KULT
A Rovatból

Az X-Faktorban néha mintha a 70-es évek szocreáldiszkó ízlésvilága köszönne vissza

Az éneklések most sem sok kívánnivalót hagytak maguk után, a díszletesek viszont egy cseppet megerőltethetnék magukat. Kritika.

Link másolása

Nem tudom, mennyire ismerik a Voice brit változatát. Én időről időre megnézek belőle részleteket a YouTube-on, már csak Tom Jones miatt is, aki az ottani zsűri korelnöke.

A héten valamelyik este ismét belebotlottam a The Voice UK csatornájába, a selejtező kör videóit nézegettem, és nem kis meglepetés ért:

olyan hangokat küldtek haza, akik nálunk bármelyik csatorna tehetségkutatójába simán beférne a top 12-be, sőt.

Erről pedig eszembe jutott az, amit Verebély Marcell, az X-Faktor senior kreatív producere mondott, hogy tudni illik az X-Faktorban sosem a legjobb hangokat keresték, hanem egyéniségeket.

Minderről pedig felötlött bennem néhány kérdés: a kettő miért zárja ki egymást? Miért nem lehet azt mondani, hogy azokat juttatjuk tovább, akiknek jó a hangja, jól énekelnek, és utána közülük választjuk ki azokat, akik a jó hang mellett eladható, autentikus személyiségek, vagy ahogy mondani szeretik a mentorok: formák?

Magyarországon tényleg ennyi tehetséges, jóhangú énekes lenne?

Persze, vannak kivételek. Én is tudnék olyan előadót mondani, akit nem a makulátlan, tiszta énekléséért szeretünk, de közben olyan előadóegyéniség, hogy minden hibát megbocsátok neki.

De egy énekversenyben talán mégsem lenne luxus az énektudást alapul venni.

A kérdés persze költői, és amellett, hogy tényleg érdekel ez a kérdés, azért is írtam le, hogy kellően hosszú legyen a cikk.

Ahogy fogynak a versenyzők mindig ki kell találni valamit, hogy azért a műsoridőt kitöltsék. A 3. élő show-ban például minden versenyző két dalt énekelt – illetve nem egészen, mert az első kör végén valaki kiesett, aki így már másodszor nem énekelhetett. Ebben a körben a székek nem jutottak szerephez, tehát csak a közönség döntött.

A műsor végén is elbúcsúztunk valakitől, így a jövő héten már csak négyen maradnak, hogy aztán két hét múlva következhessen a finálé.

Herceg Erika viszonylag nyugodt lehetett, hisz ő hiánytalan csapattal vágott neki az estének, míg a többieknek csak 1-1 versenyzője maradt. Tehát ha a fiúk valamelyik mentoráltja kiesik, ők már csapat nélkül ülhetik végig a maradék két adást, Erikának viszont még akkor is marad énekese az elődöntőben, ha ezen az estén mindkét kieső az ő csapatából lesz.

Kiss Kevin ezen a ponton az év férfielőadója az X-Faktorban, hisz rajta kívül már csak hölgyek maradtak versenyben. Ezúttal az R-Go Szeretlek is meg nem is slágerével állt színpadra. Viszonylag korrekten elénekelte, bár én vártam, mitől lesz igazán kevines. A végét kicsit meg is bolondították, ami nekem kicsit erőltetettnek tűnt, de hát megint csak kiderült, hogy én nem értek hozzá, mert a mentorok oda-vissza voltak örömükben.

Solyom Berni az a versenyző, aki mindig meglepi a nézőket és a mentorát. Emlékezhetünk, Alex nemrég megkóstoltatta vele a szusit, most Berni szusit készített.

De ennél is fontosabb meglepetés, hogy kiderült, gitározni is tud, amit valamilyen megfejthetetlen okból eddig titkolt.

Végülis tényleg, miért is kellett volna megemlítenie a mentorának egy zenei tehetségkutatóban, hogy gitározik?

Berni hétről hétre nagyon színvonalas produkciókat tett le a színpadra. Ez a mostani dal nekem kicsit unalmasra sikerült, de ez inkább az én ízlésemről szól, mint Berni teljesítményéről.

A Synergyvel mentünk tovább, akiket eddig mindig a nézők juttattak tovább. A lánycsapat Girlpower című saját dalát mutatta be, amit legjobban Puskás Peti fogalmazott meg: olyan, mintha egy Bestiák-slágert átettek volna K-popba.

ByeAlexnek nem tetszett, de a többi mentor megdicsérte őket.

Gáspár Laci Mihályfi Luca produkciója előtt megint jelmezbe bújt, ezúttal kertésznek öltözött. Gondolom azért, mert Luca éneklése alatt a színpadot szürreális marsbéli virágokkal hintették be.

Nem először van olyan érzésem az X-Faktor szcenikai megoldásait nézve, minta a 70-es évek szocreáldiszkó ízlésvilága köszönne vissza.

Luca saját dala nagyon szép és ízléses, viszont a lány nagyon izgult és ez kicsit rá is nyomta a bélyegét a produkciójára.

Bodrogi Enikő kisfilmjének némileg szürreális eleme volt, amikor az Olaszországban élő anyukájával sétált a várban, ahol a figyelmes mama elmesélte neki a várbéli „ló töke” történetét.

Kicsit stréber húzással ByeAlex szerzeményt énekelt, nem tudom miért, mert Enikő szerintem sokkal jobb énekesnő annál, hogy ilyen dalokat kelljen énekelnie.

Gáspár Lacinak nem is tetszett, mert nem érezte jónak az éneklést, gyerekesnek érezte Enikő hangját, illetve szerinte a hangnem sem volt jó.

Puskás Peti is úgy gondolta, valószínűleg a hangnemmel volt probléma.

ByeAlex viszont megtisztelőnek tartotta, hogy saját dalát meghallgathatta Enikő „aranyos” hangján.

Erika szerint csak izgult a mentoráltja.

Helfy Alexa ezúttal Netta slágerét hozta. Ami nekem kicsit furcsa volt benne, hogy kivették belőle az őrültséget, a „csirke faktort”, de végeredményben el kell ismernem, hogy így is működött, sőt. Talán most tetszett legjobban Alexa. A mentorok sem győzték dicsérni. Gáspár Laci egyenesen megkövette Erikát, bevallotta, ő nem értett egyet mentortársával, amikor elhozta az élő showba a lányt.

Alex kicsit alátámasztotta az én érzéseimet, ő is hiányolta a bolondosságot, de neki is tetszett.

Az első kör végére értünk. Az én tippem az volt, hogy vagy a Synergytől, vagy Bodrogi Enikőtől búcsúzunk el. Így lenne ötösöm a lottón! A Synergy és Enikő maradt utolsó kettőnek a színpadon, végül Enikő jutott tovább.

Következett a székes kör. Enikőnek nem maradt sok ideje kiheverni a sokkot, mert vele folytatódott a műsor. Friderika slágerét énekelte. (Mi az, hogy melyiket? „A” slágerét.) Aki figyelte a műsor első felében Enikő kisfilmjét, az már sejthette ezt.

Illett Enikőhöz a dal, bár én úgy éreztem, a lány kicsit talán fiatal még hozzá. Talán még nincs elég bűne, hogy igazán át tudja érezni a dal súlyát.

Gáspár Lacinak nem tetszett az átdolgozás, Puskás Petinek viszont most tetszett Enikő a legjobban az élőshowkban.

De a legmeglepőbb fordulat talán az volt, amikor kiderült, hogy ByeAlex nem ismerte ezt a dalt, most hallotta először.

Alex, melyik országban éltél eddig?

Bár Laci nemmel szavazott, Enikő mégis leülhetett a két szék egyikére. Persze nem lehettünk nyugodtak, Enikőt eddig még mindig felállították a nézők.

Mihályfi Luca következett. A hibák ellenére nekem tetszett az előadása, talán most volt a legrosszabb,

de egy rossz Mihályfi Luca is többet ér nekem sok profi előadásánál.

A mentorokat annyira nem győzte meg sajnos, bár Alex és Erika szerint „visszahozta” a dalt. Végül csak Peti mondott nemet, így Luca is leülhetett.

Helfy Alexa T. Danny Megmondtam c. dalát énekelte másodjára.

Sokkal jobban tetszett, mint az eredeti, de én egy kicsivel több dögöt vártam volna bele.

Laci szerint a rap gyenge volt. Alex a csibészséget hiányolta, és a csibészes attitűdöt.

A mai a háromigenek estje, ezúttal Alex mondott nemet, de Alexa így is leülhetett. Nem okozott nagy meglepetést, hogy Enikőnek kellett felállnia.

ByeAlex ezúttal azt akarta megmutatni, Solyom Berni milyen jó énekes. Egyszál mikrofonnal énekeltetett vele egy szép, lassú dalt a Bagossy Brotherstől. Szerintem sikerült, nagyon meglepne, ha a döntőbe jutó páros egyike nem ő lenne. Csodálatosan átélte.

A magyar popszakmában nagyon kevés ennyire sokoldalú énekest, sőt, előadóművészt láthatunk.

Erikának nagyon tetszett, de Peti és Laci gyengének tartotta az éneket. Folytatva a sormintát, Berni is három igent kapott.

Ez azt is jelentette, hogy Helfy Alexának át kellett andia a helyét.

Kevin zárta a műsort egy saját romantikus számmal, amit Peti saját feleségének ajánlott. Kevin, ha szerenádot is vállalsz, kérlek, keress meg a szerkesztőségen keresztül.

Ma már kicsit bántottam az X-Faktor színpadi megoldásait, és hát ezen a ponton ismét kénytelen vagyok odaszúrni kissé. Kiáll egy sármos fiú élnekelni egy szerelmes dalt, és a kreatív team azt bírja kitalálni erre, hogy egy színapdra rajzolt szívben álljon?

Mi történt? Az orvos eltiltotta a teljes stábot attól, hogy megerőltessék az agyukat?

Alexnek az előadás tetszett, a dalt gyengének tartotta. Aztán Peti és Erika vitába keveredett Lacival arról, hogy Kevin jól énekelt vagy sem. Végül Laci nemet mondott neki, de így is leülhetett, ami azt jelentette, hogy Kevin biztos ott lesz az elődöntőben.

Ami kicsit meglepett, Mihályfi Luca került veszélybe, tehát Solyom Berni is megnyugodhatott.

Nem maradt hátra más, mint hogy kiderüljön, ki lesz ma a második kieső. Bármennyire is kedvelem Erika két énekesnőjét, nagyon nagy meglepetést jelentett volna, ha ki tudják ütni Mihályfi Lucát.

Nem is tették. Bodorgi Enikő az, akit jövő hétvégén már nem láthatunk.

Immár tehát minden mentornak egy versenyzője maradt.

Erika és Alexa az eddigiek alapján megérdemelnék, hogy legalább a döntőig meneteljenek.

Ma tippelős napom van: szerintem Kevin fog legközelebb távozni, és a győzelem sorsa Luca és Berni között dől majd el. Aztán meglátjuk.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: