KULT
A Rovatból

A brit királyi család leggyalázatosabb karácsonya – Megnéztük a Spencert

Kristen Stewart = Diana. Egy film, amitől kirázott a hideg.

Link másolása

Pablo Larranín kezében a legjobb helyen volt ennek a, Diana hercegné életének egyetlen apró szeletkéjét feldolgozó mozifilmnek a rendezése (bemutató: november 11). A film, akárcsak a direktor 2016-os rendezése, a Jackie, húsbavágó, furcsa és nagyon kibillenti a nézőt a komfortzónájából. Muszáj megnézni annak, akit érdekel, hogy egy kívülálló, akit őszinte empátiával érdekelt Diana, mit látott bele kívülről ebbe a sztoriba. Diana történetét egyedül ő ismerhette, az ő narratívája egyedül az övé volt.

Adott interjúkat, sokak szerint áldozatnak állította be magát,

sokak szerint manipulatív volt, sírt nyilvánosan, fogyott csontsoványra tönkrement házassága miatt - és a nap végén egyetlen tény: valóban áldozattá vált.

Hogy minek az áldozatává, nem fejtegeti A Spencer, csak tárgyilagosan közöl.

Szinte szenvtelenül mutatja be a film, hogyan működött a forgatókönyvíró és a rendező szerint ezen a drámai karácsonyi pár napon a királyi család élete. Diana és Károly házassága már régen zátonyra futott a történet idején, de azért Diana a protokoll kedvéért részt vesz a családi karácsonyon.

Csak három nap, mondja magának a tükörbe, miután már a nagy család látványa is arra késztette, hogy bulimiás rohamot kapjon. Meg az, hogy el kell játszani: ő egy feleség, aki ide tartozik.

Ekkor még nem látjuk, pontosan mit csinált magával, de egy idő után a film egyértelművé teszi, hogy ugyanúgy nem fog kímélni minket, nézőket sem, ahogy a hercegné sem kímélte önmagát.

Amikor már ott tartunk, hogy látjuk, hogyan vág bele a kezébe vagy hogyan hánytatja meg magát egy zabálásroham után, már pontosan értjük, a film narratívája mentén milyen logikai labirintus vezetett ennek, a filmben ábrázolt hercegnőnek a döntéseihez és testi-lelki öncsonkításaihoz.

És ilyen szempontból a lezárás - nincs spoiler - is keserű. Hiába minden szeretet, amit a hercegné a gyerekeinek adott, hiába, amit tőlük kapott, az egyetlen felhőtlen dologtól az életében - állítja a film - a tragédia tragédia maradt.

És a Spencerben az a zseniális, hogy ezt a végtelenül szomorú állítást nem kell didaktikusan megtennie: akármiben is találta meg pillanatokra a boldogságot Diana, az élete egyenes úton vezetett az alagútba, a tragédia felé.

Tökmindegy, hányan szerették, tökmindegy, hogy istenítették a fiai. A Spencer azt mutatja meg azoknak, akik megkérdőjelezték Diana állításainak, és egyáltalán, lényének hitelességét, hogy tökmindegy, mit gondolnak, a tények magukért beszélnek: volt egy kislány, aki férjhez ment egy herceghez, egy szabadságvágyóbb személyiséggel, mint ami a brit királyi családba belefér - és már az esküvő előtt tönkretették az álmait a hercegről, mert az nem szerette őt, sőt, mást szeretett, és egyáltalán, nem illett a rendszerbe Diana, a rendszer pedig igyekezett ezt felé is kommunikálni. De azért végigcsinálta. Rohant bele a sorsába.

A film egy pontján azt javasolják neki, hogy fusson el, nem áruljuk el, hogy ki, és látjuk a fantáziamontázst: fut egy kislány, egy fiatal Diana, egy felkavart, síró-nevető, menyasszonyi ruhás Diana, és közben leesik a nézőnek, hogy nem volt olyan pont, ahol elmenekülhetett volna a sorsa elől.

Hogy mi történik ezen a hétvégén? Diana közelijeivel megyünk, az ő narratíváját, szemszögét látjuk, érezzük a rendszer ridegségét és azt, ahogy az ő érzése szerint mindenki ellene dolgozik. Jéggé fagyunk egy vacsoraasztalnál a királynő és az ő farkasszem-nézésétől. De jéggé fagyott már a két kisfia is, akik  a kastélyban vacognak, mert nem szokás fűteni.

Azt az egységet látjuk az anya s gyermekei között, amiről Diana is beszélt, amiről a fiai is beszámolnak, de ami már nem menthette meg attól, hogy érzelmi labilitásának nem volt támasza, hiszen ez nem a gyermekek dolga. Sőt, a film fantáziavilága még ellenséget is képez neki a sokak szerint feltételezetten kívül is: Boleyn Anna életrajzát helyezik az ágya mellé, ő pedig a zaklatott hétvégén olvassa, miként fejeztettek le egy nemes nőt azért, hogy a férfi bűnét palástolják.

Vagy talán segítségnek szánták a könyvet, meneküljön, amíg tud? Értelmezés kérdése, de inkább fenyegetésnek.

A falnak is füle van itt, hangzik el többször is a filmben. Hideg van, és mindenki figyel. Ezt élhette át a Spencer szerint Diana, és nem kérdés, hogy

ha így lehetett, és valóban összevarrták a függönyeit, hogy ne jusson fény a szobájába - ne fotózhassák -, akkor nem tudom, ki bírta volna közülünk ki a közöny, a szeretetlenség, az érzelmi tortúra hatását hosszú távon. Ő sem bírta, elmenekült, de hiába.

A rendszer része volt már. Ez már filmen kívüli befogadói konklúziónk. A film remek, hátborzongató atmoszféráján, egyedi stílusán és álomszerűségén túl Kristen Stewart érdemel egy főhajtást, mert sikerült minden manírjával, félszegségével, törékenységével és szeretetreméltóságával együtt életre hívnia Dianát, paróka ide vagy oda. Ez nem alakítás, hanem átlényegülés, és miatta lesz a Spencer annyira hátborzongató és elgondolkodtató.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
36 évesen meghalt Ferich Balázs, Azahriah és a Wellhello menedzsere
A Supermanagement társtulajdonos-ügyvezetője csütörtök hajnalban halt meg hosszú betegség után. Barátja és üzlettársa megható sorokkal búcsúzott tőle.

Link másolása

Hosszú betegség után csütörtök hajnalban meghalt Ferich Balázs, a Supermanagement nevű kiadó-menedzsment társtulajdonos-ügyvezetője, a Blind Myself nevű magyar metálzenekar korábbi basszusgitárosa - írja a Forbes. A zenei szakember 36 éves volt.

A 2016-ban alapított Supermanagement a hazai piac egyik legsikeresebb szereplője, akik olyan magyar előadókat menedzselnek, mint a Wellhello, a Follow the Flow, az Anna and the Barbies, Dzsúdló, Desh és Azahriah.

Ferich Balázsról a Supermanagement másik alapítója, Tóth Gergő búcsúzott a Facebookon.

„2012-ben vettük be a Blind Myselfbe basszusgitározni. Pillanatok alatt lettünk barátok. Rengeteget segített a zenekar dolgainak intézésében. Veleszületett tehetsége volt a menedzseléshez”.

Tóth felidézte, hogy a Cloud 9+ az első banda, amit együtt menedzseltek, és nagy kockázatot vállaltak, amikor megalapították a saját cégüket.

„Balázst imádták az előadóink, kollégái. Über-maximalista volt a melóban, nem elégedett meg sosem a második hellyel. Folyamatosan azon agyalt, hogyan lehetnénk még jobbak és jobbak. Bazsinak hatalmas szíve volt. Imádta a gyerekeit és feleségét, Dittát, a legjobb apuka volt, akit valaha ismertem.”


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Az egész hazai sztárvilág gyászolja a 36 évesen meghalt Ferich Balázst: „Mérhetetlen fájdalom”
Tóth Gabi, Czutor Zoltán és a Carson Coma is kifejezte együttérzését. A Supermanagement társtulajdonos-ügyvezetője csütörtök hajnalban halt meg hosszú betegség után.

Link másolása

Az egész hazai zenei világ gyászolja a 36 évesen meghalt Ferich Balázst, a Supermanagement nevű kiadó-menedzsment társtulajdonos-ügyvezetőjét.

A zenei szakember számos hazai sztárnak, köztük Azahriah-nak, a Wellhellonak és Dzsúdlónak volt a menezdzsere.

Ferich Balázsról a Supermanagement másik alapítója, Tóth Gergő megható sorokkal búcsúzott a Facebookon.

„2012-ben vettük be a Blind Myselfbe basszusgitározni. Pillanatok alatt lettünk barátok. Rengeteget segített a zenekar dolgainak intézésében. Veleszületett tehetsége volt a menedzseléshez.”

A Supermanagement Facebook-oldalán csütörtök délután közzétett bejegyzésére azóta több mint ezer hozzászólás érkezett, köztük számos hazai sztár is kifejezte a részvétét. A Carson Coma zenekar egy fekete szívvel fejezte ki együttérzését, az AWS gitárosa, Brucker Bence pedig egy érzelmes üzenettel köszönt el Ferich Balázstól.

„A folyamatos profi és maximalista hozzáállásod mindig irigyeltem és nagyon nagy hatással volt rám! Ha nem ismerlek, bizony nem lennék ott ahol. Mindig emlékezni fogok rád!”

- írta többek között a zenész.

„Őszinte részvétem” - írta a hozzászólások között Azahriah gitárosa, Szabolcsi Fészek.

„Őszinte részvétem Gergő, sok erőt a családnak mérhetetlen fájdalom…” - írta Tóth Gabi.

„Végtelenül sajnálom, sok erőt kívánok Gergő!” - üzente megrendülve Czutor Zoltán.

Antal Timi énekesnő egy korlátozott ideig elérhető Instagram-sztoriban, egy fekete-fehér fotóval emlékezett meg, a képhez pedig azt írta:

„Ég Veled, Balázs!”

via Blikk


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Michael Douglas eszik, iszik, csajozik, mégis megvan az AppleTV+ első igazi bukása?
A Franklinnel az AppleTV+ elkövette az első nagy mellélövését? Eddig elég jó szériája volt, úgyhogy talán nem csorbít az amúgy nagyon jó renoméján, de sajnos látni az elpazarolt dollármilliókat a Franklin minden másodpercén.
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2024. április 17.


Link másolása

Timothy Van Patten neve nem ismeretlen sorozatos berkekben. Rengeteg híres klasszikuson dolgozott már, mint rendező, ráadásul nem is kis címekben.

Olyan ikonikus szériákat tudok említeni, mint a Drót, a Deadwood, a Róma, a Maffiózók, The Pacific – A hős alakulat, a Trónok harca, a Fekete tükör, a Perry Mason, A levegő urai vagy a Gengszterkorzó.

Ilyen filmográfiával nem csoda, hogy az Apple TV+ rábízta a Franklin vezénylését. Nem tudom mennyire Van Patten hibája, de a Franklin nem lett túl jó.

Benjamin Franklin amerikai polihisztor, államférfi, diplomata, író, természettudós, filozófus, nyomdász és feltaláló életének 84 éve alatt több érdekes dolog történt vele, mint tíz férfivel történhet 200 év alatt.

A szegény családból származó 13. gyermek életrajza számtalan könyvet tölthetne meg.

Jópárat meg is töltött, a Franklin is egy ilyenen, Stacy Schiff, A Great Improvisation című könyvén alapszik. Nem olvastam az eredeti művet, de amit az AppleTV+-nak sikerült előadnia, az egy rettenetesen unalmas kis szelete ennek a hihetetlen élettörténetnek.

1776-ot írunk, az Amerikai függetlenségi háború alig egy éve zajlik, de a gyarmati erők sorra szenvednek súlyosabbnál súlyosabb vereségeket. A kongresszus helyzete egyre kilátástalanabb. Franklin fia is a britek háborús túsza lett.

Ezekből a harcokból meglepően nem látunk semmit, mert ezekben a sötét időkben Benjamin Franklin (Michael Douglas) átutazta az Atlanti-óceánt, hogy segítséget kérjen a francia nemzettől.

Unokája, Temple (Noah Jupe) kíséretében érkezik Passy kis falujába, amely viszonylag közel van Párizshoz. Itt szövi fondorlatos terveit, hogyan lehetne megnyernie magának a versailles-i támogatást Amerika britek elleni harcában. Igazi kémjátszma, sok-sok unalmas párbeszéd alá rejtve.

Nagyon hiteles az Apple-féle Franklin sorozat, már-már túl hiteles. Egy képkocka háborút kapunk ízelítőnek a harmadik részben, de ez a széria nem más, mint hosszú párbeszédek, partik, előadások és bálok sora, ahol úriemberek beszélgethetnek, miközben a kémek kihallgatják őket. Nem egyértelmű, ki kivel van valójában és mindenki csak a saját hasznát keresi. Van, aki pénzt, egyesek szerelmet, mások megbecsülést várnak Franklintől.

A megvalósítás elsőrangú, a kosztümök, a helyszínek, a tájkép és a díszletek elképesztően autentikusak.

A sorozat külön büszke lehet ezekre. Érezni, amikor szinte céltalanul mutogatják ezt a mozi-mágiát. Sokszor húzza a rendező az időnket egy-egy hosszúra hagyott nagytotállal. Természetesen hatalmas érdem és pirospont jár a történelmi hűségre, és az atmoszféra is páratlan, csupán annyi ezzel a probléma, hogy a tényleges tartalom, amit látunk, nagyon kevés.

Ahhoz képest, hogy Ben Franklinnek milyen érdekes élete volt, nagyon sokáig tartott, hogy egy ilyen nagy költségvetésű sorozatot készítsenek róla. Ez a szerep Michael Douglasnek szinte jutalomjáték. Látszik, hogy a nagy öreg élvezte a forgatást, hiszen jókat ehet, ihat és jól mulathat fiatal hölgyek társaságában, miközben csak beszélgetnie és néha színészkednie kell.

Nem érzem, hogy Douglas eltűnne a szerepben, inkább önmagát hozza, kicsit rájátszva Franklin szinte rocksztár szerepére, máskor meg aggódóan tűnődve.

Az unokáját alakító színész nekem kicsit túlságosan fiatal, de lehet pont ezért őt választották ki a szerepre, ő egy kis ártatlanság a megfáradt mester mellett. A többi színésszel sincs probléma, maximum annyi, hogy a teljes stábból ha öt karaktert fel tudok sorolni, azzal lehet, hogy sokat mondtam. Igazából alig van maradandó szereplő, de erről nem a színészek tehetnek, hanem a történészek… akarom mondani forgatókönyvírók.

Alig történik itt valami! Tényleg! Az egyik legnagyobb drámai csúcspont az első három részből az, amikor Franklin visszakapja a megjavított nyomdáját, miután azt ellenséges kémek összetörték. Értem, hogy így szimbolikusan visszakapta a hangját a feltaláló zseni, de ettől ez még gyenge tartalom, még streamingre is.

Egyáltalán nem szórakoztató, és nem érzem azt a „wow” faktort, amit az Apple álltalában képvisel.

Ez egy alapos történelemlecke, amely azt feltételezi, hogy van bőséggel háttértudásunk a korszakról, mert ha nem figyelünk eléggé, akkor bizony megkavarodunk a sok-sok francia név mellett. Mostanában sokadik sorozatnál látom, amelyben előszeretettel használják az eredeti nyelvet, tehát itt a franciák franciául beszélnek, nem francia akcentusos angollal – ez is a pozitívumok közé tartozik a szememben. Van rajta kellő mennyiségű pátosz, hab és csillámpor is az átlagamerikai nézőnek. Láthatunk hitelesnek érződő kémjátszmát, és három rész alatt azért megértjük, hogyan mozgatták a szálakat a háttérből a diplomaták, de attól még rém unalmas az egész.

Amikor egy függetlenségi háborús történetre gondolok, nem az van a fejemben, hogy a győzelmekről és vereségekről csak híreket hallok, miközben semmit nem látok.

Nem véletlenül vizuális médium a televízió. Sajnos az egész túl unalmas, metodikus és nem érdekes. A Franklin megtekinthető az Apple TV+ streaming szolgáltató műsortárában.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Fotók: Eltemették Tordy Gézát
Ernyey Béla közös emlékeket idézve búcsúzott Tordy Gézától. Óriási szívű, nagystílű ember volt - mondta. A Vígszínház társulata nevében Lukács Sándor színművész búcsúzott.

Link másolása

Családja, barátai, pályatársai, tisztelői kísérték utolsó útjára Tordy Géza Kossuth-díjas, kétszeres Jászai Mari-díjas színművészt, rendezőt, érdemes és kiváló művészt, a nemzet színészét, a Halhatatlanok Társulatának örökös tagját csütörtökön Budapesten, a Farkasréti temetőben.

A 85 éves korában, március 30-án elhunyt színművész búcsúztatásán elsőként a jövő színésznemzedéke nevében Szőcs Artur mondott beszédet. A színész-rendező felidézte, hogy Tordy Gézát még színművészetisként ismerte meg, majd 15 évadot dolgoztak együtt. Kiemelte: Tordy Gézát ízig-vérig érdekelte a színházcsinálás, fontos volt számára a csapatmunka.

Ernyey Béla közös emlékeket idézve búcsúzott Tordy Gézától. Óriási szívű, nagystílű ember volt - mondta a művészről, akivel 1963-ban találkozott először, és akihez élete leghosszabb barátsága fűzte.

A Vígszínház társulata nevében Lukács Sándor színművész búcsúzott, színészkollégája játékát és közös munkáikat idézte fel. Mint mondta, Tordy Gézában nagy erők lakoztak, nagy dühök és nagy szenvedélyek.

A színészet illanó pálya - fogalmazott. A kincs az az üzenet, amelyet át tudunk adni úgy, hogy a lelkekben minél tovább megmaradjon. "És te, Gézus, ezeknek az üzeneteknek katartikus átadója voltál" - mondta.


Link másolása
KÖVESS MINKET: