KULT
A Rovatból

A 8 legszebb magyar aktszobor

Megtudhatjátok azt is, kik után mintázták az aktokat, amikor még nem használhattak női modellt a szobrászok.


Van egy különleges terme a Magyar Nemzeti Galériának, ahol 2014 óta nem festmények, hanem márványszobrok vannak kiállítva. Ráadásul igen pikáns művek ezek, hiszen a századforduló legszebb aktszobrairól van szó.

Albrecht Zsófia művészettörténész kalauzolt minket a meztelen alkotások között, és felfedte előttünk a gyönyörű márványos testek érdekességeit: Miért hívják Ligeti Miklóst a magyar Rodin-nek? Ádám és Éva szobra miként funkcionált egykor lámpaként? Kik után mintázták az aktokat, amikor még nem használhattak női modellt a szobrászok? A Galéria tárlatvezetésén választ kaptunk ezekre a kérdésekre.

Íme a 8 legszebb és legkülönlegesebb magyar aktszobor a századfordulóról:

Csók

Ligeti Miklós alkotása

20141007aktszobrok

Ligeti Miklós a századforduló egyik legjelesebb magyar szobrásza volt, így rengeteg megrendelést kapott. Azonban ha nem rendelésre, hanem saját örömére készített szobrokat, szerette vegyíteni a valóságot és a fantázia világát. A Csók vagy Szerelem című kompozíciójában is egy halandó csókol meg egy mesebeli lényt. Ligetire nagy hatással voltak Rodin művei. Elnézve a sziklán fekvő sellő és a mellette ülő meztelen ifjú szerelmes csókját, érthető, hogy miért titulálják Ligetit a magyar Rodinnek. A márványszobrának témája, és a felület kontrasztos megfaragása is a nagy francia szobrászművész alkotásaira emlékeztet.

A századvég szobrászatának legjelentősebb megújítója Auguste Rodin volt, akinek hatását a magyar alkotások egy részén is érzékelhetitek. A tárlaton Beck Ö. Fülöp, Kisfaludi Strobl Zsigmond, Ligeti Miklós, Moiret Ödön, Róna József és Sződy Szilárd aktszobrait nézhetitek meg.

A kiállítás szobrai bemutatják a fehér márvány sokoldalúságát és az akt műfaj változatosságát is. A bemutatott időszakban egymás mellett éltek a antikizáló és a modern törekvések. Az alkotások között láthattok mitológiai és bibliai alakokat, de hétköznapi témákat is.

Reggel (Magyar Vénusz)

Kisfaludy Stróbl Zsigmond alkotása

kisfaludi

Kisfaludy Reggel szobrának címe allegória, ám műve a korábbi gyakorlatokkal szemben nem istennőt vagy bibliai alakot ábrázol, hanem egy fatörzsön ülő és haját fésülő meztelen nőt, aki bárki lehetne. Az alkotás első, kisméretű változatát 1924-ben faragta a szobrász. Fényképe megjelent a Studio című angol lapban is. William Randolph Hearst amerikai médiamogul ekkor figyelt fel rá, és megrendelte a kisplasztika életnagyságú változatát. A Galériában ennek másodpéldányát láthatjátok. Az eredeti szobor most is Amerikában van.

Ádám és Éva

Ligeti Miklós alkotása

20141007aktszobrok2

Ligeti e különleges Ádám és Éva kompozíciót is saját kedvére készítette. Egyéni módon, gyermekként ábrázolta az első emberpárt, ezzel is hangsúlyozva ártatlanságukat. A mű kivitelezése is különleges, hiszen az alkotásban szinte játékosan keveri az iparművészetés a szobrászat elemeit. A párt márványból faragta, a hajukat eredetileg a színes antik szobrok mintájára festékkel borította, a tudás almafáját pedig bronzból öntötte. Ráadásul

a lombhoz egykor alma gyanánt vörös üveggömbök is tartoztak, amelyeket belülről villanyárammal világított meg.

A bűnre csábítást kígyó helyett ez a Luciferhez köthető fény szimbólum jelképezi. (Lucifer nevének jelentése “Fény hozó”) Az alkotás így gyönyörű elektromos asztali lámaként is funkcionálhatott.

Fekvő nő

Sződy Szilárd alkotása

szc591dy-sz-fekvc591-nc591-56-643-n

A Fekvő nőt Sződy gyönyörű csillogó carrarai márványból készítette. A szétomló hajú, arcát kezébe temető nő alakja is Rodin munkájára, a Danaidára emlékeztet. De nem csak maga a póz, hanem a gondosan lecsiszolt testfelület és az elnagyoltan vésett talapzat szándékos ellentéte is, amit Rodin Michelangelótól vett át és fejlesztett tovább. Megtudtuk azt is, hogy Sződy szobornak van egy lappangó párja, aki kevésbé szemérmes, ezzel az alkotással ellentétben nem elrejti el titokzatosan arcát, hanem távolba réved a tekintete.

Éva

Ligeti Miklós alkotása

91598

Ligeti nem csak gyermekként ábrázolta Ádámot és Évát. Sződy Fekvő nőjéhez hasonlóan Ligeti Évájánál is erős a kontraszt a szépen lecsiszolt testfelület és a durván vésett talapzat között. Éva azonban itt sem hagyományos csábító ábrázolásában jelenik meg. A művész azt a pillanatot kapta el, amikor Éva a tiltott gyümölcsbe harapás után szembesül a következményekkel, kiűzetett a paradicsomból.

Elveszett Paradicsom

Ligeti Miklós alkotása

91642

Akár az Éva későbbi párdarabja is lehetne Ligeti Ülő férfi szobra, más néven az Elveszett Paradicsom. Itt ugyanazt a bűnbánó testhelyzetet figyelhetitek meg. A földön, felhúzott térdekkel összegörnyedve ülő, minden izmát megfeszítő ifjú, a térdein görcsösen előrenyújtott karjaira hajtja fejét. A testtartás - úgy, mint Éva alakjánál - itt is az ember veszteség felett érzett fájdalmát, kétségbeesését jeleníti meg. E szobor eredetileg a szobrász műteremvillájának a kertjét díszítette. Szoborpárja ma is a száz éves Schiffer-villát díszíti.

Akt szó jelentése: német szó, jelentése: "tett", "cselekedet". A "akt" kifejezés eredetileg a meztelen vagy felöltözött modell tartásának, mozdulatának tanulmányszerű ábrázolását jelölte, majd fokozatosan vált a ruhátlan emberi test megjelölésévé.

A középkorban a női akt megalkotásához is férfi modellt használtak.

A női modellt alkalmazása csak 1500 után vált általánossá. A magyar művészeti oktatásban azonban még az 1890-es években sem terjedt el a meztelen modell után való rajzolás. Holott a franciaországi akadémiákon ekkor ez már bevett gyakorlat volt.

Ádám és Éva

Róna József alkotása

adameva

Róna is szokatlan pózban, egymással szorosan szemben állva ábrázolja a ruhátlan Ádámot és Évát, aki a csábító nő fölényességével a vonakodó férfi álla alá tolja az almát. A jelenet valószínűleg arra utál, hogy a bűntudatos Ádám torkán akadt az első harapás, és ebből alakult ki az „ádámcsutka” kifejezés.

Emese álma

Beck Ö. Fülöp alkotása

szobrok 2.preview

A Képes Krónikából ismerhetitek a magyar eredetmondát, miszerint Emesét az Árpádok totemállata, egy turul ejtette teherbe, így vált a későbbi Álmos vezér édesanyjává. Beck szobránál azonban szó sincs semmiféle, Léda és a hattyúszerű erotikus jelenetről. A címer-madár csupán statikusan, zárt szárnyakkal áll a hanyatt fekvő nő lábánál.

Képek forrása: Magyar Nemzeti Galéria, Europeana.eu

Ha érdekesnek találtad a cikket, nyomj egy lájkot!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Isztriai tengerparti hangulat a Városmajorban – különleges színházi est vár Budapesten
Igazi horvátországi tengerparti hangulat lesz a Városmajori Szabadtéri Színpadon a Zentai Magyar Kamaraszínház kiváló színészei jóvoltából!


Nem kell tehát a tomboló hőségben órákat várakozni az autópályán, hogy átéljük az Isztria hangulatát, a városmajori nézők ugyanis lírai-groteszk tengerparti társasutazáson vehetnek részt, hiszen augusztus 25-én Budapestre érkezik a Szedjetek szét!

Közel van a Vajdaság, valahogy sokaknak mégis távol: az, ami az ütemes tempóban megújuló zentai színházzal történik, feltétlenül figyelemre érdemes. A Dévai Zoltán és Mezei Kinga vezette teátrum gyorsan felkerült újra a délvidéki magyar színházak összetéveszthetetlen esztétikája iránt rajongók belső térképére. Kicsi, de erős – talán így lehetne leírni legrövidebben azt, ahogyan és ami itt történik.

Merész vállalásokból nincs hiány, és erről megbizonyosodhat az, aki ellátogat a nagy vajdasági költő, Domonkos István műveiből készült, 2024-ben bemutatott előadásra.

Aminek van előtörténete, többféle is. Egyrészt a hosszú színházi memóriával rendelkezők emlékezhetnek Mezei Kinga korai, nagy visszhangot kiváltott Via Italia-rendezésére, melyet „Domi” szövegei nyomán álmodott színpadra. Néhány éve a Zenta melletti szomszédvárban, a szabadkai Kosztolányi Dezső Színházban született meg az első Szedjetek szét, szintén Mezei rendezésében. Az egykori szereplők közül Hajdú Tamás, Mészáros Gábor és Pálfi Ervin az újragondolt változatban is részt vesz, de a színpadon látjuk még többek között a rendezőt magát, vagy a Budapestről Zentára szerződött Vilmányi Benettet is.

Domonkos István költészete alapélmény számtalan vajdasági alkotónak. A Szedjetek szét kiindulópontja A kitömött madár című regény, majd a rá néhány évre, 1971-ben publikált Kormányeltörésben című vers. Ez utóbbi jelentőségéről Keresztury Tibor irodalomtörténész így fogalmaz: „az idegenség, a magány, kitaszítottság, a nyelvvesztés, a hazához fűződő viszony, az elveszített otthon, a sehová sem tartozás... keserű himnusza ez, melynek végetérhetetlen avantgárd sodrását, áradását visszatérő motívumok strukturálják... Élő, működő, aktuális, frissnek ható matéria: éppúgy meggyőződhet erről Domonkos régi híve, ismerője, mint az, aki ezt a verset, ezt a költőt most fedezi magának fel.”

És a felfedezéshez, illetve újraismerkedéshez tökéletes matéria a zentai színház előadása. Az isztriai tengerparton vagyunk a hetvenes években, a zenészek az üdülők szórakoztatására kitartóan húzzák a talpalávalót. Közben pedig a véletlen által egymás mellé sodort, karakteres és emlékezetes figurák élővé és átélhetővé varázsolják a horvát (rém)álmot. Négy monológot hallunk, és mindnek központi témája a menni vagy maradni kérdése – Domonkos szomorú varázslata, hogy a kérdés aktualitása mit sem kopott az elmúlt négy és fél évtizedben ezen a vidéken...

Ahelyett, hogy az apró történéseknél leragadnánk, érdemes egy nagy levegőt venni, és úgy elmerülni ebben a különös világban. Aki nem szakértője a vajdasági kultúrának és gondolkodásnak, annak sem kell aggódnia, hiszen az előadás jófajta humorral mutat görbe tükröt a mindig abszurd világnak. Eljön az a pillanat is, amikor a nevetés megszakad, és minden elsötétül egy pillanatra, de a keserű valóság is szerethetővé nemesül a fináléban.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Vecsei H. Miklós az SZFE-s tanáráról: Büszke voltam rá, hogy az én farkamat fogja
A színész az Ördögkatlanon beszélt a színházi közeg visszaéléseiről vagy családja megosztottságáról. Az interjúban arról is beszélt, miért utasított vissza egy állami díjat.


Vecsei H. Miklós az Ördögkatlan fesztiválon beszélgetett Veiszer Alindával, az interjú Veiszer Patreon-oldalán jelent meg, amelyet a Telex szemlézett. A színész-rendező többek között a Nemzeti Színházhoz való szerződéséről, a családja megosztottságáról, az SZFE-s éveiről és egy visszautasított állami díjról is beszélt.

Elmondta, hogy mesterei és szakmabeli barátai közül senki nem beszélte le arról, hogy elfogadja Vidnyánszky Attila ajánlatát. A döntés előtt kikérte Jordán Tamás, Molnár Piroska, ifj. Vidnyánszky Attila és gyimesi nagymamája véleményét is. Hozzátette, hogy közülük csak

nagymamája nevezhető Orbán Viktor „véres szájú hívének”. Vecsei hangsúlyozta: ő a Nemzeti Színházban hisz, nem valamelyik igazgatójában.

A beszélgetésben arról is szó esett, hogy mennyire megosztottnak látja Magyarországot. Vecsei úgy fogalmazott: imádja az országot, de sírnia kell, milyen állapotban van. Példaként említette, hogy

a családja egyik része a Pride-on van, a másik fele pedig a nagymamájánál nézi a csíksomlyói búcsút.

Az interjúban felidézte az SZFE-n töltött éveit is. Azt mondta, hogy öt évig volt ott hallgató, és teljesen természetesnek számított, hogy egy hatvanas férfi tanár fogdosta őt, miközben instruálta. Szavai szerint:

„Sőt, még büszke is voltam rá, hogy az én farkamat fogja, és nem a másokét, mert akkor engem akar instruálni.”

Vecsei arról is beszélt, hogy az SZFE modellváltásával nem értett egyet. Éppen ebben az időszakban kapta volna meg a kormánytól a Fiatalok a Polgári Magyarországért Díjat. Írt egy levelet az akkor még államtitkár Novák Katalinnak, amelyben jelezte: a kitüntetést csak akkor veszi át, ha beszélhet vele az ügyről. „Nem válaszolt nekem Novák Katalin. És nem is fogadott. És akkor én sem fogadtam el ezt a díjat” – mondta.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Váratlan műsorváltozás az RTL-en: ma este több sikerműsor is elmarad
Az ugrás és A mi kis falunk ismétlése ma elmarad, helyettük a Tottenham–PSG UEFA Szuperkupa-meccset láthatják a nézők. A mérkőzés 20:15-től élőben megy, a késő esti híradó pedig 23:20-kor kezdődik.


Szerda estére változtatott a műsorrendjén az RTL, így a nézők most nem láthatják Az ugrás és A mi kis falunk ismétlését, vette észre a Média klub.

Az ugrás tavaly tél végén indult Gundel Takács Gábor vezetésével. A játékban a versenyzők egy öt méter magas, mesterséges híd egyik végéből indulnak, és a másikig kell eljutniuk. Tíz szinten, a híd adott pontján mindig a helyes állítást kell kiválasztaniuk, hogy megtalálják az egyetlen igaz átjárót. Aki téved, a mélybe esik, aki végig helyesen dönt, elviheti az ötmillió forintos főnyereményt. A vetélkedő idén új évaddal tért vissza, de a mai adás kimarad, ahogy A mi kis falunk ismétlése is.

A helyüket az UEFA Szuperkupa döntőjének élő közvetítése veszi át, amelyen a Tottenham és a PSG csap össze.

Ez egyben a 2025/2026-os Bajnokok Ligája-szezon kezdete is, amelynek fináléját Budapesten rendezik. A mérkőzés 20:15-kor kezdődik a Fókusz után. Az RTL Híradó ezen az estén 22:50 helyett 23:20-kor kerül adásba. Az ugrás és A mi kis falunk csütörtökön a megszokott időpontban folytatódik.

(via Blikk)


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Ez a férfi tényleg egy félisten élőben is – megvadult nőstényhordák ellenére is elsöprő volt Jason Momoa koncertje
A hisztérikus követelőzések ellenére sem vetkőzött, viszont felszabadultan zenélt Jason Momoa a bandájával a budapesti Akváriumban. A meglepetés-fellépő a 16 éves fia volt, aki szintén nagyon átélte a teltházas bulit.


Amióta megláttam a Trónok Harcában Khal Drogóként belovagolni Jason Momoát (akiről valljuk be, nők millióinak szintúgy a lovaglás jut eszébe), híresen elfogult lettem. Úgyhogy amikor kiderült, hogy Budapesten koncertezik a nyelvbotlásnak vagy dadaizmusnak is beillő, Öof Tatatá nevű bandájával, fél órán belül öten küldték el nekem a hírt.

2019-ben már voltam olyan koncerten, amelyen ő is ott volt, ugyanis pont a Dűne első részének budapesti forgatása alatt turnézott utoljára a Slayer. De Momoa akkor sajnos nem a küzdőtéren pogózott, mint nemrég Ozzy búcsúbuliján a Pantera riffjeire, hanem a színpad mellől élvezte a show-t.

Jól tettem, hogy fénysebességgel lecsaptam egy jegyre, mert egy nap alatt 80%-ban el is fogytak a jegyek, és utána hamar teltházas lett a buli. Nyilván rengetegen úgy voltak vele – kétségkívül én is –, hogy kit érdekel, Jason milyen zenét játszik, ha az Old McDonalds had a farm dallamára olvassa fel a telefonkönyvet, akkor is izgalmas lesz látni, hogy milyen a kisugárzása ennek a tesztoszteron-hegynek.

Amikor rákerestem a 2024-ben alakult Öof Tatatá-ra, annyit tudtam meg elöljáróban, hogy Mike Hayes énekes-gitáros és Kenny Dale dobos a két zenésztársa, és többek közt Metallica, Black Sabbath, Led Zeppelin és Jimi Hendrix feldolgozásokat adnak elő.

Erre mondjuk nekem, mint rock-metal fanatikusnak extrán fel is csillant a szemem, a műfajt nem kedvelő gruppie-k meg majd elvonatkoztatnak a zenétől, úgysem azért lesznek ott.

A késő esti klubkoncertet illetően arra számítottam, hogy csipketangákat csúzlizó csajok lepik majd el az Akvárium területét, és lesz pár Temu-köpenyes Aquaman, aki így próbál majd a helyszínen csajozni. Sokat nem tévedtem. Két órával a 22.30-ra kiírt koncert előtt már beengedték a sorokban kígyózó keménymagot: valóban volt köztük egy nagydarab kamu-Momoa, számtalan rocker, néhány Momoa-pólós rajongó, szuperhős-fan srácok, és persze zömében állig felnyomott dekoltázsú, kikent-kifent, elszánt lányok, illetve idősebb nők egyaránt. Volt, aki a párjával érkezett, de a többség csapatostul, hiú reményekkel telve portyázott.

Az Akvárium nagytermébe lejutva végtelenítetve vetíteni kezdték – az első sorokat rögtön elfoglaló rajongótábornak – a színész vodkareklámját. Amely elsőre szexinek hatott, ezredszerre már vallatásnak. Az pedig még inkább, hogy ennyi ideig kellett felfokozott hangerővel ovuláló hölgyek locsi-fecsijét hallgatnom, akik már attól önkívületben sikítottak, ha egy road bement letenni egy setilstet a földre.

Amikor végre elkezdődött a koncert, egyébként a kiírt időben, én instant hormonsokkot kaptam a belépő Jason Momoától, mert ez a férfi tényleg egy félisten élőben is. Huncut mosolygások, magabiztos közvetlenség, laza haj- és fenékrázás, gyakori közönséghez dumálás és karizmatikusság (nos, a karizma sem utolsó).

Aki pedig a – nemrég a forgatás miatt történt – szakrális szakálltalanítás miatt izgult, annak jelentem, hogy azóta kellemes borostája nőtt, amely remekül áll neki.

Maga a koncert számomra kifejezetten hangulatos és élvezetes volt, mintha egy blueskocsmában lettem volna, ahol a régi haverok előadják a kedvenc rock-metál slágereiket. Kenny jól dobolt, Mike pedig ugyan nem a legjobb énekes, viszont igazán kiváló gitáros, valamint egy tüneményes és szerethető figura. A trió néha kibővült Nakoa-Wolffal, Momoa 16 éves fiával, aki szintén az apjával együtt forgat nálunk. A srác nem csupán a szülei vonásait örökölte (bár lágyabb kivitelben, puttó angyalkás fürtökkel), hanem az apja zenei tehetségét is, mert már most jól gitározott, és látványosan élvezte a reflektorfényt, szinte fürdőzött a sikerben.

Az apja-fia páros még vokálozott is egyet közös mikrofonba a Rebel Yell alatt. A közönség láthatóan nem tudta értékelni a jammelős blues-részeket és a keményebb metálszekciót sem, csak a populárisabb slágerekre indult be az éneklés, mint amilyen a Red Hot-féle Can’t stop meg a Zombie vagy a Purple Rain.

A buli közben azonban egyre inkább szégyelltem, hogy nő vagyok, annyi lealjasodást láttam és hallottam. Ennyi malacvisítás konkrétan a vágóhídon nincs. Hol hörögve skandálták a családjuktól elszabadult asszonyok, hogy „Shirt off! Shirt off!”, hol magyarul vinnyogták, hogy „Rajtad van a póló, mi van veled?!" vagy "Aquaman gyere ide!". Volt momoás felnőttszínező is valaki kezében (na jó, az nekem is megvan), és egy molinón az első sorban a "Can I have a dickpic?" állt.

A koncert közepén majdnem agyontaposott-rúgott két ittas hölgyemény, hogy egy méterrel közelebb lássák az idoljukat. A (velem is) durván verekedő, megvadult egyedet végül a szekus szedte ki a sorból. Mintha egy nagyszabású lánybúcsún lettem volna – nem csoda, hogy Momoa végül nem vette le a trikóját, becsültem is érte, hiszen nem chippendale műsorral érkezett.

Az éjjel fénypontjaként még a dobverőt is elkaptam a végén, pedig én nem is nyúltam utána, mint száz másik kéz, csak hallottam, hogy a földön koppan, és pont be tudtam slisszolni a lábak közé, hogy felvegyem.

És az a harci helyzet, hogy Momoa és az egész bandája rendkívül szimpatikus és megnyerő volt a műsor alatt. Pedig én tényleg szerettem volna fogást találni ezen a pasin. De nem sikerült - sajnos semmilyen értelemben.


Link másolása
KÖVESS MINKET: