KULT
A Rovatból

A zene, mint elixir, úgy hat ránk – Szigeti Ferenccel a Karthago jubileumi koncertje előtt beszélgettünk

Negyven éve dübörögnek az elefántok. Április 13-án Aréna-koncerttel ünnepel legendás zenekar, és erre időzítve jelent meg az együttes új stúdióalbuma is, Együtt 40 éve címmel.


Szigeti Ferenccel, az együttes alapítójával, gitárosával, dalszerzőjével elevenítjük fel e Karthago történetét az előzményektől napjainkig.

„Ferry” a Corvina zenekarral vált országosan ismertté, de már a 60-as években is több zenekarban játszott. Gitárosként mindenekelőtt Ritchie Blackmore-t és Carlos Santanát tartja mestereinek, de George Harrisontól is sokat tanult.

- Amikor a Mambo magnóról hallgattuk a Beatlest, az istennek sem tudtuk George szólóit kibogozni, csak sok-sok évvel később jöttünk rá, hogy egészen másképpen hangolta fel a gitárját...

A Corvinát egy katonai behívónak köszönhette. Az együttes basszusgitárosának, Novai Gábornak kellett bevonulnia.

- Még Soltész Rezső volt a szólógitáros, de akkor már jött a rockos korszak, és ő nem tartotta magát elég jónak, áttért a basszusgitárra és keresni kezdtek egy szólógitárost. Billentyűsük, Makay Zsolt, gyerekkori barátom javasolt engem. Így lettem 1970. január 1-től hivatalosan a Corvina tagja.

Az együttes nemcsak saját dalait játszotta, hanem részt vett vidéki hakni-körutakon is, többek között Koós Jánost, Aradszky Lászlót kísérték, de amikor önállóan léptek fel, a korabeli progresszív és hard-rock slágerekkel is megörvendeztették a közönséget. Magam is emlékszem egy koncertjükre, ahol Uriah Heepet, Jethro Tullt, Focust nyomtak.

- Elkezdtem dalokat írni. Mindig is ez volt az erősségem. Sosem tartottam magam nagy virtuóz gitárosnak, a stílusjegyeket fontosabbnak tekintem. Mivel a Corvinát slágereiről ismerték, igyekeztem ebben a stílusban írni, de azért voltak egészen avantgárd kísérleteink, amelyek a lemezek B-oldalán jelentek meg, de ezeket sajnos a rádiók nem játszották. Az 1972-es Táncdalfesztiválra megírtam az Egy viharos éjszakán című dalt, azzal végleg befutottunk. Volt, hogy egy évben 300 koncertet adtunk, sokat jártunk külföldre is.

1978-ban megszűnt a Corvina, és Szigeti Ferenc elkezdte szervezni saját zenekarát.

- Mindenképpen egy jó rock-bandát akartam összehozni. Sokféle névvariációt felírtam magamnak, végül azért lett Karthago, mert szüleim az elsők között mentek ki IBUSZ-társasutazásra Tunéziába és jártak Karthagó romjainál. Az ott készített képeik ihlettek meg. A zenészek közül először Gidófalvy Attilát találtam meg, aki akkor a Beatricében muzsikált. A Közgázon játszottak, Gidó a Hammond orgonája alatt feküdt egy zoknival a fején, és onnan a billentyűkre felnyúlva nyomott egy eszméletlen szólót. Én lepődtem meg a legjobban, hogy milyen gyorsan igent mondott, de mint kiderült, nem látott a Ricsében perspektívát: Erdős Péternél esélyük sem volt lemezre, és ő is jobban ki tudott bontakozni orgonistaként a Karthagóban.

A Hammondon azóta is király, hallod, miket művel az új lemezen is. Basszusgitárosként Losó László, a korábbi P.Mobil muzsikusa volt az első választás, aki vérbeli énekes is volt, vele jött Fehér Lajos dobos. Sajnos ezzel a formációval tán csak egy bulink volt, mert Laci disszidált, Lajos pedig nem akart nélküle játszani. Gidóval elkezdtünk újra embereket keresni: először a dobost, Kocsándi Mikit vettük be, aztán egyik este találkoztunk Kiss Zolival:

"Hallom, basszusgitárost keresel. Én vagyok az" – mondta magabiztosan. Már csak egy énekes hiányzott: Takáts Tamás akkor egy nyári zenekarban játszott a Balatonnál. Bemutatkozásakor a Creedence-től a Proud Mary-t énekelte, jól csinálta, jóképű gyerek volt, felvettük.

Mindez 1979 nyarán történt. A Bláthy Ottó utcában egy légópincében kezdtünk gőzerővel próbálni, hónapokon át minden nap reggel 10-től délután 5-ig. Addigra már a dalok nagy részét megírtam szöveggel együtt, csak meg kellett hangszerelni őket. Gidó pedig hozta az Apáink útján zenéjét. Így készült el az első lemezünk anyaga, amelyet ma is a legjobbnak, korszakalkotónak tartok.

A próbák során kiderült, hogy valamennyien jól éneklünk, ezen felbuzdulva a dalokhoz vokálokat találtunk ki. Amikor a lemez megjelent, a szakmai újságírók sütötték rá, hogy ez "west coast" zene – mi akkor még nem tudtuk, hogy a kemény rock-alapú dallamos, sok vokálos amerikai nyugati parti zenét hívják így.

Az új együttes a Metro klubot választotta első törzshelyéül. Kezdetben úgy állapodtak meg a klubvezetővel, hogy a bevételen osztoznak, ha lesz. Ferry és Gidó éjszaka jártak plakátozni a főnök Zsigulijával. Az első koncerten harmincan lehettek, a követhető héten már 50-en jöttek el, egy hónap után pedig már leállt a trolibusz, annyian voltak, hogy nem fértek be. Sikk lett Karthagóra járni! 1981. május 1-én ők nyitották meg a Budai Ifjúsági Parkot, 12 ezer ember előtt. Négy évvel később pedig szintén a Karthagót kérték fel a Petőfi Csarnok nyitókoncertjére.

-Nagyon erősek voltunk, nemcsak a zenében. Őrült fellépő ruhákat találtunk ki, mi röhögtünk a legjobban magunkon, nagyon jól szórakoztunk. Tamás remek frontember volt, dumált, röpködött a színpadon... Budapestet hamar meghódítottuk, de még hátra volt az ország. Talán 1982-ben történt: Tánczos Gábor, a Roxinpad című tv-műsor szerkesztője felajánlotta, hogy felveszi egyik koncertünket. Kijöttek a Lőrinci Ifjúsági Parkba, rendes filmkamerákkal, és az én kocsimba ültek be egy Uher sztereó magnóval a hangot felvenni. Aztán a színpadon beindult a rockhenger, az operatőrök egyszerűen alig tudták követni. Biztos voltam benne, hogy soha nem fogják leadni. Aztán nyáron éppen egy nyíregyházi koncertünk előtt néhány órával mégis műsorra tűzték, és olyan tömeg lett, hogy a rendőrséget kellett kivezényelni... Attól kezdve befutottunk országos szinten is!

Az első lemez nemcsak zenéjével, hanem borítójával is feltűnést keltett, amelyet Herpai Zoltán festőművész készített, rajta az elefánttal, ami a zenekar „totemállata” lett. Az album a ma már elképzelhetetlen 178 ezer példányban kelt el, Erdős döntése nyomán azonban csak szerzői jogdíjat kaptak, előadóit, azaz „royalty-t” egy fillért sem, mert az első lemeznél úgymond „ez a szokás”. A következő mérföldkő a Requiem című dal volt. Jól ismert a tragikus történet: gyógyszer-túladagolásban meghalt egy fiú a Karthago székesfehérvári koncertjén.

- Nagyon megdöbbentett bennünket az eset, és bár nem tehettünk semmiről, féltem, hogy nehogy emiatt a zenekarnak legyen bántódása. Úgy gondoltam, a saját eszközeinkkel kell reagálni rá. Másnap este fél óra alatt megírtam a dalt. Néhány nap múlva behívtak az V. kerületi pártbizottságra. Az elvtársak elmondták, hogy hallották, mi történt és nem szeretnék, ha ezt propagálnánk, mert „a szocialista fiatalok nem kábítószereznek”. Erre azt feleltem, hogy írtam róla egy dalt, de mivel a szövege nem volt nálam, elvittek haza fekete autóval, hogy odaadjam nekik. Pár nap múlva hívtak, hogy mehet a dal, de ha lemezre kerül, nem reklámozhatják. Egy ifiparkbeli koncerten hangzott el először a Requiem, felvették, és néhány nappal később Cseke László a Szabad Európa Rádióban lejátszotta. Kitört az őrület, onnantól kezdve állandóan kérték tőle.

Nem sokkal később felhívott a hanglemezgyárból Wilpert Imre, hogy „mi ez a halotti toros cucc, amiről mindenki beszél?” Ezután készült el a stúdiófelvétel a Rottenbiller utcában.

Csakhogy behivatott az akkor még teljhatalmú Erdős Péter és közölte, hogy „ez egy kábítószeres dal”. Mi az, hogy a fiú „elindult a fények útján”? Én ezt spirituálisan értelmeztem, hogy aki meghal, a fények útjára lép. Én persze tudtam, hogy a srác egy nevű gyógyszer túladagolástól halt meg, de az elvtársak azt mondták, hogy „eltaposták és kész.”

És azt is tudtam, hogy a fehér borítós kislemez kiadását, és a reklámozás letiltását nem Erdős találta ki, hanem felsőbb utasítást kapott.

A Requiem három hónap alatt aranylemez lett és ma is a Karthago egyik himnusza. Pedig a zenekar először nem lelkesedett a dalért.

OLvass tzovább, és kiderül, hogy miért!



Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Isztriai tengerparti hangulat a Városmajorban – különleges színházi est vár Budapesten
Igazi horvátországi tengerparti hangulat lesz a Városmajori Szabadtéri Színpadon a Zentai Magyar Kamaraszínház kiváló színészei jóvoltából!


Nem kell tehát a tomboló hőségben órákat várakozni az autópályán, hogy átéljük az Isztria hangulatát, a városmajori nézők ugyanis lírai-groteszk tengerparti társasutazáson vehetnek részt, hiszen augusztus 25-én Budapestre érkezik a Szedjetek szét!

Közel van a Vajdaság, valahogy sokaknak mégis távol: az, ami az ütemes tempóban megújuló zentai színházzal történik, feltétlenül figyelemre érdemes. A Dévai Zoltán és Mezei Kinga vezette teátrum gyorsan felkerült újra a délvidéki magyar színházak összetéveszthetetlen esztétikája iránt rajongók belső térképére. Kicsi, de erős – talán így lehetne leírni legrövidebben azt, ahogyan és ami itt történik.

Merész vállalásokból nincs hiány, és erről megbizonyosodhat az, aki ellátogat a nagy vajdasági költő, Domonkos István műveiből készült, 2024-ben bemutatott előadásra.

Aminek van előtörténete, többféle is. Egyrészt a hosszú színházi memóriával rendelkezők emlékezhetnek Mezei Kinga korai, nagy visszhangot kiváltott Via Italia-rendezésére, melyet „Domi” szövegei nyomán álmodott színpadra. Néhány éve a Zenta melletti szomszédvárban, a szabadkai Kosztolányi Dezső Színházban született meg az első Szedjetek szét, szintén Mezei rendezésében. Az egykori szereplők közül Hajdú Tamás, Mészáros Gábor és Pálfi Ervin az újragondolt változatban is részt vesz, de a színpadon látjuk még többek között a rendezőt magát, vagy a Budapestről Zentára szerződött Vilmányi Benettet is.

Domonkos István költészete alapélmény számtalan vajdasági alkotónak. A Szedjetek szét kiindulópontja A kitömött madár című regény, majd a rá néhány évre, 1971-ben publikált Kormányeltörésben című vers. Ez utóbbi jelentőségéről Keresztury Tibor irodalomtörténész így fogalmaz: „az idegenség, a magány, kitaszítottság, a nyelvvesztés, a hazához fűződő viszony, az elveszített otthon, a sehová sem tartozás... keserű himnusza ez, melynek végetérhetetlen avantgárd sodrását, áradását visszatérő motívumok strukturálják... Élő, működő, aktuális, frissnek ható matéria: éppúgy meggyőződhet erről Domonkos régi híve, ismerője, mint az, aki ezt a verset, ezt a költőt most fedezi magának fel.”

És a felfedezéshez, illetve újraismerkedéshez tökéletes matéria a zentai színház előadása. Az isztriai tengerparton vagyunk a hetvenes években, a zenészek az üdülők szórakoztatására kitartóan húzzák a talpalávalót. Közben pedig a véletlen által egymás mellé sodort, karakteres és emlékezetes figurák élővé és átélhetővé varázsolják a horvát (rém)álmot. Négy monológot hallunk, és mindnek központi témája a menni vagy maradni kérdése – Domonkos szomorú varázslata, hogy a kérdés aktualitása mit sem kopott az elmúlt négy és fél évtizedben ezen a vidéken...

Ahelyett, hogy az apró történéseknél leragadnánk, érdemes egy nagy levegőt venni, és úgy elmerülni ebben a különös világban. Aki nem szakértője a vajdasági kultúrának és gondolkodásnak, annak sem kell aggódnia, hiszen az előadás jófajta humorral mutat görbe tükröt a mindig abszurd világnak. Eljön az a pillanat is, amikor a nevetés megszakad, és minden elsötétül egy pillanatra, de a keserű valóság is szerethetővé nemesül a fináléban.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Vecsei H. Miklós az SZFE-s tanáráról: Büszke voltam rá, hogy az én farkamat fogja
A színész az Ördögkatlanon beszélt a színházi közeg visszaéléseiről vagy családja megosztottságáról. Az interjúban arról is beszélt, miért utasított vissza egy állami díjat.


Vecsei H. Miklós az Ördögkatlan fesztiválon beszélgetett Veiszer Alindával, az interjú Veiszer Patreon-oldalán jelent meg, amelyet a Telex szemlézett. A színész-rendező többek között a Nemzeti Színházhoz való szerződéséről, a családja megosztottságáról, az SZFE-s éveiről és egy visszautasított állami díjról is beszélt.

Elmondta, hogy mesterei és szakmabeli barátai közül senki nem beszélte le arról, hogy elfogadja Vidnyánszky Attila ajánlatát. A döntés előtt kikérte Jordán Tamás, Molnár Piroska, ifj. Vidnyánszky Attila és gyimesi nagymamája véleményét is. Hozzátette, hogy közülük csak

nagymamája nevezhető Orbán Viktor „véres szájú hívének”. Vecsei hangsúlyozta: ő a Nemzeti Színházban hisz, nem valamelyik igazgatójában.

A beszélgetésben arról is szó esett, hogy mennyire megosztottnak látja Magyarországot. Vecsei úgy fogalmazott: imádja az országot, de sírnia kell, milyen állapotban van. Példaként említette, hogy

a családja egyik része a Pride-on van, a másik fele pedig a nagymamájánál nézi a csíksomlyói búcsút.

Az interjúban felidézte az SZFE-n töltött éveit is. Azt mondta, hogy öt évig volt ott hallgató, és teljesen természetesnek számított, hogy egy hatvanas férfi tanár fogdosta őt, miközben instruálta. Szavai szerint:

„Sőt, még büszke is voltam rá, hogy az én farkamat fogja, és nem a másokét, mert akkor engem akar instruálni.”

Vecsei arról is beszélt, hogy az SZFE modellváltásával nem értett egyet. Éppen ebben az időszakban kapta volna meg a kormánytól a Fiatalok a Polgári Magyarországért Díjat. Írt egy levelet az akkor még államtitkár Novák Katalinnak, amelyben jelezte: a kitüntetést csak akkor veszi át, ha beszélhet vele az ügyről. „Nem válaszolt nekem Novák Katalin. És nem is fogadott. És akkor én sem fogadtam el ezt a díjat” – mondta.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Ez a férfi tényleg egy félisten élőben is – megvadult nőstényhordák ellenére is elsöprő volt Jason Momoa koncertje
A hisztérikus követelőzések ellenére sem vetkőzött, viszont felszabadultan zenélt Jason Momoa a bandájával a budapesti Akváriumban. A meglepetés-fellépő a 16 éves fia volt, aki szintén nagyon átélte a teltházas bulit.


Amióta megláttam a Trónok Harcában Khal Drogóként belovagolni Jason Momoát (akiről valljuk be, nők millióinak szintúgy a lovaglás jut eszébe), híresen elfogult lettem. Úgyhogy amikor kiderült, hogy Budapesten koncertezik a nyelvbotlásnak vagy dadaizmusnak is beillő, Öof Tatatá nevű bandájával, fél órán belül öten küldték el nekem a hírt.

2019-ben már voltam olyan koncerten, amelyen ő is ott volt, ugyanis pont a Dűne első részének budapesti forgatása alatt turnézott utoljára a Slayer. De Momoa akkor sajnos nem a küzdőtéren pogózott, mint nemrég Ozzy búcsúbuliján a Pantera riffjeire, hanem a színpad mellől élvezte a show-t.

Jól tettem, hogy fénysebességgel lecsaptam egy jegyre, mert egy nap alatt 80%-ban el is fogytak a jegyek, és utána hamar teltházas lett a buli. Nyilván rengetegen úgy voltak vele – kétségkívül én is –, hogy kit érdekel, Jason milyen zenét játszik, ha az Old McDonalds had a farm dallamára olvassa fel a telefonkönyvet, akkor is izgalmas lesz látni, hogy milyen a kisugárzása ennek a tesztoszteron-hegynek.

Amikor rákerestem a 2024-ben alakult Öof Tatatá-ra, annyit tudtam meg elöljáróban, hogy Mike Hayes énekes-gitáros és Kenny Dale dobos a két zenésztársa, és többek közt Metallica, Black Sabbath, Led Zeppelin és Jimi Hendrix feldolgozásokat adnak elő.

Erre mondjuk nekem, mint rock-metal fanatikusnak extrán fel is csillant a szemem, a műfajt nem kedvelő gruppie-k meg majd elvonatkoztatnak a zenétől, úgysem azért lesznek ott.

A késő esti klubkoncertet illetően arra számítottam, hogy csipketangákat csúzlizó csajok lepik majd el az Akvárium területét, és lesz pár Temu-köpenyes Aquaman, aki így próbál majd a helyszínen csajozni. Sokat nem tévedtem. Két órával a 22.30-ra kiírt koncert előtt már beengedték a sorokban kígyózó keménymagot: valóban volt köztük egy nagydarab kamu-Momoa, számtalan rocker, néhány Momoa-pólós rajongó, szuperhős-fan srácok, és persze zömében állig felnyomott dekoltázsú, kikent-kifent, elszánt lányok, illetve idősebb nők egyaránt. Volt, aki a párjával érkezett, de a többség csapatostul, hiú reményekkel telve portyázott.

Az Akvárium nagytermébe lejutva végtelenítetve vetíteni kezdték – az első sorokat rögtön elfoglaló rajongótábornak – a színész vodkareklámját. Amely elsőre szexinek hatott, ezredszerre már vallatásnak. Az pedig még inkább, hogy ennyi ideig kellett felfokozott hangerővel ovuláló hölgyek locsi-fecsijét hallgatnom, akik már attól önkívületben sikítottak, ha egy road bement letenni egy setilstet a földre.

Amikor végre elkezdődött a koncert, egyébként a kiírt időben, én instant hormonsokkot kaptam a belépő Jason Momoától, mert ez a férfi tényleg egy félisten élőben is. Huncut mosolygások, magabiztos közvetlenség, laza haj- és fenékrázás, gyakori közönséghez dumálás és karizmatikusság (nos, a karizma sem utolsó).

Aki pedig a – nemrég a forgatás miatt történt – szakrális szakálltalanítás miatt izgult, annak jelentem, hogy azóta kellemes borostája nőtt, amely remekül áll neki.

Maga a koncert számomra kifejezetten hangulatos és élvezetes volt, mintha egy blueskocsmában lettem volna, ahol a régi haverok előadják a kedvenc rock-metál slágereiket. Kenny jól dobolt, Mike pedig ugyan nem a legjobb énekes, viszont igazán kiváló gitáros, valamint egy tüneményes és szerethető figura. A trió néha kibővült Nakoa-Wolffal, Momoa 16 éves fiával, aki szintén az apjával együtt forgat nálunk. A srác nem csupán a szülei vonásait örökölte (bár lágyabb kivitelben, puttó angyalkás fürtökkel), hanem az apja zenei tehetségét is, mert már most jól gitározott, és látványosan élvezte a reflektorfényt, szinte fürdőzött a sikerben.

Az apja-fia páros még vokálozott is egyet közös mikrofonba a Rebel Yell alatt. A közönség láthatóan nem tudta értékelni a jammelős blues-részeket és a keményebb metálszekciót sem, csak a populárisabb slágerekre indult be az éneklés, mint amilyen a Red Hot-féle Can’t stop meg a Zombie vagy a Purple Rain.

A buli közben azonban egyre inkább szégyelltem, hogy nő vagyok, annyi lealjasodást láttam és hallottam. Ennyi malacvisítás konkrétan a vágóhídon nincs. Hol hörögve skandálták a családjuktól elszabadult asszonyok, hogy „Shirt off! Shirt off!”, hol magyarul vinnyogták, hogy „Rajtad van a póló, mi van veled?!" vagy "Aquaman gyere ide!". Volt momoás felnőttszínező is valaki kezében (na jó, az nekem is megvan), és egy molinón az első sorban a "Can I have a dickpic?" állt.

A koncert közepén majdnem agyontaposott-rúgott két ittas hölgyemény, hogy egy méterrel közelebb lássák az idoljukat. A (velem is) durván verekedő, megvadult egyedet végül a szekus szedte ki a sorból. Mintha egy nagyszabású lánybúcsún lettem volna – nem csoda, hogy Momoa végül nem vette le a trikóját, becsültem is érte, hiszen nem chippendale műsorral érkezett.

Az éjjel fénypontjaként még a dobverőt is elkaptam a végén, pedig én nem is nyúltam utána, mint száz másik kéz, csak hallottam, hogy a földön koppan, és pont be tudtam slisszolni a lábak közé, hogy felvegyem.

És az a harci helyzet, hogy Momoa és az egész bandája rendkívül szimpatikus és megnyerő volt a műsor alatt. Pedig én tényleg szerettem volna fogást találni ezen a pasin. De nem sikerült - sajnos semmilyen értelemben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Tóth Gabi: kimegyek mindjárt, azt kint valakit agyonverek – A Megasztár előzetese szerint bőven lesz feszültség a tehetségkutatóban
Herceg Erika könnyeit törli, Curtis kiakad és káromkodik, Marics Peti pedig kiabálni kezd.


Hamarosan érkezik a Megasztár idei évada. A csatorna egy előzetest is megosztott, melyből kiderül, hogy bőven lesznek megint feszültségek, sértődések, könnyek.

A műsorban új mesterek is érkeznek. A zsűri tagjai: Tóth Gabi, Herceg Erika, Curtis és Marics Peti. Ördög Nóra pedig új társat kap a műsorvezetéshez, Till Attila helyett Szépréthy Roland lesz a partnere.

VIDEÓ: A Megasztár beharangozója


Link másolása
KÖVESS MINKET: