KULT
A Rovatból

Ezeket a filmeket szerettük a legjobban 2018-ban

Bradley Cooperből filmrendező lett idén, kedveltük az új 'Az ördögűzőt', szerettük a Rossz verseket és nagyon bírtuk Tom Cruise legújabb moziját, na meg Rami Malek Freddie Mercury-ját is.


Szándékosan nem írunk toplistát, mert nehéz más és más műfajú, ám hasonlóan fajsúlyos alkotásokat egymáshoz mérni, és talán nem is érdemes. Viszont szívesen emlékezünk ezekre a filmekre, szívesen nézzük őket újra – tegyél így te is!

Expedíció

Alex Garland író-rendezőnek már az első nagyjátékfilmje is csúcsteljesítmény volt. A 2014-es Ex Machina után négy évet kellett várni erre a feszült dráma-thrillerre, ami már megint nem egy egyszerű paráztatós sztori, hanem egyik értelmezési síkján elmélkedés az emberi természetről és az ember világban betöltött helyéről. De ettől még nagyon izgalmas! ? Natalie Portmant pedig mindig és minden körülmények között érdemes nézegetni.

Rossz versek

Ismét egy második filmes rendező. Reisz Gábor már a Van valami furcsa és megmagyarázhatatlannal mélyen belopta magát a szívünkbe. A pici költségvetésű így jöttem-film főhőse egy értelmiségi srác volt, aki keresi a helyét a világban – a Rossz versek főszerepét pedig már maga a rendező játssza, nem titkoltan azért, mert ez a történet szintén nagyon személyes a számára. Játékos mese a szerelemről, s egyszerre véresen komoly dráma a felnőtté válásról és arról, mennyire fáj néha az, ha érezni kell.

Bohém rapszódia

A végtelen magányos, korai halálra ítélt ikon történetét csak az élet írhatta ilyen tragikusra. Titulálták felszínesnek, giccsesnek Freddie Mercury életrajzi drámáját, ami nemcsak neki, hanem a Queen zenekar Mercuryhoz kötődő korszakának is emléket állít – mi mégis úgy gondoljuk, hogy a film méltó Mercury figurájához és érzékletesen ábrázolja egy zenei univerzum megszületését és virágzását. Rami Maleknek Oscart kívánunk, egyébként pedig a film Live Aid-szekvenciája fantasztikus és tanítani lehetne a zenés életrajzi film-szakon, ha lenne ilyen.

Lány

Lara kívül-belül gyönyörű 15 éves lány. Balettozik, sőt, hivatásos táncosnak készül. Larának nehéz: fiútestbe született. Ennyire közelről és ilyen érzékenyen még nem láttunk filmet a fiatalkori nemváltoztatásról.

Utoya, július 22

Kicsit észrevétlen maradt idén ez a film itthon, legalábbis beárnyékolták a harsányabban kommunikált társai, pedig fontos alkotás. Nem tévesztendő össze Paul Greengrass szintén 2018-as, azonos témájú filmjével, már csak azért sem, mert egy elképesztő formai truváj hívja fel magára benne a figyelmet: a történetet valós időben, egyetlen hosszú snittben látjuk. Vagyis végignézzük egyetlen szerencsétlen tinilány szemszögéből, miként támadta meg egy pszichopata mészáros Utoya szigetén az ott táborozó tinédzsereket 2011 július 22-én. Tűpontos koreográfiával megrendezett, hátborzongató film, amit szülőként valójában iszonyatos végignézni - mégis érdemes látni mindenkinek, aki valaha volt tinédzser, és aki gondolkodott el már valaha arról, mi lenne, ha nálunk is megtörténne az elképzelhetetlen.

Csillag születik

Bradley Cooper első filmje volt az év nagy meglepetése. Nem azért, mert színész, hanem mert olyan érett rendezés a Csillag születik, mintha már sokat gyakorolta volna (és fejben valószínűleg így is tett) a szakmát. Nagy találkozás az övé és Lady Gagáé, mind zeneileg – szuper a soundtrack – mind színész-partnerekként, mint színész-rendező párosként. A szomorú szerelmi történet pedig reméljük, ismét divatba hozza a melodráma méltatlanul elhanyagolt zsánerét.

Három óriásplakát Ebbing határában

Martin McDonagh kétségtelenül az egyik legnagyobb élő drámaíró, forgatókönyvíró és rendező – mindezt már másik kultikussá vált filmje, az Erőszakik után sejthettük. Filmjeiben egyszerre vannak jelen a legellentétesebb minőségek, mégsem eklektikus a stílusa: egyszerre őrjítő és fekete a humora, az ábrázolt erőszak véres és drámai, karaktereinek saját történetei egyszerre tragikusak és abszurdak, az igazság pedig katartikusan jut érvényre. Így van ezúttal is: Mildred, a gyászoló anya három óriásplakáton hirdeti Ebbing határában, hogy gyermeke halála ügyében hiányzik az alapos nyomozás, s ezzel a rendőrségen duplán is emberére talál a rákban haldokló rendőrfőnök és a hirtelen haragú beosztottja személyében.

A történet

Laura Dern reneszánszát éli, ezúttal Jennifer Fox filmjében bújik egy kislányként szexuálisan bántalmazott nő bőrébe, aki felnőttként kezd el nyomozni a múltja után. Fontos film a pedofíliáról.

Örökség

Ez az a horrorfilm, ami minden műfaji szabályt áthág, egyszerre művészfilm és szerzői darab, mégis egységesnek érezzük a világát, ami, ha egyszer berántott, nem tud elengedni. Folyamatosan megdöbbenünk, s amikor már azt hinnénk, semmi sem tud meglepni - eljön az utolsó perc, s még ekkor is sikerül neki. Pedig csak egy nagymama halálával kezdődött az egész, simán lehetett volna egy jó kis laza szellemes mozi belőle. De nem. Az Örökség szerintem még tudat alatt is hat: nyugtalanító vízió a családi kötelékek fojtogató szorításáról. Sokan Az ördögűzőhöz hasonlítják hatásában.

Mission Impossible – Utóhatás

Tom Cruise-ról ugyan egy ideig azt mondogattuk, hogy olcsó irányba terelte a karrierjét, de ma már kit érdekel ez a sznob szemlélet, amikor ilyen isteni akciófilmeket csinál, mint ez is. Jó, jó, nem ő rendezte a filmet, hanem Christopher McQuarrie, de Cruise ma már fontos alkotótársa filmjeinek, és a Mission Impossible – Utóhatással mesteri szintre emelte a műfajt.

A bűnös

Felejtsük el, hogy pár éve Halle Berry is felvette a telefont egy központban egy fiatal nőnek, aki emberrablás áldozata lett. A bűnös a végletekig feszült thriller, melynek a főszereplője egy szürke senki – a telefonközpontos valójában felfüggesztett rendőr, aki végre bebizonyíthatja, hogy nem az íróasztal mögött a helye -, aki egy bűntény megoldó-kulcsfigurájává válik, egyetlen szempillantás alatt. A dán filmből állítólag remake is készül majd, Jake Gyllenhaallal a főszerepben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Tarr Béla Krasznahorkai Nobel-díjáról: A Sátántangót egy éjszaka alatt olvastam el, és rögtön tudtam, hogy ez egy remekmű
Az író és a filmrendező sokáig dolgozott együtt. Tarr Béla nagyon örül, hogy Krasznahorkai László megkapta a Nobel-díjat.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. október 09.



A Népszava telefonon érte utol Tarr Bélát, miután csütörtökön irodalmi Nobel-díjat kapott Krasznahorkai László. Tarr több Krasznahorkai-regényből is filmet készített, hosszú ideig dolgoztak együtt.

Tarr így fogalmazott:

„Nagyon örülök, hogy nyert, úgyhogy egyelőre mást nem tudok mondani. Hosszú éveken keresztül együtt dolgoztunk, és hogy nyert, hihetetlen nagy öröm.”

A rendező a Sátántangót és Az ellenállás melankóliáját is vászonra vitte, utóbbi Werckmeister harmóniák címen került a mozikba. Alkotótársi kapcsolatuk A torinói lóig (2011) tartott.

Arra a kérdésre, miként hatottak az író szövegei a filmekre, Tarr ezt mondta: „Nem konkrét szöveg segített, hanem az a pozíció, ahonnan a világot nézi, mert az univerzális. Abban tudott nagyon segíteni. De hát ez két külön nyelv, az irodalom és a film. A Sátántangót egy éjszaka alatt olvastam el, és rögtön tudtam, hogy ez egy remekmű.”

A magyar kormány és a hazai művészeti élet több szereplője is gratulált a friss Nobel-díjas írónak:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Sorra érkeznek a gratulációk a friss Nobel-díjas Krasznahorkainak: Karácsony, Orbán is posztolt
Hankó Balázs, a kultúráért és innovációért felelős miniszter szűkszavúan gratulált. Bödőcs Tibor is posztolt, 2017-ben megjelent könyve, az Addig se iszik egyik bekezdését idézte.


Nyáry Krisztián elsőként reagált a Facebookon, és az Aprómunka egy palotáért című műből idézett egy hosszabb részletet:

(…) a művészet, ennyit még én is tudok, az nem az anyagi vagy szellemi tárgyakban megjelenő báj, a nagy szart, már bocsánat, a művészet, az nem valami tárgyban van, az nem esztétikai kijelentés, nem valami message, nincs message, meg egyáltalán, a művészet az csak kapcsolatban van a szépséggel, de nem azonos vele, és főleg nem korlátozódik a bájra, sőt, a maga rendkívüli módján elüldözi azt, tehát nem a könyvben, a szoborban, a festményben, a táncban, a zenében kell keresni, mivel nem is kell keresni, hisz azonnal felismerhető, ha ott van (…)

Hankó Balázs, a kultúráért és innovációért felelős miniszter a bejelentés idején még a magyar felsőoktatásról posztolt, negyedórával később már szűkszavúan gratulált.

Rövidesen Karácsony Gergely, Budapest főpolgármestere is megszólalt: „Krasznahorkai Lászlónál tökéletes, nagyon is kiérdemelt helyen van” a díj.

Közel negyven perc elteltével Orbán Viktor miniszterelnök is nyilvánosan gratulált, Magyarország büszkeségének, és egyben az első gyulai Nobel-díjasnak nevezve az írót.

Bödőcs Tibor is posztolt, 2017-ben megjelent könyve, az Addig se iszik egyik bekezdését idézte.

A Svéd Akadémia csütörtökön közölte, hogy idén Krasznahorkai László veheti át az elismerést.

A fogadóirodák az utóbbi napokban második legesélyesebb „jelöltként” jegyezték Krasznahorkait; az esélyek alapján olyan neveket előzött meg, mint Murakami Haruki, Salman Rushdie vagy Thomas Pynchon.

Az írót korábban Kossuth-díjjal, Nemzetközi Man Booker-díjjal, valamint számos hazai és külföldi elismeréssel tüntették ki.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Így ír a Nobel-díjas Krasznahorkai Lászlóról a világsajtó: Végtelennek tűnő mondatok, könyörtelen intenzitás
A legnevesebb médiumok is beszámoltak arról, hogy Kertész Imre után ismét magyar író nyerte az irodalmi Nobel-díjat. A BBC, a Guardian vagy a CNN is fő helyen hozta a hírt.


Mint megírtuk, csütörtök délután kiderült, hogy 2025-ben magyar író, Krasznahorkai László kapja az irodalmi Nobel-díjat. A Svéd Királyi Tudományos Akadémia közleményében megjelent hivatalos indoklás szerint a magyar író a díjat „lebilincselő és vizionárius életművéért” kapta, amely „az apokaliptikus terror közepette megerősíti a művészet erejét”.

A hírről természetesen a világ legnevesebb médiumai is beszámoltak online felületükön. A BBC azt hangsúlyozza, hogy Krasznahorkai Kertész Imre után a második magyar szerző, aki elnyerte ezt a rangos díjat. Megemlítik, hogy öt regényt írt, melyek közül kettőt emeltek ki: az 1985-ben kiadott Sátántangót, amelyből 1994-ben hétórás fekete-fehér film is készült Tarr Béla rendezésében; illetve a 2021-es Herscht 07769 című kötetet, amelyet nagyszerű kortárs német regényként jellemeztek a kritikusok.

A Guardian arról is ír, hogy Krasznahorkai számos más neves irodalmi díjat is elnyert már, köztük a Nemzeti Könyvdíjat (2019-ben), amely az Amerikai Egyesült Államok egyik legismertebb irodalmi díja, vagy a Nemzetközi Man Booker irodalmi díjat (2015-ben). Cikkük szerint a magyar szerző hosszú körmondatairól és "könyörtelen intenzitásáról" ismert, amely miatt a kritikusok Gogolhoz, Melville-hez és Kafkához hasonlítják. Azt is megemlítik, hogy Krasznahorkai karrierjét nagyban meghatározták az utazások is, hiszen a világ számos helyén járt: élt Németországban, Kelet-Ázsiában és az Egyesült Államokban is.

A CNN azt az érdekességet említette meg, hogy

amikor még Krasznahorkai műveiből csupán néhányat fordítottak le angol nyelvre, James Wood irodalomkritikus szerint ezek a kötetek olyanok voltak, mint a "ritka pénznemek".

Ebben a cikkben is szerepel, hogy Krasznahorkait a hosszú, kígyózó mondatok jellemzik, amelyek eredménye Szirtes György műfordító szerint „az elbeszélés lassú lávafolyama”.

A New York Times felidézte, a magyar szerző 2014-ben azt nyilatkozta a lapnak, hogy egy „abszolút eredeti” stílust próbált kialakítani:

„El akartam távolodni irodalmi őseimtől, nem szerettem volna Kafka, Dosztojevszkij vagy Faulkner valamiféle új verziója lenni.”


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Krasznahorkai László kapta az irodalmi Nobel-díjat
A hivatalos indoklás szerint a magyar író a díjat „lebilincselő és vizionárius életművéért” kapta, amely „az apokaliptikus terror közepette megerősíti a művészet erejét”.


A Svéd Királyi Tudományos Akadémia csütörtök délután hirdette ki, hogy

2025-ben Krasznahorkai László kapja az irodalmi Nobel-díjat.

A közleményben megjelent hivatalos indoklás szerint a magyar író a díjat „lebilincselő és vizionárius életművéért” kapta, amely „az apokaliptikus terror közepette megerősíti a művészet erejét”.

Krasznahorkai László 1954-ben született Gyulán, a román határ közelében. Hasonlóan távoli, vidéki közeg ad helyszínt első regényének, a Sátántangónak is, amely 1985-ben jelent meg, és irodalmi szenzáció lett Magyarországon, egyben az író nagy áttörését is jelentette.

A regény erősen sejtető eszközökkel mutat be egy nyomorúságos helyzetben élő lakóközösséget egy elhagyott termelőszövetkezet területén, valahol a magyar vidéken, nem sokkal a kommunizmus bukása előtt. 1994-ben Béla Tarr rendezésében film is készült a regényből. Innentől kezdve Krasznahorkai állandó alkotótársa lett a hozzá hasonlóan öntörvényű, fekete-fehér filmjeivel a nemzetközi színtéren is kultikussá vált rendezőnek. Egészen 2011-ig dolgoztak együtt, amikor a A torinói lóval lezárta mozifilmes életművét.

Műveit elismeréssel fogadták a kritikusok az Egyesült Államoktól Japánig. Az amerikai kritikus, Susan Sontag második könyve, Az ellenállás melankóliája (1989) után „az apokalipszis Gogolt és Melville-t idéző magyar mesterének” nevezte Krasznahorkait, W. G. Sebald pedig így írt róla: „Krasznahorkai víziójának univerzalitása a Holt lelkeket író Gogoléval rokon, s a kortárs irodalommal kapcsolatos minden kétségünket eloszlatja”. 1993-ban elnyerte Németországban az év legjobb könyvének járó díjat, a Bestenliste-Preist Az ellenállás melankóliája című regényéért.

A Háború és háború (1999) című regényben Krasznahorkai a magyar határokon túlra fordította a figyelmét: a szerény levéltáros, Korin élete utolsó nagy tettére készül, és Budapest pereméről New Yorkba utazik, hogy egy pillanatra a világ közepére állhasson. Otthon, a levéltárban egy kivételesen szép, régi eposzra bukkant visszatérő harcosokról, és abban reménykedik, hogy megismerteti a világgal. Krasznahorkai prózája ekkorra a hömpölygő szintaxis felé alakul: hosszú, kanyargó, pont nélküli mondatokkal, amelyek azóta védjegyévé váltak.

A regény írása közben több éven át keresztül-kasul utazta Európát. A mű megírásában legnagyobb segítségére Allen Ginsberg volt, akinek New York-i lakásában hosszabb ideig lakott, és baráti tanácsaival is segítette őt.

1990-ben Kelet-Ázsiában utazgatott, mongóliai és kínai élményeiről Az urgai fogoly és a Rombolás és bánat az Ég alatt című regényében számolt be.

2016 szeptemberében megjelent Báró Wenckheim hazatér című regénye, melyben a fókusz a hazatérésen van. Itt Dosztojevszkij „idiótája” születik újjá a reménytelenül szerelmes, szerencsejáték-függő báró alakjában. A báró tönkrement, és sok, Argentínában töltött száműzetéses év után hazafelé tart Magyarországra. Krasznahorkai László egész életművét összegző regénye apokalipszis és karnevál, érzékeny szatíra és dráma és tragikus zárlat, melyben mindenki megkapja a magáét: aki nevetni akar, nevethet, aki elérzékenyülni, az elérzékenyül. Előképe Gogol és Mikszáth, no meg az enciklopédikus Dante, aki e regény lapjain is feltűnik: szolnoki lakos, aki – fejben – erősen hasonlít a Dante nevű brazil balhátvédre.

2018-ban jelent meg az Aprómunka egy palotáért: bejárás mások őrületébe című műve, 2022-ben a Herscht 07769 című elbeszélése, 2024-ben pedig a Zsömle odavan című regénye. Legújabb regénye, A magyar nemzet biztonsága novemberben jelenik majd meg.

Krasznahorkai László számos díjat kapott a munkássága során, köztük tulajdonosa a legrangosabb magyar állami díjnak, a Kossuth-díjnak is. 1993-ban megkapta az év legjobb könyvének járó díjat Az ellenállás melankóliája című regényéért Németországban, valamint 2010-ben Berlinben megkapta a Brücke Berlin-díjat Seiobo járt odalent című elbeszéléskötetéért, ami németül is megjelent. 2014-ben elnyerte az America Award irodalmi életműdíjat, majd egy évvel később a nemzetközi Booker-díjat is. 2021 áprilisában neki ítélték meg az Osztrák Állami Díjat, 2022-ben pedig a Herscht 07769 című elbeszélésével elnyerte a Libri-díjat.

(via nobelprize.org, Wikipedia)


Link másolása
KÖVESS MINKET: