KULT

Eltitkolt képek az '56-os forradalomról

Mi már megnéztük a rejtélyes alkotásokat a Nemzeti Múzeum csütörtökön nyílt tárlatán. Mutatjuk, mi vár rád!

Link másolása

Eltitkolt alkotásokat és eddig be nem mutatott műveket láthatunk a Magyar Nemzeti Múzeum új tárlatán, ami a forradalom 60. évfordulójának állít emléket. A Rejt/Jel/Képek ’56 – A forradalom titkos művészete című új időszaki kiállításon mi már megnézhettük az eltitkolt képeket. Mutatjuk mi vár rád.

A kiállítás érdekessége, hogy az alapvetően történeti múzeum képzőművészeti alkotásokon keresztül mutatja be az '56-os forradalom eseményeit. Ugyanakkor a látványos tárlat elgondolkodtató installációi által szinte mi is a forradalom napjaiban érezhettük magunkat:

minden teremben lövésnyomok, lyukas zászlók, macskakövek, utazóládák, szögesdrót, falfirkák és más ‘56-os jelképek vettek körül bennünket.IMG_0108k

IMG_0193kIMG_0195k

A kiállítás azonban nem csak a kor szellemét és következményeit érzékelteti, hanem a hazugságokkal is szembesített bennünket. Az 56-os forradalom alatt ugyanis számtalan hazug szimbólum bukott meg.

Jó példa erre a Sztálin szobor ledöntése is, ami sok művészt megihletett. Ráadásul a kiállításon a ledöntött Sztálin-szobor talán legnagyobb méretű fennmaradt darabját is megnézhettük, és a szobor kezének különleges történetét is megismerhettük.

A Sztálin-szobor kezének története

A szobor e darabját Pécsi Sándor a híres színész kapta meg a szobordöntőktől. A színész, amikor megtudta, hogy darabolják a szobrot, autójával a helyszínre sietett, és megkérte a forradalmárokat, hogy adjanak neki egy darabot. Valószínűleg népszerűsége miatt egy egész kézfejet kapott. Ez egyébként a legnagyobb egyben maradt ismert rész a szoborból. Pécsi éveken át a kertjében őrizte, ám halála után családja elásta a kertben. A szobordarab csak 1986-ban került elő, ekkor vásárolta meg a múzeum.

IMG_0100kIMG_0244k

Az ’56-ban készült rajzait, festményeit sok alkotó titokban tartotta a forradalom bukása után, a megtorlás éveiben egészen a rendszerváltásig. Görgényi István mintegy 60 ilyen témájú képe tökéletes példa a megtorlás árnyékában rejtőzködő művekre.

Görgényi ugyanis csendéletekké festette át e képeit, amelyek így vészelték át az időszakot.

Az eredeti alkotások csak jóval később bukkantak felszínre egy restaurálás során.

Megnéztük Borsos Miklós grafikáit is, amelyek csak halála után, véletlenül kerültek elő hagyatékából. Illetve megcsodáltuk Amberg József egy egész falat beborító sorozatát is.

Amberg megdöbbentő minőségben dokumentálta a harcok által sújtott városrészeket.

A kor más művészeihez hasonlóan a forradalom veszélyes utcáin készítette grafikáit, majd otthon akvarellbe öntötte a képeket.IMG_0166k

Amberg József alkotásaiIMG_0313k

Kondor Béla alkotásai

A falakon olyan híres művészek kapcsolódó munkáit is megnézhettük, mint Kondor Béla és Szalay Lajos, akiről még Picasso is elismerően nyilatkozott.

A kiállítás egyik legnagyobb büszkesége azonban egy Marc Chagall kép, a művész egyetlen ‘56-os témájú grafikája.IMG_0311k

Szalay Lajos alkotásaiIMG_0261k

Marc Chagall alkotásaIMG_0233k

Pleidell József alkotása

A tárlaton teremről teremre sétálva csodálhattuk meg először a forradalom első napjai, majd a szabadságharc ihlette képeket. Ezek közül talán a legemblematikusabb alkotás, Pleidell József festőművész “Esküszünk, hogy rabok tovább nem leszünk!...” feliratú litográfiája, amelyet a Petőfi téri tízezrek október 23. estéjén esküre emelt keze ihletett.

Ugyanakkor megjelennek a kiállításon a forradalom utáni diktatúrát támogató művészek alkotásai is, amelyek főként akasztott, "mártíromságot" szenvedett államvédelmi fegyvereseket ábrázolnak.IMG_0183kIMG_0207kIMG_0114k

Légrády Sándor tervein keresztül izgalmas volt megfigyelni, hogyan alakult ki a Magyar Népköztársaság új címere. Mint megtudtuk, már a tervezés körülményei is rendhagyók, ugyanakkor a korra jellemzők voltak: Légrádyt 1957-ben bízták meg a kádárista vezetés címerének megrajzolásával, és öt napon keresztül tartották bezárva, amíg megszületett a végső verzió. A művész egyes munkáin azonban szerepel az 1956-os dátum is, ami a kiállítás kurátora szerint a grafikus fricskája is lehetett a berendezkedő hatalommal szemben.

A termeken áthaladva egy kulcslyukon át érkeztünk el a Kádár-korszak 60-as éveibe. A terem közepén egy sakktáblán Kádár János groteszk dolgozószobája szimbolizálta ezt a félelemmel teli történelmi időszakot.

A kiállítás utolsó részében pedig már a korszakra érkezett reflexiókat nézhettük meg. Többek között az 301-es parcella 1989-es emlékműpályázatára beérkezett makettjeit, valamint a forradalom 50. évfordulója előtt tisztelgő 2006-os plakátpályázat alkotásait.IMG_0303k

IMG_0300kIMG_0319k

Ez a tárlat nem csak azért különleges, mert bemutatja a forradalom és azt azt követő időszak titkos művészetét, hanem azért is ajánljuk, mert

az installációkon keresztül szinte te magad is 1956-os események napjaiban érezheted magad.

Ha nyitott vagy a képzőművészetre és a képek nézegetése mellett át is szeretnéd érezni a forradalom és az azt követő diktatúra légkörét, mindenképp látogasd meg ezt az új időszaki kiállítását november 13-ig.

Jegyárakról, nyitva tartásról és egyéb részletekről a Magyar Nemzeti Múzeum honlapján tájékozódhatsz.

Ha felkeltette az érdeklődésedet az ajánló, oszd meg ezt a cikket másokkal is!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Kórházba került Jordán Tamás
A Nemzet Színésze mindenkit megnyugtatott: a probléma gyógyítható és szerencsére nem is súlyos. Hamarosan újra színpadra is áll.

Link másolása

Kórházi kezelésre szorul Jordán Tamás. A Nemzet Színésze azonban a Blikknek azt mondta, hogy már sokkal jobban van, és hamarosan újra színpadra áll.

Jordán eddig szinte minden nemzet színésze választáson részt vett. A Blikk szerint ezért is volt feltűnő, hogy nem volt ott május 3-án a Nemzeti Színházban, amikor a testület Kulka Jánosnak szavazta meg a címet.

„Kórházba kerültem egy kisebb beavatkozás miatt, amiről bővebben nem szeretnék beszélni. Annyit viszont mindenki megnyugtatására elárulhatok, hogy nem baleset ért, a probléma gyógyítható és szerencsére nem is súlyos. Hála Istennek, már sokkal jobban vagyok. Ha minden jól megy, vasárnap már otthon lehetek, hamarosan pedig újra színpadra állhatok”

- mondta a lapnak Jordán Tamás. Mint kiderült, a színésznek már egy április végi előadását is le kellett mondania.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
„Úgy látom magam, mint a Titanic zenekara” – Pályaelhagyó és maradó tanárok mesélték el történeteiket egy rendhagyó színdarabban
A Stereo Akt alkotócsoport darabjában összesen 11 volt vagy jelenlegi pedagógus szólalt meg, a végén pedig a közönség bevonásával ötleteltek arról, hogyan lehetne jobbá tenni az oktatást.

Link másolása

„2023. november 30. óta nem vagyok többé tanár, legalábbis a jog szerint. De a mai napig teljesen idegennek hat ez a félmondat: pont annyira képtelenül hangzik, mintha azt mondanám, nem vagyok többé anya, vagy nem vagyok többé ember.”

„2019 februárjában mondtam fel. Másnap elköszöntem édesanyámtól, akinél addig laktam, mert a keresetem egészét elvitte volna egy albérlet plusz az étkezés ára.

Budapestre költöztem, elmentem egy személyes interjúra, ahol elém tettek egy szerződést a tanári fizetésem háromszorosáért. Még olvasgattam a papírokat, amikor felhívott egy másik hely, és amikor elmondtam, hol vagyok, a korábbi bérem négyszeresét ajánlották.”

„Alapvetően minden rendben. Aztán egyszer csak meglátod a Facebookon, hogy a szintén felmondott magyartanár ismerősöd és szépséges Szabó Magda-verset posztol, és hirtelen kiesik a laptop a kezedből. Nem kellene neki folyamatosan versek és gyerekek között lennie? És az hogy lehet, hogy a legbölcsebb, legkorrektebb töritanár szoftvertesztelést tanul?”

A kőbányai Wesley János Általános Iskola egyik tantermében ezúttal felnőttek ülnek – némán, komor arccal hallgatják a hangszóróból visszhangzó mondatokat.

A Stereo Akt csapata a Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében vitte (rendhagyó) színpadra a Miután felmondtam / Miután maradtam című darabot, amely pályaelhagyó, illetve minden nehézség ellenére is kitartó tanárok történeteit mutatja be.

Alapja a Miután felmondtam blog, amelyet 2023 év elején alapított két érintett pedagógus, Sikoparija Lujza és Kovács Éva. Céljuk az volt, hogy a nagyközönség számára is bemutassák a személyes sorsokat és drámákat, amelyek egy-egy ilyen döntés mögött húzódnak.

„Eleinte a blog írásaiból indultunk ki, de hamar rájöttünk, hogy szükség van az érem másik oldalára is: azoknak a pedagógusoknak a történeteire, akik a pályán maradtak, és minden kritikusságukkal együtt belülről folytatják az ellenállást”

– meséli Boross Martin rendező, művészeti vezető, akin kívül egy dramaturg és két drámainstruktor vett még részt a koncepció kidolgozásában.

A cél Boross szerint az volt, hogy a megszólalók az ország különböző pontjairól, a közoktatás különböző szakaszaiból, mozaikként kiadjanak egy rendszerszintű problémát. A blog szerkesztői is elküldték a saját kedvenceiket, ezekből választottak ki hatot. A maradók pedig ismerősi körből vagy ajánlás útján kerültek ki, illetve olyan is akadt, aki korábban már megszólalt a témában, és egy interjújának köszönhetően kérték fel.

Boross Martin

Sikoparija Lujza

A közönséget az előadás elején két részre osztották, az egyik csapat a pályaelhagyók, a másik pedig a maradók történeteit hallgatta meg először. A helyszín és az előadásmód is szimbolikus volt: a pályaelhagyóknak csak a hangját lehetett hallani, míg a maradók – egy kivétellel, aki épp táborozott az osztályával – személyesen is ott voltak. Ők viszont egy már nem használt, elhagyatott és lepusztult iskolaépületben beszéltek pár száz méterrel arrébb a motivációikról és belső vívódásaikról.

„A nulladik szülőin el fogom mondani a leendő osztályom szüleinek, hogy 3+2 éves szerződést kötök az osztállyal, 10. évfolyam végén felmondási opcióval. Ha a harmadik év végén úgy állnak a dolgok, hogy nem tudom többé a szakmai hitelemet és a nevemet adni ahhoz, ami az iskolában zajlik, ki fogok lépni a rendszerből”

– szögezte le az elsőként kiálló Horváth András, a kőbányai Szent László Gimnázium matematika-fizika szakos tanára. Hozzátette: nagyon nem szeretné, de elkerülhetetlennek látja, hogy ez előbb-utóbb meg fog történni.

Horváth András

Szilágyi Kitty

Egy soproni egyházi iskola tanára, Keresztény Dorka a rendszeren belüli lázadás taktikáját választotta. „A fénymásolási limitemet arra használom az iskolában, hogy a könyvekből véletlenül kifelejtett múveket pótoljam. Belülről bomlasztom a rendszert: József Attilával, kortárs irodalommal, színházzal” – fogalmazott, hozzátéve: „Mi van velünk, akik maradtunk? Összekapaszkodtunk, mert világossá vált számunkra, hogy magunkon kivül másra nem számíthatunk.”

Varga Sándor az Eötvös József Gimnáziumból azzal kezdte, több mint 30 éve tanító mestertanárként a pályája csúcsán van, a polgári engedetlenségi akcióba inkább a fiatalabb kollégáival vállalt szolidaritás miatt szállt be.

„A státusztörvényt végig sem olvastam, nem érdekelt különösebben, én csak tanítani akartam. Természetesen nekem is el kellett számolnom a lelkiismeretemmel, például a diákjaim és a gyermekeim előtt. Azt mondtam nekik, hogy úgy látom magam, mint a Titanic zenekara: addig játszom, ameddig hagynak.”

Szilágyi Kitty óvodapedagógus, civil aktivista pedig szinte a sírás határán mesélte: eleinte abban bízott, hogy képes lesz a rendszer hiányosságait kiküszöbölni, és megadni mindent a gyerekeknek, amire szükségük van. Aztán elvették tőlük a lehetőséget, hogy dönthessenek arról, ki léphet iskolába, és olyanok kezébe adták, akik még csak nem is találkoztak a gyerekekekkel.

„Sikerült az intézményvezetői államvizsgám, másnap pedig Novák Katalin aláírta a státusztörvényt. És akkor tudtam, hogy intézményvezető már nem leszek.”

A történetmesélő részhez szerettek volna hozzátenni még valamit a végére, hogy a nézők is aktív alkotóivá váljanak az élmények, illetve ne szomorú, frusztrált hangulatban távozzanak, hanem legyen egy konstruktív része is az estének.

A két részre osztott közönség ezért egy harmadik helyszínen újraegyesült, ahol kisebb csoportokba rendeződtek, majd egy-egy padot körbeülve próbálták megválaszolni az alábbi kérdéseket:

  • Mi garantálhatja, hogy jó tanárok dolgozzanak az iskolában?
  • Mit szeretnénk, hogy egy diák megtapasztaljon az iskolában?
  • Mit jelent a társadalom számára az oktatás? (Jelenlegi/ideális állapot)

A keretet ehhez egy elképzelt iskolai évzáró külsőségei biztosították, élen egy teljesen fogalmatlan “tankerületi vezető” – valójában a darab egyetlen színész szereplője – videós bejelentkezésével, aki beszédében zseniálisan hozta azt a közhelyparádét, ami (sajnos) gyakorlatilag bármelyik valódi ünnepségen elhangozhatott volna.

Az előadást egyelőre a most lezajlott két alkalomra tervezték, de mivel mindkét este hetekkel hamarabb telt házas lett, nem kizárt, hogy ősszel újabb előadásokra is sor kerül majd.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
59 éves korában elhunyt Jantyik Csaba, az Operettszínház színművésze
A színművész Shakespeare-, Molière-, Schiller-főszerepek mellett modern klasszikusokat is alakított.

Link másolása

Hosszan tartó betegség után 59 évesen elhunyt Jantyik Csaba színművész, a Budapesti Operettszínház társulatának tagja – közölte Facebook-oldalán az Operettszínház.

„Mély fájdalommal tudatjuk, hogy tegnap éjszaka hosszan tartó betegség után 59 éves korában elhunyt Jantyik Csaba színművész, társulatunk tagja”

– írták.

Jantyik Csaba 1964. július 30-án született Békésen. Szentesen a Horváth Mihály Gimnáziumban érettségizett irodalmi-drámai szakon 1982-ben, majd felvételt nyert a Színház- és Filmművészeti Főiskola színész szakára, Horvai István–Kapás Dezső osztályába. Diplomáját 1987-ben vette át – írja a Fidelio. Számos nívódíj mellett kitüntették a Debrecen Kultúrájáért díjjal.

2001-ben az Operettszínházhoz szerződött, ahol A muzsika hangja című világhírű musicalben Von Trapp kapitányt alakította először a budapesti közönség előtt. Fontosabb szerepei az intézményben: Kánkán (Aristide), West Side Story (Schrank), Mária főhadnagy (Kossuth Lajos), Lili bárónő (Malomszeghy báró), Menyasszonytánc (Rabbi), Abigél (Torma Gedeon), Szentivánéji álom (Theseus), Viktória (Webster), Rebecca (Julyan ezredes), János vitéz (A francia király), Hegedűs a háztetőn (Kocsmáros), Jekyll és Hyde (Apa, Lord Savage).

Jantyik Csabát a Budapesti Operettszínház saját halottjának tekinti.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt Dabney Coleman, az Aranyoskám és a Gengszterkorzó sztárja
A színészt utoljára a Yellowstone című sorozatban láthattuk. 92 éves volt.

Link másolása

92 éves korában pénteken Dabney Coleman, a Golden Globe- és Emmy-díjas amerikai színész. Halálhírét lánya, Quincy Coleman jelentette be – írja az MTI.

Coleman karrierje 1952-ben indult, és azóta több mint száz filmben szerepelt. Olyan klasszikusokban láthattuk, mint a Pokoli torony (1974), a Kilenctől ötig (1980), Az aranytó (1981), Aranyoskám (1982), Háborús játékok (1983) és a Gengszterkorzó (2010).

A színész a legjobb férfi főszerepért 1988-ban Golden Globe-díjat kapott a The Slap Maxwell Story című filmben nyújtott alakításáért, egy évvel korábban pedig Emmy-díjat nyert a Sworn to Silence című tévéfilmben nyújtott teljesítményéért.

Coleman gyakran alakított cinikus, szarkasztikus karaktereket. Ezt a képességét kamatoztatta olyan filmekben, mint az Aranyoskám és a Kilenctől ötig, ahol emlékezetes negatív figurákat formált meg.

Dabney Coleman hangját több animációs filmben és sorozatban is hallhattuk. Színészi karrierje előtt az Egyesült Államok hadseregében szolgált. A hadseregben töltött idő segített neki fegyelmet és kitartást tanulni, ami később a színészi karrierjében is hasznosnak bizonyult.

Coleman utoljára Yellowstone című tévésorozatban tűnt fel, amelyben egy rész erejéig a főhős John Dutton apját játszotta.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk