KULT
A Rovatból

Brad Pitt 60 éves lett – így jutott el a sztriptíztáncosnők fuvarozásától a csúcsig, majd küzdött meg démonaival

Többek között Quentin Tarantino is azt mondta róla, hogy Brad Pitt a tökéletes, klasszikus értelemben vett filmsztár, akiből nem sok marad mostanra. Kétségtelen, hogy Brad végigment a sztárság minden fokán, fel a csúcsra és le a mélybe egyaránt.

Link másolása

A december 18-án 60. életévét betöltött William Bradley Pitt egy oklahomai kisvárosban, Shawnee-ban született 1963-ban. Édesapja, William Alvin Pitt teherszállítással foglalkozott, míg édesanyja, Jane tanárnő volt. Brad Missouriban nőtt fel, amelyet Mark Twain és Jesse James földjeként ír le, a rengeteg domb és még több tó vidékeként. Emellett elmondása szerint gyerekkorának minden szabadidejét „fantasztikus barlangokban” töltötte. Az újságírók épp ezért Huckleberry Finnhez hasonlították. Brad az iskolában sokat sportolt: teniszezett, golfozott, úszott, és minden vasárnap templomba járt. Az érettségi után pedig beiratkozott a Missouri Egyetem újságíró szakára, ugyanis újságíró vagy publicista akart lenni, emellett reklámszakmát is tanult. Már csupán két vizsgát kellett volna teljesítenie a diploma megszerzéséig, amikor úgy döntött, otthagyja a karát, majd bepattant egy Datsun 200SX-be, amit az apjától kapott, és nyugatra hajtott: egyenesen Kaliforniába, Los Angelesbe, Hollywoodba.

Az első napok Hollywoodban

Brad akkor szeretett bele a filmekbe, amikor gyerekkorában megnézte a The War of the Gargantuas című 1960-as japán szörnyfilmet. Ezután rengeteg időt töltött a mozikban, egyszer egymás után öt A majmok bolygója-filmet ült végig. Hollywoodban azonban nem volt könnyű dolga.

A feltűnő megjelenésének köszönhetően kisebb szerepeket kapott tévéműsorokban, amikor pedig épp nem dolgozott, egy büfét reklámozott azzal, hogy csirkejelmezbe öltözött, illetve sztriptíztáncosnőket szállított partik után limuzinnal.

Ebben az időszakban (1987 körül járunk) olyan filmekben és sorozatokban statisztált, mint a Jó pasi, a Kevin Costner-féle Nincs kiút, a Porsche-tolvajok vagy a Fagypont alatt. Majd négy epizód erejéig feltűnt a Dallasban Randyként és a 21 Jump Street egyik részében Peterként. Az első jelentős játékfilmes főszerepét A hold fia (1988) című jugoszláv filmben játszotta, amelyben egy fiatal amerikaiként tűnt fel, aki nem bírta a napfényt, és az ultraibolya sugárzás hatására sebek és hegek keletkeztek rajta. Jugoszlávián kívül azonban ez a film kevés figyelmet kapott.

Ekkor jött Thelma és Louise

A hold fia után sem jött a várva várt siker, ennek beindulására még három évet kellett várnia. A Ridley Scott által rendezett Thelma és Louise (1991) volt az a film, ami tényleges változást hozott a karrierjében.

George Clooney-t, aki akkoriban szintén ismeretlen volt, ötször is meghallgatták a Geena Davis karakterét elcsábító, majd őt meglopó fiatal gazember, J.D. szerepére, de Ridley Scott végül Pittet választotta.

Ezt a filmet követően vált szinte azonnal szexszimbólummá, főként, miután Robert Redford is lecsapott rá: a Folyó szeli ketté (1992) című filmjében való szereplése után már színészként is elismerték. Pitt bevallotta, hogy az 1990-es évek végén elég sok kannabiszt fogyasztott, hogy megbirkózzon a növekvő hírnevével.

Ettől kezdve ugyanis a lesifotósok is vadásztak rá, ami eleinte megrémítette, és bujkált előlük. A kilencvenes évek nagyjából róla szólt, az évtized egyik legnagyobb sztárja lett olyan filmjeivel, mint az Interjú a vámpírral (1994), a Szenvedélyek viharában (1994), a Hetedik (1995), a 12 majom (1995), Az ördög maga (1997), a Hét év Tibetben (1997), a Ha eljön Joe Black (1998) vagy a Harcosok klubja (1999). Az új évezred elejére pedig már az egyik vezető hollywoodi sztár volt. „Már csak úgy lehet népszerűbb, ha meghal" – jegyezte meg akkoriban egy újságíró. Kétszer is elnyerte a Legszexibb élő férfi címet a People magazintól, erre Brad a kiadványt a "világegyetem leghülyébb magazinjának" nyilvánította. Soha többé nem ismerték el a világ legszexibbjeként.

Brad és a viharos szerelmek

Brad Pitt barátnői többnyire színésznők voltak. Kezdetben ott volt Robin Givens (Bumeráng) és Jill Schoelen (A mostohaapa), akiknek a neve nem hagyott maradandó nyomot a filmtörténetben. Aztán jött Juliette Lewis, akivel együtt játszott a Too Young to Die? (1990) című tévéfilmben és a Kalifornia: A halál nem utazik egyedülben (1993). Majd a Hetedik után Gwyneth Paltrow következett, akivel szenvedélyes románcot kezdett, például abban is megállapodtak, hogy két hétnél tovább soha nem lesznek külön. Brad egy eljegyzési gyűrűt is ajándékozott neki, amely egy hatalmas és három kisebb gyémántot tartalmazott.

„Az ő angyalának, élete szerelmének” nevezte Gwyneth-et, amikor 1996-ban megnyerte a legjobb férfi mellékszereplőnek járó Golden Globe-ot a 12 majomért. Gwyneth pedig egy csomó szerepet visszautasított, hogy több időt tölthessen a vőlegényével.

Végül minden összeomlott. Sok évvel később Paltrow azt állította, hogy 22 évesen egyszerűen túl fiatal volt a szerelmükhöz: „Akkor még gyerek voltam, ő pedig túl jó volt hozzám!”

1997-ben szakítottak, a következő évben pedig Pitt megismerkedett Jennifer Anistonnal, a Jóbarátok című szitkom sztárjával. 2000-ben házasodtak össze egy grandiózus esküvői ceremónia keretében, Malibuban. Ők voltak Hollywood egyik legnagyobb sztárpárja, Brad még a Jóbarátokban is elvállalt egy vendégszerepet. Aniston azt nyilatkozta, mindenki folyton azt kérdezi tőle, hogy boldogok-e együtt. „Két éve vagyunk házasok, hollywoodi években ez egy örökkévalóság!” – nyilatkozta akkor viccelődve. Ezt végül megduplázták, a házasságuk négy évig tartott, mivel Brad 2004-ben a Mr. és Mrs. Smith forgatásán ismerkedett meg Angelina Jolie-val. Az év végére pedig világossá vált, hogy Brad és Aniston már nincsenek együtt, a színész és Jolie viszont kijelentették, hogy nem történt házasságtörés, mivel a viszonyuk csak azután kezdődött, hogy Brad és Jennifer teljesen véget vetettek a kapcsolatuknak. Sokak szerint a szakításuk egyik fő oka Aniston vonakodása volt attól, hogy anya legyen.

Végül azonban kialakult a Brangelina-jelenség. A média talán Elizabeth Taylor és Richard Burton óta nem foglalkozott ilyen mélyrehatóan egy hollywoodi kapcsolattal. Jolie és Pitt közel egy évtizeden át boldogok voltak együtt. Három vér szerinti és három örökbefogadott gyermekük lett, és különféle humanitárius vállalkozásokban voltak érdekeltek.

2016-ban azonban a színésznő beadta a válópert, ami sokként érte a világot, hiszen addig úgy tűnt, minden rendben van köztük. A sztori egy kicsit később látott napvilágot: 2016 szeptemberében az FBI és a Los Angeles-i Gyermek- és Családvédelmi Szolgálat vizsgálatot folytatott Pitt ellen gyermekbántalmazás miatt egy repülőn történt incidenst követően. Pittet egy névtelen személy azzal vádolta, hogy verbálisan és fizikailag is bántalmazta az egyik gyermekét. A színészt végül felmentették a vádak alól, ám a repülős incidens végett vetett a házasságuknak. Ezután indult a sok éves harc a gyermekeik felügyeleti jogáért: Jolie-nak 2021 májusáig teljes felügyeleti joga volt, ám akkor Pitt megkapta a közös felügyeletet, több mint négy és fél évvel az eljárás kezdete után.

Összeszedte magát

Szerencsére az incidensben senki sem sérült meg komolyan, Brad pedig utána megpróbált megváltozni. Például abbahagyta az ivást, még az Anonim Alkoholisták találkozóira is eljárt, és egy bűnbánó interjút is adott, amelyben katasztrofális alkoholfüggőségéről beszélt. Azt állította, hogy egy oroszt is képes volt az asztal alá inni vodkával. De elmondta, hogy nem kíván többé így élni, mivel eljutott egy pontra, ahonnan nem kíván tovább menni. Az alkoholt így áfonyalével és szikvízzel helyettesítette.

Pitt 2022-ben azt is megosztotta a nyilvánossággal: éveken át küzdött azzal, hogy felismerje az emberek arcát a prozopagnózia, más néven arcvakság miatt. Állítása szerint az emberek arcának felismerésére való képtelensége egy időben annyira elfajult, hogy gyakran ki sem akart mozdulni otthonról. Hivatalosan egyébként nem diagnosztizálták nála a prozopagnóziát.

Mostanában az újságcikkekben főként kedves emberként ábrázolják Bradet. Az kétségtelen, hogy sosem esett ki szakmailag az A-ligából, és bár voltak kevésbé sikeres vagy jó filmjei, mindvégig a legnagyobb sztárok között maradt, egy Brad Pitt-film ma is eseménynek számít. Z világháború, 12 év rabszolgaság, A jogász, Harag, A nagy dobás, Szövetségesek, Volt egyszer egy… Hollywood, Ad Astra – Út a csillagokba, Az elveszett város, A gyilkos járat, Babylon, csupán az elmúlt 10 év címei, köztük ráadásul élete első Oscar-díjával, amit a Volt egyszer egy… Hollywood legjobb mellékszereplőjeként vehetett a kezébe.

Ráadásul a jövőben is több, jónak tűnő szerepe van, köztük a hamarosan megjelenő Wolves című pszichológiai thrillerrel, amelyben George Clooney oldalán fog szerepelni, és egy még nem véglegesített, versenyautósokról szóló drámával, amelyben Javier Bardem lesz a partnere. Ez utóbbiért Pitt 30 millió dollárt kap… S úgy tűnik, a magánélete is rendben van, ugyanis boldogok jelenlegi barátnőjével, a nála 29 évvel fiatalabb ékszertervezővel, Ines de Ramonnal. Mostanában pedig kerámiákat és szobrokat is készít, 2022-2023-ban kilenc szobrát állították ki a tamperei Sara Hildén Művészeti Múzeumban. Vissza a helyes útra!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Horváth László
A Soproni Petőfi Színház színésze Radványi Géza klasszikusában, a Valahol Európában című filmben is szerepelt.
Fotó: Pixabay - szmo.hu
2024. május 14.


Link másolása

Május nyolcadikán elhunyt Horváth László, tudatta az MTI-vel fia, Horváth Tamás.

„Búcsúzunk Kuksitól, a Valahol Európában című film egyik kedvenc karakterétől”

– írják a közleményben.

Horváth László 1940-ben született Budapesten, majd Radványi Géza rendező fedezte fel, ezután pedig számos magyar filmben szerepelt.

1956 után Münchenbe emigrált, reklámfilmeket készített és rendezőasszisztensként dolgozott. 1980-ban hazajött Magyarországra, és élete utolsó éveiben a Soproni Petőfi Színházban dolgozott.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Egy tanára brutálisan bánt vele, idősek otthonában volt ápoló, és jó ideig nincstelenként tengődött – Cate Blanchett 55 éves
Csak a főiskola alatt döbbent rá, hogy jól tud színészkedni, és érdekli is ez a világ, azóta pedig nagyjából mindent elért, amit egy színésznő elérhet. Cate Blanchett karrier- és életútja sok feltörekvő szakmabeli számára adhat reményt és motivációt.

Link másolása

Cate Blanchett karrierjében a hollywoodi A-listás színésznőként szerzett hírnév és a sokkal csendesebb színpadi munka ötvöződik. Hatalmas szakmai sikerei és sok-sok éve töretlen népszerűsége azonban nem törölték el annak az emlékét, hogy egykor nincstelen színésznő volt, aki a megélhetésért küzdött. Blanchett mindig is ügyelt arra, hogy megfizesse a tartozását azoknak a színházi közösségeknek, amelyek elindították a karrierjét, és végül világsztárrá tették.

„Szeretem az idős embereket”

Catherine Elise Blanchett 1969. május 14-én született az ausztráliai Melbourne-ben. Édesanyja, June ausztrál volt, tanárként és ingatlanfejlesztőként dolgozott, s akkor találkozott Cate apjával, Roberttel, az amerikai haditengerészet tisztjével, amikor a férfi hajója Melbourne-ben lerobbant. Két hetet töltöttek együtt, majd három éven át szerelmesleveleket váltottak, mielőtt Robert végre visszatérhetett Ausztráliába, ahol ő és June összeházasodtak. Három gyermekük született: Bob, Catherine és Genevieve, ebben a sorrendben.

Cate korai gyermekkora eseménytelenül telt, egészen 10 éves koráig, amikor az apja szívrohamban meghalt, így June-nak egyedül kellett felnevelnie a gyerekeket.

Cate már többször is nyilatkozta, hogy nincs sok emléke a gyerekkoráról, de alkalmanként leírta a család körülményeit Robert halála után: „Apám meghalt, amikor még kicsi voltam, és utána anyámnak elég nehéz dolga volt. Fontos volt számára, hogy minden gyermeke jó oktatásban részesüljön, ezért rengeteget dolgozott, sőt, adósságba is verte magát, hogy ezt ki tudja fizetni.”

A színésznő is igyekezett segíteni a család anyagi terheinek enyhítésében. 14 évesen szélsőséges lépéseket tett annak érdekében, hogy megszerezze első állását: ápolóként dolgozott egy idősek otthonában: „Hazudtam a korommal kapcsolatban, mert jogilag túl fiatal voltam még hozzá. Az általános iskola után mentem oda. A szakács már korábban elkészítette az ételt, én pedig felmelegítettem, felszolgáltam, majd leültem beszélgetni a bentlakókkal, aztán feltakarítottam, elmosogattam, és hazamentem. Igazából élveztem ezt a munkát, és az idős embereket is szeretem. Miután apám meghalt, a nagymamám beköltözött hozzánk, és mindig is hihetetlen kiváltságnak tartottam, hogy egy olyan házban élhettem, ahol három generáció lakott együtt.

Sok embert megrémít az öregség, az, hogy olyan emberek között van, akik alapvetően a végüket járják. Engem viszont ez lenyűgöz.

Csodálatos dolog olyasvalaki körül lenni, aki jól éli az életét.” Cate-nek pedig annyira tetszett ez a munka, hogy még a húszas éveiben is az idősek otthonában dolgozott.

„Nem kerestem pénzt”

Noha a fentiek tükrében a tinédzser Blanchett eléggé komolynak, kiegyensúlyozottnak és józannak tűnik, a személyiségének azért volt egy lázadóbb oldala is. Például megvolt a maga goth és punk korszaka: 15 évesen leborotválta a fejét, ami miatt majdnem kirúgták az idősek otthonából. Cate már sokszor félig extrovertáltként, félig nyárfalevéként jellemezte magát, de a színészet iránti szenvedélye csak főiskolásként jött elő. A Melbourne-i Egyetemre iratkozott be művészettörténet-szakra, ahol aztán elkezdett diákdarabokban szerepelni. Az egyik előadáson a húga a nézőtéren ült, és később azt mondta neki: „Már nem látlak téged a színpadon, csak a karaktert látom." Ez pedig arra késztette Cate-et, hogy fontolóra vegye a színészi karriert.

Végül otthagyta az egyetemet, hogy utazgasson, és éppen Egyiptomban volt egy fitying nélkül, amikor megkapta első mozgóképes szerepét statisztaként a Kaboria című, bokszolókról szóló, 1990-ben bemutatott egyiptomi musical egyik táncjelenetében (elmondása szerint falafelt ígértek neki a szereplésért, szóval elmondhatja magáról, hogy falafelért dolgozott). Ausztráliába visszatérve Sydney-be költözött, és beiratkozott a tekintélyes National Institute of Dramatic Art iskolába. Mint később elmondta, az anyagi helyzete továbbra is bizonytalan maradt: „Sydney nagyon drága város, és amikor kijöttem a színművészeti suliból, egy albérletben laktam, ahol a szobám... nos, volt ugyan ablak, de az egy téglafalra nézett. Nem dolgoztam, nem kerestem pénzt, így amim volt, azt úgy kellett beosztanom, hogy minden második nap meg tudjak inni egy kávét egy kávézóban."

„Brutálisan bánt velem egy rendező”

Ez az állapot azonban hamarosan megváltozott. Miután 1992-ben lediplomázott, Cate végre elkezdett szerepeket kapni, kezdve egy rangos produkcióban Ausztrália egyik legelismertebb színésze, Geoffrey Rush partnereként: David Mamet Oleanna című színdarabjának sydney-i előadásában. Ezzel egy ötéves színházi időszak vette kezdetét sok népszerű darabbal, valamint alkalmi televíziós munkákhoz is hívták őt. Ez a pár év elmondása szerint időnként kifejezetten kemény volt a számára: „Amikor azt látjuk, hogy a fiatal élsportolók a végsőkig feszítik a testük kapacitását, hogy erősebbek és gyorsabbak legyenek, azt valahogy megértjük, sőt, tiszteljük ezt a folyamatot. És sokan nem fogadták még el, hogy ennek a kreatív művészetekben is meg kell történnie, ha át akarjuk lépni a korlátokat.

És igen, ez egy nagyon is kemény, véraláfutásos élmény lehet. Én magam is átéltem ezt. A karrierem elején volt, hogy brutálisan bánt velem egy rendező a próbateremben.

Mégis hatalmas áttörést értem el emiatt. Hogy őszinte legyek, nem lennék most itt, ha nem történt volna velem ilyesmi.”

A megterhelő tanulási időszak azonban meghozta gyümölcsét: Cate 1997-ben játszotta első nagyobb filmszerepét Bruce Beresford (Az Úr kegyelméből, Miss Daisy sofőrje, Afrika koktél, Az utolsó tánc) Láger az édenkertben című filmjében, egy évre rá pedig már az Oscar-gálán is feltűnhetett, hiszen az 1998-as Elizabeth című történelmi drámában nyújtott alakításáért a legjobb színésznőnek járó díjra jelölték (ebben szintén feltűnt régi színházi partnere, Geoffrey Rush). Az Elizabeth után pedig nem volt megállás.

Bár Blanchett talán leginkább A Gyűrűk Ura-trilógia Galadrieljeként nyújtott éteri alakításáról ismert, eddigi két Oscar-díja (a 2004-es Aviátorért és a 2013-as Blue Jasmine-ért), valamint további hat jelölése (Elizabeth, Egy botrány részletei, I’m Not There: Bob Dylan életei, Elizabeth: Az aranykor, Carol, Tár) az ausztrál Oscar-történelem legsikeresebb színésznőjévé teszi.

Ami azonban ennél is figyelemre méltóbb, az a színház iránti töretlen elkötelezettsége. Cate és férje, a drámaíró Andrew Upton 2008-ban a Sydney Theatre Company művészeti vezetői lettek, és egy időre Hollywoodtól is eltávolodtak, hogy csakis a színpadra koncentrálhassanak.

Ez közvetlenül azután történt, hogy Blanchett elérte azt a szakmai bravúrt, hogy ugyanabban az évben két színészi Oscar-díjra is jelölték két különböző filmért (a legjobb női mellékszereplőként az I’m Not There: Bob Dylan életeiért, valamint a legjobb női főszereplőként az Elizabeth: Az aranykorért) ez pedig a díjátadó 96 éves története során mindössze 10 másik színésznek sikerült. A 2008-as Oscar-gála idején már leforgatta az Indiana Jones negyedik részét és a Benjamin Button különös életét, majd közel három évig nem lehetett őt látni mozgóképben, mivel a színi társulatával turnézott a Ványa bácsi és A vágy villamosa című előadásokkal.

„Eltávolítottuk az íróasztalt”

A színházi évek kapcsán pedig Blanchett elárulta, a férjével próbáltak nem szokványos módon hozzáállni a munkához: „Amikor megosztottam a Sydney Theatre Company vezetését Andrew-val, az első dolog, amit tettünk, hogy eltávolítottuk az íróasztalt az irodánkból. Andrew azt mondta: »Ez nem lehet olyan cég, ahol a főnök egy íróasztal mögött ül.« Azért tettük, mert fontosnak tartottuk a szimbólumok erejét. Rájöttünk, hogy ha a fiatal vagy feltörekvő színészek belépnek a terembe, és azt látják, hogy a művészeti vezetők egy íróasztal mögött ülnek, akkor megfélemlítve érezhetik magukat, és ez akadályozza a mély és őszinte beszélgetéseket.”

Csak 2010-ben láthattuk legközelebb Blanchettet a mozikban, méghozzá Ridley Scott Robin Hoodjában, majd jött a Hannah: Gyilkos természet (2011), A hobbit-trilógia első része (2012), majd Woody Allen Blue Jasmine-je, amelyért 2014-ben megkapta a második Oscar-díját, ezúttal már a legjobb női főszerepért, (Az első díját az Aviátor női mellékszerepéért érdemelte ki). A streaming előretörésével a 2020-as években pedig kipróbálta magát tévésorozatokban is a Bevándorlók Ausztráliábannal és a Mrs. Americával, utóbbiért többek között Emmy- és Golden Globe-jelölés is járt neki.

Cate azonban mindemellett méltán híres emberbarátként, humanitáriusként és aktivistaként is. Leginkább az ENSZ Menekültügyi Főbiztosságának jószolgálati nagyköveteként tevékenykedik, de számos társadalmi kérdésben is nyilvánosan szót kért, sőt, Hollywood eredendő szexizmusát is kikezdte már: a nemek közötti egyenlőtlenséget, illetve a színésznők családi és szakmai élete összeegyeztetésének nehézségeit hangosan bíráló kritikáival.

Családi idill

A színésznő és a férje, Andrew Upton egyébként Ausztráliában ismerkedtek meg az 1990-es évek közepén, és 1997. december 29-én álltak az oltár elé, vagyis idén ünneplik majd a 27. házassági évfordulójukat. Három vér szerinti fiuk (2001: Dashiell, 2004: Roman, 2008: Ignatius) és egy 2015-ben adoptált lányuk (Edith) van. Blanchett elmondta, hogy a férjével már első fiuk születése óta örökbe akartak fogadni, és végül sikerült ezt a vágyukat is valóra váltani.

Miután közel 10 évig az angliai Brighton volt a család fő otthona, 2006-ban visszatértek a szülőföldjükre, Ausztráliába. Blanchett azzal magyarázta a költözést, hogy állandó otthont szerettek volna a gyerekeiknek, és közelebb akartak lenni a családjukhoz.

Sydney Hunters Hill nevű külvárosában éltek, 2007-ben pedig alaposan felújították az otthonukat, hogy környezetbarátabb legyen. 2015-ben adták el a házukat, majd a következő év elején vásároltak egy 9000 négyzetméteres patinás ingatlant az angliai Crowborough-ban, Kelet-Sussexben, ahol azóta is élnek.

A csapból is ő folyik majd

S hogy miben láthatjuk a közeljövőben az 55. életévébe lépett színésznőt? Szerencsére továbbra is sok mindenben. Idén például a régóta várt, Borderlands című sci-fi-akciófilmben, ami egy népszerű videójáték adaptációja lesz Eli Roth rendezésében, ez augusztus 8-án érkezik majd a hazai mozikba. Még ezelőtt, most májusban, Cannes-ban debütál a Rumours című komédiája, amelyben Blanchett többek között Alicia Vikanderrel és Charles Dance-szel játszik együtt, és ami arról szól, hogy hét gazdag demokrácia vezetője eltéved az erdőben, miközben egy globális válságról szóló nyilatkozatot fogalmaznak meg, majd veszélybe kerülnek, miközben megpróbálják megtalálni a kiutat.

Szintén 2024-ben érkezik az Apple TV+ felületére Alfonso Cuarón (Az ember gyermeke, Gravitáció) Disclaimer című sorozata, amiben Blanchett játssza Catherine Ravenscroftot, a televíziós dokumentumfilmes újságírót, akinek a munkája arra épül, hogy feltárja régóta elismert intézmények . A szereplőtársai között lesz egy Oscar-díjas és három Oscar-jelölt színész: Kevin Kline (A hal neve: Wanda), Sacha Baron Cohen (A chicagói 7-ek tárgyalása), Kodi-Smit McPhee (A kutya karmai közt) és Lesley Manville (Fantomszál) is. Illetve szintén túl van már Jim Jarmusch új filmje, a Father, Mother, Sister, Brother felvételein is, amelynek története még nem ismert, de azt már tudni, hogy Blanchetten kívül feltűnik még benne Charlotte Rampling és Vicky Krieps is.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Kórházba került Jordán Tamás
A Nemzet Színésze mindenkit megnyugtatott: a probléma gyógyítható és szerencsére nem is súlyos. Hamarosan újra színpadra is áll.

Link másolása

Kórházi kezelésre szorul Jordán Tamás. A Nemzet Színésze azonban a Blikknek azt mondta, hogy már sokkal jobban van, és hamarosan újra színpadra áll.

Jordán eddig szinte minden nemzet színésze választáson részt vett. A Blikk szerint ezért is volt feltűnő, hogy nem volt ott május 3-án a Nemzeti Színházban, amikor a testület Kulka Jánosnak szavazta meg a címet.

„Kórházba kerültem egy kisebb beavatkozás miatt, amiről bővebben nem szeretnék beszélni. Annyit viszont mindenki megnyugtatására elárulhatok, hogy nem baleset ért, a probléma gyógyítható és szerencsére nem is súlyos. Hála Istennek, már sokkal jobban vagyok. Ha minden jól megy, vasárnap már otthon lehetek, hamarosan pedig újra színpadra állhatok”

- mondta a lapnak Jordán Tamás. Mint kiderült, a színésznek már egy április végi előadását is le kellett mondania.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
„Úgy látom magam, mint a Titanic zenekara” – Pályaelhagyó és maradó tanárok mesélték el történeteiket egy rendhagyó színdarabban
A Stereo Akt alkotócsoport darabjában összesen 11 volt vagy jelenlegi pedagógus szólalt meg, a végén pedig a közönség bevonásával ötleteltek arról, hogyan lehetne jobbá tenni az oktatást.

Link másolása

„2023. november 30. óta nem vagyok többé tanár, legalábbis a jog szerint. De a mai napig teljesen idegennek hat ez a félmondat: pont annyira képtelenül hangzik, mintha azt mondanám, nem vagyok többé anya, vagy nem vagyok többé ember.”

„2019 februárjában mondtam fel. Másnap elköszöntem édesanyámtól, akinél addig laktam, mert a keresetem egészét elvitte volna egy albérlet plusz az étkezés ára.

Budapestre költöztem, elmentem egy személyes interjúra, ahol elém tettek egy szerződést a tanári fizetésem háromszorosáért. Még olvasgattam a papírokat, amikor felhívott egy másik hely, és amikor elmondtam, hol vagyok, a korábbi bérem négyszeresét ajánlották.”

„Alapvetően minden rendben. Aztán egyszer csak meglátod a Facebookon, hogy a szintén felmondott magyartanár ismerősöd és szépséges Szabó Magda-verset posztol, és hirtelen kiesik a laptop a kezedből. Nem kellene neki folyamatosan versek és gyerekek között lennie? És az hogy lehet, hogy a legbölcsebb, legkorrektebb töritanár szoftvertesztelést tanul?”

A kőbányai Wesley János Általános Iskola egyik tantermében ezúttal felnőttek ülnek – némán, komor arccal hallgatják a hangszóróból visszhangzó mondatokat.

A Stereo Akt csapata a Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében vitte (rendhagyó) színpadra a Miután felmondtam / Miután maradtam című darabot, amely pályaelhagyó, illetve minden nehézség ellenére is kitartó tanárok történeteit mutatja be.

Alapja a Miután felmondtam blog, amelyet 2023 év elején alapított két érintett pedagógus, Sikoparija Lujza és Kovács Éva. Céljuk az volt, hogy a nagyközönség számára is bemutassák a személyes sorsokat és drámákat, amelyek egy-egy ilyen döntés mögött húzódnak.

„Eleinte a blog írásaiból indultunk ki, de hamar rájöttünk, hogy szükség van az érem másik oldalára is: azoknak a pedagógusoknak a történeteire, akik a pályán maradtak, és minden kritikusságukkal együtt belülről folytatják az ellenállást”

– meséli Boross Martin rendező, művészeti vezető, akin kívül egy dramaturg és két drámainstruktor vett még részt a koncepció kidolgozásában.

A cél Boross szerint az volt, hogy a megszólalók az ország különböző pontjairól, a közoktatás különböző szakaszaiból, mozaikként kiadjanak egy rendszerszintű problémát. A blog szerkesztői is elküldték a saját kedvenceiket, ezekből választottak ki hatot. A maradók pedig ismerősi körből vagy ajánlás útján kerültek ki, illetve olyan is akadt, aki korábban már megszólalt a témában, és egy interjújának köszönhetően kérték fel.

Boross Martin

Sikoparija Lujza

A közönséget az előadás elején két részre osztották, az egyik csapat a pályaelhagyók, a másik pedig a maradók történeteit hallgatta meg először. A helyszín és az előadásmód is szimbolikus volt: a pályaelhagyóknak csak a hangját lehetett hallani, míg a maradók – egy kivétellel, aki épp táborozott az osztályával – személyesen is ott voltak. Ők viszont egy már nem használt, elhagyatott és lepusztult iskolaépületben beszéltek pár száz méterrel arrébb a motivációikról és belső vívódásaikról.

„A nulladik szülőin el fogom mondani a leendő osztályom szüleinek, hogy 3+2 éves szerződést kötök az osztállyal, 10. évfolyam végén felmondási opcióval. Ha a harmadik év végén úgy állnak a dolgok, hogy nem tudom többé a szakmai hitelemet és a nevemet adni ahhoz, ami az iskolában zajlik, ki fogok lépni a rendszerből”

– szögezte le az elsőként kiálló Horváth András, a kőbányai Szent László Gimnázium matematika-fizika szakos tanára. Hozzátette: nagyon nem szeretné, de elkerülhetetlennek látja, hogy ez előbb-utóbb meg fog történni.

Horváth András

Szilágyi Kitty

Egy soproni egyházi iskola tanára, Keresztény Dorka a rendszeren belüli lázadás taktikáját választotta. „A fénymásolási limitemet arra használom az iskolában, hogy a könyvekből véletlenül kifelejtett múveket pótoljam. Belülről bomlasztom a rendszert: József Attilával, kortárs irodalommal, színházzal” – fogalmazott, hozzátéve: „Mi van velünk, akik maradtunk? Összekapaszkodtunk, mert világossá vált számunkra, hogy magunkon kivül másra nem számíthatunk.”

Varga Sándor az Eötvös József Gimnáziumból azzal kezdte, több mint 30 éve tanító mestertanárként a pályája csúcsán van, a polgári engedetlenségi akcióba inkább a fiatalabb kollégáival vállalt szolidaritás miatt szállt be.

„A státusztörvényt végig sem olvastam, nem érdekelt különösebben, én csak tanítani akartam. Természetesen nekem is el kellett számolnom a lelkiismeretemmel, például a diákjaim és a gyermekeim előtt. Azt mondtam nekik, hogy úgy látom magam, mint a Titanic zenekara: addig játszom, ameddig hagynak.”

Szilágyi Kitty óvodapedagógus, civil aktivista pedig szinte a sírás határán mesélte: eleinte abban bízott, hogy képes lesz a rendszer hiányosságait kiküszöbölni, és megadni mindent a gyerekeknek, amire szükségük van. Aztán elvették tőlük a lehetőséget, hogy dönthessenek arról, ki léphet iskolába, és olyanok kezébe adták, akik még csak nem is találkoztak a gyerekekekkel.

„Sikerült az intézményvezetői államvizsgám, másnap pedig Novák Katalin aláírta a státusztörvényt. És akkor tudtam, hogy intézményvezető már nem leszek.”

A történetmesélő részhez szerettek volna hozzátenni még valamit a végére, hogy a nézők is aktív alkotóivá váljanak az élmények, illetve ne szomorú, frusztrált hangulatban távozzanak, hanem legyen egy konstruktív része is az estének.

A két részre osztott közönség ezért egy harmadik helyszínen újraegyesült, ahol kisebb csoportokba rendeződtek, majd egy-egy padot körbeülve próbálták megválaszolni az alábbi kérdéseket:

  • Mi garantálhatja, hogy jó tanárok dolgozzanak az iskolában?
  • Mit szeretnénk, hogy egy diák megtapasztaljon az iskolában?
  • Mit jelent a társadalom számára az oktatás? (Jelenlegi/ideális állapot)

A keretet ehhez egy elképzelt iskolai évzáró külsőségei biztosították, élen egy teljesen fogalmatlan “tankerületi vezető” – valójában a darab egyetlen színész szereplője – videós bejelentkezésével, aki beszédében zseniálisan hozta azt a közhelyparádét, ami (sajnos) gyakorlatilag bármelyik valódi ünnepségen elhangozhatott volna.

Az előadást egyelőre a most lezajlott két alkalomra tervezték, de mivel mindkét este hetekkel hamarabb telt házas lett, nem kizárt, hogy ősszel újabb előadásokra is sor kerül majd.

Link másolása
KÖVESS MINKET: