KULT
A Rovatból

Christopher Nolan szerint 78 éve itt a világ vége, csak nem tudunk róla – Megnéztük az Oppenheimert

Az Eredet, a Csillagok között és a Dunkirk direktora továbbra is kirobbanó formában: az Oppenheimerrel megalkotta talán minden idők legfeszültebb történelmi-életrajzi filmjét.

Link másolása

Ha a filmes díjkiosztókat vesszük, rendkívül hálás ez a zsáner: végy egy meghatározó történelmi érát, amelyhez valamilyen fontos esemény kapcsolódik, és/vagy végy egy meghatározó történelmi figurát, aki feltalált/elért valamilyen fontos dolgot. Így bemutathatod a múlt egyik fontos szeletét, reprodukálhatod az akkori miliőt, s ez már önmagában is mozgóképre kívánkozó mozzanat, ugyanakkor kiváló színészek átalakulásával és emlékezetes alakításával elénk varázsolhatsz egy kiemelkedő személyiséget, akit eddig csak fotókon vagy festményeken láthattunk. Egyszerre tanul és szórakozik a közönség, ráadásul az Oscar is szívesen öleli keblére az ilyesmit.

Nos, Christopher Nolan a 2017-es Dunkirk után immár másodszor döntött úgy a karrierje során, hogy a világtörténelem egy jelentős időszakát hívja elő. Ráadásul ugyanazt az időszakot, a II. világháborúét.

Csak amíg hat évvel ezelőtt egyetlen európai csatára koncentrált, addig ezúttal már több évtizedet is átveszünk, nevezetesen a Manhattan-terv megvalósulását, avagy az atombomba feltalálását. 1945. július 16-án, reggel 5 óra 29 perckor hajtották végre az új-mexikói Jornada del Muerto sivatagban, a White Sands kísérleti bázison az első nukleáris tesztet (amelynek Trinity, vagyis Szentháromság volt a neve), ekkor robbantották fel az első atombombát, így ezt az időpontot tekintik az atomkorszak kezdetének.

Az új amerikai tömegpusztító fegyver létrehozását takarta a Manhattan-terv fedőnév, a projektet pedig egy bizonyos Julius Robert Oppenheimer (Cillian Murphy) nevű elméleti fizikus vezette a kormány megbízásából, és olyan ismert tudósok vettek benne részt, mint pl. Enrico Fermi (Danny Deferrari), Richard Feynman (Jack Quaid), Isidor Rabi (David Krumholtz), Ernest Lawrence (Josh Hartnett), Hans Bethe (Gustaf Skarsgård), Lilli Hornig (Olivia Thirlby), nem mellesleg pedig két honfitársunk, Teller Ede (Benny Safdie) és Szilárd Leó (Haumann Máté). Már ebből a listából is látszik, hogy nem mindennapi szereplőgárdát sikerült Nolannek összeverbuválnia az Oppenheimerhez, főként, ha még megspékeljük olyan nevekkel, mint pl. Matt Damon (Leslie Groves altábornagy), Robert Downey Jr. (Lewis Strauss), Gary Oldman (Harry S. Truman elnök), Emily Blunt (Kitty Oppenheimer), Florence Pugh (Jean Tatlock), Alden Ehrenreich (szenátusi tanácsadó), Jason Clarke (Rober Robb), Kenneth Branagh (Niels Bohr), Tom Conti (Albert Einstein), Matthew Modine (Vannevar Bush), Dane DeHaan (Kenneth Nichols alezredes), Rami Malek (David Hill), Casey Affleck (Boris Pash), vagy James Remar (Henry Stimson).

Vagyis szó szerint, a háromórás játékidő bármelyik percében a vászon bármelyik pontjára nézünk, egy ismert színészt láthatunk, sokszor tényleg csak 1-2 jelenet erejéig.

Szerencsére Nolan többnyire meg is becsülte a sztárjait, és jó szerepeket vagy jó jeleneteket írt nekik, amit ők meg is háláltak, mindenki a tudása legjavát hozta itt. Közülük természetesen a főbb szerepeket alakító Cillian Murphyt, Emily Bluntot, és Robert Downey Jr.-t emelhetjük ki, de Benny Safdie is emlékezetes Teller Ede kifejezetten fontos mellékszerepében, és Tom Contival is szívesen megnéznénk egy életrajzi filmet Albert Einsteinről (Haumann Máténak két rövid szcéna jutott csupán Szilárd Leóként, de hát Nolannél, ennyi világszerte ismert tehetség közt 1-2 jelenet is megtiszteltetés).

Persze a sztárgárda csak egy dolog, a közönség főképp arra volt kíváncsi, hogy vajon mihez kezd az okosan megírt vizuális látványbombák mestere egy életrajzi filmmel, amelynek főbb történéseit a robbantási teszteket leszámítva főként a szobákban, termekben lezajlott beszélgetések jelentik.

Nos, egyrészt úgy, hogy a film promóciója némileg zavaró, hiszen az Oppenheimer valóban nem látványfilm: egyetlen nagyobb, valóban leforgatott robbantás látható benne, a Trinity nukleáris tesztté (ami sötétben zajlott), amely tényleg megkapó lett, de semmiféle forradalmi filmes effektkunsztot nem jelent, vagyis, bár Nolan hozzászokott már a legjobb vizuális effektek Oscar-díjához (Eredet, Csillagok között, Tenet), meglepne, ha az Oppenheimer is részt venne majd a 2024-es küzdelemben. Persze ez nem jelenti azt, hogy ne lennének ötletes vizuális trükkök és ötletek, de azok főként az ismét csúcsformában alkotó Hoyte van Hoytema (Engedj be!, Suszter, szabó, baka, kém, A nő, Csillagok között, Spectre – A Fantom visszatér, Dunkirk, Tenet, Nem) operatőrt dicséri. Az mindenesetre valóban szinte egyedülálló manapság, hogy a film egyetlen CGI-jelenetet sem tartalmaz, de azért ne gondoljuk, hogy az Oppenheimer olyan sok lehetőséget adott volna rá.

„Nos, egyrészt úgy” – írtam fentebb, a fontosabb azonban Christopher Nolan 12. egész estés rendezése kapcsán, vagyis a „másrészt” pedig, hogy minden filmnyelvi eszközt bevetett ahhoz, hogy egy szobákban, termekben beszélgetős mozgókép izgalmas, érdekes és feszült legyen.

Nolan játszik a színekkel (bizonyos etapok színesben, mások fekete-fehérben láthatók, a miérteket nem írnánk le, érdemes rájönni), Jennifer Lame vágóval rendkívül pörgősre nyiszáltatta a sztorit (folyamatosan ugrálunk a helyszínek között, ahogy az időben is előre és vissza, ritka az a a jelenet, ami egy-két percnél hosszabb…), a karrierjében talán először merészebb, de nagyon is stílusos szexjeleneteket is írt (Florence Pugh-t ritkán láthatjuk ruhában), illetve olyan, átfogóan s ravaszul megírt dialóguskat adott a karakterek szájába, amelyek kiegészülve az Oscar-díjas Ludwig Göransson (Fekete Párduc 1-2, A mandalóri, Tenet) kissé „hanszimmeresre” hangszerelt, a képekre alaposan rátelepedő és rendkívül hangos zenéivel, akár egy sima beszélgetős, meghallgatási vagy tárgyalási jelenetet is izzasztóan izgalmassá tudott tenni.

Az szinte egyértelmű, hogy az Oppenheimer nem találja majd meg az útját mindenki szívéhez, főleg azokéhoz nem, akik az előzetesek alapján egy atomrobbanásokkal teleaggatott háborús vizuális orgiát vártak. Nem, ez a film „csupán” feltárja egy olyan időszak kezdetét, amelynek hatása Nolan szerint már elhozta a világ végét, s ma is éppoly nyugtalanító, mint régen, illetve kiválóan érzékelteti, hogy a totális apokalipszishez elegendő csupán egyetlen gombnyomás. Már 78 éve elég hozzá…

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„A bicskei áldozatok elnézést kértek, végre, Balog Zoltántól, Varga Judittól és Novák Katalintól” – Bödőcs Tibor retró Híradó-paródiával jelentkezett
Teli van erős utalásokkal a humorista legújabb videója, amiben körülmetélik Gyöngyösi Mártont, és Karácsony Gergely is férfivá műtteti magát.

Link másolása

A régi idők Híradójának paródiájával jelentkezett Bödőcs Tibor. Az alig ötperces szösszenetben számos közéleti eseményt figurázott ki a népszerű humorista.

A humor azonban sok helyütt maró társadalomkritikát rejtett: szóba került többek között, hogy Szijjártó Péter Szergej Lavrovval együtt nevette ki az orosz börtönben meghalt Alekszej Navalnij nyitott koporsóját, hogy Orbán Viktor megtanította cipőfűzőt kötni Donald Trumpot vagy hogy a bicskei gyerekotthon áldozatai bocsánatot kértek – végre – Balog Zoltántól, Varga Judittól és Novák Katalintól.

Ezen kívül a Vágó István-klón Bödőcs „beszámolt” arról is, hogy az amerikai nagykövetségen körülmetélték Gyöngyösi Mártont, hogy Magyar Péter eltávolíttatja Schmidt Mária-tetoválását a válláról, és megtudhattuk, hogy Karácsony Gergely férfivá műtteti magát.

A rövid videó végén, mintegy bónuszként, értesülhettünk a legújabb Rákay Philip-filmről is – ezúttal igen meglepő stílusban.

Bödőcs Tibor retró Híradó-paródiája


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
95 éves lenne Audrey Hepburn, aki előre tudta, hogy meg fog halni
Az ikonikus angol-holland származású színésznő 1929-ben született és 1993-ban halt meg egy hospice házban. Kemoterápiával kezelték, de tudta, hogy nem fogja túlélni a betegséget.

Link másolása

Idén ünnepelné 95. születésnapját Audrey Hepburn, melynek apropóján a Blikk képgalériát közölt a híres színésznőről.

Audrey Hepburn sikeres modell is lehetett volna, ha fiatal nem happolják el a filmes szakemberek. Pályája elején modellkedésből és táncos szerepekből keresett pénzt, de 1948-ban kapta meg az első szerepét a Nederlands in zeven lessen című filmben.

Az '50-es években Angliában dolgozott, ahonann az Egyesült Államokba vezetett az útja, ahol az első világraszóló sikerét a Római vakációval szerezte. 1967-ben visszavonult a filmes szakmától, ám Steven Spielberg amerikai filmrendező felkérésére elvállalta később az Örökké című film egyik szerepét.

1992-ben derült ki, hogy vastagbélrákkal küzd. A diagnózist követően megműtötték, kemoterápiával kezelték, de tudta, hogy nem fogja túlélni a betegséget.

Egy hospice házban halt meg 1993. január 20-án.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Így tudta meg Kulka János, hogy a Nemzet Színésze lett – Máris sokan gratuláltak neki
A színészt egy kollégája hívta fel telefonon, és a bejelentéssel nagyon meglepte őt - árulta el Kulka János, aki nagyon köszönte a kitüntető címet.

Link másolása

Ahogy arról mi is beszámoltunk, Kulka Jánost választották a Nemzet Színészének a nemrégiben elhunyt Tordy Géza helyére.

A művészt az RTL Híradó kérdezte meg arról, honnan tudta meg a hírt:

Kulka János válasza:

"Molnár Piroska hívott, gratulált nekem. Nemzet Színésze vagy. Meglepődtem. Nagyon köszönöm, nagyon"

- árulta el a színész, majd hozzátette: sokan gratuláltak neki, sok sms-t és hívást kapott.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Premier: „Síneken guruló no-go zóna” – A négyes-hatos villamosról írt dalt a Bankrupt
Az utóbbi pár évben egymás után hozták ki a társadalomkritikus slágereket, most szerettek volna kicsit elszakadni a politikai témáktól, de csak félig sikerült.

Link másolása

A négyes-hatos villamos lenyűgöző élővilágát már-már Sir David Attenborough-t idéző aprólékossággal mutatja be a Bankrupt új slágere. Az Interrupters-féle lendületes, modern ska-punk vonalat képviselő szám refrénje garantáltan meg fog ragadni mindenkiben, aki kénytelen rendszeresen igénybe venni a körúti fegyencjárat szolgáltatásait.

A számhoz készült montázsvideó ezúttal a tömegközlekedési akciójelenetek tematikájára épül, és hogy minden igényt kielégítsenek, ehhez a számhoz is készült angol változat.

„Az elmúlt másfél évben sorozatban kihozott virális társadalomkritikus slágerek (Keresett a Feri, Viktorland, A hülyeség ára, Illiberal Holiday, Hol van a pénz?) után szerettünk volna kicsit elszakadni a politikai témáktól. De amikor realizáltuk, hogy pont az önkormányzati kampány közepére esik majd a megjelenés, muszáj volt ebbe is beletenni pár sort arról, hogy ígérhet bárki bármit, a négyes-hatos ilyen marad. És ha már így alakult, belekerült Budapest legádázabb ellensége is” – meséli a csapat frontembere, Sarkadi Balázs.

Négyes-Hatos:

Four-Six:

A zenekart legközelebb május 11-én Veszprémben, a Teremben, utána pedig június 1-én Budapesten, az Instantban lehet élőben megnézni.

A zseniális borító Vass Richárd munkája, a kiváló hangzásról pedig ezúttal is Botlik Mátyás (Grenma Stúdió) gondoskodott.


Link másolása
KÖVESS MINKET: