KULT
A Rovatból

Emmy-jelölések: tarol a Westworld és a Saturday Night Live

A Trónok harcát viszont nem jelölhették, mert idén túl későn kezdődk az évad.

Link másolása

Az amerikai televíziós akadémia csütörtökön hozta nyilvánosságra a 69. Emmy-díj jelöltjeinek listáját. A Westworld című sci-fi sorozat és a Saturday Night Live című szórakoztató műsor kapta a legtöbb, 22 jelölést idén a legrangosabb amerikai televíziós elismerésre, az Emmy-díjra.

A Westworld alapkoncepciója szerint egy modern típusú élményparkban a vadnyugat világába csöppenhetnek bele az arra befizetők. A mesterséges terepen szereplők is fogadják őket, akik nem hús-vér emberek, hanem androidok, és igen, ahogy az sejthető, már az első epizódtól megérezzük a "robotok feltámadása"-stílt. Ám nagyjából a kilencedik rész felé haladva már annyira sok, egymással egyelőre semmi összefüggést nem mutató történetszállal van dolgunk, hogy - mint azt évadzáró kritikánkban is írtuk - úgy éreztük, a sorozat egy kissé átesik a ló túloldalára. Az első évad utolsó részével aztán elvarrnak minden szálat, csattanók ropognak egymás után, mint a puskák, és még Anthony Hopkins-szal is olyan történik, amit sokan nem vártunk. A folytatás 2018-ban érkezik.

Az évek óta listavezető Trónok harca című fantasy idén nem volt jelölhető, mert az új évad túl későn kezdődik. Tavaly 23, tavalyelőtt 24, előtte 19 jelölést kapott a világszerte népszerű széria.

A legjobb drámasorozatok mezőnyébe idén a Westworld mellett a Stranger Things és a Viszály került be 18-18 jelöléssel, a vígjátékszériák mezőnyét Az alelnök vezeti 17-tel.

A Stranger Things számunkra az év egyik legnagyobb meglepetését okozta: a teljes évad izgalomban tart,

körmünket rágva várhatjuk a folytatást minden egyes epizód végén. Ebben a cikkünkben ki is fejtjük, miért. Ebben a Stranger Thing mellett az év nagy dobásának ismét csak a Westworld-öt ítéltük - habár, csak hogy még egy gondolatot megosszunk a nagyszabású vadnyugatos sci-firől, sokan úgy vélik, a Lost sorsára fog jutni, azaz zseniális indulás után gyorsan kifáradva hanyatlásnak indul.

w

Evan Rachel Wood a Westworldben

Az Emmy-jelölésen a szórakoztató műsorok között versengő Saturday Night Live 22 jelölésében a szaklapok szerint közrejátszott az évad számtalan tréfája, amely az elnökválasztási kampányra utalt.

zzz

Részlet a Saturday Night Live-ból

A drámasorozatok színésznői közül Claire Foy (The Crown), Elisabeth Moss (A szolgálólány meséje), Robin Wright (Kártyavár), az Oscar-díjas Viola Davis (Hogyan ússzunk meg egy gyilkosságot), Keri Russel (Foglalkozásuk: amerikai) és Evan Rachel Wood (Westworld) verseng a díjért, a férfiak közül Sterling K. Brown, Milo Ventimiglia (Rólunk szól), Anthony Hopkins (Westworld), Bob Odenkirk (Foglalkozása: amerikai), Liev Schreiber (Ray Donovan) és Kevin Spacey (Kártyavár) esélyes.

h

Kevin Spacey a Kártyavárban

A vígjátéksorozatok színésznői közül Ellie Kempert (Unbreakable Kimmy Schmidt), Allison Janney (Anyák gyöngye), Julia Louis-Dreyfus (Az alelnök), Tracee Ellis Ross (Black-ish), Lily Tomlin vagy Jane Fonda (Grace and Frankie) kaphatja az elismerést, a férfiaknál Anthony Anderson (Black-ish), Aziz Ansari (Master of None), Zach Galifianakis (Baskets), Donald Glover (Atlanta), William H. Macy (Shameless - Szégyentelenek) és Jeffrey Tambor (Transparent) az esélyes.

A magunk részéről a masszív alkoholista, felelőtlen apát, Frank Gallaghert alakító William H. Macy-nek drukkolunk a legjobban. Aki belenézett már valaha a Szégyentelenekbe, az érteni fogja, miért.

A színész valami bámulatos alakítással hozza a cseppet sem példaértékű figurát: mérhetetlen önzésével és számító hozzáállásával egyik alkalommal olyan dühöt és ellenszenvet vált ki belőlünk, hogy felordítani lenne kedvünk a tévé előtt, ám amikor a halállal küzdve esik ágynak, döbbenten vesszük észre, hogy valahol mégis szánalmat érzünk iránta, és van valami a velejéig romlott személyében, ami miatt érthetetlen módon mégsem akarunk megválni tőle. Röviden: folyamatos érzelmi hullámvasútra kényszerít minket a figurája, ahogy az egész sorozat is kettős: alapvetően tele van humorral és görbe tükörrel, mégis szívszorító, ha belegondolunk, mennyi de mennyi valóságalapja van a Szégyenteleneknek.

1200

William H. Macy a Szégyentelenekben

Az Emmy-díjakat idén szeptember 17-én adják át, a gálát a Los Angeles-i Microsoft Színházban tartják.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk