KULT
A Rovatból

Bogányi Tibor: A karmesterség nem blöff!

Csellistából lett karmester, de komponált már versenyművet autókürtökre is. A Pannon Filharmonikusok vezetője elmondta, miért nem blöff a karmesterség, milyen Gilbert Vargával dolgozni, és mi az az Aranyfedezet.


Bogányi Tibor sosem unatkozik, hisz amellett, hogy a Pannon Filharmonikusok vezető karmestere, Finnországban is irányít egy zenekart, és a világ számos pontján vállal vendégszerepléseket. Most épp Finnországban sikerült elérni, telefonon.

- Kocsis Zoltán azt mondta, azért akart vezényelni, mert a zongorát már kevésnek érezte. Bogányi Tibor kevésnek érezte a csellót?

- Igen, valahogy így történhetett a karmesteri pályán való elindulás.

- Akkor a karmesterséget kicsit úgy kell elképzelni, hogy van egy zenész, aki ha áttételesen is, de az összes hangszeren játszik?

- Az összes hangszert ismerni, azt valahogy megszólaltatni bizony alapfeltétel egy karmester számára. Mindemellett egy együttes irányítása rendkívül nagy pszichológiai felkészültséget is kíván. Van egy definíció, ami szerint élek: egy karmester akkor jogosult 80 zenészt dirigálni, ha valamit sokkal jobban tud, mint a 80 zenész együttvéve.

Különben a zenekar felfalja, mint az oroszlán a nyulat.

- Tehát ha odakerül egy zenekar elé, amit még nem vezényelt, akkor kóstolgatják?

- Ez mindig így van. Olyan társulattal is, akikkel rendszeresen dolgozom. A zenekari zenélés nem egy demokratikus felállás, és ez rengeteg feszültséget tud kelteni.

Viszont szebb foglalkozás talán nincs is, mint zenésznek lenni – ezzel a kettősséggel küzdünk nap mint nap, de a koncertre mindez elpárolog és mindenki mindig a legjavát adja.

Ezért csodálatos egy pálya ez.

- Arra van valamiféle statisztika, hogy mely hangszer művelőiből lesznek inkább karmesterek, vagy teljesen vegyes a kép?

- Igazából bárkiből lehet jó karmester, mert a szükséges képességek nem korlátozódnak hangszerekre.

Mégis előny ha vonós a karmester, mert a zenekar legalább fele vonós hangszeres.

Egy zongorista biztos más hangzásban gondolkodik, mint egy vonós, ezért statisztikailag több a híres vonós karmester.

- Néhány évvel ezelőtt egy népszerű média személyiség meglehetősen lekicsinylően blöffnek nevezte a karmesterséget. Akkor nevettünk ezen, de azóta rá kellet jönnöm, ez nem kirívó eset. Rengeteg ember tényleg nem érti, hogy igazából mi a karmester feladata.

- Nem tudom kiről van szó, de ezzel a saját tudatlanságát és pongyolaságát árulta el. Nem kell sokat utánajárni, hogy kiderüljön, mi is a karmester szerepe egy produkcióban, de akkor most elmondom. Úgy indul, hogy a karmester 4-5 napig próbál a zenekarral – itt van a produkció/koncert kulcsa, lelke:

egy profi társaság elé állni, őket 1 hétig inspirálni, szakmai, technikai, intellektuális, pszichológiai példaképként vezetni és meggyőzni, majd koncertre kiállni és mindezt a koncerten még magasabb szintre emelni.

Na ez a karmester feladata. Ez blöff?

- Ön meglehetősen soklaki életet él. Állandó pozíciója van Finnországban és itthon a Pannon Filharmonikusoknál, és még ezek mellett utazik ide-oda, ahova meghívják. Az ember ugyanakkor úgy képzelné, hogy a zenéléshez nyugalom, ráhangolódás kell. Lehetséges leszállni a gépről, és akár azonnal bekapcsolódni egy ilyen művészi folyamatba?

- A művész lét, a zenész folyamat nem helyhez kötött. A zene számomra a létezés feltétele. A zene az univerzum ajándéka, mely egy távoli szférából ered: ez a Phono szféra. Ezt a világot hozzuk el az embereknek, minél magasabb éteri szinten, hogy éppen fizikailag melyik földrészen vagyunk, az teljesen mindegy. Sőt, tovább megyek: gyerekeink, unokáink minden bizonnyal már a Marson, Holdon és a Szíriuszon is fognak zenélni.

- Létezik a zene világában olyan, hogy nemzeti karakter? Másképp kell dolgozni egy finn zenekarral?

- Miután fizikailag helyhez vagyunk kötve, természetesen létezik nemzeti karakter, helyi sajátosságok.Nagyon élvezem ezeket és próbálok hozzájuk alkalmazkodni. Egy finn zenekarral kicsit másként kell dolgozni, mint egy magyarral, ezek adják a fűszerezését a karmesteri munkának.

- Ön sokat dolgozik külföldön. A magyar zenének milyen a megítélése a világában? Kit ismernek Bartókon kívül?

- A magyar zenének és zenészeinknek óriási respektje van a világban.

A magyar egy rendkívül tehetséges, kreatív, feltaláló, újító fajta nép, akiben sok spiritusz van.

Bartókon kívül Kodályt és szép lassan Dohnányit ismerhetik, a mi generációnkból pedig Ligeti Györgyöt és Eötvös Pétert emelném ki, akiknek a zenéit rendszeresen játsszák világszerte.

- Tegyük hozzá, hogy Dohnányi az a zeneszerző, akit itthon sem ismernek úgy, ahogy megérdemelné.

- Dohnányi az egyik személyes kedvencem. Művei pozitív kicsengésűek, viszonylag könnyen érthetőek, dallamosak. Mi magyar karmesterek komoly munkát folytatunk, hogy ismertté tegyük a világban és hazánkban is.

- Liszt Ferencet is nyilván sokan ismerik, de furcsa mód gyakran szembesülök azzal, hogy a külföldi ismerőseim nem magyar zenészként tartják számon.

- Liszt a német nyelvű kisebbséghez tartozott, magyarul nem tudott, de mindvégig magyarnak vallotta magát.

Ha csak pár ütemet meghallunk a Magyar Rapszódiáiból, nem marad kétség hogy ö az egyik legnagyobb Magyar zeneszerző!

- Beszéljünk a Pannon Filharmonikusokról. Amikor a zenekarhoz került, az egyik nagydobása egy saját kompozíció volt: verseny autókürtökre. Hogy úgy mondjam, azért az autókürt nem egy hagyományos versenyhangszer. Hogy született ez a mű?

- Kétségtelenül, ez egy kuriózum volt az életemben: az nemzetközi Mecsek Rallyn résztvevő autók ünnepi felvonulására komponáltam ezt a művet, melyet Pécs főterén közel száz rallyautóval adtunk elő. A mű a brazil szamba ritmuson alapult. Minden autónál egy Pannon Filharmonikus zenész segítette a sofőröket a kottában való eligazodásban.

- Az ősszel kollégát kapott a zenekarnál Gilbert Varga személyében. A karmesterek között ilyen esetben van bármiféle együttműködés, egyeztetés, közös munka? Hiszen nyilvánvaló, hogy egyszerre nem állhatnak a zenekar előtt.

- Egyszerre nem állunk a zenekar előtt, de minden előkészítésben, tervezésben és kivitelezésben is együttműködünk. Ezt a két vezetős modellt először tapasztalhatjuk Magyarországon. A sikere egyik alapfeltétele a két karmester személyisége, együttműködési készsége – nagyon bizakodóak vagyunk eme újítást illetően.

- Túl azon, hogy egyes koncertekre vagy műsorokra felkészítik a zenekart, van a zenekarnak egy olyan általános arculata, amit igyekeznek közös erővel fenntartani?

- A zenekarra jellemző a precíz felkészülés, sikeres koncertjeink alapja a munkafolyamatban rejlik. Szakmai körökben nagy a zenekar elismertsége, és a közönség visszajelzéseiből is ezt látjuk.

Az irányvonal, az arculatunk évek alatt formálódott azzá, amit ma sikertörténetnek hívhatunk. Egy Gilbert Varga érkezése természetesen új lendületet is ad a társaságnak, de a kialakult arculatunkon nem kell sokat változtatnunk.

- Bár a Pannon Filharmonikusok pécsi zenekar, a Budapestek is részesülhetnek a művészetükből. Meséljen, kérem, az Aranyfedezet koncertsorozatról.

– Az Aranyfedezet cím reflektál az eddig elért magas színvonalra, amit garantálni tudunk közönségünknek. Érzésem szerint a Pannon Filharmonikus teljesen új szintre lépett, a régió és Magyarország egyike büszkesége lett, „aranyfedezetként” lehet rátekinteni. Budapesten különleges szereplők vagyunk már 15 éve, akik megengedhetnek maguknak eggyel extrább műsorösszeállítást is. Szinte mindig teltházunk van a MÜPA-ban.

Tavaly ezeregyszáz bérletesünk volt, ami egészen fantasztikus bizonyítéka annak, hogy szeretnek minket.

Idén még csak egy hónapja árusítjuk a bérleteket, de már ötszáz felett vagyunk, úgyhogy talán meg is döntjük a rekordot.

- Gondolom, az Aranyfedezet programjában találkozhatunk Önnel és Gilbert Vargával is...

- Igen, ebben az évben ő vezényel három koncertet, én kettőt, a jövő évben pedig megfordítjuk. Őrá inkább a francia, dél-amerikai stílusú zenék jellemzőek, illetve Haydnnal is szívesen foglalkozik. Szereti a rövidebb műsorokat, nagyon virtuózan dolgozik. Rám inkább a nagyobb lélegzetű romantikus művek jellemzőek. Hadd említsem például Brahms egyik legcsodálatosabb művét, a zongora ötöst, amit Schönberg átiratában hallhat a közönség, mintha Brahms ötödik – nem létező – szimfóniáját játszanánk. De említhetnék olyan különlegességeket is, mint Lili Boulanger, a 24 évesen elhunyt zeneszerző hölgy, aki hihetetlen érettséggel komponált. Tőle is játszunk egy művet, de elhangzik Schumann négy kürtre írott versenyműve is és akkor Gilbert Varga műsorairól: „Virtus & Extázis, Vándorutak és Varázslatos mesék” még nem is szóltam.

- Az Aranyfedezet koncerteken kívül mi mindenre készül még a zenekar idén?

- A Pannon Filharmonikus otthona a pécsi Kodály Központ, ahol koncertjeink nagy részét hallhatják, de a régióban is számos fellépésre hívnak bennünket. Fontos szerepünk van a fiatalok nevelésében. Van pocaklakó programunk, tinédzsereknek szóló filmzenés program. Idén egy óriási sikerű Abba koncertsorozatot is csináltunk.

Az évadunk júliusig tart, szimfonikus koncerttől az operáig mindent hallhatnak az érdeklődők a PFZ előadásában.

ARANYFEDEZET

Az októberi nyitókoncerten Gilbert Varga vezető karmester meghívására a japán Mayu Kishima érkezik Budapestre. A második, novemberi koncert szólistája a fiatal üstökösként számontartott kiváló operaénekes, Ludwig Mittelhammer. A sorozat májusi záró, Varázslatos meséket bemutató koncerten Gilbert Varga fiatalkori kamarapartnerét, a Londonban élő Frankl Péter zongoraművészt hívta haza Mozart c-moll zongoraversenyének előadására.

A koncertsorozat további két hangversenyét Bogányi Tibor különleges szólista- és műsorválasztású hangversenye teszi teljessé. A tavalyi évad meghatározó Bruckner előadásai után Bogányi Tibor mindkét koncertjén Sibelius világába kalauzolja el a közönséget. A januári négy kürtre és zenekarra írt Schumann versenymű előadásában a Concertino Prága Nemzetközi Kürtverseny első helyezettje és miniszteri különdíjasa, Zempléni Szabolcs vezetésével a Pannon Filharmonikusok művészeit köszönthetjük kamarapartnerként a színpadon. A márciusi Univerzum című koncerten Kelemen Barnabás mindig ámulatba ejtő hegedűjátéka mellett Gustav Holst művén keresztül megtudhatjuk mit is jelent valójában, amikor Bogányi Tibor vezető karmester így fogalmaz: "…a jó zene az univerzum szabályait követi…".

További információk és bélretvásárlás itt.

fotó: Pannon Filharmonikusok


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Elek Judit
A Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező 87 éves volt.


Hosszas betegség után, 2025. október 1-jén, 87 éves korában meghalt Elek Judit Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, írja a Telex. A hírt fia, Berger László operatőr-producer közölte. Halála szinte egy időbe esett azzal, hogy Párizsban díszvetítésen bemutatták 1967-es, Locarnóban nagydíjat nyert dokumentumfilmjét, a Meddig él az ember?-t.

Elek Judit 1945-ben túlélte a budapesti gettót. A Színház- és Filmművészeti Főiskolán tanult, a Máriássy-osztályban, olyan alkotók mellett, mint Huszárik Zoltán és Szabó István. Első filmjei a hatvanas években Cannes és Locarno versenyprogramjába is bekerültek.

Később dokumentum- és játékfilmjeivel lett ismert, amelyek a magyar társadalom tabuit bontották ki. Művei között szerepel

a Sziget a szárazföldön, a Majd holnap, a Mária nap, a Tutajosok és a Mondani a mondhatatlant.

Filmjeit világszerte vetítették, sok helyen tananyagként használták. Itthon gyakran találkozott betiltásokkal és támadó kritikákkal. Nemzetközi elismerései között ott van a francia Irodalom és Művészetek Rendjének lovagkeresztje.

Az utóbbi években Európa több városában retrospektív válogatások mutatták be életművét. Hagyatékát a férjével, Kézdi-Kovács Zsolttal alapított stúdió és a fiuk, Berger László gondozza tovább.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
2025 eddigi legjobb mozijában Leonardo DiCaprio a lányáért küzd – Az Egyik csata a másik után instant kultfilmmé válhat
A kopott, koszos fürdőköpeny mostantól hivatalosan is a menőség jelképe! A Boogie Nights és a Vérző olaj rendezőjének pedig kijárna már egy Oscar-díj!


Leonardo DiCaprio mindig alaposan megválogatja a szerepeit, filmjeit. Talán ezért is van az, hogy pl. az utóbbi 10 évben mindössze 4 filmben szerepelt (2015: A visszatérő, 2019: Volt egyszer egy… Hollywood, 2021: Ne nézz fel!, 2023: Megfojtott virágok). Nem híve a gyártósornak, s talán épp emiatt számít máig minden DiCaprio-film kiemelkedő filmes eseménynek, az idén 51 éves színész pedig az egyik utolsó filmsztárnak.

Legújabb választása, az Egyik csata a másik után pedig igazából egy a hollywoodi mennyekben köttetett kapcsolatból alakult ki.

DiCaprio már igen régóta szeretett volna együtt dolgozni Paul Thomas Andersonnal, a tizenegyszeres Oscar-jelölt író-rendezővel, aki olyan filmekkel vonult be eddig a filmtörténet halhatatlanjai közé (többek között), mint a Boogie Nights (1997), a Magnólia (1999), a Vérző olaj (2007), a Fantomszál (2017) vagy a Licorice Pizza (2021). Legújabb rendezése, az Egyik csata a másik után, amit egy korábbi filmjéhez, az Beépített hibához (2014) hasonlóan szintén Thomas Pynchon egyik könyve (a Vineland) inspirált, egyértelműen DiCaprio után kiáltott, így összejött a régóta vágyott közös meló. És milyen hatalmas szerencse, hogy összejött!

A sztori szerint a szerelmespár, „Ghetto” Pat Calhoun (DiCaprio) és Perfidia Beverly Hills (Teyana Taylor) egy szélsőbaloldali forradalmi csoport, a Francia 75 tagjai. Perfidia bevándorlókat szabadít ki az idegenrendészet egyik telephelyéről, és megalázza a parancsnokot, Steven Lockjaw-t (Sean Penn), aki szexuális vonzalmat érez iránta. A Francia 75 ezután politikusok irodáira, bankokra és az áramellátó hálózatra támad, Lockjaw pedig Perfidiára vadászik, s el is kapja, de elengedi, miután a nő beleegyezik, hogy szexel vele.

Perfidia nem sokkal később megszüli a kislányát, Charlene-t, de Pat nem tudja rávenni, hogy családként éljenek. A nő elhagyja őket, hogy folytassa forradalmi tevékenységét, de elkapják, s hogy elkerülje a börtönt, beárulja a Francia 75 tagjait. Pat és Charlene így kénytelenek Bob és Willa Ferguson néven bujkálni a Baktan Cross nevű menedékvárosban. Tizenhat évvel később Patet/Bobot már paranoiás piásként és drogosként látjuk viszont, aki túlzottan védelmezi a közben felcseperedett Willát (Chase Infiniti). Lockjaw azonban továbbra is vadászik rájuk. Mivel épp felvételt akar nyerni egy a fehér felsőbbrendűséget hirdető elit klubba, ezért, hogy eltitkolja faji keveredésű kapcsolatát, mindenképp meg akar bizonyosodni arról, hogy Willa az ő lánya-e. A Francia 75 riasztása után Willának nyoma vész, Bob pedig mindent megtesz, hogy felkutassa és megmentse élete egyetlen megmaradt értelmét.

Hogy mindez milyen műfajban fogant? Azt nehéz pontosan megállapítani. Talán a krimi és a dráma ugranak be először, ez azonban nem elegendő, tekintve, hogy nem kevés akciójelenetet is kapunk, ami pedig még váratlanabb, jól működő humort is.

Szóval az akció-krimi-dráma talán találóbb, egy csipet vígjátékkal nyakon öntve. Paul Thomas Anderson számára tehát ez egyfajta karrierösszegző film, hiszen szinte minden korábbi rendezésének zsánerét mixelte itt egybe. De még hogy!

Az Egyik csata a másik után talán egy kicsit nehezen adja magát az elején, főként a fent felvázolt, igen hosszú expozíció miatt (a film maga sem épp rövid a kb. 160 perces játékidejével). Sok minden történik az első 45 percben, akciók, időugrások, montázsok, mintha kapkodna egy kicsit a forgatókönyv, nem könnyű felvenni a ritmust és a hangulatot. Majd, amikor megtörténik a 16 éves ugrás, hirtelen egy másik filmben találjuk magunkat.

Innentől kezdve kb. egy nap történéseit sűríti bele Anderson a hátralévő játékidőbe, méghozzá annyi feszültséggel, izgalommal, kiváló dialógussal, káosszal, erőszakkal és teljesen őrült jelenetekkel, amelyek láttán bátran kijelenthető, hogy egy új, instant filmklasszikus született, s egyben 2025 eddigi legjobb filmje is.

A Bob és Willa utáni hajsza ugyanis egész Baktan Crossra hatással van, konkrét utcai lázadások törnek ki, az illegális bevándorlóknak pedig menekülniük kell, így a központi Lockjaw-Willa-Bob-tengely kiegészül kiváló mellékszálakkal is. Például a Willa karatetanárát alakító Sergio szenszeiével (Benicio Del Toro), aki a helyi menekültek Oskar Schindlere és egyben Bob egyetlen segítsége az elkeseredett harcban a hatalmas katonai túlerő ellen. Del Toro és DiCaprio pedig azért nagyszerű páros, mivel Sergio szenszei folyamatos, még a legnagyobb zűrök közepette is megingathatatlan nyugalma kiváló egyensúlyban van Bob pörgős, kétségbeesett, ideggóc figurájával, akinek a játékidő kb. kétharmada alatt folyamatosan hordott fürdőköpenye a végére már szinte saját karakterrel bír, minden bizonnyal gyakran jelennek majd meg Bob Fergusonnak öltözött vendégek a jövő beöltözős bulijain.

Annál is inkább, mivel az Egyik csata a másik után biztosan nem merül majd a feledés homályába, kultfilmmé nemesedik nem is olyan sokára, és minden bizonnyal kiemelt helye lesz majd a 2026 márciusában sorra kerülő 98. Oscar-gála legfőbb kategóriáiban is.

Az például elég furcsa lenne, ha Sean Penn nem kapna újabb jelölést (vagy akár a harmadik díját a Titokzatos folyó és a Milk után) a legjobb férfi mellékszereplők közt, mivel teljesen ellopja a show-t az eszement, folyton megfelelni akaró, perverz, gyerekes és kicsinyes ezredes szerepében. Minden rezdülése arany, régóta látott már a nagyvászon ennél emlékezetesebb filmes gonoszt. Persze a többiek is remekelnek: DiCaprio is parádés, ahogy azt tőle megszokhattuk, Chase Infiniti Willaként egyszerre törékeny és tűzrőlpattant, Del Toro maga a megtestesült csi, és Teyana Taylor is emlékezetes, bár nem sokan zárják majd a szívükbe a rendkívül antipatikus karakterét.

S hogy az akciókról is ejtsünk néhány szót, ami korábban azért egyáltalán nem volt P.T. Anderson stílusa: nos, még e tekintetben is kapunk egy az év végi toplistákon minden bizonnyal előkelő helyet érdemlő autósüldözéses jelenetet a fináléban, ami úgy lett hihetetlenül látványos és izgalmas, hogy az egymást üldöző kocsik több száz méterre vannak egymástól, és csupán egy kietlen pusztán áthaladó autóúton száguldanak. Elképesztő szcéna egy elképesztő filmhez.

Az Egyik csata a másik utánról tehát bátran kijelenthető, hogy Anderson egyik legjobb filmje (a Vérző olajjal vetekszik), ahogy Leonardo DiCaprio és a többi színész filmográfiájának is az egyik legfőbb ékköve lesz. Fürdőköpenyöveket becsatolni!


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Ez a sorozat pont olyan, mint egy korsó Guinness: kesernyés, erős és teljesen addiktív!
Ha azt hitted, a kosztümös drámák már unalmasak, a Netflix új sorozata pár perc alatt rácáfol. Ne lepődj meg, ha egy epizód után azt veszed észre, hogy már a harmadik résznél jársz.
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. szeptember 30.



A Netflix új kosztümös drámája, A Guinness család pontosan az a fajta sorozat, amire titkon mindenki vágyott, csak eddig nem tudta. Mert hát, valljuk be, a zsáner az utóbbi időben kissé porosnak tűnt, csinos ruhák, nagy házak, kis intrikák. Downton Abbey, A Bridgerton család és társai, de semmi, ami igazán felrázná a nézőt. Nos, Steven Knight megtette, amit tőle elvárhattunk, kapunk egy történetet, ami egyszerre izgalmas, sötét, vicces és szívszorító. Mindez a Guinness-sör keserű ízébe csomagolva.

Knight pályája önmagában is megérne egy külön sorozatot. Elég csak a Locke feszült kamaradrámájára vagy a legendásan pocsék Vihar előtt című sci-fi-thrillerre gondolni, hogy belássuk, kevés alkotó ingázik ilyen könnyedséggel a zseniális és a botrányosan rossz produkciók között.

De, amint sorozatról van szó, ott Knight általában telibe talál. A Birmingham bandája óta tudjuk, hogy a szakember nemcsak kiváló író a feszült, több szálon futó drámák terén, hanem képes úgy újrafogalmazni a múltat, hogy az egyszerre legyen autentikus és modern. A Guinness család pedig ennek a hagyománynak a méltó tagja.

A történet 1868-ban indul, amikor Sir Benjamin Guinness (Graham Ashworth), távozik az élők sorából. Az örökség, ahogyan az lenni szokott, a családtagok között vihart kavar, miközben az egész ország a polgárháború határán táncol. Írország ekkor forrongott csak igazán, katolikusok és protestánsok csaptak össze, a szegények próbálnak életben maradni, miközben a gazdagok tovább gazdagodnak. A Guinness-birodalom tehát nemcsak egy sörfőzde, hanem politikai és társadalmi játszmák terepe is. Knight nem rest mindezt színes, fordulatos kitalált történetté gyúrni.

Az örökösödési játszmája elsőre klasszikusnak tűnhet: Arthur (Anthony Boyle), a politikai ambíciókkal túlfűtött idősebb testvér és Edward (Louis Partridge), a munkamániás öccs, akik közösen kapják meg a serfőzdét, de teljesen eltérő álmokkal és törekvésekkel. Ehhez jön a másik két testvér, a részeges Benjamin (Fionn O’Shea), valamint az egyetlen lány, akit már férjhez adtak, így a családi hatalomért vívott csatába nincs beleszólása. Az ember azt hinné, ez lesz a fő konfliktus, de Knight mást gondolt. A sorozatban jóval több a csavar, mint amit egy örökség köré fel lehetne húzni, ráadásul rengeteg évet haladunk előre a történetben.

Pont ez az egyik legnagyobb erőssége, hogy minden epizódban történik valami váratlan, ami miatt lehetetlen nem tovább nézni.

A színészek egyszerűen lubickolnak a szerepeikben. Louis Partridge végre kitör a kosztümös, ifjú szépfiú skatulyájából és hoz egy igazi megszállott munkamániás karaktert, akinek minden pillanata vibrál. Anthony Boyle játékában pedig ott van az örök dilemmázás, a hatalmat vagy a valós énjét válassza. Miközben a háttérben lévő két mellékszereplő, akik minden jelenetet feldobnak: James Norton, mint a kemény intéző, Mr. Rafferty, és Michael McElhatton, mint a hűséges, cinikus komornyik, Potter. Valójában ők ketten a széria titkos fegyverei. Annyi humort, emberi pillanatot, brutalitást és finom szarkazmust csempésznek a történetbe, hogy nélkülük sötétebb lenne az egész sorozat, mint egy jó pofa hideg porter sör.

Ha valaki látta a Birmingham bandáját, azonnal felismeri Knight kézjegyét. A brutalitás nem öncélú, inkább a korszak nyers valóságát mutatja meg. A kosztümök és díszletek pedig olyan autentikusak, hogy szinte érezzük a sörfőzde páráját vagy a dublini nyomornegyed szagát. Az atmoszféra sűrű, mégis könnyen befogadható. Egyszerre mesél a társadalmi ellentétekről és a családi drámáról, miközben sosem felejti el, hogy ez egy szórakoztató produkció akar lenni.

Itt van az igazi hős, maga a nagybetűs ZENE. A filmzenéről ritkán mondhatjuk, hogy szinte külön szereplője a történetnek, de jelen esetben pontosan ez a helyzet.

A klasszikus vonósnégyesek összefonódnak az ír punkzenével, és valami egészen új, energikus élményt adnak. A lassú, melankolikus jelenetek után egyszer csak berobban a Magyarországról kitiltott Kneecap nevű zenekar, és olyan erővel szaggatja szét a képernyőt, hogy az embernek kedve támad felugrani a kanapéról. Ez a zenei kettősség tökéletesen illik a sorozat világához, a múlt eleganciája és a jelen nyers ereje találkozik benne.

A sorozat nem fél megmutatni az ír történelem sötétebb oldalait sem. Látjuk a nyomort, a betegségeket, a kolerás, kihalt kisvárosokat, miközben bepillantunk a protestáns elit intrikáiba és képmutatásába is. De mindezt úgy teszi, hogy megértjük mindkét oldal céljait és nem csinál ellenségképet egyik félből sem. Nem egy száraz történelmi lecke, hanem egy menő, modern kosztümös akció-dráma, ami épp annyira szól a családi lojalitásról, mint a társadalmi egyenlőtlenségekről.

A Guinness család az az alkotás, amiért érdemes újra és újra belépni a Netflix platformjába.

Egyszerre mesés és nyers, könnyed és súlyos. Knight ismét bizonyította, hogy a sorozatkészítés az ő igazi terepe és itt szabadon játszhat karakterekkel, történetekkel és hangulatokkal. Az eredmény pedig egy olyan széria, amelynek minden epizódja úgy csúszik le, mint egy korsó Guinness, kesernyés, sűrű, de a végén csak azt érzed, hogy akarsz még egyet. Azt ki kell emelni, hogy a sorozat ordít a folytatásért, reméljük érkezik majd még repeta.

Azt azért ki kell emelni, hogy ugyan igaz történet inspirálta, de ez mégiscsak egy mese modern köntösben, pazar színészi játékkal, ügyes rendezéssel és sziporkázó zenével.

Maradjunk annyiban, nem ebből fogjuk megismerni igazán Írország geopolitikai helyzetét.

Ha eddig kételkedtél a kosztümös drámákban, ez a sorozat meggyőz arról, hogy a zsánerben még rengeteg élet van. Nézd, élvezd, és hagyd, hogy magával ragadjon a Guinness-ház története.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
20 perc tömény borzongás, ráadásul a végén az áldozatból lesz a bűnös – film készült a szexuális határátlépésekről
Jelenleg szinte napi szinten lehet hallani a fiatalkorúak, valamint gyermekek ellen elkövetett szexuális bűncselekményekről. Miközben egy országot tart lázban, hogy ki is az a „Zsolt bácsi”, egy házaspár előrukkolt egy rövidfilmmel, ami arra próbál megoldást találni, hogy milyen eszközei lehetnek az áldozatoknak, ha a jog nem védi meg őket.
Kocsák Krisztián - szmo.hu
2025. október 01.



Ha velem történt volna, én nem csinálnék belőle ekkora ügyet! Ha velem történt volna, én megvédtem volna magam! Ha velem történt volna, én azonnal szóltam volna! Ha velem történt volna, én... és még sorolhatnánk. Mondatok, amelyek olyanok szájából hangoznak el, akik soha nem estek szexuális határátlépés áldozatául, kívülről azonban egészen másképp látjuk ezeket a helyzeteket, mint belülről. 2024-ben 444 büntetőeljárás indult gyermekek sérelmére elkövetett szexuális bűncselekmények miatt, a valós szám azonban ennél jóval magasabb lehet a be nem jelentett esetek miatt. Ugyan a statisztika javult az elmúlt években, a probléma mégis mélyen gyökeredzik és már önmagában elkeserítő, hogy statisztikáról kell beszélnünk egy ilyen témában. Na de milyen eszköze van egy gyereknek, ha ilyen jellegű atrocitások érik? Kiben bízhat, kivel beszélhet, hol van az a bizonyos „safe space”?

Áldozathibáztatás, vagy munkahelyi kötelesség?

„Csak ki ne derüljön!” címmel készített rövidfilmet Bendó Zsuzsanna és Muchichka László, melyet a Cirko-Gejzír moziban vetítettek le. Az alkotás egy olyan témát dolgoz fel, ami már önmagában nyomasztó, pláne, ha ilyen jól meg van csinálva és még igaz történeten is alapul. A két rendező célja azonban nem a pénzkeresés, hanem a gyermekek megvédése, segítése és edukálása.

Spoilerveszély! A filmben tizedikes diákok egy álprofillal kicsalnak egy dickpic-et (péniszfotó) az egyik tanáruktól, aki

szexuális határátlépést követ el azzal, hogy az általa 14 éves lánynak hitt kamuprofilnak elküld egy képet a nemi szervéről.

Amikor erre az egészre fény derül, az igazgató az intézmény hírnevét próbálja megvédeni, így gőzerővel keresni kezdi a diákokat, akik részt vettek az akcióban, ahelyett, hogy támogatásáról biztosítaná őket és segítséget nyújtana nekik.

A film több társadalmi problémára is rávilágít: a szülő-gyerek kapcsolat hiányosságaira, az áldozathibáztatásra, a bizalmi körök beszűkülésére, az intézményvezetők morális instabilitására és a jogrendszer kiskapuira egyaránt.

A nagyjából 20 perces film levetítése után síri csendben ültek a nézők és valószínűleg estig nem szólaltunk volna meg, ha nincs a kerekasztal beszélgetés az alkotókkal, valamint Gyurkó Szilviával, a Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány vezetőjével és Jármi Évával, aki bullying szakértő.

Bendó Zsuzsanna elmondta, hogy az interneten belefutott egy történetbe, amely ugyan ellentmondásos, mégis kellően részletes volt. Magát a témát Muchichka Lászlóval érdemesnek találták egy kisfilm elkészítésére, melybe hamar bevonták Gyurkó Szilvia szakértőt, aki további példákkal segítette a munkát, így a film igazából több igaz történet összefonódása.

Muchichka László hozzátette, hogy az írói szándék az volt, hogy minden jelenetben más karakter aspektusát mutassák meg ezzel rávilágítva, hogy bizonyos szemszögből mindenkinek igaza van, más szempontból viszont nincs és ezzel teljes mértékben be tudják mutatni, hogy mi is az a szexuális határátlépés.

Minden az iskolákban kezdődik

Az alkotás független filmes környezetben jött létre, nyertek a „Közös Értékeink” független EU-s pályázaton, valamint a civilek is hozzájárultak a költségvetéshez. A forgatás során is megmutatkozott, hogy mennyien és milyen szinten képesek összefogni, ha egy ilyen fontos témáról van szó. Az alacsony költségvetés ellenére olyan színészek vállalták a szereplést a produkcióban, mint Herczeg Adrienn, Láng Annamária, Hajdu Zsigmond, Kováts Adél, vagy Török-Illyés Orsolya.

A filmben a fiatal színészek is teljesen átszellemülve, kiválóan alakítják megtört karaktereiket. Szinte olyan, mintha tényleg átélnék a bántalmazás különböző formáit. Muchichka László kiemelte, hogy a téma fontosságát ugyan szem előtt tartva, de jó hangulatban teltek a forgatások és végig figyeltek arra, hogy ne sérüljön senki abban, hogy túlságosan átéli a történéseket. A mű bemutatja, hogy a fiatalok mennyire eszköztelenek bizonyos helyzetekben, valamint rossz példával is szolgál, mindez azonban prevenciós jelleggel készült és pont, hogy a helyes döntések és korai felismerések alapköveként tudna funkcionálni.

A két rendezőnek nem az volt a célja, hogy a Cinema City VIP termében popcornozva szörnyülködjön a közönség, hanem belülről próbálják megoldani a problémát. Éppen ezért minél több iskolában szeretnék vetíteni a filmet diákoknak, tanároknak, valamint szülőknek. Eddig nyolc intézményben sikerült bemutatniuk az alkotást, mindenhova személyesen mennek el egy mentálhigiénés szakemberrel, hogy a feloldást jelentő beszélgetésben részt tudjanak venni. Elmondásuk alapján vitakörök alakulnak ki a művet látva, felmerül a kérdés, hogy mi a helyes, mi nem az, ki cselekedett jól, ki nem, ki a jó és ki a rossz. Ez pedig tökéletesen tükrözi, hogy a szexuális határátlépés témája korántsem fekete-fehér.


Link másolása
KÖVESS MINKET: