Egy különös nap a modern robotok és a barokk házak városában
Győr az egyik legszebb dunántúli nagyvárosunk, hangulatos és szépen felújított belvárosa, kulturális élete, nyugodt vízparti és nyüzsgő belvárosi sétányai mindig is sok turistát vonzottak. De mi van, ha csak egy napunk van a felfedezésére és valami egészen újszerű dolgot szeretnénk csinálni?
Söptei Zsuzsanna írása
Gondoltunk egy nagyot, és a hagyományos programok helyett a napot Győr külső részében kezdtük. Mert létezik a városban egy másik város: az Audi gyár, amelyben látogatóként tehetünk felfedező túrát egy egészen más világba.
A program a Látogatóközpontban kezdődik. A túra vezetői rengeteg érdekességet elmesélnek az Audi Hungáriáról, miközben busszal elvisznek minket a gyár másik végébe, ahol megkezdjük utunkat a robotok világába. Egy laikus, pláne női laikus számára olyan ez a hely, mintha egy futurisztikus filmbe csöppentünk volna bele.
A hatalmas présüzemben számtalan robot végzi precízen a napi munkáját. A karok felnyúlnak, tekerednek, csavarodnak, van ahol szikráznak, van ahol ultraibolya színben világítanak, miközben a programnak megfelelő munkafázist elvégzik. Döbbenetes látvány, ahogy a méretre vágott lemezből pár másodperc alatt kialakítanak egy motorháztetőt, vagy összeraknak két elemet tökéletesen precízen.
Itt a méretek is lenyűgözőek. Minden hatalmas. A csarnoknak nem látni a végét, a súlyok akkorák, amit ember el sem képzel. Volt olyan pontja a préselésnek, ahol 1 pillanatban több mint 1600 elefánt együttes erejével végeztek egy műveletet... Felfoghatatlan.
A következő csarnokban, a karosszériaüzemben a gépkocsik karosszériáját és az alvázát, motorját rakják össze, és szerelik készre az autókat. A járműszereldében a munka több szinten zajlik, a fejünk fölött egy másik síkban siklanak a félkész autók. Igencsak furcsa érzés, mikor egy-egy autó "elúszik" felettünk.
A lakkozóba természetesen nem lehet bemenni, de szemléltető ábrákon és mintákon látható, hogy hányféle színt használnak. Mint megtudtuk még a nyakkendője színét is kérheti a megrendelő, mert bármit ki tudnak keverni.
A végső fázisban a kész autókat ellenőrzik és a célállomástól függően csomagolják is. A tengerentúlra igyekvő autók teljes védőfelszerelést kapnak, csak az ablakuk és a lámpák látszanak ki a fehér burkolatból. A késznek és hibátlannak minősített járműveket a telep másik oldalán lévő tesztpályán próbálják ki, ahol minden útviszonynak megfelelő felület van kialakítva.
Az indulásra váró Audik hatalmas parkolókban, precízen beosztott helyeken várják a szállítóeszközöket, hogy a célállomásra vigyék őket.
A munkát szinte teljesen automatizálták, így a gyár méreteihez képest a gyártórészen viszonylag kevés embert látni. Pedig a számok döbbenetesek.
- A gyár alapjául szolgáló 100.000 nm-nyi félkész üzemcsarnokot 1993-ban vették át a Győri Rába gyártól. Győrt az Audi cég 180 pályázó hely közül választotta ki.
- A termelés 1994-ben indult, 37.000 nm-en, 89 fővel.
- 2015-ben 5.200.000 nm-es területet foglalnak el és 11.411 fő dolgozik a gyárban, de a külső beszállítókkal, takarítókkal, biztonságiakkal és egyéb alvállalkozókkal együtt kb. 30.000 embernek adnak munkát.
- Naponta 660 új autó készül el, 1-1 autó kb. 24 óra alatt jut el az első alkatrész bekészítésétől a szalag végéig, ahonnan már saját kerekein gurul ki.
- A kész autókat 63 országba szállítják, a legnagyobb piaca Európa és az Egyesült Államok.
- A múlt évben 2.022.520 motort és 160.206 autót gyártottak.
- A gyárban 4 modell készül: Audi A3 Limousine, A3 Cabriolet, TT Coupé, TT Roadster.
- Naponta 4000 ember dolgozik az autókon, 3 műszakban.
- A megrendeléstől számított 12 hét múlva adják át az autót tulajdonosának.
- Van olyan üzemcsarnokuk, amelybe 8,5 futballpálya férne el.
- A gyár területe akkora, hogy Magyarország összes lakosát vendégül tudnák látni egy állófogadáson.
A túra alatt sok-sok izgalmas kérdésre is választ kaphatunk. Többek között, hogy hová járnak az itt dolgozók gyerekei, hány km-es vasúti pálya van a gyárban, mit kutatnak itt, hány perc alatt kell egy-egy munkafázist elvégezni, miért nem lehet egymás után 2 cabrio a szalagon? De most ezeket nem áruljuk el, legyen meglepetés azoknak, akik ide látogatnak :)
- A világ legnagyobb motorgyára
- Alapítása óta több mint 8 milliárd eurót fektetettek itt be, ezzel az egyik legnagyobb külföldi beruházó hazánkban
- 2015-ben Magyarországon ők voltak a legvonzóbb munkáltató
- Az itteni munkaerő kimagaslóan kvalifikált
- A gyár a duális képzésben részt vesz a városban lévő közép- és felsőfokú oktatásban is
A látogatás időtartama kb. 1,5-2 óra. Gyerekek is mehetnek, 12 éves kortól. Regisztrálni ITT lehet.
A gyárlátogatás után irány Győr belvárosa, ahol visszarepülhetünk az időben. A csúcstechnológia után egy merész váltással a barokk világban sétálhatunk. Magyarország hatodik legnépesebb városa az egyik legdinamikusabban fejlődő településünk. Ugyanakkor műemlékekben a harmadik leggazdagabb. A belvárost csodálatosan helyreállították, amiért elnyerték a műemlékvédelem Európa-díját.
A barokk belvárosról nyugodtan elmondható, hogy ahány ház, annyiféle szépség. Több órát el lehet tölteni a kis utcákban, vagy a Széchenyi téren sétálva. Érdemes külön is megnézni a Püspökvárat és a Bazilikát, a Bécsi kapu teret és környékét. Szép időben a Duna parton kötelező egy kis andalgás, majd irány a Városház tér, és a Győri Nemzeti Színház felfedezése. A belvárosban tett séta kiváló kikapcsolódás, és egész biztosan arra ösztönöz, hogy legközelebb több napra térjünk vissza ide.
Fotók: Audi Hungaria és a szerző felvételei
Ha érdekes volt az írás, oszd meg másokkal is!