KULT
A Rovatból

Dühből született a rocktörténet leghíresebb riffje – 50 éve szeretjük a Deep Purple Smoke On The Waterjét

Tűzeset miatt elmaradt egy lemezfelvétel, a banda egy örökzölddel kárpótolta magát.


Mozart óta tudjuk: nem attól jó egy zene, hogy hány hang van benne. Beethoven 5.szimfóniájának vezérmotívumától a 20.század repetitív muzsikájáig számos példát tudunk a viszonylag „szegényes” alapanyag kiteljesedésére. A rock-zenére ez még inkább érvényes, hiszen a bevezető, legtöbbször gitáron megszólaló hangsorok, akkordok – szaknyelven riffek – azok, amelyek megragadják a közönség figyelmét, és ezek adják meg egy koncert hangulatát. A műfaj története számos, rendkívül egyszerű, de mára egyetemes értékűvé vált riffet ismer a Kinks You Really Got Me-jától a Rolling Stones Satisfaction-jéig, a Cream Sunshine of Your Love-jától a led Zeppelin Whole Lotta Love-jáig. A legnépszerűbb azonban az éppen 50 éve született néhány feszes hang, amelynek ihletője egy tűz miatt elmaradt lemezfelvétel volt. A rajongók nyilván már kitalálták, hogy a Deep Purple Smoke On The Waterjéről van szó.

A „Mélybíbor” 1968-ban alakult meg, volt egy nagy slágerük is Hush! címen, és bár egy év alatt három albumot adtak ki, a banda kezdetben csupán egyike volt a feltörekvő brit progresszív rockbandáknak. 1969-ben az alapító orgonista Jon Lord, a gitáros Ritchie Blackmore és a dobos Ian Paice lecserélte az énekest és a basszusgitárost. Ekkor érkezett meg a már-már operai hangminőségű óriás, Ian Gillan és a pontos, a hangkeverésben is jártas basszusgitáros, Roger Glover. Ők öten alkották a Purple máig csodált legjobb felállását, a „Mark 2”-t.

Rögtön nagy fába vágták a fejszéjüket: a Royal Albert Hallban adták elő a londoni szimfonikusokkal Lord Concerto for Group and Orchestráját, amely már jelezte, hogy az első csapat pszichedelikus hangzása helyett a keményebb rock felé tartanak.

1970-ben jelent meg a mai füllel is brutálisnak ható In Rock, a hard-rock műfaj egyik kikezdhetetlen mérföldköve. A klasszikus formákból építkező Lord és Blackmore bravúros szólói, Paice szélvész-dobolása, Glover sziklaszilárdsága, és nem utolsó sorban Gillan elképesztő magasságokban szárnyaló hangja vitte be a zenekart a legnagyobbak közé. Ezen az albumon hallható a hurrikánszerű Speed King, vagy a nagyívű, több tételes lázálom, a Child In Time. Egy évvel később legalább ekkora siker lett a Fireball - akkoriban számos zenekar dobos-felvételijénél a címadó fergeteg volt a feladat – amelyen viszont néhány váratlan útkeresést is megengedtek maguknak a country-tól (Anyone’s Daughter) a barokkos csellószólóig (Fools), ami persze nem cselló volt, hanem Blackmore különlegesen torzított gitárja. A „Mark 2” harmadik rock-lemeze, a Machine Head, bár az alaphang megmaradt, egy kicsit populárisabb hangvételt ütött meg. Ez lett a legnagyobb kasszasikerük, pedig születése kis híján – szó szerint – füstbe ment.

A történet közismert rock-körökben: 1971 decemberében a zenekar a fesztiváljairól elhíresült svájci Montreux kaszinójában berendezett mobilstúdiójában készült az új lemez felvételeire. Csakhogy előző nap ott lépett fel Frank Zappa a Mothers of Invention-nel, és a koncert alatt egy néző egy startpisztollyal belelőtt a mennyezetbe, ami azonnal tüzet fogott. Mire a tűzoltók megérkeztek, épp csak a zenekart és a közönséget tudták kimenteni, a kaszinó és benne a stúdió porig égett. A Purple-t ideiglenesen a közeli Pavilon színházban szállásolták el.

Claude Nobs Wikimedia Commons
Néhány nappal később Roger Glover e szavakkal ébredt a Genfi-tó partján: „Füst a víz felett”.

Megvolt a leendő nagy sláger címe, de ettől még nem volt hol felvenni a lemezt. Végül a fesztivál igazgatója, Claude Nobs sietett a segítségükre: kibérelte a Purple számára a télen zárva tartó montreux-i Grand Hotelt, ahol a nagy hallban szerelték fel a stúdióegységet, de a felvételek közben csak a szálloda zárt tv-láncán keresztül tudtak kommunikálni a hangmérnökökkel. Mivel a körülmények miatt túl macerás lett volna állandóan visszahallgatni magukat, addig játszottak egy-egy dalt, amíg azt tökéletesnek nem érezték. Közben Gillan megírta a tűz és a kalandos lemezfelvétel történetét, Blackmore pedig kitalált hozzá egy tömör, négy soros, 3-5-3-2 hangból álló riffet, amit Paice sistergő lábcínje, Lord és Glover belépésének pontos időzítése tett hallatlanul ütőssé.

Maguk sem hitték volna, hogy ez lesz az egyik védjegyük. A Machine Head dalai közül ezt vették fel utoljára koncertprogramjukba, és azt is árulkodó volt, hogy az LP második oldalának első száma lett, ami akkoriban nem számított kiemelt helynek. Mi több, még kislemezen is csak az album megjelenése után egy évvel, 1973 tavaszán adták ki. Közben az LP-n akad néhány egészen bravúros darab, mint fénysebességű Highway Star, amelyben Lord és Blackmore Bach-fúgákat idéző futamokat varázsol, a kis dob- és basszusszólóval ékesített Pictures of Home, és a Purple talán legjátékosabb dala, a vidáman bluesos Lazy, amelyben Gillan még szájharmonikázik is, és amit koncerten rendszeresen elbohóckodtak. A Smoke On The Water sikerét azonban egyik sem tudta túlszárnyalni. A bevezető hangokat azóta is szívesen idézik szólóik közben a legmenőbb rockgitárosok.

Ekkor ért a Deep Purple Mark 2 népszerűsége csúcsára, amelyet a nem kevésbé rocktörténeti jelentőségű 1972-es japán turnéval és a belőle készült szenzációs dupla albummal koronáztak meg. Ezen hallható, hogy Blackmore eltévesztette a Smoke riffjét – ismervén a gitáros szeszélyességét, nem kizárt, hogy szándékosan.

Hamarosan éppen a Ritchie és Ian között elviselhetetlenné vált feszültség robbantotta szét a formációt. Pedig Gillan a zenekar miatt még a Jézus Krisztus Szupersztár-film címszerepét is visszautasította, holott ő játszott az ősbemutatón, vele készült a lemez, és Andrew Lloyd Webber érezhetően az ő hangjára írta Jézus dalait.

Végül az „ötök” 1983-ban kibékültek, néhány évig megint kibírták egymást, két lemezt készítettek, és világturnéra is indultak, amelynek egyik állomása három egymást követő koncert volt 1987 januárjában a Budapest Sportcsarnokban.

Felejthetetlen bulik voltak, mintha a tagok számára megállt volna az idő, elhangzott szinte összes nagy Purple-dal, köztük a Smoke On The Water is. Lehet, hogy rossz ómen volt, mert 1999 decemberében egy, a karácsonyi vásár során égve felejtett gyertyától a BS porig égett…


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Vecsei H. Miklós az SZFE-s tanáráról: Büszke voltam rá, hogy az én farkamat fogja
A színész az Ördögkatlanon beszélt a színházi közeg visszaéléseiről vagy családja megosztottságáról. Az interjúban arról is beszélt, miért utasított vissza egy állami díjat.


Vecsei H. Miklós az Ördögkatlan fesztiválon beszélgetett Veiszer Alindával, az interjú Veiszer Patreon-oldalán jelent meg, amelyet a Telex szemlézett. A színész-rendező többek között a Nemzeti Színházhoz való szerződéséről, a családja megosztottságáról, az SZFE-s éveiről és egy visszautasított állami díjról is beszélt.

Elmondta, hogy mesterei és szakmabeli barátai közül senki nem beszélte le arról, hogy elfogadja Vidnyánszky Attila ajánlatát. A döntés előtt kikérte Jordán Tamás, Molnár Piroska, ifj. Vidnyánszky Attila és gyimesi nagymamája véleményét is. Hozzátette, hogy közülük csak

nagymamája nevezhető Orbán Viktor „véres szájú hívének”. Vecsei hangsúlyozta: ő a Nemzeti Színházban hisz, nem valamelyik igazgatójában.

A beszélgetésben arról is szó esett, hogy mennyire megosztottnak látja Magyarországot. Vecsei úgy fogalmazott: imádja az országot, de sírnia kell, milyen állapotban van. Példaként említette, hogy

a családja egyik része a Pride-on van, a másik fele pedig a nagymamájánál nézi a csíksomlyói búcsút.

Az interjúban felidézte az SZFE-n töltött éveit is. Azt mondta, hogy öt évig volt ott hallgató, és teljesen természetesnek számított, hogy egy hatvanas férfi tanár fogdosta őt, miközben instruálta. Szavai szerint:

„Sőt, még büszke is voltam rá, hogy az én farkamat fogja, és nem a másokét, mert akkor engem akar instruálni.”

Vecsei arról is beszélt, hogy az SZFE modellváltásával nem értett egyet. Éppen ebben az időszakban kapta volna meg a kormánytól a Fiatalok a Polgári Magyarországért Díjat. Írt egy levelet az akkor még államtitkár Novák Katalinnak, amelyben jelezte: a kitüntetést csak akkor veszi át, ha beszélhet vele az ügyről. „Nem válaszolt nekem Novák Katalin. És nem is fogadott. És akkor én sem fogadtam el ezt a díjat” – mondta.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Ez a férfi tényleg egy félisten élőben is – megvadult nőstényhordák ellenére is elsöprő volt Jason Momoa koncertje
A hisztérikus követelőzések ellenére sem vetkőzött, viszont felszabadultan zenélt Jason Momoa a bandájával a budapesti Akváriumban. A meglepetés-fellépő a 16 éves fia volt, aki szintén nagyon átélte a teltházas bulit.


Amióta megláttam a Trónok Harcában Khal Drogóként belovagolni Jason Momoát (akiről valljuk be, nők millióinak szintúgy a lovaglás jut eszébe), híresen elfogult lettem. Úgyhogy amikor kiderült, hogy Budapesten koncertezik a nyelvbotlásnak vagy dadaizmusnak is beillő, Öof Tatatá nevű bandájával, fél órán belül öten küldték el nekem a hírt.

2019-ben már voltam olyan koncerten, amelyen ő is ott volt, ugyanis pont a Dűne első részének budapesti forgatása alatt turnézott utoljára a Slayer. De Momoa akkor sajnos nem a küzdőtéren pogózott, mint nemrég Ozzy búcsúbuliján a Pantera riffjeire, hanem a színpad mellől élvezte a show-t.

Jól tettem, hogy fénysebességgel lecsaptam egy jegyre, mert egy nap alatt 80%-ban el is fogytak a jegyek, és utána hamar teltházas lett a buli. Nyilván rengetegen úgy voltak vele – kétségkívül én is –, hogy kit érdekel, Jason milyen zenét játszik, ha az Old McDonalds had a farm dallamára olvassa fel a telefonkönyvet, akkor is izgalmas lesz látni, hogy milyen a kisugárzása ennek a tesztoszteron-hegynek.

Amikor rákerestem a 2024-ben alakult Öof Tatatá-ra, annyit tudtam meg elöljáróban, hogy Mike Hayes énekes-gitáros és Kenny Dale dobos a két zenésztársa, és többek közt Metallica, Black Sabbath, Led Zeppelin és Jimi Hendrix feldolgozásokat adnak elő.

Erre mondjuk nekem, mint rock-metal fanatikusnak extrán fel is csillant a szemem, a műfajt nem kedvelő gruppie-k meg majd elvonatkoztatnak a zenétől, úgysem azért lesznek ott.

A késő esti klubkoncertet illetően arra számítottam, hogy csipketangákat csúzlizó csajok lepik majd el az Akvárium területét, és lesz pár Temu-köpenyes Aquaman, aki így próbál majd a helyszínen csajozni. Sokat nem tévedtem. Két órával a 22.30-ra kiírt koncert előtt már beengedték a sorokban kígyózó keménymagot: valóban volt köztük egy nagydarab kamu-Momoa, számtalan rocker, néhány Momoa-pólós rajongó, szuperhős-fan srácok, és persze zömében állig felnyomott dekoltázsú, kikent-kifent, elszánt lányok, illetve idősebb nők egyaránt. Volt, aki a párjával érkezett, de a többség csapatostul, hiú reményekkel telve portyázott.

Az Akvárium nagytermébe lejutva végtelenítetve vetíteni kezdték – az első sorokat rögtön elfoglaló rajongótábornak – a színész vodkareklámját. Amely elsőre szexinek hatott, ezredszerre már vallatásnak. Az pedig még inkább, hogy ennyi ideig kellett felfokozott hangerővel ovuláló hölgyek locsi-fecsijét hallgatnom, akik már attól önkívületben sikítottak, ha egy road bement letenni egy setilstet a földre.

Amikor végre elkezdődött a koncert, egyébként a kiírt időben, én instant hormonsokkot kaptam a belépő Jason Momoától, mert ez a férfi tényleg egy félisten élőben is. Huncut mosolygások, magabiztos közvetlenség, laza haj- és fenékrázás, gyakori közönséghez dumálás és karizmatikusság (nos, a karizma sem utolsó).

Aki pedig a – nemrég a forgatás miatt történt – szakrális szakálltalanítás miatt izgult, annak jelentem, hogy azóta kellemes borostája nőtt, amely remekül áll neki.

Maga a koncert számomra kifejezetten hangulatos és élvezetes volt, mintha egy blueskocsmában lettem volna, ahol a régi haverok előadják a kedvenc rock-metál slágereiket. Kenny jól dobolt, Mike pedig ugyan nem a legjobb énekes, viszont igazán kiváló gitáros, valamint egy tüneményes és szerethető figura. A trió néha kibővült Nakoa-Wolffal, Momoa 16 éves fiával, aki szintén az apjával együtt forgat nálunk. A srác nem csupán a szülei vonásait örökölte (bár lágyabb kivitelben, puttó angyalkás fürtökkel), hanem az apja zenei tehetségét is, mert már most jól gitározott, és látványosan élvezte a reflektorfényt, szinte fürdőzött a sikerben.

Az apja-fia páros még vokálozott is egyet közös mikrofonba a Rebel Yell alatt. A közönség láthatóan nem tudta értékelni a jammelős blues-részeket és a keményebb metálszekciót sem, csak a populárisabb slágerekre indult be az éneklés, mint amilyen a Red Hot-féle Can’t stop meg a Zombie vagy a Purple Rain.

A buli közben azonban egyre inkább szégyelltem, hogy nő vagyok, annyi lealjasodást láttam és hallottam. Ennyi malacvisítás konkrétan a vágóhídon nincs. Hol hörögve skandálták a családjuktól elszabadult asszonyok, hogy „Shirt off! Shirt off!”, hol magyarul vinnyogták, hogy „Rajtad van a póló, mi van veled?!" vagy "Aquaman gyere ide!". Volt momoás felnőttszínező is valaki kezében (na jó, az nekem is megvan), és egy molinón az első sorban a "Can I have a dickpic?" állt.

A koncert közepén majdnem agyontaposott-rúgott két ittas hölgyemény, hogy egy méterrel közelebb lássák az idoljukat. A (velem is) durván verekedő, megvadult egyedet végül a szekus szedte ki a sorból. Mintha egy nagyszabású lánybúcsún lettem volna – nem csoda, hogy Momoa végül nem vette le a trikóját, becsültem is érte, hiszen nem chippendale műsorral érkezett.

Az éjjel fénypontjaként még a dobverőt is elkaptam a végén, pedig én nem is nyúltam utána, mint száz másik kéz, csak hallottam, hogy a földön koppan, és pont be tudtam slisszolni a lábak közé, hogy felvegyem.

És az a harci helyzet, hogy Momoa és az egész bandája rendkívül szimpatikus és megnyerő volt a műsor alatt. Pedig én tényleg szerettem volna fogást találni ezen a pasin. De nem sikerült - sajnos semmilyen értelemben.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Tóth Gabi: kimegyek mindjárt, azt kint valakit agyonverek – A Megasztár előzetese szerint bőven lesz feszültség a tehetségkutatóban
Herceg Erika könnyeit törli, Curtis kiakad és káromkodik, Marics Peti pedig kiabálni kezd.


Hamarosan érkezik a Megasztár idei évada. A csatorna egy előzetest is megosztott, melyből kiderül, hogy bőven lesznek megint feszültségek, sértődések, könnyek.

A műsorban új mesterek is érkeznek. A zsűri tagjai: Tóth Gabi, Herceg Erika, Curtis és Marics Peti. Ördög Nóra pedig új társat kap a műsorvezetéshez, Till Attila helyett Szépréthy Roland lesz a partnere.

VIDEÓ: A Megasztár beharangozója


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Tragédia a Netflix velencei forgatásán: a stáb szeme láttára meghalt a sikersorozat rendezőasszisztense
Diego Borella az Emily Párizsban ötödik évadának munkálatai közben esett össze. Az orvosok a Hotel Danieli épületébe siettek, de már nem tudták megmenteni a 47 éves rendezőasszisztenst.


Tragikus esemény árnyékolta be az Emily Párizsban forgatását Velencében: váratlanul elhunyt Diego Borella, a Netflix népszerű sorozatának rendezőasszisztense.

A Daily Mail beszámolója szerint az ötödik évad utolsó jeleneteinek felvétele zajlott a lagúnák városában, amikor Borella a stáb jelenlétében összeesett.

A La Repubblica információi szerint

az orvosok csütörtök este, 7 óra körül érkeztek a történelmi Hotel Danieli épületébe, de már nem tudták megmenteni az életét.

A rendezőasszisztens mindössze 47 éves volt. A hírek szerint halálát valószínűleg szívroham okozta.

A tragédia után a forgatást ideiglenesen felfüggesztették. Az ötödik évad velencei jeleneteit augusztus 15-én kezdték rögzíteni, és eredetileg hétfőn fejezték volna be a munkát.

Diego Borella 1978-ban született Velencében. Elismerést szerzett rendezőként és íróként, tanulmányait Rómában, Londonban és New Yorkban folytatta. Közösségi oldalain meséket, haikukat és színdarabokat is megosztott.

(via Femina)


Link másolása
KÖVESS MINKET: