KULT
A Rovatból

Erotika és játékosság - Budapesten a pop art legnagyobbjai

Andy Warhol és Roy Lichtenstein a Ludwigban, nektek sem szabad kihagyni! Mutatjuk, mi vár rátok!


Jó hír a pop art műfaj kedvelőinek: a Ludwig múzeumok legnépszerűbb anyaga, a pop art korszakot bemutató gyűjtemény végre Budapestre is megérkezett. A tárlatot azonban csak akkor nézzétek meg, ha nem vagytok túl szemérmesek. A kiállított művek között ugyanis jócskán akadnak arcpirítóan erotikus tartalmú alkotások.

popart_roland_07

A múzeum igazgatója az év kiállításának nevezte a Ludwig Goes Pop + The East Side Story című tárlatot. Nem is csoda, hiszen a kiállítás az amerikai irányzat mellett egyedülálló módon mutatja be az egész nemzetközi pop artot. Az anyag Budapesten kiegészült a korszak magyar és kelet-európai alkotóinak műveivel is. Láthatjátok többek közt Konkoly Gyula, Lakner László és Keserü Ilona munkáit, de

olyan híres művészek alkotásait is megcsodálhatjátok, mint Andy Warhol, vagy Roy Lichtenstein.

hh

popart_roland_01

Mi az a pop art?

A pop art egy 20. századi képzőművészeti irányzat, ami szó szerint is népszerű, hiszen a neve a popular, azaz “népszerű” szó rövidítéséből keletkezett. A pop-art művészek valóságos tárgyakat vesznek át változtatás nélkül. Újra előállítják a pontos másukat, ám gyakran eredeti rendeltetésüktől eltérő helyzetbe teszik őket. A pop-art lényegét Robert Rauschenberg amerikai művész fejtette ki:

„Nem akarom, hogy a kép olyan legyen, amilyen nincs. Szerintem a kép valódibb, ha a valós világ részeiből készül.”

Miért olyan népszerű a pop art stílus?

A pop art népszerűsége abban rejlik, hogy alkotásai - az elvont absztrakció után - ismerősek és látszólag könnyen értelmezhetőek voltak a nézők számára. A pop-art ugyanis a popkultúra termékeiből merít, ami a mindennapi életünkben is nagy szerepet játszik. Ha a pop art művész tájképet fest, akkor azon van például egy benzinkút. Ha csendéletet, azon konzerv, és Coca-Cola, az emberi alakok pedig általában filmsztárok, pop-énekesek, vagy a modern világ tévéből, képregényből jól ismert hősei.

A kiállítás kurátorai ugyanakkor többször is hangsúlyozták, hogy a pop art stílus kelet-európai irányvonalának definiálása korántsem egyértelmű. A kelet-európai művészeknél ugyanis gyakran párhuzamosan futott a pop art és más stílusok gyakorlása. E stílusok tehát egy-egy életművön belül is gyakran keveredtek.

A szervezők igyekeztek úgy összeállítani a tárlat anyagát, hogy az egyes alkotások egymásra is reflektáljanak. Ilyen például a piros fal, ahol különböző művészek dominánsan piros színű pop art munkáit helyezték egymás mellé.

popart_roland_02

A pop art az első olyan irányzat volt, ami a hétköznapi kultúra banalitását emelte a művészetbe. Ilyen formán tárgyiasította a nőt és magát a szexet is. Ez a központi témája annak a kiállítótérnek, ahol többek közt viszont láthatjátok Marilyn Monroe száját Joe Tilson Ízlelés, című alkotásán, vagy megnézhetitek Keserű Ilona Forma című domborművét, ami - az itt elhelyezett munkákhoz hasonlóan - szintén

erőteljes erotikus töltettel bír.

popart_roland_43

popart_roland_14

popart_roland_12

A kiállítás minden terme egy-egy ott elhelyezett jellemző alkotásról kapta a nevét. A Room of love, azaz Szerelem szobában kiállított alkotások is a szerelem tárgyiasítását jelképezik. Többek közt a szoba közepére elhelyezett névadó installáció is.

popart_roland_17

Sokszor ugyan

nem lehet eldönteni, hogy pop art a hétköznapi tárgyak ábrázolásával ünnepli, vagy kritizálja-e a fogyasztói társadalmat.

Az azonban biztos, hogy az embert körülvevő tárgyak felnagyításával fordulatot hozott a művészet történetébe. A Tárgyak számlálása nevű teremben szembesülhettek leginkább azzal, mennyire hangsúlyozza a pop art a tárgyszerűséget. Mintha csak valakinek a háztartásába csöppennétek: Fehérneműs pult, Miska kancsó, konyha részlet.

popart_roland_09

popart_roland_40

A kiállítás talán legizgalmasabb része a Miki Egér- és a Fegyvermúzeumok, ahol egy-egy barlangszerű kiállítótérben nézhetitek meg a pop art legjavát.

popart_roland_26

popart_roland_28

A stilizált pisztoly alaprajzú kiállítótér vezet át egy borúsabb témájához. A vietnami háború, és úgy általában a háború mint téma nem csak a nyugati hanem a magyar pop art művészek munkáiban is visszaköszön. A kiállítás külön termet szentel az 68-as eseményeknek. A párizsi diáklázadások ugyanis szintén sok pop art művészt megihlettek. Népszerű témája volt a pop art művészeinek az űrkutatás is. Hiszen erre az időszakára tehető az, hogy a különböző országok a Holdra szállás elsőbbségéért versengtek.

popart_roland_36

A pop art nem csak a formák egyszerűsítésével és az alapszínek kiemelésével operál. E művészek hangsúlyosan használják a montázs és újságkivágás technikáját is. Remek példa erre az a terem, amit jellemzően az újság, mint téma köré rendeztek be.

popart_roland_38

Ha felkeltette az érdeklődéseteket ez az ajánló, a Ludwig Goes Pop + The East Side Story című kiállítást jauár 3-ig ti is megnézhetitek a Ludwig Múzeumban.

A Ludwig Goes Pop + The East Side Story kiállítás

ideje: 2015. október 9. - 2016. január 3.

helye: Ludwig múzeum

Részletek a múzeum honlapján.

Ha érdekesnek találtad a hírt, oszd meg barátaiddal is!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Tragédia a Netflix velencei forgatásán: a stáb szeme láttára meghalt a sikersorozat rendezőasszisztense
Diego Borella az Emily Párizsban ötödik évadának munkálatai közben esett össze. Az orvosok a Hotel Danieli épületébe siettek, de már nem tudták megmenteni a 47 éves rendezőasszisztenst.


Tragikus esemény árnyékolta be az Emily Párizsban forgatását Velencében: váratlanul elhunyt Diego Borella, a Netflix népszerű sorozatának rendezőasszisztense.

A Daily Mail beszámolója szerint az ötödik évad utolsó jeleneteinek felvétele zajlott a lagúnák városában, amikor Borella a stáb jelenlétében összeesett.

A La Repubblica információi szerint

az orvosok csütörtök este, 7 óra körül érkeztek a történelmi Hotel Danieli épületébe, de már nem tudták megmenteni az életét.

A rendezőasszisztens mindössze 47 éves volt. A hírek szerint halálát valószínűleg szívroham okozta.

A tragédia után a forgatást ideiglenesen felfüggesztették. Az ötödik évad velencei jeleneteit augusztus 15-én kezdték rögzíteni, és eredetileg hétfőn fejezték volna be a munkát.

Diego Borella 1978-ban született Velencében. Elismerést szerzett rendezőként és íróként, tanulmányait Rómában, Londonban és New Yorkban folytatta. Közösségi oldalain meséket, haikukat és színdarabokat is megosztott.

(via Femina)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Tóth Gabi: kimegyek mindjárt, azt kint valakit agyonverek – A Megasztár előzetese szerint bőven lesz feszültség a tehetségkutatóban
Herceg Erika könnyeit törli, Curtis kiakad és káromkodik, Marics Peti pedig kiabálni kezd.


Hamarosan érkezik a Megasztár idei évada. A csatorna egy előzetest is megosztott, melyből kiderül, hogy bőven lesznek megint feszültségek, sértődések, könnyek.

A műsorban új mesterek is érkeznek. A zsűri tagjai: Tóth Gabi, Herceg Erika, Curtis és Marics Peti. Ördög Nóra pedig új társat kap a műsorvezetéshez, Till Attila helyett Szépréthy Roland lesz a partnere.

VIDEÓ: A Megasztár beharangozója


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Fotók: Káprázatos légi parádéval ünnepelte a honvédség augusztus 20-át
A bemutatón nemcsak a jól ismert régi helikopterek, hanem vadonatúj harci és szállító gépek is feltűntek, amelyek most először repültek a főváros felett.


Budapest felett idén is látványos légi parádéval ünnepelte Szent István napját a Magyar Honvédség. A programban minden olyan repülő eszköz bemutatkozott, amely a honvédség birtokában van, köztük vadonatúj harci és szállító gépek is, amelyek most először tűntek fel a főváros felett.

Az érdeklődők a bemutatón láthatták

a már jól ismert MI–17 és MI–24 helikoptereket, de a legújabb H145M és H225M típusok is feltűntek.

Az eseményen készült fotóinkat itt tudjátok megnézni (kattintás után galéria nyílik):


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
A romantikus komédia, ami se nem vicces, se nem romantikus, de épp ettől lesz jobb és több – Kritika a Többesélyes szerelemről
Mondd, te kit választanál? A dúsgazdag, magas, jóképű és sármos üzletembert, vagy a csóró, magas, jóképű, sikertelen színész exedet? Itt a szerelem ötven árnyalata!


Celine Song nevét 2023 januárjában kezdte hajtogatni szinte mindenki az amerikai filmes körökben, amikor első filmjét, az Előző életeket bemutatták a Sundance Filmfesztiválon. Nem véletlenül, hiszen egy csodás alkotásról volt/van szó, amelyben két dél-koreai gyerekkori jó barát (talán több is annál), a Föld két legtávolabbi pontjára kerül, majd felnőttként újra felveszik a kapcsolatot, és maguk sem gondolják, hogy ez milyen érzelmeket ébreszt bennük.

A film átfesztiválozta a világot, majd 2024 januárjában végül a magyar mozikba is befutott (igaz, 2023 szeptemberében már el lehetett csípni a CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztiválon), nem sokkal később pedig két Oscar-díjra is jelölték, a legjobb film és a legjobb eredeti forgatókönyv kategóriáiban.

S hogy mi volt az Előző életek titka? Minden bizonnyal a benne rejlő őszinteség, hitelesség és emberiesség. Egy apró és érzékeny, sokszor szavak nélkül is sokatmondó alkotásról van szó, amellyel a dél-koreai Celine Song számára megnyíltak Hollywood kapui. Ő pedig rendesen betrappolt rajtuk. A következő filmjéhez ugyanis már olyan álomgyári nagyágyúkat sikerült megnyerni, mint Anastasia Steele, A mandalóri és Amerika Kapitány, vagyis Dakota Johnson, Pedro Pascal és Chris Evans.

Ha pedig az Előző életek egyik fő erénye az őszinteség volt, akkor ezt Song a Többesélyes szerelemmel rendesen kimaxolta. Talán túl is tolta… De hogyan lehet túltolni az őszinteséget? Nos, a sztori szerint a sikertelen színésznőből sikeres házasságközvetítővé vált Lucy Mason (Dakota Johnson) „örök szingliként” azt állítja, hogy vagy egyedül fog meghalni, vagy egy gazdag férfihoz megy feleségül. A szakmai sikerei ellenére Lucyt azonban egyre inkább frusztrálják ügyfelei irreális elvárásai. Részt vesz egy korábbi kliense esküvőjén, ahol megismerkedik a tehetős befektetővel, Harryvel (Pedro Pascal), aki élénk érdeklődést mutat iránta, de Lucy elutasítja, s azt javasolja, inkább legyen a cége ügyfele, hiszen ő lenne a legkapósabb férfi.

Lucy az esküvőn ráadásul váratlanul találkozik az exével, Johnnal (Chris Evans) is, aki éppen felszolgál a násznépnek, és továbbra is várja, hogy befusson színészként. Felelevenítik a közös múltjukat, amely az anyagi nehézségeik miatt ért véget.

Hősnőnk tehát nehéz helyzetbe kerül: választania kell a jóképű, sármos és mocskosul gazdag Harry, vagy a szintén jóképű, de csóró John között.

A Többesélyes szerelem magyar címe nyilvánvalóan a sztori romkomos oldalára utal, s ezzel próbálja becsábítani a nézőket a mozikba. Az eredeti cím, a Materialists (Materialisták) azonban már jóval őszintébb, hiszen Celine Song filmje egyrészt nem vígjáték, másrészt, ha lehet ilyen jelzővel illetni, akkor inkább antiromantikus film. A főhősnő ugyanis meg van győződve róla, hogy a házasság egy kölcsönösen gyümölcsöző üzlet két fél között, és a boldogságot az anyagi biztonság hozza el (persze az sem baj, ha a férfi jól néz ki, magas, és korban is stimmel).

Mert passzolhat egymáshoz bármennyire két ember, ha nincs elég pénz a közös életükre, az csak vitákat, veszekedéseket generál, szóval a szerelem nem elég a teljes boldogsághoz.

Song filmje tehát minden, csak nem a klasszikus hollywoodi értelemben vett romantikus film. Inkább megöli a romantikát.

Aztán persze a két férfi közt tipródó Lucy is kezdi felfogni, hogy nem lehet mindent matekkal megoldani, de addira a Többesélyes szerelem már elvesztette a szimpla romkomra izguló közönsége érdeklődését. Épp ezért is számít bátor vállalkozásnak: nem azt kapjuk, amit várunk tőle, és nem biztos, hogy örülünk annak, amit kapunk, de az biztos, hogy el fogunk gondolkodni rajta.

A film első fele épp ezért erősebb is, mivel abban kapjuk az arcunkba ezt a hollywoodi csöpögős romantikát kíméletlenül ledózeroló őszinteséget, a második felére már inkább kezd a cselekmény olyan irányt venni, mint ami ellen korábban oly ékesen felszólalt.

Azért így is távol áll a giccstől, csupán Song megijedt kissé a saját felvetésétől és a nézők teljes elidegenítésétől. Persze ezzel sincs semmi baj, hiszen a Többesélyes szerelem így is emlékezetesebb, mint a műfajbeli átlagos limonádék, és savanyúbb azoknál, mivel jóval több citromot facsartak bele.

E film kapcsán azonban már nem lehet elmondani, hogy szavak nélkül is sokatmondó lenne, annyi benne a szövegelés, és bizony épp ennyivel marad el az Előző életektől. Song első rendezésében a karakterek minden gondolatával és érzelmi vívódásával tisztában voltunk az apró rezdüléseikből, az egymásra nézéseikből, a ki nem mondott szavaikból. A Többesélyes szerelem azonban mindent kimond, sokszor. A kevesebb több lett volna.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk