KULT
A Rovatból

Ezeket a filmeket szerettük a legjobban 2018-ban

Bradley Cooperből filmrendező lett idén, kedveltük az új 'Az ördögűzőt', szerettük a Rossz verseket és nagyon bírtuk Tom Cruise legújabb moziját, na meg Rami Malek Freddie Mercury-ját is.


Szándékosan nem írunk toplistát, mert nehéz más és más műfajú, ám hasonlóan fajsúlyos alkotásokat egymáshoz mérni, és talán nem is érdemes. Viszont szívesen emlékezünk ezekre a filmekre, szívesen nézzük őket újra – tegyél így te is!

Expedíció

Alex Garland író-rendezőnek már az első nagyjátékfilmje is csúcsteljesítmény volt. A 2014-es Ex Machina után négy évet kellett várni erre a feszült dráma-thrillerre, ami már megint nem egy egyszerű paráztatós sztori, hanem egyik értelmezési síkján elmélkedés az emberi természetről és az ember világban betöltött helyéről. De ettől még nagyon izgalmas! ? Natalie Portmant pedig mindig és minden körülmények között érdemes nézegetni.

Rossz versek

Ismét egy második filmes rendező. Reisz Gábor már a Van valami furcsa és megmagyarázhatatlannal mélyen belopta magát a szívünkbe. A pici költségvetésű így jöttem-film főhőse egy értelmiségi srác volt, aki keresi a helyét a világban – a Rossz versek főszerepét pedig már maga a rendező játssza, nem titkoltan azért, mert ez a történet szintén nagyon személyes a számára. Játékos mese a szerelemről, s egyszerre véresen komoly dráma a felnőtté válásról és arról, mennyire fáj néha az, ha érezni kell.

Bohém rapszódia

A végtelen magányos, korai halálra ítélt ikon történetét csak az élet írhatta ilyen tragikusra. Titulálták felszínesnek, giccsesnek Freddie Mercury életrajzi drámáját, ami nemcsak neki, hanem a Queen zenekar Mercuryhoz kötődő korszakának is emléket állít – mi mégis úgy gondoljuk, hogy a film méltó Mercury figurájához és érzékletesen ábrázolja egy zenei univerzum megszületését és virágzását. Rami Maleknek Oscart kívánunk, egyébként pedig a film Live Aid-szekvenciája fantasztikus és tanítani lehetne a zenés életrajzi film-szakon, ha lenne ilyen.

Lány

Lara kívül-belül gyönyörű 15 éves lány. Balettozik, sőt, hivatásos táncosnak készül. Larának nehéz: fiútestbe született. Ennyire közelről és ilyen érzékenyen még nem láttunk filmet a fiatalkori nemváltoztatásról.

Utoya, július 22

Kicsit észrevétlen maradt idén ez a film itthon, legalábbis beárnyékolták a harsányabban kommunikált társai, pedig fontos alkotás. Nem tévesztendő össze Paul Greengrass szintén 2018-as, azonos témájú filmjével, már csak azért sem, mert egy elképesztő formai truváj hívja fel magára benne a figyelmet: a történetet valós időben, egyetlen hosszú snittben látjuk. Vagyis végignézzük egyetlen szerencsétlen tinilány szemszögéből, miként támadta meg egy pszichopata mészáros Utoya szigetén az ott táborozó tinédzsereket 2011 július 22-én. Tűpontos koreográfiával megrendezett, hátborzongató film, amit szülőként valójában iszonyatos végignézni - mégis érdemes látni mindenkinek, aki valaha volt tinédzser, és aki gondolkodott el már valaha arról, mi lenne, ha nálunk is megtörténne az elképzelhetetlen.

Csillag születik

Bradley Cooper első filmje volt az év nagy meglepetése. Nem azért, mert színész, hanem mert olyan érett rendezés a Csillag születik, mintha már sokat gyakorolta volna (és fejben valószínűleg így is tett) a szakmát. Nagy találkozás az övé és Lady Gagáé, mind zeneileg – szuper a soundtrack – mind színész-partnerekként, mint színész-rendező párosként. A szomorú szerelmi történet pedig reméljük, ismét divatba hozza a melodráma méltatlanul elhanyagolt zsánerét.

Három óriásplakát Ebbing határában

Martin McDonagh kétségtelenül az egyik legnagyobb élő drámaíró, forgatókönyvíró és rendező – mindezt már másik kultikussá vált filmje, az Erőszakik után sejthettük. Filmjeiben egyszerre vannak jelen a legellentétesebb minőségek, mégsem eklektikus a stílusa: egyszerre őrjítő és fekete a humora, az ábrázolt erőszak véres és drámai, karaktereinek saját történetei egyszerre tragikusak és abszurdak, az igazság pedig katartikusan jut érvényre. Így van ezúttal is: Mildred, a gyászoló anya három óriásplakáton hirdeti Ebbing határában, hogy gyermeke halála ügyében hiányzik az alapos nyomozás, s ezzel a rendőrségen duplán is emberére talál a rákban haldokló rendőrfőnök és a hirtelen haragú beosztottja személyében.

A történet

Laura Dern reneszánszát éli, ezúttal Jennifer Fox filmjében bújik egy kislányként szexuálisan bántalmazott nő bőrébe, aki felnőttként kezd el nyomozni a múltja után. Fontos film a pedofíliáról.

Örökség

Ez az a horrorfilm, ami minden műfaji szabályt áthág, egyszerre művészfilm és szerzői darab, mégis egységesnek érezzük a világát, ami, ha egyszer berántott, nem tud elengedni. Folyamatosan megdöbbenünk, s amikor már azt hinnénk, semmi sem tud meglepni - eljön az utolsó perc, s még ekkor is sikerül neki. Pedig csak egy nagymama halálával kezdődött az egész, simán lehetett volna egy jó kis laza szellemes mozi belőle. De nem. Az Örökség szerintem még tudat alatt is hat: nyugtalanító vízió a családi kötelékek fojtogató szorításáról. Sokan Az ördögűzőhöz hasonlítják hatásában.

Mission Impossible – Utóhatás

Tom Cruise-ról ugyan egy ideig azt mondogattuk, hogy olcsó irányba terelte a karrierjét, de ma már kit érdekel ez a sznob szemlélet, amikor ilyen isteni akciófilmeket csinál, mint ez is. Jó, jó, nem ő rendezte a filmet, hanem Christopher McQuarrie, de Cruise ma már fontos alkotótársa filmjeinek, és a Mission Impossible – Utóhatással mesteri szintre emelte a műfajt.

A bűnös

Felejtsük el, hogy pár éve Halle Berry is felvette a telefont egy központban egy fiatal nőnek, aki emberrablás áldozata lett. A bűnös a végletekig feszült thriller, melynek a főszereplője egy szürke senki – a telefonközpontos valójában felfüggesztett rendőr, aki végre bebizonyíthatja, hogy nem az íróasztal mögött a helye -, aki egy bűntény megoldó-kulcsfigurájává válik, egyetlen szempillantás alatt. A dán filmből állítólag remake is készül majd, Jake Gyllenhaallal a főszerepben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Tragédia a Netflix velencei forgatásán: a stáb szeme láttára meghalt a sikersorozat rendezőasszisztense
Diego Borella az Emily Párizsban ötödik évadának munkálatai közben esett össze. Az orvosok a Hotel Danieli épületébe siettek, de már nem tudták megmenteni a 47 éves rendezőasszisztenst.


Tragikus esemény árnyékolta be az Emily Párizsban forgatását Velencében: váratlanul elhunyt Diego Borella, a Netflix népszerű sorozatának rendezőasszisztense.

A Daily Mail beszámolója szerint az ötödik évad utolsó jeleneteinek felvétele zajlott a lagúnák városában, amikor Borella a stáb jelenlétében összeesett.

A La Repubblica információi szerint

az orvosok csütörtök este, 7 óra körül érkeztek a történelmi Hotel Danieli épületébe, de már nem tudták megmenteni az életét.

A rendezőasszisztens mindössze 47 éves volt. A hírek szerint halálát valószínűleg szívroham okozta.

A tragédia után a forgatást ideiglenesen felfüggesztették. Az ötödik évad velencei jeleneteit augusztus 15-én kezdték rögzíteni, és eredetileg hétfőn fejezték volna be a munkát.

Diego Borella 1978-ban született Velencében. Elismerést szerzett rendezőként és íróként, tanulmányait Rómában, Londonban és New Yorkban folytatta. Közösségi oldalain meséket, haikukat és színdarabokat is megosztott.

(via Femina)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Tóth Gabi: kimegyek mindjárt, azt kint valakit agyonverek – A Megasztár előzetese szerint bőven lesz feszültség a tehetségkutatóban
Herceg Erika könnyeit törli, Curtis kiakad és káromkodik, Marics Peti pedig kiabálni kezd.


Hamarosan érkezik a Megasztár idei évada. A csatorna egy előzetest is megosztott, melyből kiderül, hogy bőven lesznek megint feszültségek, sértődések, könnyek.

A műsorban új mesterek is érkeznek. A zsűri tagjai: Tóth Gabi, Herceg Erika, Curtis és Marics Peti. Ördög Nóra pedig új társat kap a műsorvezetéshez, Till Attila helyett Szépréthy Roland lesz a partnere.

VIDEÓ: A Megasztár beharangozója


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Az év legjobban titkolt sci-fije? – Visszatért az Invázió, és te valószínűleg még mindig nem hallottál róla
Két évet ugrott az időben az AppleTV sorozata. A világ megmenekült? Az Invázió harmadik évadának nyitánya bebizonyítja: az idegenekkel a rémálom még csak most kezdődik. Hősök támadnak fel, titkok szivárognak ki, és minden pillanatban ott lappang a kérdés: tényleg vége van a fenyegetésnek? Dehogy van, itt a harmadik évad…
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. augusztus 24.



A televíziós science fiction világában ritkán akad olyan alkotás, amely egyszerre képes intim, emberi drámát és globális katasztrófát bemutatni, mégis az Invázió pontosan erre vállalkozott 2021-ben. Simon Kinberg sorozata, amely az AppleTV+ megbízásából készült, apró mozaikokból építtette fel egy idegen támadás történetét – nem világmegváltó hősökre, hanem hétköznapi emberekre fókuszálva. Ez a nézőpont kezdettől fogva a széria legerősebb sajátossága, és a harmadik évad nyitánya sem tagadja meg gyökereit:

ismét a kisemberek szemén keresztül látjuk, hogyan alakul az emberiség sorsa egy újabb, látszólag lezárt, de mégis tovább élő fenyegetés árnyékában.

Kinberg neve önmagában is sokatmondó: producerként és íróként egyaránt dolgozott remek és kevésbé sikeres projektekben. A Deadpool 2, a Légió vagy a Sherlock Holmes mellé sajnos olyan címek is feltűnnek a listáján, mint a hírhedt Fantasztikus Négyes (2015), a felejthető 355, vagy a borzalmas X-men: A sötét főnix. Ez a kettősség kíséri végig pályáját, így az Invázió esetében sem lehetett tudni előre, mire számíthatunk. Az viszont két évad alatt már bebizonyosodott, hogy a sorozat képes komoly feszültséget teremteni, miközben nem szuperhősökkel, hanem sebezhető, esendő emberekkel dolgozik.

Az első két szezon nagy erénye a több szálon futó történet volt: egy közel-keleti háborúban rekedt katona, egy japán űrmérnök személyes tragédiája, egy iráni-amerikai család menekülése és egy csapat bajban rekedt diák mind-mind más perspektívából tapasztalta meg az idegenek pusztítását, más-más kontinensen. Ahogy teltek az epizódok, a mozaikdarabok fokozatosan összeálltak, és egyre világosabbá vált, hogy az emberi sorsok közötti látszólag apró döntések globális következményekkel járhatnak.

A második évad végén egy igazi cliffhanger zárta le a történetet: két szereplő kézen fogva lépett be az idegenek anyahajójába, majd vágás, sötét, és vége az évadnak.

A harmadik szezon első része azonban rögtön keresztülhúzza a néző várakozásait. Az évadzáró katarzisa után ugyanis nem folytatódik a történet: két évet ugrunk előre az időben. Az anyahajó lezuhant, a fenyegetés papíron megszűnt, és a világ lassan próbál visszatérni a normalitásba. A hősi halottak között emlegetik Trevante Cole őrmestert (Shamier Anderson) és a fiatal Caspar Morrow-t (Billy Barratt). Csakhogy rögtön az epizód elején kiderül, nem minden az, aminek látszik: Trevante megjelenik egy térkapuban, és semmire sem emlékszik az elmúlt két évből. Innen indul újra a történet, a bizonytalanság, a katonai titkolózás és az emberi bizalmatlanság szorításában.

A forgatókönyv egyik legerősebb húzása, hogy nem próbál hosszan magyarázni, hanem szinte azonnal visszaránt a bizonytalanságba. Ismeretlen gravitációs anomáliák, eltűnő emberek, félrevezető hírszerzési jelentések – minden azt sugallja, hogy az idegenek inváziójának még messze nincs vége. Trevante és a közben felnőtté vált Jamila (India Brown) újra központi figurákká lépnek elő. Jamila bűntudattal küszködik Caspar halála miatt, ám kettejük találkozása újra beindítja az események láncolatát. Amikor katonák támadnak rájuk, menekülni kényszerülnek, és világossá válik, hogy ismét nem számíthatnak senkire – legfeljebb egymásra.

Érdekes módon a nyitány inkább szűkíti, mintsem tágítja a fókuszt.

Nem látjuk egyszerre a régi kedvenceket, a szálak nem futnak párhuzamosan. Aneesha Malik (Golshifteh Farahani) és Clark Evens (Enver Gjokaj) egyelőre még csak az előzetesekből sejthetők, de bizonyosan visszatérnek majd. Más karakterek sorsa kérdéses: Monty (Paddy Holland) újra felbukkanása sok rajongónak örömet okozna, míg Mitsuki (Shioli Kutsuna) halála talán véglegesnek tűnt a második szezonzáróban, bár az Invázió világában soha semmi sem biztos.

Az új évad első epizódja ugyan nem robban be olyan látványos erővel, mint ahogy a második évad fináléja lezárult, de ez nem is áll szándékában. Inkább felépíti az új status quót, miközben lassan, csepegtetve adja a jeleket: a veszély nem múlt el, sőt, valami sokkal komplexebb játszma van kibontakozóban. A katonai erők bizalmatlansága, a titkolózó hírszerzés, és az, hogy még a saját hősüket sem hajlandóak elfogadni, finoman reflektál a hatalom és az egyén konfliktusára. Ez a politikai árnyalat talán eddig is jelen volt a sorozatban, de most még hangsúlyosabbá válhat.

Az idegenek ábrázolása továbbra is különleges. Nem a hollywoodi sablonokra épít, nincsenek klasszikus „szürke kis emberkék” vagy túlzó CGI-szörnyek.

A lények furcsa, folyamatosan fejlődő fiziológiája egyszerre idegen és félelmetes emberi szemmel nézve. Eközben a tudományos magyarázatok ugyan sokszor sántítanak, mégis képesek megőrizni a hitelesség látszatát. Ez a balansz tartja a sorozatot a tudományos fantasztikum keretein belül, anélkül, hogy saját paródiájába fordulna. Nagy kár, hogy vizuálisan a lények gyengébbek, mint a 2025-ben elvárt színvonal.

Az Invázió harmadik évadának nyitánya tehát nem ad mindenre választ, és nem is akar azonnal sokkolni. Ehelyett egy lassan kibontakozó új krízis alapjait fekteti le. A karakterdrámákra koncentrál, ahogy eddig is, miközben apró jelekkel és rejtélyekkel teremt feszültséget. Ez a tempó talán frusztráló lehet azoknak, akik pörgős akciót keresnek, ám a sorozatot mindig is a lassabb építkezés jellemezte.

Összességében az évadnyitó ígéretesen folytatja a történetet: nem szakít a sorozat eddigi filozófiájával, miszerint a világ sorsa hétköznapi emberek apró döntésein múlik. Nem tökéletes, vannak vontatott részei, és az időugrás elsőre kicsit kizökkentheti a nézőt, de mindez hozzájárul a rejtélyhez. Egy biztos, aki hajlandó türelmesen követni a mozaikdarabokból épülő narratívát, annak ismét jutalom lesz a kitartás. Az Invázió továbbra is az egyik legkülönlegesebb idegenes sorozat az elmúlt években – talán tényleg a legjobb, amiről még nem hallottál.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Fotók: Káprázatos légi parádéval ünnepelte a honvédség augusztus 20-át
A bemutatón nemcsak a jól ismert régi helikopterek, hanem vadonatúj harci és szállító gépek is feltűntek, amelyek most először repültek a főváros felett.


Budapest felett idén is látványos légi parádéval ünnepelte Szent István napját a Magyar Honvédség. A programban minden olyan repülő eszköz bemutatkozott, amely a honvédség birtokában van, köztük vadonatúj harci és szállító gépek is, amelyek most először tűntek fel a főváros felett.

Az érdeklődők a bemutatón láthatták

a már jól ismert MI–17 és MI–24 helikoptereket, de a legújabb H145M és H225M típusok is feltűntek.

Az eseményen készült fotóinkat itt tudjátok megnézni (kattintás után galéria nyílik):


Link másolása
KÖVESS MINKET: