KULT
A Rovatból

Afrikába megy népdalokat gyűjteni a magyar zenészpár

Songoro Fatime és Császári Gergely három hónapra utaznak Tanzániába, Bartók és Kodály nyomdokain. Tervüket közösségi finanszírozással valósítanák meg.
Láng Dávid - szmo.hu
2016. november 29.


Link másolása

A SongoChaango névre keresztelt projekt mindkét résztvevője sok helyről ismerős lehet a budapesti éjszakából. Császári Gergely játszott többek között az Erik Sumo Band, a Kaukazus, a Kispál és a Borz, valamint a Kiscsillag együttesekben, jelenleg pedig a szólóprodukcióból zenekarrá nőtt Császári PillanatmŰvek a szívügye.

Itt zenélnek együtt Songoro Fatimével, aki szaxofonos, a Song-óra nevű improvizációs műhely és Tilos rádiós műsor vezetője. Félig tanzániai származású, de ő maga Budapesten született. Személyes gyökereinek felfedezésén túl konkrét céllal indulnak útnak, megkértem őket, hogy meséljenek róla.

Hogy jött az alapötlet?

„A kutatásunk középpontjában a zene, mint természeti jelenség, illetve a dal, mint kifejezőeszköz áll. Ez a világ minden táján kialakult, látványos különbségek is lehetnek, mégis van kapcsolat közöttük” – kezdi Császári.

Ö maga már több, mint 20 éve foglalkozik népzenével. „Amit ebből kifelé, szerzőként és előadóként mutatok, az ilyen irányú tevékenységemnek maximum a 15-20 százalékát adja. A maradék, tehát a nagy része sokkal inkább figyelem és tanulás. Sok információt szedünk össze és próbáljuk feldolgozni őket. Tanzániában is ez lesz a fő célunk” – teszi hozzá.

"
Olyan dalokat szeretnénk gyűjteni, amik 5-10 év múlva már nem biztos, hogy létezni fognak. A nyugati jellegű tömegmédia terjedésével az uniformizálódás eléggé látványos, vagy még inkább hallható.

A fiatalok nagy része már a telefonján hallgat zenét, ezen belül is egyre jobban a nyugati stílusokat. A médiából és az internetről szintén ez ömlik, így a mai generáció számára a nyugati zene lesz az alap igazodási pont, saját népük hagyományai helyett.

Császári Gergő szerint a technikai tudás fetisizálásával nagyon könnyű eltávolodni az egyébként művészetileg sokkal mélyebb, rétegzettebb hagyományos zenéktől. Ezért főként olyan helyekre szeretnének eljutni, amelyeket még nem a nyugati viselkedésminták uralnak.

Egyetemeken, zenészeken keresztül szeretnének kapcsolatokat építeni, valamint Fatime ott élő rokonai is a segítségükre lesznek. Ő egyébként néhány évvel ezelőtt már elkezdett szervezni egy tanzániai utat, de az végül nem jött össze. Most viszont teljesen magától értetődő volt, hogy ketten nekivágnak.

Terveik szerint hangot és képet is rögzítenének profi technikával, hazaérve pedig egy egész albumot állítanának össze a gyűjtött zenékből. „Az a tapasztalatunk, hogy zenészként világot járva nagyon sok ajtó tud megnyílni. Egy ilyen intenzív, jól körül határolt céllal rendelkező expedícióra pedig ez különösen igaz” – mondják.songochaango1

Mindezt miből?

Bár alapítványi pályázatok is léteznek erre a célra, ezekkel a bonyolult jelentkezési procedúra miatt nem igazán számolnak. A közösségi finanszírozás viszont éppen ideális eszköz. Ahogy szó volt róla, az internet elterjedése sok negatívumot is hozott magával, ez viszont éppenséggel a pozitív vívmányai közé tartozik.

A kampányt november 29-én indították, és 40 naposra tervezik. Természetesen nem ingyenpénzt kérnek, cserébe az adományozott összegnek megfelelő értékű ajándékokkal lepik meg támogatóikat.

Számításaik szerint összesen 5 ezer euróra, vagyis bő másfél millió forintra lenne szükségük az út megvalósításához. Persze saját forrásokat is tesznek bele, és rengeteg munkát.

A legalacsonyabb támogatási összeg 5 euró, nagyjából 1500 forint. Ezért cserébe már jár a lemez digitális verzióban. Sőt, 10 euróért a stáblistára is rákerül az illető neve, és meghívják egy zártkörű stábbulira a visszaérkezésük után. Aki 20 eurót fizet, személyre szóló videoüzenetet kaphat az út valamely pontjáról, 35 euróért a fizikai lemezt küldenek egy dedikált afrikai fotóval, 50-ért pedig egy képeslapot a Tanganyika-tó partján fekvő Kigomából. Ezt is saját kezűleg fogják feladni a helyi postán.

100 euróért azt kínálják fel, amihez mindketten legjobban értenek: dalt írnak az adományozó instrukciói alapján. Ennek témája bármi lehet, illetve a címzettje is. Miután elkészült, rögzítik és hangfelvétel formájában nyújtják át. Mindezt ráadásul akár még karácsony előtt, így különleges ajándék is lehet belőle. 200 eurós támogatásért cserébe pedig igazi szeretetcsomag jár Tanzániából, személyre szóló fűszer, ékszer, afróság. Emellé természetesen odaadják a lemezt is, fizikai formátumban.

Ha nem jönne össze a kitűzött összeg, akkor is mindenképp elindulnak, viszont át fogják értékelni a célokat: nem biztos, hogy végig dokumentálják majd az utat, és a lemez elkészülése is kérdéses, legalábbis stúdióminőségben. De egyelőre nem számolnak B tervvel, hisznek benne, hogy sikeresen zárul majd a kampány.

Hogyan tovább, ha megvan a pénz?

Itteni projektjeiket kint tartózkodásuk alatt pihentetik. A Császári PillanatmŰvek mindig is rugalmas felállású és váltakozó aktivitású formáció volt, tehát végső soron annyira nem lesz éles a váltás. Ráadásul néhány hónapja készítették el első nagylemezüket, ami a zenekar pályafutásának eddigi csúcspontja. Ezzel lényegében kerek a történet, de ha úgy jön ki a lépés, az út után is folytatni fogják. Nyáron például szinte biztosan lesznek koncertek.

A Song-óra estek komolyabb változás előtt állnak. Év végéig még fut a Dob utcai Lámpásban a heti rendszerességű klub minden kedden, de Fatime a jövőben nem szeretne heti rendszerességgel Budapestnek elköteleződni. A továbbiakban inkább alkalmi jelleggel szeretne koncertezni, illetve workshopokat tartani. Szerencsére mára jó néhány hasonló kezdeményezés indult a budapesti éjszakában, így aki erre vágyik, ezután is talál magának nyitott jam sessiont – zenészként és közönségként egyaránt.

Búcsúbulijukat január 7-én tartják szintén a Lámpásban, és négy nappal később indulnak útnak. Visszaérkezésük után először a komáromi Mediawave fesztiválon lesz Song-óra workshop és koncert, Budapesten pedig május 5-én koncerteznek az Opus Jazz Klubban.

A távolabbi jövő egyelőre mindkettőjük számára nyitott könyv, csak annyi biztos, hogy együtt képzelik el. Akár Magyarországon, akár a világ bármely pontján. Ez talán a zenészlét legnagyobb ajándéka: egyáltalán nincsenek helyhez kötve, ha náluk vannak a hangszereik, bárhol feltalálják magukat.

Az Indiegogo kampány oldala IDE KATTINTVA érhető el, az utazás alatt folyamatosan frissülő blogot pedig ITT találod.

Ha ismerőseidnek is ajánlanád, kattints a megosztásra!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Horváth László
A Soproni Petőfi Színház színésze Radványi Géza klasszikusában, a Valahol Európában című filmben is szerepelt.
Fotó: Pixabay - szmo.hu
2024. május 14.


Link másolása

Május nyolcadikán elhunyt Horváth László, tudatta az MTI-vel fia, Horváth Tamás.

„Búcsúzunk Kuksitól, a Valahol Európában című film egyik kedvenc karakterétől”

– írják a közleményben.

Horváth László 1940-ben született Budapesten, majd Radványi Géza rendező fedezte fel, ezután pedig számos magyar filmben szerepelt.

1956 után Münchenbe emigrált, reklámfilmeket készített és rendezőasszisztensként dolgozott. 1980-ban hazajött Magyarországra, és élete utolsó éveiben a Soproni Petőfi Színházban dolgozott.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Kórházba került Jordán Tamás
A Nemzet Színésze mindenkit megnyugtatott: a probléma gyógyítható és szerencsére nem is súlyos. Hamarosan újra színpadra is áll.

Link másolása

Kórházi kezelésre szorul Jordán Tamás. A Nemzet Színésze azonban a Blikknek azt mondta, hogy már sokkal jobban van, és hamarosan újra színpadra áll.

Jordán eddig szinte minden nemzet színésze választáson részt vett. A Blikk szerint ezért is volt feltűnő, hogy nem volt ott május 3-án a Nemzeti Színházban, amikor a testület Kulka Jánosnak szavazta meg a címet.

„Kórházba kerültem egy kisebb beavatkozás miatt, amiről bővebben nem szeretnék beszélni. Annyit viszont mindenki megnyugtatására elárulhatok, hogy nem baleset ért, a probléma gyógyítható és szerencsére nem is súlyos. Hála Istennek, már sokkal jobban vagyok. Ha minden jól megy, vasárnap már otthon lehetek, hamarosan pedig újra színpadra állhatok”

- mondta a lapnak Jordán Tamás. Mint kiderült, a színésznek már egy április végi előadását is le kellett mondania.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
„Úgy látom magam, mint a Titanic zenekara” – Pályaelhagyó és maradó tanárok mesélték el történeteiket egy rendhagyó színdarabban
A Stereo Akt alkotócsoport darabjában összesen 11 volt vagy jelenlegi pedagógus szólalt meg, a végén pedig a közönség bevonásával ötleteltek arról, hogyan lehetne jobbá tenni az oktatást.

Link másolása

„2023. november 30. óta nem vagyok többé tanár, legalábbis a jog szerint. De a mai napig teljesen idegennek hat ez a félmondat: pont annyira képtelenül hangzik, mintha azt mondanám, nem vagyok többé anya, vagy nem vagyok többé ember.”

„2019 februárjában mondtam fel. Másnap elköszöntem édesanyámtól, akinél addig laktam, mert a keresetem egészét elvitte volna egy albérlet plusz az étkezés ára.

Budapestre költöztem, elmentem egy személyes interjúra, ahol elém tettek egy szerződést a tanári fizetésem háromszorosáért. Még olvasgattam a papírokat, amikor felhívott egy másik hely, és amikor elmondtam, hol vagyok, a korábbi bérem négyszeresét ajánlották.”

„Alapvetően minden rendben. Aztán egyszer csak meglátod a Facebookon, hogy a szintén felmondott magyartanár ismerősöd és szépséges Szabó Magda-verset posztol, és hirtelen kiesik a laptop a kezedből. Nem kellene neki folyamatosan versek és gyerekek között lennie? És az hogy lehet, hogy a legbölcsebb, legkorrektebb töritanár szoftvertesztelést tanul?”

A kőbányai Wesley János Általános Iskola egyik tantermében ezúttal felnőttek ülnek – némán, komor arccal hallgatják a hangszóróból visszhangzó mondatokat.

A Stereo Akt csapata a Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében vitte (rendhagyó) színpadra a Miután felmondtam / Miután maradtam című darabot, amely pályaelhagyó, illetve minden nehézség ellenére is kitartó tanárok történeteit mutatja be.

Alapja a Miután felmondtam blog, amelyet 2023 év elején alapított két érintett pedagógus, Sikoparija Lujza és Kovács Éva. Céljuk az volt, hogy a nagyközönség számára is bemutassák a személyes sorsokat és drámákat, amelyek egy-egy ilyen döntés mögött húzódnak.

„Eleinte a blog írásaiból indultunk ki, de hamar rájöttünk, hogy szükség van az érem másik oldalára is: azoknak a pedagógusoknak a történeteire, akik a pályán maradtak, és minden kritikusságukkal együtt belülről folytatják az ellenállást”

– meséli Boross Martin rendező, művészeti vezető, akin kívül egy dramaturg és két drámainstruktor vett még részt a koncepció kidolgozásában.

A cél Boross szerint az volt, hogy a megszólalók az ország különböző pontjairól, a közoktatás különböző szakaszaiból, mozaikként kiadjanak egy rendszerszintű problémát. A blog szerkesztői is elküldték a saját kedvenceiket, ezekből választottak ki hatot. A maradók pedig ismerősi körből vagy ajánlás útján kerültek ki, illetve olyan is akadt, aki korábban már megszólalt a témában, és egy interjújának köszönhetően kérték fel.

Boross Martin

Sikoparija Lujza

A közönséget az előadás elején két részre osztották, az egyik csapat a pályaelhagyók, a másik pedig a maradók történeteit hallgatta meg először. A helyszín és az előadásmód is szimbolikus volt: a pályaelhagyóknak csak a hangját lehetett hallani, míg a maradók – egy kivétellel, aki épp táborozott az osztályával – személyesen is ott voltak. Ők viszont egy már nem használt, elhagyatott és lepusztult iskolaépületben beszéltek pár száz méterrel arrébb a motivációikról és belső vívódásaikról.

„A nulladik szülőin el fogom mondani a leendő osztályom szüleinek, hogy 3+2 éves szerződést kötök az osztállyal, 10. évfolyam végén felmondási opcióval. Ha a harmadik év végén úgy állnak a dolgok, hogy nem tudom többé a szakmai hitelemet és a nevemet adni ahhoz, ami az iskolában zajlik, ki fogok lépni a rendszerből”

– szögezte le az elsőként kiálló Horváth András, a kőbányai Szent László Gimnázium matematika-fizika szakos tanára. Hozzátette: nagyon nem szeretné, de elkerülhetetlennek látja, hogy ez előbb-utóbb meg fog történni.

Horváth András

Szilágyi Kitty

Egy soproni egyházi iskola tanára, Keresztény Dorka a rendszeren belüli lázadás taktikáját választotta. „A fénymásolási limitemet arra használom az iskolában, hogy a könyvekből véletlenül kifelejtett múveket pótoljam. Belülről bomlasztom a rendszert: József Attilával, kortárs irodalommal, színházzal” – fogalmazott, hozzátéve: „Mi van velünk, akik maradtunk? Összekapaszkodtunk, mert világossá vált számunkra, hogy magunkon kivül másra nem számíthatunk.”

Varga Sándor az Eötvös József Gimnáziumból azzal kezdte, több mint 30 éve tanító mestertanárként a pályája csúcsán van, a polgári engedetlenségi akcióba inkább a fiatalabb kollégáival vállalt szolidaritás miatt szállt be.

„A státusztörvényt végig sem olvastam, nem érdekelt különösebben, én csak tanítani akartam. Természetesen nekem is el kellett számolnom a lelkiismeretemmel, például a diákjaim és a gyermekeim előtt. Azt mondtam nekik, hogy úgy látom magam, mint a Titanic zenekara: addig játszom, ameddig hagynak.”

Szilágyi Kitty óvodapedagógus, civil aktivista pedig szinte a sírás határán mesélte: eleinte abban bízott, hogy képes lesz a rendszer hiányosságait kiküszöbölni, és megadni mindent a gyerekeknek, amire szükségük van. Aztán elvették tőlük a lehetőséget, hogy dönthessenek arról, ki léphet iskolába, és olyanok kezébe adták, akik még csak nem is találkoztak a gyerekekekkel.

„Sikerült az intézményvezetői államvizsgám, másnap pedig Novák Katalin aláírta a státusztörvényt. És akkor tudtam, hogy intézményvezető már nem leszek.”

A történetmesélő részhez szerettek volna hozzátenni még valamit a végére, hogy a nézők is aktív alkotóivá váljanak az élmények, illetve ne szomorú, frusztrált hangulatban távozzanak, hanem legyen egy konstruktív része is az estének.

A két részre osztott közönség ezért egy harmadik helyszínen újraegyesült, ahol kisebb csoportokba rendeződtek, majd egy-egy padot körbeülve próbálták megválaszolni az alábbi kérdéseket:

  • Mi garantálhatja, hogy jó tanárok dolgozzanak az iskolában?
  • Mit szeretnénk, hogy egy diák megtapasztaljon az iskolában?
  • Mit jelent a társadalom számára az oktatás? (Jelenlegi/ideális állapot)

A keretet ehhez egy elképzelt iskolai évzáró külsőségei biztosították, élen egy teljesen fogalmatlan “tankerületi vezető” – valójában a darab egyetlen színész szereplője – videós bejelentkezésével, aki beszédében zseniálisan hozta azt a közhelyparádét, ami (sajnos) gyakorlatilag bármelyik valódi ünnepségen elhangozhatott volna.

Az előadást egyelőre a most lezajlott két alkalomra tervezték, de mivel mindkét este hetekkel hamarabb telt házas lett, nem kizárt, hogy ősszel újabb előadásokra is sor kerül majd.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
59 éves korában elhunyt Jantyik Csaba, az Operettszínház színművésze
A színművész Shakespeare-, Molière-, Schiller-főszerepek mellett modern klasszikusokat is alakított.

Link másolása

Hosszan tartó betegség után 59 évesen elhunyt Jantyik Csaba színművész, a Budapesti Operettszínház társulatának tagja – közölte Facebook-oldalán az Operettszínház.

„Mély fájdalommal tudatjuk, hogy tegnap éjszaka hosszan tartó betegség után 59 éves korában elhunyt Jantyik Csaba színművész, társulatunk tagja”

– írták.

Jantyik Csaba 1964. július 30-án született Békésen. Szentesen a Horváth Mihály Gimnáziumban érettségizett irodalmi-drámai szakon 1982-ben, majd felvételt nyert a Színház- és Filmművészeti Főiskola színész szakára, Horvai István–Kapás Dezső osztályába. Diplomáját 1987-ben vette át – írja a Fidelio. Számos nívódíj mellett kitüntették a Debrecen Kultúrájáért díjjal.

2001-ben az Operettszínházhoz szerződött, ahol A muzsika hangja című világhírű musicalben Von Trapp kapitányt alakította először a budapesti közönség előtt. Fontosabb szerepei az intézményben: Kánkán (Aristide), West Side Story (Schrank), Mária főhadnagy (Kossuth Lajos), Lili bárónő (Malomszeghy báró), Menyasszonytánc (Rabbi), Abigél (Torma Gedeon), Szentivánéji álom (Theseus), Viktória (Webster), Rebecca (Julyan ezredes), János vitéz (A francia király), Hegedűs a háztetőn (Kocsmáros), Jekyll és Hyde (Apa, Lord Savage).

Jantyik Csabát a Budapesti Operettszínház saját halottjának tekinti.


Link másolása
KÖVESS MINKET: