KULT
A Rovatból

Eleven kór – Meghasonlott horrorfilm a Fűrész kitalálójától

Madison szörnyű dolgokon esett át élete folyamán, majd történik egy tragédia, ami miatt visszatérnek a gyermekkori rémálmai. Kritika.

Link másolása

Bevallom őszintén, én nem szerettem sosem a James Wan által megálmodott „Démonok között horrorfilmes univerzumot”, túl lassúak voltak a filmek, klisések és egyáltalán nem ijesztőek.

Aztán rendezőnk megmutatta az Aquamanben, hogy tud ő hatásos horrort rendezni.

Az a jelenet, amikor Aquaman a hajón harcol a vízi szörnyekkel kimondottan hatásos volt – ügyes kameramozgás, látványos fény-árnyék kezelés, jó ijesztgetések. Idén Mr. Wan újra a kamerák mögé állt, hogy borzongasson egy kicsit minket.

Az Eleven kór James Wan egyik régen dédelgetett szerelemprojektje,

nem csak rendezte, de ő az egyik írója és producere is a filmnek.

Az első előzetesek alapján pedig nagyon ígéretesnek tűnt a film, én lelkes voltam, egy gyorsabb tempójú, akciódúsabb horrorra számítottam. Viszont a megtekintése után azért nem teljesen felhőtlen a néző öröme.

Kezdjük azzal, ami igazán kiemelkedő a filmben.

James Wan sokkal jobban tud akciófilmet rendezni, mint horrort.

Ezt mi sem bizonyítja jobban, mint a film akciójelenetei - van benne két nagyobb lélegzetvételű akciószcéna is - nagyon hatásosak. Kellően véresek, pörgősek, követhetőek, jól koreografált minden összecsapás.

A színészeket is jól választották ki, főszereplőnk Madison, akit Annabelle Wallis játszik, ügyesen hozza a zavarodott áldozatot. George Young alakítja a rendőrt, aki segíteni szeretne Madison-nak, szintén korrekt ábrázolása a hős toposznak. Azonban van egy apró probléma: nem tudunk együtt érezni a szereplőkkel,

a forgatókönyv karakteralkotás téren is a klisékre épít.

Az ártatlan áldozat, jó zsaru, családi titkok, teljesen logikátlan viselkedés, minden van, amit egy ilyen típusú horrortól elvárhatunk. Egy nagy húzása van a forgatókönyvnek,

a nagy csavar: ami nem ijesztő vagy elgondolkodtató, inkább zavarba ejtő, gyomorforgató és röhejes.

Arról már nem is beszélve, hogy a mentális betegségben szenvedő embereket milyen színben tünteti fel a mozi. Nem akarok, nem is szeretek ilyeneket kiemelni, de valahol felháborító, hogy a mentális problémákkal rendelkezőknek még mindig milyen dogmákkal kell megküzdeniük Hollywoodban.

Értem mit szeretett volna a rendező elénk tárni, keresztezni szerette volna

David Cronenberg-féle testhorrort, a Démonok között kísértethorrorjaival.

Ez sikerült is, csak sajnos nem úgy, ahogy azt szerette volna. A film egy-egy pillanat erejéig rettentően véres és gyomorforgató, máskor pedig fél megmutatni egy-egy kellemetlen jelenetet. Olyan, mintha a stúdió rászólt volna az alkotókra, hogy ezt talán már nem kellene. Ki tudja, lehet hogy így is volt, de az biztos, hogy míg a film eleje erősen visszafogottabb erőszak terén, addig a végére igazi vérfürdőt láthatunk.

Valószínűleg ezért sem sikerült a készítők kísérlete, mert a két típusú ijesztegetés kioltja egymást. Az egyikhez hosszú snittek kellenek, atmoszféra, feszültség, a másikhoz pedig jó tempó és ügyes effektek. Az előbbi nem igazán működik az Eleven kórban, az utóbbi pedig úgy-ahogy.

Az egész film ritmustalan, kiegyensúlyozatlan, néha nagyon leül, máskor meg 200%-on pörög.

Mintha nem egy filmet néznénk. A zenét is meg kell említeni: próbáltak egy kicsit gótikus horroros zenét ötvözni a 80-es évek szinti hangzásával. Nagyon szürreális, ahogy kiragadja a nézőt egy-egy popzenei betét, de nekem működött, én odavagyok az ilyen kísérletezésért.

Az érdekes ebben, hogy a látványvilágot tekintve is próbáltak egy 80-as évek hangulatot teremteni, a ház, ahol a film jelentős része játszódik tipikus horrorhelyszín a slasher filmekben. A világítással is hasonló a helyzet: többször használnak élénk színeket, ami elüt az amúgy szürke képi világtól. Egy rövid nyitány erejéig visszarepülünk 1993-ba, ami szintén retrohangulatot akar kölcsönözni a filmnek, de a moziban nagyrészt egyértelműen a modern Seattle-t látjuk a vásznon.

A leghihetetlenebb az egész filmben nem a paranormális jelenségek vagy a pszichés problémák elől való menekülés, hanem az, hogy mindenkinek van otthon még működő videomagnója 2021-ben.

Nem viccelek, az Eleven kór című filmben több VHS-felvételt néztem, mint az elmúlt 20 évben összesen.

A kamerát ügyesen forgatta Michael Burgess: látjuk, amit kell, nem látjuk, amit nem szeretnének – ügyes takarások. Volt egy effekt, amit ugyan az előzetesben is ellőttek, de a filmben többször előkerült, amikor főszereplőnk egyik helyszínről egy másikra kerül át, ezt tényleg látványosan sikerült megvalósítani.

Ügyes munka a részéről, látszik, hogy ez már a negyedik horrorfilmje az operatőrnek.

A szörny designja is ötletes, az effektek korunk elvárásainak megfelelnek, ilyen téren nem lehet okunk a panaszra.

Nem tudom eldönteni, tetszett-e igazán az Eleven kór.

Az egyik oldalon ott van az, hogy maga a film rettenetes nagy badarság, ritmustalan, néha túl lassú és unalmas. A másik oldalon pedig az, hogy az összes hibája ellenére szórakoztatott.

Egészen a legvégéig, amiről már többször írtam, hogy inkább zavarba ejtően röhejes, mint ijesztő. Nem tudom tiszta szívvel ajánlani mindenkinek, aki pedig szereti a zsánert, az meg már úgy is megnézte az Eleven kórt.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„A bicskei áldozatok elnézést kértek, végre, Balog Zoltántól, Varga Judittól és Novák Katalintól” – Bödőcs Tibor retró Híradó-paródiával jelentkezett
Teli van erős utalásokkal a humorista legújabb videója, amiben körülmetélik Gyöngyösi Mártont, és Karácsony Gergely is férfivá műtteti magát.

Link másolása

A régi idők Híradójának paródiájával jelentkezett Bödőcs Tibor. Az alig ötperces szösszenetben számos közéleti eseményt figurázott ki a népszerű humorista.

A humor azonban sok helyütt maró társadalomkritikát rejtett: szóba került többek között, hogy Szijjártó Péter Szergej Lavrovval együtt nevette ki az orosz börtönben meghalt Alekszej Navalnij nyitott koporsóját, hogy Orbán Viktor megtanította cipőfűzőt kötni Donald Trumpot vagy hogy a bicskei gyerekotthon áldozatai bocsánatot kértek – végre – Balog Zoltántól, Varga Judittól és Novák Katalintól.

Ezen kívül a Vágó István-klón Bödőcs „beszámolt” arról is, hogy az amerikai nagykövetségen körülmetélték Gyöngyösi Mártont, hogy Magyar Péter eltávolíttatja Schmidt Mária-tetoválását a válláról, és megtudhattuk, hogy Karácsony Gergely férfivá műtteti magát.

A rövid videó végén, mintegy bónuszként, értesülhettünk a legújabb Rákay Philip-filmről is – ezúttal igen meglepő stílusban.

Bödőcs Tibor retró Híradó-paródiája


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
95 éves lenne Audrey Hepburn, aki előre tudta, hogy meg fog halni
Az ikonikus angol-holland származású színésznő 1929-ben született és 1993-ban halt meg egy hospice házban. Kemoterápiával kezelték, de tudta, hogy nem fogja túlélni a betegséget.

Link másolása

Idén ünnepelné 95. születésnapját Audrey Hepburn, melynek apropóján a Blikk képgalériát közölt a híres színésznőről.

Audrey Hepburn sikeres modell is lehetett volna, ha fiatal nem happolják el a filmes szakemberek. Pályája elején modellkedésből és táncos szerepekből keresett pénzt, de 1948-ban kapta meg az első szerepét a Nederlands in zeven lessen című filmben.

Az '50-es években Angliában dolgozott, ahonann az Egyesült Államokba vezetett az útja, ahol az első világraszóló sikerét a Római vakációval szerezte. 1967-ben visszavonult a filmes szakmától, ám Steven Spielberg amerikai filmrendező felkérésére elvállalta később az Örökké című film egyik szerepét.

1992-ben derült ki, hogy vastagbélrákkal küzd. A diagnózist követően megműtötték, kemoterápiával kezelték, de tudta, hogy nem fogja túlélni a betegséget.

Egy hospice házban halt meg 1993. január 20-án.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Így tudta meg Kulka János, hogy a Nemzet Színésze lett – Máris sokan gratuláltak neki
A színészt egy kollégája hívta fel telefonon, és a bejelentéssel nagyon meglepte őt - árulta el Kulka János, aki nagyon köszönte a kitüntető címet.

Link másolása

Ahogy arról mi is beszámoltunk, Kulka Jánost választották a Nemzet Színészének a nemrégiben elhunyt Tordy Géza helyére.

A művészt az RTL Híradó kérdezte meg arról, honnan tudta meg a hírt:

Kulka János válasza:

"Molnár Piroska hívott, gratulált nekem. Nemzet Színésze vagy. Meglepődtem. Nagyon köszönöm, nagyon"

- árulta el a színész, majd hozzátette: sokan gratuláltak neki, sok sms-t és hívást kapott.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Az év legjobb sorozata, csak a legerősebb idegzetűeknek – A Szarvasbébi való életbeli szereplői is megszenvedték a történetüket
Ha van kedved egy kis önsanyargatásra, és bírod a lelki zsarolást, a Szarvasbébi a te sorozatod lesz! Miután megnéztem a Netflix legújabb dobását, kellett egy kis idő, mire össze tudtam foglalni a gondolataimat.

Link másolása

Ez meg mi volt? Gondolhatná mindenki, miután végig nézi a Szarvasbébit. Sokan már a címét se tudják hova tenni, egy nagy kérdőjel a sorozat.

Amikor utánaolvastam az interneten, mindenhol azt írták, hogy ez a sorozat fájni fog.

De nem úgy, ahogy egy rossz sorozat tud fájni. Hanem egy erős gyomros, amit csak egy igazán kiemelkedő alkotás tud adni.

Nagyon kellemetlen nézni a Szarvasbébit, de hajtja a nézőt a katasztrófaturizmus. Tipikus „ennél rosszabb már nem jöhet”, aztán kapjuk a gyomrosokat sorban, mígnem a földön heverünk, de mégis megnézzük a következő részt. Nagyon fura, de nem tudom autentikusan leírni, milyen érzés a sorozatot végig ülni, bárhogy is próbálom, ezt bizony látni kell.

Miről is szól a Szarvasbébi? Egyáltalán mi ez a cím?

Richard Gadd skót humorista a 2019-es edinburgh-i Festival Fringe-en adta elő a Szarvasbébi című műsorát, ami saját életéről szólt. Arról, hogy hogyan próbált betörni a showbizniszbe, majd végül hogyan lett szinte emberi roncs. Ezt a műsort a Netflix megvette, és sorozat formájában feldolgozta. Richard Gadd maradt az író, az alkotó és a főszereplő. Megváltoztatták a neveket, de csak azért, hogy a valódi szereplők identitását védjék. A Szarvasbébi nem finomkodik, Gadd minden rossz döntése szinte szűrő nélkül bekerült a forgatókönyvbe úgy, hogy közben narrálja a cselekményt, tehát még mögé is látunk, mit miért csinál szerencsétlen főszereplőnk.

Donny Dunn (Richard Gadd) kitartó, de sikertelen humorista. Csaposként dolgozik egy bárban, ahova betéved Martha Scott (Jessica Gunning). A túlsúlyos, nem túl ápolt, alacsony brit nő pityeregve lép oda a csaposhoz, ám amikor Donny megkérdezi mit szeretne, azt válaszolja Martha, hogy nincs pénze. Donny meghívja egy csésze teára. Ez az apró gesztus nem várt következményekkel fog járni Donny életében. Martha innentől fogva rátapad, mint egy kullancs, minden nap bejár a kocsmába, főszereplőnk pedig meghívja egy diétás kólára, mert bár Martha azt hazudja, hogy gazdag, sosincs pénze.

A csaposnak jó érzés, hogy végre valakinek fontos, mert éppen a padlón van az élete.

Amit még nem tud Donny ekkor, hogy mindig van lejjebb. Martha megszerzi Donny e-mail címét a humorista weboldaláról, és innentől kegyetlenül elkezdi zaklatni. De ő nem csinál semmit, nem jelenti a rendőrségen, csak hagyja, hogy a nő a bőre alá másszon, hiszen addig sem üres az élete. Nem írok sokat, de elég annyi, hogy egy folyamatos lejtmenetnek leszünk tanúi, aminek a végeredménye a Szarvasbébi. Ami nem más, mint a becenév, amit Martha ad Donnynak, a nagy, szomorú szemei miatt.

A legszörnyűbb a Szarvasbébiben, hogy mennyire reális, hihető és megdöbbentő. Ez akárkivel megtörténhet, és meg is történik nap-mint-nap. Minden, amin Donny keresztülmegy, érthető, logikus és teljesen megbabonázó. Tényleg jönnek azok az információk, amiket nem ad ki magáról az ember, főszereplőnk mégis elmondja a nézőknek, sőt belső monológokkal meg is magyarázza őket.

Közelről, szinte barátként tekintünk szegény Donnyra, látjuk azt az elképesztő utat, amit a hét rész alatt bejár.

A legmorbidabb az egészben, hogy ennek a zaklatásról szóló szörnyű történetnek az lett a vége, hogy a sorozat rajongói felkutatták az igazi embereket, akiket álnéven játszottak a színészek, és kegyetlenül elkezdték zaklatni őket... Ilyen volt például az „igazi Martha” esete, a beteg nőt elkezdték kegyetlenül online inzultálni a nézők. Richard Gaddnek kellett rászólnia a saját rajongóira, hogy mennyire képmutató a viselkedésük. Ezzel be is zárunk egy teljes kört.

Ahogy haladnak előre az epizódok, egyre rosszabb dolgok történnek Donnyval, és mégsem lehet leállni a sorozattal. Bámulatosan rossz döntések szemtanúi lehetünk, amiket ennyire rosszul kezelni ámulatba ejtő. Ilyet tényleg nem lehet kitalálni.

A súlyosan beteg elme és erősen labilis lelki problémákkal küzdő humortalan komikus párbaja eddig az év legjobb olyan sorozata, aminek a közelébe se szeretnék menni többet.

Nézni, ahogy a két sérült lélek függ egymástól, igazi katasztrófaturizmus. Engem a negyedik rész teljesen kiütött. Nagyon fontos, erősen 18+-os a sorozat, és nem azért, mert annyira grafikus a megjelenítés, hanem mert ez egy érett, kegyetlenül lélekromboló sorozat.

A színészek 100%-ot beleadnak, ami nem csoda, Gadd gyakorlatilag Donny, csak más néven. Jessica Gunning néha szánalomra méltó, máskor irritáló, de van, amikor egyenesen ijesztő az alacsony, pufi, középkorú hölgy. Nava Mau alakítja főszereplőnk transznemű barátnőjét pár rész erejéig, Terit, aki az egyetlen fény az életében. A többi színész pedig tökéletesen játszik Donny és Martha párbaja alá.

Kiemelendő még Mark Lewis Jones, mint Donny apja. A skót karakterszínész minden pillanata aranyat ér.

Eljutottunk a lezárásig. Nem tudom, mi a helyes ajánlás a Szarvasbébi esetében. Mert ezt mindenkinek látnia kéne, de pontosan tudom, hogy az emberek többsége ki fog borulni tőle. Aki nyitott egy kis önsanyargatásra, annak tudom ajánlani a sorozatot. Tényleg az év egyik legjobb szériája, amit azért kevés embernek ajánlok tiszta szívből. A Szarvasbébi megtekinthető a Netflix kínálatában.

Link másolása
KÖVESS MINKET: