KULT
A Rovatból

Amikor egy horrorrendező készít gyerekekről képregényfilmet – Megnéztük a Shazam! Az istenek haragját

Az első rész humoros, laza és kellően megható atmoszférája anno üdítő színfolt volt a sötétebbre hangolt DC-filmek közt. Kérdés: most mindezt beáldozták volna a látvány oltárán?


A Shazam! 2019-ben kifejezetten jól jött a DC mozis univerzumának. No, nem feltétlenül az anyagiak miatt, hiszen 366 millió dolláros összbevételével, bár szerencsére nem bukott meg, de csak töredékét hozta a korábbi évek DC-darabjainak: pl. Az acélember (668 M), Batman Superman ellen – Az igazság hajnala (873,6 M), Suicide Squad – Öngyilkos osztag (746,8 M), Az Igazság Ligája (657,9 M). Igaz, nem is került annyiba, mint az előbb felsorolt monumentalitások.

Nem, sokkal inkább a szellemiségében és minőségében tért el az addigi (főképp) csalódásoktól, David F. Sandberg filmje ugyanis magáévá tette a marveli receptet.

A karakterekre összpontosított, működött a humor (igaz, a villámcsapásra felnőtt szuperhőssé változó kamasz sztorija több poénra ad lehetőséget, mint pl. egy elpusztult bolygóról a Földre érkező földönkívülié vagy egy gyerekként megárvult, kiégett és magányos milliárdosé), a gyerekszereplőkkel pedig kellemesen megidézték a nyolcvanas-kilencvenes évek ifjúsági (kaland)filmjeit is, szóval voltak benne dinamikák a Kincsvadászokból, az Állj mellém!-ből vagy a Stranger Thingsből, hogy egy újabbat is említsünk.

Sandberg egyébként első blikkre azért tűnt érdekes választásnak a Shazam! megrendezésére, mivel korábban olyan filmeket vezényelt le, mint az Amikor kialszik a fény (2016) és az Annabelle 2 – A teremtés (2017), vagyis vegytiszta horrorokat. A Shazam!-mal végül bizonyította, hogy jó választás volt, de azért nem tudta (vagy nem akarta) teljesen meghazudtolni magát, s így is sikerült horrorisztikus elemeket csempésznie az amúgy PG-13-as (itthon 12-es karikás) anyagba, főként a Dr. Sivana (Mark Strong) által irányított félelmetes és gyilkos démonok képében. Persze azért a Doctor Strange tavalyi második részén jobban érződött Sam Raimi rendezői horrormúltja, de annál a projektnél ez is volt a koncepció, a Shazam! pedig egy főként fiatal tiniknek szóló történet.

Sandberg mindenesetre kapott egy folytatást is Billy Batsonék sztorijához, és bár Az istenek haragja is abszolút a fiatalabb közönséget célozza be, itt is akadnak meredekebb elemek.

Na de lássuk, hogyan gördül tovább az égbekiáltó haddelhadd. Az örökbe fogadott és szupererőket birtokló Billy (Asher Angel) az első rész végén a „testvéreiből” is szuperhőst csinált, így már hatan, egy családként mentik az embereket a rázós szitukból, vagy dugják rács mögé a gazokat, ha kell. Váratlan látogatók érkeznek azonban Philadelphiába, Atlasz isten lányai, Hespera (Helen Mirren) és Kalypso (Lucy Liu), akik megszerezték a Varázsló (Djimon Hounsou) botját, amivel szupererőt lehet adni és elvenni, s amelynek segítségével szeretnék újra felépíteni lerombolt birodalmukat, adott esetben pedig elpusztítani az emberekét (Kalypso legalábbis kifejezetten hajlik erre).

Nem mellesleg szeretnének elbánni a bajnokokkal is, hiszen milyen dolog már az, hogy sihederek és csitrik birtokolják az isteni erőt?! Billyéknek tehát fel van adva a lecke, hogyan lehet ugyanis elbánni istenekkel?

Emellett persze betekintést kapunk a srácok mindennapjaikba is, a való élet küzdelmeivel, első szerelemmel, iskolai zaklatással, eltitkolt vágyakkal, az adoptálásból való kiöregedéssel, a felnőtt élet előttük álló félelmetes kihívásaival. Persze ezek csupán apróbb szegmensek a nagy egészben, amely főként azért a hősködése, az akciókra és a poénokra bazíroz. Meg egy kis görög mitológiára.

Azért van, amiből a Shazam! Az istenek haragja kapásból hátrányból indul. Az első rész két legjobb momentumának ugyanis egy folytatásban nincs helye: egyrészt Billy beilleszkedése az örökbefogadó családba, másrészt a szuperhősködés szárnypróbálgatásai, az erők tesztelése.

A „gyerekek felnőttbőrben” tematika viszont további kiaknázásra ad lehetőséget, ezt pedig Sandbergék szem előtt is tartották.

Freddy (a csodás Jack Dylan Grazer) karaktere például most talán még nagyobb hangsúlyt kapott, mint az első részben (pedig ott is ő volt igazából gyerekként a főszereplő, hiszen Billyt főként felnőttként, Zachary Leviként láttuk), mivel a történet fontos része lesz a karakter bimbózó szerelme a titokzatos Ann-nel (Rachel Zegler Spielberg West Side Storyja után is imádnivaló, csak most nem énekel).

Az első résznek ugyanakkor további bájt adott, hogy meg sem próbált olyan grandiózus lenni, mint a korábbi megalomán DC-filmek, pedig Shazam egyáltalán nem egy kisebb volumenű hős, az ereje Supermanével vetekszik.

Az ifjonti hév azonban nem kiáltott a nagyszabás után. Az istenek haragjában azonban minden nagyobb és több, ahogy tinédzser főhőseink, úgy a CGI mértéke is nőtt egy cseppet.

Ez a film már sokkal inkább idézi látványban a tipikus Marvel- és DC-menetek vizualitását Ki is tettek magukért a Wetánál, sárkányok, küklopszok, hárpiák, kimérák, minótauruszok, repkedő autók, robbanó felhőkarcolók özönlenek ránk. S bár alapvetően mívesek az effektek, azért kétségtelen, hogy mindez az első rész sármjának kárára kapott itt helyet.

Az istenek haragja épp ezért nem is mutat újat, nem reformál meg semmit, nem válik olyan, visszafogottságában kirívó üde kivételnek, mint az első rész, „csupán” egy korrekt képregényfilm, amiben azért még mindig több lélek és kreativitás van, mint az eddigi DC-szösszenetek többségében (Black Adam elbújhat), sőt, eljutottunk odáig, hogy akár már Marvel-filmeket is lepipál (A Hangya és a Darázs: Kvantumániát mindenképp). Ahhoz persze kevés, hogy évek múlva is emlegessük, egy kellemes két órára azonban még mindig érdemes „Shazam!”-ot kiáltanunk a vásznak előtt. (Persze csak gondolatban, vagy majd otthon, a képernyők előtt, a moziban illik csendben befogadni az élményt…)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Kálloy-Molnár Péter
A színész-rendező-énekes rövid lefolyású betegségben hunyt el – közölte a családja. A számos színházi és filmszereppel és a Beugró című műsorral országosan népszerűvé vált művész 55 éves volt.


Rövid lefolyású betegségben, 55 évesen hétfőn elhunyt Kálloy Molnár Péter színész, rendező, író, zenész – közölte a család az MTI-vel.

Kálloy Molnár Péter kiemelkedő tehetségű, sokoldalú alkotó volt, aki évtizedeken át meghatározó szereplője volt a magyar színházi és filmes életnek. Művészi munkássága, különleges hangja, humora és érzékenysége generációk számára tett maradandóvá számos szerepet és alkotást – olvasható a közleményben.

Kálloy Molnár Péter 1970-ben született Mezőcsáton, a debreceni Ady Gimnázium dráma tagozatán érettségizett, majd 1991-től a Nemzeti Színház társulatának tagja lett. 1993-ban végzett a Színház- és Filmművészeti Főiskolán Iglódi István osztályában. 1993-1997 között a Vígszínház társulatának volt a tagja, 1997 óta szabadfoglalkozású művész.

A széles publikum többek közt filmszerepeiből, valamint a Beugró című televíziós műsor állandó szereplőjeként ismerhette meg, de rendszeresen szinkronizált is. Rendezett Rómeó és Júliát, Macbethet, legnagyobb színházi sikerét a Shakespeare Összes Rövidítve hozta meg számára, amelyet több mint két évtized alatt 600-nál is többször adtak elő.

Három szólólemeze jelent meg. Nemzetközi produkciókban is feltűnt, például a Budapest, az Amerikai rapszódia vagy a Suszter, szabó, baka, kém című filmekben láthatta a közönség.

A búcsúztatás részleteiről később adnak tájékoztatást.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
„Jelenleg 76 éves vagyok, de leszek még 140 is” – André Rieu a budapesti koncertje után elárulta, meddig tervez színpadon állni
A holland hegedűművész ezúttal Magyarországon varázsolta el a közönséget. A 76 éves világsztár dupla teltházas koncertet adott az MVM Dome-ban, ahol a színpad egyenesen úgy festett, mint egy nagyratörő influenszer karácsonyfája.


Rieu mosolyt csal az emberek arcára, legyen az őszinte öröm vagy masszív nevetés, de egy biztos, hogy jó kedve lesz az embernek amikor hallja, vagy látja, pláne, ha részt vesz egy koncertjén. Irgalmatlan profizmusnak lehetünk szem és fül tanúi, ha ellátogatunk a holland zenészóriás bulijára.

A világsztár november 28-án és 29-én ismét Budapestre látogatott. Két este is elvarázsolta a magyar közönséget az MVM Dome-ban. A vasárnapi koncert után pedig még nyilatkozott is a Szeretlek Magyarországnak. A 76 éves holland hegedűművésszel arról beszélgettünk, milyennek gondolja a magyar közönséget, de azt is elárulta: meddig tervez színpadon állni.

Ez még nem a múlt

André Rieu régebb óta tevékenykedik, mint a csernobili atomerőmű és az a helyzet, hogy hosszabban is, ugyanis 1976 óta színpadon áll és nem tervezi befejezni. Olyannyira nem, hogy évente újabb és újabb világturnékat jelent be. Magyarországon is koncertezett tavaly, idén és várhatóan jövőre is ellátogat majd hozzánk.

Az idei műsor ugyan nem változott sokat a tavalyihoz képest, de a közönség így is elégedetten távozott az MVM Dome-ból. Érdekes, hogy a közönség összetétele teljesen vegyes: fiatalok, középkorúak és idősebbek egyaránt részt vettek az eseményen és akikkel beszéltem rendkívül élvezték az előadást.

Számomra az egyik legmeglepőbb fordulat az volt, amikor egy fiatal lány azt mondta, hogy a TikTok-on találkozott André Rieu-vel először. Ha ezt egy rap, vagy pop előadóval kapcsolatban hallom, a szemem se rebbent volna, de egy operett-opera-komolyzenei produktumnál furcsálltam.

Nem divat ilyen típusú zenéket hallgatni, nem divat ilyen típusú előadó koncertjére járni, de mégis voltak olyanok, akik a social média hatására keveredtek a Dome-ba.

A több mint kétórás bulin egymást váltották a slágerek, melyeket mindenki teli torokból énekelt a teltházas koncertteremben. Bár a műsor során mindenki hozta a kötelezőt, két énekes mégis kiemelkedett és elsöprő sikert aratott. Egyikük a 17 éves Emma Kok, aki 2021 óta turnézik Rieu-vel. A fiatal lány gyomorbénulással és tápszondával él, de nem adta fel álmait és kitartásának, valamint Riéu-nek köszönhetően teltházas sportcsarnokokban énekelhet. Az általa slágerré vált Voilá-t és a karácsonyi hangulatot megalapozó Let it go-t hallhattuk tőle. Nem volt kristálytiszta, de sokak szemébe könnyet csalt a fiatal tehetség hangja és elismerésre méltóan adta elő a kifejezetten nehéz dalokat.

Az est másik kiemelt alakja egy magyar származású úriember, Mavrák Béla operaénekes, aki Rieu három tenorjának egyike volt. Mondhatnám, hogy a hazai környezet kiemelte őt társai közül, de ez nem igaz. Semmi köze nem volt a környezetnek a teljesítményéhez. Tavaly Maastricht-ban, ahol először láttam a produkciót, ugyanúgy kiemelkedő volt, mint most. Hamis hang nélkül, rendkívüli technikával énekelt, ráadásul igazán szimpatikus figuraként működött a színpadon.

Ízléstelen, de szórakoztató

Na és akkor a színpad és az összkép! Rendkívül giccses, körülbelül mint egy nagyratörő influenszer karácsonyfája. Ennek ellenére működik. Virágok a színpad elején, lépcsőzetes elosztás a zenekar számára, valamint hangulat aláfestésnek háttérvetítés. Mindezek mellett a zenekar női tagjai a világ összes színét magukon viselték, zöld, sárga, lila, rózsaszín, kék és még sorolhatnám, hogy hányféle estélyit láthattunk. Tagadhatatlanul profi volt a látvány, a vidám vasárnapos feelinget elkerülve nagyszínpados produkcióvá varázsolta a performanszt.

Rieu szavait Péterffy Lili tolmácsolta a közönségnek és meg kell hagyni, nagyon jól csinálta. A nagyérdemű nevetett, éljenzett, énekelt, majd a buli vége felé táncra is perdült. A keringőkirálynak csupán egyszer kellett szólnia, hogy eljött a mozgáskultúra bemutatásának ideje, boldog-boldogtalan felpattant a székéből és máris bálteremmé változott az MVM Dome. A Kék Duna keringő aratta az egyik legnagyobb sikert, de a setlist végén felcsendülő Tutti Frutti, Macarena és La Bamba is tarolt.

Bár alapvetően engem ki lehet kergetni a világból a maníros operettekkel és az André Rieu által képviselt teljesen őszintétlen, szinte gépi álelőadástól, de most be kell vallanom, hogy jól szórakoztam.

A finálét sajnos nem láttuk, mert hátra kellett mennünk a színpad mögé, ugyanis Rieu szereti azonnal koncert után letudni az interjúkat. Olyannyira gyorsan, hogy konkrétan, amint lesétált a színpadról, már jött is oda hozzám, hogy váltsunk néhány szót. Kérdésemre válaszolva elmondta, hogy a világon mindenhol szeretik a keringőket és az operettet, ezt egyébként a jegyeladásai alá is támasztják. Érdekelt, hogy melyik a legnehezebb része a turnézásnak, ám a világsztárnak sokkal nehezebb otthon lenni, mint úton, mivel ilyenkor minden meg van szervezve, semmiért sem kell aggódnia.

Kíváncsi voltam arra, hogy meddig tervez színpadon állni.

„Jelenleg 76 éves vagyok, de leszek még 140 is”

- válaszolta a hegedűművész, aki ha tarja a beígérteket, több mint fél évszázadunk van még arra, hogy láthassuk, hallhassuk és hogy a keringő, mint műfaj, ne haljon ki a köztudatból.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Ilyen még nem volt: Majka versenyzője esett ki az X-Faktorból, megvan a három döntős
A rapper csapatából eddig mindig továbbjutott mindenki, most azonban Farkas Ancsi búcsúzott a versenytől. A jövő heti döntőben három versenyző küzd meg a győzelemért.
DKA – Fotó: RTL - szmo.hu
2025. november 30.



Szombat este kik küzdhetnek meg az X-Faktor fődíjáért a jövő heti fináléban.

Az elődöntőben Farkas Ancsi számára ért véget a megmérettetés, így a döntőbe Belano, Varga Imi és a Tonix Honix jutott be.

A továbbjutásról ezúttal is a székes rendszer és a nézői szavazatok döntöttek. Az este során a mentorok székeket oszthattak a továbbjutóknak.

Belano és Varga Imi viszonylag hamar biztosították a helyüket, a harmadik továbbjutó sorsáról azonban a közönség döntött: a nézők a Tonix Honixot szavazták be a döntőbe, ezzel Farkas Ancsinak kellett búcsúznia.
Ezzel megtörtént az, amire az idei évadban még nem volt példa: Majka elveszítette az egyik versenyzőjét. A rapper csapata az elődöntőig menetelt teljes létszámban.

Az este különlegességét a sztárduettek adták: Varga Imi a műsorba 15 év után a visszatérő Takács Nikolasszal, Farkas Ancsi Nikával, Belano VZS-zel, a Tonix Honix pedig az Éberkómával lépett színpadra.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Lengyel Johanna nyerte meg az idei Megasztárt
Mestere, Marics Peti szerint az énekesnővel hatalmasat nyer a hazai zeneipar. A sokat kritizált Ádám Attila a második helyig jutott.
DKA – Fotó: TV2 - szmo.hu
2025. november 30.



Szombat este tartották a Megasztár idei évadának döntőjét, amely végén Lengyel Johannát hirdették ki győztesként.

A fináléban a négyes mezőnyből először Kedl Olívia, majd PYFU esett ki. A végső párbajt Lengyel Johanna nyerte Ádám Attila ellen, akit az első élő adás óta kritizáltak a zsűritagok és a nézők egyaránt.

A döntőben a versenyzők produkciói mellett a mesterek is színpadra léptek, Tóth Gabi és Curtis például közösen adtak elő egy Edda-dalt.

Lengyel Johanna 40 millió forintot nyert, emellett első saját dalát és videoklipjét Los Angelesben, a Paramount Recording Studios-ban rögzítheti. A győztes fellép a jövő évi STRAND Fesztiválon, és egy hároméves ösztöndíjat is kapott a Kodolányi János Egyetem Modern Zenei Tanszékére.

A TV2 extra jutalmat is felajánlott: a legjobb öt helyezett Rúzsa Magdi Aréna-koncertjének előprogramjában léphet fel.

Lengyel Johanna nem most kezdte a zenei pályát, Jaylenn művésznéven már évek óta aktív, saját dalai is megjelentek. A műsor alatt egy interjúban fogalmazott a céljairól:

„Nem azért jöttem, hogy nyerjek, hanem hogy megismerjem magam.”

A verseny ideje alatt nehézségekkel is meg kellett küzdenie, betegség és gyász is nehezítette a felkészülését.

Johanna mestere Marics Peti volt a tehetségkutatóban, aki a döntő végén azt mondta, az énekesnővel „hatalmasat nyer a magyar zeneipar”.


Link másolása
KÖVESS MINKET: