KULT
A Rovatból

Büszke volt, dühös, de megbocsátó - Sidney Poitier emlékére

Utat tört a sztereotípiák nélküli afro-amerikai filmszínészetnek.

Link másolása

„A mozi szép fekete királya” – olvastam róla úgy 1968 körül egy olasz képes magazinban, amint éppen Rómában, a Szent Péter bazilika előtt nézelődött. Akkor már fogalom volt sokszor kegyetlen, de szinte mindig katartikus filmekben nyújtott alakításaival, de nem utolsó sorban vonzó külsejével, és tekintetével, amelyből megfoghatatlan büszkeség áradt. Ő volt a 94 éves korában elhunyt Sidney Poitier, aki több mint egy fél évszázaddal ezelőtt megújította az afro-amerikai filmszínészetet.

Az 1960-as évek amerikai fekete polgárjogi mozgalmainak az élet számos területén megvoltak a maguk példaképei. Ilyen volt a közéletben Martin Luther King és Malcolm X, a sportban a vietnámi szolgálatot megtagadó világbajnok nehézsúlyú bokszoló Muhammad Ali, a zenében a rapperek ősének tekintett James Brown, az író-zenetudós LeRoi Jones. A moziban pedig Sidney Poitier volt az első számú ikon.

A floridai születésű színészről sokszor leírták, hogy ő volt az első afro-amerikai, aki megkapta a legjobb férfi főszerep Oscar-díját. Ez 1964-ben történt, a Nézzétek a mező liliomait című filmjéért. Ennél is fontosabb volt, hogy ő volt az első, aki ki tudott lépni az addigi, együgyű, alázatos „néger” sztereotípiákból, és alakításaival nemcsak az akkor még megoldhatatlannak látszó faji problémákra hívta fel a figyelmet, hanem szélesebb emberi-társadalmi összefüggéseken is elgondolkodtatta a nézőt.

Már 1950-ben feltűnést keltett Darryl F. Zanuck Nincs kiútjában, ahol fiatal orvosként egy bigott fehér pácienst kell meggyógyítania. Utána azonban éveken át visszautasított egy sor ajánlatot, mert azokat egyszerűen „megalázónak” tartotta. Nagy pillanata 1958-ban jött el: Stanley Kramer filmjében Megbilincseltekben fegyencet alakított. A sztori szerint egy átszállítás során sikerül megszöknie a vele összeláncolt fehér fogollyal (Tony Curtis) együtt. Menekülés közben ébrednek rá, hogy csak közös erővel van esélyük az életben maradásra.

Poitiert ezután már elhalmozták értékes szerepekkel, a csúcsra pedig 1967-ben ért fel. Ekkor egy év alatt három olyan filmben játszott főszerepet, amelyek nemcsak a faji megbékélésről, a kölcsönös toleranciáról és elfogadásról szólnak, hanem fontos kordokumentumok is. (Emlékeztetőül: az Egyesült Államokban 1964-ben fogadták el az első, még John F. Kennedy kezdeményezte polgárjogi törvényt, majd 1968-ban a másodikat).

A Norman Jewison rendezte Forró éjszakában izgalmas krimi, ami egy déli kisvárosban elkövetett gyilkosság körül forog. A zűrös ügybe egy átutazóban lévő fekete férfi keveredik bele. Először gyanúsítottként, mert mit keres éjnek idején egyedül a pályaudvaron, tömött erszénnyel? Aztán pedig nyomozóként, miután kiderül, hogy ez a foglalkozása, és felettesei is elismerően nyilatkoznak kiváló képességeiről. Poitier legendává vált Virgil Tibbs-ének nemcsak a helyi kollégák előítéleteivel, hanem a kisváros érinthetetlennek hitt potentátjaival is meg kell küzdenie.

Ezután újra Kramer adott neki nagy lehetőséget A találd ki, ki jön vacsorára? című szatírában. A filmben egy középosztálybeli, konzervatív idős házaspárt lányuk fekete vőlegényével lepi meg. Ebben a filmben arra is vannak utalások, hogy a hétköznapi rasszizmustól a feketék sem mentesek.

A harmadik film pedig A tanár úrnak szeretettel, amely egy valóságos történet nyomán született. Sidney Poitier egy londoni külvárosi iskolában kezelhetetlennek tartott kamaszokat próbál tanítani, akikről kiderül, hogy csak emberi szóra, megértésre vágynak. Ez lett az alapja később egy sor iskolai témájú filmnek a Holt költők társaságától a Veszélyes kölykökig.

Mindegyik alakításából természetes méltóság áradt, de egy-egy gesztusával, félmosolyával nevetségessé tudta tenni az előítéletek rabjait.

Poitier azonban túl akart lépni e szerepkörökön, és az 1970-es évektől, amikor már rendezett is, a legkülönbözőbb műfajokban kipróbálta magát. Játszott westernben, romantikus komédiában, krimikben, és ő volt az, aki felfedeztette a nézőkkel az afro-amerikai humort. A nálunk is nagy sikert aratott, 1980-as Dutyi-dili című filmjében Richard Pryorral és Gene Wilderrel a főszerepben mintha a Megbilincseltek alapötletét forgatta volna ki fergeteges komédiává.

Sidney Poitier gondolkodását jól tükrözik 2012-ben, Oprah Winfrey tv-műsorában mondott szavai:

„Figyelnünk kell más emberi tapasztalatokra is ahhoz, hogy saját emberségünk kiteljesedjen.”

Önéletrajzában pedig így emlékezett ifjúkori önmagára: „Meg kellett tanulnom, hogy a bennem lévő dühöt pozitív irányba tereljem, mert különben elpusztított volna. Ebből következett a legnagyobb pozitív érzés, a megbocsátás.”


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
36 évesen meghalt Ferich Balázs, Azahriah és a Wellhello menedzsere
A Supermanagement társtulajdonos-ügyvezetője csütörtök hajnalban halt meg hosszú betegség után. Barátja és üzlettársa megható sorokkal búcsúzott tőle.

Link másolása

Hosszú betegség után csütörtök hajnalban meghalt Ferich Balázs, a Supermanagement nevű kiadó-menedzsment társtulajdonos-ügyvezetője, a Blind Myself nevű magyar metálzenekar korábbi basszusgitárosa - írja a Forbes. A zenei szakember 36 éves volt.

A 2016-ban alapított Supermanagement a hazai piac egyik legsikeresebb szereplője, akik olyan magyar előadókat menedzselnek, mint a Wellhello, a Follow the Flow, az Anna and the Barbies, Dzsúdló, Desh és Azahriah.

Ferich Balázsról a Supermanagement másik alapítója, Tóth Gergő búcsúzott a Facebookon.

„2012-ben vettük be a Blind Myselfbe basszusgitározni. Pillanatok alatt lettünk barátok. Rengeteget segített a zenekar dolgainak intézésében. Veleszületett tehetsége volt a menedzseléshez”.

Tóth felidézte, hogy a Cloud 9+ az első banda, amit együtt menedzseltek, és nagy kockázatot vállaltak, amikor megalapították a saját cégüket.

„Balázst imádták az előadóink, kollégái. Über-maximalista volt a melóban, nem elégedett meg sosem a második hellyel. Folyamatosan azon agyalt, hogyan lehetnénk még jobbak és jobbak. Bazsinak hatalmas szíve volt. Imádta a gyerekeit és feleségét, Dittát, a legjobb apuka volt, akit valaha ismertem.”


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Az egész hazai sztárvilág gyászolja a 36 évesen meghalt Ferich Balázst: „Mérhetetlen fájdalom”
Tóth Gabi, Czutor Zoltán és a Carson Coma is kifejezte együttérzését. A Supermanagement társtulajdonos-ügyvezetője csütörtök hajnalban halt meg hosszú betegség után.

Link másolása

Az egész hazai zenei világ gyászolja a 36 évesen meghalt Ferich Balázst, a Supermanagement nevű kiadó-menedzsment társtulajdonos-ügyvezetőjét.

A zenei szakember számos hazai sztárnak, köztük Azahriah-nak, a Wellhellonak és Dzsúdlónak volt a menezdzsere.

Ferich Balázsról a Supermanagement másik alapítója, Tóth Gergő megható sorokkal búcsúzott a Facebookon.

„2012-ben vettük be a Blind Myselfbe basszusgitározni. Pillanatok alatt lettünk barátok. Rengeteget segített a zenekar dolgainak intézésében. Veleszületett tehetsége volt a menedzseléshez.”

A Supermanagement Facebook-oldalán csütörtök délután közzétett bejegyzésére azóta több mint ezer hozzászólás érkezett, köztük számos hazai sztár is kifejezte a részvétét. A Carson Coma zenekar egy fekete szívvel fejezte ki együttérzését, az AWS gitárosa, Brucker Bence pedig egy érzelmes üzenettel köszönt el Ferich Balázstól.

„A folyamatos profi és maximalista hozzáállásod mindig irigyeltem és nagyon nagy hatással volt rám! Ha nem ismerlek, bizony nem lennék ott ahol. Mindig emlékezni fogok rád!”

- írta többek között a zenész.

„Őszinte részvétem” - írta a hozzászólások között Azahriah gitárosa, Szabolcsi Fészek.

„Őszinte részvétem Gergő, sok erőt a családnak mérhetetlen fájdalom…” - írta Tóth Gabi.

„Végtelenül sajnálom, sok erőt kívánok Gergő!” - üzente megrendülve Czutor Zoltán.

Antal Timi énekesnő egy korlátozott ideig elérhető Instagram-sztoriban, egy fekete-fehér fotóval emlékezett meg, a képhez pedig azt írta:

„Ég Veled, Balázs!”

via Blikk


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Fotók: Eltemették Tordy Gézát
Ernyey Béla közös emlékeket idézve búcsúzott Tordy Gézától. Óriási szívű, nagystílű ember volt - mondta. A Vígszínház társulata nevében Lukács Sándor színművész búcsúzott.

Link másolása

Családja, barátai, pályatársai, tisztelői kísérték utolsó útjára Tordy Géza Kossuth-díjas, kétszeres Jászai Mari-díjas színművészt, rendezőt, érdemes és kiváló művészt, a nemzet színészét, a Halhatatlanok Társulatának örökös tagját csütörtökön Budapesten, a Farkasréti temetőben.

A 85 éves korában, március 30-án elhunyt színművész búcsúztatásán elsőként a jövő színésznemzedéke nevében Szőcs Artur mondott beszédet. A színész-rendező felidézte, hogy Tordy Gézát még színművészetisként ismerte meg, majd 15 évadot dolgoztak együtt. Kiemelte: Tordy Gézát ízig-vérig érdekelte a színházcsinálás, fontos volt számára a csapatmunka.

Ernyey Béla közös emlékeket idézve búcsúzott Tordy Gézától. Óriási szívű, nagystílű ember volt - mondta a művészről, akivel 1963-ban találkozott először, és akihez élete leghosszabb barátsága fűzte.

A Vígszínház társulata nevében Lukács Sándor színművész búcsúzott, színészkollégája játékát és közös munkáikat idézte fel. Mint mondta, Tordy Gézában nagy erők lakoztak, nagy dühök és nagy szenvedélyek.

A színészet illanó pálya - fogalmazott. A kincs az az üzenet, amelyet át tudunk adni úgy, hogy a lelkekben minél tovább megmaradjon. "És te, Gézus, ezeknek az üzeneteknek katartikus átadója voltál" - mondta.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Kijött Azahriah új albuma, és máris imádják a rajongók
Egy szokatlanul kemény, rockos dal is felkerült a zenész új lemezére. Az egyik videóklipben pedig percekig egy dél-amerikai szerpentinen autóznak.
Maier Vilmos - szmo.hu
2024. április 18.


Link másolása

Éjfél után nem sokkal megjelent Azahriah legújabb albuma, vette észre az Index. A Skatulya I című lemez dalaiban hol angolul, hol magyarul, hol pedig spanyolul énekel Azahriah a tőle megszokott stílusban.

A dalokhoz videók is készültek, amiket a YouTube-on lehet megnézni. Több klipben is visszaköszön az a búváros motívum, ami a február közepén megjelent mariana.árok című dalhoz készült videóban bukkant fel először.

A kapu című dal videóklipje eltér a búváros vonaltól. Itt látszólag vágás nélkül, percekig egy dél-amerikai szerpentinen kocsikázunk:

A lesson című dalban dzsesszes elemek hallhatók, míg a viadal tele van magyar motívumokkal, a yukata pedig a latinos hangzásra épít, míg a tartarosz szokatlanul kemény, rockos lett.


Link másolása
KÖVESS MINKET: