve, mert amikor a zenekar négyzetbe rendeződve masírozott az utcán, akkor a szárnykürt játszotta a melódiát, és azért, hogy közelebb legyen az út szélén álló közönséghez, a képzeletbeli négyzet szélére, „szárnyára” helyezték. Tulajdonképpen nagyon közel áll a trombitához a megszólaltatása és a fogások is. Tehát ha egy trombitás kezébe adok egy szárnykürtöt, képes játszani rajta. A hangterjedelme viszont kicsit kisebb, mint a trombitáé, hangszínében pedig sokkal lágyabb, puhább, líraibb. Ahhoz, hogy valaki valóban ennek a hangszernek a szépségeit tudja használni, és ne „trombitáljon” a szárnykürtön, ahhoz ugyanolyan sokat kell gyakorolnia ezen is, mint bármelyik más hangszeren.

- Hangszereléssel is foglalkozol. A hangszerelés mennyire ad lehetőséget a művészi kiterjedésre?

- Abszolút. Ez egy folyamat. Belső igényként jelentkezik. Az ember el kezd tanulni valamilyen hangszeren. Megtapasztalja, milyen érzés egy zenekarban helyet foglalni, és egy idő után kezdi érezni annak a korlátait is, hogy hangszeres előadóként milyen hatással lehet az összhangzásra. Amikor egy jazz zenekarban játszik az ember trombitásként, akkor eljátssza a melódiát, és mondjuk előadhat egy improvizált szólót, a maradék időben pedig figyelmesen hallgatja, ahogy a többiek játszanak, de túl nagy hatása nincs rá. Akkor jön az a fokozat, hogy szeretném, ha nagyobb befolyásom lenne a hangzásra, ezért én leszek az, aki kitalálja, hogy a különböző hangszerek milyen struktúrában szólaljanak meg az egészben. Tulajdonképpen ez a hangszerelés alapja.

Amikor azt mondjuk, hangszerelés, valójában két dologról beszélünk.

A magyar nyelv ezt nem különbözteti meg, de angolul van külön elnevezés erre a kétféle tevékenységre. Az egyik az „orchestration”. Ha például adott egy zongorakivonat, amely tartalmaz minden szólamot, akkor az „orchestrator” az eredeti formákhoz, dallamokhoz ragaszkodva a zenemű szólamait átülteti az adott zenekari formációra. Tehát kiosztja, hogy ezt a szólamot játssza a hegedű, azt a trombita, és így tovább.

És van az „arrangement” és az „arranger”, aki valahol az orchestrator és a zeneszerző között helyezkedik el a kreativitás mértékének arányában. Ő már formailag is beavatkozik abba, hogy hogyan fog megszólalni az alkotás, illetve egyéb beavatkozásokat is tehet. Újabb szólamok keletkezhetnek, ellenszólamokat, újabb dallamokat, formai egységeket kaphat a darab. Innen pedig már csak egy lépés, hogy saját zenét komponáljon az ember.

Végül pedig ebből jön az, hogy egy zenekar elé viszem a saját darabomat, és valahogy megpróbálom elmondani nekik, hogy mit szeretnék hallani. Hiszen bármilyen pontosan is jegyzem le a zenét a kottába, akkor is marad legalább egy 30 százaléknyi faktor, ami az előadáson múlik. Ezért karmesterként megpróbálom ezt a 30 százalékot minél inkább lecsökkenteni, hogy ami végül megszólal, az minél jobban megközelítse azt a zenét, ami a fejemben megszületett.

- Március 27-én mit szeretnél hallani?

- Március 27-én, a Müpa-ban, egy vadonatúj darabomat fogjuk bemutatni. Az egészestés darabjaim közül a legújabb. Az a címe, hogy Foundations, amit talán úgy fordíthatnánk, hogy „alapvetések”. 10 tételben dolgoztam fel azokat a fogalmakat, amelyekkel bármely ember, aki ezen a planétán él, boldogabbá, élhetőbbé teheti a saját életét. Egyébként a jóga adta az indíttatást. Patandzsali a jóga szutráiban 8 ágra osztja a jóga rendszerét. Ebből a 8-ból az első két ág a Jámák és a Nijámák.

A Jámák öt pontba rendezve tartalmazzák a megfelelő viselkedésmódot mások felé, a Nijámák pedig ugyancsak öt pontban fejtik ki, hogy miként viszonyuljunk önmagunkhoz.

Így lesz ez a darab tíz tétel, ami a nagyzenekar előadásában fog elhangozni. A szólisták pedig zömében vezetett improvizációkkal fognak rá reflektálni.

- Mit mondanál az érdeklődőknek, mire készüljenek? Jazz? Komolyzene? Crossover?

- Nem szeretem a kategóriákat. Tudom, hogy a közönségnek nagyon sokat segít, ha az ember mond valamit a saját alkotásáról. Mondjuk, kimondom, hogy ez most opera, és akkor aki szereti az operát az felkapja a fejét, aki nem szereti, az pedig elfordul.

De azt gondolom, hogy nekünk, akik kreatívan alkotunk, pontosan az ellenkezőjére van szükségünk, arra, hogy ezeket a határvonalakat minél inkább láthatatlanná tegyük.

Jazz zenészként kezdtem a pályámat, de nagyon régóta foglalkozom klasszikus zenével, azon belül kortárs klasszikus zenével, és elektronikus zenével is. A témából fakadóan természetesen kicsit ott lesz benne az indiai zene is.

- De azt akkor elmondhatjuk, hogy programzenéről van szó.

- Igen, nagyon fontos üzenettel, mondanivalóval. De azt hiszem, ez minden darabomról elmondható. Sokkal könnyebb úgy komponálnom, hogy egy üres füzetbe leírom a gondolataimat, és terveket szövögetek.

- Egyébként foglalkozol is jógával?

- Igen, lassan 4 éve foglalkozom vele napi szinten.

- Kik csatlakoznak hozzád a Müpa színpadán?

- A legnépesebb társaság, akik az én családom, a Modern Art Orchestra névre hallgató csapat, amely 13 éve működik a vezetésem alatt. Játszunk tradicionális jazzt, kortárs jazzt, vagy klasszikus kortárszenét. Rajtuk kívül fellép az Effected nevű formációból Dés András és Fenyvesi Márton, akiket szintén nagyon megérintett a technológia, és nagyon sok elektronikus hangszer használnak, ami nekem az utóbbi években afféle mániám lett, keresem a lehetőségeit és feszegetem a határait. Nagyon fontosnak tartom, hogy vannak ebben a témában olyan dolgok, amiket nem elég zenében kifejezni, hanem a verbalitás szintjén is meg kell jeleníteni. Ezért hívtam segítségül Harcsa Veronikát, aki az ének- és beszédhangján keresztül egyaránt segítségemre lesz. Lesz még egy vendégünk, akitől azt remélem, hogy kicsit behozza az indiai hangzást a zenénkbe. Őt úgy hívják, hogy Szalai Péter, aki véleményem szerint hazánk egyik legmeghatározóbb indiai klasszikus zenét játszó ütőhangszerese. Sokféle hangszeren fog játszani, például kalimbázik és tablázik. Illetve arra gondoltam, mindenképpen szeretném vendégül látni ezen a koncerten a hazai jazz egyik legmeghatározóbb alakját, Szakcsi Lakatos Bélát, akinek lenyűgöző improvizációi fantasztikusan illeszkednek bármilyen zenei stílusba, formába.

- A Müpa koncerten kívül hol láthatunk-hallhatunk még mostanában?

- A Modern Art Orchestrával belevágtunk egy nagyon érdekes vállalkozásba, aminek február elején volt a bemutatója. A Pesti Magyar Színházban játsszák Lengyel Ferenc darabját, amit ő is rendezet, az Ópiumkeringőt, amely Karádi Katalin életének egy rövid szakaszát mutatja be. A darabban gyakorlatilag egyenrangú szerepet tölt be a MAO az egyetlen szereplővel, Pataki Szilviával. Ez most nagyon nagy kedvencem, nagyon nagy kihívás. Két órás a darab, amiben zenében elmegyünk faltól falig. Helyenként dalokkal, helyenként összekötő, aláfestő zenékkel kísérjük Lengyel Ferenc szövegét ebben a monodrámában. Lesz egy kisebb turnénk is a zenekarral Miklósa Erikával közösen. A nyáron három egymást követő napon is fellépünk a Művészetek Völgyében, Harcsa Veronika udvarában. Illetve az ősszel lesz egy érdekes projekt, amelyben a Fekete-Kovács Quintett az érintett. Bella Máté ír Monteverdi Poppea megkoronázása című operájából egy átiratot, amelyben egy jazz zenekarnak is jut szerep. Valamint lesz egy másik, ehhez nagyon hasonló feladat. Az egy korábbi előadást felújításaként, Henry Purcell: A tündérkirálynő című operájából lesz egy előadás. Mindkettő az Opera új, Eiffel-csarnok nevű játszóhelyén lesz látható. A Henry Purcell operából egyébként a hónapban meg is jelenik egy lemez, amelynek március 29-én lesz a lemezbemutató koncert a Budapest Jazz Klubban.

Fekete-Kovács Kornél: Foundations

Március 27. szerda, 20.00-22.00

Müpa

A koncert Facebook eseménye itt található

Jegyinformációk itt.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Vecsei H. Miklós az SZFE-s tanáráról: Büszke voltam rá, hogy az én farkamat fogja
A színész az Ördögkatlanon beszélt a színházi közeg visszaéléseiről vagy családja megosztottságáról. Az interjúban arról is beszélt, miért utasított vissza egy állami díjat.


Vecsei H. Miklós az Ördögkatlan fesztiválon beszélgetett Veiszer Alindával, az interjú Veiszer Patreon-oldalán jelent meg, amelyet a Telex szemlézett. A színész-rendező többek között a Nemzeti Színházhoz való szerződéséről, a családja megosztottságáról, az SZFE-s éveiről és egy visszautasított állami díjról is beszélt.

Elmondta, hogy mesterei és szakmabeli barátai közül senki nem beszélte le arról, hogy elfogadja Vidnyánszky Attila ajánlatát. A döntés előtt kikérte Jordán Tamás, Molnár Piroska, ifj. Vidnyánszky Attila és gyimesi nagymamája véleményét is. Hozzátette, hogy közülük csak

nagymamája nevezhető Orbán Viktor „véres szájú hívének”. Vecsei hangsúlyozta: ő a Nemzeti Színházban hisz, nem valamelyik igazgatójában.

A beszélgetésben arról is szó esett, hogy mennyire megosztottnak látja Magyarországot. Vecsei úgy fogalmazott: imádja az országot, de sírnia kell, milyen állapotban van. Példaként említette, hogy

a családja egyik része a Pride-on van, a másik fele pedig a nagymamájánál nézi a csíksomlyói búcsút.

Az interjúban felidézte az SZFE-n töltött éveit is. Azt mondta, hogy öt évig volt ott hallgató, és teljesen természetesnek számított, hogy egy hatvanas férfi tanár fogdosta őt, miközben instruálta. Szavai szerint:

„Sőt, még büszke is voltam rá, hogy az én farkamat fogja, és nem a másokét, mert akkor engem akar instruálni.”

Vecsei arról is beszélt, hogy az SZFE modellváltásával nem értett egyet. Éppen ebben az időszakban kapta volna meg a kormánytól a Fiatalok a Polgári Magyarországért Díjat. Írt egy levelet az akkor még államtitkár Novák Katalinnak, amelyben jelezte: a kitüntetést csak akkor veszi át, ha beszélhet vele az ügyről. „Nem válaszolt nekem Novák Katalin. És nem is fogadott. És akkor én sem fogadtam el ezt a díjat” – mondta.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Ez a férfi tényleg egy félisten élőben is – megvadult nőstényhordák ellenére is elsöprő volt Jason Momoa koncertje
A hisztérikus követelőzések ellenére sem vetkőzött, viszont felszabadultan zenélt Jason Momoa a bandájával a budapesti Akváriumban. A meglepetés-fellépő a 16 éves fia volt, aki szintén nagyon átélte a teltházas bulit.


Amióta megláttam a Trónok Harcában Khal Drogóként belovagolni Jason Momoát (akiről valljuk be, nők millióinak szintúgy a lovaglás jut eszébe), híresen elfogult lettem. Úgyhogy amikor kiderült, hogy Budapesten koncertezik a nyelvbotlásnak vagy dadaizmusnak is beillő, Öof Tatatá nevű bandájával, fél órán belül öten küldték el nekem a hírt.

2019-ben már voltam olyan koncerten, amelyen ő is ott volt, ugyanis pont a Dűne első részének budapesti forgatása alatt turnézott utoljára a Slayer. De Momoa akkor sajnos nem a küzdőtéren pogózott, mint nemrég Ozzy búcsúbuliján a Pantera riffjeire, hanem a színpad mellől élvezte a show-t.

Jól tettem, hogy fénysebességgel lecsaptam egy jegyre, mert egy nap alatt 80%-ban el is fogytak a jegyek, és utána hamar teltházas lett a buli. Nyilván rengetegen úgy voltak vele – kétségkívül én is –, hogy kit érdekel, Jason milyen zenét játszik, ha az Old McDonalds had a farm dallamára olvassa fel a telefonkönyvet, akkor is izgalmas lesz látni, hogy milyen a kisugárzása ennek a tesztoszteron-hegynek.

Amikor rákerestem a 2024-ben alakult Öof Tatatá-ra, annyit tudtam meg elöljáróban, hogy Mike Hayes énekes-gitáros és Kenny Dale dobos a két zenésztársa, és többek közt Metallica, Black Sabbath, Led Zeppelin és Jimi Hendrix feldolgozásokat adnak elő.

Erre mondjuk nekem, mint rock-metal fanatikusnak extrán fel is csillant a szemem, a műfajt nem kedvelő gruppie-k meg majd elvonatkoztatnak a zenétől, úgysem azért lesznek ott.

A késő esti klubkoncertet illetően arra számítottam, hogy csipketangákat csúzlizó csajok lepik majd el az Akvárium területét, és lesz pár Temu-köpenyes Aquaman, aki így próbál majd a helyszínen csajozni. Sokat nem tévedtem. Két órával a 22.30-ra kiírt koncert előtt már beengedték a sorokban kígyózó keménymagot: valóban volt köztük egy nagydarab kamu-Momoa, számtalan rocker, néhány Momoa-pólós rajongó, szuperhős-fan srácok, és persze zömében állig felnyomott dekoltázsú, kikent-kifent, elszánt lányok, illetve idősebb nők egyaránt. Volt, aki a párjával érkezett, de a többség csapatostul, hiú reményekkel telve portyázott.

Az Akvárium nagytermébe lejutva végtelenítetve vetíteni kezdték – az első sorokat rögtön elfoglaló rajongótábornak – a színész vodkareklámját. Amely elsőre szexinek hatott, ezredszerre már vallatásnak. Az pedig még inkább, hogy ennyi ideig kellett felfokozott hangerővel ovuláló hölgyek locsi-fecsijét hallgatnom, akik már attól önkívületben sikítottak, ha egy road bement letenni egy setilstet a földre.

Amikor végre elkezdődött a koncert, egyébként a kiírt időben, én instant hormonsokkot kaptam a belépő Jason Momoától, mert ez a férfi tényleg egy félisten élőben is. Huncut mosolygások, magabiztos közvetlenség, laza haj- és fenékrázás, gyakori közönséghez dumálás és karizmatikusság (nos, a karizma sem utolsó).

Aki pedig a – nemrég a forgatás miatt történt – szakrális szakálltalanítás miatt izgult, annak jelentem, hogy azóta kellemes borostája nőtt, amely remekül áll neki.

Maga a koncert számomra kifejezetten hangulatos és élvezetes volt, mintha egy blueskocsmában lettem volna, ahol a régi haverok előadják a kedvenc rock-metál slágereiket. Kenny jól dobolt, Mike pedig ugyan nem a legjobb énekes, viszont igazán kiváló gitáros, valamint egy tüneményes és szerethető figura. A trió néha kibővült Nakoa-Wolffal, Momoa 16 éves fiával, aki szintén az apjával együtt forgat nálunk. A srác nem csupán a szülei vonásait örökölte (bár lágyabb kivitelben, puttó angyalkás fürtökkel), hanem az apja zenei tehetségét is, mert már most jól gitározott, és látványosan élvezte a reflektorfényt, szinte fürdőzött a sikerben.

Az apja-fia páros még vokálozott is egyet közös mikrofonba a Rebel Yell alatt. A közönség láthatóan nem tudta értékelni a jammelős blues-részeket és a keményebb metálszekciót sem, csak a populárisabb slágerekre indult be az éneklés, mint amilyen a Red Hot-féle Can’t stop meg a Zombie vagy a Purple Rain.

A buli közben azonban egyre inkább szégyelltem, hogy nő vagyok, annyi lealjasodást láttam és hallottam. Ennyi malacvisítás konkrétan a vágóhídon nincs. Hol hörögve skandálták a családjuktól elszabadult asszonyok, hogy „Shirt off! Shirt off!”, hol magyarul vinnyogták, hogy „Rajtad van a póló, mi van veled?!" vagy "Aquaman gyere ide!". Volt momoás felnőttszínező is valaki kezében (na jó, az nekem is megvan), és egy molinón az első sorban a "Can I have a dickpic?" állt.

A koncert közepén majdnem agyontaposott-rúgott két ittas hölgyemény, hogy egy méterrel közelebb lássák az idoljukat. A (velem is) durván verekedő, megvadult egyedet végül a szekus szedte ki a sorból. Mintha egy nagyszabású lánybúcsún lettem volna – nem csoda, hogy Momoa végül nem vette le a trikóját, becsültem is érte, hiszen nem chippendale műsorral érkezett.

Az éjjel fénypontjaként még a dobverőt is elkaptam a végén, pedig én nem is nyúltam utána, mint száz másik kéz, csak hallottam, hogy a földön koppan, és pont be tudtam slisszolni a lábak közé, hogy felvegyem.

És az a harci helyzet, hogy Momoa és az egész bandája rendkívül szimpatikus és megnyerő volt a műsor alatt. Pedig én tényleg szerettem volna fogást találni ezen a pasin. De nem sikerült - sajnos semmilyen értelemben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Tóth Gabi: kimegyek mindjárt, azt kint valakit agyonverek – A Megasztár előzetese szerint bőven lesz feszültség a tehetségkutatóban
Herceg Erika könnyeit törli, Curtis kiakad és káromkodik, Marics Peti pedig kiabálni kezd.


Hamarosan érkezik a Megasztár idei évada. A csatorna egy előzetest is megosztott, melyből kiderül, hogy bőven lesznek megint feszültségek, sértődések, könnyek.

A műsorban új mesterek is érkeznek. A zsűri tagjai: Tóth Gabi, Herceg Erika, Curtis és Marics Peti. Ördög Nóra pedig új társat kap a műsorvezetéshez, Till Attila helyett Szépréthy Roland lesz a partnere.

VIDEÓ: A Megasztár beharangozója


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Fotók: Káprázatos légi parádéval ünnepelte a honvédség augusztus 20-át
A bemutatón nemcsak a jól ismert régi helikopterek, hanem vadonatúj harci és szállító gépek is feltűntek, amelyek most először repültek a főváros felett.


Budapest felett idén is látványos légi parádéval ünnepelte Szent István napját a Magyar Honvédség. A programban minden olyan repülő eszköz bemutatkozott, amely a honvédség birtokában van, köztük vadonatúj harci és szállító gépek is, amelyek most először tűntek fel a főváros felett.

Az érdeklődők a bemutatón láthatták

a már jól ismert MI–17 és MI–24 helikoptereket, de a legújabb H145M és H225M típusok is feltűntek.

Az eseményen készült fotóinkat itt tudjátok megnézni (kattintás után galéria nyílik):


Link másolása
KÖVESS MINKET: