KULT
A Rovatból

Saly Noémi: „A pesti polgár ma is arra használja a kávézókat, mint régen, csak a lapok helyett a wi-fi jelszót keresi”



– És ezt a világot feltámasztani már nem lehet, mert az igények is mások.

– Ma másféle kávézók vannak, de vannak, és ez nagyon jó. Nagyon vicces volt, hogy a rendszerváltás után minden kis csehóra kiírták, hogy „café” és mindenki ott ült. Utánuk jöttek egy nagyon érdekes váltással a romkocsmák, amelyek funkcióikban, szolgáltatási szerkezetükben sokkal jobban hasonlítottak a régi kávéházakra, aztán azok is elágaztak két irányba: az egyik még mindig szolgálja a budapesti egyetemistákat meg a fiatal értelmiséget, a másik meg teljesen elment az angol hányóturista kiszolgálása felé. A pesti polgár ma is arra használja a kávézókat, mint régen: amikor van napközben egy lyukas órája, ami alatt nem ér haza meg vissza, be kell mennie egy helyre, de ma nem a fogast keresi, ahová fel voltak akasztva nádkeretben a lapok, hanem a konnektort meg a wifi-jelszót.

– A Napsütötte Tabán kiállítás is egy olyan világot mutat be, ami már nem létezik. Mennyi volt a valóság abból a kisvendéglős mítoszból, amit Krúdy Gyula is megírt úgy a Tabánról, mint Óbudáról?

– Ennek a két városnegyednek a gazdasági alapja a bor volt egészen az 1883–84-es filoxéra-járványig, ami lenullázta Magyarország borászatát. Amíg van bor, a Tabánban is van minden. Az emberek jól élnek, csinos, peckes kis polgárházakban. Akkor pont fordítva volt, mint manapság: a gazdagok éltek lent a Duna-parton, a szegényebbek pedig a Gellérthegy oldalában. Azért el lehet képzelni, milyen az, amikor februárban vödörrel kell felhordani a vizet a jeges lépcsőkön. Ott laktak a szegény rác kapások, akik művelték a szőlőt. Amikor megszűnik ez a boros világ, valamiért sem a városi magisztrátus, sem az állam nem tud, nem akar segíteni, hanem pedzegetni kezdik a gellérthegyi villa-, majd fürdőnegyedet. A tabániak jelentős része teljesen jövedelem nélkül maradt. Sokan kényszervállalkozóként kezdtek vendéglátással foglalkozni. (Az Alföldről hozzák a bort, mert a homokon a filoxéra, magyarul szőlőgyökértetű nem él meg.)

Ez az időszak az 1880-as évek legvégétől az első világháborúig tart, de a háború elvisz gazdát, pincért, vendéget. Kéz, láb vagy – mert átéltek egy gáztámadást – agy nélkül térnek vissza. Az asszonyok hősiesen húzzák az igát addig, ameddig. Ez a kényszerű vendéglátás alapozza meg a Tabánnak a teljesen hamis „budai Grinzing” képét.

Már a háború előtt vannak elképzelések a régi Tabán lebontásáról, első ütemben a Döbrentei tér és a mai Gellért rakpart házsorait bontják le. A rombolást megállítja a háború, majd megjön Trianonnal félmillió ember, akiknek nagyon hirtelen kellene szállást adni. 1929-ben pedig jön a gazdasági válság. Végül 1933-tól három év alatt mindent lebontanak. Rögtön elkezdődnek a telekspekulációk és panamák, végül a parkosítás mellett dönt a főváros, és kitör a II. világháború... A megmaradt Tabánból is még sok mindent lebombáztak. Így mára csupán 11 ház maradt meg a régi-régi Tabánból és összesen 40 a háború előttiből…

– És mi történt Óbudán?

– Óbudán nagyjából ugyanaz zajlik le, csak ott a bontással párhuzamosan rögtön tele is építik. Ebből a szempontból mi jobban jártunk, mert ott amint elment egy bontóbrigád, azonnal jöttek a panelépítők. Így lett a Tabán ügye a kapitalista székesfőváros szégyene, a másik pedig a szocialista székesfővárosé.

– A gasztronómia-történet is fontos szerepet játszik a munkásságodban.

– A gasztronómia igazából a múzeum révén jött be az életembe, gyakran kutatók kérdései nyomán ástam be magam egy-egy témába. Amikor vagy tíz évvel ezelőtt a Magyar Konyha újraindult, Vinkó Jóska kereste az együttműködést a múzeummal, és hogy írjak nekik, mindegy mit. Ez a legrosszabb – aztán kínomban eszembe jutott az, amit szoktam és szeretek is csinálni: a befőzés. Így lett a rovat címe Spájz. Ez ment hét évig, rengeteg recept összegyűlt, lett belőle egy csinos kis könyv is. Amikor 2013-ban már az első világháború centenáriumára készülve a Hadtörténeti Múzeumos kollégák szerveztek egy konferenciát az első világháború hátországáról és erősködtek, hogy én is adjak elő valamit.

Nekem beúszott a nagymama „hadilinzere”, így született a Hadiháztartás, avagy hősnők a konyhában című cikkem. Hogyan főzöl semmiből, hozzávalók nélkül, mit helyettesítesz mivel?

Amikor jöttek a Libritől, hogy a múzeum szakácskönyveire alapozva szeretnének valamit, akkor Csapó Kati kolléganőm megírta Az ínyenc polgár asztalánál című remek könyvét, amelyben olyan receptek vannak, amelyeket egy háziasszony egyszer főz meg életében, de utána nemzedékek emlegetik. Én meg ennek az ellentétét akartam megcsinálni, és a fenti cikkemet alaposan kibővítettem a második világháborús meg a nyomorenyhítő akciók keretében nyomtatott filléres szakácskönyvekkel, amiket a főváros osztogatott. Ebből raktam össze 100 receptet meg egy kiadós tanulmányt.

És ebben a műfajban a harmadik nagy irány volt a Szerzetesek asztalánál című kiállítás. Régóta dédelgettem már a tervet, mert tudtam, hogy a szerzeteseknek rendkívüli hatásuk volt az egész európai gasztronómiai kultúrára. Ezt elvittük Majkra, Pásztóra, majd legnagyobb meghatódásomra és rémületemre meghívták a tihanyi atyák. Ott volt eredeti verziójában egy komplett turistaszezonra, márciustól novemberig, közben már az erdélyi múzeumok is sorban álltak érte: eljutott Gyergyószentmiklósra, Székelyudvarhelyre, Csíkszeredába, Sepsiszentgyörgyre, és ősszel még viszem Marosvásárhelyre.

– A Facebook-oldaladon gyakran látok városvédő szándékú bejegyzéseket, fotókat.

– Elnökségi tag vagyok a Városvédő Egyesületben. Most nem olyan időket élünk, amikor az ember nagyon tenni tudna, de legalább a nemtetszésének hangot ad. Földhöz vágja a zsíros kenyerét, mint Medve az Iskola a határonban. Látjuk, hogy mit műveltek, rossz, amit műveltek, fel vagyunk háborodva. Ma már nem tudunk olyan hatékonysággal működni, mint Ráday Mihály fénykorában tudott, de az Egyesület még él és próbálunk valamit tenni.

– Sokszor arra gondolok egy-egy „városrendezés” kapcsán, hogy például Párizsban senkinek nem jutna eszébe átépíteni a Montmartre-ot, vagy Rómában a Trasteverét...

– Azért a régiek is változtattak, egy város élő organizmus, nyilvánvalóan változik. De nem mindegy, hogy hogyan és hogy milyen konszenzus alapján. Egyáltalán beleszólhatnak-e azok, akik értenek hozzá. Most egyértelműen politikai döntések születnek, és ezeket kiszolgálják azok az emberek, akiknek van hozzá gyomruk, a többiek pedig fogcsikorgatva eltűrik. A műemlékvédelmet szétverték, a természetvédelmi intézményeket szétverték, innentől kezdve mindent kiemelt beruházássá nyilvánítva kivonják a törvény alól azt, amit akarnak. Hoznak egy olyan törvényt, ami önmagában fából vaskarika, mert a törvénytelenséget emeli törvényerőre. Ez egy vicc... A muzeológiának fontos aspektusa, hogy megőriz. Én ugyan nem végeztem muzeológusként, de nem múlt ez a 15 év nyomtalanul felettem sem, amúgy is van hajlamom a dolgok elrakására, rendszerezésére, megismerésére és megismertetésére. Most ezt lehet csinálni, mert a múlt feltárásához egyre több nagyszerű adatbázis áll rendelkezésre az interneten, mint például az Arcanum, ami valóságos kincsesbánya. Parttalanul lehet kutatni a hatalmas polgári sajtóban. Most még csak a közelmúlt eltörlésén fáradozik a politika, a régebbit még nem.

– Az erkélyedet jelenleg egy rigócsaláddal osztod meg.

– Ide mindig sok madár járt, egy időben volt sok „balkóni” (balkáni) gerlém. Azok sajnos kipusztultak, mert a varjak felzabálták a tojásaikat. A dolmányos varjú beköltözött a városba, és mindent megeszik, ami ehető. Nem fél senkitől és semmitől, ő a csúcsragadozó. Ezért sajnos nagyon megcsappantak a kismadarak. Bezzeg ebből a ronda parlagi galambból van elég. A lichthof felett viszont van már galambháló, és ennek köszönhetően a rozsdafarkúak újra szaporodni kezdtek, a kémény melletti kis üregekbe fészkelnek. Cinkéink is vannak, ők a szemközti oldalon egy villanyóra-szekrényben tanyáznak, de a kicsi, még röpképtelen cinke a vakolatba kapaszkodva átgyalogol a falon hozzám. Itt gyakorlatoznak a pálmámon, a fikuszomon. És idén először egyik reggel arra lettem figyelmes, hogy az egyik virágládám sarkában van egy furcsa mélyedés. Estére lett benne három kis zöld tojás. Másnapra kiderült, hogy feketerigó fészkelt ide, de akkor már hat tojás volt. Azóta már ki is keltek...

– E ház történetével indultunk. Vannak más terveid is a közeljövőre?

– Nemrég bekerült a Múzeumba a New York kávéház vendégkönyve, a Tarján Vilmos-féle második aranykorból, a 20-as évek második felétől a 30-as évek elejéig. Azt tudtuk korábban is, hogy benne van Thomas Mann, Josephine Baker, de azt én is csak most tudtam meg, hogy itt járt Maurice Ravel, aki Budapesten maga vezényelte a balkézre írt zongoraversenyét, és számtalan más érdekes arc. Ahogy a házamról szóló könyvben benne lesz ez az egész redves, lepra, gusztustalan 20. század egyetlen bérházban elbeszélve, Vili vendégkönyvéből előjön Budapest ezüstkora az akkor ide érkezőkkel. Budapest ebben az időszakban az éjszakai élet egyik fővárosa, Európa krémje jár ide szórakozni, és a budapesti mulatók elképesztő színvonalúak. A New Yorkba mindenkit elvisznek: jönnek ide híres sportolók, tudósok, politikusok, köztük Johnny Walker, New York polgármestere, és rengeteg pilóta. Nekünk akkor volt egy nagyszerű repülőbajnokunk, Endresz György meg a navigátora, Magyar Sándor, ekkor volt a budaörsi repülőtér fénykora is. Megfejtettem például egy fiatal repülő, William J. Vanderkloot autogramját, aki aztán a II. világháború idején Winston Churchill személyi pilótája lett. Kicsiny híja, hogy nem kellett bombáznia Budapestet. A nevek azonosítása is izgalmas, mert sokan már kissé kapatos állapotban kaparták oda a nevüket, de a 365 névből már 300-at sikerült kiolvasnom, gyakran a korabeli lapok segítettek, ha volt a név mellett dátum, hogy milyen hírességek érkeztek azokban a napokban Budapestre….


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Szépségkirálynő volt és az izraeli hadsereg katonája, majd szült négy lányt, 2024-ben pedig egy ritka stroke-ot kapott – A Csodanő, azaz Gal Gadot 40 éves
Először a külsejével (szépségversenyek), majd a kitartásával (katonaság), utána az agyával (egyetem), végül pedig a tehetségével (színészi karrier) bizonyította a világnak, hogy mindent el lehet érni az életben.


Gal Gadot 1985. április 30-án született az izraeli Petah Tikvában. Héberül a keresztneve „hullámot”, a vezetékneve pedig „folyópartot” jelent. Édesanyja, Irit Weiss testneveléstanár, édesapja, Michael Gadot pedig mérnök. Mindkét szülője Izraelben született, a család a vezetéknevét pedig a korábbi Greensteinről változtatták Gadotra. Az anyai nagyszülei holokauszttúlélők voltak. Gal egy interjúban elárulta, hogy „nagyon zsidó családi környezetben” nőttek fel a húgával, Danával együtt. Az ősei lengyel zsidó, osztrák zsidó, német zsidó és cseh zsidó származásúak. Gal a gimnáziumban kosárlabdázott, mivel már akkor elég magas volt, de főként a biológiát szerette.

Ambiciózus volt már gyerekként is, elmondása szerint a szülei arra tanították, hogy mindig koncentráljon arra, amit csinál, és legyen olyan, mint a ló, mert a lovak csak a közvetlenül előttük lévő útra összpontosítanak, ezért a szülők azt mondták neki: „Csak a saját utadra koncentrálj!”

18 évesen Gal az ország szépe lett, amikor megnyerte a 2004-es Miss Izrael szépségversenyt, majd részt vett a 2004-es Miss Universe megmérettetésen is Ecuadorban. Az InStyle magazinnak adott interjúban Gadot elmondta, hogy szándékosan próbált veszíteni (sikerült is), mert nem tetszett neki, hogy ilyen fiatalon híresség lett, ami miatt már üldözték a lesifotósok.

A szépségversenyeken való részvétel után csatlakozott az Izraeli Védelmi Erőkhöz, és két év kötelező katonai szolgálatot teljesített fitnesz- és harci oktatóként. A katonai szolgálatról így nyilatkozott: „Két-három évet adsz az életedből, ami nem rólad szól. Egy időre feladod a szabadságod. Megtanulod a fegyelmet és a tiszteletet. A katonaként átélt dolgok viszont felkészítettek a karrieremre is. 18 évesen úgy érzed, hogy a világ körülötted forog. A hadsereg megmutatja, hogy valójában nem így van.”

Egy sikertelen casting

A hadseregből való kilépése után Gal azonban még mindig nem a szórakoztatóipar felé vette az irányt, hanem inkább jogot és nemzetközi kapcsolatokat hallgatott a Reichman Egyetemen. Az első évének végén azonban felhívta őt egy castingigazgató, hogy jelentkezzen a Bond-lány, Camille Montes szerepére A Quantum csendje (2008) című filmhez. Gadot el is ment a meghallgatásra, ám nem járt sikerrel, mivel a szerepet végül Olga Kurylenko kapta meg. Galt azonban szerződtették egy izraeli tévésorozatba, a Bubotba. Illetve ez e meghallgatás segítette végül is ahhoz, hogy szerepet kapjon az első hollywoodi produkciójában…

2007-ben a 21 éves Gal részt vett a Maxim fotózásán, amelynek címe „Az izraeli hadsereg női katonái” volt. A New York Post címlapján is feltűnt, így beindult a modellkarrier.

2012 áprilisában a Shalom Life magazin már a világ 50 legtehetségesebb, legokosabb, legviccesebb és legszebb zsidó nője közé választotta, a modell Bar Refaeli és a színésznő Eva Green mögött, az 5. helyen.

Gadotot nemzetközi kampányokra kérték fel a Captain Morgan rum, a Gucci-parfümök és a Vine Vera bőrápolási termékek számára, valamint a Jaguar Cars autógyártó cégnek is reklámozott. A Gucci Bamboo parfümmárka, a Huawei okostelefonok és a Miss Sixty arca is volt. A Cosmopolitan, a Glamour, a Bride Magazine, az Entertainment Weekly, az UMM, a Cleo, a Fashion, a Lucire és az FHM magazinok címlapjain is sorra feltűnt. 2013-ban az éves modellgázsiját 700 000 dollárra becsülték, ami több volt, mint más híres izraeli modelleké, például Esti Ginzburgé és Shlomit Malkáé, bár jelentősen kevesebb, mint Bar Refaelié.

Karrier halálos iramban

Majd beütött a filmsztárság is. Ugyanaz a castingos, aki végül elutasította őt a Bond-film kapcsán, leszerződtette őt Gisele Yashar szerepére a 2009-es Halálos iram​​​​​​ című filmbe, a franchise negyedik részébe. „Szerintem a fő ok az volt, hogy a rendező Justin Linnek nagyon tetszett, hogy katona voltam, és szerette volna felhasználni a fegyverekkel kapcsolatos ismereteimet” – mondta ezzel kapcsolatban Gadot, aki maga hajtotta végre a kaszkadőrmutatványait is a filmben, ami végül nagy sikert aratott a 2009-es mozikba kerülésekor.

2010-ben aztán kapott egy kisebb szerepet a Kéjjel-nappal című akció-kalandfilmben Tom Cruise és Cameron Diaz oldalán, majd ugyanebben az évben a Párterápia című vígjátékban, amelyben Mark Wahlberg karakterének barátnőjeként tűnt fel.

2011-ben visszatért a Halálos iramban-franchise-ba, az Ötödik sebességben ismét Gisele-t alakította, ám ezúttal már Vin Dieselék csapatának tagja volt.

2013-ban, a 6. részben bújt harmadszor a karakter bőrébe, jó ideig utoljára…

A csodálatos Csodanő

A 2010-es évek közepén kapta meg eddigi karrierje legnagyobb szerepét, Diana Prince-ét, vagyis Wonder Womanét a Batman Superman ellen: Az igazság hajnala (2016) című filmben. A szerepre való felkészülésként kardvívás-, kungfu-, kickbox-, capoeira- és brazil dzsúdzsuculeckéket vett, a nézők és kritikusok pedig a szuperhősként nyújtott alakítását az egyébként alapvetően nem túl sokra tartott film egyik legjobb részének tartották.

Szintén 2016-ban egy kisebb szerepet kapott John Hillcoat (Az ajánlat, Az út, Fékezhetlen) akciófilmjében, a Tripla kilencesben, sőt, Kevin Costner, Gary Oldman és Tommy Lee Jones mellett is szerepelt ekkor a Beépített tudatban, Ryan Reynolds karakterének feleségeként. Majd jött egy vígjáték, a Kémek a szomszédban. Sűrű év volt.

A nagy áttörés mégis 2017-ben jött el, mivel ekkor vált végleg nemzetközi szupersztárrá a Wonder Womannel, amelyben végre-valahára főszerepet játszhatott, sőt, még abban az évben mozikba került Az Igazság Ligája is. Abban az évben Gal volt a legnagyobb bevételt hozó színésznő, 1,4 milliárd dollárt keresett a filmjeivel. A figyelemnek köszönhetően lehetőséget kapott a Saturday Night Live című kultikus tévéműsor vezetésére is.

A sztárság csúcsán

2019 októberében Gadot a férjével, Jason Varsanóval együtt megalapította a Pilot Wave nevű produkciós céget. Az InStyle magazinnak elmondta, a karrierje kezdetén az volt a célja, hogy szerepet kapjon színésznőként. Izraelben ez már sikerült is, így utána már arra pályázott, hogy szerepet kapjon színésznőként Amerikában. Ezt követően egy „jelentős szerepet” akart. Ez is összejött a Wonder Womannel, ezért most az a célja, hogy olyan történeteket meséljen el, amelyek számára fontosak, de egyúttal szeretne kialakítani egy saját stílust is.

2018-ban a Time magazin Gadotot a világ 100 legbefolyásosabb embere közé választotta, 2020-ban a Forbes pedig a világ harmadik legjobban fizetett színésznőjének rangsorolta, akinek az éves bevétele 31,5 millió dollár volt, ebből 20 milliót a Különösen veszélyes bűnözők (2021) című Netflix-filmben játszott szerepéért kapott, amely máig a streamingszolgáltató történetének legnézettebb filmje.

De játszott még a Halál a Nílusonban (2022), a Rachel Stone: Mindent vagy semmitben (2023), cameózott a Shazam! Az istenek haragjában (2023), a Halálos iramban 10-ben (2023) és a Flash: A Villámban (2023), legutóbb pedig idén márciusban láthattuk a botrányokkal tarkított Hófehérkében, amelyben a Gonosz Királynőként gonoszkodhatott egyet (pedig ez a szerepkör eddig nem volt jellemző rá).

2025 márciusában pedig felért a csúcsra, megkapta saját csillagát a Hollywoodi Hírességek Sétányán.

Legközelebb pedig az In the Hands of Dante című krimi-drámában láthatjuk majd (Al Pacino, Jason Momoa, Gerard Butler, Oscar Isaac, John Malkovich, Franco Nero és Martin Scorsese partnereként), illetve már forgatja a The Runner című akció-thillert Kevin Macdonald (Zuhanás a csendbe, Az utolsó skót király, A dolgok állása, A sas, Majd újra lesz nyár, Fekete-tenger) rendezésében, s amelyben egy befolyásos ügyvédet alakít, aki ide-oda rohangál Londonban, hogy kiszabadítsa az elrabolt fiát, miközben egy titokzatos telefonáló rejtélyes utasításait követi.

Életmentő műtét

Még a hadseregben ismerkedett meg a jövőbeli férjével, Jason Varsanóval, az Amszterdamból származó ingatlanfejlesztővel, méghozzá egy partin a sivatag közepén. „Egyenruhában találkozott velem először. Imádta. Még egy évem volt akkor hátra a szolgálatból” – emlékezett vissza erre.

2008-ban, a Halálos iram forgatásának egyik hétvégéjén Napa Valley-be utaztak, ahol Varsano megkérte a kezét. Ugyanezen év szeptemberében (28-án) pedig összeházasodtak az izraeli David Intercontinental Hotelben.

Tel-Aviv Neve Tzedek negyedében laknak, és már négy közös lányuk született: Alma (2011. november 5-én), Maya (2017. március 20-án), Daniella (2021. június 29-én) és Ori (2024. február 2-án).

Az Orival való terhességének nyolcadik hónapjában Gadotnál agyi vénás trombózist diagnosztizáltak, ami egy ritka típusú stroke (az összes stroke kevesebb mint 3%-át teszi ki). Galt azonnal kórházba szállították, ahol több órán át tartó sürgősségi műtéten esett át. Egy évvel később a Harper's Bazaar magazinnak elmondta, hogy a halálközeli élmény hálásabbá tette, így azóta jobban élvezi az életét, és minden nap emlékezteti magát arra, hogy lassítson, és a saját tempójában haladjon.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
Kár érte, kiváló ügynök volt... – Nem ez lesz a Marvel Öngyilkos osztaga, de mi is az a Mennydörgők*?
Akit az érdekelne, miért van csillag a film címében, ezt nem fogjuk elspoilerezni. Azt viszont, hogy megéri-e megnézni a Mennydörgőket* moziban, mindenképpen!
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. április 30.



Manapság halmozottan hátrányos helyzetből indul egy Marvel-film vagy sorozat. A Bosszúállók: Végjáték volt minden idők egyik legsikeresebb filmje, egy korszak lezárásának tekinthetjük, amit a Disney azóta se hajlandó elfogadni. Sorra jönnek ki a feleslegesnél feleslegesebb mozifilmek az egeres cég zászlója alatt. Talán az utolsó jó Marvel-mozinak nevezhető mű a Galaxis őrzői 3, illetve a Deadpool és Rozsomák. Mindkettő szinte kizárólag a nosztalgiafaktor miatt volt értékelhető – teszem hozzá, igazán ügyesen csinálták.

A Végjáték sok embernek a Marvel végét is jelentette, és azóta hiába próbálkoznak egy újabb főgonosz megteremtésén, ez azóta se megy.

Még a való élet is ellenük dolgozik, hiszen a kiszemelt Jonathan Mayors bántalmazási pere miatt majdnem mindent át kellett írni. 2025-re három projektet is beterveztek, az első az Amerika kapitány: Szép új világ meglehetősen közepes értékeléseket kapott, nekem sem jött be igazán, valahogy gyenge volt.

Folytatták cikkünk tárgyával, a Mennydörgők* -kel és minél közelebb kerültünk a premierhez, annál jobban vártam. Első előzetesek alapján egy szórakoztató szedett-vedett Bosszúállók hangulatot árasztott. Ha a DC világában lennénk, ez lehetett volna a James Gunn-féle Az öngyilkos osztag, ami nagy dicséret lenne... Majd a marketing gépezet felkapta a főszereplő Florence Pugh interjújában elhangzott félmondatocskát, miszerint a Mennydörgők* olyan lesz, mintha az A24 csinálna egy szuperhős filmet.

Erre nagyon ráfeküdtek a marketingesek és ez nagyon jól állt a projektnek. Amit kaptunk, az sok szempontból valóban hasonlít egy A24-filmhez, de sajnálatos módon nem tudták hozni az elvárt minőséget.

Akik nem ismernék az A24 stúdiót, ők főleg művész-/művészieskedő filmekkel támadják a mozinézőket, általában kiemelkedő minőség mellett visszafogott büdzsével. Nos, jelen helyzetben ebből szinte semmi sem igaz, a büdzsé részt hagyjuk, később lesz szó róla, a minőség pedig elég ingadozó lett.

De mi is a Mennydörgők*? Ha nagyon le akarom csupaszítani ez egy Marvel szuperhős-film a depresszióról. Semmi több. Négy, később öt főre duzzadt vesztesek csapata, akiknek nem csak szuperereje van, hanem szuper depressziója is. Mindenkinek megvan a maga szerepe a csapatban hozott traumáikkal a háttérben, amit a film folyamán próbálnak feldolgozni. Vegyük főszereplőnket, Yelenát (Florence Pugh), aki testvére elvesztése miatt került a padlóra, ám neki kell lennie a csapat szívének ez a kettő pedig erősen konfliktusban van egymással. Ott van Wyatt Russell Walker kapitánya, aki családi problémákkal küzd, miközben ő a csapat kinevezett pöcsfeje. Ava (Hannah John-Kamen) gyerekkori traumáit hozza a közösbe, ő a Szellem, aki a Hangya és Darázsban ugrált Paul Rudd idegein. Alexei (a mindig zseniális David Harbour) pedig igyekszik meglelni az igazi, régi önmagát, az ünnepelt szovjet szuperhőst.

Ez a kupac pszichiátriai eset kénytelen összeverődni egy küldetés erejéig, mert úgy tűnik valaki el akarja őket tenni láb alól.

Nem akarom lelőni a „poént”, mert így is alig van benne csavar. Felbukkan a felettébb gyanús Julia Louis-Dreyfus karakter, Valentina Allegra de Fontaine, akinek a neve elárulja, hogy ő bizony nem a jófiúk sorát erősíti. Amióta ez a szereplő bekerült az MCU-ba azóta tudjuk, hogy a szeme sem áll jól. Ez lehetett volna de Fontaine kiugró gonosz szerepe, ha értelmes forgatókönyv lett volna…

Ám sajnos semmi nem áll egybe. A film nem elég vicces ahhoz, hogy Az öngyilkos osztaghoz lehessen hasonlítani és nem elég komoly egy Tél katonájához. David Harbour láthatóan élvezte szerepét, teljesen túljátssza, és a hátán viszi a komikumot, ha valaki fogékony az ilyen humorra. Mellette ott van a véresen komolyan alakító Florence Pugh, aki élete legnehezebb időszakán megy keresztül, és ez a két hangnem valahogy nem találkozik.

Hiába a sok remek színész, akik jók együtt, ha nincs, ami egyben tartsa a csapatot. A forgatókönyv sem volt túl combos, de én egyértelműen a kormánykeréknél keresem a problémát.

Sokak felhúzták a szemöldöküket Jake Schreier rendező kinevezése láttán. A főleg TV-s és zenei klipes múlttal rendelkező szakember 2015 óta nem rendezett nagyjátékfilmet. Akkor is egy kis költségvetésű drámát Cara Delevigne-nyel. Nem az akciójeleneteiről és a sokszereplős szcénáiról híres rendező, az biztos. Most pedig kapott 150-200 millió dollárt, hogy 2 órában elmesélje mindenki személyes drámáját. Nincs igazán álleejtő akciójelenet, de még igazán maradandó kézitusa se. Van három kisebb „lövünk és megyünk” rész, egy értékelhető autós jelenet és egy fájdalmas CGI csata. Bevallom két órával a film után nem is nagyon emlékszem rájuk, pedig majdnem mindegyik benne volt az előzetesekben.

Akkor mi az értékelhető része? Nagyon jó a csapat közötti dinamika, még ha a hangnem nagyon is eltérő. A színészek ügyesen húzzák fel egymást, talán a kevesebb vászonidőt kapó Hannah John-Kamenen kívül szinte mindenki működik. Az üzenet is szép és világos: nem gondoltam volna, hogy 2025-ben a depresszió témájában fogok egy Marvel-filmet nézni. Ahol mindenkinek önmaga a legnagyobb ellensége. De végre az MCU körbeért és a főgonosz nem csak ugyanazzal a képességekkel rendelkezik, mint hőseink, hanem ténylegesen mindenki önmaga saját legfőbb ellensége. Igaz az üzenet bonyolultsága és összetettsége egy szerencsesüti jóslatával vetekszik, de legalább valami új!

Ám itt az a baki, amibe bele fog bukni sajnos a Mennydörgők*: ezt a történetet el lehetett volna mesélni egy könnyed kis 60 milliós kamaradrámaként is.

Így, ebben a formájában szinte lehetetlen, hogy a Mennydörgők* sikert arasson. Ha csak 150 millióba is került – ami valójában akár 200 millió plusz egy tetemes marketing költség – így minimum 600 millió dollárt kellene összeszednie a mozis karrierje alatt, hogy kihozza nullára a költségvetést. Én nagyon drukkolok nekik, de eléggé nehéz a helyzet a mozipénztáraknál. A negyedik Amerika kapitány is csak 400 millió környékén jár és nem is lesz az sokkal több. Pedig ott azért jóval nagyobb nevekkel operáltak, mint Schreier filmje.

Nagyon kár érte, ezt nem így kellett volna. Ha komolyabbra veszik, akkor azért lett volna jobb, ha viccesebbre, akkor pedig azért. Megvolt benne minden potenciál. Legalább a végére lazábbra veszik a hangnemet, szinte röhejes a lezárás, a stáblistás jelenetek pedig semmit nem adnak igazán hozzá a Marvel jövőjéhez, azon kívül, amit eddig is tudtunk.

Az igazság az, hogy akad rosszabb MCU mozi is, mégpedig nem is oly régről, de még így se tudom ajánlani jó szívvel a Mennydörgők*-et.

Egyszerűen nem tudok odaállni és azt mondani, hogy ez egy jó és szórakoztató film, nézd meg. Nincs igazán oka annak, hogy ezt nagyvásznon kelljen látni, elég megvárni a streaming premiert. Szenvedni a TV kisebb képernyőjén is lehet. Meglátjuk a Fantasztikus négyes milyen lesz, bár ezek után nem tudom miben reménykedhetek.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Több mint kétmillióan voltak Lady Gaga ingyenes koncertjén a Copacabanán - videón a végeláthatatlan tömeg
Az amerikai popsztár már a főpróbán is színpadra lépett, és különleges pillanatokkal lepte meg rajongóit Rióban.


A CNN beszámolója szerint több mint kétmillióan vettek részt Lady Gaga szombat esti ingyenes koncertjén Rio de Janeiro híres Copacabana strandján.

A szervezők becslése alapján körülbelül 2,1 millióan lehettek kíváncsiak a világsztár fellépésére.

Az eseményt a helyi önkormányzat finanszírozta.

A koncert része volt Lady Gaga Mayhem című új albumát népszerűsítő világkörüli turnéjának. A 39 éves énekesnő a múlt héten Mexikóvárosban adott dupla koncertet.

A leglelkesebb rajongók már szombat reggel sorban álltak, hogy jó helyet találjanak a hatalmas tömegben. Sokan Lady Gaga stílusát idéző jelmezekben érkeztek a koncertre.

A helyszínen már péntek este is történt egy meglepetés:

Gaga váratlanul színpadra lépett a főpróbán, és egy rövid, emlékezetes előadással lepte meg a közönséget.

„Nagyon hiányoztatok” – mondta a tömegnek, majd hozzátette, hogy tudja, ez még csak a próba, de úgy érzi, mintha már el is kezdődött volna a koncert.

A CNN szerint a fellépéssel valószínűleg megdőlt a Copacabana korábbi látogatottsági rekordja, amit Madonna tartott.

(via Telex)

Videó a giga-koncertről:


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Újraindul a Született feleségek
Az Onyx Collective új szereplőkkel és friss történettel rebootolja a sorozatot. A Lila akác közben ezúttal is titkok és feszültségek bontakoznak ki.


Lila akác köz címmel újraindul a Született feleségek világa.

A 2000-es évek egyik legnépszerűbb sorozata rebootot kap, ezúttal új szereplőkkel és friss történettel, de a jól ismert környezetben.

A sorozatot az Onyx Collective fejleszti, az írója Natalie Chaidez, aki korábban A légikísérő című szérián is dolgozott. A készítők között szerepel Kerry Washington is.

A Deadline információi szerint

az új történet „vicces, szexi, fekete humorú, rejtélyes szappanopera lesz a Született feleségek szellemiségében”.

A középpontban öt nagyon különböző karakter áll, akik egy idilli zsákutcában, a Lila akác közben élnek. Bár kívülről minden tökéletesnek tűnik – gyönyörű házak, boldog családok, csillogó autók –, a felszín alatt titkok húzódnak meg. A szereplők időnként inkább egymás riválisai, mint barátai.

A sorozat teljesen új szereplőgárdával készül, és a lap információi szerint egyelőre nem tervezik a korábbi karakterek visszahozását. Pedig Eva Longoria (képünkön) korábban úgy nyilatkozott, ő lenne az első, aki csatlakozna egy Született feleségek-reboothoz.

Az eredeti szériát Marc Cherry készítette, és 2004 és 2012 között futott Teri Hatcher, Eva Longoria, Felicity Huffman, Marcia Cross, valamint később Nicollette Sheridan főszereplésével. A történet egy barátnő tragikus halálával indult, amely után sorra derültek ki a közösség sötét titkai. Cherry többször hangsúlyozta, hogy nem szeretné folytatni a sorozatot, és az új változat munkálataiban hivatalosan nem vesz részt. A lap azonban egy forrásra hivatkozva azt írta, hogy mégis elképzelhető, hogy valamilyen formában bevonják a projektbe.

(via 24)


Link másolása
KÖVESS MINKET: