KULT
A Rovatból

Esterházy gondolatainak nem szabad elhalványodniuk – Interjú Dés Lászlóval

A 2018-as Zsidó Művészeti Napok-bérlet egyik előadása Dés László Egy este Esterházy Péterrel című műsora lesz. Ennek kapcsán beszélgettünk a zenésszel.


Dés ezt írja az est előszavában: ,,Annak idején a fellépéseinket eleinte nagy gonddal készítettük elő, nem voltunk biztosak abban, hogy ebből lesz valami, még nem lehetett tudni, mi hogy bírunk vele, és hogy veszi a közönség, aztán az idő múlásával már csak könyvcímeket és oldalszámokat küldött át. Ennyi volt az előkészület. Nem is volt szükség többre. Bíztunk egymásban, és ez magabiztossá tett bennünket. Péter egyre jobban olvasott, én pedig megtanultam az iróniát szaxofonon. Ezt aztán több nyelven képes voltam eljátszani.”

Az Esterházy-est kapcsán beszélgettünk a zenésszel.

zsimu-fb-berlet-1200x628-v3b

– Mikor, hogyan ismerkedtetek meg, és hogyan lettetek barátok?

– Több fázisban történt. Az 1980-as évek végén volt egy Trio Stendhal nevű zenekarunk Snétberger Ferenccel és Horváth Kornéllal. Az első olyan koncertünket, amivel kiléptünk a jazzklubok keretei közül, az Egyetemi Színpadon adtuk ’88-ban. Akkor még nem voltunk ismertek, de Bachman Gábor építész, aki jó viszonyban volt Péterrel, nagy rajongója volt a Triónak, és Pétert is elhívta a koncertünkre. Ő el is jött, tetszett is neki, de akkor még nem találkoztunk, nem beszéltünk egymással.

Egy vacsorán találkoztunk először, szintén ’88-ban, Béládi Zsófiánál, a neves irodalomtörténész feleségénél, ahová szintén Bachman protezsált be minket a feleségemmel, és Péter is ott volt. A harmadik helyszín Szigliget volt, ahol együtt nyaraltunk a gyerekeinkkel. Akkor még kicsik voltak a gyerekeim, Péter gyerekei is. Délelőttönként foci volt, aminek persze Péter volt a vezéregyénisége, esténként meg dumaparti.

A szoros barátságunk 1991-ben kezdődött. Előző évben jelent meg Péter Hrabal könyve című kötete, és felkért, hogy szaxofonozzak a könyv bemutatóján.

Az apropót az adta, hogy a regényben van egy olyan vonulat, amikor Charlie Parker fölkerül a mennybe, és szaxofonozni tanítja a botfülű, tehetségtelen Úristent. Az Egyetemi Színpadon (ami akkor már nem az ELTE-n, hanem a Szerb utcában volt) léptünk fel először együtt ezzel a felolvasásos-szaxofonozós játékkal, ami teltházasra és nagyon jó hangulatúra sikerült, úgyhogy abban maradtunk: ezt csináljuk máskor is. Elkezdtük együtt járni az országot és a világot, Wiesbadentől Berlinig, Bécstől Rómáig mindenfelé felléptünk Európában, és attól fogva nagyon szoros barátság alakult ki köztünk.

Esterházy Dés fotó

– Tulajdonképpen Esterházyval kezdődött a Szó és zene sorozat?

– Igen, vele, a Szó és szaxofon című esttel kezdtem el a felolvasóestesdit, és ez így is ment sokáig, mígnem felkértek, hogy a 2010-es Zsidó Nyári Fesztiválra csináljak egy életműsorozatot. Öt koncertlehetőséget kaptam, négyet az Urániába, egyet a Dohány utcai zsinagógába. Öt olyan estet kellett produkálnom, amelyek az életművem más-más szeleteit mutatják meg, és arra gondoltam, hogy az Urániában legyen egy különleges felolvasóest, de ezúttal négy íróval.

Esterházy mellett Parti Nagy Lajossal, Spiró Györggyel és Závada Pállal. Mivel baromi jól sikerült, óriási nevetések voltak a színpadon is, a nézőtéren is, elhatároztuk, hogy megtartjuk a négyírós felállást, és Szó és zene címmel csináltunk egy nagy sorozatot a Pesti Színházban, illetve vidéken – már ahol lehetett. Vidéken nem mindenhová sikerült eljutni, ahová szerettünk volna, ugyanis az önkormányzatok többsége nem hagyta, hogy a művelődési intézményeik meghívjanak minket.

– Esterházy Péter halála után Össz-Hang címmel folytattátok.

– Péter halála után Össz-Hangra változtattuk az est címét, mert úgy éreztük, hogy nélküle ugyanazon a címen már nem tudjuk csinálni, ráadásul más helyszínen, a Katona József színházban folytattuk.

Minden esten mindannyian felolvasunk Péter írásaiból is, ragaszkodunk ahhoz, hogy ő is mindig ott legyen velünk. Össz-Hang legközelebb februárban lesz.

A Katonában egyébként van egy másik irodalmi műsorunk is, Mácsai Pállal, Fullajtár Andreával, a Radnóti és korunk, ami minden hónapban legalább egyszer megy. Erről bővebben itt olvashatsz!

– Kertész Imrét búcsúztató sírbeszédében ezt mondta Esterházy: „A temetés nemcsak arról szól, akit temetünk, hanem akik temetnek, azokról is. Rólunk. De teremt-e a koporsó egy közös mit? (…) A temetés nem a vége valaminek, hanem a kezdete. És nem az örök életre gondolok, hanem a teendőinkre, amelyeket ránk hagyott a halott. (...)” Milyen teendőket hagyott rád Esterházy Péter?

– Már életében is igazodási pont volt nekem. Nem találkoztunk naponta, de amikor nem voltunk együtt, akkor is mindig jó volt tudni, hogy ő van. Ha valami történt, arra gondoltam, mit szólna hozzá Péter, mit mondana, tenne az én helyemben. Ez tulajdonképpen így maradt, továbbra is dialogizálok vele. Azt gondolom, mindig is eléggé határozott koordinátarendszer szerint éltem az életemet, de Péter lénye, a szó minden értelmében vett hihetetlen tisztasága, a toleranciája nagyon fontos példa nekem. Az est elé ezt írtam a ZsiMü honlapjára: Ugyanúgy gondolok rá, mint eddig, és akkor jobb leszek, okosabb és tehetségesebb. Mert ha együtt voltunk, mindig ezt éreztem, és ez olyan, mint valami jótékony kábítószer, mámorossá lesz tőle az ember”.

A ZsiMü-estet is azért csinálom, hogy együtt legyünk, megidézzem őt. Péter több mint egy jelentős író: egy magatartás, viselkedési, létezési, életfilozófiai forma. Nem szólalt meg gyakran közéleti kérdésekben, de ha megszólalt, az sokunk számára ugyancsak fontos igazodási pontot jelentett.

Péternek soha semmilyen hatalma nem volt a tehetségén kívül, soha semmilyen posztot nem vállalt, mégis, ma is úgy ír róla a jobboldali sajtó, mint a magyar közélet megrontójáról. Nem bírják megemészteni, hogy bár szerintük a származásánál fogva az úgynevezett nemzeti keresztény jobboldalon kellett volna lennie, az istennek sem tartozott oda, mert az esze és a tisztessége folytán nem tartozhatott oda. Nem tudják megbocsájtani neki, hogy ahelyett, hogy a keresztény konzervatív kurzus zászlóvivője lett volna, nagyon határozottan letette a voksát a szabad gondolkodás, a liberalizmus mellett. Az ő gondolatainak nem szabad elhalványodniuk, mert a magyar társadalomnak most, amikor nem a legjobb irányba haladunk, nagyon nagy szüksége van rá.

– Szintén Kertész Imre temetésekor mondta Esterházy: ,,De hogy meghalt, hirtelen annyian ülnek az ágynak a szélén, így óhatatlanul erről is kéne mondanom valamit, de nem akarok rendet vágni az új üldögélők közt, csak megállapítom a tolongást”. Esterházy körül is tolonganak?

– Kétségtelenül sokan jelentkeztek, írogattak a halála után, és kiderült, hogy mindenkinek van róla egy személyes élménye, de ez inkább azt jelezte, hogy nagyon szerették. Az utolsó nyilvános szereplésén, a Könyvhét Vörösmarty téri megnyitóján fizikailag lehetett érezni a több ezer ember felé áradó szeretetét. Őt nem tudják megfogni, nem tudják ,,használni”, mint ahogy azt Kertész Imrével tették a Nobel-díja után, főleg az élete vége felé.

VIDEÓ: Esterházy Péter beszéde a 2016-os Ünnepi Könyvhéten

– Miket hallhatunk majd a ZsiMü Esterházy-estjén?

Vecsei H. Miklós (aki egyébként az A Pál utcai fiúkban Nemecseket játssza) kitalált egy könyvautomatát, amivel ezer forint körüli összegért hozzá lehet jutni kis zsebkönyvekhez. Meg akart jelentetni egy Esterházy-kiadványt, és felkért, hogy írjak hozzá előszót. Azt mondtam, ne adjanak most ki Esterházyt, hiszen – igaz, drágábban, de – minden könyve kapható a könyvesboltokban; sokkal izgalmasabb lenne, ha csinálnék egy válogatást, amibe a legolvasmányosabb írásait tenném. Ilyen még sosem készült.

A közönség egy része fél Péter írásaitól, mert nehéznek gondolja a posztmodern szövegeit, ezért csináltam egy Esterházy-válogatást, amihez írtam egy előszót is: csupa olyan írás van benne, amikből látszik, hogy tud ő ,,hagyományosan” is írni. Ezek természetesen ugyanolyan magas színvonalú írások, mint a többi. A ZsiMü estjén alapvetően ebből a válogatásomból fogok felolvasni. Ezt megtűzdelem majd személyes szövegekkel. A Hrabal könyvétől kezdve minden kötetéhez kötődik valamilyen személyes élményem, amit elmesélek majd, ezeken keresztül is beszélek róla, rólunk. És persze zenében reagálok is a szövegekre.

zsmn-e1460291942399

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Isztriai tengerparti hangulat a Városmajorban – különleges színházi est vár Budapesten
Igazi horvátországi tengerparti hangulat lesz a Városmajori Szabadtéri Színpadon a Zentai Magyar Kamaraszínház kiváló színészei jóvoltából!


Nem kell tehát a tomboló hőségben órákat várakozni az autópályán, hogy átéljük az Isztria hangulatát, a városmajori nézők ugyanis lírai-groteszk tengerparti társasutazáson vehetnek részt, hiszen augusztus 25-én Budapestre érkezik a Szedjetek szét!

Közel van a Vajdaság, valahogy sokaknak mégis távol: az, ami az ütemes tempóban megújuló zentai színházzal történik, feltétlenül figyelemre érdemes. A Dévai Zoltán és Mezei Kinga vezette teátrum gyorsan felkerült újra a délvidéki magyar színházak összetéveszthetetlen esztétikája iránt rajongók belső térképére. Kicsi, de erős – talán így lehetne leírni legrövidebben azt, ahogyan és ami itt történik.

Merész vállalásokból nincs hiány, és erről megbizonyosodhat az, aki ellátogat a nagy vajdasági költő, Domonkos István műveiből készült, 2024-ben bemutatott előadásra.

Aminek van előtörténete, többféle is. Egyrészt a hosszú színházi memóriával rendelkezők emlékezhetnek Mezei Kinga korai, nagy visszhangot kiváltott Via Italia-rendezésére, melyet „Domi” szövegei nyomán álmodott színpadra. Néhány éve a Zenta melletti szomszédvárban, a szabadkai Kosztolányi Dezső Színházban született meg az első Szedjetek szét, szintén Mezei rendezésében. Az egykori szereplők közül Hajdú Tamás, Mészáros Gábor és Pálfi Ervin az újragondolt változatban is részt vesz, de a színpadon látjuk még többek között a rendezőt magát, vagy a Budapestről Zentára szerződött Vilmányi Benettet is.

Domonkos István költészete alapélmény számtalan vajdasági alkotónak. A Szedjetek szét kiindulópontja A kitömött madár című regény, majd a rá néhány évre, 1971-ben publikált Kormányeltörésben című vers. Ez utóbbi jelentőségéről Keresztury Tibor irodalomtörténész így fogalmaz: „az idegenség, a magány, kitaszítottság, a nyelvvesztés, a hazához fűződő viszony, az elveszített otthon, a sehová sem tartozás... keserű himnusza ez, melynek végetérhetetlen avantgárd sodrását, áradását visszatérő motívumok strukturálják... Élő, működő, aktuális, frissnek ható matéria: éppúgy meggyőződhet erről Domonkos régi híve, ismerője, mint az, aki ezt a verset, ezt a költőt most fedezi magának fel.”

És a felfedezéshez, illetve újraismerkedéshez tökéletes matéria a zentai színház előadása. Az isztriai tengerparton vagyunk a hetvenes években, a zenészek az üdülők szórakoztatására kitartóan húzzák a talpalávalót. Közben pedig a véletlen által egymás mellé sodort, karakteres és emlékezetes figurák élővé és átélhetővé varázsolják a horvát (rém)álmot. Négy monológot hallunk, és mindnek központi témája a menni vagy maradni kérdése – Domonkos szomorú varázslata, hogy a kérdés aktualitása mit sem kopott az elmúlt négy és fél évtizedben ezen a vidéken...

Ahelyett, hogy az apró történéseknél leragadnánk, érdemes egy nagy levegőt venni, és úgy elmerülni ebben a különös világban. Aki nem szakértője a vajdasági kultúrának és gondolkodásnak, annak sem kell aggódnia, hiszen az előadás jófajta humorral mutat görbe tükröt a mindig abszurd világnak. Eljön az a pillanat is, amikor a nevetés megszakad, és minden elsötétül egy pillanatra, de a keserű valóság is szerethetővé nemesül a fináléban.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Vecsei H. Miklós az SZFE-s tanáráról: Büszke voltam rá, hogy az én farkamat fogja
A színész az Ördögkatlanon beszélt a színházi közeg visszaéléseiről vagy családja megosztottságáról. Az interjúban arról is beszélt, miért utasított vissza egy állami díjat.


Vecsei H. Miklós az Ördögkatlan fesztiválon beszélgetett Veiszer Alindával, az interjú Veiszer Patreon-oldalán jelent meg, amelyet a Telex szemlézett. A színész-rendező többek között a Nemzeti Színházhoz való szerződéséről, a családja megosztottságáról, az SZFE-s éveiről és egy visszautasított állami díjról is beszélt.

Elmondta, hogy mesterei és szakmabeli barátai közül senki nem beszélte le arról, hogy elfogadja Vidnyánszky Attila ajánlatát. A döntés előtt kikérte Jordán Tamás, Molnár Piroska, ifj. Vidnyánszky Attila és gyimesi nagymamája véleményét is. Hozzátette, hogy közülük csak

nagymamája nevezhető Orbán Viktor „véres szájú hívének”. Vecsei hangsúlyozta: ő a Nemzeti Színházban hisz, nem valamelyik igazgatójában.

A beszélgetésben arról is szó esett, hogy mennyire megosztottnak látja Magyarországot. Vecsei úgy fogalmazott: imádja az országot, de sírnia kell, milyen állapotban van. Példaként említette, hogy

a családja egyik része a Pride-on van, a másik fele pedig a nagymamájánál nézi a csíksomlyói búcsút.

Az interjúban felidézte az SZFE-n töltött éveit is. Azt mondta, hogy öt évig volt ott hallgató, és teljesen természetesnek számított, hogy egy hatvanas férfi tanár fogdosta őt, miközben instruálta. Szavai szerint:

„Sőt, még büszke is voltam rá, hogy az én farkamat fogja, és nem a másokét, mert akkor engem akar instruálni.”

Vecsei arról is beszélt, hogy az SZFE modellváltásával nem értett egyet. Éppen ebben az időszakban kapta volna meg a kormánytól a Fiatalok a Polgári Magyarországért Díjat. Írt egy levelet az akkor még államtitkár Novák Katalinnak, amelyben jelezte: a kitüntetést csak akkor veszi át, ha beszélhet vele az ügyről. „Nem válaszolt nekem Novák Katalin. És nem is fogadott. És akkor én sem fogadtam el ezt a díjat” – mondta.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Ez a férfi tényleg egy félisten élőben is – megvadult nőstényhordák ellenére is elsöprő volt Jason Momoa koncertje
A hisztérikus követelőzések ellenére sem vetkőzött, viszont felszabadultan zenélt Jason Momoa a bandájával a budapesti Akváriumban. A meglepetés-fellépő a 16 éves fia volt, aki szintén nagyon átélte a teltházas bulit.


Amióta megláttam a Trónok Harcában Khal Drogóként belovagolni Jason Momoát (akiről valljuk be, nők millióinak szintúgy a lovaglás jut eszébe), híresen elfogult lettem. Úgyhogy amikor kiderült, hogy Budapesten koncertezik a nyelvbotlásnak vagy dadaizmusnak is beillő, Öof Tatatá nevű bandájával, fél órán belül öten küldték el nekem a hírt.

2019-ben már voltam olyan koncerten, amelyen ő is ott volt, ugyanis pont a Dűne első részének budapesti forgatása alatt turnézott utoljára a Slayer. De Momoa akkor sajnos nem a küzdőtéren pogózott, mint nemrég Ozzy búcsúbuliján a Pantera riffjeire, hanem a színpad mellől élvezte a show-t.

Jól tettem, hogy fénysebességgel lecsaptam egy jegyre, mert egy nap alatt 80%-ban el is fogytak a jegyek, és utána hamar teltházas lett a buli. Nyilván rengetegen úgy voltak vele – kétségkívül én is –, hogy kit érdekel, Jason milyen zenét játszik, ha az Old McDonalds had a farm dallamára olvassa fel a telefonkönyvet, akkor is izgalmas lesz látni, hogy milyen a kisugárzása ennek a tesztoszteron-hegynek.

Amikor rákerestem a 2024-ben alakult Öof Tatatá-ra, annyit tudtam meg elöljáróban, hogy Mike Hayes énekes-gitáros és Kenny Dale dobos a két zenésztársa, és többek közt Metallica, Black Sabbath, Led Zeppelin és Jimi Hendrix feldolgozásokat adnak elő.

Erre mondjuk nekem, mint rock-metal fanatikusnak extrán fel is csillant a szemem, a műfajt nem kedvelő gruppie-k meg majd elvonatkoztatnak a zenétől, úgysem azért lesznek ott.

A késő esti klubkoncertet illetően arra számítottam, hogy csipketangákat csúzlizó csajok lepik majd el az Akvárium területét, és lesz pár Temu-köpenyes Aquaman, aki így próbál majd a helyszínen csajozni. Sokat nem tévedtem. Két órával a 22.30-ra kiírt koncert előtt már beengedték a sorokban kígyózó keménymagot: valóban volt köztük egy nagydarab kamu-Momoa, számtalan rocker, néhány Momoa-pólós rajongó, szuperhős-fan srácok, és persze zömében állig felnyomott dekoltázsú, kikent-kifent, elszánt lányok, illetve idősebb nők egyaránt. Volt, aki a párjával érkezett, de a többség csapatostul, hiú reményekkel telve portyázott.

Az Akvárium nagytermébe lejutva végtelenítetve vetíteni kezdték – az első sorokat rögtön elfoglaló rajongótábornak – a színész vodkareklámját. Amely elsőre szexinek hatott, ezredszerre már vallatásnak. Az pedig még inkább, hogy ennyi ideig kellett felfokozott hangerővel ovuláló hölgyek locsi-fecsijét hallgatnom, akik már attól önkívületben sikítottak, ha egy road bement letenni egy setilstet a földre.

Amikor végre elkezdődött a koncert, egyébként a kiírt időben, én instant hormonsokkot kaptam a belépő Jason Momoától, mert ez a férfi tényleg egy félisten élőben is. Huncut mosolygások, magabiztos közvetlenség, laza haj- és fenékrázás, gyakori közönséghez dumálás és karizmatikusság (nos, a karizma sem utolsó).

Aki pedig a – nemrég a forgatás miatt történt – szakrális szakálltalanítás miatt izgult, annak jelentem, hogy azóta kellemes borostája nőtt, amely remekül áll neki.

Maga a koncert számomra kifejezetten hangulatos és élvezetes volt, mintha egy blueskocsmában lettem volna, ahol a régi haverok előadják a kedvenc rock-metál slágereiket. Kenny jól dobolt, Mike pedig ugyan nem a legjobb énekes, viszont igazán kiváló gitáros, valamint egy tüneményes és szerethető figura. A trió néha kibővült Nakoa-Wolffal, Momoa 16 éves fiával, aki szintén az apjával együtt forgat nálunk. A srác nem csupán a szülei vonásait örökölte (bár lágyabb kivitelben, puttó angyalkás fürtökkel), hanem az apja zenei tehetségét is, mert már most jól gitározott, és látványosan élvezte a reflektorfényt, szinte fürdőzött a sikerben.

Az apja-fia páros még vokálozott is egyet közös mikrofonba a Rebel Yell alatt. A közönség láthatóan nem tudta értékelni a jammelős blues-részeket és a keményebb metálszekciót sem, csak a populárisabb slágerekre indult be az éneklés, mint amilyen a Red Hot-féle Can’t stop meg a Zombie vagy a Purple Rain.

A buli közben azonban egyre inkább szégyelltem, hogy nő vagyok, annyi lealjasodást láttam és hallottam. Ennyi malacvisítás konkrétan a vágóhídon nincs. Hol hörögve skandálták a családjuktól elszabadult asszonyok, hogy „Shirt off! Shirt off!”, hol magyarul vinnyogták, hogy „Rajtad van a póló, mi van veled?!" vagy "Aquaman gyere ide!". Volt momoás felnőttszínező is valaki kezében (na jó, az nekem is megvan), és egy molinón az első sorban a "Can I have a dickpic?" állt.

A koncert közepén majdnem agyontaposott-rúgott két ittas hölgyemény, hogy egy méterrel közelebb lássák az idoljukat. A (velem is) durván verekedő, megvadult egyedet végül a szekus szedte ki a sorból. Mintha egy nagyszabású lánybúcsún lettem volna – nem csoda, hogy Momoa végül nem vette le a trikóját, becsültem is érte, hiszen nem chippendale műsorral érkezett.

Az éjjel fénypontjaként még a dobverőt is elkaptam a végén, pedig én nem is nyúltam utána, mint száz másik kéz, csak hallottam, hogy a földön koppan, és pont be tudtam slisszolni a lábak közé, hogy felvegyem.

És az a harci helyzet, hogy Momoa és az egész bandája rendkívül szimpatikus és megnyerő volt a műsor alatt. Pedig én tényleg szerettem volna fogást találni ezen a pasin. De nem sikerült - sajnos semmilyen értelemben.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Tóth Gabi: kimegyek mindjárt, azt kint valakit agyonverek – A Megasztár előzetese szerint bőven lesz feszültség a tehetségkutatóban
Herceg Erika könnyeit törli, Curtis kiakad és káromkodik, Marics Peti pedig kiabálni kezd.


Hamarosan érkezik a Megasztár idei évada. A csatorna egy előzetest is megosztott, melyből kiderül, hogy bőven lesznek megint feszültségek, sértődések, könnyek.

A műsorban új mesterek is érkeznek. A zsűri tagjai: Tóth Gabi, Herceg Erika, Curtis és Marics Peti. Ördög Nóra pedig új társat kap a műsorvezetéshez, Till Attila helyett Szépréthy Roland lesz a partnere.

VIDEÓ: A Megasztár beharangozója


Link másolása
KÖVESS MINKET: