Erőszak a középkorban - Összeszorított combokkal néztük Matt Damon és Ben Affleck új filmjét
Ha egyetlen filmet választhatsz most a moziban, ez legyen az. Ridley Scott veterán rendezőt nem kell bemutatni, ha mégis kéne, ezzel a négy filmcímmel tenném: A nyolcadik utas: a Halál, Szárnyas fejvadász, Thelma és Louise, Gladiátor. Négyszeres Oscar-jelölt.
Most egy olyan filmet csinált, amiről egyszerre jutott eszembe Thelma és Louise, a két, a hímsoviniszta világban önmagát kereső, ámokfutó barátnő és a Gladiátor. Mindét filmje klasszikus mára, Az utolsó párbaj is remélem, az lesz. Én elbeszélési technika szempontból máris felvenném filmes kurzusok programjába az elemzését.
Viszonylag ritkán adatik meg nekem, hogy ne tudjak sokat egy filmről előre. Az utolsó párbajt ameddig ment, eltartottam magamtól, mert tapasztalatom szerint az egyik legnagyobb nézői élmény akkor születik, amikor egy nagyon jó filmet úgy látunk, hogy SEMMIT nem tudunk róla. Ha véletlenül nem láttátok a trailert, ne nézzétek meg, csak nézzétek meg a filmet. Nem is mesélem el a sztorit.
A női megaláztatás sok oldalát ilyen cizelláltan és a problémában igazán elmélyülten kevesen elemezték még ki.
A középkorban játszódik, amit Ridley Scott tényleg úgy mutat meg, hogy elhisszük, ott vagyunk: a saras piactereken, a gyertyás csillárok között, a betegségekkel, háborúval, kosszal és istenfélelemmel terhelt és megáldott korban. Minden kockája autentikus, nem díszletszerű.
Affleck arrogáns, erkölcstelen földesúr, akinek még nézni is élvezet a pofavágásait, Damon az elkeseredett, görcsösen harcias lovag, akit ilyen jónak régen láttam.
Driver zseni, ő nem is okozott meglepetést, Comer pedig, a történet mértani középpontja, fantasztikusan játszik a történetszálakkal és a szerepe nyújtotta lehetőségekkel. Megalázott asszony vagy kihívó nő, aki a végzetébe fut? Scott elegánsan oszt igazságot, egyetlen felvillanó szóval a fejezetfeliratozásnál, és a nő történetével, ami magáért beszél.
Megtörtént események alapján készült Az utolsó párbaj. Az elbeszélőtechnikai csavart sem árulom el, hátha nem tudjátok. Magáért beszél Scott és a forgatókönyvírók dramaturgiai döntése. A szkriptért pedig az a Matt Damon és Ben Affleck felel - egy női forgatókönyvíróval, Nicole Holofcenerrel együtt - , akik Hollywoodba a Good Will Huntinggal robbantak be anno, és annak fantasztikus forgatókönyvével, amit szintén tanítani lehet. Hát most még magasabbra tették a lécet.
Véres, kegyetlen és önmagunkkal, kisszerűségeinkkel, egónkkal és magunknak mondott hazugságainkkal szembesít Az utolsó párbaj, ami még sokáig kísért a gondolatainkban, ha megnéztük. Onnan tudom, hogy zsigerileg hat, hogy minden erőszakjelenetnél automatikusan összeszorítottam a combjaimat. És szerintem nem én vagyok az egyetlen nő, aki így nézte.