KULT

Ezek voltak a legjobb filmek 2023-ban!

Brendan Fraser egyszerre csúnyább és szebb, mint valaha, Pókember megint lendült egy zseniálisat, Brendan Gleeson az ujjait vagdossa, Cillian Murphy atombombával játszik, Brad Pitt és Margot Robbie orgiáznak! Csak néhány pillanat 2023 (szerintünk) legjobbjaiból.
Szöllőskei Gábor - szmo.hu
2023. december 31.



10. Dungeons & Dragons: Betyárbecsület

A híres szerepjátékból készült fantasy egyben az év egyik legnagyobb meglepetése is, nem sokan gondolták volna ugyanis, hogy egy ennyire szórakoztató és ennyire vicces kalandfilm sül ki a kövér sárkánnyal, jószívű tolvajjal, botcsinálta mágussal, beszélő hullával és bagolymedvévé változó tűzrőlpattant leánnyal, nem utolsósorban pedig a gonosz szerepében lubickoló Hugh Granttel megpakolt sztoriból. Minden perce arany: látvány, jó dumák és akció a köbön, az év egyik legszórakoztatóbb blockbustere.

9. A bálna

Brendan Fraser is alaposan meglepte a közönséget és a kritikusokat, A múmia-filmek egykori A-kategóriás sztárjának karrierje ugyanis az utóbbi 10 évben erős lejtmenetbe kezdett, a róla szóló hírek pedig főként a hízásáról szólt. Nos, ez utóbbit vitte a maximumra Darren Aronofsky (Rekviem egy álomért, A pankrátor, Fekete hattyú) új kamaradrámájában, amelyben egy több száz kilós meleg irodalomprofesszorként próbál visszaférkőzni elhagyott lánya kegyeibe. Megérdemelt Oscar-díjas alakítás egy kívülről igen csúnya, belül viszont nagyon is gyönyörű filmben.

8. A csendes lány

Csendes kis film az ír A csendes lány, amely nem véletlenül díszelgett 2023-ban a legjobb nemzetközi játékfilmes kategróia jelöltlistáján. Bizonyára sokak mellett elment a márciusi hazai mozipremier is, pedig érdemes tenni vele egy próbát, mert ritkán beszél mozgókép ilyen érzelemdúsan és szépen a szeretetről. Amikor egy szülei által elhanyagolt, visszahúzódó kislány végre szerető közegbe kerül, és szép lassan kinyílik – zsebkendőket elő!

7. Pókember – A pókverzumon át

Bekerült top 10-es listánkba egy animációs film is, ráadásul egy folytatás. A 2018-as Pókember – Irány a Pókverzum hatalmas meglepetés volt öt évvel ezelőtt, nem sokan gondoltuk volna ugyanis, hogy a hálóvető szuperhős sztorijából ki lehet még hozni egy ennyire egyedi, sokrétű, csodaszép és szórakoztató történetet. De sikerült, az Akadémia pedig egy animációs Oscar-díjjal jutalmazta ezt. S lám, a második rész sem maradt alul, sikerült tartani a színvonalat, így A pókverzumon át sikeresen gördíti tovább Miles Morales históriáját. Eldobtuk tőle az agyunkat, és könnyen lehet, egy újabb Oscar lesz érte a jutalom.

6. Megfojtott virágok

Martin Scorsese rendezései továbbra is eseményszámba mennek, főként, ha egyszerre dolgozik együtt Leonardo DiCaprióval és Robert De Niróval! Nem is okozott csalódást ezúttal sem: a Megfojtott virágok az Egyesült Államok történelmének egyik igen sötét és szégyenteljes szeletét mutatja be, amikor a XIX. század első felében a fehér emberek elkezdték leöldösni a tehetős oszázs indiánokat az olajban gazdag földjeikért. Emlékezetes, retinánkba égő képsorok, feszült és dühítő pillanatok, parádés alakítások. Lily Gladstone fantasztikus felfedezés, De Niro pedig 80 évesen élete egyik legjobb alakításával rukkolt elő.

5. A sziget szellemei

Martin McDonagh egyszerűen képtelen csalódást okozni, az Erőszakik (2008), A hét pszichopata és a si-cu (2012), valamint a Három óriásplakát Ebbing határában (2018) után negyedszerre is telibe talált! A sziget szellemeiben újra összehozta az Erőszakik két főhősét, Colin Farrellt és Brendan Gleesont, akik egy vidéki ír kisvárosban kerülnek összetűzésbe, pontosabban egyikük szeretné ghostingolni a másikat, a másik pedig nem érti, hogy az egyiknek mi a baja. Mindez az észak-írországi konfliktus allegóriája lenne? Vagy egy elgondolkodtató történet az emberi lélekről és kapcsolatokról? Ebben a filmben mindenből kapunk egy picit, Colin Farrell pedig élete legjobb alakításával kedveskedik nekünk.

4. Egy zuhanás anatómiája

Akkor találkozhattunk először e címmel, amikor kihirdették a 2023-as Cannes-i mustra díjazottjait, s a francia Egy zuhanás anatómiája kapta az Arany Pálmát. Nem is érdemtelenül. Justine Triet filmje egyszerre krimi, bírósági dráma és mese az emberi kapcsolatokról, mindezt pedig hihetetlenül pontos arányérzékkel keveri. Miért zuhant ki az ablakon a férj? Öngyilkosság? Baleset? Gyilkosság? Apró adagokban kapjuk az infómorzsákat, miközben feltárul előttünk egy nem éppen ideális házasság mibenléte. A feleség szerepében Sandra Hüller (Toni Erdmann) parádézik, s nem lepődnénk meg, ha ő is és a film is bekerülne a 2024-es Oscar-gála vonatkozó kategóriájának jelöltjei közé…

3. Magyarázat mindenre

Reisz Gábor ismét elkápráztatott minket. A VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlan (2014) és a Rossz versek (2018) után ezúttal egy kevésbé játékos, viszont jóval politikusabb és hasonlóan személyes filmet tett le az asztalra, amely a mai Magyarországról szól és a benne élő emberekről, akik képtelenek túllépni politikai hovatartozásukon, s így nem éppen egyszerű a kommunikáció. Reisz mindkét felet, a kormánypártiakat és az ellenzékieket is kellőképpen árnyalja, nem fél orbánozni és gyurcsányozni, és szórakoztató módon mesél abszolút hétköznapi emberekről, a mai fiatalokról, az oktatási rendszerről, generációkról, politikáról és annak az életünkre kiható következményeiről. Az év legjobb magyar filmje, amely ráadásul elsőként hozta el hazánkba a Velencei Nemzetközi Filmfesztivál Orrizonti szekciójának fődíját! Itt a helye!

2. Oppenheimer

Christopher Nolan sokaknak okozott csalódást legutóbbi, Tenet című filmjével (e sorok szerzőjének azzal sem), ezúttal viszont egy papíron kevésbé látványos történetbe fogott. S nem meglepő, hogy csakis ő képes egy több mint 900 millió dollárt kasszírozó óriási anyagi sikert faragni egy háromórás életrajzi filmből (az atombomba egyik megalkotójáról, Robert Oppenheimerről, akinek az irányítása alatt zajlott le a Manthattan-terv az új-mexikói sivatagban), amelyben főként öltönyös tudósok beszélgetnek zárt szobákban. Persze azért látványból is kijutott az első atombombateszt káprázatos jelenetében, de itt a címszereplő személyisége és drámája van leginkább a terítéken, a végkicsengés pedig több mint nyugtalanító. Hiszen a világvégéhez ma is elég egy néhány gombnyomás… Mestermű!

1. Babylon

Úgy néz ki, az idei toplistánk a megbízható mesterekről szól (Scorsese, McDonagh, Reisz Nolan), és közülük is talán a legmegbízhatóbb Damien Chazelle (Whiplash, Kaliforniai álom, Az első ember), aki a Babylonnal egy olyan eszeveszett mozgóképes tornádót hozott össze, amely után csak pislogni tudtunk. A hollywoodi némafilmes korszak átmenetét a hangosfilm érájába már több mű is bemutatta (pl. A némafilmes), de így még biztosan nem. Hollywoodnak túl durva is volt, nekünk viszont az év legnagyobb filmes élményét szerezte. S bár az álomgyár mocskát és dekadenciáját mutatja be elsősorban, Chazelle mégsem egy kiábrándult bírálatot prezentált a showbusiness és a benne élők iránt. A Babylon sokkal inkább egy óda, himnusz, tisztelgés a művészet, a film és a mozi nagysága, hatása és sokoldalúsága előtt. A finálébeli filmes montázst pedig sohasem feledjük.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Tragédia a Netflix velencei forgatásán: a stáb szeme láttára meghalt a sikersorozat rendezőasszisztense
Diego Borella az Emily Párizsban ötödik évadának munkálatai közben esett össze. Az orvosok a Hotel Danieli épületébe siettek, de már nem tudták megmenteni a 47 éves rendezőasszisztenst.


Tragikus esemény árnyékolta be az Emily Párizsban forgatását Velencében: váratlanul elhunyt Diego Borella, a Netflix népszerű sorozatának rendezőasszisztense.

A Daily Mail beszámolója szerint az ötödik évad utolsó jeleneteinek felvétele zajlott a lagúnák városában, amikor Borella a stáb jelenlétében összeesett.

A La Repubblica információi szerint

az orvosok csütörtök este, 7 óra körül érkeztek a történelmi Hotel Danieli épületébe, de már nem tudták megmenteni az életét.

A rendezőasszisztens mindössze 47 éves volt. A hírek szerint halálát valószínűleg szívroham okozta.

A tragédia után a forgatást ideiglenesen felfüggesztették. Az ötödik évad velencei jeleneteit augusztus 15-én kezdték rögzíteni, és eredetileg hétfőn fejezték volna be a munkát.

Diego Borella 1978-ban született Velencében. Elismerést szerzett rendezőként és íróként, tanulmányait Rómában, Londonban és New Yorkban folytatta. Közösségi oldalain meséket, haikukat és színdarabokat is megosztott.

(via Femina)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Az év legjobban titkolt sci-fije? – Visszatért az Invázió, és te valószínűleg még mindig nem hallottál róla
Két évet ugrott az időben az AppleTV sorozata. A világ megmenekült? Az Invázió harmadik évadának nyitánya bebizonyítja: az idegenekkel a rémálom még csak most kezdődik. Hősök támadnak fel, titkok szivárognak ki, és minden pillanatban ott lappang a kérdés: tényleg vége van a fenyegetésnek? Dehogy van, itt a harmadik évad…
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. augusztus 24.



A televíziós science fiction világában ritkán akad olyan alkotás, amely egyszerre képes intim, emberi drámát és globális katasztrófát bemutatni, mégis az Invázió pontosan erre vállalkozott 2021-ben. Simon Kinberg sorozata, amely az AppleTV+ megbízásából készült, apró mozaikokból építtette fel egy idegen támadás történetét – nem világmegváltó hősökre, hanem hétköznapi emberekre fókuszálva. Ez a nézőpont kezdettől fogva a széria legerősebb sajátossága, és a harmadik évad nyitánya sem tagadja meg gyökereit:

ismét a kisemberek szemén keresztül látjuk, hogyan alakul az emberiség sorsa egy újabb, látszólag lezárt, de mégis tovább élő fenyegetés árnyékában.

Kinberg neve önmagában is sokatmondó: producerként és íróként egyaránt dolgozott remek és kevésbé sikeres projektekben. A Deadpool 2, a Légió vagy a Sherlock Holmes mellé sajnos olyan címek is feltűnnek a listáján, mint a hírhedt Fantasztikus Négyes (2015), a felejthető 355, vagy a borzalmas X-men: A sötét főnix. Ez a kettősség kíséri végig pályáját, így az Invázió esetében sem lehetett tudni előre, mire számíthatunk. Az viszont két évad alatt már bebizonyosodott, hogy a sorozat képes komoly feszültséget teremteni, miközben nem szuperhősökkel, hanem sebezhető, esendő emberekkel dolgozik.

Az első két szezon nagy erénye a több szálon futó történet volt: egy közel-keleti háborúban rekedt katona, egy japán űrmérnök személyes tragédiája, egy iráni-amerikai család menekülése és egy csapat bajban rekedt diák mind-mind más perspektívából tapasztalta meg az idegenek pusztítását, más-más kontinensen. Ahogy teltek az epizódok, a mozaikdarabok fokozatosan összeálltak, és egyre világosabbá vált, hogy az emberi sorsok közötti látszólag apró döntések globális következményekkel járhatnak.

A második évad végén egy igazi cliffhanger zárta le a történetet: két szereplő kézen fogva lépett be az idegenek anyahajójába, majd vágás, sötét, és vége az évadnak.

A harmadik szezon első része azonban rögtön keresztülhúzza a néző várakozásait. Az évadzáró katarzisa után ugyanis nem folytatódik a történet: két évet ugrunk előre az időben. Az anyahajó lezuhant, a fenyegetés papíron megszűnt, és a világ lassan próbál visszatérni a normalitásba. A hősi halottak között emlegetik Trevante Cole őrmestert (Shamier Anderson) és a fiatal Caspar Morrow-t (Billy Barratt). Csakhogy rögtön az epizód elején kiderül, nem minden az, aminek látszik: Trevante megjelenik egy térkapuban, és semmire sem emlékszik az elmúlt két évből. Innen indul újra a történet, a bizonytalanság, a katonai titkolózás és az emberi bizalmatlanság szorításában.

A forgatókönyv egyik legerősebb húzása, hogy nem próbál hosszan magyarázni, hanem szinte azonnal visszaránt a bizonytalanságba. Ismeretlen gravitációs anomáliák, eltűnő emberek, félrevezető hírszerzési jelentések – minden azt sugallja, hogy az idegenek inváziójának még messze nincs vége. Trevante és a közben felnőtté vált Jamila (India Brown) újra központi figurákká lépnek elő. Jamila bűntudattal küszködik Caspar halála miatt, ám kettejük találkozása újra beindítja az események láncolatát. Amikor katonák támadnak rájuk, menekülni kényszerülnek, és világossá válik, hogy ismét nem számíthatnak senkire – legfeljebb egymásra.

Érdekes módon a nyitány inkább szűkíti, mintsem tágítja a fókuszt.

Nem látjuk egyszerre a régi kedvenceket, a szálak nem futnak párhuzamosan. Aneesha Malik (Golshifteh Farahani) és Clark Evens (Enver Gjokaj) egyelőre még csak az előzetesekből sejthetők, de bizonyosan visszatérnek majd. Más karakterek sorsa kérdéses: Monty (Paddy Holland) újra felbukkanása sok rajongónak örömet okozna, míg Mitsuki (Shioli Kutsuna) halála talán véglegesnek tűnt a második szezonzáróban, bár az Invázió világában soha semmi sem biztos.

Az új évad első epizódja ugyan nem robban be olyan látványos erővel, mint ahogy a második évad fináléja lezárult, de ez nem is áll szándékában. Inkább felépíti az új status quót, miközben lassan, csepegtetve adja a jeleket: a veszély nem múlt el, sőt, valami sokkal komplexebb játszma van kibontakozóban. A katonai erők bizalmatlansága, a titkolózó hírszerzés, és az, hogy még a saját hősüket sem hajlandóak elfogadni, finoman reflektál a hatalom és az egyén konfliktusára. Ez a politikai árnyalat talán eddig is jelen volt a sorozatban, de most még hangsúlyosabbá válhat.

Az idegenek ábrázolása továbbra is különleges. Nem a hollywoodi sablonokra épít, nincsenek klasszikus „szürke kis emberkék” vagy túlzó CGI-szörnyek.

A lények furcsa, folyamatosan fejlődő fiziológiája egyszerre idegen és félelmetes emberi szemmel nézve. Eközben a tudományos magyarázatok ugyan sokszor sántítanak, mégis képesek megőrizni a hitelesség látszatát. Ez a balansz tartja a sorozatot a tudományos fantasztikum keretein belül, anélkül, hogy saját paródiájába fordulna. Nagy kár, hogy vizuálisan a lények gyengébbek, mint a 2025-ben elvárt színvonal.

Az Invázió harmadik évadának nyitánya tehát nem ad mindenre választ, és nem is akar azonnal sokkolni. Ehelyett egy lassan kibontakozó új krízis alapjait fekteti le. A karakterdrámákra koncentrál, ahogy eddig is, miközben apró jelekkel és rejtélyekkel teremt feszültséget. Ez a tempó talán frusztráló lehet azoknak, akik pörgős akciót keresnek, ám a sorozatot mindig is a lassabb építkezés jellemezte.

Összességében az évadnyitó ígéretesen folytatja a történetet: nem szakít a sorozat eddigi filozófiájával, miszerint a világ sorsa hétköznapi emberek apró döntésein múlik. Nem tökéletes, vannak vontatott részei, és az időugrás elsőre kicsit kizökkentheti a nézőt, de mindez hozzájárul a rejtélyhez. Egy biztos, aki hajlandó türelmesen követni a mozaikdarabokból épülő narratívát, annak ismét jutalom lesz a kitartás. Az Invázió továbbra is az egyik legkülönlegesebb idegenes sorozat az elmúlt években – talán tényleg a legjobb, amiről még nem hallottál.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt Kalmár Tibor
A Rádió Bézs osztotta meg a szomorú hírt, megható sorokkal búcsúzva tőle. Kalmár több mint száznyolcvan tévéműsort rendezett.


93 éves korában elhunyt Kalmár Tibor, Jászai Mari-díjas rendező és érdemes művész. A hírt a Rádió Bézs közölte, ahol megható sorokkal emlékeztek rá.

A Facebookon azt írták: a szórakoztatás nagymestere csak 93 éves volt. Hozzátették, hogy cselekvési kedve, szelleme és humora nem volt korhoz köthető.

„Kalmár a Valahol Európában című filmben "csak" epizódszereplő volt. Ott azt kérdezte tőle a gyerekfőszereplő Kuksi, hogy "Még mindig verik őket?" Mire ő azt válaszolta, hogy "tudja a rosseb". Ezen aztán mindenki nevetett. Mi most nem nevetünk. Meghalt Kalmár Tibor, akiről mindenki azt hitte, hogy 120 évig él majd, aki több mint száznyolcvan egész estés tévéműsort rendezett, aki legnagyobbakkal dolgozott. Korai volt. Mulattattam és mulattam volt az egyik könyvének a címe. Reméljük Kalmár Tibor jól szórakozott. A közönsége egészen biztosan” – fogalmaztak a bejegyzésben.

A Szeretlek Magyarország 2018-ban készített interjút a népszerű szerző-rendezővel.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt Gyökössy Zsolt
A legendás tévérendező 96 éves volt. Többek között a Szeszélyes évszakok és az MTV-n sugárzott Gálvölgyi-show-k is az ő nevéhez fűződtek.


Augusztus 21-én, 96 éves korában elhunyt Gyökössy Zsolt színházi- és televíziórendező. A szomorú hírt az IdőJel Kiadó osztotta meg a Facebookon.

Nevéhez fűződik a legendás Szeszélyes évszakok, de rengeteg más színházi és televíziós produkcióban is maradandót alkotott. Nemrég még Sztárok-Sztorik című könyvét mutatta be, amelyben pályájának emlékeit gyűjtötte össze.

„Még fél éve sincs, hogy a Jókai Szalonban együtt ünnepelhettük kötetének bemutatóját – lám, a Fennvaló még megadta neki azt a nagyszerű ajándékot, hogy ebben a maga nemében páratlan emlékezés-gyűjteményben mintegy tisztelegve nemcsak előttünk, de Előtte is felvonulhattak különleges rendezői, televíziós pályájának jólismert művészei – Antal Imrétől Máthé Erzsiig, Dörner Györgytől Latinovits Zoltánig, Alfonzótól és Bodrogi Gyulától Kabos Lászlóig és tovább. Mindnyájuk munkatársa volt – a velük megélt élményeket, a közös munka sok közös történetét örökre emlékezetes módon osztotta meg közönségével e kiadónk által útjára bocsájtott, feledhetetlen könyvében” – írta a kiadó.

Gyökössy Zsolt 1929. június 8-án született Körösladányban. 1952-ben szerezte meg rendezői diplomáját, és közel tíz éven át több magyar nagyváros színházában dolgozott. Rendezett prózai és zenés darabokat, operetteket, operát és daljátékokat is.

Budapesten a Tarka Színpad, majd a Kamara Varieté művészeti vezetőjeként tevékenykedett több mint egy évtizeden át. Később a Magyar Televízióban folytatta munkáját, ahol a főszerkesztőség vezető rendezője lett.

A Szeszélyes évszakok mellett olyan műsorok fűződnek a nevéhez, mint a Fejezetek a cirkuszlexikonból, a Gálvölgyi-show, a szilveszteri műsorok, a Kató néni kabaréja, a Hogy volt! Hogy volt?, a Sportolók a porondon és az Antal-show.


Link másolása
KÖVESS MINKET: