KULT
A Rovatból

Eltitkolt képek az '56-os forradalomról

Mi már megnéztük a rejtélyes alkotásokat a Nemzeti Múzeum csütörtökön nyílt tárlatán. Mutatjuk, mi vár rád!


Eltitkolt alkotásokat és eddig be nem mutatott műveket láthatunk a Magyar Nemzeti Múzeum új tárlatán, ami a forradalom 60. évfordulójának állít emléket. A Rejt/Jel/Képek ’56 – A forradalom titkos művészete című új időszaki kiállításon mi már megnézhettük az eltitkolt képeket. Mutatjuk mi vár rád.

A kiállítás érdekessége, hogy az alapvetően történeti múzeum képzőművészeti alkotásokon keresztül mutatja be az '56-os forradalom eseményeit. Ugyanakkor a látványos tárlat elgondolkodtató installációi által szinte mi is a forradalom napjaiban érezhettük magunkat:

minden teremben lövésnyomok, lyukas zászlók, macskakövek, utazóládák, szögesdrót, falfirkák és más ‘56-os jelképek vettek körül bennünket.

IMG_0108kIMG_0193kIMG_0195k

A kiállítás azonban nem csak a kor szellemét és következményeit érzékelteti, hanem a hazugságokkal is szembesített bennünket. Az 56-os forradalom alatt ugyanis számtalan hazug szimbólum bukott meg.

Jó példa erre a Sztálin szobor ledöntése is, ami sok művészt megihletett. Ráadásul a kiállításon a ledöntött Sztálin-szobor talán legnagyobb méretű fennmaradt darabját is megnézhettük, és a szobor kezének különleges történetét is megismerhettük.

A Sztálin-szobor kezének története

A szobor e darabját Pécsi Sándor a híres színész kapta meg a szobordöntőktől. A színész, amikor megtudta, hogy darabolják a szobrot, autójával a helyszínre sietett, és megkérte a forradalmárokat, hogy adjanak neki egy darabot. Valószínűleg népszerűsége miatt egy egész kézfejet kapott. Ez egyébként a legnagyobb egyben maradt ismert rész a szoborból. Pécsi éveken át a kertjében őrizte, ám halála után családja elásta a kertben. A szobordarab csak 1986-ban került elő, ekkor vásárolta meg a múzeum.

IMG_0100kIMG_0244k

Az ’56-ban készült rajzait, festményeit sok alkotó titokban tartotta a forradalom bukása után, a megtorlás éveiben egészen a rendszerváltásig. Görgényi István mintegy 60 ilyen témájú képe tökéletes példa a megtorlás árnyékában rejtőzködő művekre.

Görgényi ugyanis csendéletekké festette át e képeit, amelyek így vészelték át az időszakot.

Az eredeti alkotások csak jóval később bukkantak felszínre egy restaurálás során.

Megnéztük Borsos Miklós grafikáit is, amelyek csak halála után, véletlenül kerültek elő hagyatékából. Illetve megcsodáltuk Amberg József egy egész falat beborító sorozatát is.

Amberg megdöbbentő minőségben dokumentálta a harcok által sújtott városrészeket.

A kor más művészeihez hasonlóan a forradalom veszélyes utcáin készítette grafikáit, majd otthon akvarellbe öntötte a képeket.

IMG_0166k

Amberg József alkotásai

IMG_0313k

Kondor Béla alkotásai

A falakon olyan híres művészek kapcsolódó munkáit is megnézhettük, mint Kondor Béla és Szalay Lajos, akiről még Picasso is elismerően nyilatkozott.

A kiállítás egyik legnagyobb büszkesége azonban egy Marc Chagall kép, a művész egyetlen ‘56-os témájú grafikája.

IMG_0311k

Szalay Lajos alkotásai

IMG_0261k

Marc Chagall alkotása

IMG_0233k

Pleidell József alkotása

A tárlaton teremről teremre sétálva csodálhattuk meg először a forradalom első napjai, majd a szabadságharc ihlette képeket. Ezek közül talán a legemblematikusabb alkotás, Pleidell József festőművész “Esküszünk, hogy rabok tovább nem leszünk!...” feliratú litográfiája, amelyet a Petőfi téri tízezrek október 23. estéjén esküre emelt keze ihletett.

Ugyanakkor megjelennek a kiállításon a forradalom utáni diktatúrát támogató művészek alkotásai is, amelyek főként akasztott, "mártíromságot" szenvedett államvédelmi fegyvereseket ábrázolnak.

IMG_0183kIMG_0207kIMG_0114k

Légrády Sándor tervein keresztül izgalmas volt megfigyelni, hogyan alakult ki a Magyar Népköztársaság új címere. Mint megtudtuk, már a tervezés körülményei is rendhagyók, ugyanakkor a korra jellemzők voltak: Légrádyt 1957-ben bízták meg a kádárista vezetés címerének megrajzolásával, és öt napon keresztül tartották bezárva, amíg megszületett a végső verzió. A művész egyes munkáin azonban szerepel az 1956-os dátum is, ami a kiállítás kurátora szerint a grafikus fricskája is lehetett a berendezkedő hatalommal szemben.

A termeken áthaladva egy kulcslyukon át érkeztünk el a Kádár-korszak 60-as éveibe. A terem közepén egy sakktáblán Kádár János groteszk dolgozószobája szimbolizálta ezt a félelemmel teli történelmi időszakot.

A kiállítás utolsó részében pedig már a korszakra érkezett reflexiókat nézhettük meg. Többek között az 301-es parcella 1989-es emlékműpályázatára beérkezett makettjeit, valamint a forradalom 50. évfordulója előtt tisztelgő 2006-os plakátpályázat alkotásait.

IMG_0303k
IMG_0300kIMG_0319k

Ez a tárlat nem csak azért különleges, mert bemutatja a forradalom és azt azt követő időszak titkos művészetét, hanem azért is ajánljuk, mert

az installációkon keresztül szinte te magad is 1956-os események napjaiban érezheted magad.

Ha nyitott vagy a képzőművészetre és a képek nézegetése mellett át is szeretnéd érezni a forradalom és az azt követő diktatúra légkörét, mindenképp látogasd meg ezt az új időszaki kiállítását november 13-ig.

Jegyárakról, nyitva tartásról és egyéb részletekről a Magyar Nemzeti Múzeum honlapján tájékozódhatsz.

Ha felkeltette az érdeklődésedet az ajánló, oszd meg ezt a cikket másokkal is!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Tragédia a Netflix velencei forgatásán: a stáb szeme láttára meghalt a sikersorozat rendezőasszisztense
Diego Borella az Emily Párizsban ötödik évadának munkálatai közben esett össze. Az orvosok a Hotel Danieli épületébe siettek, de már nem tudták megmenteni a 47 éves rendezőasszisztenst.


Tragikus esemény árnyékolta be az Emily Párizsban forgatását Velencében: váratlanul elhunyt Diego Borella, a Netflix népszerű sorozatának rendezőasszisztense.

A Daily Mail beszámolója szerint az ötödik évad utolsó jeleneteinek felvétele zajlott a lagúnák városában, amikor Borella a stáb jelenlétében összeesett.

A La Repubblica információi szerint

az orvosok csütörtök este, 7 óra körül érkeztek a történelmi Hotel Danieli épületébe, de már nem tudták megmenteni az életét.

A rendezőasszisztens mindössze 47 éves volt. A hírek szerint halálát valószínűleg szívroham okozta.

A tragédia után a forgatást ideiglenesen felfüggesztették. Az ötödik évad velencei jeleneteit augusztus 15-én kezdték rögzíteni, és eredetileg hétfőn fejezték volna be a munkát.

Diego Borella 1978-ban született Velencében. Elismerést szerzett rendezőként és íróként, tanulmányait Rómában, Londonban és New Yorkban folytatta. Közösségi oldalain meséket, haikukat és színdarabokat is megosztott.

(via Femina)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Meghalt Kalmár Tibor
A Rádió Bézs osztotta meg a szomorú hírt, megható sorokkal búcsúzva tőle. Kalmár több mint száznyolcvan tévéműsort rendezett.


93 éves korában elhunyt Kalmár Tibor, Jászai Mari-díjas rendező és érdemes művész. A hírt a Rádió Bézs közölte, ahol megható sorokkal emlékeztek rá.

A Facebookon azt írták: a szórakoztatás nagymestere csak 93 éves volt. Hozzátették, hogy cselekvési kedve, szelleme és humora nem volt korhoz köthető.

„Kalmár a Valahol Európában című filmben "csak" epizódszereplő volt. Ott azt kérdezte tőle a gyerekfőszereplő Kuksi, hogy "Még mindig verik őket?" Mire ő azt válaszolta, hogy "tudja a rosseb". Ezen aztán mindenki nevetett. Mi most nem nevetünk. Meghalt Kalmár Tibor, akiről mindenki azt hitte, hogy 120 évig él majd, aki több mint száznyolcvan egész estés tévéműsort rendezett, aki legnagyobbakkal dolgozott. Korai volt. Mulattattam és mulattam volt az egyik könyvének a címe. Reméljük Kalmár Tibor jól szórakozott. A közönsége egészen biztosan” – fogalmaztak a bejegyzésben.

A Szeretlek Magyarország 2018-ban készített interjút a népszerű szerző-rendezővel.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Az év legjobban titkolt sci-fije? – Visszatért az Invázió, és te valószínűleg még mindig nem hallottál róla
Két évet ugrott az időben az AppleTV sorozata. A világ megmenekült? Az Invázió harmadik évadának nyitánya bebizonyítja: az idegenekkel a rémálom még csak most kezdődik. Hősök támadnak fel, titkok szivárognak ki, és minden pillanatban ott lappang a kérdés: tényleg vége van a fenyegetésnek? Dehogy van, itt a harmadik évad…
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. augusztus 24.



A televíziós science fiction világában ritkán akad olyan alkotás, amely egyszerre képes intim, emberi drámát és globális katasztrófát bemutatni, mégis az Invázió pontosan erre vállalkozott 2021-ben. Simon Kinberg sorozata, amely az AppleTV+ megbízásából készült, apró mozaikokból építtette fel egy idegen támadás történetét – nem világmegváltó hősökre, hanem hétköznapi emberekre fókuszálva. Ez a nézőpont kezdettől fogva a széria legerősebb sajátossága, és a harmadik évad nyitánya sem tagadja meg gyökereit:

ismét a kisemberek szemén keresztül látjuk, hogyan alakul az emberiség sorsa egy újabb, látszólag lezárt, de mégis tovább élő fenyegetés árnyékában.

Kinberg neve önmagában is sokatmondó: producerként és íróként egyaránt dolgozott remek és kevésbé sikeres projektekben. A Deadpool 2, a Légió vagy a Sherlock Holmes mellé sajnos olyan címek is feltűnnek a listáján, mint a hírhedt Fantasztikus Négyes (2015), a felejthető 355, vagy a borzalmas X-men: A sötét főnix. Ez a kettősség kíséri végig pályáját, így az Invázió esetében sem lehetett tudni előre, mire számíthatunk. Az viszont két évad alatt már bebizonyosodott, hogy a sorozat képes komoly feszültséget teremteni, miközben nem szuperhősökkel, hanem sebezhető, esendő emberekkel dolgozik.

Az első két szezon nagy erénye a több szálon futó történet volt: egy közel-keleti háborúban rekedt katona, egy japán űrmérnök személyes tragédiája, egy iráni-amerikai család menekülése és egy csapat bajban rekedt diák mind-mind más perspektívából tapasztalta meg az idegenek pusztítását, más-más kontinensen. Ahogy teltek az epizódok, a mozaikdarabok fokozatosan összeálltak, és egyre világosabbá vált, hogy az emberi sorsok közötti látszólag apró döntések globális következményekkel járhatnak.

A második évad végén egy igazi cliffhanger zárta le a történetet: két szereplő kézen fogva lépett be az idegenek anyahajójába, majd vágás, sötét, és vége az évadnak.

A harmadik szezon első része azonban rögtön keresztülhúzza a néző várakozásait. Az évadzáró katarzisa után ugyanis nem folytatódik a történet: két évet ugrunk előre az időben. Az anyahajó lezuhant, a fenyegetés papíron megszűnt, és a világ lassan próbál visszatérni a normalitásba. A hősi halottak között emlegetik Trevante Cole őrmestert (Shamier Anderson) és a fiatal Caspar Morrow-t (Billy Barratt). Csakhogy rögtön az epizód elején kiderül, nem minden az, aminek látszik: Trevante megjelenik egy térkapuban, és semmire sem emlékszik az elmúlt két évből. Innen indul újra a történet, a bizonytalanság, a katonai titkolózás és az emberi bizalmatlanság szorításában.

A forgatókönyv egyik legerősebb húzása, hogy nem próbál hosszan magyarázni, hanem szinte azonnal visszaránt a bizonytalanságba. Ismeretlen gravitációs anomáliák, eltűnő emberek, félrevezető hírszerzési jelentések – minden azt sugallja, hogy az idegenek inváziójának még messze nincs vége. Trevante és a közben felnőtté vált Jamila (India Brown) újra központi figurákká lépnek elő. Jamila bűntudattal küszködik Caspar halála miatt, ám kettejük találkozása újra beindítja az események láncolatát. Amikor katonák támadnak rájuk, menekülni kényszerülnek, és világossá válik, hogy ismét nem számíthatnak senkire – legfeljebb egymásra.

Érdekes módon a nyitány inkább szűkíti, mintsem tágítja a fókuszt.

Nem látjuk egyszerre a régi kedvenceket, a szálak nem futnak párhuzamosan. Aneesha Malik (Golshifteh Farahani) és Clark Evens (Enver Gjokaj) egyelőre még csak az előzetesekből sejthetők, de bizonyosan visszatérnek majd. Más karakterek sorsa kérdéses: Monty (Paddy Holland) újra felbukkanása sok rajongónak örömet okozna, míg Mitsuki (Shioli Kutsuna) halála talán véglegesnek tűnt a második szezonzáróban, bár az Invázió világában soha semmi sem biztos.

Az új évad első epizódja ugyan nem robban be olyan látványos erővel, mint ahogy a második évad fináléja lezárult, de ez nem is áll szándékában. Inkább felépíti az új status quót, miközben lassan, csepegtetve adja a jeleket: a veszély nem múlt el, sőt, valami sokkal komplexebb játszma van kibontakozóban. A katonai erők bizalmatlansága, a titkolózó hírszerzés, és az, hogy még a saját hősüket sem hajlandóak elfogadni, finoman reflektál a hatalom és az egyén konfliktusára. Ez a politikai árnyalat talán eddig is jelen volt a sorozatban, de most még hangsúlyosabbá válhat.

Az idegenek ábrázolása továbbra is különleges. Nem a hollywoodi sablonokra épít, nincsenek klasszikus „szürke kis emberkék” vagy túlzó CGI-szörnyek.

A lények furcsa, folyamatosan fejlődő fiziológiája egyszerre idegen és félelmetes emberi szemmel nézve. Eközben a tudományos magyarázatok ugyan sokszor sántítanak, mégis képesek megőrizni a hitelesség látszatát. Ez a balansz tartja a sorozatot a tudományos fantasztikum keretein belül, anélkül, hogy saját paródiájába fordulna. Nagy kár, hogy vizuálisan a lények gyengébbek, mint a 2025-ben elvárt színvonal.

Az Invázió harmadik évadának nyitánya tehát nem ad mindenre választ, és nem is akar azonnal sokkolni. Ehelyett egy lassan kibontakozó új krízis alapjait fekteti le. A karakterdrámákra koncentrál, ahogy eddig is, miközben apró jelekkel és rejtélyekkel teremt feszültséget. Ez a tempó talán frusztráló lehet azoknak, akik pörgős akciót keresnek, ám a sorozatot mindig is a lassabb építkezés jellemezte.

Összességében az évadnyitó ígéretesen folytatja a történetet: nem szakít a sorozat eddigi filozófiájával, miszerint a világ sorsa hétköznapi emberek apró döntésein múlik. Nem tökéletes, vannak vontatott részei, és az időugrás elsőre kicsit kizökkentheti a nézőt, de mindez hozzájárul a rejtélyhez. Egy biztos, aki hajlandó türelmesen követni a mozaikdarabokból épülő narratívát, annak ismét jutalom lesz a kitartás. Az Invázió továbbra is az egyik legkülönlegesebb idegenes sorozat az elmúlt években – talán tényleg a legjobb, amiről még nem hallottál.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt Gyökössy Zsolt
A legendás tévérendező 96 éves volt. Többek között a Szeszélyes évszakok és az MTV-n sugárzott Gálvölgyi-show-k is az ő nevéhez fűződtek.


Augusztus 21-én, 96 éves korában elhunyt Gyökössy Zsolt színházi- és televíziórendező. A szomorú hírt az IdőJel Kiadó osztotta meg a Facebookon.

Nevéhez fűződik a legendás Szeszélyes évszakok, de rengeteg más színházi és televíziós produkcióban is maradandót alkotott. Nemrég még Sztárok-Sztorik című könyvét mutatta be, amelyben pályájának emlékeit gyűjtötte össze.

„Még fél éve sincs, hogy a Jókai Szalonban együtt ünnepelhettük kötetének bemutatóját – lám, a Fennvaló még megadta neki azt a nagyszerű ajándékot, hogy ebben a maga nemében páratlan emlékezés-gyűjteményben mintegy tisztelegve nemcsak előttünk, de Előtte is felvonulhattak különleges rendezői, televíziós pályájának jólismert művészei – Antal Imrétől Máthé Erzsiig, Dörner Györgytől Latinovits Zoltánig, Alfonzótól és Bodrogi Gyulától Kabos Lászlóig és tovább. Mindnyájuk munkatársa volt – a velük megélt élményeket, a közös munka sok közös történetét örökre emlékezetes módon osztotta meg közönségével e kiadónk által útjára bocsájtott, feledhetetlen könyvében” – írta a kiadó.

Gyökössy Zsolt 1929. június 8-án született Körösladányban. 1952-ben szerezte meg rendezői diplomáját, és közel tíz éven át több magyar nagyváros színházában dolgozott. Rendezett prózai és zenés darabokat, operetteket, operát és daljátékokat is.

Budapesten a Tarka Színpad, majd a Kamara Varieté művészeti vezetőjeként tevékenykedett több mint egy évtizeden át. Később a Magyar Televízióban folytatta munkáját, ahol a főszerkesztőség vezető rendezője lett.

A Szeszélyes évszakok mellett olyan műsorok fűződnek a nevéhez, mint a Fejezetek a cirkuszlexikonból, a Gálvölgyi-show, a szilveszteri műsorok, a Kató néni kabaréja, a Hogy volt! Hogy volt?, a Sportolók a porondon és az Antal-show.


Link másolása
KÖVESS MINKET: