2012: legjobb magyar lemezek
Összegeztük az idei év hazai zenealbumjainak termését. 30Y, Bohemian Betyars, Drastik Putto, Frenk, Intim Torna Illegál és még folytathatnánk. Melyik volt a ti kedvencetek?
Láng Dávid írása az
30Y – Szentimentálé
A 30Y frissen megjelent albumának helyzete kissé paradox, hiszen nevezhetnénk akár a „legrégebbi új” lemeznek is. A rajta szereplő dalok többsége ugyanis közel sem új, életkoruk pár évestől közel egy évtizedesig terjedő skálán mozog.
Eddig azonban csak nagyon ritkán, mindössze évi 2-3 alkalommal hallhatta őket a közönség, pedig már 2010 nyarán is megjegyeztem, hogy abszolút megérdemelnék a gyakrabban való előadást. Úgy tűnik, a zenekar mostanra jutott ugyanerre az elhatározásra: végre stúdióban is rögzítették a csendes-ülős Szentimentálé-koncertek repertoárját – vagy legalábbis annak jelentős részét –, jövő tavasszal pedig szakítva az eddigi hagyományokkal országos turnéra indulnak vele.
Remek döntés volt, hiszen ezek a számok tényleg különösen jól el vannak találva, a hangszerelés letisztult, ugyanakkor a szövegekkel együtt nagyon jellegzetes hangulatokat ad át. Bónuszként a fizikai formátumban megjelent korong 15 dala mellé le lehet tölteni további 13 szerzeményt, melyek között saját hangos dalok átdolgozásai és feldolgozások egyaránt akadnak.
VIDEÓ: 30Y - Szerelem mindig
Hiánypótló kiadvány lett ez tehát, remélhetőleg segít abban, hogy az eddig méltatlanul háttérbe szorított Szentimentálé-program a 30Y életművének egyenrangú részévé váljon.
Bohemian Betyars – Stone Soup
A miskolci gyökerű Bohemian Betyars zenekar második albuma ez, amiről már egy tavaly ősszel készült interjúban is előrevetítették, hogy sokkal kiforrottabb lesz bemutatkozó anyaguknál. Így is történt, a Stone Soup-ot végighallgatva első gondolatom az volt, hogy a csapat megtalálta saját hangját, stílusuk akár a szöveget figyelmen kívül hagyva, csak az instrumentális részeket nézve is könnyedén felismerhető.
A hangzás jóval punkosabb, mint az első lemez volt, erre erősít rá Palágyi Máté énekhangjának előtérbe tolása is, amely szinte már egyenrangú szerepet tölt be a főénekes Szűcs Leventével. Igaz, Máté szólamait sokkal inkább a vadulós ordibálás jellemzi, ami stúdiókörülmények között kevésbé tud érvényesülni, mint élőben, de azért többnyire (például az Amok, vagy a Flying Down című dalban) igyekeztek ellenpontozni lötyögősebb részekkel, így otthon végighallgatva is élvezhető.
Ahhoz viszont kétség sem fér, hogy színpadon működik igazán: a Bohemian Betyars valódi koncertzenekar, ők is főként így tekintenek saját magukra, ugyanakkor pályájuk szempontjából fontos mérföldkő, hogy rögzítették és kiadták ezt a lemezt.
Külön figyelemre méltó, hogy hazai együttesekhez képest szokatlanul koncepciózusan építik külföldi karrierjüket. Már két éve kiszemelték maguknak Németországot és Spanyolországot, azóta is csak erre a két helyre járnak turnézni, viszont a szokásosnál jóval gyakrabban, így könnyen lehet, hogy többen már visszavárják őket.
VIDEÓ: Bohemian Betyars - Flying down
Ezzel párhuzamosan pedig itthoni rajongótáboruk is meredeken növekszik, így minden bizonnyal sokat hallunk még róluk.
Drastik Putto – Bosszúból Galamb
Mihalik Ábel Kiscsillag-dobos már jó ideje sejtetni engedte magáról, hogy kreatívabb figura annál, mintsem pusztán a színpad hátuljából diktálja az ütemet. Saját formációjának tervét évek óta érlelte, dalai folyamatosan gyarapodtak, de az első élő koncertig csak idén februárban jutott el.
Ezt követően viszont pár hónap múlva a bemutatkozó album is megjelent és kellemes csalódást jelentett kiforrottságával. Ahhoz képest, hogy Ábelnek gyakorlatilag egyáltalán nincs énekesi múltja, meglepően kiegyensúlyozott teljesítményt nyújt. Külön pluszpont, hogy a lemezen a billentyű és néhány gitárszóló kivételével minden sávot ő maga játszott fel, de élőben is megállja a helyét a frontemberi poszton.
A Bosszúból Galamb kellően eklektikus lemez lett, jazzes témák és torzított gitárok egyaránt találhatóak benne, olykor egy dalon belül is. A szövegek is szellemesek, kedvencem az állandó halogatást remek metaforával lefestő Mohaember, amiben tulajdonképp magamra ismertem és szerintem ezzel vannak így még páran. Mellesleg jó hosszú lett a játékidő, a bevezetővel és a kivezetővel együtt 17 szám kapott rajta helyet.
VIDEÓ: Drastik Putto - Jelen
Összességében szerintem a mostani listán szintén szereplő Frenk óta ez a legígéretesebb szólóelőadói bemutatkozás egy amúgy más poszton szereplő zenésztől, remélhetőleg az utóélete is bizonyítja majd létjogosultságát.
Frenk – Minden ellen
Frenk 11 dalt felvonultató harmadik szólólemeze április közepén jelent meg. Érdekessége – ami egyben fő hitelességét is adja – hogy a szövegek jegyzésén túl az összes hangszert is Frenk játszotta fel, így tényleg a szó szoros értelmében vett szólóanyagról beszélhetünk. Mondanivaló tekintetében hangsúlyos a váltás az előzőekhez képest: már nem a buja éjszakai életet lefestő témák dominálnak, amitől az egész jóval életszerűbb lett.
Alapvetően elmondható, hogy Frenk nagyon sokat változott előnyére az elmúlt években: sikerült levetkőznie színpadi manírjainak többségét, amelyek bár előadóként vitán felül egyedivé tették, másrészről viszont legalább ekkora mértékben kelthettek visszatetszést is sokakban, így végső soron inkább voltak kárára, mint hasznára.
"Festett arcom lemosom, véget ért a szexuális forradalom" – énekli a címadó számban, és valóban, immár nem a külsőségeken, hanem sokkal inkább magukon a dalokon van a hangsúly. Amelyek között amúgy kimondottan sok a személyes hangvételű darab: a Vaj és méz, illetve a torokköszörüléssel induló Lecsuklik minden pilla most alatt mindössze zongorakíséret szól, az Öreg földút pedig egy szál villanygitárral megy majdnem végig.
VIDEÓ: Frenk - Lecsuklik minden pilla most
Persze vannak azért pörgősebb szerzemények is a sorban, de ezek hangszerelése is letisztultabb, mint ami az előző, fúvósokkal felturbózott Nagyvárosi éjszakákon jellemző volt. Mérleget vonva, őszinte és hiteles lemez lett a Minden ellen - ha Frenk továbbra is ebben a szellemben folytatja, érdemes lesz odafigyelni önálló munkásságára.
Intim Torna Illegál – Kísérlet
Az Intim Torna Illegál bemutatkozó lemeze körül még számos bonyodalom akadt, az eredetileg meghirdetett időponthoz képest több hónapot csúszott a megjelenése. Ilyen malőr második alkalommal már nem fordulhatott elő: mint ahogy minden tekintetben, ezen a téren is kiforrott a csapat, és jó előre megtervezték a közönségtalálkozóval és dedikálással egybekötött megjelenést.
Ezt követte egy másfél hónapos, egész országra kiterjedő lemezbemutató turné – többnyire teltházas vagy ahhoz közeli koncertekkel –, amely minden bizonnyal jövőre is folytatódik majd. A 11 számot (köztük több potenciális slágert) felvonultató korongnak joggal van helye az idei év legjobbjai között.
A felfrissített repertoár mellett megújult fellépőruhákat és színpadképet is hozott magával, így méltán tekinthető egy új és valószínűleg minden eddiginél sikeresebb fejezet nyitányának az ITI pályafutásában.
VIDEÓ: Intim Torna Illegál - A mennyország kapujában
Ha tetszett a cikk, nyomj egy lájkot!