KULT
A Rovatból

2012: legjobb magyar lemezek

Összegeztük az idei év hazai zenealbumjainak termését. 30Y, Bohemian Betyars, Drastik Putto, Frenk, Intim Torna Illegál és még folytathatnánk. Melyik volt a ti kedvencetek?


Összegeztük az idei év hazai zenealbumjainak termését. 30Y, Bohemian Betyars, Drastik Putto, Frenk, Intim Torna Illegál és még folytathatnánk. Melyik volt a ti kedvencetek?

Láng Dávid írása az ldkritika blogon

30Y – Szentimentálé

A 30Y frissen megjelent albumának helyzete kissé paradox, hiszen nevezhetnénk akár a „legrégebbi új” lemeznek is. A rajta szereplő dalok többsége ugyanis közel sem új, életkoruk pár évestől közel egy évtizedesig terjedő skálán mozog.

Eddig azonban csak nagyon ritkán, mindössze évi 2-3 alkalommal hallhatta őket a közönség, pedig már 2010 nyarán is megjegyeztem, hogy abszolút megérdemelnék a gyakrabban való előadást. Úgy tűnik, a zenekar mostanra jutott ugyanerre az elhatározásra: végre stúdióban is rögzítették a csendes-ülős Szentimentálé-koncertek repertoárját – vagy legalábbis annak jelentős részét –, jövő tavasszal pedig szakítva az eddigi hagyományokkal országos turnéra indulnak vele.

Remek döntés volt, hiszen ezek a számok tényleg különösen jól el vannak találva, a hangszerelés letisztult, ugyanakkor a szövegekkel együtt nagyon jellegzetes hangulatokat ad át. Bónuszként a fizikai formátumban megjelent korong 15 dala mellé le lehet tölteni további 13 szerzeményt, melyek között saját hangos dalok átdolgozásai és feldolgozások egyaránt akadnak.

VIDEÓ: 30Y - Szerelem mindig

Hiánypótló kiadvány lett ez tehát, remélhetőleg segít abban, hogy az eddig méltatlanul háttérbe szorított Szentimentálé-program a 30Y életművének egyenrangú részévé váljon.

Bohemian Betyars – Stone Soup

A miskolci gyökerű Bohemian Betyars zenekar második albuma ez, amiről már egy tavaly ősszel készült interjúban is előrevetítették, hogy sokkal kiforrottabb lesz bemutatkozó anyaguknál. Így is történt, a Stone Soup-ot végighallgatva első gondolatom az volt, hogy a csapat megtalálta saját hangját, stílusuk akár a szöveget figyelmen kívül hagyva, csak az instrumentális részeket nézve is könnyedén felismerhető.

A hangzás jóval punkosabb, mint az első lemez volt, erre erősít rá Palágyi Máté énekhangjának előtérbe tolása is, amely szinte már egyenrangú szerepet tölt be a főénekes Szűcs Leventével. Igaz, Máté szólamait sokkal inkább a vadulós ordibálás jellemzi, ami stúdiókörülmények között kevésbé tud érvényesülni, mint élőben, de azért többnyire (például az Amok, vagy a Flying Down című dalban) igyekeztek ellenpontozni lötyögősebb részekkel, így otthon végighallgatva is élvezhető.

Ahhoz viszont kétség sem fér, hogy színpadon működik igazán: a Bohemian Betyars valódi koncertzenekar, ők is főként így tekintenek saját magukra, ugyanakkor pályájuk szempontjából fontos mérföldkő, hogy rögzítették és kiadták ezt a lemezt.

Külön figyelemre méltó, hogy hazai együttesekhez képest szokatlanul koncepciózusan építik külföldi karrierjüket. Már két éve kiszemelték maguknak Németországot és Spanyolországot, azóta is csak erre a két helyre járnak turnézni, viszont a szokásosnál jóval gyakrabban, így könnyen lehet, hogy többen már visszavárják őket.

VIDEÓ: Bohemian Betyars - Flying down

Ezzel párhuzamosan pedig itthoni rajongótáboruk is meredeken növekszik, így minden bizonnyal sokat hallunk még róluk.

Drastik Putto – Bosszúból Galamb

Mihalik Ábel Kiscsillag-dobos már jó ideje sejtetni engedte magáról, hogy kreatívabb figura annál, mintsem pusztán a színpad hátuljából diktálja az ütemet. Saját formációjának tervét évek óta érlelte, dalai folyamatosan gyarapodtak, de az első élő koncertig csak idén februárban jutott el.

Ezt követően viszont pár hónap múlva a bemutatkozó album is megjelent és kellemes csalódást jelentett kiforrottságával. Ahhoz képest, hogy Ábelnek gyakorlatilag egyáltalán nincs énekesi múltja, meglepően kiegyensúlyozott teljesítményt nyújt. Külön pluszpont, hogy a lemezen a billentyű és néhány gitárszóló kivételével minden sávot ő maga játszott fel, de élőben is megállja a helyét a frontemberi poszton.

A Bosszúból Galamb kellően eklektikus lemez lett, jazzes témák és torzított gitárok egyaránt találhatóak benne, olykor egy dalon belül is. A szövegek is szellemesek, kedvencem az állandó halogatást remek metaforával lefestő Mohaember, amiben tulajdonképp magamra ismertem és szerintem ezzel vannak így még páran. Mellesleg jó hosszú lett a játékidő, a bevezetővel és a kivezetővel együtt 17 szám kapott rajta helyet.

VIDEÓ: Drastik Putto - Jelen

Összességében szerintem a mostani listán szintén szereplő Frenk óta ez a legígéretesebb szólóelőadói bemutatkozás egy amúgy más poszton szereplő zenésztől, remélhetőleg az utóélete is bizonyítja majd létjogosultságát.

Frenk – Minden ellen

Frenk 11 dalt felvonultató harmadik szólólemeze április közepén jelent meg. Érdekessége – ami egyben fő hitelességét is adja – hogy a szövegek jegyzésén túl az összes hangszert is Frenk játszotta fel, így tényleg a szó szoros értelmében vett szólóanyagról beszélhetünk. Mondanivaló tekintetében hangsúlyos a váltás az előzőekhez képest: már nem a buja éjszakai életet lefestő témák dominálnak, amitől az egész jóval életszerűbb lett.

Alapvetően elmondható, hogy Frenk nagyon sokat változott előnyére az elmúlt években: sikerült levetkőznie színpadi manírjainak többségét, amelyek bár előadóként vitán felül egyedivé tették, másrészről viszont legalább ekkora mértékben kelthettek visszatetszést is sokakban, így végső soron inkább voltak kárára, mint hasznára.

"Festett arcom lemosom, véget ért a szexuális forradalom" – énekli a címadó számban, és valóban, immár nem a külsőségeken, hanem sokkal inkább magukon a dalokon van a hangsúly. Amelyek között amúgy kimondottan sok a személyes hangvételű darab: a Vaj és méz, illetve a torokköszörüléssel induló Lecsuklik minden pilla most alatt mindössze zongorakíséret szól, az Öreg földút pedig egy szál villanygitárral megy majdnem végig.

VIDEÓ: Frenk - Lecsuklik minden pilla most

Persze vannak azért pörgősebb szerzemények is a sorban, de ezek hangszerelése is letisztultabb, mint ami az előző, fúvósokkal felturbózott Nagyvárosi éjszakákon jellemző volt. Mérleget vonva, őszinte és hiteles lemez lett a Minden ellen - ha Frenk továbbra is ebben a szellemben folytatja, érdemes lesz odafigyelni önálló munkásságára.

Intim Torna Illegál – Kísérlet

Az Intim Torna Illegál bemutatkozó lemeze körül még számos bonyodalom akadt, az eredetileg meghirdetett időponthoz képest több hónapot csúszott a megjelenése. Ilyen malőr második alkalommal már nem fordulhatott elő: mint ahogy minden tekintetben, ezen a téren is kiforrott a csapat, és jó előre megtervezték a közönségtalálkozóval és dedikálással egybekötött megjelenést.

Ezt követte egy másfél hónapos, egész országra kiterjedő lemezbemutató turné – többnyire teltházas vagy ahhoz közeli koncertekkel –, amely minden bizonnyal jövőre is folytatódik majd. A 11 számot (köztük több potenciális slágert) felvonultató korongnak joggal van helye az idei év legjobbjai között.

A felfrissített repertoár mellett megújult fellépőruhákat és színpadképet is hozott magával, így méltán tekinthető egy új és valószínűleg minden eddiginél sikeresebb fejezet nyitányának az ITI pályafutásában.

VIDEÓ: Intim Torna Illegál - A mennyország kapujában

Ha tetszett a cikk, nyomj egy lájkot!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Tragédia a Netflix velencei forgatásán: a stáb szeme láttára meghalt a sikersorozat rendezőasszisztense
Diego Borella az Emily Párizsban ötödik évadának munkálatai közben esett össze. Az orvosok a Hotel Danieli épületébe siettek, de már nem tudták megmenteni a 47 éves rendezőasszisztenst.


Tragikus esemény árnyékolta be az Emily Párizsban forgatását Velencében: váratlanul elhunyt Diego Borella, a Netflix népszerű sorozatának rendezőasszisztense.

A Daily Mail beszámolója szerint az ötödik évad utolsó jeleneteinek felvétele zajlott a lagúnák városában, amikor Borella a stáb jelenlétében összeesett.

A La Repubblica információi szerint

az orvosok csütörtök este, 7 óra körül érkeztek a történelmi Hotel Danieli épületébe, de már nem tudták megmenteni az életét.

A rendezőasszisztens mindössze 47 éves volt. A hírek szerint halálát valószínűleg szívroham okozta.

A tragédia után a forgatást ideiglenesen felfüggesztették. Az ötödik évad velencei jeleneteit augusztus 15-én kezdték rögzíteni, és eredetileg hétfőn fejezték volna be a munkát.

Diego Borella 1978-ban született Velencében. Elismerést szerzett rendezőként és íróként, tanulmányait Rómában, Londonban és New Yorkban folytatta. Közösségi oldalain meséket, haikukat és színdarabokat is megosztott.

(via Femina)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Tóth Gabi: kimegyek mindjárt, azt kint valakit agyonverek – A Megasztár előzetese szerint bőven lesz feszültség a tehetségkutatóban
Herceg Erika könnyeit törli, Curtis kiakad és káromkodik, Marics Peti pedig kiabálni kezd.


Hamarosan érkezik a Megasztár idei évada. A csatorna egy előzetest is megosztott, melyből kiderül, hogy bőven lesznek megint feszültségek, sértődések, könnyek.

A műsorban új mesterek is érkeznek. A zsűri tagjai: Tóth Gabi, Herceg Erika, Curtis és Marics Peti. Ördög Nóra pedig új társat kap a műsorvezetéshez, Till Attila helyett Szépréthy Roland lesz a partnere.

VIDEÓ: A Megasztár beharangozója


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Fotók: Káprázatos légi parádéval ünnepelte a honvédség augusztus 20-át
A bemutatón nemcsak a jól ismert régi helikopterek, hanem vadonatúj harci és szállító gépek is feltűntek, amelyek most először repültek a főváros felett.


Budapest felett idén is látványos légi parádéval ünnepelte Szent István napját a Magyar Honvédség. A programban minden olyan repülő eszköz bemutatkozott, amely a honvédség birtokában van, köztük vadonatúj harci és szállító gépek is, amelyek most először tűntek fel a főváros felett.

Az érdeklődők a bemutatón láthatták

a már jól ismert MI–17 és MI–24 helikoptereket, de a legújabb H145M és H225M típusok is feltűntek.

Az eseményen készült fotóinkat itt tudjátok megnézni (kattintás után galéria nyílik):


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
A romantikus komédia, ami se nem vicces, se nem romantikus, de épp ettől lesz jobb és több – Kritika a Többesélyes szerelemről
Mondd, te kit választanál? A dúsgazdag, magas, jóképű és sármos üzletembert, vagy a csóró, magas, jóképű, sikertelen színész exedet? Itt a szerelem ötven árnyalata!


Celine Song nevét 2023 januárjában kezdte hajtogatni szinte mindenki az amerikai filmes körökben, amikor első filmjét, az Előző életeket bemutatták a Sundance Filmfesztiválon. Nem véletlenül, hiszen egy csodás alkotásról volt/van szó, amelyben két dél-koreai gyerekkori jó barát (talán több is annál), a Föld két legtávolabbi pontjára kerül, majd felnőttként újra felveszik a kapcsolatot, és maguk sem gondolják, hogy ez milyen érzelmeket ébreszt bennük.

A film átfesztiválozta a világot, majd 2024 januárjában végül a magyar mozikba is befutott (igaz, 2023 szeptemberében már el lehetett csípni a CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztiválon), nem sokkal később pedig két Oscar-díjra is jelölték, a legjobb film és a legjobb eredeti forgatókönyv kategóriáiban.

S hogy mi volt az Előző életek titka? Minden bizonnyal a benne rejlő őszinteség, hitelesség és emberiesség. Egy apró és érzékeny, sokszor szavak nélkül is sokatmondó alkotásról van szó, amellyel a dél-koreai Celine Song számára megnyíltak Hollywood kapui. Ő pedig rendesen betrappolt rajtuk. A következő filmjéhez ugyanis már olyan álomgyári nagyágyúkat sikerült megnyerni, mint Anastasia Steele, A mandalóri és Amerika Kapitány, vagyis Dakota Johnson, Pedro Pascal és Chris Evans.

Ha pedig az Előző életek egyik fő erénye az őszinteség volt, akkor ezt Song a Többesélyes szerelemmel rendesen kimaxolta. Talán túl is tolta… De hogyan lehet túltolni az őszinteséget? Nos, a sztori szerint a sikertelen színésznőből sikeres házasságközvetítővé vált Lucy Mason (Dakota Johnson) „örök szingliként” azt állítja, hogy vagy egyedül fog meghalni, vagy egy gazdag férfihoz megy feleségül. A szakmai sikerei ellenére Lucyt azonban egyre inkább frusztrálják ügyfelei irreális elvárásai. Részt vesz egy korábbi kliense esküvőjén, ahol megismerkedik a tehetős befektetővel, Harryvel (Pedro Pascal), aki élénk érdeklődést mutat iránta, de Lucy elutasítja, s azt javasolja, inkább legyen a cége ügyfele, hiszen ő lenne a legkapósabb férfi.

Lucy az esküvőn ráadásul váratlanul találkozik az exével, Johnnal (Chris Evans) is, aki éppen felszolgál a násznépnek, és továbbra is várja, hogy befusson színészként. Felelevenítik a közös múltjukat, amely az anyagi nehézségeik miatt ért véget.

Hősnőnk tehát nehéz helyzetbe kerül: választania kell a jóképű, sármos és mocskosul gazdag Harry, vagy a szintén jóképű, de csóró John között.

A Többesélyes szerelem magyar címe nyilvánvalóan a sztori romkomos oldalára utal, s ezzel próbálja becsábítani a nézőket a mozikba. Az eredeti cím, a Materialists (Materialisták) azonban már jóval őszintébb, hiszen Celine Song filmje egyrészt nem vígjáték, másrészt, ha lehet ilyen jelzővel illetni, akkor inkább antiromantikus film. A főhősnő ugyanis meg van győződve róla, hogy a házasság egy kölcsönösen gyümölcsöző üzlet két fél között, és a boldogságot az anyagi biztonság hozza el (persze az sem baj, ha a férfi jól néz ki, magas, és korban is stimmel).

Mert passzolhat egymáshoz bármennyire két ember, ha nincs elég pénz a közös életükre, az csak vitákat, veszekedéseket generál, szóval a szerelem nem elég a teljes boldogsághoz.

Song filmje tehát minden, csak nem a klasszikus hollywoodi értelemben vett romantikus film. Inkább megöli a romantikát.

Aztán persze a két férfi közt tipródó Lucy is kezdi felfogni, hogy nem lehet mindent matekkal megoldani, de addira a Többesélyes szerelem már elvesztette a szimpla romkomra izguló közönsége érdeklődését. Épp ezért is számít bátor vállalkozásnak: nem azt kapjuk, amit várunk tőle, és nem biztos, hogy örülünk annak, amit kapunk, de az biztos, hogy el fogunk gondolkodni rajta.

A film első fele épp ezért erősebb is, mivel abban kapjuk az arcunkba ezt a hollywoodi csöpögős romantikát kíméletlenül ledózeroló őszinteséget, a második felére már inkább kezd a cselekmény olyan irányt venni, mint ami ellen korábban oly ékesen felszólalt.

Azért így is távol áll a giccstől, csupán Song megijedt kissé a saját felvetésétől és a nézők teljes elidegenítésétől. Persze ezzel sincs semmi baj, hiszen a Többesélyes szerelem így is emlékezetesebb, mint a műfajbeli átlagos limonádék, és savanyúbb azoknál, mivel jóval több citromot facsartak bele.

E film kapcsán azonban már nem lehet elmondani, hogy szavak nélkül is sokatmondó lenne, annyi benne a szövegelés, és bizony épp ennyivel marad el az Előző életektől. Song első rendezésében a karakterek minden gondolatával és érzelmi vívódásával tisztában voltunk az apró rezdüléseikből, az egymásra nézéseikből, a ki nem mondott szavaikból. A Többesélyes szerelem azonban mindent kimond, sokszor. A kevesebb több lett volna.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk