KULT
A Rovatból

16 évesen korában szexuálisan zaklatták, és félt a Doktor Szöszi főszerepétől – Reese Witherspoon 48 éves

Neki minden korán jött: 7 évesen szerepelt először, 23 évesen lett édesanya, és 30 évesen már Oscar-díjas színésznő. A szakmai lecsúszása pedig elkerülhetetlen volt. Elmondása szerint csak akkor tud teljesíteni, ha alábecsülik…


A teljes nevén Laura Jeanne Reese Witherspoonként született színésznő 1976. március 22-én jött világra New Orleansban. Édesapja, John az Egyesült Államok hadseregének tartalékos hadnagyaként szolgált, majd 2012-ig fül-orr-gégészként magánpraxist folytatott. Édesanyja, Mary Elizabeth a Vanderbilt Egyetemen volt ápolóprofesszor, és gyermekápolásból doktorált.

Reese állítása szerint a skót gyökerekkel rendelkező John Witherspoontól származik, aki 1776-ban aláírta az Egyesült Államok Függetlenségi Nyilatkozatát, ezt az állítást azonban a dokumentum aláíróinak leszármazottait tömörítő genealógusok társasága nem igazolta.

Witherspoon episzkopális vallásúként nevelkedett, és azt mondta, büszke a „határozott déli neveltetésre", amit kapott.

Szerinte ez adta meg neki a család és a hagyományok tiszteletét, és megtanította arra, hogy figyeljen oda az emberek érzéseire, legyen udvarias, felelősségteljes, és soha ne vegye természetesnek, amit az életében kap.

Tizenegy évesen első helyezést ért el a Tíz Állam Tehetségkutató Versenyen, ráadásul az iskolában is jó jegyeket kapott. A Harding Academy nevű középiskolába járt, ám a nashville-i Harpeth Hall School nevű lányiskolában érettségizett, ez idő alatt pedig pomponlány is volt. Felvették a Stanford Universityre, angol irodalom szakra, de az intézményt otthagyta még a tanulmányai befejezése előtt a színészi karrierje miatt.

Stréber a kamerák előtt

Ha van valami, amiben Witherspoon sosem szenvedett hiányt, az a tapasztalat. Mindössze hétéves volt, amikor először állt kamera elé: a szülei ugyanis Nashville-ben elvitték őt egy helyi reklámfilm szereplőválogatására. Ki is választották őt, ez az élmény pedig arra ösztönözte, hogy színész leckéket vegyen. Tizennégy éves korára meg is kapta első és rögtön főszerepét az 1991-es Holdember című romantikus drámában, amelynek ráadásul nem akárki volt a rendezője, Robert Mulligan ugyanis korábban olyan filmeket készítettt, mint pl. a Ne bántsátok a feketerigót! (1962), a Kamaszkorom legszebb nyara (1971) vagy a Jövőre veled ugyanitt (1978), és a Holdember volt az utolsó filmje.

Witherspoon azonban ekkor még nem dobott azonnal félre mindent a színészkedésért, és nem költözött Hollywood környékére. Ez még csupán egy hobbi volt a számára, hiszen az iskola és a tanulás volt a legfőbb szenvedélye, sokszor panaszkodott is a tanárainak, hogy a tananyag nem jelent neki elég nagy kihívást.

1995-ben felvételt nyert a Stanfordra, ezt a döntését azonban sokan nem értették a szülővárosában, ebben a patriarchális környezetben. „Miért akarna egy kedves déli lány Kaliforniába menni tanulni?" – kérdezték tőle a barátai apjai. A saját szülei azonban bátorították őt az egyetemre, szerintük az egyetlen lányuknak szüksége volt egy szilárd tartaléktervre. A színészi ajánlatok azonban egyre csak jöttek, Witherspoon pedig végül engedett a kísértésnek: már másodévesként otthagyta az egyetemet, hogy minden idejét a színészi karrierjének szentelje Los Angelesben.

A megkörnyékezett tini

Hamarosan pedig jöttek is a szerepek, hiszen nem volt előzmény nélküli a pályája. Amikor kirobbant Harvey Weinstein szexuális zaklatásokkal teli botránya, Reese is bevallotta, hogy kb. 16 éves korában egy rendező zaklatta őt, az ügynökök és a producerek azonban arra utasították, hogy hallgasson erről. „Bárcsak azt mondhatnám, hogy ez egy elszigetelt eset volt a karrieremben, de sajnos nem ez a helyzet. Többszörös szexuális zaklatás áldozata voltam” – magyarázta akkor Reese. És bár nem nevezte meg a rendezőt, ebben a korában olyan filmeket forgatott, mint a Távol, ahol az elefántok, a Jack, a mackó, valamint a Texasi krónikák: A vad vidék című minisorozat, így sokan úgy gondolják, ezek direktorai, vagyis Mikael Salomon, Marshall Herskovitz vagy Mike Robe közül lehetett valamelyikük a zaklató.

1996-tól, amikor teljes mértékben a színészkedésre és a castingokra koncentrált, azonban rendesen beindult Reese szekere, és olyan filmekben tűnt fel, mint a Rettegés (1996) Mark Wahlberggel, a Rejtélyes alkony (1998) Paul Newmannel, Susan Sarandonnal és Gene Hackmannel (Witherspoon ebben vetkőzött le először, és ezután is csupán egyszer, a 2014-es Vadonban), vagy a Pleasantville (1998) Tobey Maguire-rel. A sikert azonban az 1999-es év hozta meg a számára, hiszen ekkor volt látható a Kegyetlen játékokban és a Gimibosziban, ez utóbbiért kapta meg első Golden Globe-jelölését.

Férj, gyerek, siker, Oscar

A Kegyetlen játékok forgatásán ismerkedett meg első férjével, Ryan Phillippevel, akivel 1999 júniusában már össze is házasodtak, amikor Reese már terhes volt első gyermekével. 1999 szeptemberében meg is született Ava, Witherspoon tehát igen fiatalon, 23 évesen lett édesanya, elmondása szerint pedig ekkor az egész világa megváltozott.

„Nagyon gyorsan fel kellett nőnöm, és ki kellett találnom, milyen nő akarok lenni a lányom számára" – mondta. Azon kapta magát, hogy falja a spirituális könyveket, és a szerepválasztásait is nagyban befolyásolta az anyasága (2003-ban született meg a második gyermekük, Deacon).

Könnyedebb filmeket keresett, s így talált rá a Doktor Szöszi (2001) középpontjában álló, rózsaszínekben pompázó Elle Woodsra, aki kezdetben egyáltalán nem illett bele az elképzelésébe. Marc Platt producer abszolút őt szorgalmazta a szerepre, ám emlékei szerint Witherspoon eleinte hezitált. „Attól tartott, hogy a karakter túlságosan hasonlít az akkor még csak néhány éve megjelent Spinédzserekre” – mondta, utalva a filmben szereplő, butuska, divatmániás Cherre, akit Alicia Silverstone alakított tökéletesen. Platt azonban azt mondta neki, hogy valami olyasmit képzelt el, ami közelebb áll a Benjamin közlegényhez (1980), ahol Goldie Hawn karaktere egy férfiak uralta világban tudott érvényesülni. „Szó szerint azt mondtam neki: azt akarom, hogy Elle példakép legyen. Azt akartam, hogy a lányaim nézzék őt, és azt gondolják, hogy élhetnek egy olyan világban, ahol bármit megtehetnek."

„Emlékszem, hogy egy terem tele volt férfiakkal, akik arról kérdeztek, hogy diáklány vagyok-e, és hogy tagja vagyok-e egy diákszövetségnek. Pedig akkor már négy éve volt, hogy otthagytam a főiskolát, és soha be nem tettem a lábam egyetlen diákszövetségi házba sem” – emlékezett vissza a meghallgatásra Reese. A szerep azonban ennek ellenére az övé lett, a film elkészült, és világszerte 142 millió dollárt hozott, a két évvel későbbi folytatás pedig további 125 milliót. Witherspoon hirtelen Amerika kedvence lett, egy „nyolc számjegyű” sztár, aki olyan projektekből válogathatott, mint a Mindenütt nő (2002), vagy a Hiúságok vására (2004). Egyetlen szerepe sem volt azonban annyira átformáló, mint June Carter Cash a 2005-ös A nyughatatlanban, amelyben énekelnie is kellett. „Tudta, milyen nagy kihívás lesz ez a karakter, de nem adta fel. Ő sosem adja fel" – mesélte Elizabeth Gabler, a filmet gyártó Fox 2000 akkori vezetője. A kritikusok rajongtak az alakításáért, Witherspoon pedig 2006-ban, harmincévesen hazavihette érte a legjobb színésznőnek járó Oscar-díjat.

Aztán jött a bénulás

„Annyira hozzászoktam, hogy alábecsülnek, hogy amikor valamiképp végre elfogadtak, fogalmam sem volt, hogyan kezeljem azt. Nem tudtam, hogyan hozzak döntéseket és azt sem, hogy mit akarok mondani” – nyilatkozta Reese, akinek a pályáját ezután csalódások sorozata övezte, olyan felejthető semmiségekkel, mint a Négy karácsony (2008), a Honnan tudod? (2010) vagy a Kémes hármas (2012).

Kemény időszak volt ez a számára, mivel a szakmai visszaesése ráadásul egybeesett a Ryan Phillippevel való válásával is. 2012-ben az Oscar-díjas színésznő a New Yorker egyik cikkében találta magát, ahol más színészekkel együtt szerepelt egy „10 évvel ezelőtt nagy sztárok voltak" című összeállításban. Ám történetesen akkor pont erre volt szüksége…

A producer és vállalkozó

Reese ekkor már képes volt nevetni a „lecsúszott" státuszán, és arra kényszerítette magát, hogy ezt egy lehetőségnek tekintse. „Hiszen most megint alábecsültek” – emlékezett vissza. Ekkortájt alapította meg a Hello Sunshine nevű médiavállalatot Seth Rodskyval. Reese motivációja erre abból fakadt, hogy csalódott volt a nők korlátozott hollywoodi lehetőségei miatt a kamera előtt és mögött is. Úgy vélte, hogy a szórakoztatóiparban jelentős hiányosságok mutatkoznak az összetett és sokszínű női karakterek és történetek bemutatásában, s ebből indult ki a Hello Sunshine egyik fő mozgatórugója: Witherspoon szerette volna megkérdőjelezni a status quót, és több értelmes, többdimenziós szerepet adni a nőknek. Ennek elérése érdekében a Hello Sunshine kizárólag olyan tartalmak gyártására és fejlesztésére összpontosított, amelyek felerősítik a női hangokat, a nők által irányított narratívákat támogatják, és a női tapasztalatok sokszínűségét ünneplik. És bár a Hello Sunshine ma már egy rendkívül sikeres vállalat (több díjnyertes projektért is felelős, mint például az Ahol a folyami rákok énekelnek című film vagy Az utolsó szavai és a Daisy Jones and the Six című sorozatok, hogy csak néhányat említsünk), a kezdetek nem voltak zökkenőmentesek.

Amikor Reese elindította el a céget, a saját pénzét kellett befektetnie a vállalkozásba, annak ellenére, hogy azt tanácsolták neki, ne tegye. „Sok tanácsadó többször is azt mondta, hogy ne tegyem bele a saját pénzemet. Láttam olyan embereket, akik stúdiókból vettek el pénzt, és láttam, hogy a termék mennyire felhígult. Láttam, hogy olyan anyagokon ültek, amelyeket soha nem készítettek el. És úgy gondoltam, ha másképp akarsz működni, és másképp csinálsz valamit, akkor másképp is kell gondolkodnod róla” – magyarázta a színésznő, aki ekkoriban már ismét férjnél volt, 2011-ben ment hozzá ugyanis a magyar származású üzletemberhez, Jim Toth-hoz, aki segített neki a vállalat pénzügyeinek elrendezésében.

A Hello Sunshine azonban nem az egyetlen cég volt, amely mögött Reese áll, 2015-ben ugyanis elindította a Draper James ruhakollekciót is.

A nagyszülei, Dorothea Draper és Wiliam James Witherspoon tiszteletére elnevezett Draper James olyan ruhákat, kiegészítőket és lakberendezési tárgyakat kínál, amelyek „felidézik és ünneplik" mindazt, amit Reese szeret, és amire emlékszik a nagyszüleivel, illetve az amerikai Déllel kapcsolatban.

Producerként eddig kilenc projektje volt (köztük olyanok, mint a Vadon, a Holtodiglan, az Ahol a folyami rákok énekelnek vagy a Valami a Tiffanytól), executive producerként pedig olyan filmek és sorozatok felett bábáskodott, mint pl. a Doktor Szöszi 2, a Hatalmas kis hazugságok, a Kis tüzek mindenütt, A nulláról kezdve vagy a The Morning Show. Persze a legtöbb színész belevág a produceri munkába is, de ez nem könnyű feladat. A producerek felelősek a forgatókönyvek jogainak megszerzéséért, a sztoriötletek kitalálásáért vagy az írók felbérléséért. Az executive producerek pedig még többért: ők kezelik a jogi, pénzügyi és promóciós aspektusokat, és végső soron ők a produkció arcai.

De ez még nem minden: Reese emellett két gyermekkönyv (Busy Betty, valamint Busy Betty & the Circus Surprise) szerzője, illetve egy könyvklubot (Reese’s Book Club) is alapított.

Boldog elfoglaltság

A magánélete már nem alakult ennyire fényesen, mivel a második házassága is tönkrement, Jim Toth-tal épp egy évvel ezelőtt, 2023 márciusában szakítottak, augusztusban pedig hivatalosan is kimondták a válásukat. Azonban továbbra is együtt nevelik Tennessee nevű fiukat, aki 2012-ben született.

S noha új szerelemről még nem tudni (bár hírbe hozták őt Kevin Costnerrel és az amerikaifutball-sztár Tom Bradyvel is, ezek csupán pletykának bizonyultak), Reese azért nem unatkozik. Háromgyerekes anyukaként sok időt tölt a csemetékkel, és persze továbbra is színészkedik és producerkedik.

Legközelebb például Will Ferrell partnereként láthatjuk egy egyelőre cím nélküli vígjátékban, továbbra is tervben van a Doktor Szöszi 3, és a tervek szerint jövőre érkezik a The Morning Show 4. évada is.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Szépségkirálynő volt és az izraeli hadsereg katonája, majd szült négy lányt, 2024-ben pedig egy ritka stroke-ot kapott – A Csodanő, azaz Gal Gadot 40 éves
Először a külsejével (szépségversenyek), majd a kitartásával (katonaság), utána az agyával (egyetem), végül pedig a tehetségével (színészi karrier) bizonyította a világnak, hogy mindent el lehet érni az életben.


Gal Gadot 1985. április 30-án született az izraeli Petah Tikvában. Héberül a keresztneve „hullámot”, a vezetékneve pedig „folyópartot” jelent. Édesanyja, Irit Weiss testneveléstanár, édesapja, Michael Gadot pedig mérnök. Mindkét szülője Izraelben született, a család a vezetéknevét pedig a korábbi Greensteinről változtatták Gadotra. Az anyai nagyszülei holokauszttúlélők voltak. Gal egy interjúban elárulta, hogy „nagyon zsidó családi környezetben” nőttek fel a húgával, Danával együtt. Az ősei lengyel zsidó, osztrák zsidó, német zsidó és cseh zsidó származásúak. Gal a gimnáziumban kosárlabdázott, mivel már akkor elég magas volt, de főként a biológiát szerette.

Ambiciózus volt már gyerekként is, elmondása szerint a szülei arra tanították, hogy mindig koncentráljon arra, amit csinál, és legyen olyan, mint a ló, mert a lovak csak a közvetlenül előttük lévő útra összpontosítanak, ezért a szülők azt mondták neki: „Csak a saját utadra koncentrálj!”

18 évesen Gal az ország szépe lett, amikor megnyerte a 2004-es Miss Izrael szépségversenyt, majd részt vett a 2004-es Miss Universe megmérettetésen is Ecuadorban. Az InStyle magazinnak adott interjúban Gadot elmondta, hogy szándékosan próbált veszíteni (sikerült is), mert nem tetszett neki, hogy ilyen fiatalon híresség lett, ami miatt már üldözték a lesifotósok.

A szépségversenyeken való részvétel után csatlakozott az Izraeli Védelmi Erőkhöz, és két év kötelező katonai szolgálatot teljesített fitnesz- és harci oktatóként. A katonai szolgálatról így nyilatkozott: „Két-három évet adsz az életedből, ami nem rólad szól. Egy időre feladod a szabadságod. Megtanulod a fegyelmet és a tiszteletet. A katonaként átélt dolgok viszont felkészítettek a karrieremre is. 18 évesen úgy érzed, hogy a világ körülötted forog. A hadsereg megmutatja, hogy valójában nem így van.”

Egy sikertelen casting

A hadseregből való kilépése után Gal azonban még mindig nem a szórakoztatóipar felé vette az irányt, hanem inkább jogot és nemzetközi kapcsolatokat hallgatott a Reichman Egyetemen. Az első évének végén azonban felhívta őt egy castingigazgató, hogy jelentkezzen a Bond-lány, Camille Montes szerepére A Quantum csendje (2008) című filmhez. Gadot el is ment a meghallgatásra, ám nem járt sikerrel, mivel a szerepet végül Olga Kurylenko kapta meg. Galt azonban szerződtették egy izraeli tévésorozatba, a Bubotba. Illetve ez e meghallgatás segítette végül is ahhoz, hogy szerepet kapjon az első hollywoodi produkciójában…

2007-ben a 21 éves Gal részt vett a Maxim fotózásán, amelynek címe „Az izraeli hadsereg női katonái” volt. A New York Post címlapján is feltűnt, így beindult a modellkarrier.

2012 áprilisában a Shalom Life magazin már a világ 50 legtehetségesebb, legokosabb, legviccesebb és legszebb zsidó nője közé választotta, a modell Bar Refaeli és a színésznő Eva Green mögött, az 5. helyen.

Gadotot nemzetközi kampányokra kérték fel a Captain Morgan rum, a Gucci-parfümök és a Vine Vera bőrápolási termékek számára, valamint a Jaguar Cars autógyártó cégnek is reklámozott. A Gucci Bamboo parfümmárka, a Huawei okostelefonok és a Miss Sixty arca is volt. A Cosmopolitan, a Glamour, a Bride Magazine, az Entertainment Weekly, az UMM, a Cleo, a Fashion, a Lucire és az FHM magazinok címlapjain is sorra feltűnt. 2013-ban az éves modellgázsiját 700 000 dollárra becsülték, ami több volt, mint más híres izraeli modelleké, például Esti Ginzburgé és Shlomit Malkáé, bár jelentősen kevesebb, mint Bar Refaelié.

Karrier halálos iramban

Majd beütött a filmsztárság is. Ugyanaz a castingos, aki végül elutasította őt a Bond-film kapcsán, leszerződtette őt Gisele Yashar szerepére a 2009-es Halálos iram​​​​​​ című filmbe, a franchise negyedik részébe. „Szerintem a fő ok az volt, hogy a rendező Justin Linnek nagyon tetszett, hogy katona voltam, és szerette volna felhasználni a fegyverekkel kapcsolatos ismereteimet” – mondta ezzel kapcsolatban Gadot, aki maga hajtotta végre a kaszkadőrmutatványait is a filmben, ami végül nagy sikert aratott a 2009-es mozikba kerülésekor.

2010-ben aztán kapott egy kisebb szerepet a Kéjjel-nappal című akció-kalandfilmben Tom Cruise és Cameron Diaz oldalán, majd ugyanebben az évben a Párterápia című vígjátékban, amelyben Mark Wahlberg karakterének barátnőjeként tűnt fel.

2011-ben visszatért a Halálos iramban-franchise-ba, az Ötödik sebességben ismét Gisele-t alakította, ám ezúttal már Vin Dieselék csapatának tagja volt.

2013-ban, a 6. részben bújt harmadszor a karakter bőrébe, jó ideig utoljára…

A csodálatos Csodanő

A 2010-es évek közepén kapta meg eddigi karrierje legnagyobb szerepét, Diana Prince-ét, vagyis Wonder Womanét a Batman Superman ellen: Az igazság hajnala (2016) című filmben. A szerepre való felkészülésként kardvívás-, kungfu-, kickbox-, capoeira- és brazil dzsúdzsuculeckéket vett, a nézők és kritikusok pedig a szuperhősként nyújtott alakítását az egyébként alapvetően nem túl sokra tartott film egyik legjobb részének tartották.

Szintén 2016-ban egy kisebb szerepet kapott John Hillcoat (Az ajánlat, Az út, Fékezhetlen) akciófilmjében, a Tripla kilencesben, sőt, Kevin Costner, Gary Oldman és Tommy Lee Jones mellett is szerepelt ekkor a Beépített tudatban, Ryan Reynolds karakterének feleségeként. Majd jött egy vígjáték, a Kémek a szomszédban. Sűrű év volt.

A nagy áttörés mégis 2017-ben jött el, mivel ekkor vált végleg nemzetközi szupersztárrá a Wonder Womannel, amelyben végre-valahára főszerepet játszhatott, sőt, még abban az évben mozikba került Az Igazság Ligája is. Abban az évben Gal volt a legnagyobb bevételt hozó színésznő, 1,4 milliárd dollárt keresett a filmjeivel. A figyelemnek köszönhetően lehetőséget kapott a Saturday Night Live című kultikus tévéműsor vezetésére is.

A sztárság csúcsán

2019 októberében Gadot a férjével, Jason Varsanóval együtt megalapította a Pilot Wave nevű produkciós céget. Az InStyle magazinnak elmondta, a karrierje kezdetén az volt a célja, hogy szerepet kapjon színésznőként. Izraelben ez már sikerült is, így utána már arra pályázott, hogy szerepet kapjon színésznőként Amerikában. Ezt követően egy „jelentős szerepet” akart. Ez is összejött a Wonder Womannel, ezért most az a célja, hogy olyan történeteket meséljen el, amelyek számára fontosak, de egyúttal szeretne kialakítani egy saját stílust is.

2018-ban a Time magazin Gadotot a világ 100 legbefolyásosabb embere közé választotta, 2020-ban a Forbes pedig a világ harmadik legjobban fizetett színésznőjének rangsorolta, akinek az éves bevétele 31,5 millió dollár volt, ebből 20 milliót a Különösen veszélyes bűnözők (2021) című Netflix-filmben játszott szerepéért kapott, amely máig a streamingszolgáltató történetének legnézettebb filmje.

De játszott még a Halál a Nílusonban (2022), a Rachel Stone: Mindent vagy semmitben (2023), cameózott a Shazam! Az istenek haragjában (2023), a Halálos iramban 10-ben (2023) és a Flash: A Villámban (2023), legutóbb pedig idén márciusban láthattuk a botrányokkal tarkított Hófehérkében, amelyben a Gonosz Királynőként gonoszkodhatott egyet (pedig ez a szerepkör eddig nem volt jellemző rá).

2025 márciusában pedig felért a csúcsra, megkapta saját csillagát a Hollywoodi Hírességek Sétányán.

Legközelebb pedig az In the Hands of Dante című krimi-drámában láthatjuk majd (Al Pacino, Jason Momoa, Gerard Butler, Oscar Isaac, John Malkovich, Franco Nero és Martin Scorsese partnereként), illetve már forgatja a The Runner című akció-thillert Kevin Macdonald (Zuhanás a csendbe, Az utolsó skót király, A dolgok állása, A sas, Majd újra lesz nyár, Fekete-tenger) rendezésében, s amelyben egy befolyásos ügyvédet alakít, aki ide-oda rohangál Londonban, hogy kiszabadítsa az elrabolt fiát, miközben egy titokzatos telefonáló rejtélyes utasításait követi.

Életmentő műtét

Még a hadseregben ismerkedett meg a jövőbeli férjével, Jason Varsanóval, az Amszterdamból származó ingatlanfejlesztővel, méghozzá egy partin a sivatag közepén. „Egyenruhában találkozott velem először. Imádta. Még egy évem volt akkor hátra a szolgálatból” – emlékezett vissza erre.

2008-ban, a Halálos iram forgatásának egyik hétvégéjén Napa Valley-be utaztak, ahol Varsano megkérte a kezét. Ugyanezen év szeptemberében (28-án) pedig összeházasodtak az izraeli David Intercontinental Hotelben.

Tel-Aviv Neve Tzedek negyedében laknak, és már négy közös lányuk született: Alma (2011. november 5-én), Maya (2017. március 20-án), Daniella (2021. június 29-én) és Ori (2024. február 2-án).

Az Orival való terhességének nyolcadik hónapjában Gadotnál agyi vénás trombózist diagnosztizáltak, ami egy ritka típusú stroke (az összes stroke kevesebb mint 3%-át teszi ki). Galt azonnal kórházba szállították, ahol több órán át tartó sürgősségi műtéten esett át. Egy évvel később a Harper's Bazaar magazinnak elmondta, hogy a halálközeli élmény hálásabbá tette, így azóta jobban élvezi az életét, és minden nap emlékezteti magát arra, hogy lassítson, és a saját tempójában haladjon.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Súlyos betegséggel küzd a magyar zenész – Albérletére sincs pénze, gyűjtést szerveztek érte
Rozs Tamás, a Szélkiáltó együttes csellistája rákkal küzd, ezért minden fellépését le kellett mondania. A zenekar most közösségi gyűjtést indított a megsegítésére.


Rozs Tamás, a Szélkiáltó együttes csellistája daganatos betegséggel küzd. A 64 éves zeneszerző, zenetanár és zeneterapeuta nyelvgyök-tumorral harcol, amely HPV16-tal fertőzött. Állapota miatt nem tud fellépni, így minden bevételi forrását elveszítette, és jelenleg anyagi segítségre szorul.

A Szélkiáltó együttes a közösségi oldalán tudatta a hírt. Mint írták: „Zenésztársunk és barátunk, Rozs Tamás sajnos nagyon beteg lett. Nyelvgyök-tumora van HPV16-tal, és jelenleg három kemoterápián és 35 sugárkezelésen esik át éppen.” A zenekar hozzátette:

„Szerencsére a ráknak ez a típusa jó eséllyel gyógyítható, de a gyógyulásig vezető út hosszú, és nagyon-nagyon megviseli a szervezetét.”

A betegség a hangját is érinti, amelyet – remélhetőleg csak ideiglenesen – elveszített. Emiatt főállású zenészként nem tud fellépni sem a Szélkiáltóval, sem színházi produkciókban, sem saját vagy közös előadóesteken, valamint az iskolai félállását is fel kellett adnia.

A zenekar kiemelte, hogy

„gyakorlatilag nincs bevétele, csak nagyon nehezen tudja finanszírozni az albérletét, a rezsijét és a napi kiadásait, ha nem támogatjuk őt a gyógyulásáig.”

Ezért arra kérik a közönséget, hogy aki teheti, támogassa Rozs Tamás gyógyulását a p’ARToló weboldalon vagy közvetlenül a megadott bankszámlaszámon keresztül.

(via Blikk)


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Kár érte, kiváló ügynök volt... – Nem ez lesz a Marvel Öngyilkos osztaga, de mi is az a Mennydörgők*?
Akit az érdekelne, miért van csillag a film címében, ezt nem fogjuk elspoilerezni. Azt viszont, hogy megéri-e megnézni a Mennydörgőket* moziban, mindenképpen!
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. április 30.



Manapság halmozottan hátrányos helyzetből indul egy Marvel-film vagy sorozat. A Bosszúállók: Végjáték volt minden idők egyik legsikeresebb filmje, egy korszak lezárásának tekinthetjük, amit a Disney azóta se hajlandó elfogadni. Sorra jönnek ki a feleslegesnél feleslegesebb mozifilmek az egeres cég zászlója alatt. Talán az utolsó jó Marvel-mozinak nevezhető mű a Galaxis őrzői 3, illetve a Deadpool és Rozsomák. Mindkettő szinte kizárólag a nosztalgiafaktor miatt volt értékelhető – teszem hozzá, igazán ügyesen csinálták.

A Végjáték sok embernek a Marvel végét is jelentette, és azóta hiába próbálkoznak egy újabb főgonosz megteremtésén, ez azóta se megy.

Még a való élet is ellenük dolgozik, hiszen a kiszemelt Jonathan Mayors bántalmazási pere miatt majdnem mindent át kellett írni. 2025-re három projektet is beterveztek, az első az Amerika kapitány: Szép új világ meglehetősen közepes értékeléseket kapott, nekem sem jött be igazán, valahogy gyenge volt.

Folytatták cikkünk tárgyával, a Mennydörgők* -kel és minél közelebb kerültünk a premierhez, annál jobban vártam. Első előzetesek alapján egy szórakoztató szedett-vedett Bosszúállók hangulatot árasztott. Ha a DC világában lennénk, ez lehetett volna a James Gunn-féle Az öngyilkos osztag, ami nagy dicséret lenne... Majd a marketing gépezet felkapta a főszereplő Florence Pugh interjújában elhangzott félmondatocskát, miszerint a Mennydörgők* olyan lesz, mintha az A24 csinálna egy szuperhős filmet.

Erre nagyon ráfeküdtek a marketingesek és ez nagyon jól állt a projektnek. Amit kaptunk, az sok szempontból valóban hasonlít egy A24-filmhez, de sajnálatos módon nem tudták hozni az elvárt minőséget.

Akik nem ismernék az A24 stúdiót, ők főleg művész-/művészieskedő filmekkel támadják a mozinézőket, általában kiemelkedő minőség mellett visszafogott büdzsével. Nos, jelen helyzetben ebből szinte semmi sem igaz, a büdzsé részt hagyjuk, később lesz szó róla, a minőség pedig elég ingadozó lett.

De mi is a Mennydörgők*? Ha nagyon le akarom csupaszítani ez egy Marvel szuperhős-film a depresszióról. Semmi több. Négy, később öt főre duzzadt vesztesek csapata, akiknek nem csak szuperereje van, hanem szuper depressziója is. Mindenkinek megvan a maga szerepe a csapatban hozott traumáikkal a háttérben, amit a film folyamán próbálnak feldolgozni. Vegyük főszereplőnket, Yelenát (Florence Pugh), aki testvére elvesztése miatt került a padlóra, ám neki kell lennie a csapat szívének ez a kettő pedig erősen konfliktusban van egymással. Ott van Wyatt Russell Walker kapitánya, aki családi problémákkal küzd, miközben ő a csapat kinevezett pöcsfeje. Ava (Hannah John-Kamen) gyerekkori traumáit hozza a közösbe, ő a Szellem, aki a Hangya és Darázsban ugrált Paul Rudd idegein. Alexei (a mindig zseniális David Harbour) pedig igyekszik meglelni az igazi, régi önmagát, az ünnepelt szovjet szuperhőst.

Ez a kupac pszichiátriai eset kénytelen összeverődni egy küldetés erejéig, mert úgy tűnik valaki el akarja őket tenni láb alól.

Nem akarom lelőni a „poént”, mert így is alig van benne csavar. Felbukkan a felettébb gyanús Julia Louis-Dreyfus karakter, Valentina Allegra de Fontaine, akinek a neve elárulja, hogy ő bizony nem a jófiúk sorát erősíti. Amióta ez a szereplő bekerült az MCU-ba azóta tudjuk, hogy a szeme sem áll jól. Ez lehetett volna de Fontaine kiugró gonosz szerepe, ha értelmes forgatókönyv lett volna…

Ám sajnos semmi nem áll egybe. A film nem elég vicces ahhoz, hogy Az öngyilkos osztaghoz lehessen hasonlítani és nem elég komoly egy Tél katonájához. David Harbour láthatóan élvezte szerepét, teljesen túljátssza, és a hátán viszi a komikumot, ha valaki fogékony az ilyen humorra. Mellette ott van a véresen komolyan alakító Florence Pugh, aki élete legnehezebb időszakán megy keresztül, és ez a két hangnem valahogy nem találkozik.

Hiába a sok remek színész, akik jók együtt, ha nincs, ami egyben tartsa a csapatot. A forgatókönyv sem volt túl combos, de én egyértelműen a kormánykeréknél keresem a problémát.

Sokak felhúzták a szemöldöküket Jake Schreier rendező kinevezése láttán. A főleg TV-s és zenei klipes múlttal rendelkező szakember 2015 óta nem rendezett nagyjátékfilmet. Akkor is egy kis költségvetésű drámát Cara Delevigne-nyel. Nem az akciójeleneteiről és a sokszereplős szcénáiról híres rendező, az biztos. Most pedig kapott 150-200 millió dollárt, hogy 2 órában elmesélje mindenki személyes drámáját. Nincs igazán álleejtő akciójelenet, de még igazán maradandó kézitusa se. Van három kisebb „lövünk és megyünk” rész, egy értékelhető autós jelenet és egy fájdalmas CGI csata. Bevallom két órával a film után nem is nagyon emlékszem rájuk, pedig majdnem mindegyik benne volt az előzetesekben.

Akkor mi az értékelhető része? Nagyon jó a csapat közötti dinamika, még ha a hangnem nagyon is eltérő. A színészek ügyesen húzzák fel egymást, talán a kevesebb vászonidőt kapó Hannah John-Kamenen kívül szinte mindenki működik. Az üzenet is szép és világos: nem gondoltam volna, hogy 2025-ben a depresszió témájában fogok egy Marvel-filmet nézni. Ahol mindenkinek önmaga a legnagyobb ellensége. De végre az MCU körbeért és a főgonosz nem csak ugyanazzal a képességekkel rendelkezik, mint hőseink, hanem ténylegesen mindenki önmaga saját legfőbb ellensége. Igaz az üzenet bonyolultsága és összetettsége egy szerencsesüti jóslatával vetekszik, de legalább valami új!

Ám itt az a baki, amibe bele fog bukni sajnos a Mennydörgők*: ezt a történetet el lehetett volna mesélni egy könnyed kis 60 milliós kamaradrámaként is.

Így, ebben a formájában szinte lehetetlen, hogy a Mennydörgők* sikert arasson. Ha csak 150 millióba is került – ami valójában akár 200 millió plusz egy tetemes marketing költség – így minimum 600 millió dollárt kellene összeszednie a mozis karrierje alatt, hogy kihozza nullára a költségvetést. Én nagyon drukkolok nekik, de eléggé nehéz a helyzet a mozipénztáraknál. A negyedik Amerika kapitány is csak 400 millió környékén jár és nem is lesz az sokkal több. Pedig ott azért jóval nagyobb nevekkel operáltak, mint Schreier filmje.

Nagyon kár érte, ezt nem így kellett volna. Ha komolyabbra veszik, akkor azért lett volna jobb, ha viccesebbre, akkor pedig azért. Megvolt benne minden potenciál. Legalább a végére lazábbra veszik a hangnemet, szinte röhejes a lezárás, a stáblistás jelenetek pedig semmit nem adnak igazán hozzá a Marvel jövőjéhez, azon kívül, amit eddig is tudtunk.

Az igazság az, hogy akad rosszabb MCU mozi is, mégpedig nem is oly régről, de még így se tudom ajánlani jó szívvel a Mennydörgők*-et.

Egyszerűen nem tudok odaállni és azt mondani, hogy ez egy jó és szórakoztató film, nézd meg. Nincs igazán oka annak, hogy ezt nagyvásznon kelljen látni, elég megvárni a streaming premiert. Szenvedni a TV kisebb képernyőjén is lehet. Meglátjuk a Fantasztikus négyes milyen lesz, bár ezek után nem tudom miben reménykedhetek.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Újraindul a Született feleségek
Az Onyx Collective új szereplőkkel és friss történettel rebootolja a sorozatot. A Lila akác közben ezúttal is titkok és feszültségek bontakoznak ki.


Lila akác köz címmel újraindul a Született feleségek világa.

A 2000-es évek egyik legnépszerűbb sorozata rebootot kap, ezúttal új szereplőkkel és friss történettel, de a jól ismert környezetben.

A sorozatot az Onyx Collective fejleszti, az írója Natalie Chaidez, aki korábban A légikísérő című szérián is dolgozott. A készítők között szerepel Kerry Washington is.

A Deadline információi szerint

az új történet „vicces, szexi, fekete humorú, rejtélyes szappanopera lesz a Született feleségek szellemiségében”.

A középpontban öt nagyon különböző karakter áll, akik egy idilli zsákutcában, a Lila akác közben élnek. Bár kívülről minden tökéletesnek tűnik – gyönyörű házak, boldog családok, csillogó autók –, a felszín alatt titkok húzódnak meg. A szereplők időnként inkább egymás riválisai, mint barátai.

A sorozat teljesen új szereplőgárdával készül, és a lap információi szerint egyelőre nem tervezik a korábbi karakterek visszahozását. Pedig Eva Longoria (képünkön) korábban úgy nyilatkozott, ő lenne az első, aki csatlakozna egy Született feleségek-reboothoz.

Az eredeti szériát Marc Cherry készítette, és 2004 és 2012 között futott Teri Hatcher, Eva Longoria, Felicity Huffman, Marcia Cross, valamint később Nicollette Sheridan főszereplésével. A történet egy barátnő tragikus halálával indult, amely után sorra derültek ki a közösség sötét titkai. Cherry többször hangsúlyozta, hogy nem szeretné folytatni a sorozatot, és az új változat munkálataiban hivatalosan nem vesz részt. A lap azonban egy forrásra hivatkozva azt írta, hogy mégis elképzelhető, hogy valamilyen formában bevonják a projektbe.

(via 24)


Link másolása
KÖVESS MINKET: