KULT
A Rovatból

79. Golden Globe-gála: Hollywood bojkottálja saját magát

A kiteregetett botrányok miatt nem közvetítették a díjátadót, sőt a színészek sem büszkélkedtek a nyert elismerésekkel.

Link másolása

A 79. Golden Globe-gála a Hollywood Foreign Press Association tavaly kirobbant botrányai miatt rendhagyó módon zajlott. Nem volt se vörös szőnyeg, se élő tévéközvetítés, sőt a filmipar nagy része bojkottálta a díjátadót. A legtöbben díjukat sem ünnepelték a közösségi médiában. Mindössze pár ismertebb színész adta arcát rendezvényhez, ők is online formában, például Arnold Schwarzenegger és Jamie Lee Curtis látható volt egy promóciós videóban - írja a 24.hu.

A jelöltek közül két film is nagyot tarolt: mindegyik három-három aranyglóbusszal lett gazdagabb. Az egyik Steven Spielberg West Side Story-ja, a három díj közül elhozta a legjobb filmnek járót. A másik a Netlixen tavaly év végén bemutatott A kutya karmai közt nyerte a legjobb dráma, legjobb rendezés, legjobb férfi mellékszereplő díjakat.

Jane Campion westernfilmje lebontja a cowboyok mérgező férfiasságát, egy sokkal femininebb oldalukat bemutatva. Benedict Cumberbatch talán élete legjobb alakításaként említik, azonban mégis Will Smith vitte el a legjobb férfi alakítást.

A megosztó, de nagyon felkapott Ne nézz fel! (Netflix) sajnos kimaradt a díjazásból az A-listás színészek és kitűnő társadalomkritika ellenére is. A Dűne nagy sikere pedig csak a legjobb eredeti filmzene díjára volt elég.

A sorozatok sem maradtak ki a mezőnyből, az HBO dominált: az Utódlás lett a legjobb drámai sorozat, és két színészdíjat is elhozott (Jeremy Strong, Sarah Snook). Kate Winsletet is díjaszták, a méltán dicsért Easttowni rejtélyekben nyújtott alakításáért. A nézettségi rekordokat döntő koreai sorozat, a Netflixes Squid Game sem maradt elismerés nélkül: a fifikás öregurat alakító O Yeong-su lett a legjobb férfi mellékszereplő.

Itt van a díjazottak teljes listája:

Legjobb film – dráma

Belfast

Richard király

Coda

Dűne

A kutya karmai közt

Legjobb női alakítás filmben – dráma

Jessica Chastain (Eyes of Tammy Faye)

Olivia Colman (The Lost Daughter)

Nicole Kidman (Being the Ricardos)

Lady Gaga (A Gucci-ház)

Kristen Stewart (Spencer)

Legjobb férfi alakítás filmben – dráma

Will Smith, Richard király

Mahershala Ali, Swan Song

Javier Bardem, Being the Ricardos

Benedict Cumberbatch, A kutya karmai közt

Denzel Washington, The Tragedy of Macbeth

Legjobb film – musical vagy vígjáték

West Side Story

Cyrano

Ne nézz fel!

Licorice Pizza

Tick, Tick … Boom!

Legjobb női alakítás filmben – musical vagy vígjáték

Rachel Zegler, West Side Story

Marion Cotillard, Annette

Alana Haim, Licorice Pizza

Jennifer Lawrence, Ne nézz fel!

Emma Stone, Szörnyella

Legjobb férfi alakítás filmben – musical vagy vígjáték

Andrew Garfield, Tick, Tick … Boom!

Leonardo DiCaprio, Ne nézz fel!

Peter Dinklage, Cyrano

Cooper Hoffman, Licorice Pizza

Anthony Ramos, In the Heights

Legjobb animációs film

Encanto

Flee

Luca

My Sunny Maad

Raya and the Last Dragon

Legjobb nem angol nyelvű film

Drive My Car (Japán)

Compartment No. 6 (Finnország / Oroszország / Németország)

The Hand of God (Olaszország)

A Hero (Franciaország / Irán)

Párhuzamos anyák (Spanyolország)

Legjobb női mellékszereplő filmben

Ariana DeBose, West Side Story

Caitriona Balfe, Belfast

Kirsten Dunst, A kutya karmai közt

Aunjanue Ellis, Richard király

Ruth Negga, Passing

Legjobb férfi mellékszereplő filmben

Kodi Smit-McPhee, A kutya karmai közt

Ben Affleck, The Tender Bar

Jamie Dornan, Belfast

Ciarán Hinds, Belfast

Troy Kotsur, CODA

Legjobb rendező filmben

Jane Campion, A kutya karmai közt

Kenneth Branagh, Belfast

Maggie Gyllenhaal, The Lost Daughter

Steven Spielberg, West Side Story

Denis Villeneuve, Dűne

Legjobb forgatókönyv filmben

Kenneth Branagh, Belfast

Paul Thomas Anderson, Licorice Pizza

Jane Campion, A kutya karmai közt

Adam McKay, Ne nézz fel!

Aaron Sorkin, Being the Ricardos

Legjobb eredeti filmzene filmben

Hans Zimmer, Dűne

Alexandre Desplat, A Francia Kiadás

Germaine Franco, Encanto

Jonny Greenwood, A kutya karmai közt

Alberto Iglesias, Párhuzamos anyák

Legjobb eredeti betétdal filmben

“No Time to Die” — 007 Nincs idő meghalni

Zene: Billie Eilish, Finneas O’Connell; Szöveg: Billie Eilish, Finneas O’Connell

“Be Alive” — Richard király

Zene: Dixson, Beyoncé Knowles-Carter; Szöveg: Dixson, Beyoncé Knowles-Carter

“Dos Oruguitas” — Encanto

Zene: Lin-Manuel Miranda; Szöveg: Lin-Manuel Miranda

“Down to Joy” — Belfast

Zene: Van Morrison; Szöveg: Van Morrison

“Here I Am (Singing My Way Home)” — Respect

Zene: Carole King, Jennifer Hudson, Jamie Hartman; Szöveg: Carole King, Jennifer Hudson, Jamie Hartman

Legjobb tévésorozat – dráma

Utódlás

Lupin

The Morning Show

Pose

Squid Game

Legjobb női alakítás tévésorozatban – dráma

Michaela Jaé Rodriguez, Pose

Uzo Aduba, In Treatment

Jennifer Aniston, The Morning Show

Christine Baranski, Diane védelmében

Elisabeth Moss, A szolgálólány meséje

Legjobb férfi alakítás tévésorozatban – dráma

Jeremy Strong, Utódlás

Brian Cox, Utódlás

Lee Jung-jae, Squid Game

Billy Porter, Pose

Omar Sy, Lupin

Legjobb tévésorozat – musical vagy vígjáték

Hacks

Nagy Katalin – A kezdetek

Only Murders in the Building

Reservation Dogs

Ted Lasso

Legjobb női alakítás tévésorozatban – musical vagy vígjáték

Jean Smart, Hacks

Hannah Einbinder, Hacks

Elle Fanning, Nagy Katalin – A kezdetek

Issa Rae, Insecure

Tracee Ellis Ross, Black-ish

Legjobb férfi alakítás tévésorozatban – musical vagy vígjáték

Jason Sudeikis, Ted Lasso

Anthony Anderson, Black-ish

Nicholas Hoult, Nagy Katalin – A kezdetek

Steve Martin, Only Murders in the Building

Martin Short, Only Murders in the Building

Legjobb limitált sorozat vagy tévéfilm

The Underground Railroad

Dopesick

Impeachment: American Crime Story

Maid

Easttowni rejtélyek

Legjobb női alakítás limitált sorozatban vagy tévéfilmben

Kate Winslet, Easttowni rejtélyek

Jessica Chastain, Jelenetek egy házasságból

Cynthia Erivo, Genius: Aretha

Elizabeth Olsen, WandaVision

Margaret Qualley, Maid

Legjobb férfi alakítás limitált sorozatban vagy tévéfilmben

Michael Keaton, Dopesick

Paul Bettany, WandaVision

Oscar Isaac, Jelenetek egy házasságból

Ewan McGregor, Halston

Tahar Rahim, A kígyó

Legjobb női mellékszereplő limitált sorozatban vagy tévéfilmben

Sarah Snook, Utódlás

Jennifer Coolidge, A Fehér Lótusz

Kaitlyn Dever, Dopesick

Andie Macdowell, Maid

Hannah Waddingham, Ted Lasso

Legjobb férfi mellékszereplő limitált sorozatban vagy tévéfilmben

O Yeong-su, Squid Game

Billy Crudup, The Morning Show

Kieran Culkin, Utódlás

Mark Duplass, The Morning Show

Brett Goldstein, Ted Lasso

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: