Ásó, kapa, abroncsos szoknya – a legjobb menyasszonyos filmek
A héten mutatták be a Most van most című magyar vígjátékot, melyben Tompos Kátya szinte a filmidő egészében menyasszonyi ruhában száguldozik egy taxiban országszerte, ezért ennek apropóján elmerengtünk azon, mely manyasszonyos/esküvős filmeket szerettük a legjobban. Van belőle bőven.
Négy esküvő és egy temetés (1994)
Noha ezt a filmet Mike Newell rendezte, ez volt forgatókönyvíróként az első sikere Richard Curtisnek, aki az Igazából szerelemmel lopta be magát a nézői szívekbe világszerte rendezőként. A Négy esküvő és egy temetés igazi sokszornézős mozi, angol humorral, bájos, emberi történetekkel és a bénázó Hugh Granttel, aki ezután még sok filmben aknázta ki az önreflektív, szerencsétlen és szeretnivaló figurában rejlő lehetőségeket. Kedvenc jelenetünk Rowan Atkinsoné papként, aki az oltár előtt egyetlen mondatot sem képes orbitális nyelvbotlás nélkül végigmondani.
Bazi nagy görög lagzi (2002)
Nia Vardalos írta ennek a népszerű mozinak a forgatókönyvét s ő is játssza a főszerepet. Tom Hanks is nagy lehetőséget látott a kis költségvetésű függetlenfilmben, mert producerként ő is beszállt. És jó helyen szagolta a sikert: a mindössze 5 millió dollárból készült vígjáték 368 milliót (!) hozott világszerte, amivel minden idők egyik legsikeresebb mozibevételt produkáló romcomja lett. A sztori igazi rút kiskacsa-történet és önéletrajzi alapokon nyugszik: egy csúnyácska görög lány és egy amerikai fiú szerelmének és házasulásának bájos története.
Muriel esküvője (1994)
Ez volt az a film, ami megajándékozta a világot Toni Collette-tel és az ő színészi zsenijével. És arról se feledkezzünk meg, hogy nemcsak a Mamma Mia!-filmekben bolondoztak nagyon szórakoztatóan az ABBA zenéjére a szereplők, hanem már a Muriel esküvőjében is. A főszereplő egy molett, nagyon nem átlagos lány, Muriel, aki elhatározza, hogy akkor is elindul az álmai - legfőképp álmai esküvője - után, ha minden ez ellen szól. Például a nagyon átlagos többi lány véleménye. Egyébként ausztrál mozi, ilyet sem túl gyakran látunk ebben a műfajban.
Rachel esküvője (2008)
A film főszereplője nem Rachel, a normális és kiegyensúlyozott Rachel - hanem a húga, a kiegyensúlyozatlan és labilis Kym. Anne Hathaway élete alakítását nyújtotta ebben a kevésbé ismert, ám annál ütősebb drámában, ami egyetlen nap alatt játszódik és a középpontjában a rehabról a testvére esküvője ellátogató lány és tragédiával terhelt múltja áll. A kézikamerás felvételek nem annyira jellemezték korábban a rendező Jonathan Demme munkáit, annál inkább a kegyetlen őszinteség. Hogy kicsoda Demme? Legalább két klasszikus főződik a nevéhez: az egyik a Philadelphia, a másik A bárányok hallgatnak.
Koszorúslányok (2011)
A remek komédia forgatókönyvírója egyben a főszereplője is: a nagyszerű Kristen Wiig, aki egy esküvőjére készülő nő frusztrált, munkanélküli barátnőjét játssza. Tökéletes példa arra, hogy egy klisés alapsztoriból is ki lehet hozni nagyon erős végeredményt, a Koszorúslányokban ugyanis egymás után sorjáznak a szupervicces jelenetek és remekbeszabott párbeszédek. Oscarra is jelölték a legjobb eredeti forgatókönyv kategóriájában, sőt, Melissa McCarthy-t is, a legjobb női mellékszereplőjében.
Álljon meg a nászmenet! (1997)
P.J. Hogan, a Muriel esküvőjének rendezője úgy tűnik, nem tudott megszabadulni az esküvő-tematikától, de nem is baj, mert nagyon szórakoztató ez a Julia Roberts-vígjáték. A kedvenc jelenetünk belőle az, amikor Cameron Diaz irtóztató hamisan kareokézik a vőlegényének, akibe egyébként Roberts karaktere szerelmes reménytelenül, és kiderül, hogy hiába minden kavarás, itt Diaz lesz a nyerő.
Diploma előtt (1967)
Lehet, hogy nem ma készült Mike Nichols filmje, de örök darab: egy önmagát kereső fiatalember (Dustin Hoffman) története, aki egyszerre kerül szerelmi viszonyba egy fiatal nővel és az édesanyjával (Mrs. Robinsonnal, lásd Simon and Garfunkel híres dalát). És aki még nem látta: egy esküvőnek kulcsfontosságú dramaturgiai szerepe van a történetben.
Philadelphiai történet (1940)
Kathrine Hepburnnek elég jó dolga volt ennek a nagyszerű George Cukor-filmnek a forgatásán: egyszerre játszott a kor két legrajongottabb férfibálványával, Cary Granttel és James Stewarttal. Pörgős párbeszédek, szellemes forgatókönyv, imádnivaló színészek - kit érdekel, hogy fekete-fehér. A történet szerint Hepburn figurája, egy dúsgazdag nő necces helyzetbe kerül, amikor épp tervezett következő esküvője előtt felbukkan az exférje.