KULT
A Rovatból

VÁLASZOL: Kiss Tibi

Kiss Tibi az egyik legnépszerűbb magyar énekes. A Quimby koncertjei nem egyszerűen teltházasak, a legtöbb esetben már napokkal előbb elfogy rájuk minden jegy. Vajon mi a titkuk, és hogyan ünnepli majd a zenekar a 20. születésnapját? Kiss Tibivel beszélgettünk.


Kiss Tibi az egyik legnépszerűbb magyar énekes. A Quimby koncertjei nem egyszerűen teltházasak, a legtöbb esetben már napokkal előbb elfogy rájuk minden jegy. Vajon mi a titkuk, és hogyan ünnepli majd a zenekar a 20. születésnapját? Kiss Tibivel beszélgettünk.

Gerlachfalvy Réka interjúja

- Szombaton Londonban folytatjátok az Európa Turnét, amit Kézdivásárhelyen fejeztek majd be. Mennyiben más egy külföldi koncert?

- A koncert felépítése attól függ, hogy milyen lesz a közönség összetétele, ha több a külföldi, akkor több angol számot játszunk, ha várhatóan sok magyar lesz, akkor a magyar koncerthez hasonlóan csináljuk. A külföldiekkel sem szokott gond lenni, mert annak ellenére, hogy nem értik a nyelvet, ugyanúgy szórakoznak, élvezik a zenét.

- Az új lemezetek, a tavaly év végén megjelent "Kicsi ország" nagy sikert aratott. Te elégedett vagy?

- A kiadó elégedett. Én csak onnan gondolom, hogy jó, mert aranylemez lett két hónap alatt.

Sokan letöltik, de meg is veszik, a mai viszonyokhoz képest jól fogy.

- Április elején az Instantban forgattatok. Azt mondtátok, film készül a szülinapra.

- Igen, ősszel szeretnénk kihozni a filmet, de ez egy összetett feladat. Nagyon sok ember dolgozik benne, sok mindentől függ, hogy mikor készül el, például attól, hogy tudjuk megoldani a további forgatási napokat. Történt már olyan a világtörténelemben, hogy a végeredmény nem pontosan olyan lett, mint amit elterveztünk. Az eredeti terv szerint tényleg a születésnapra készülne el, hagyományos nagyjátékfilm terjedelemben, vagyis hetven és százhúsz perc között.

Fotó: Ásványi Anna, Forrás: Quimby.hu

- A születésnapi koncertről lehet már valami konkrétumot tudni?

- Még nem tudjuk a pontos helyszínét, mert Budapesten nem találtunk olyan helyet, ahol 1100-nál többen beférnek, és ahova engedélyt is lehet kapni a mai viszonyok között, ismert okokból, és ez nagyon nagy probléma. Persze csinálhatunk több koncertet, de annak nincs olyan "egyszeri alkalom"-hangulata. Az egy nagyobb jobb lenne, de ehhez meg nincsenek megfelelő koncerttermek Budapesten, sajnos. Bármit is csinálunk a születésnap alkalmából, szeretnénk, hogy különleges legyen.

Húsz éve játszotok, és úgy tűnik, folyamatosan népszerűek vagytok. Mi a mögöttetek álló húsz év titka?

- Mi mindenáron hosszútávon dolgozunk, de ennek nem feltétlenül van linearitása. Voltak hullámok, szünetek. Mindig kitalálunk dolgokat, amelyek inspirálnak, tele vagyunk ötletekkel, nagyon sok minden van a fejünkben, de azzal is tisztában vagyunk, hogy ez viszonylag zárt és kicsi piac, és nem szeretnénk, hogy önmagunk körül rójuk a köröket. Eddig is volt teátrum, színház, egyedi hangulatú koncertek, meg mindenféle. Sok mindent szeretnénk, de igazándiból a következő egy évet látjuk előre, azután túl sok mindent nem. Általában félévente tartunk egy zenekari megbeszélést, kiértékeljük az előző félévet, és eltervezzük a következőt.

- Olyanok vagytok, mint egy család...

- Azok is vagyunk, ez a mi kis törzsünk vagy családunk, de mindenkinek van külön élete is. A zenekar tagjaival együtt kell tudnod ülni a mikrobuszban, fontos, hogy szeresd a humorunkat. Nem elég, ha valaki csak jó zenész, emberileg is rendben kell lennie, hiszen ekkor lehet vele együtt dolgozni. Ez is fontos alappillére a hosszú távú együttműködésnek.

- Mi az, ami összetart benneteket?

- Szerintem ezzel a zenekarral nagyjából már minden megtörtént, ami megtörténhet. Vannak megoldandó feladatok, de ami összeköti a csapatot, azok a közös célok. Jó együtt muzsikálni, jó lemenni a próbaterembe, jó megdurrantani az erősítőket, jó ütni a dobot és csinálni a zajt. Aztán vannak dolgok, amiket kitalálunk, hogy mi az, amire a zenekar ráharap, vannak belső inspirációk, ez a motor.

- Úgy tűnik, sokat jelent nektek a változatosság.

- Igen, nagyon sokszor vágunk bele olyan dolgokba, amelyek elsőre nem kifizetődőek, de másodjára vagy harmadjára már megállnak a lábukon. Mindig is kísérleteztünk. Új feladatokat, új kreatív helyzeteket ötlünk ki, hogy ezek inspiráljanak bennünket. Ehhez kell egyfajta bátorság, kreativitás, amelyet nem sok zenekar akar meglépni, sokan csak a bevált dolgokat erőltetik. De az a helyzet, ha mi is ezt tennénk, akkor már lehet, hogy nem lenne zenekar. Fontos, hogy el tudjunk rugaszkodni az adott lehetőségektől, hogy megálmodjunk valami új víziót.

Tetszett? Nézd meg a többi új cikkünket is! :)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Bakács Tibor Szőke Andrásról: Őt tartom a fő csicskának. Nekem már tele a tököm azokkal, akik a pénz miatt össze-vissza hazudoznak
Augusztus közepén derült ki, hogy Szőke András filmrendező-színész csatlakozott a Gyopáros Alpár által vezetett Vidéki Digitális Polgári Körhöz.


A hírre Bakács Tibor a Facebookon reagált, majd a Blikknek is elmondta a véleményét.

Bejegyzésében több kérdést is feltett Szőkének. Arra volt kíváncsi, „egyetért-e a magyar szuverenitás feladásával az orosz hatalmi politika miatt”, illetve hogy „tetszenek-e neki Rákay Philip, mint a legtámogatottabb mozgóképes alkotó filmjei”. Azt is megkérdezte, „milyen pálinkát iszik, s mennyit”. Posztját azzal zárta: „nekem nem Dopeman, hanem Bandi lett a vezércsicska”.

Bakács szerint egy művészembernek nagyobb a felelőssége a közéletben, mint egy rappernek.

„Szőke Andrást nagyon régóta ismerem, és megkérdezném tőle a posztomban említetteket, hogy mi a véleménye azokról a dolgokról. Itt nem arról van szó, hogy melyik politikai párthoz tartozik, csak megdöbbentő volt számomra, hogy pont ő… Az a legkétségbeejtőbb gyanúm, hogy András nem gondolja, hogy ez a rendszer jó, hanem csak pénzre van szüksége. Nekem már tele a tököm azokkal, akik a pénz miatt össze-vissza hazudoznak, és mivel ő művész, ez jobban fáj, de joga van ehhez, viszont akkor nekem is jogom van ahhoz, hogy egy csicska! A legijesztőbb az lesz, hogy ha ez a Digitális Polgári Harcos Kör még egyszer eléri a győzelmet, akkor az egész magyar népre fogom ezt mondani” – mondta.

Hozzátette, körülbelül tíz éve nem tartja a kapcsolatot Szőkével, így nem emiatt romlott meg a viszonyuk.

„Őt tartom a fő csicskának az értelmiségieken belül, nem Dopemant, bár nem tudom, mennyire tanult. Meg kell értenem azt, hogy a pénz nagyobb úr mindennél, csak lassan jut el ez a tudatomig” – fogalmazott.

A Blikk kereste Szőke Andrást is, de a rendező nem kívánt nyilatkozni.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
A legjobb Guy Ritchie-film, amit nem Guy Ritchie rendezett – A Rajtakapva vicces, véres, szívvel teli és kegyetlen
Mintha a ’90-es években forgatták volna, csak most került elő: a Rekviem egy álomért, a Fekete hattyú, A pankrátor és A bálna rendezője bebizonyítja, hogy ehhez is ért.


Na, ezt nem vártuk Darren Aronofskytól! Az 56 éves direktor gyorsan nevet szerzett magának a szakmában, amikor néhány rövidfilm után 1998-ban megrendezte a Pi című agymenést, majd 2000-ben a Rekviem egy álomért című, a drog- és egyéb függőségekről szóló filmek közt alapműnek számító zseniális őrületet. Később Aronofsky olyan, főként művészi, független, de mindenképpen szerzői filmeket dobott össze, mint A forrás (2006), A pankrátor (2009), a Fekete hattyú (2010), az Anyám! (2017) vagy A bálna (2022), szóval igen, a kemény dráma műfaján belül mozgott többnyire, csak maximum megspékelte azt más zsánerek (sci-fi, fantasy, thriller, horror stb.) elemeivel. Egyetlen kivételt eddig maximum a 2014-es, nagy költségvetésű bibliai látványfilmje, a Noé jelentett, amely, bár sikeres lett a mozik kasszáinál, azért keményen megosztónak bizonyult mind a kritikusok, mind a nézők körében.

Szóval a fenti filmográfiát tekintve a Rajtakapva egyértelműen rendhagyónak, kitérőnek mondható Aronofsky pályáján belül, hiszen a filmet nézve olyan érzésünk támadhat, mintha a kilencvenes években Guy Ritchie és Quentin Tarantino együtt leforgattak volna egy filmet, ám az elveszett, és csak most, 30 évvel később került elő, s pattant fel a mozik vásznaira.

Nyilván azért is lehet ilyen benyomásunk, mivel a film cselekménye 1998-ban játszódik. De hogy Aronofsky ennyire ért a humorhoz is, azt nem sejtettük.

A Rajtakapva eredetileg Charlie Huston 2004-ben megjelent regénye, egyben a Henry Thompson-trilógia első kötete. Huston pedig abban a kivételes kegyben részesült, hogy ő maga írhatta át a könyvét forgatókönyvvé, amikor a Sony lecsapott a megfilmesítésre. Hustonnak persze volt már tapasztalata e téren is, hiszen sokat dolgozott a Powers (2015-2016) című sorozaton, valamint a Gothamen (2014-2019) is.

A sztori szerint Henry „Hank” Thompson (Austin Butler), egykori baseballjátékos egy súlyos és traumatikus baleset után lesérül, ezért kénytelen abbahagyni a sportot, jelenleg pedig egy New York-i kocsma csaposa, és bár van egy csini és határozottan jófej barátnője, Yvonne (Zoë Kravitz), végső soron nem éppen azt az életet éli, amit anno eltervezett. Egy nap a punk szomszédja, Russ (Matt Smith) rábízza Hankre a macskáját, Budot, mert neki el kell utaznia pár napra.

Amikor azonban nem sokkal később orosz maffiózók Hanken keresik Russt, majd félholtra verik, a srác gyanítani kezdi, hogy a szomszédja igen nagy bajba keveredett.

Valamit nagyon keresnek az oroszok, sőt, nemcsak ők, hanem a Puerto Ricó-iak (Bad Bunny) és egy kegyetlen hászid zsidó testvérpár (Liev Schreiber, Vincent D’Onofrio) is. Hank egyetlen reménye pedig az ügyben nyomozó detektív, Roman (Regina King).

Ennél többet nem szabad elárulni, de igazából nem is érdemes, vagy kvázi nem is lehet, annyira gubancos, fordulatos, sokrétű és káosszal teli a cselekmény, amelynek közepén akarata ellenére a boxzsákká avanzsáló Hank kerül, akit igen sokszor helyben hagynak a sztori során.

Ezért pedig nemcsak az meglepő, hogy Darren Aronofsky egy „gájricsis” vicces-véres-krimis, az alvilág furcsa figuráit mozgató filmet hozott össze, hanem az is, hogy Austin Butler végre egyáltalán nem a coolságát és a keménységét kiemelő figurát játszik.

Hanket ugyanis tényleg sokat vegzálják, ő pedig ezek hatására éppúgy reagál, ahogy egy átlagember tenné: kihívja a rendőrséget, bevallja, hogy fél, és eleinte próbál elmenekülni az őt üldözők/keresők elől. Amikor azonban igazán komolyra fordulnak a dolgok, és számára is több mint személyes üggyé válik a titokzatos kulcs által kinyitható „valami” utáni hajsza, sőt, még Russ is visszatér, végre kezdeményezővé válik, és megpróbálja rendbe hozni az életét. Persze ez sem jelenti azt, hogy mindig tudja, mit csinál…

A Rajtakapva első körben a kilencvenes évek atmoszférájával varázsolja el a nézőit: a ruhák, a kütyük, az akkori New York, sőt, még valahogy a film minősége is olyan, mintha konkrétan ’98-ban rögzítették volna mindezt – ez utóbbi Aronosfky állandó operatőre, Matthew Libatique szakértelmét dicséri. Ezután kapjuk meg a szórakoztató karaktereket, köztük olyanokat, akikért szívből tudunk szurkolni és olyanokat, akiket szívből tudunk gyűlölni. Majd egyre jobban bepörög a sztori is, de ne egy körmönfont történetre gondoljunk, már ami a karakterek döntéseit és cselekedeteit illeti, a dolgok alakulását sokkal inkább a rengeteg bénázás, véletlen, pech, avagy épp szerencse határozza meg.

Szóval Aronofskyhoz képest egy jóval könnyedebb, ugyanakkor egyáltalán nem súlytalan filmről van szó, amelynél a rendező most inkább a szórakoztatófaktort helyezte előtérbe a mondanivaló helyett. És ennek eleget is tesz.

Talán annyit lehet felróni neki, hogy néha identitászavaros, vagyis nem tudja, hogy vígjáték vagy komoly krimi akar lenni, mivel, bár a poénok folyamatosan érkeznek, a hangvétel néha olyan súyos, hogy eszünk ágában sincs nevetni, s ilyenkor kissé idegen testként löki ki a film szervezete az oda nem illő poénokat.

De ez legyen a legnagyobb baj, mivel Aronofsky profin levezényelt egy ilyen retró krimi-komédiát is, ami végig fenntartja a figyelmet, fergeteges jelenetekben bővelkedik, kiváló színészek alakítanak benne nagyot, és ami a legfontosabb, odafigyel a karaktereire, még a kevésbé fontosakra is.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
„Ha Szergejnek ajándék kell, elviszi magángéppel” – Repülős Petiről szól a Bankrupt legújabb dala
A rendszerkritikus, közéleti punkrock slágereket futószalagon szállító zenekar ismét odaszúrt egyet a hatalomnak. Premier!


„Peti szeret repülni. De nem fapadoson nyomorogva, hanem privát luxus repcsivel. Peti szereti a medvét. De nem a rendes medvét, hanem a vodkaszagú, rosszarcú, részegen lövöldöző suttyó medvét. Peti nem szereti a Nyugatot. Mi meg nem szeretjük Petit, ezért írtunk róla egy számot.”

A fenti szavakkal jellemzi a Bankrupt frontembere, Sarkadi Balázs a most debütáló, Repülős Peti című dalukat. A zenekar legutóbbi slágere, a Zebra 3 hónap alatt 140 ezres nézettséget ért el „a Zebratagadó DPK legnagyobb bánatára, és a sugárhajtással közlekedő Repülős Petitől is hasonló teljesítményt várunk el, különben bekéretjük” – teszi hozzá.

A klip szokás szerint a szövegre asszociáló filmes montázs lett, és megint készült belőle angol változat Jet Set Pete címmel, ami nem egészen same in English.

Repülős Peti:

Jet Set Pete:

Repülős Peti szeptember 12-én landol majd Spotify-on és valamennyi streaming platformon. Élőben pedig a zenekar valamennyi őszi koncertjén felcsendül majd, Budapesten először szeptember 19-én, az Akváriumban. (A folyamatosan frissülő koncertlista a Bankrupt honlapján érhető el.) A borítógrafika Vass Richárd munkája, a hangfelvétel pedig a Grenma Stúdióban készült Botlik Matyival.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Biztonsági okok miatt Budapesten forgatják a Fauda következő évadát
Az ötödik évad eredetileg Marseille-ben készült volna, de a készítők túl kockázatosnak ítélték a helyszínt. Az új részekben a Hamász támadásai és a háború eseményei is helyet kapnak.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. szeptember 05.



A Fauda ötödik évadát eredetileg Marseille-ben forgatták volna, de a készítők végül biztonsági okok miatt Budapestre hozták a produkciót – írja a Jerusalem Post az N12 izraeli csatorna alapján.

A világszerte ismert sorozat főszereplője Lior Raz, aki Avi Issacharoffal közösen alkotta meg a történetet. A legújabb évadban a Tarantino-féle Becstelen brigantykban feltűnt Mélanie Laurent is fontos szerepet kapott volna, ezért is terveztek sok jelenetet Franciaországban.

A 2023. október 7-i események után azonban Raz és Issacharoff átírták a forgatókönyvet, hogy a Hamász támadása és a háború is megjelenjen az új részekben.

A sorozat egyik sztárja, Idan Amedi, aki énekesként is ismert, a harcok kitörése után önként jelentkezett a hadseregbe. Néhány hónappal később, 2024 elején súlyos sérülésekkel került kórházba.

A Fauda új évada 2026-ban debütál az izraeli Yes csatornán, ezt követően pedig a Netflixen is látható lesz világszerte.

(via 24.hu)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk