KULT
A Rovatból

A legjobb magyar lemezek 2015-ben

A lista természetesen szubjektív, de nekünk ezek a kedvenc hazai albumaink a tavalyi évből.


A felsorolás ABC sorrendben van, köztes sorrendet nem tudtam és nem is akartam volna felállítani. Mindegyik lemezt meg lehet hallgatni, a többségnél ott a beillesztett lejátszó rögtön a szöveg alatt, a többinél pedig linkelve.

Csaknekedkislány: Na Ná Ba Bám

A Csaknekedkislány zenekarról az első meghatározó élményem az volt, hogy mindig sokan vannak a koncertjeiken. Akár a kapolcsi Gólya-udvarban, akár a Szimpla Kertben, vagy éppen a budapesti Gólyában játszottak, lépni is alig lehetett a tömegtől. Történt ez annak ellenére, hogy a közelmúltig mindössze néhány daluk volt felvéve, tehát lényegében szájról szájra terjedt a hírük. Egy hónapja viszont kiadták első albumukat, tele remek bulizenékkel. A helyenként kifejezetten abszurd, meglepő szövegekhez jól táncolható dallamok és gitártémák társulnak. Az együttesnek van egy elég jelentős bölcsész-hipszter beütése, de ez sokkal inkább szórakoztatóvá, mint idegesítővé teszi őket. Lemezbemutatójukon már a nagyjából 700 fős G3 klubot is megtöltötték, jövőre valószínűleg még tovább nő majd a rajongótáboruk.

Derültégből: Panoráma

A Derültégből már hét évvel ezelőtt is élőzenés hiphopban utazott, amikor a manapság a slágerlisták éléről kirobbanthatatlan Wellhello és Halott Pénz még sehol sem volt. Ugyanazzal a jól bevált egy énekes-egy rapper felállással dolgoznak, eddig valamiért mégsem sikerült áttörést elérniük, pedig a tagok közül ketten Szabó Balázs Bandájában is játszanak. Idén mindenesetre végre elkészítették első nagylemezüket, ami hozza a korábbi EP-ikre is jellemző magas színvonalat. A rapbetétek és az énekelt refrének tökéletes egységet alkotnak a jazzes, funkys, helyenként csipetnyi elektróval dúsított hangszeres részekkel. Ezt nevezik minőségi popzenének, sokkal szívesebben hallgatnám a rádiókban, mind a fentebb említett, unásig játszott zenekarok n+egyedik slágerét.

Ék: February

Az ék idén tűnt fel, elnyerték a Cseh Tamás program támogatását, majd a Quimby társaságában is többször alkalmuk volt koncertezni. Frontemberük, Lee Olivér eddig főleg gitárosként hallatott magáról (többek között a Deep Purple legendás billentyűsét, Jon Lordot is kísérte egyik korábbi zenekarával), most azonban énekesként is bemutatkozott. A February egy hamisítatlan, zúzós rockalbum angol szövegekkel, ami egyik szempontból sem a fő preferenciám, ezt mégis megszerettem. A dalok mellett említésre méltó a lemezborító is, ami képernyőn keresztül nem jön át annyira, élőben viszont annál inkább: a hozzá adott külső tokot mozgatva háromdimenziósan váltakoznak rajta a tagok arcképei, megéri tehát beszerezni fizikai formában.

Elefánt: Gomoly

Az Elefántnak már a két évvel ezelőtti bemutatkozó lemezét is a legjobbak közé választottam, az idén megjelent folytatás pedig ha lehet, még kiforrottabb munka. Bár visszatérő elem ezúttal nincs a dalok között, mint az előző albumot keretbe foglaló Merengő, így is kerek egészet alkotnak. A zenekar egyértelműen rátalált saját összetéveszthetetlen stílusára, köszönhetően Szendrői Csaba egyedi hangvételű szövegeinek és énekhangjának. Ráadásul koncertjeiken és közösségi oldalaikon az imázsépítésre is figyelnek: több új szám egy-egy sorát ("Írd ki a falra, hogy ennyi", "Mi van, te szelíd vadállat, hiányzik-e még az erdő?") igyekeznek szállóigévé tenni, ami a rajongóik körében láthatólag sikerül is.

Juhász Tomi – Vaklárma: Profil

Juhász Tomi rácáfol minden előítéletre és sztereotípiára, ami a vakokról él a köztudatban: nemcsak a középiskolát, majd az egyetemet végezte el integrálva, zenekarokban is tizenéves kora óta játszik. Ráadásul miután lediplomázott az ELTE bölcsészkarán, felvették a szakmában egyik legrangosabbnak számító Kőbányai Zenei Stúdióba. Vaklárma nevű szólóprojektjét idén tavasszal kezdte el, decemberben pedig már egy albumot is kiadott. A Profilon érződik, hogy profi zenészek munkája, zeneileg is nagyon változatos (beat, funky, pop, népzene, sanzon egyaránt előfordul a dalokban), és a szövegek sem csak a romantikus-hősszerelmes tematikára épülnek, ami egyébként a kiindulópontjuk volt. (Dalonkénti kommentárokhoz KATT IDE, interjúhoz pedig IDE.)

Jurij: Armstrong

A nyíregyházi Jurij a legrégebb óta aktív versenyző a listán, jövőre lesznek 15 évesek. Valamiért úgy alakult, hogy eddig egyetlen lemezüket se válogattam be, pedig legalább 6-7 éve járok koncertjeikre, és mindig is tetszett, amit csinálnak. Úgyhogy az idén megjelent Armstrong már tényleg megérdemel egy helyet. Ők ugyebár szocrocknak nevezik a műfajukat, ami saját bevallásuk szerint inkább filozófiai, mint stílusbeli besorolás. A Google-n mindenesetre az összes találat rájuk mutat erre a szóra keresve, úgyhogy már csak ezért is volt értelme kitalálni. A gyakorlatban meg elég annyi, hogy jó pörgősek a dalok és a szövegek között is vannak idézhető (mi több, a bulikon hangosan kiabálható) sorok. Ennél több voltaképpen nem is kell.

Kalef: Kertamájus

Bár a Kalef alig két éve koncertezik, máris több tehetségkutatós siker áll mögöttük, és olyan előadók vendégeként léphettek fel, mint a Kiscsillag, az Intim Torna Illegál, a Pál Utcai Fiúk, vagy Péterfy Bori. Első nagylemezüket a Cseh Tamás Program támogatásával rögzítették, karácsony előttre ütemezett megjelenésével még éppen felfért az idei toplistára. A Kertamájus remek bemutatkozás, csupa sodró lendületű rockdal került rá, és a szövegek is rendben vannak (a Krumpliföld refrénje például már akkor egyből megragadt bennem, amikor tavaly először hallottam élőben). Különösen sokat dobnak a hangzáson a billentyűs – vagyis valójában egy ránézésre is menő keytaron játszó – Fanó vokáljai, az ő énekhangjában bőven rejlenek még kiaknázatlan lehetőségek. (Meghallgatható itt, Facebookos bejelentkezés után.)

kalef

Kettős Tamás és a Vadszamarak: Ragyog aki vagyok

Kettős Tamás igazi polihisztor művész, aki a zene mellett a festészetben és az irodalomban is otthonosan mozog. Igazi szívügye viszont a hiphop, amiben szokatlan módon csak 40 éves kora felett mélyedt el igazán. Azóta viszont annál jobban igyekszik bepótolni a lemaradást: Vadszamarak nevű együttesével stabil szereplő az underground színtéren, a csapat egy újjászervezést követően ma talán jobban egyben van, mint bármikor. Szuper a hangzás, a szövegekről nem is beszélve: Tamás olyan tempóban darálja a sorokat, hogy nem egyszer és nem kétszer kellett meghallgatnom, mire értelmezni tudtam. A közel 35 perces Ragyog aki vagyok mindössze négy dalt tartalmaz (plusz egy intro és outro), de egyáltalán nem unalmas, az instrumentális részekbe sem akartam sehol beletekerni. (Interjúhoz KATT IDE.)

Rájátszás: Szívemhez szorítom

A költők és popzenészek páros együttműködéseként indult Rájátszás projekt sokáig toporgott nagyjából egy helyben. Bár az alapötletben abszolút volt potenciál, valahogy mégsem tudtak egyről a kettőre jutni. Végül idén Egyedi Péter kezébe vette az irányítást, és az addigi duók helyett rendes zenekaros felállásra váltottak. Össze sem lehet hasonlítani, mennyivel jobb lett így az egész. A Szívemhez szorítom című lemezre (ami egy könyv mellékleteként jelent meg) 14 dal került rá, a verseket mások mellett Grecsó Krisztián, Erdős Virág, Háy János, és Závada Péter jegyzik, Erdős és Grecsó ráadásul el is énekli egy-egy szerzeményét. Előadóként Egyedin kívül – aki a zenei rendező is volt – közreműködik még Beck Zoli, Kollár-Klemencz László, Szűcs Krisztián és Kardos-Horváth János. A végeredmény egyszerre nagyon változatos és mégis egységes, szóval profi munka. (Meghallgatható itt.)

rajatszas

Szabó Benedek és a Galaxisok: A legszebb éveink

Ez az album, illetve az együttes volt az év nagy felfedezése számomra. Viszonylag nehezen tudja már bármi a nulláról átütni az ingerküszöbömet, mivel több tucatnyi zenekar koncertjére járok rendszeresen, és ezt időnként már most is kicsit soknak érzem. Szóval tényleg nagyot kell villantani ahhoz bárkinek, hogy ne csak belehallgassak időnként (mondjuk egy fesztiválon, ha véletlenül pont ott vagyok), de saját jogán is elkezdjek járni rá. Ennyi bevezető után sejteni lehet, hogy Szabó Benedekékkel ez volt a helyzet. A legszebb éveinket annyiszor hallgattam meg az elejétől a végéig, mint talán egy másik lemezt sem az idei évben, és még mindig nem unom. Tulajdonképpen mindent leírtak már róla mások (a mai huszonévesek Budapestjének tökéletes lenyomata, a VAN film zenei megfelelője stb.), úgyhogy nem is szaporítom a szót, elég annyi, hogy asszem én is rajongó lettem.

Takáts Eszter Beat Band: Ha túl közel vagy

Takáts Eszter több korábban félbeszakadt zenekar után a két és fél éve aktív Beat Bandben végre igazán otthon van, dalainak ez a hangszerelés áll eddig a legjobban. Bár maga az együttes a Hét, Remény, Szeretet című előző album kiadásával egy időben alakult, az még csak Eszter nevén jelent meg, valamint közben több tagcserére sor került, így a mostani az első nagyobb szabású közös munkájuk. A lemez több szempontból eklektikus lett: a saját dalok mellett három feldolgozás is szerepel rajta, van egy duett Szekeres Andrással, rákerült egy régebbi szám (Sanzon) felújított verziója, két szöveget pedig Karafiáth Orsolya jegyez. Mindezek ellenére egyáltalán nem kelt szedett-vedett benyomást, már csak azért sem, mert zeneileg viszont nagyon egységes.

Törzs: Magasra Fel

A Törzs az egyik legújabb zenekar a mezőnyben, első koncertjük idén tavasszal volt. Erre időzítve jelentették meg bemutatkozó lemezüket, ami rövidebb az átlagosnál, mégis abszolút teljes értékű. Annál is inkább, mivel egy gyönyörűen fényképezett film is tartozik hozzá, ami hangulatában tökéletesen rezonál a dalokra. A tagokat már korábban is ismertem a Carbovaris együttesből, de míg az ott képviselt angolszász-britpop vonal sosem állt igazán közel hozzám, ezt a projektet rögtön megszerettem. Pedig nincsenek bonyolult énektémák, se mélyenszántó szövegek, az egész mégis működik. Ilyen, amikor a letisztultság igényességgel párosul. Hiánypótló színfoltot jelentenek, remélhetőleg még sokat hallatnak magukról. (Interjúhoz KATT IDE.)

Ti mivel egészítenétek ki a listát?


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Szépségkirálynő volt és az izraeli hadsereg katonája, majd szült négy lányt, 2024-ben pedig egy ritka stroke-ot kapott – A Csodanő, azaz Gal Gadot 40 éves
Először a külsejével (szépségversenyek), majd a kitartásával (katonaság), utána az agyával (egyetem), végül pedig a tehetségével (színészi karrier) bizonyította a világnak, hogy mindent el lehet érni az életben.


Gal Gadot 1985. április 30-án született az izraeli Petah Tikvában. Héberül a keresztneve „hullámot”, a vezetékneve pedig „folyópartot” jelent. Édesanyja, Irit Weiss testneveléstanár, édesapja, Michael Gadot pedig mérnök. Mindkét szülője Izraelben született, a család a vezetéknevét pedig a korábbi Greensteinről változtatták Gadotra. Az anyai nagyszülei holokauszttúlélők voltak. Gal egy interjúban elárulta, hogy „nagyon zsidó családi környezetben” nőttek fel a húgával, Danával együtt. Az ősei lengyel zsidó, osztrák zsidó, német zsidó és cseh zsidó származásúak. Gal a gimnáziumban kosárlabdázott, mivel már akkor elég magas volt, de főként a biológiát szerette.

Ambiciózus volt már gyerekként is, elmondása szerint a szülei arra tanították, hogy mindig koncentráljon arra, amit csinál, és legyen olyan, mint a ló, mert a lovak csak a közvetlenül előttük lévő útra összpontosítanak, ezért a szülők azt mondták neki: „Csak a saját utadra koncentrálj!”

18 évesen Gal az ország szépe lett, amikor megnyerte a 2004-es Miss Izrael szépségversenyt, majd részt vett a 2004-es Miss Universe megmérettetésen is Ecuadorban. Az InStyle magazinnak adott interjúban Gadot elmondta, hogy szándékosan próbált veszíteni (sikerült is), mert nem tetszett neki, hogy ilyen fiatalon híresség lett, ami miatt már üldözték a lesifotósok.

A szépségversenyeken való részvétel után csatlakozott az Izraeli Védelmi Erőkhöz, és két év kötelező katonai szolgálatot teljesített fitnesz- és harci oktatóként. A katonai szolgálatról így nyilatkozott: „Két-három évet adsz az életedből, ami nem rólad szól. Egy időre feladod a szabadságod. Megtanulod a fegyelmet és a tiszteletet. A katonaként átélt dolgok viszont felkészítettek a karrieremre is. 18 évesen úgy érzed, hogy a világ körülötted forog. A hadsereg megmutatja, hogy valójában nem így van.”

Egy sikertelen casting

A hadseregből való kilépése után Gal azonban még mindig nem a szórakoztatóipar felé vette az irányt, hanem inkább jogot és nemzetközi kapcsolatokat hallgatott a Reichman Egyetemen. Az első évének végén azonban felhívta őt egy castingigazgató, hogy jelentkezzen a Bond-lány, Camille Montes szerepére A Quantum csendje (2008) című filmhez. Gadot el is ment a meghallgatásra, ám nem járt sikerrel, mivel a szerepet végül Olga Kurylenko kapta meg. Galt azonban szerződtették egy izraeli tévésorozatba, a Bubotba. Illetve ez e meghallgatás segítette végül is ahhoz, hogy szerepet kapjon az első hollywoodi produkciójában…

2007-ben a 21 éves Gal részt vett a Maxim fotózásán, amelynek címe „Az izraeli hadsereg női katonái” volt. A New York Post címlapján is feltűnt, így beindult a modellkarrier.

2012 áprilisában a Shalom Life magazin már a világ 50 legtehetségesebb, legokosabb, legviccesebb és legszebb zsidó nője közé választotta, a modell Bar Refaeli és a színésznő Eva Green mögött, az 5. helyen.

Gadotot nemzetközi kampányokra kérték fel a Captain Morgan rum, a Gucci-parfümök és a Vine Vera bőrápolási termékek számára, valamint a Jaguar Cars autógyártó cégnek is reklámozott. A Gucci Bamboo parfümmárka, a Huawei okostelefonok és a Miss Sixty arca is volt. A Cosmopolitan, a Glamour, a Bride Magazine, az Entertainment Weekly, az UMM, a Cleo, a Fashion, a Lucire és az FHM magazinok címlapjain is sorra feltűnt. 2013-ban az éves modellgázsiját 700 000 dollárra becsülték, ami több volt, mint más híres izraeli modelleké, például Esti Ginzburgé és Shlomit Malkáé, bár jelentősen kevesebb, mint Bar Refaelié.

Karrier halálos iramban

Majd beütött a filmsztárság is. Ugyanaz a castingos, aki végül elutasította őt a Bond-film kapcsán, leszerződtette őt Gisele Yashar szerepére a 2009-es Halálos iram​​​​​​ című filmbe, a franchise negyedik részébe. „Szerintem a fő ok az volt, hogy a rendező Justin Linnek nagyon tetszett, hogy katona voltam, és szerette volna felhasználni a fegyverekkel kapcsolatos ismereteimet” – mondta ezzel kapcsolatban Gadot, aki maga hajtotta végre a kaszkadőrmutatványait is a filmben, ami végül nagy sikert aratott a 2009-es mozikba kerülésekor.

2010-ben aztán kapott egy kisebb szerepet a Kéjjel-nappal című akció-kalandfilmben Tom Cruise és Cameron Diaz oldalán, majd ugyanebben az évben a Párterápia című vígjátékban, amelyben Mark Wahlberg karakterének barátnőjeként tűnt fel.

2011-ben visszatért a Halálos iramban-franchise-ba, az Ötödik sebességben ismét Gisele-t alakította, ám ezúttal már Vin Dieselék csapatának tagja volt.

2013-ban, a 6. részben bújt harmadszor a karakter bőrébe, jó ideig utoljára…

A csodálatos Csodanő

A 2010-es évek közepén kapta meg eddigi karrierje legnagyobb szerepét, Diana Prince-ét, vagyis Wonder Womanét a Batman Superman ellen: Az igazság hajnala (2016) című filmben. A szerepre való felkészülésként kardvívás-, kungfu-, kickbox-, capoeira- és brazil dzsúdzsuculeckéket vett, a nézők és kritikusok pedig a szuperhősként nyújtott alakítását az egyébként alapvetően nem túl sokra tartott film egyik legjobb részének tartották.

Szintén 2016-ban egy kisebb szerepet kapott John Hillcoat (Az ajánlat, Az út, Fékezhetlen) akciófilmjében, a Tripla kilencesben, sőt, Kevin Costner, Gary Oldman és Tommy Lee Jones mellett is szerepelt ekkor a Beépített tudatban, Ryan Reynolds karakterének feleségeként. Majd jött egy vígjáték, a Kémek a szomszédban. Sűrű év volt.

A nagy áttörés mégis 2017-ben jött el, mivel ekkor vált végleg nemzetközi szupersztárrá a Wonder Womannel, amelyben végre-valahára főszerepet játszhatott, sőt, még abban az évben mozikba került Az Igazság Ligája is. Abban az évben Gal volt a legnagyobb bevételt hozó színésznő, 1,4 milliárd dollárt keresett a filmjeivel. A figyelemnek köszönhetően lehetőséget kapott a Saturday Night Live című kultikus tévéműsor vezetésére is.

A sztárság csúcsán

2019 októberében Gadot a férjével, Jason Varsanóval együtt megalapította a Pilot Wave nevű produkciós céget. Az InStyle magazinnak elmondta, a karrierje kezdetén az volt a célja, hogy szerepet kapjon színésznőként. Izraelben ez már sikerült is, így utána már arra pályázott, hogy szerepet kapjon színésznőként Amerikában. Ezt követően egy „jelentős szerepet” akart. Ez is összejött a Wonder Womannel, ezért most az a célja, hogy olyan történeteket meséljen el, amelyek számára fontosak, de egyúttal szeretne kialakítani egy saját stílust is.

2018-ban a Time magazin Gadotot a világ 100 legbefolyásosabb embere közé választotta, 2020-ban a Forbes pedig a világ harmadik legjobban fizetett színésznőjének rangsorolta, akinek az éves bevétele 31,5 millió dollár volt, ebből 20 milliót a Különösen veszélyes bűnözők (2021) című Netflix-filmben játszott szerepéért kapott, amely máig a streamingszolgáltató történetének legnézettebb filmje.

De játszott még a Halál a Nílusonban (2022), a Rachel Stone: Mindent vagy semmitben (2023), cameózott a Shazam! Az istenek haragjában (2023), a Halálos iramban 10-ben (2023) és a Flash: A Villámban (2023), legutóbb pedig idén márciusban láthattuk a botrányokkal tarkított Hófehérkében, amelyben a Gonosz Királynőként gonoszkodhatott egyet (pedig ez a szerepkör eddig nem volt jellemző rá).

2025 márciusában pedig felért a csúcsra, megkapta saját csillagát a Hollywoodi Hírességek Sétányán.

Legközelebb pedig az In the Hands of Dante című krimi-drámában láthatjuk majd (Al Pacino, Jason Momoa, Gerard Butler, Oscar Isaac, John Malkovich, Franco Nero és Martin Scorsese partnereként), illetve már forgatja a The Runner című akció-thillert Kevin Macdonald (Zuhanás a csendbe, Az utolsó skót király, A dolgok állása, A sas, Majd újra lesz nyár, Fekete-tenger) rendezésében, s amelyben egy befolyásos ügyvédet alakít, aki ide-oda rohangál Londonban, hogy kiszabadítsa az elrabolt fiát, miközben egy titokzatos telefonáló rejtélyes utasításait követi.

Életmentő műtét

Még a hadseregben ismerkedett meg a jövőbeli férjével, Jason Varsanóval, az Amszterdamból származó ingatlanfejlesztővel, méghozzá egy partin a sivatag közepén. „Egyenruhában találkozott velem először. Imádta. Még egy évem volt akkor hátra a szolgálatból” – emlékezett vissza erre.

2008-ban, a Halálos iram forgatásának egyik hétvégéjén Napa Valley-be utaztak, ahol Varsano megkérte a kezét. Ugyanezen év szeptemberében (28-án) pedig összeházasodtak az izraeli David Intercontinental Hotelben.

Tel-Aviv Neve Tzedek negyedében laknak, és már négy közös lányuk született: Alma (2011. november 5-én), Maya (2017. március 20-án), Daniella (2021. június 29-én) és Ori (2024. február 2-án).

Az Orival való terhességének nyolcadik hónapjában Gadotnál agyi vénás trombózist diagnosztizáltak, ami egy ritka típusú stroke (az összes stroke kevesebb mint 3%-át teszi ki). Galt azonnal kórházba szállították, ahol több órán át tartó sürgősségi műtéten esett át. Egy évvel később a Harper's Bazaar magazinnak elmondta, hogy a halálközeli élmény hálásabbá tette, így azóta jobban élvezi az életét, és minden nap emlékezteti magát arra, hogy lassítson, és a saját tempójában haladjon.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Súlyos betegséggel küzd a magyar zenész – Albérletére sincs pénze, gyűjtést szerveztek érte
Rozs Tamás, a Szélkiáltó együttes csellistája rákkal küzd, ezért minden fellépését le kellett mondania. A zenekar most közösségi gyűjtést indított a megsegítésére.


Rozs Tamás, a Szélkiáltó együttes csellistája daganatos betegséggel küzd. A 64 éves zeneszerző, zenetanár és zeneterapeuta nyelvgyök-tumorral harcol, amely HPV16-tal fertőzött. Állapota miatt nem tud fellépni, így minden bevételi forrását elveszítette, és jelenleg anyagi segítségre szorul.

A Szélkiáltó együttes a közösségi oldalán tudatta a hírt. Mint írták: „Zenésztársunk és barátunk, Rozs Tamás sajnos nagyon beteg lett. Nyelvgyök-tumora van HPV16-tal, és jelenleg három kemoterápián és 35 sugárkezelésen esik át éppen.” A zenekar hozzátette:

„Szerencsére a ráknak ez a típusa jó eséllyel gyógyítható, de a gyógyulásig vezető út hosszú, és nagyon-nagyon megviseli a szervezetét.”

A betegség a hangját is érinti, amelyet – remélhetőleg csak ideiglenesen – elveszített. Emiatt főállású zenészként nem tud fellépni sem a Szélkiáltóval, sem színházi produkciókban, sem saját vagy közös előadóesteken, valamint az iskolai félállását is fel kellett adnia.

A zenekar kiemelte, hogy

„gyakorlatilag nincs bevétele, csak nagyon nehezen tudja finanszírozni az albérletét, a rezsijét és a napi kiadásait, ha nem támogatjuk őt a gyógyulásáig.”

Ezért arra kérik a közönséget, hogy aki teheti, támogassa Rozs Tamás gyógyulását a p’ARToló weboldalon vagy közvetlenül a megadott bankszámlaszámon keresztül.

(via Blikk)


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Kár érte, kiváló ügynök volt... – Nem ez lesz a Marvel Öngyilkos osztaga, de mi is az a Mennydörgők*?
Akit az érdekelne, miért van csillag a film címében, ezt nem fogjuk elspoilerezni. Azt viszont, hogy megéri-e megnézni a Mennydörgőket* moziban, mindenképpen!
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. április 30.



Manapság halmozottan hátrányos helyzetből indul egy Marvel-film vagy sorozat. A Bosszúállók: Végjáték volt minden idők egyik legsikeresebb filmje, egy korszak lezárásának tekinthetjük, amit a Disney azóta se hajlandó elfogadni. Sorra jönnek ki a feleslegesnél feleslegesebb mozifilmek az egeres cég zászlója alatt. Talán az utolsó jó Marvel-mozinak nevezhető mű a Galaxis őrzői 3, illetve a Deadpool és Rozsomák. Mindkettő szinte kizárólag a nosztalgiafaktor miatt volt értékelhető – teszem hozzá, igazán ügyesen csinálták.

A Végjáték sok embernek a Marvel végét is jelentette, és azóta hiába próbálkoznak egy újabb főgonosz megteremtésén, ez azóta se megy.

Még a való élet is ellenük dolgozik, hiszen a kiszemelt Jonathan Mayors bántalmazási pere miatt majdnem mindent át kellett írni. 2025-re három projektet is beterveztek, az első az Amerika kapitány: Szép új világ meglehetősen közepes értékeléseket kapott, nekem sem jött be igazán, valahogy gyenge volt.

Folytatták cikkünk tárgyával, a Mennydörgők* -kel és minél közelebb kerültünk a premierhez, annál jobban vártam. Első előzetesek alapján egy szórakoztató szedett-vedett Bosszúállók hangulatot árasztott. Ha a DC világában lennénk, ez lehetett volna a James Gunn-féle Az öngyilkos osztag, ami nagy dicséret lenne... Majd a marketing gépezet felkapta a főszereplő Florence Pugh interjújában elhangzott félmondatocskát, miszerint a Mennydörgők* olyan lesz, mintha az A24 csinálna egy szuperhős filmet.

Erre nagyon ráfeküdtek a marketingesek és ez nagyon jól állt a projektnek. Amit kaptunk, az sok szempontból valóban hasonlít egy A24-filmhez, de sajnálatos módon nem tudták hozni az elvárt minőséget.

Akik nem ismernék az A24 stúdiót, ők főleg művész-/művészieskedő filmekkel támadják a mozinézőket, általában kiemelkedő minőség mellett visszafogott büdzsével. Nos, jelen helyzetben ebből szinte semmi sem igaz, a büdzsé részt hagyjuk, később lesz szó róla, a minőség pedig elég ingadozó lett.

De mi is a Mennydörgők*? Ha nagyon le akarom csupaszítani ez egy Marvel szuperhős-film a depresszióról. Semmi több. Négy, később öt főre duzzadt vesztesek csapata, akiknek nem csak szuperereje van, hanem szuper depressziója is. Mindenkinek megvan a maga szerepe a csapatban hozott traumáikkal a háttérben, amit a film folyamán próbálnak feldolgozni. Vegyük főszereplőnket, Yelenát (Florence Pugh), aki testvére elvesztése miatt került a padlóra, ám neki kell lennie a csapat szívének ez a kettő pedig erősen konfliktusban van egymással. Ott van Wyatt Russell Walker kapitánya, aki családi problémákkal küzd, miközben ő a csapat kinevezett pöcsfeje. Ava (Hannah John-Kamen) gyerekkori traumáit hozza a közösbe, ő a Szellem, aki a Hangya és Darázsban ugrált Paul Rudd idegein. Alexei (a mindig zseniális David Harbour) pedig igyekszik meglelni az igazi, régi önmagát, az ünnepelt szovjet szuperhőst.

Ez a kupac pszichiátriai eset kénytelen összeverődni egy küldetés erejéig, mert úgy tűnik valaki el akarja őket tenni láb alól.

Nem akarom lelőni a „poént”, mert így is alig van benne csavar. Felbukkan a felettébb gyanús Julia Louis-Dreyfus karakter, Valentina Allegra de Fontaine, akinek a neve elárulja, hogy ő bizony nem a jófiúk sorát erősíti. Amióta ez a szereplő bekerült az MCU-ba azóta tudjuk, hogy a szeme sem áll jól. Ez lehetett volna de Fontaine kiugró gonosz szerepe, ha értelmes forgatókönyv lett volna…

Ám sajnos semmi nem áll egybe. A film nem elég vicces ahhoz, hogy Az öngyilkos osztaghoz lehessen hasonlítani és nem elég komoly egy Tél katonájához. David Harbour láthatóan élvezte szerepét, teljesen túljátssza, és a hátán viszi a komikumot, ha valaki fogékony az ilyen humorra. Mellette ott van a véresen komolyan alakító Florence Pugh, aki élete legnehezebb időszakán megy keresztül, és ez a két hangnem valahogy nem találkozik.

Hiába a sok remek színész, akik jók együtt, ha nincs, ami egyben tartsa a csapatot. A forgatókönyv sem volt túl combos, de én egyértelműen a kormánykeréknél keresem a problémát.

Sokak felhúzták a szemöldöküket Jake Schreier rendező kinevezése láttán. A főleg TV-s és zenei klipes múlttal rendelkező szakember 2015 óta nem rendezett nagyjátékfilmet. Akkor is egy kis költségvetésű drámát Cara Delevigne-nyel. Nem az akciójeleneteiről és a sokszereplős szcénáiról híres rendező, az biztos. Most pedig kapott 150-200 millió dollárt, hogy 2 órában elmesélje mindenki személyes drámáját. Nincs igazán álleejtő akciójelenet, de még igazán maradandó kézitusa se. Van három kisebb „lövünk és megyünk” rész, egy értékelhető autós jelenet és egy fájdalmas CGI csata. Bevallom két órával a film után nem is nagyon emlékszem rájuk, pedig majdnem mindegyik benne volt az előzetesekben.

Akkor mi az értékelhető része? Nagyon jó a csapat közötti dinamika, még ha a hangnem nagyon is eltérő. A színészek ügyesen húzzák fel egymást, talán a kevesebb vászonidőt kapó Hannah John-Kamenen kívül szinte mindenki működik. Az üzenet is szép és világos: nem gondoltam volna, hogy 2025-ben a depresszió témájában fogok egy Marvel-filmet nézni. Ahol mindenkinek önmaga a legnagyobb ellensége. De végre az MCU körbeért és a főgonosz nem csak ugyanazzal a képességekkel rendelkezik, mint hőseink, hanem ténylegesen mindenki önmaga saját legfőbb ellensége. Igaz az üzenet bonyolultsága és összetettsége egy szerencsesüti jóslatával vetekszik, de legalább valami új!

Ám itt az a baki, amibe bele fog bukni sajnos a Mennydörgők*: ezt a történetet el lehetett volna mesélni egy könnyed kis 60 milliós kamaradrámaként is.

Így, ebben a formájában szinte lehetetlen, hogy a Mennydörgők* sikert arasson. Ha csak 150 millióba is került – ami valójában akár 200 millió plusz egy tetemes marketing költség – így minimum 600 millió dollárt kellene összeszednie a mozis karrierje alatt, hogy kihozza nullára a költségvetést. Én nagyon drukkolok nekik, de eléggé nehéz a helyzet a mozipénztáraknál. A negyedik Amerika kapitány is csak 400 millió környékén jár és nem is lesz az sokkal több. Pedig ott azért jóval nagyobb nevekkel operáltak, mint Schreier filmje.

Nagyon kár érte, ezt nem így kellett volna. Ha komolyabbra veszik, akkor azért lett volna jobb, ha viccesebbre, akkor pedig azért. Megvolt benne minden potenciál. Legalább a végére lazábbra veszik a hangnemet, szinte röhejes a lezárás, a stáblistás jelenetek pedig semmit nem adnak igazán hozzá a Marvel jövőjéhez, azon kívül, amit eddig is tudtunk.

Az igazság az, hogy akad rosszabb MCU mozi is, mégpedig nem is oly régről, de még így se tudom ajánlani jó szívvel a Mennydörgők*-et.

Egyszerűen nem tudok odaállni és azt mondani, hogy ez egy jó és szórakoztató film, nézd meg. Nincs igazán oka annak, hogy ezt nagyvásznon kelljen látni, elég megvárni a streaming premiert. Szenvedni a TV kisebb képernyőjén is lehet. Meglátjuk a Fantasztikus négyes milyen lesz, bár ezek után nem tudom miben reménykedhetek.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Újraindul a Született feleségek
Az Onyx Collective új szereplőkkel és friss történettel rebootolja a sorozatot. A Lila akác közben ezúttal is titkok és feszültségek bontakoznak ki.


Lila akác köz címmel újraindul a Született feleségek világa.

A 2000-es évek egyik legnépszerűbb sorozata rebootot kap, ezúttal új szereplőkkel és friss történettel, de a jól ismert környezetben.

A sorozatot az Onyx Collective fejleszti, az írója Natalie Chaidez, aki korábban A légikísérő című szérián is dolgozott. A készítők között szerepel Kerry Washington is.

A Deadline információi szerint

az új történet „vicces, szexi, fekete humorú, rejtélyes szappanopera lesz a Született feleségek szellemiségében”.

A középpontban öt nagyon különböző karakter áll, akik egy idilli zsákutcában, a Lila akác közben élnek. Bár kívülről minden tökéletesnek tűnik – gyönyörű házak, boldog családok, csillogó autók –, a felszín alatt titkok húzódnak meg. A szereplők időnként inkább egymás riválisai, mint barátai.

A sorozat teljesen új szereplőgárdával készül, és a lap információi szerint egyelőre nem tervezik a korábbi karakterek visszahozását. Pedig Eva Longoria (képünkön) korábban úgy nyilatkozott, ő lenne az első, aki csatlakozna egy Született feleségek-reboothoz.

Az eredeti szériát Marc Cherry készítette, és 2004 és 2012 között futott Teri Hatcher, Eva Longoria, Felicity Huffman, Marcia Cross, valamint később Nicollette Sheridan főszereplésével. A történet egy barátnő tragikus halálával indult, amely után sorra derültek ki a közösség sötét titkai. Cherry többször hangsúlyozta, hogy nem szeretné folytatni a sorozatot, és az új változat munkálataiban hivatalosan nem vesz részt. A lap azonban egy forrásra hivatkozva azt írta, hogy mégis elképzelhető, hogy valamilyen formában bevonják a projektbe.

(via 24)


Link másolása
KÖVESS MINKET: