KULT
A Rovatból

Christopher Nolan szerint 78 éve itt a világ vége, csak nem tudunk róla – Megnéztük az Oppenheimert

Az Eredet, a Csillagok között és a Dunkirk direktora továbbra is kirobbanó formában: az Oppenheimerrel megalkotta talán minden idők legfeszültebb történelmi-életrajzi filmjét.

Link másolása

Ha a filmes díjkiosztókat vesszük, rendkívül hálás ez a zsáner: végy egy meghatározó történelmi érát, amelyhez valamilyen fontos esemény kapcsolódik, és/vagy végy egy meghatározó történelmi figurát, aki feltalált/elért valamilyen fontos dolgot. Így bemutathatod a múlt egyik fontos szeletét, reprodukálhatod az akkori miliőt, s ez már önmagában is mozgóképre kívánkozó mozzanat, ugyanakkor kiváló színészek átalakulásával és emlékezetes alakításával elénk varázsolhatsz egy kiemelkedő személyiséget, akit eddig csak fotókon vagy festményeken láthattunk. Egyszerre tanul és szórakozik a közönség, ráadásul az Oscar is szívesen öleli keblére az ilyesmit.

Nos, Christopher Nolan a 2017-es Dunkirk után immár másodszor döntött úgy a karrierje során, hogy a világtörténelem egy jelentős időszakát hívja elő. Ráadásul ugyanazt az időszakot, a II. világháborúét.

Csak amíg hat évvel ezelőtt egyetlen európai csatára koncentrált, addig ezúttal már több évtizedet is átveszünk, nevezetesen a Manhattan-terv megvalósulását, avagy az atombomba feltalálását. 1945. július 16-án, reggel 5 óra 29 perckor hajtották végre az új-mexikói Jornada del Muerto sivatagban, a White Sands kísérleti bázison az első nukleáris tesztet (amelynek Trinity, vagyis Szentháromság volt a neve), ekkor robbantották fel az első atombombát, így ezt az időpontot tekintik az atomkorszak kezdetének.

Az új amerikai tömegpusztító fegyver létrehozását takarta a Manhattan-terv fedőnév, a projektet pedig egy bizonyos Julius Robert Oppenheimer (Cillian Murphy) nevű elméleti fizikus vezette a kormány megbízásából, és olyan ismert tudósok vettek benne részt, mint pl. Enrico Fermi (Danny Deferrari), Richard Feynman (Jack Quaid), Isidor Rabi (David Krumholtz), Ernest Lawrence (Josh Hartnett), Hans Bethe (Gustaf Skarsgård), Lilli Hornig (Olivia Thirlby), nem mellesleg pedig két honfitársunk, Teller Ede (Benny Safdie) és Szilárd Leó (Haumann Máté). Már ebből a listából is látszik, hogy nem mindennapi szereplőgárdát sikerült Nolannek összeverbuválnia az Oppenheimerhez, főként, ha még megspékeljük olyan nevekkel, mint pl. Matt Damon (Leslie Groves altábornagy), Robert Downey Jr. (Lewis Strauss), Gary Oldman (Harry S. Truman elnök), Emily Blunt (Kitty Oppenheimer), Florence Pugh (Jean Tatlock), Alden Ehrenreich (szenátusi tanácsadó), Jason Clarke (Rober Robb), Kenneth Branagh (Niels Bohr), Tom Conti (Albert Einstein), Matthew Modine (Vannevar Bush), Dane DeHaan (Kenneth Nichols alezredes), Rami Malek (David Hill), Casey Affleck (Boris Pash), vagy James Remar (Henry Stimson).

Vagyis szó szerint, a háromórás játékidő bármelyik percében a vászon bármelyik pontjára nézünk, egy ismert színészt láthatunk, sokszor tényleg csak 1-2 jelenet erejéig.

Szerencsére Nolan többnyire meg is becsülte a sztárjait, és jó szerepeket vagy jó jeleneteket írt nekik, amit ők meg is háláltak, mindenki a tudása legjavát hozta itt. Közülük természetesen a főbb szerepeket alakító Cillian Murphyt, Emily Bluntot, és Robert Downey Jr.-t emelhetjük ki, de Benny Safdie is emlékezetes Teller Ede kifejezetten fontos mellékszerepében, és Tom Contival is szívesen megnéznénk egy életrajzi filmet Albert Einsteinről (Haumann Máténak két rövid szcéna jutott csupán Szilárd Leóként, de hát Nolannél, ennyi világszerte ismert tehetség közt 1-2 jelenet is megtiszteltetés).

Persze a sztárgárda csak egy dolog, a közönség főképp arra volt kíváncsi, hogy vajon mihez kezd az okosan megírt vizuális látványbombák mestere egy életrajzi filmmel, amelynek főbb történéseit a robbantási teszteket leszámítva főként a szobákban, termekben lezajlott beszélgetések jelentik.

Nos, egyrészt úgy, hogy a film promóciója némileg zavaró, hiszen az Oppenheimer valóban nem látványfilm: egyetlen nagyobb, valóban leforgatott robbantás látható benne, a Trinity nukleáris tesztté (ami sötétben zajlott), amely tényleg megkapó lett, de semmiféle forradalmi filmes effektkunsztot nem jelent, vagyis, bár Nolan hozzászokott már a legjobb vizuális effektek Oscar-díjához (Eredet, Csillagok között, Tenet), meglepne, ha az Oppenheimer is részt venne majd a 2024-es küzdelemben. Persze ez nem jelenti azt, hogy ne lennének ötletes vizuális trükkök és ötletek, de azok főként az ismét csúcsformában alkotó Hoyte van Hoytema (Engedj be!, Suszter, szabó, baka, kém, A nő, Csillagok között, Spectre – A Fantom visszatér, Dunkirk, Tenet, Nem) operatőrt dicséri. Az mindenesetre valóban szinte egyedülálló manapság, hogy a film egyetlen CGI-jelenetet sem tartalmaz, de azért ne gondoljuk, hogy az Oppenheimer olyan sok lehetőséget adott volna rá.

„Nos, egyrészt úgy” – írtam fentebb, a fontosabb azonban Christopher Nolan 12. egész estés rendezése kapcsán, vagyis a „másrészt” pedig, hogy minden filmnyelvi eszközt bevetett ahhoz, hogy egy szobákban, termekben beszélgetős mozgókép izgalmas, érdekes és feszült legyen.

Nolan játszik a színekkel (bizonyos etapok színesben, mások fekete-fehérben láthatók, a miérteket nem írnánk le, érdemes rájönni), Jennifer Lame vágóval rendkívül pörgősre nyiszáltatta a sztorit (folyamatosan ugrálunk a helyszínek között, ahogy az időben is előre és vissza, ritka az a a jelenet, ami egy-két percnél hosszabb…), a karrierjében talán először merészebb, de nagyon is stílusos szexjeleneteket is írt (Florence Pugh-t ritkán láthatjuk ruhában), illetve olyan, átfogóan s ravaszul megírt dialóguskat adott a karakterek szájába, amelyek kiegészülve az Oscar-díjas Ludwig Göransson (Fekete Párduc 1-2, A mandalóri, Tenet) kissé „hanszimmeresre” hangszerelt, a képekre alaposan rátelepedő és rendkívül hangos zenéivel, akár egy sima beszélgetős, meghallgatási vagy tárgyalási jelenetet is izzasztóan izgalmassá tudott tenni.

Az szinte egyértelmű, hogy az Oppenheimer nem találja majd meg az útját mindenki szívéhez, főleg azokéhoz nem, akik az előzetesek alapján egy atomrobbanásokkal teleaggatott háborús vizuális orgiát vártak. Nem, ez a film „csupán” feltárja egy olyan időszak kezdetét, amelynek hatása Nolan szerint már elhozta a világ végét, s ma is éppoly nyugtalanító, mint régen, illetve kiválóan érzékelteti, hogy a totális apokalipszishez elegendő csupán egyetlen gombnyomás. Már 78 éve elég hozzá…

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Itt a magyar Harry Potter: gulyással, hagyományos reggelivel, metróval és egy sikeretlen vizsga utáni búfelejtővel
Hári Gábor egy családi étkezésben megfáradva döntött úgy, hogy elkészíti a kultikus figurák magyar verzióját. A mesterséges intelligencia segítségével kerültek a szereplők kocsmába, pályaudvarra, lakótelepre...

Link másolása

Harry Potterből sosem elég. A könyvek és filmek, a különféle játékok után a mesterséges intelligencia segítségével most Magyarországra érkeztek a szereplők.

A kalandról különleges képeket osztott meg a Facebook-on Hári Gábor. Az alkotó elmesélte a Szeretlek Magyarországnak, hogyan született az ötlet, hogy magyar környezetbe helyezze a varázsló-tanoncok világát.

"Az inspirációm onnan jött, hogy külföldön élek, és a családom látogatóba jött nemrég. Magyar ételeket ettünk, elég tetemes mennyiségben. Egy ponton, amikor már kifáradtam az evésben, leültem a YouTube elé és eszembe jutott a "nemzeti Harry Potteres" mesterséges intelligencia mémformátum. Magyar verziót még nem láttam belöle, ezért úgy döntöttem elkészítem én".

A képeket pedig megosztotta ITT. És az alkotásokhoz némi magyarázatot is adott.

"Hágrid" gulyást főzött a harmadik ebédjére
"Dámböldór" a méreggel, ami miatt kirúgták
"Sznép" a megvakulása előtt
"MekGonagál" hagyományos magyar reggelivel
"Heri, Ron és Hermióne" egy sikertelen vizsga után, iskolai egyenruhában
"Dobbi" túl sokat szívott, most a pályaudvaron lakik
"Voldemort", aki rossz hírekkel szórakoztat

A képeket Hári Gábor engedélyével közöltük.

Link másolása
KÖVESS MINKET: