KULT
A Rovatból

Dancing With the Stars: Stohl András öltönyéért csillámpónik haltak meg

A 4. adás a Disney-ről és Radics Gigi fenekéről szólt, valakinek pedig sikerült begyűjtenie az első 10 pontot.

Link másolása

„Önök nem egy külföldi showműsort látnak, hanem a Dancing With the Stars 4. élő show-ját”

– köszöntött minket Stohl András, és álljunk meg egy pillanatra ennél a mondatnál. 2023-ban még mindig ott tartunk, hogy a nemzeti érzelmeink vagy üres, melldöngető magyarkodásban, vagy önlenéző magyarázkodásban merülnek ki.

Kiváló tévés szakembereink vannak, miért kéne egy jó minőségű műsor láttán azt gondolnunk, hogy külföldi műsort látunk?

Mondjuk Stohl kijelentésének értékét némileg kisebbíti, hogy licenszműsorról van szó. A táncos celebműsorok nagyjából mind ugyanarról a tőről fakadnak. A Strictly Come Dancing című BBC műsor volt az eredetük. Erre alapult anno az RTL Szombat esti láza is. Aminek hogy, hogy nem ugyancsak Stohl volt a műsorvezetője, illetve később Ördög Nóra, Kiss Ramóna pedig (akkor még ohne Lékai) versenyzett benne. (Fő a változatosság.)

A tévés kánaán majd akkor jön el, ha saját ötletből készített magyar műsorok hódítják majd meg a nézőket. És mondjuk nem Mickey és Minnie egér kezdi a nyitótáncot. De legalább megtudtuk, hogy a Disney szignálzenéjének van szövege is. Persze a híres egérpár feltünése nem véletlen, hiszen a Dancing With the Stars 4. adása a 100 éves Disney stúdiót ünnepelte.

.

Feltétlenül kitérnék a két műsorvezető szemkiégető rózsaszín ruhájára. Olyanok voltak, mint akiket most vágtak ki a Barbie film castingjáról.

Kíváncsi vagyok, Stohl flitteres öltönyéért hány csillámpóni halt meg.

Az első páros, Radics Gigi és Baranya Dávid, A kis hableány egyik betétdalára szambázott. Nyilván nem véletlen a választás, hiszen Gigi szinkronizálta az élőszereplős változatban Arielt. (Anno a rajzfilmnél is egy énekesnő volt a magyar hang, Oszvald Marika személyében.)

Nagy piros pont a TV2-nek, amiért szinte minden esetben a dalok magyar változatát választották aláfestésnek. Megható volt a Ringat a víz című klasszikust Vass Gábor hangján viszont hallani, aki sajnos már több mint két éve nincs velünk, minden szinkronrajongó őszinte bánatára.

.

Bevallom, Gigi dresszét elnézve a „tengerfenék oly szép” sor kicsit más jelentést nyert, de ezt tudjuk be a showbusiness varázsának. (Volt egy kis lelkiismeretfurdalásom, de aztán mint kiderült, Juronics Tamásnak is pont ez jutott eszébe, szóval lehet, hogy mocskos vénember vagyok, de legalább jó társaságba kerültem.)

Szente Vajk kicsit sutának érezte az első lépéseket, de Ördög Nóra megvédte: szerinte ez a koncepció része volt, a járást még csak tanulgató Arielt próbálták megjeleníteni. Juronics Tamásnak nagyon tetszett a tánc (is), és adott egy tippet: kevés cukros üdítővel kell bekenni a talpat, akkor nem csúszik annyira. Egyedül ő adott 9 pontot, két 8-assal társítva ez 25 pontot ért.

Hunyadi Donatella és Bődi Dénes Mulan történetét próbálta elmesélni paso dobléban.

Donatella a frizurájával engem kicsit Mariára emlékeztetett a Matadorból, ami erősödött, amikor egy megfelelő dramaturgiai ponton kibontotta a haját, de szerencsére nem szúrt le senkit a hajtűjével.

.

Szente Vajk tíz pontra értékelte az éneklést (hiszen Stohl András hangját hallhattuk). De a tánc is tetszett a zsűrinek. Ma végre minden a helyén volt, látszottak az érzelmek, de nem mentek a tánc rovására. Ördög Nóra kiemelte, hogy a táncban összefoglalták a mese teljes történetét. Röpködtek a 9 pontok, 27 pontot ért a produkció.

T. Danny és Lissák Laura új élményeket keresett Aladdin és Jázmin szerepében, mindezt rumbába öntve. A produkció érdekessége, hogy a páros a táncot egy sátorba bevonulva fejezte be, egyszer s mindenkorra egyértelművé téve, mi is az az új élmény, amiről énekeltek.

Külön bája volt a produkciónak, hogy Danny végigénekelte a dalt, a lány részeit is. Nem véletlen, hisz ezen nőtt fel.

Ördög Nóra csodálkozva megállapította, hogy Danny tud táncolni, ugyanakkor aggódott, hogy dolgozzák fel a rajongók, hogy a bálványuk ilyen átszellemült arccal táncol egy Disney zenére.

Szente Vajk kiosztotta az évad első tízesét, így Lauráék 28 ponttal a zsűri lista élére repültek.

.

A Tarzanról nem igazán a csacsacsa jut eszünkbe, Csuti és Tóth Katica mégis ezt a kombinációt kapta. A Tarzan nem tartozik a kedvenceim közé. Nehéz eldönteni, mi ez ennek az oka: az, hogy a 90-es 2000-es fordulóján kicsit mélyrepülésbe kezdett a stúdió (ez az én verzióm), vagy az, hogy ezeket a meséket már nem gyerekként láttam, ezért nem tudtak úgy elvarázsolni.

Csuti nem állt a helyzet magaslatán. Vajk megfogalmazása szerint kicsit elbízta magát, nem koncentrált úgy, ahogy kellett volna, és Katicán múlt, hogy nem történt baj az emeléseknél. Ördög Nóra inkább a Dzsungel könyvét látta, mint a Tarzant. Tamás egyenesen gyerekesnek nevezte a produkciót. Csupán 21 pontot kaptak.

.

Krausz Gábor és Mikes Anna ezúttal romantikus oldalukat mutatták be A szépség és a szörnyeteg betétdalára, az american smooth nevű táncra, ami még Juronics Tamásnak is újdonságot jelentett. El kell ismerni, a TV2 csapatának nagyszerűen sikerült megidéznie a stúdióba a mesebeli báltermet. A Hol volt hol nem volt egyébként is azon dalok egyike, ami mindig levesz a lábamról, Galambos Erzsi előadásában pedig különösen. De Krauszék is meghatódtak önmaguktól, mindketten könnyeztek kicsit.

Krausz Gábor és Mikes Anna nagy esélyese a műsornak. Szép emberek, szépen táncolnak, és

az ország nagy része rokonszenvez Gáborral, Tóth Gabi új dala után jobban, mint valaha.

Ezzel együtt „csak” 26 pontot kaptak, amin meglepődtem, többre számítottam.

.

Három Disney rajzfilm van, amit kifejezetten utálok: a Pocahontas, A Notre Dame-i toronyőr és a Herkules. Király Linda és Suti András az utóbbira charlestonozott.

Fölöttébb energikus produkciót láthattunk. Ördög Nóra nagyon lelkes volt, bár félt, hogy Linda kebleit baleset éri (Linda megnyugtatta, hogy három melltartó van rajta, biztos ami tuti). Juronics Tamásnak érzett hiányosságokat, és Szente Vajk is kritikus volt. Nóra mindennek ellenére 9 pontot adott, Tamás 7-et, Vajk középutasként a 8-ast mutatta fel. Így Lindáék 24 ponttal a sereghajtók közé kerültek.

.

Pikáns pillanata volt az adásnak, amikor Ramóna bekonferálta, hogy a Sztárban sztár leszekben Tóth Gabi új pasija oldalán táncolva fogja elénekelni új dalát, majd minderről meg is nézhettünk egy bejátszást.

Szerencsére annyi jóérzés volt legalább a szerkesztőkben, hogy nem kérdezték meg Krausz Gábort, mit szól a dologhoz.

Az utolsó páros, Marics Peti és Stana Alexandra a Coco betétdalát showtáncolta. Ez annyiból testhezálló feladat volt, hogy Stana Alexandra személyében egy showtánc világbajnokot tisztelhetünk.

Peti a kisfilmben többször hangoztatta, mennyire távol áll tőle a cukiság, és nem tréfált. Nekem kicsit olyan volt, mint amikor a Csőrike rajzfilmekben Szilveszter, a gonosz macska kisbabának próbálja álcázni magát.

.

Ez volt az egyetlen dal, amit nem magyarul hallhattunk annak ellenére, hogy pont Szente Vajk írta a magyar szövegét. Vajk nem sértődött meg emiatt, sőt, megdicsérte, milyen jól táncol Peti. Marics egyébként meglehetősen feldúltnak tűnt a produkció után – mint kiderült, elrontott egy lépést. 27 pontot kaptak. Viszont azt hiszem a műsor hazai történetének legviccesebb tánc utáni beszélgetése kerekedett ki belőle.

.

Mivel fogynak a versenyzők, nehezebb kitölteni a műsort időt, így eljött a vendégelőadó ideje. Karddfy Aisha A kívánság című vadonatúj Disney mese betétdalát énekelte.

Gigiék, Lindáék és Csutiék kerültek a veszélyzónába. Egyértelmű volt, hogy Csuti nincs ugyanazon a szinten, mint a két énekesnő. Az is igaz, hogy Tóth Katica a mezőny egyik legjobb táncosa, de azért lássuk be, ez a műsor elsősorban azért a (nem táncos) celebekről szól.

.

Ördög Nóra indoklása kicsit furcsára sikerült. Levezette, hogy mindenképp a két lány közül fog választani. Linda produkcióját tartotta jobbnak. Ennek ellenére egy váratlan húzással mégis Gigire szavazott (valami olyan homályos indoklással, hogy az ő meséje még nem rét véget). Juronics Tamás szavazatának így már nem volt tétje, de ő is Gigit támogatta.

Szerencsére ez az a kivételes este volt, amikor a zsűri, a kritikus és a közönség is ugyanazt a műsort nézte: a nézők Király Lindát és Suti Andrást mentette meg.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: