KULT
A Rovatból

Ezért került szembe a könnyűzenei szakma az új Petőfi Rádióval

A zenészek nyílt levelére reagált a rádió. Ebben kultúrgettóról és egy szűk üzleti kör érdekeiről beszélnek. Megkérdeztük az előadókat, mi a véleményük.


A Petőfi Rádió az elmúlt években sokat tett a magyar könnyűzenéért. Lehetőséget teremtett az új zenészek bemutatkozására, az új dalok megismertetésére. Az egész popszakma elismerte, hogy sokat jelentett nekik a rádió felvállalt, támogatói szerepe.

Az új vezetés most változtat az eddigi szerkezeten, ám ez az új irány aggodalommal tölti el a zenészeket, fesztivál- és rendezvényszervezőket egyaránt. Úgy vélik, hogy az új cél, a szélesebb rétegek elérése, az eddigi eredményeket veszélyezteti, és nem új közönséget vonz, hanem a meglévőket veszíthetik el.

Abban bíznak, hogy ha több százezren állnak ki egy ügyért, az eljut az illetékesekig.

A levelet aláírták többek között: Anna & The Barbies, Bródy János, Belmondo, Firkin, Irie Maffia, Kerekes Band, Kiscsillag, Kistehén, Mary PopKids, Pál Utcai Fiúk, Punnany Massif, Quimby, Szabó Balázs Bandája, The Biebers, Wellhello. A zenészek és együttesek mellett fesztivál- és rendezvényszervezők, klubok is aláírták a felhívást.

puskasDani,Peti,BudaMarton

Puskás Dani, Puskás Peti és Buda Marci

Kedves Közönségünk!

Az elmúlt időszakban nagyon sokan megkerestetek bennünket, zenészeket, szerzőket, zeneipari szakembereket, klubok, fesztiválok szervezőit - aggódva, kétségbeesetten, néhol már-már dühösen a Petőfi Rádióban történt változások miatt. A legtöbben arra ösztönöztetek minket, hogy próbáljunk meg mi valamit tenni az utóbbi időben a rádióban tapasztalható negatív tendenciák ellen.

Ezzel a levéllel szeretnénk jelezni felétek, hogy a problémát mi is látjuk, halljuk.

Az elmúlt években nagyon sokat köszönhettünk a Petőfi Rádiónak. Az igényes könnyűzenei kultúra támogatója és felkarolója volt. Egy friss zenei fórumot teremtett, ahol olyan zenekarok kaptak bemutatkozási lehetőséget, akiknek értékes alkotásai korábban nem jutottak el hasonló csatornán keresztül a közönséghez.

A Petőfi Rádió közvetlen hatással volt a magyarországi klubéletre és fesztiválkultúrára is. Túlzás nélkül mondhatjuk, a magyar populáris zene formálójává vált és egy teljes generáció életének lett meghatározó eleme. Olyan közmédium jött létre, amelyre nemcsak mi lehettünk büszkék, akikről szólt a rádió, hanem a produktumainkat kedvelő sok százezres hallgatóság is magáénak érezte. Ki merjük jelenteni: a Petőfi Rádió magyar könnyűzenei értékteremtésben vállalt eddigi szerepe és hatása elvitathatatlan.

A közönségünkhöz hasonlóan mi is azt érezzük, hogy ez a rádió mostanában jelentős változáson megy át. Nem csak a zenei kínálat terén, de a rádió hangvételében, stílusában is. Ezért a szakma számos képviselője megbeszélésen vett részt a Petőfi Rádió aktuális vezetőivel, ahol jeleztük aggodalmunkat.

Az egyeztetés alapján tudjuk, hogy a megújult Petőfi szélesebb közönségnek kíván szólni, még azzal a kockázattal is, hogy ezáltal elveszítheti a mostanit – benneteket és bennünket.

A változást jelzi az is, hogy olyan emblematikus figurák és műsorok tűnnek el a rádióból, akiket ti is szerettetek, számunkra pedig szakmai garanciát jelentettek.

Ezért úgy döntöttünk, szeretnénk veletek közösen nyíltan is hangot adni félelmeinknek.

Érzékelve a Petőfi Rádió körül zajló folyamatokat, látva a reakcióitokat, szeretnénk felhívni minden érintett figyelmét arra, hogy a Petőfi Rádió által az elmúlt évtizedben vállalt könnyűzenei küldetés egyre nagyobb veszélybe került!

Aggódunk, mert szeretnénk, ha az eljövendő generációk új zenekarainak felemelkedését is ugyanúgy tudná segíteni a Petőfi, mint tette azt az elmúlt években.

Bízunk benne, hogy a közmédia illetékes vezetői meghallják szavunkat és odafigyelnek sok százezer hallgató véleményére.

Úgy gondoljuk, a kereskedelmi rádiózás szempontjai helyett a Petőfi Rádió majd’ egy évtizeden át olyan úton járt, amely valódi értéket teremtett és példát mutatott fiataloknak és időseknek egyaránt.

Ennek folytatását kérjük és várjuk el a Petőfi Rádió vezetőitől.

Ez a levél sok tucat zenekar, művész, szervező, zenei szakember egyeztetését követően született.

Mindenki aláírónak tekintheti magát, aki megosztja.

(Az aláírók teljes listáját és a levelet ITT találod.)

A Petőfi Rádió Facebook-oldalán sokan felháborodva kommentálták a történteket és több ezren kiléptek az oldal rajongói táborából is.

Kobza Miklós, az MTVA sajtófőnöke az Index kérdésére azt válaszolta, hogy nem lennének meglepve, ha 80 százalékos arány fölött lenne az aláírók és a zenei rotáció közötti átfedés. „Minden átalakításban benne van, hogy egyesek lemorzsolódnak, mások pedig csatlakoznak egy adott médiumhoz. Egyelőre azok vannak többen, akik a felfrissített Petőfihez pártoltak.”

"
A nyílt levélről azt gondoljuk, hogy az a szűk üzleti kör fűti a magyar könnyűzene e szegmensét, akik eddig nagy haszonélvezői voltak a Petőfinek (épp ezért is válhatott a Petőfi egy zárt kultúrgettóvá). Pont ezért kellett kinyitni a kapukat, és sokkal több magyar zenei előadót rotálni az adásmenetbe

– írta a sajtófőnök, aki szerint a Petőfi Rádió továbbra is a magyar könnyűzene csatornája marad.

Megkérdeztük a jelentős részben a Petőfi által megálmodott Nagyszínpad tehetségkutató idei győztesét, a Bohemian Betyars zenekart, mit szólnak a levélhez és a válaszhoz. Szűcs Levente, a csapat frontembere elmondta, őket leginkább a többiekért való kiállás motiválta az aláírásra. Bár az ő dalaikat sem játszották agyon soha, de például a keményebb stílusban utazó Grand Mexican Warlock együttesnél még mindig többször voltak műsoron, pedig sok másik zenekar mellett utóbbiaknak is ugyanakkora létjogosultságuk lenne egy közszolgálati adón.

Levi véleménye szerint a régi Petőfi nyilván nem volt tökéletes, de legalább próbáltak értéket teremteni. Azt kellett volna tovább javítani a szétrombolás helyett, hiszen maga az elgondolás példaértékű. Annál is inkább, hiszen a zenei fesztiválok közönségének ez volt az elsődleges célcsatornája, így kérdés, most kihez pártolnak majd.

bohemianbetyar

Bohemian Betyars

Czutor Zoltán, a Belmondo zenekar frontembere kérdésünkre elmondta, hogy szerinte a levél és a rá adott válasz is egészen kulturált hangnemet ütött meg, ami pozitívum. Ugyanakkor a válaszban azért már akadt egy-két cinikus mondat, ráadásul ő maga személyesen is érintett benne. Az MTVA közleménye ugyanis úgy fogalmaz: "abban ugye mindannyian egyetértünk, hogy mondjuk egy Dér Heni mellett jól megfér egymással egy Belmondo nevű zenekar"

Czutor szerint a valóság ezzel szemben az, hogy

a Belmondo legújabb dalát éppen arra hivatkozva dobták vissza néhány hete, hogy "kár, hogy nem olyan, mint Dér Heni".

Szerinte óriási hibát követett el a rádió vezetése az irányváltással, hiszen a közmédiának voltaképpen egyetlen igazi sikertörténete sem volt a Petőfin kívül. Ez viszont konkrétan diadalmenetnek bizonyult, mivel korábban a szakmában szinte mindenki számára elképzelhetetlen volt, hogy ilyen zenékkel komoly hallgatói bázist lehet építeni, mégis ez történt.

belmondo

Belmondo

A mostani "vegyesfelvágottból" viszont aligha sülhet ki jó, mivel ha felhígítunk egy rádiót olyanra, amiben mindenkinek vannak kedvencei, az végső soron senkinek nem fog tetszeni, hiszen az egyed preferált műfajok csak kis százalékban lesznek jelen. Czutor úgy véli, így borítékolható, hogy nagyon sok régi hallgató fog elpártolni, ugyanakkor az se túl valószínű, hogy az új referenciának tekintett Class FM-ről annyira sokan áttekernének a Petőfire.

Neked mi a véleményed a levélváltásról?


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Tragédia a Netflix velencei forgatásán: a stáb szeme láttára meghalt a sikersorozat rendezőasszisztense
Diego Borella az Emily Párizsban ötödik évadának munkálatai közben esett össze. Az orvosok a Hotel Danieli épületébe siettek, de már nem tudták megmenteni a 47 éves rendezőasszisztenst.


Tragikus esemény árnyékolta be az Emily Párizsban forgatását Velencében: váratlanul elhunyt Diego Borella, a Netflix népszerű sorozatának rendezőasszisztense.

A Daily Mail beszámolója szerint az ötödik évad utolsó jeleneteinek felvétele zajlott a lagúnák városában, amikor Borella a stáb jelenlétében összeesett.

A La Repubblica információi szerint

az orvosok csütörtök este, 7 óra körül érkeztek a történelmi Hotel Danieli épületébe, de már nem tudták megmenteni az életét.

A rendezőasszisztens mindössze 47 éves volt. A hírek szerint halálát valószínűleg szívroham okozta.

A tragédia után a forgatást ideiglenesen felfüggesztették. Az ötödik évad velencei jeleneteit augusztus 15-én kezdték rögzíteni, és eredetileg hétfőn fejezték volna be a munkát.

Diego Borella 1978-ban született Velencében. Elismerést szerzett rendezőként és íróként, tanulmányait Rómában, Londonban és New Yorkban folytatta. Közösségi oldalain meséket, haikukat és színdarabokat is megosztott.

(via Femina)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Meghalt Kalmár Tibor
A Rádió Bézs osztotta meg a szomorú hírt, megható sorokkal búcsúzva tőle. Kalmár több mint száznyolcvan tévéműsort rendezett.


93 éves korában elhunyt Kalmár Tibor, Jászai Mari-díjas rendező és érdemes művész. A hírt a Rádió Bézs közölte, ahol megható sorokkal emlékeztek rá.

A Facebookon azt írták: a szórakoztatás nagymestere csak 93 éves volt. Hozzátették, hogy cselekvési kedve, szelleme és humora nem volt korhoz köthető.

„Kalmár a Valahol Európában című filmben "csak" epizódszereplő volt. Ott azt kérdezte tőle a gyerekfőszereplő Kuksi, hogy "Még mindig verik őket?" Mire ő azt válaszolta, hogy "tudja a rosseb". Ezen aztán mindenki nevetett. Mi most nem nevetünk. Meghalt Kalmár Tibor, akiről mindenki azt hitte, hogy 120 évig él majd, aki több mint száznyolcvan egész estés tévéműsort rendezett, aki legnagyobbakkal dolgozott. Korai volt. Mulattattam és mulattam volt az egyik könyvének a címe. Reméljük Kalmár Tibor jól szórakozott. A közönsége egészen biztosan” – fogalmaztak a bejegyzésben.

A Szeretlek Magyarország 2018-ban készített interjút a népszerű szerző-rendezővel.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Az év legjobban titkolt sci-fije? – Visszatért az Invázió, és te valószínűleg még mindig nem hallottál róla
Két évet ugrott az időben az AppleTV sorozata. A világ megmenekült? Az Invázió harmadik évadának nyitánya bebizonyítja: az idegenekkel a rémálom még csak most kezdődik. Hősök támadnak fel, titkok szivárognak ki, és minden pillanatban ott lappang a kérdés: tényleg vége van a fenyegetésnek? Dehogy van, itt a harmadik évad…
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. augusztus 24.



A televíziós science fiction világában ritkán akad olyan alkotás, amely egyszerre képes intim, emberi drámát és globális katasztrófát bemutatni, mégis az Invázió pontosan erre vállalkozott 2021-ben. Simon Kinberg sorozata, amely az AppleTV+ megbízásából készült, apró mozaikokból építtette fel egy idegen támadás történetét – nem világmegváltó hősökre, hanem hétköznapi emberekre fókuszálva. Ez a nézőpont kezdettől fogva a széria legerősebb sajátossága, és a harmadik évad nyitánya sem tagadja meg gyökereit:

ismét a kisemberek szemén keresztül látjuk, hogyan alakul az emberiség sorsa egy újabb, látszólag lezárt, de mégis tovább élő fenyegetés árnyékában.

Kinberg neve önmagában is sokatmondó: producerként és íróként egyaránt dolgozott remek és kevésbé sikeres projektekben. A Deadpool 2, a Légió vagy a Sherlock Holmes mellé sajnos olyan címek is feltűnnek a listáján, mint a hírhedt Fantasztikus Négyes (2015), a felejthető 355, vagy a borzalmas X-men: A sötét főnix. Ez a kettősség kíséri végig pályáját, így az Invázió esetében sem lehetett tudni előre, mire számíthatunk. Az viszont két évad alatt már bebizonyosodott, hogy a sorozat képes komoly feszültséget teremteni, miközben nem szuperhősökkel, hanem sebezhető, esendő emberekkel dolgozik.

Az első két szezon nagy erénye a több szálon futó történet volt: egy közel-keleti háborúban rekedt katona, egy japán űrmérnök személyes tragédiája, egy iráni-amerikai család menekülése és egy csapat bajban rekedt diák mind-mind más perspektívából tapasztalta meg az idegenek pusztítását, más-más kontinensen. Ahogy teltek az epizódok, a mozaikdarabok fokozatosan összeálltak, és egyre világosabbá vált, hogy az emberi sorsok közötti látszólag apró döntések globális következményekkel járhatnak.

A második évad végén egy igazi cliffhanger zárta le a történetet: két szereplő kézen fogva lépett be az idegenek anyahajójába, majd vágás, sötét, és vége az évadnak.

A harmadik szezon első része azonban rögtön keresztülhúzza a néző várakozásait. Az évadzáró katarzisa után ugyanis nem folytatódik a történet: két évet ugrunk előre az időben. Az anyahajó lezuhant, a fenyegetés papíron megszűnt, és a világ lassan próbál visszatérni a normalitásba. A hősi halottak között emlegetik Trevante Cole őrmestert (Shamier Anderson) és a fiatal Caspar Morrow-t (Billy Barratt). Csakhogy rögtön az epizód elején kiderül, nem minden az, aminek látszik: Trevante megjelenik egy térkapuban, és semmire sem emlékszik az elmúlt két évből. Innen indul újra a történet, a bizonytalanság, a katonai titkolózás és az emberi bizalmatlanság szorításában.

A forgatókönyv egyik legerősebb húzása, hogy nem próbál hosszan magyarázni, hanem szinte azonnal visszaránt a bizonytalanságba. Ismeretlen gravitációs anomáliák, eltűnő emberek, félrevezető hírszerzési jelentések – minden azt sugallja, hogy az idegenek inváziójának még messze nincs vége. Trevante és a közben felnőtté vált Jamila (India Brown) újra központi figurákká lépnek elő. Jamila bűntudattal küszködik Caspar halála miatt, ám kettejük találkozása újra beindítja az események láncolatát. Amikor katonák támadnak rájuk, menekülni kényszerülnek, és világossá válik, hogy ismét nem számíthatnak senkire – legfeljebb egymásra.

Érdekes módon a nyitány inkább szűkíti, mintsem tágítja a fókuszt.

Nem látjuk egyszerre a régi kedvenceket, a szálak nem futnak párhuzamosan. Aneesha Malik (Golshifteh Farahani) és Clark Evens (Enver Gjokaj) egyelőre még csak az előzetesekből sejthetők, de bizonyosan visszatérnek majd. Más karakterek sorsa kérdéses: Monty (Paddy Holland) újra felbukkanása sok rajongónak örömet okozna, míg Mitsuki (Shioli Kutsuna) halála talán véglegesnek tűnt a második szezonzáróban, bár az Invázió világában soha semmi sem biztos.

Az új évad első epizódja ugyan nem robban be olyan látványos erővel, mint ahogy a második évad fináléja lezárult, de ez nem is áll szándékában. Inkább felépíti az új status quót, miközben lassan, csepegtetve adja a jeleket: a veszély nem múlt el, sőt, valami sokkal komplexebb játszma van kibontakozóban. A katonai erők bizalmatlansága, a titkolózó hírszerzés, és az, hogy még a saját hősüket sem hajlandóak elfogadni, finoman reflektál a hatalom és az egyén konfliktusára. Ez a politikai árnyalat talán eddig is jelen volt a sorozatban, de most még hangsúlyosabbá válhat.

Az idegenek ábrázolása továbbra is különleges. Nem a hollywoodi sablonokra épít, nincsenek klasszikus „szürke kis emberkék” vagy túlzó CGI-szörnyek.

A lények furcsa, folyamatosan fejlődő fiziológiája egyszerre idegen és félelmetes emberi szemmel nézve. Eközben a tudományos magyarázatok ugyan sokszor sántítanak, mégis képesek megőrizni a hitelesség látszatát. Ez a balansz tartja a sorozatot a tudományos fantasztikum keretein belül, anélkül, hogy saját paródiájába fordulna. Nagy kár, hogy vizuálisan a lények gyengébbek, mint a 2025-ben elvárt színvonal.

Az Invázió harmadik évadának nyitánya tehát nem ad mindenre választ, és nem is akar azonnal sokkolni. Ehelyett egy lassan kibontakozó új krízis alapjait fekteti le. A karakterdrámákra koncentrál, ahogy eddig is, miközben apró jelekkel és rejtélyekkel teremt feszültséget. Ez a tempó talán frusztráló lehet azoknak, akik pörgős akciót keresnek, ám a sorozatot mindig is a lassabb építkezés jellemezte.

Összességében az évadnyitó ígéretesen folytatja a történetet: nem szakít a sorozat eddigi filozófiájával, miszerint a világ sorsa hétköznapi emberek apró döntésein múlik. Nem tökéletes, vannak vontatott részei, és az időugrás elsőre kicsit kizökkentheti a nézőt, de mindez hozzájárul a rejtélyhez. Egy biztos, aki hajlandó türelmesen követni a mozaikdarabokból épülő narratívát, annak ismét jutalom lesz a kitartás. Az Invázió továbbra is az egyik legkülönlegesebb idegenes sorozat az elmúlt években – talán tényleg a legjobb, amiről még nem hallottál.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt Gyökössy Zsolt
A legendás tévérendező 96 éves volt. Többek között a Szeszélyes évszakok és az MTV-n sugárzott Gálvölgyi-show-k is az ő nevéhez fűződtek.


Augusztus 21-én, 96 éves korában elhunyt Gyökössy Zsolt színházi- és televíziórendező. A szomorú hírt az IdőJel Kiadó osztotta meg a Facebookon.

Nevéhez fűződik a legendás Szeszélyes évszakok, de rengeteg más színházi és televíziós produkcióban is maradandót alkotott. Nemrég még Sztárok-Sztorik című könyvét mutatta be, amelyben pályájának emlékeit gyűjtötte össze.

„Még fél éve sincs, hogy a Jókai Szalonban együtt ünnepelhettük kötetének bemutatóját – lám, a Fennvaló még megadta neki azt a nagyszerű ajándékot, hogy ebben a maga nemében páratlan emlékezés-gyűjteményben mintegy tisztelegve nemcsak előttünk, de Előtte is felvonulhattak különleges rendezői, televíziós pályájának jólismert művészei – Antal Imrétől Máthé Erzsiig, Dörner Györgytől Latinovits Zoltánig, Alfonzótól és Bodrogi Gyulától Kabos Lászlóig és tovább. Mindnyájuk munkatársa volt – a velük megélt élményeket, a közös munka sok közös történetét örökre emlékezetes módon osztotta meg közönségével e kiadónk által útjára bocsájtott, feledhetetlen könyvében” – írta a kiadó.

Gyökössy Zsolt 1929. június 8-án született Körösladányban. 1952-ben szerezte meg rendezői diplomáját, és közel tíz éven át több magyar nagyváros színházában dolgozott. Rendezett prózai és zenés darabokat, operetteket, operát és daljátékokat is.

Budapesten a Tarka Színpad, majd a Kamara Varieté művészeti vezetőjeként tevékenykedett több mint egy évtizeden át. Később a Magyar Televízióban folytatta munkáját, ahol a főszerkesztőség vezető rendezője lett.

A Szeszélyes évszakok mellett olyan műsorok fűződnek a nevéhez, mint a Fejezetek a cirkuszlexikonból, a Gálvölgyi-show, a szilveszteri műsorok, a Kató néni kabaréja, a Hogy volt! Hogy volt?, a Sportolók a porondon és az Antal-show.


Link másolása
KÖVESS MINKET: