KULT
A Rovatból

Áldások és átkok között is tántoríthatatlan Anya, Társ és Múzsa – Yoko Ono 90 éves

A 20. század egyik legeredetibb avantgárd művészéről máig nem került le a „Beatles-romboló” bélyeg.

Link másolása

Szöveg és fotó: Göbölyös N. László – Címkép: Flickr - Simon Harriyott

Egy spirituálisan gondolkodó ember, ha találkozik valakivel, aki testben-lélekben hozzátartozott egy már nem élő harmadikhoz, úgy érezheti, hogy az előbbi megérintésével néhány pillanatra eljuthat a másik dimenzióba. Pontosan ezt éreztem 30 évvel ezelőtt, amikor a Nemzeti Galériában rendezett tárlatának megnyitója előtt kezet foghattam Yoko Onóval és egy szűk félórát beszélgethettünk. Akkoriban többször járt Magyarországon, még egy galériát is vásárolt a Falk Miksa utcában.

Mintha ott lett volna köztünk John Lennon is, akinek elvesztése máig úgy fáj, mintha egy idősebb testvérem ment volna el. Közben e rövid idő alatt átáramlott rám az a kisugárzás, amely a japán művésznőből áradt.

Megértettem, hogy mi tette Johnt és Yokót hihetetlen erejű társakká az életben, az alkotásban, a békéért, az emberek közti toleranciáért folytatott küzdelmükben, miként azt is, hogy Lennon halála után sem hagyta el soha többé azt a nőt, aki anyja, szerelme, barátja és múzsája volt.

Yoko Ono szombaton lesz 90 éves, és sokakban máig él a „Beatles-romboló” bélyeg, holott, amikor szerelmük Johnnal beteljesedett, a Mesés Négyek már elindultak saját útjaikon, mert a közös kreativitás kihunyóban volt bennük. Az sem igaz, hogy Yoko Lennonnak köszönhette hírnevét, hiszen a kortárs művészeti körökben már évekkel korábban letette hírnevét, John is éppen egy londoni kiállításán ismerkedett meg vele.

A szamuráj ősökkel rendelkező Yoko 1933. február 18-án született Tokióban, a legelitebb japán iskolákba járt, közben megismerkedett hazája hagyományos művészetével, mindenekelőtt a kabuki színházzal és a japán dobzenével. Bár a II.világháború után családja szülei New York-ba költöztek, Yoko Tokióban maradt, itt végezte el a középiskolát – osztálytársa volt a császári trónörökös Akihito – énekelni tanult és első nőként vették fel a Gakusuin egyetem filozófia szakára. 1952-ben azonban ő is Amerikába ment, és hamarosan kapcsolatba került a legkiválóbb kortárs zenészekkel és performance-művészekkel, köztük John Cage-dzsel és Jonas Mekassal,  Merce Cunninghammel, e tapasztalatait ötvözte hazája tradícióival.

New York-i, londoni fellépései után 1964-ben Tokióban mutatta be először a Cut  Piece című előadását, amelynek során a nézőknek ollóval kellett levagdosniuk a színpadon térdelő Yoko ruháját.

A performanszot, amelyet egy korabeli kritikus „az emberi kapcsolatok elidegenedéseként” értelmezett,  Yoko még a 2000-es években is előadta a 9/11-es trauma ellen és mostani budapesti kiállítás programjának is része lett. Ugyancsak 1964-ben jelent meg a Grapefruit című könyve, amelyet a „konceptuális művészet” nevű irányzat egyik alapművének tekintenek, a Nyugat és a buddhizmus találkozásának a művészi felfogásban. Innen datálható a nemzetközi Fluxus mozgalom hatására készült kísérleti filmjeinek egész sorozata, amelynek leghíresebb darabja, A légy (The Fly) már 1971-ben, John Lennonnal közösen készült.

1966. november 7-én találkoztak először a londoni Indica Galériában, ahol Yoko Unfinished Paintings (Befejezetlen festmények) című kiállítását rendezte. Az egyik műnél a nézőnek fel kellett másznia egy fehér létrán egy nagyítóval a mennyezetig, ahol ez a felirat állt apró betűkkel: YES. Ez az ötlet döntő hatással volt Lennonra, a villámcsapás másfél évtizedes, hol viharos, hol harmonikus kapcsolat kezdete volt.

A Beatles-alapító és a japán művésznő élete innentől kezdve a nyilvánosság előtt zajlott, nagy port vertek fel közös erotikus-avantgárd lemezeik, de még inkább azok az előadások és gesztusok, amelyekkel a békét szolgálták.

Ma már a kortörténet része a pár 1969-es amsterdami, majd montreali „ágytüntetése”, a Give Peace A Chance című békedal születése, majd a világ 12 nagyvárosában elhelyezett fekete betűs fehér plakátok: A HÁBORÚNAK VÉGE, HA TE IS AKAROD! Ehhez született két évvel később a Happy Xmas (War Is Over) című dal, amely ma már szinte mindenütt hozzátartozik a karácsonyi énekekhez. Zenei és eszmei szempontból egyaránt hatottak egymásra, és bár sokak számára Yoko sikító előadói stílusa „elviselhetetlen” volt, olyan emlékezetes lemezeket készítettek együtt, mint a politikai-társadalmi kérdéseket feszegető 1972-es Some Time in New York City, vagy mint az 1980-as Double Fantasy, amelyben belső békéjüket, félelmeiket és reményeiket énekelték meg. Úgy tűnt, 40-es éveikre lecsillapodtak, megtalálták a családi harmóniát, 1975-ben megszületett közös gyermekük, Sean. Ezt rombolta szét John Lennon 1980. december 8-i meggyilkolása.

„A mi kapcsolatunk érdekes vegyület volt. Ő Nyugatról, én Keletről, én a felső osztályból, ő pedig munkás származású volt. A mi kapcsolatunk sokakat zavart, faji szempontból is. És ez furcsa módon felszabadított minket. Ha már összejöttünk, arra is volt bátorságunk, hogy kimondjuk, amit gondolunk” – mesélte Yoko abban a bizonyos 1993-as interjúban és a békemegmozdulásaikat a rossz kedvű, háborúzni akaró királyoknak szánt bohóctréfáknak nevezte.

Immár több mint 40 éve Yoko Ono ápolja John Lennon művészi és emberi örökségét, a ő kezdeményezésére hozták létre a New York-i Central Parkban a Strawberry Fields emlékhelyet, ahol a zenész-író-grafikus hamvait szétszórta. 2007-ben az izlandi Videy-szigeten avatták fel az általa tervezett Imagine Peace üveg világítótornyot, amelynek ötlete még az 1970-es évben született, amikor egy határok nélküli világról, Nutopiáról álmodtak.

A béke, az emberek közötti megértés azóta is áthatja alkotói tevékenységét, amelyben mindig fontos szerepet szánt a közönség interaktivitásának.  Így születtek meg „kívánságfái”, amelyekre bárki feltűzhette gondolatait, vagy a Nemzeti Múzeumban még holnapig látható kiállítás egyik legfontosabb eleme, a Menekült csónak (Refugee Boat), egy fehér falu szoba közepére felállított,  oldalára fordított ladik, ahol minden felületet teleírhattak kék filctollakkal vagy kék festékkel a látogatók. Párommal percekig némán álltunk ebben a viszonylag szűk térben, amely a számtalan nyelven leírt szavak, vágyak, imák és nem utolsósorban a főleg Putyinnak címzett szitkok által elképesztő energiát sugárzott.

Maga volt a halálfélelem a Why, című animációs film Yoko sikolyával, és  nem bírtuk ki sírás nélkül a Happy Xmashoz készült új videót sem, amely sok-sok pillanatfelvétellel vágta az arcunkba, hogy miként arat válogatás nélkül az értelmetlen halál. Párom szerint háborút csak olyanok indíthatnak, akikből teljesen hiányzik a másik ember iránti együttérzés, az empátia és én is így gondolom. És viszontláttam azt a csak fehér bábukat felsorakoztató sakktáblát, ami már ott volt annak idején a Nemzeti Galériában is, „lépj” felszólítással. Mint szenvedélyes sakkozó, lépni akartam, de egy múzeumőr rám szólt, hogy tilos a kiállított tárgyakhoz hozzányúlni, hiába magyaráztam neki, hogy épp a lépés a lényeg, nem tudtam meggyőzni. Ugyanígy jártam most a Nemzeti Múzeumban is.

Yoko Ono 30 évvel ezelőtt mondott szavai napjainkban érvényesebbek, mint valaha: „Ma két választásunk van: vagy beletörődünk egy olyan világba, amelyben csak a legerősebbek maradnak fenn és akkor a szép, de érzékeny embereknek, a művészeknek végük. De én hiszek még eredendő bölcsességünkben.”

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
36 évesen meghalt Ferich Balázs, Azahriah és a Wellhello menedzsere
A Supermanagement társtulajdonos-ügyvezetője csütörtök hajnalban halt meg hosszú betegség után. Barátja és üzlettársa megható sorokkal búcsúzott tőle.

Link másolása

Hosszú betegség után csütörtök hajnalban meghalt Ferich Balázs, a Supermanagement nevű kiadó-menedzsment társtulajdonos-ügyvezetője, a Blind Myself nevű magyar metálzenekar korábbi basszusgitárosa - írja a Forbes. A zenei szakember 36 éves volt.

A 2016-ban alapított Supermanagement a hazai piac egyik legsikeresebb szereplője, akik olyan magyar előadókat menedzselnek, mint a Wellhello, a Follow the Flow, az Anna and the Barbies, Dzsúdló, Desh és Azahriah.

Ferich Balázsról a Supermanagement másik alapítója, Tóth Gergő búcsúzott a Facebookon.

„2012-ben vettük be a Blind Myselfbe basszusgitározni. Pillanatok alatt lettünk barátok. Rengeteget segített a zenekar dolgainak intézésében. Veleszületett tehetsége volt a menedzseléshez”.

Tóth felidézte, hogy a Cloud 9+ az első banda, amit együtt menedzseltek, és nagy kockázatot vállaltak, amikor megalapították a saját cégüket.

„Balázst imádták az előadóink, kollégái. Über-maximalista volt a melóban, nem elégedett meg sosem a második hellyel. Folyamatosan azon agyalt, hogyan lehetnénk még jobbak és jobbak. Bazsinak hatalmas szíve volt. Imádta a gyerekeit és feleségét, Dittát, a legjobb apuka volt, akit valaha ismertem.”


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Az egész hazai sztárvilág gyászolja a 36 évesen meghalt Ferich Balázst: „Mérhetetlen fájdalom”
Tóth Gabi, Czutor Zoltán és a Carson Coma is kifejezte együttérzését. A Supermanagement társtulajdonos-ügyvezetője csütörtök hajnalban halt meg hosszú betegség után.

Link másolása

Az egész hazai zenei világ gyászolja a 36 évesen meghalt Ferich Balázst, a Supermanagement nevű kiadó-menedzsment társtulajdonos-ügyvezetőjét.

A zenei szakember számos hazai sztárnak, köztük Azahriah-nak, a Wellhellonak és Dzsúdlónak volt a menezdzsere.

Ferich Balázsról a Supermanagement másik alapítója, Tóth Gergő megható sorokkal búcsúzott a Facebookon.

„2012-ben vettük be a Blind Myselfbe basszusgitározni. Pillanatok alatt lettünk barátok. Rengeteget segített a zenekar dolgainak intézésében. Veleszületett tehetsége volt a menedzseléshez.”

A Supermanagement Facebook-oldalán csütörtök délután közzétett bejegyzésére azóta több mint ezer hozzászólás érkezett, köztük számos hazai sztár is kifejezte a részvétét. A Carson Coma zenekar egy fekete szívvel fejezte ki együttérzését, az AWS gitárosa, Brucker Bence pedig egy érzelmes üzenettel köszönt el Ferich Balázstól.

„A folyamatos profi és maximalista hozzáállásod mindig irigyeltem és nagyon nagy hatással volt rám! Ha nem ismerlek, bizony nem lennék ott ahol. Mindig emlékezni fogok rád!”

- írta többek között a zenész.

„Őszinte részvétem” - írta a hozzászólások között Azahriah gitárosa, Szabolcsi Fészek.

„Őszinte részvétem Gergő, sok erőt a családnak mérhetetlen fájdalom…” - írta Tóth Gabi.

„Végtelenül sajnálom, sok erőt kívánok Gergő!” - üzente megrendülve Czutor Zoltán.

Antal Timi énekesnő egy korlátozott ideig elérhető Instagram-sztoriban, egy fekete-fehér fotóval emlékezett meg, a képhez pedig azt írta:

„Ég Veled, Balázs!”

via Blikk


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Teljes a káosz: az RTL úgy cserélgeti a főműsoridős műsorait, hogy erről már nem is szól
Teljes a fejetlenség a csatornánál, néhány nap alatt két fontos műsor ismétlése is csődöt mondott. Így hétköznap este ismét jöhetnek a pajkaszegiek.
Maier Vilmos - szmo.hu
2024. április 19.


Link másolása

Ember legyen a talpán, aki követni tudja az RTL hétköznapokat érintő műsorváltozásait. A csatorna láthatóan nem tudja, mihez kezdjen Az álommeló második évada utáni sávval, ahol egyre-másra bedőlnek a korábbi műsorok ismétlései.

A március 25-én indult álláskereső reality után először a Gólkirályság első évadát ismételték, elfogadható eredményekkel, írja a Sorozatwiki. Április 8-tól Az Árulók – Gyilkosság a kastélyban első évadát tűzték műsorra ugyanott, katasztrofális nézettség mellett.

Ezért most hétfőtől ebben az időpontban a Házasodna a gazda tavaly őszi, 6. szezonjának ismétlését kezdték el, ami két nap után szintén beleállt a földbe. Így péntektől, vagyis április 20-tól inkább egy újabb bőrt lehúznak Pajkaszeg lakóiról, és elkezdik A mi kis falunk hatodik szezonjának újravetítését.

A magyar sorozat után az RTL Híradó – Késő esti kiadás 10 perccel korábban, 22:40 helyett, 22:30-kor lesz látható a csatornán. Ezt követően a Gyilkos elmék 23:15 helyett, 23:05-kor kerül majd képernyőre.

A műsorváltozás a szombati és a vasárnapi napokat nem érinti.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Fotók: Eltemették Tordy Gézát
Ernyey Béla közös emlékeket idézve búcsúzott Tordy Gézától. Óriási szívű, nagystílű ember volt - mondta. A Vígszínház társulata nevében Lukács Sándor színművész búcsúzott.

Link másolása

Családja, barátai, pályatársai, tisztelői kísérték utolsó útjára Tordy Géza Kossuth-díjas, kétszeres Jászai Mari-díjas színművészt, rendezőt, érdemes és kiváló művészt, a nemzet színészét, a Halhatatlanok Társulatának örökös tagját csütörtökön Budapesten, a Farkasréti temetőben.

A 85 éves korában, március 30-án elhunyt színművész búcsúztatásán elsőként a jövő színésznemzedéke nevében Szőcs Artur mondott beszédet. A színész-rendező felidézte, hogy Tordy Gézát még színművészetisként ismerte meg, majd 15 évadot dolgoztak együtt. Kiemelte: Tordy Gézát ízig-vérig érdekelte a színházcsinálás, fontos volt számára a csapatmunka.

Ernyey Béla közös emlékeket idézve búcsúzott Tordy Gézától. Óriási szívű, nagystílű ember volt - mondta a művészről, akivel 1963-ban találkozott először, és akihez élete leghosszabb barátsága fűzte.

A Vígszínház társulata nevében Lukács Sándor színművész búcsúzott, színészkollégája játékát és közös munkáikat idézte fel. Mint mondta, Tordy Gézában nagy erők lakoztak, nagy dühök és nagy szenvedélyek.

A színészet illanó pálya - fogalmazott. A kincs az az üzenet, amelyet át tudunk adni úgy, hogy a lelkekben minél tovább megmaradjon. "És te, Gézus, ezeknek az üzeneteknek katartikus átadója voltál" - mondta.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk