KULT
A Rovatból

A bolygófaló robot a Földre éhezik, a rajongók bekönnyeznek – Megnéztük a Transformers: A fenevadak korát

Michael Bay távozott, és lám, azóta valahogy jobb Transformers-filmek készülnek… Azért az anyacsavaros akcióktól most leteszik a hajukat a franchise fanjai.


A Transformers-franchise története majdnem 40 évvel ezelőttre, 1984-re nyúlik vissza, ekkor jelentek meg ugyanis a japán Takara cég által piacra dobott játékfigurák, amelyek észak-amerikai forgalmazásának jogait a Hasbro szerezte meg. Sőt, ugyanezen év szeptemberében startolt a Transformers animációs tévésorozat is, mindezek pedig jelentős hatással volt az akkori gyerekgeneráció mindennapjaira. E sorok írója is számtalan robottal rendelkezett, a G.I. Joe-k és Kobrák mellett Optimus fővezér, Űrdongó, Megatron, Üstökös, Fülelő és Sokkoló játékfigurái sem panaszkodhattak amiatt, hogy egy polcon porosodtak volna naphosszat…

A rajzfilmsorozat annyira népszerű lett (a G1-es, vagyis az első generációs széria amúgy négy évadot élt meg), hogy 1986-ban készült egy egész estés verzió is a széles vásznakra, a mozifilm pedig átvezette a következő generációba a szereplőket, és olyan nagyságok is szinkronizáltak benne, mint pl. Leonard Nimoy, Eric Idle és Orson Welles.

Számtalan játék, animációs sorozat, videójáték és képregény után pedig 2007-ig kellett várnia a rajongóknak arra, hogy a CGI-technika lehetővé tegye az élőszereplős feldolgozást, Michael Bayre pedig A sziget (2005) csalódást keltő bevételei után épp ráfért egy sikerfilm. 16 évvel ezelőtt úgy gondoltuk, Bay arra született, hogy Transformers-filmeket rendezzen, hiszen az autókká, repülőkké, tankokká és egyéb böszme járművekké alakuló gigantikus robotok robbanásokkal tarkított csatározásait az ő képességeihez találták ki. Siker is lett a 2007-es nyitófilm, aminek kétségtelenül volt egy bája, ám a folytatások (A bukottak bosszúja – 2009, Transformers 3 – 2011, A kihalás kora – 2014), még ha még többet is kaszáltak, mint az első, minőségben szinte folyamatosan romló tendenciát mutattak, mígnem a 2017-es ötödik rész, Az utolsó lovag már nagyjából nézhetetlen lett a gyerekes, idétlen humorával, a katyvasz sztorijával, a papírmasé karaktereivel és a túltolt látványvilágával. S mivel ez az etap anyagilag is alulmaradt a várakozásoktól, megszólalt a vészharang: itt bizony változtatni kell!

Szerencsére ezt akkor már a producerek is felismerték, mivel épp ez időtájt startolt az Űrdongó (2018) című spin-off forgatása, amiben az öt film után megfáradt Michael Bay helyére a Kubo és a varázshúrok (2016) című csodás stop-motion animáció készítője, Travis Knight ugrott be rendezőként. A sztorit visszarepítették a nyolcvanas évekbe, az akciókat visszafogták, és jóval nagyobb figyelmet szenteltek a karakterrajzoknak. Az Űrdongó kisebb szabása kevesebb bevétellel is kecsegtetett, abban azonban a közönség és a kritikusok többsége is egyetértett, hogy ez a helyes út a Transformers-filmek számára.

Így érkeztünk el a jelenhez és A fenevadak korához, ami egy új szériát hivatott elindítani. Egyfajta előzmény és reboot egyben.

Az új epizódok kapcsán pedig a producer Lorenzo di Bonaventura azt ígérte, hogy (amennyiben a mostani rész sikert arat) ötvözik majd a Michael Bay-filmek bombasztikus akcióit az Űrdongó személyesebb, intimebb, karakterközpontúbb felfogásával.

Ennek tükrében kéretik tehát feldolgozni A fenevadak korát, amely időben az Űrdongó és a 2007-es Transformers között játszódik, konkrétan 1994-ben, a helyszín pedig a franchise-on belül első ízben az USA keleti partja, azon belül is New York (legalábbis egy ideig).

Kapunk azonban egy expozíciót is, amelyben bemutatják az új szereplőket, a különféle állatokká átalakuló robotokat, a Maximálokat, akik egy bizonyos Transztérkulcs nevű féreglyuknyitó eszközt próbálnak megóvni a Terrorconoktól (az élükön a bitang Ostorral), akik elvinnék azt gazdájuknak, a bolygóméretű és bolygóhabzsoló Unicronnak, hogy ő kedvére cikázhasson a galaxisok között új fincsi planéták után nézve. A Maximálok bolygóját be is kebelezi, néhányuknak (Optimus falkavezér, Légpenge, Rhinox és Gepárd) azonban sikerül időben eltűnnie onnan, a kulcs pedig természetesen a Földre kerül, ahol tovább folyik érte a kutatás, amibe már két ember, a katonaveterán rádiós Noah (Anthony Ramos), a régészgyakornok Elena (Dominique Fishback), valamint néhány, a kis sárgolyónkon rekedt Autobot (Optimus fővezér, Űrdongó, Arszi és Délibáb) is beszáll.

A rendezői székben a Creed II (2018) direktora, Steven Caple Jr. foglalt helyet, aki betartotta Lorenzo di Bonaventura ígéretét: A fenevadak kora valóban akciódús, de szerencsére nem annyira megalomán, mint Michael Bay filmjei, viszont több figyelmet szentel bizonyos karakterek motivációjára, személyiségére. Már amennyit egy ennyi figurát mozgató Transformers-film sztorija enged e téren. Ne várjunk tehát Űrdongó-szintű mélységeket, de azt nem vitathatjuk el, hogy Noah és Délibáb kettőse abszolút emlékezetes, Optimus fővezér (Peter Cullen már negyven éve szinkronizálja őt, egészen hihetetlen) sem az az ultrabölcs, az embereket mindenáron óvó szenszei még, akit az eddigi filmekből megismerhettünk, Ostor talán a legfélelmetesebb és leginkább badass ellenfél, illetve jut drámai pillanat Optimus falkavezérnek és Légpengének is. Az alkotók nem bántak kesztyűs kézzel a hősökkel, maradjunk ennyiben!

Ha pedig mindehhez még hozzávesszük, hogy a Bay-féle kretén humort is kiirtották a képletből (helyette kapunk némi ’90-es évekbeli New York-i gettódumát, de annyi baj legyen), és az akciószekvenciákat sem vágdosták teljesen rommá, így fel is fogunk belőlük valamit, ez mindenképpen haladás.

Na nem az Űrdongóhoz, hanem az öt korábbi filmhez képest, s még akkor is, ha nem A fenevadak korát emlegetjük majd, ha az okosan megírt, igazán emlékezetes, és mindenkit maradéktalanul kiszolgáló blockbusterekről beszélgetünk épp.

Persze kérdés, hogy mit várunk egy Transformers-filmtől? A franchise régi nagy rajongói például azt, hogy a karakterek jobban hasonlítsanak az eredeti külcsínjükhöz (ez pipa), hogy a robotoknak legyen némi személyisége is (nagyjából pipa), hogy láthassunk látványos csatározásokat (ha az epikus perui finálét nézzük, abszolút pipa), hogy köszönjenek vissza régi robotarcok, jók és gonoszok egyaránt (Unicront már pedzegették Az utolsó lovagban is, de itt tényleg olyan, mint az animációs soriban), emellett legyen valamennyire vicces, valamennyire drámai, de mindenképpen szórakoztató. Ezt képviseli ez a franchise, A fenevadak koráról pedig, ha nem is vonul majd be a filmtörténet nagyjai közé, az tiszta szívvel kijelenthető, hogy az Űrdongó után a második legjobb Transformers-film. Van még hova fejlődni, de ez már egy sokkal jobb irány a jövőbeli darabok számára. Autobots, roll out!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Műbalhé, alpáriság, szexizmus és egymásnak beszólogató zsűri – ilyen volt a Megasztár első adása
A TV2 tehetségkutatója idén minden eddiginél jobban a nézők alantas ösztöneit kívánja kiszolgálni, és a legkülönfélébb bántalmazói magatartásokat relativizálja.


Amikor néztem az X-Faktor idei első adását, csodálkoztam, hogy hová tűntek a hülyék, mert alig volt belőlük. De végül meglett a válasz:

idén mind a Megasztárba ment.

Amennyire pozitív csalódás volt az RTL műsora, annyira traumatikus élményt nyújtott a Megasztár.

Volt itt műbalhé, alpáriság, szexizmus, kolléganő lekurvázása, és ez még csak Curtis.

De ne szaladjunk így előre!

Annak idején a Megasztár volt az első modern tehetségkutató műsor a honi médiában. A Ki mit tud?-ok művházszagú vérszegénységén szocializálódott országnak valóságos kulturális sokkot jelentett, és

már akkor is sokat vitatkoztak róla, mennyire korrekt abból műsort csinálni, hogy a világ tele van önképzavaros szerencsétlenekkel, akik épp oly tehetségtelenek, mint amilyen önérzetesek.

Persze nem hibáztatom őket, első kézből tudom, milyen nehéz ez. Én például már főiskolás voltam, és még mindig meg voltam győződve róla, hogy tudok énekelni, mert amikor a bulikon zenéltünk – és itt most a zenélés szót nagyon tág értelemben használom –, és énekeltem, nem vertek meg. Az sosem tűnt fel valahogy, hogy ezeken a bulikon a közönségből úgy kábé senki sem józan.

Szóval a Megasztár megítélése már akkor sem volt egységes, de azért ott ült a zsűriben egy Presser, egy Bakács, egy Pély Barna, még az excentrikus Soma is konzit végzett.

Azóta eltelt több mint húsz év, de a TV2 megragadt a múltban. Míg az X-Faktorban idén az tűnt fel, a megszokotthoz képest mennyire kevés volt a kínos pillanat, a Megasztár úgy döntött gazember, pontosabban trash reality lesz, rosszkedvünk tele pedig le van ejtve. Az agyzsibbasztóan hosszú, reklámok nélkül is két és fél órás adásnak kb. a feléig kellett eljutni, hogy megjöjjön az első (!) értékelhető énekes. És míg 10-15 percet kapott a Tóth Gabinak a 8 általánosa miatt beszóló néni (akit ráadásul a következő adásba is visszahoznak, hogy rúgjanak bele még párat, így áldozva fel a nézettség oltárán), a továbbjutók jelentős része alig kapott egy-két percet.

Már a zsűri összetételéből is látszik, hogy a műsorkészítők a balhéfaktorra mennek rá. Tóth Gabi a Sztárban sztár leszek zsűrijében is kemény csörtéket vívott Majkával, főállású megsértődő.

Curtis az ügyeletes keménycsávó a bulvármédiában, aki tévesen vagányságnak képzeli a bunkóságot. Nyilván nem én vagyok hívatott megítélni, mennyi szakmai tudása van, mi teszi alkalmassá arra, hogy fiatal tehetségeket karoljon fel, de vannak kételyeim. Legdurvább megnyilvánulásában gyakorlatilag lekurvázta Herceg Erikát. Éppen a Tik-Tok-sztár Ildikó néni bitorolta a színpadot, aki bíztatta a mestereket, hogy kövessék be. Ekkor került sor a következő párbeszédre:

Curtis: Én csak pornósztárokat és prostituáltakat követek.

Erika: Atti, engem is követsz...

Curtis (sokat mondó hangsúllyal): Hát…

Később le is hülyézte – azért legalább bocsánatot kért.

Marics Peti hibátlanul hozza a néha bicskanyitogatóan szemtelen, mégis szerethető ficsúr imidzset, de éppen ezért nehéz komolyan venni a mester szerepében. Legszívesebben leültetnéd egy pohár bor mellé, hogy atyaian eligazítsad kicsit az élet fontos dolgaiban.

Ráadásul amilyen lekezelően bánt Erikával a műsor első harmadában, legszívesebben adtam volna neki egy tockost.

Mindehhez ott van még Herceg Erika, aki az X-Faktorban már megmutatta, hogy képes átmenni anyatigrisbe, ha feldühítik, és most is sikerült többször kiakasztani. Igaz, ő sem megy a szomszédba egy kis passzívagresszióért.

Félreértés ne essék, Erika, Gabi és Peti zenei munkásságával nincs bajom, még ha nem is feltétlenül az én stílusom, amit képviselnek. Curtis is biztos nagyon jó rapper, vele más problémáim vannak. De ebben a műsorban az eddig látottak alapján a szakmaiság teljesen zárójelbe került.

Tóth Gabi egyébként abszolút hazaért, hiszen a Megasztárban indult a karrierje, és innen nézve sokkal inkább helyén van itt, mint anno az X-Faktorban, ahol éveken keresztül váltották egymást az ex-megasztárosok a zsűriben, hogy aztán a sokadik évadban Csobot Adél majd Tóth Andi személyében végre saját nevelésű sztár is kerüljön a zsűribe. Persze a Megasztár is a konkurenciától merít, hiszen Tóth Gabi mellett Herceg Erika és Curtis is az RTL-en veszítette el a zsűriszűzességét.

Történt némi változás a műsorvezetői posztokon, és ez sem a minőségjavítás jegyeit hordozza. Félreértés ne essék, Ördög Nórával nincs különösebb bajom, profi tévés, hozza, amit kell. De Tillát lecserélni Szépréthy Rolandra az körülbelül olyan, mint Ronaldót leküldeni a pályáról Dzsudzsák kedvéért. Értem én, hogy figyelemfelkeltő, és vannak rajongói, de egészen más ligában játszik. (Nem mellesleg a két műsorvezető szintén megfordult korábban az X-Faktorban.)

A cringe-faktort erősítették az olyan beszólások is, mint amikor egy nagyon rossz, gyorsan eltanácsolt versenyzőről Marics Peti megjegyezte:

„De az X-Faktorban elmenne a döntőig.”

Finoman szólva nem elegáns így beszólni a konkurens műsornak.

A jobb pillanatok közé tartozott, amikor Peti és Erika egymást szívatva csak azért juttattak tovább versenyzőket, hogy a másik nyakába varrják őket. Eleinte szórakoztató volt, de aztán sikerült valahogy ezt is véres drámázásba átvinni.

Kérdéseket vet fel a plus size-os öltáncos is, aki Marilyn Monroe dalára vonaglott először Marics Petin és Curtisen. Marics hiába fejezte ki folyamatosan, hogy rosszul érzi magát a szituációban, a rámenős hölgy számára a "nem" nem azt jelenti, hogy "nem", mert neki a műsorkészítők megígérték, hogy Peti „bevállalja”.

Ambivalens érzéseket váltott ki belőlem az anyuka története, aki látássérült, beteg lányával érkezett. Az ilyen műsorok kimondatlan szabály, hogy a nehézsorsú versenyzők életében csak akkor vájkálnak, ha a sztori vége happy end, vagyis a szerencsétlen jelentkező énekel egy nagyot, és meg sem áll a döntőig. Itt nagyon hamar kiderült, hogy az amúgy valóban minden tiszteletet megérdemlő anyuka énekelni nem tud.

Az egész arra volt jó, hogy láthassuk Tóth Gabit, „a zembert”, aki beszállt duettezni, és összeölelgette a beteg kislányt.

Hogy pozitívumot is mondjak, azt el kell ismerni, hogy ez a zsűri sokkal jobban működik a tavalyinál. A Rúzsa Magdi által vezetett csapat tagjai között jóformán semmi kémia nem volt. Az biztos, hogy az idei mesterek legalább kiváltanak valamit a nézőből, még ha nem is feltétlenül örömöt és tiszteletet.

Szórakoztató színt vitt a műsorba Szarka László "Bikicsunáj", aki a Megasztár 5. évadában az Alphaville Big In Japan című slágerét fordította hunglisra, és ezzel bevonult a magyar mémtörténelembe. Ezúttal a Flames of Love című dalt énekelte el úgy, hogy angolul azóta sem tanult meg. Azt kell mondjam, ezen az estén nem ő volt a legvitathatóbb továbbjutó.

A műsor végére maradt még egy meglepő fordulat: jött Krasznai Tünde, aki még 2013-ban Geszti Péter mentoráltjaként harmadik lett az X-Faktorban, de szerepelt a Celeb vagyok, ments ki innen! című műsorban is, emlékezetes pillanat volt, amikor a dzsungel közepén Fördős Zével ült egy kádban. Már akkoriban is sokat lehetett hallani zűrös (többek között úgymond "felnőttfilmes") múltjáról, és állítólag utána sem volt könnyű élete.

Az sosem volt kérdés, hogy Tünde jól énekel, így nem meglepő, hogy tovább jutott. Az már megkérdőjelezhető, hogy Tóth Gabi, aki majd elolvadt az empátiától és a szeretettől, Tünde távozása után a mestereknek – és a több ezer tévénézőnek – azért elmondta az összes sötét foltot Tünde múltjából, mert hát mi van, ha valaki nem tudja, és elfelejt csámcsogni.

Összességében a Megasztárban történt személyi változásoktól a műsor érdekesebb lett, de nem a minőség irányába léptek el, hanem az alantas ösztönök kiszolgálása felé.

Az első adásban a bántalmazás számos változatát láthattuk relativizálva, vagy egyenesen viccesnek beállítva, és ezért az sem kárpótol, hogy akadt néhány tehetség is a jelentkezők közül.

Abban reménykedem, hogy a válogatók után, amikor élesbe fordul a verseny, a negatív sallangok lenyesődnek. Bár a mesterek akkor is ugyanazok lesznek.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Biztonsági okok miatt Budapesten forgatják a Fauda következő évadát
Az ötödik évad eredetileg Marseille-ben készült volna, de a készítők túl kockázatosnak ítélték a helyszínt. Az új részekben a Hamász támadásai és a háború eseményei is helyet kapnak.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. szeptember 05.



A Fauda ötödik évadát eredetileg Marseille-ben forgatták volna, de a készítők végül biztonsági okok miatt Budapestre hozták a produkciót – írja a Jerusalem Post az N12 izraeli csatorna alapján.

A világszerte ismert sorozat főszereplője Lior Raz, aki Avi Issacharoffal közösen alkotta meg a történetet. A legújabb évadban a Tarantino-féle Becstelen brigantykban feltűnt Mélanie Laurent is fontos szerepet kapott volna, ezért is terveztek sok jelenetet Franciaországban.

A 2023. október 7-i események után azonban Raz és Issacharoff átírták a forgatókönyvet, hogy a Hamász támadása és a háború is megjelenjen az új részekben.

A sorozat egyik sztárja, Idan Amedi, aki énekesként is ismert, a harcok kitörése után önként jelentkezett a hadseregbe. Néhány hónappal később, 2024 elején súlyos sérülésekkel került kórházba.

A Fauda új évada 2026-ban debütál az izraeli Yes csatornán, ezt követően pedig a Netflixen is látható lesz világszerte.

(via 24.hu)


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Elmaradnak a Budaörsi Latinovits Színház előadásai Koós Boglárka halála miatt
A színház 27 éves művésznője vasárnap hunyt el. Az előadásokat érintő további változásokról a későbbiekben értesítik a nézőket.


Ahogy arról korábban beszámoltunk, 27 éves korában elhunyt Koós Boglára, a Budaörsi Latinovits Színház színésznője. A teátrum most közölte: a váratlan tragédia miatt komoly lépésre szánták el magukat.

„Ezekben a pillanatokban gördülne fel a függöny 2025/26-os évadunkban első alkalommal, de a ma estére és a következő napokra tervezett előadásaink elmaradnak”

– írják Facebook-oldalukon.

Hozzáteszik: „Fájdalmunk és megrendültségünk elmondhatatlan.” Tájékoztatásul azt is közlik, hogy a színház műsorát érintő változásokról nézőinket a szokásos csatornákon hamarosan értesítik. Emellett a színház profilképét is az elhunyt művész fekete-fehér képére cserélték.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Összesen hat díjat nyert a 82. Velencei Filmfesztiválon Enyedi Ildikó Csendes barát című filmje
A film a legígéretesebb fiatal, feltörekvő színésznek járó Marcello Mastroianni-díj mellett öt független zsűri díját is elnyerte. Az Arany Oroszlánt Jim Jarmusch nyerte a Father Mother Sister Brother című filmjével.


A legígéretesebb fiatal, feltörekvő színésznek járó Marcello Mastroianni-díjat nyerte el a 82. Velencei Filmfesztiválon Enyedi Ildikó Csendes barát című filmjének szereplője, Luna Wedler svájci színésző.

A szombat esti zárógálán Luna Wedler Enyedi Ildikónak is megköszönte a díjat, hozzátéve, hogy nagy megtiszteltetés volt vele dolgozni.

"Hihetetlen nő vagy, inspirálsz engem nőként és rendezőként is"

- fogalmazott.

A film a díj mellett öt független zsűri díját is elnyert. A FIPRESCI, az INTERFILM, a diákzsűri díját, az Edipo fenntarthatósági díjat és a Green Drop-díjat is. A Nemzetközi Filmkritikusok Szövetsége, a FIPRESCI azzel indokolta a díjat:

„A film megrendítően tárja fel az egyetemes kapcsolatokat és a kimondatlan határokat, amelyek az életformákat összekötik. Merész történetmesélésével, árnyalt alakításaival és merész rendezésével mélyen megérintett minket. A filmművészet hatalmas teljesítménye, amely átlépi a nyelvi és kulturális határokat.”

A Nemzeti Filmintézet (NFI) szombat esti közleményében azt írták, Luna Wedler 1999-ben született Zürichben, majd az Amatőr tinik című filmben debütált 2015-ben. 2018-ban a zürichi filmszínésziskolában szerzett diplomát és ugyanabban az évben a Berlinálén elnyerte a European Shooting Star-díjat. A Netflix 2020-as Biohackerek című sorozatának főszerepével tett szert népszerűségre. Enyedi Ildikóval immár másodszor dolgozott együtt, hisz korábban már játszott A feleségem története című alkotásban is.

Enyedi megjegyezte, alkotása lírai, de ha a nézők ráéreznek a humorára, akkor megértik a film legmélyét.

"A humor fontos: egy nevetés tulajdonképpen olyan pillanat, amikor az ember nem aprólékos logikával, hanem hirtelen megért valamit. Rácsodálkozik az újra és meglepőre, abban öröme telik, és ennek az örömének hangot ad önkéntelenül. A nevetés a megértés pillanata. A társas kommunikáció közel hozza egymáshoz az embereket, ha együtt tudnak nevetni valamin"

- fejtette ki a rendezőnő.

A díjazottak listája:

Arany Oroszlán: Jim Jarmusch: Father Mother Sister Brother

A zsűri nagydíja: Kaouther Ben Hania: The Voice of Hind Rajab

Ezüst Oroszlán a legjobb rendezőnek: Benny Safdie (The Smashing Machine)

A zsűri különdíja: Gianfranco Rossi: Below the Clouds

Legjobb forgatókönyv: Valérie Donzelli és Gilles Marchand (À pied d’œuvre)

Volpi kupa a legjobb színésznőnek: Xin Zhilei (The Sun Rises on Us All)

Volpi kupa a legjobb színésznek: Toni Servillo (La Grazia)

Marcello Mastroianni-Díj a legjobb fiatal színésznek: Luna Wedler (Csendes barát)

Armani Beauty Közönségdíj: Maryam Touzani: Calle Malaga

Luigi De Laurentis Díj a legjobb elsőfilmnek: Nastia Korkia: Short Summer

Horizontok-szekció:

Legjobb film: David Pablos: En el camino

Legjobb rendezés: Anuparna Roy: Songs of Forgotten Trees


Link másolása
KÖVESS MINKET: