KULT
A Rovatból

11 megrázó film mozgássérültekről

Remek színészi alakítások hétköznapi hősökről, akiktől mindannyian sokat tanulhatunk.


1. Eleven hús (1997)

Victor különös sorsú fiatalember. Találkozik egy Elena nevű lánnyal, és egy alkalmi együttlét után bele is szeret. Amikor a lányt fel akarja keresni, az a drogfutárt várja. Helyette rendőrök érkeznek, razziára. Az egyik rendőr, David gerincsérülést szenved, Victor börtönbe kerül. Hat év után szabadul, és kiderül, hogy Elena közben feleségül ment a kerekesszékbe kényszerült Davidhoz - a férfi egyébként folyamatosan edz. Victor szeretné visszaszerezni Elenát, emiatt még arra is hajlandó, hogy szexuális leckéket vegyen egy nála idősebb nőtől.

A film egyik erőssége, hogy David, a mozgásában korlátozott szereplő nem gyenge és ártatlan áldozat, hanem Victor valódi ellenfele. Javier Bardem kitűnően alakítja a kerekesszékbe kényszerült férfit, aki felveszi a kesztyűt, és belemegy a nőért folytatott kíméletlen küzdelembe.

2. Muriel esküvője (1994)

A nyolcvanas években járunk. Muriel, a húsz év körüli ausztrál lány igazi balfácán. Nagyon szeretne olyan lenni, mint a sikeres, csinos, divatosan öltözködő, szép, fiúk által körülrajongott barátnői. Ám csak szerencsétlenkedik, nincsen munkája, bolti lopásba keveredik, eltűri, hogy a "barátnői" rosszul bánjanak vele. Idejét leginkább ABBA számok hallgatásával tölti. Egy biankó csekknek köszönhetően egy nap Muriel lehetőséget kap arra, hogy apja számlájához nyúljon. A család megtakarított pénzén Hawaiira utazik. Ott találkozik Rhondával, egykori iskolatársával. A nyaralás végeztével Sydney-be költöznek, munkát vállalnak, közösen bérelnek lakást. Rhonda egy átmulatott este után összecsuklik, és nem tud felállni. Kezelőorvosa daganatot diagnosztizál a gerincén. A műtét után Rhonda mozgássérült lesz. Muriel, bár azt ígéri, mindig mellette marad, alig várja, bármilyen áron, de férjhez mehessen, mert azt hiszi, ezzel vívhatja ki mások tiszteletét.

Rhonda a filmben erejét megfeszítve küzd azért, hogy újra járni tudjon, és ne kelljen egész életében kerekesszéket használnia. Kezelésekre jár, és szemezik az érte érkező betegszállító fiúval. Erős akaratú, szókimondó, életkedvét csak időlegesen veszíti el. Dühös Murielre, amiért az egy névházasság miatt képes cserben hagyni. Rhonda az a típusú ember, aki utálja, ha sajnálják. Rachel Griffith kiváló alakítása és a rendezés kerüli hatásvadász elemeket.

3. Aaltra (2004)

Nagyon furcsa film. Az alaptörténet két makacs szomszéd küzdelme és vetélkedése, amelynek a vége az lesz, hogy egy mezőgazdasági gép mindkettejüket olyan súlyosan megsebesíti, hogy mozgáskorlátozottakká válnak. A történtek után kerekesszékkel próbálnak eljutni a gépet gyártó vállalathoz, hogy kártérítést követeljenek... A filmet sokan azért szeretik, mert itt is árnyalt képet mutatnak fogyatékossággal élő emberekről. Ugyanolyan rosszkedvűek, maguknak valók, adott esetben gonoszak tudnak lenni, mint bárki más.

4. Született július negyedikén (1989)

Hamisítatlan hatásvadász, szörnyen patetikus amerikai film a küzdelemről, az összefogásról, a hősiességről, az elesettségről. A főszereplő a vietnami háborúban megsérül, deréktól lefelé megbénul. Hazatérve alkoholista lesz, aki lassan folyik bele a békemozgalomba. Elég szájbarágós lett az a jelenet, amelyben a főhős (Tom Cruise alakítja) részegen hazaérkezve a vallásos édesanyjával vitatkozik. Hogy miért szeretik sokan ezt a filmet? Mert úgy érzik, valamelyest igazságot szolgáltat a Vietnamot megjárt veteránok közül azoknak, akik súlyos, maradandó sérüléseket szereztek. Rávilágít arra a valós problémára, hogy ezek az emberek nem részesültek lelki segítségnyújtásban, gyakran magukra maradtak gondjaikkal, és azzal az érzéssel, hogy fiatal, életerős férfiakból magatehetetlen emberekké váltak.

5. A bal lábam (1989)

Csakúgy, mint a Született július 4-én, önéletrajz lapján készült a film forgatókönyve. Christy Brown ír fiú. Születésétől fogva mozgássérült és beszédképtelen, emiatt hozzátartozóinak fogalma sincsen arról, hogy szellemileg ép és nagyon intelligens. Hosszú időbe telik, amíg képes lesz valamilyen módon tudatni családjának tagjaival, hogy mindent felfog, ami körülötte történik. A bal lábát úgy tudja mozgatni, hogy írni is megtanul vele. Miután a családját sikerül meggyőznie arról, hogy csak a teste fogyatékos, az elméje ép, végre tanulni kezdhet, később beszélni is megtanul. Végül író és festő lesz. Beleszeret egy lányba, és saját készítésű lapot küld neki... Az érzelmi próbatétel ugyanolyan keserves, mint a fizikai...

Daniel Day-Lewis játszotta a fiatal, majd felnőtt Christy Brownt, és ezért az alakításért Oscar-díjat kapott. A színész a hiteles színpadi/filmes újrateremtés módszerét követi, amely szerint a színésznek át kell élnie mindazt, amin a főhős keresztülmegy. Daniel Day-Lewis ezért a forgatás szüneteiben is kerekesszékben ült, a stáb tagjai tologatták.

6. Frida (2002

Frida Kahlo az egyik legismertebb mexikói festő volt, európai és indián gyökerekkel. Kisgyermekként a gyermekbénulás áldozata lett, deformálódott az egyik lábfeje. (Ez a betegség teljes vagy részleges bénulással jár, súlyos esetben a beteg halálát okozza. Ma már védőoltással megelőzhető a huszadik század közepéig az egész világot rettegésben tart kór.) Frida Kahlo ráadásul tizennyolc évesen súlyos balesetet szenvedett, a busz, amelyen utazott, villamossal ütközött és egy fémrúd gyakorlatilag felnyársalta a lányt. Eltörött a lába, a gerince és megrepedt a bordája, s az orvosok úgy látták, többé nem is fog tudni járni. Frida gerincfűzőt viselt és újra tanult járni. Festeni kezdett, belépett a mexikói kommunista pártba, férjhez ment, és élete során sokszor műtötték. Gyakran panaszkodott fájdalomról. 43 évesen kényszerült kerekesszékbe, pár évvel később amputálták az egyik lábát, végül tüdőgyulladás végzett vele 47 éves korában. Ismerősei, barátai eredeti, szenvedélyes, okos, jó humorú nőként írták le. Mindenkitől függetleníteni tudta magát művészként; erőteljes, karakteres, egyedi és bizarr kompozíciókat alkotott.

7. Ezüst pisztolygolyó (1985)

Nyilvánvalóan abszurd horrortörténetről van szó. A Stephen King regénye alapján forgatott filmben furcsa gyilkosságsorozat veszi kezdetét egy amerikai kisvárosban: teliholdkor csap le a gyilkos áldozataira. Marty, a kerekesszékben élő kisfiú pillantja meg először a vérfarkast, és még meg is sebesíti. Ő jön rá arra is, hogy a város lakói közül ki változik át teliholdkor. Először persze senki sem hisz neki... Marty jelleme is egészen jól sikerült, eleven, a nővére orra alá borsot törő kisfiú. A film erőssége, hogy Marty testvére szóvá is teszi, hogy sajnálatból, mivel Marty "nyomi", neki adnak igazat és a két testvért nem azonosan ítélik meg - ez valós probléma lehet minden olyan családban, ahol az egyik gyermek fogyatékossággal élő. Az alakítások azonban nem valami fergetegesek.

8. Légyott a hetesen (2000)

Kegyetlenül őszinte film, amelyet a rendező a nővére élményei alapján forgatott le. A lány mozgássérülteket ellátó otthonban dolgozott, ahol az egyik lakó, egy férfi állandóan piszkálta az ott dolgozókat. Egy beszélgetés alakalmával azonban könnyekben tört ki, és bevallotta, hogy szeretne végre szerelmeskedni egy nővel. Megkérte a lányt, hogy hozza össze egy prostituálttal. A lány lemérte, hogy a közeli országúton dolgozó prostituáltak lakókocsija milyen széles, az ajtón befér-e a kerekesszék, és megpróbált meggyőzni egy nőt, hogy foglalkozzon egy kicsit a férfival... Nem lett könnyen emészthető film, de nagyon jó, tényleg érdemes végignézni. Amatőr és hivatásos színészekkel vették fel, dokumentumfilmekre, amatőr filmekre jellemző stílusban.

Az olasz szinkronnal ellátott jelenetben a szociális munkás beszélget a nőre vágyó férfival, majd megpróbálják meggyőzni az otthon vezetőjét arról, hogy engedélyezze a különös légyottot:

9. A ház kulcsai (2004)

A rendező egyben forgatókönyvíróként is közreműködött a Giuseppe Pontiggia Kétszer születni című önéletrajzi regényéből forgatott film elkészítésében. Gianni tizenöt évig nem látta fiát, Paolót. Paolo anyja a fiú születésekor meghalt, a fiút fogóval segítették világra, amitől megsérült és fogyatékosként él. Gianni elhatározza, hogy elviszi Berlinbe mozgásterápiára. Érzékeny és visszafogott film arról, ahogyan egymáshoz megtalálja az utat két ember, egy „ép” és egy sérült. Ugyanakkor őszinte vallomás arról, milyen nehéz értelmileg és mozgásában is sérült gyermeket nevelni. Az egyik legmegdöbbentőbb jelenet, amikor egy sorstárs anya, akivel Gianni összeismerkedik, elárulja, hogy néha már úgy érzi, nem bírja tovább.

Andrea Rossi, aki Paolót játssza a filmben, maga is mozgássérült. Hihetetlenül szépen és kedvesen alakítja szerepét, Paolót, aki gyakran nem érti, mi történik körülötte a világban. A hivatalos források szerint Andrea Rossi olyan betegségben szenved, amely koordinációs nehézségeket okoz neki, és bizonyos fokú értelmi fogyatékossággal is jár. Így hosszabb szövegeket nem lett volna képes megtanulni, ezért a rendező aprócska fülhallgatón keresztül instruálta Andreát. Mivel Gianni Amelio hagyja főszereplőjét önmaga lenni és saját magára figyelni, és azt is, hogy a többi szereplő Andrea játékához alkalmazkodjon. Az, hogy a főszereplő maga is fogyatékos, még megrázóbbá teszi a történetet.

Kerékbe törve (2007)

Magyar dokumentumfilm. A kerekesszékkel közlekedő rendező, Vincze Zoltán azt ábrázolja,milyen folyamatokon megy keresztül az, aki egyik napról a másikra veszíti el az önálló mozgás képességét, és milyen rádöbbenni arra, hogy már soha többé nem lesz ugyanolyan az élete, mint azelőtt. Ugyanakkor azt is megmutatja számunkra, hogy egy sérült életből is ki lehet hozni a maximumot, amennyire a körülmények engedik. Aki egészséges, jó körülmények között él, van munkája, családja és ennek ellenére folyamatosan dől belőle a panasz, annak mindenképpen érdemes megnéznie, hátha átértékeli a problémáit.

11. Életrevalók (2011)

Ezen a listán talán a legjobb film. Valós eseményeken alapul, bár a segítő az igazi történetben nem afrikai, hanem arab származású. Egy gazdag, nyaktól lefelé megbénult francia férfi, Philippe felveszi otthoni segítőnek a börtönből szabadult, külvárosban élő Drisst. Az egyáltalán nem zökkenőmentes kezdet után egyre jobban egymáshoz csiszolódnak. Ez azért is lehetséges, mert Driss a maga faragatlan stílusával vele egyenrangúként kezeli Philippe-et, nem úgy beszél és bánik vele, mint ahogyan rendszerint egy mozgássérülttel bánnak. Philippe-nek pont arra van szüksége, hogy ne kezeljék betegként, ne sajnálkozzanak, és ne éreztessék vele élete minden percében, hogy fogyatékossággal élő és segítségre szoruló ember. Driss néha őrültségekre is ráveszi Philippe-et. Különös kapcsolatukból életre szóló barátság lesz. Ez az egyik kedvenc jelenetünk, de beágyazni sajnos nem lehet.

A film előzetese magyar felirattal:

Tetszett az összeállítás? Oszd meg másokkal is! Írd meg, te mit tennél a listára!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Nagy Ervin a helyszínen nézte meg, tényleg agyonverik-e Schmidt Máriát, majd kiosztotta a fideszeseket
Pintér Béla Kabuki című darabja nagy port kavart kormánypárti körökben, miután a műben van egy Schanda Vera nevű, NER-közeli politikus, akin szőke paróka van. A karaktert a kormányoldal Schmidt Máriával azonosította.
F. O. - szmo.hu
2025. november 09.



Nagy Ervin korábbi ígéretéhez híven megnézte a Kabuki című előadást, és reagált a fővárosi fideszes képviselő, Gulyás Gergely Kristóf állításaira. Pintér Béla rendezése nagy port kormánypárti körökben, miután a darabban van egy Schanda Vera nevű, NER-közeli politikus, akin szőke paróka van. A karaktert a kormányoldal Schmidt Máriával azonosította.

Az Átriumban telt házzal futó darab egyik jelenetében eleinte úgy tűnik, hogy a karaktert egy százötven év után feltámadt betyár szelleme agyonveri. Ezzel kapcsolatban a kormánymédia tényként jelentette ki: Pintér Béla „Schmidt Mária megölését bemutató darabot” mutatott be.

„Az önök által kifogásolt rész, jelentem olyan brutális, mint amikor Vitéz László elagyabugyálja palacsintasütővel a gonoszokat. Nyugodtan lehet kérni rá az MTVA-ban egy 8-as karikát!

Nem elhanyagolható módon az akciót egy 18. századi betyár megidézett szelleme követi el, egy lázálom keretében, aminek ugye ön is érzékeli, hogy mennyi köze van a valósághoz..” – fogalmazott a színész-aktivista, hozzátéve, hogy „a hölgyemény a darab legvégén vidáman néptáncol, ami színházi értelemben semmissé teszi az addig történteket, visszavezetve a nézőt a jelen valóságába”.

Pintér Béla és Társulata Kabuki című előadásában szerepel egy Schanda Vera nevű, NER-közeli politikus, akin szőke paróka van. Ennyi már elég volt a teljes kormányoldalnak, hogy azt mondják: az a karakter Schmidt Mária.

„A kérdéses karakter egyébiránt nagyon messze esik az önök által vélt kormányközeli üzletasszonytól, ugyanis nem milliárdokba kerülő magángépen érkezik, nincs testőre, nincsenek komplett házai az Andrássyn, nem talpig Channel és nincs gyereke, se étterme, se adriai luxus-ingatlanja…”

- reagált erre a felvetésre a színész, aki szerint a műbalhénál és a hangulatkeltésnél sokkal fontosabb az előadás mondanivalója.

„Pintér arról írt darabot, hogy a pártállam hogyan próbálja megroppantani a polgárai gerincességét. Hogyan korrumpálja vagy fenyegeti az állam az embereket, ha nem azt teszik amit ők diktálnak. Hogyan akarja elvenni önbecsülését és akarja oroszbaráttá tenni Petőfi szabad népét!

Mutatja fel ezt Európában, szinte egyedülálló eredetiséggel és bátorsággal, betyárokkal, időutazással, Sógunnal, csíkos lóval, néptánccal és elképesztő színészi játékkal!” – írta Nagy Ervin, aki végül azt ajánlotta Gulyás Gergely Kristófnak, hogy a Fidesz-frakcióval együtt menjenek el megnézni az előadást. És pótszéket is szerez nekik, mert már csak az van.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Nagy Ervin üzent Gulyás Gergely Kristófnak a kormánypárti körökben nagy port kavart Kabukiról: Ugye ön is érzékeli, mennyi köze van a valósághoz?
Pintér Béla rendezése nagy port kavart kormánypárti körökben, miután a darabban van egy Schanda Vera nevű, NER-közeli politikus, akin szőke paróka van. A karaktert a kormányoldal Schmidt Máriával azonosította.
F. O. / Fotó: - szmo.hu
2025. november 09.



Nagy Ervin korábbi ígéretéhez híven megnézte a Kabuki című előadást, és reagált a fővárosi fideszes képviselő, Gulyás Gergely Kristóf állításaira. Pintér Béla rendezése nagy port kormánypárti körökben, miután a darabban van egy Schanda Vera nevű, NER-közeli politikus, akin szőke paróka van. A karaktert a kormányoldal Schmidt Máriával azonosította.

Az Átriumban telt házzal futó darab egyik jelenetében eleinte úgy tűnik, hogy a karaktert egy százötven év után feltámadt betyár szelleme agyonveri. Ezzel kapcsolatban a kormánymédia tényként jelentette ki: Pintér Béla „Schmidt Mária megölését bemutató darabot” mutatott be.

„Az önök által kifogásolt rész, jelentem olyan brutális, mint amikor Vitéz László elagyabugyálja palacsintasütővel a gonoszokat. Nyugodtan lehet kérni rá az MTVA-ban egy 8-as karikát!

Nem elhanyagolható módon az akciót egy 18. századi betyár megidézett szelleme követi el, egy lázálom keretében, aminek ugye ön is érzékeli, hogy mennyi köze van a valósághoz..” – fogalmazott a színész-aktivista, hozzátéve, hogy „a hölgyemény a darab legvégén vidáman néptáncol, ami színházi értelemben semmissé teszi az addig történteket, visszavezetve a nézőt a jelen valóságába”.

Pintér Béla és Társulata Kabuki című előadásában szerepel egy Schanda Vera nevű, NER-közeli politikus, akin szőke paróka van. Ennyi már elég volt a teljes kormányoldalnak, hogy azt mondják: az a karakter Schmidt Mária.

„A kérdéses karakter egyébiránt nagyon messze esik az önök által vélt kormányközeli üzletasszonytól, ugyanis nem milliárdokba kerülő magángépen érkezik, nincs testőre, nincsenek komplett házai az Andrássyn, nem talpig Channel és nincs gyereke, se étterme, se adriai luxus-ingatlanja…”

- reagált erre a felvetésre a színész, aki szerint a műbalhénál és a hangulatkeltésnél sokkal fontosabb az előadás mondanivalója.

„Pintér arról írt darabot, hogy a pártállam hogyan próbálja megroppantani a polgárai gerincességét. Hogyan korrumpálja vagy fenyegeti az állam az embereket, ha nem azt teszik amit ők diktálnak. Hogyan akarja elvenni önbecsülését és akarja oroszbaráttá tenni Petőfi szabad népét!

Mutatja fel ezt Európában, szinte egyedülálló eredetiséggel és bátorsággal, betyárokkal, időutazással, Sógunnal, csíkos lóval, néptánccal és elképesztő színészi játékkal!” – írta Nagy Ervin, aki végül azt ajánlotta Gulyás Gergely Kristófnak, hogy a Fidesz-frakcióval együtt menjenek el megnézni az előadást. És pótszéket is szerez nekik, mert már csak az van.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Ha Gáspár Laci dalt ír a mentoráltjának, az szinte sosem végződik jól – ilyen volt az X-Faktor 1. élő showja
Soha nem látott színvonalúra sikerült az X-Faktor maratoni, 5 órán át tartó első élő show-ja. A műsor végén viszont sajnos igazi favoritok estek ki.


Keresztpromócióval indult az X-Faktor maratoni, 5 óra hosszú adása. A két műsorvezető, Miller Dávid és Pápai Joci helyett Puskás-Dallos Peti és Istenes Bence érkezett, a Csillag születik műsorvezetői – de a Most Wanted műsorban látható narancssárga rabruhában. Dávidékat ezalatt szintén rabruhát viselő hölgyek tartották fogva. Bence finoman be szólt Jocinak is:

„Az összes szövegedet elmondtuk erre az estére”.

Tény és való, hogy Joci sokszor csetlik-botlik a műsorvezetői szerepben, és nem a jó értelemben.

Bencééknek még a Kalandra falt és a Kész átverést is sikerült promotálni, mielőtt Joci behívta a Most Wantedes "rendőrtársát", Frohner Fecót, hogy vezesse el a szökött fegyenceket. De a renitens páros még mindig nem távozott, inkább leültek a továbbjutást érő székekre, hogy rendre beleszóljanak a dolgok menetébe.

Végre, ha nehezen is, de elkezdődhetett a műsor, ám ez sem ment zökkenőmentesen, mert a műsorvezetők kicsit összeakadtak a bejátszóval. Hogy a bejátszás nem indult el időben, vagy Dávid volt túl gyors, azt nem tudni, mindenesetre furcsán sikerült ez a pillanat.

Na de ne akadjunk fel egy kis bakin, a lónak is négy lába van, igaz, ő nem vezet műsort a kereskedelmi médiában. Legfeljebb a köztévén.

Mint emlékezhetünk, idén rendhagyó módon 13 versenyző jutott be az élő show-ba, mivel Tóth Andi négy versenyzővel távozhatott a székes körből. A csatorna úgy döntött, ennek ellenére nem fognak többen kiesni a szokásos négynél, hanem 9-en mehetnek tovább a második adásba.

A szabályok annyiban maradtak a régiek, hogy van összesen négy szék, amire a mentorok leültethetik azt, aki arra érdemes. Aki az adás legvégén széken ül, az automatikusan tovább jut. A többiek a veszélyzónába kerülnek, közülük egy valakit még megmenthetnek a mentorok, négy énekesnek viszont véget ér az X-Faktor.

Végre megérkezett a négy mentor is. Megszokhattuk, hogy ilyenkor kötelező megdicsérni a hölgy mentor külsejét, ez most sem maradt el. Bár igaz, ami igaz, nekem is feltűnt, még pedig azért, mert a műsor történetében eddig az volt a trend, hogy a női zsűritagot az élő műsorra a legelképesztőbb ruha és hajkölteményekbe erőltették, Andi ezzel szemben kifejezetten szolid, már-már konzervatív külsővel jelent meg.

Már amennyire konzervatív tud lenni valaki összetetovált karral, de az összkép tényleg nagyon decens lett.

20 perc kellett ahhoz, hogy eljussunk az első fellépőig. Milán csapatából a CFL (Connected For Life) rap duo lépett elsőként színpadra. Saját számot adtak elő, klasszikus rap stílusban. A srácok elmondták a kisvideóban, hogy nagyon egymásra találtak Milánnal, és biztosak benne, hogy sokat fognak együtt dolgozni a jövőben is.

A mentorokat lenyűgöztek a produkció. Egyedül azt kritizálták, hogy túl sok minden történt a színpadon, ezért sokszor nem az előadókat figyelték, hanem a körítést. De nem volt kérdés, hogy négy igent kapnak és leülhetnek.

Jocinak sikerült "CLF"-et mondania. Nem hibáztatom, én is rendszeresen elrontom. Persze a kollégái azonnal lecsaptak a bakira. Joci azzal vágta ki magát, hogy "akkor legyen CLS", utalva a Mercedes osztályra.

Majka versenyzője, Varga Imi következett.

A mentor próbálta afelé terelni a pártfogoltját, hogy ne rekedjen meg saját műfajában, feltéve, hogy nagyszínpadra vágyik és nem akarja beérni annyival, hogy több lagziba fogják hívni fellépőnek.

Teddy Swims The Door című dalát adta elő. Profi előadást kaptunk, és a mentorokat is meggyőzte. Laci igazolva látta azt a döntést, hogy Imi Majka csapatába kerüljön. Neki és Andinak is tetszett, hogy Imi kilépett a saját stílusából. Milánnak viszont kis diszkomfort érzése volt emiatt. Neki is járt a négy igen.

Gáspár Laci versenyzője, az energia bomba Nazira következett. Ő az a hölgy, aki miatt Laci végül lemondott Patai Annától. Nagyon vidám, nagyon energikus, miközben – mint oly sok romának – neki is nehéz sors jutott. De mint elmondta, erőt ad neki, hogy a műsor jóvoltából lehetőséget kap, hogy jobb életet biztosítson a kislányának, mint amilyen neki jutott.

Kovács Erzsi Hosszú az a nap című slágerét énekelte. Sajnos most voltak intonációs problémák, és a feldolgozás kicsit túlburjánzóra sikerült, bár ez utóbbi nyilván nem Nazira hibája. Valkusz Milán elmondta, hogy voltak hibák, de szerinte Nazira egy "bolondgomba" – bármit is jelentsen –, és lehengerlő a jelenléte. Az biztos, hogy szívesen végig táncolnék egy Nazira koncertet, és ez a lényeg.

Majka Balotellihez hasonlította a lányt: őt azért választották ki tizenegyes rúgásra, mert nem görcsölt azon, hogy sikerül-e berúgnia vagy nem, hanem egyszerűen odament és berúgta.

Laci vállalta, hogy Oliver Wolffal közösen talán kicsit túllőttek a célon, és túl igényesen dolgozták fel a dalt, amitől túl nehéz lett. De szerinte Nazira megugrotta.

Istenes Márkó következett, Tóth Andi piros székes versenyzője. Márkó kétségtelenül nagy showman, de szerintem rossz dalt választott neki Andi. Félreértés ne essék, nagyon szeretem a Nem vagyok teljesen őrült című slágert.

De ahhoz, hogy ezt jól elő tudja valaki adni, ahhoz kell egy olyan erőteljes személyiség is, mint amilyen Koós János volt. Máskülönben csak modoros lesz.

Márkó idézte Andi mondását: „Annyira legyél őrült, amennyire tiszták és tökéletesek a hangok, és amennyire tökéletes a koreográfia." Ezt falvédőre lehetne írni, de azért Márkónál ez most nem teljesen jött össze. Bár a hangokkal nem volt baj, de az őrültség, a játékosság kevés volt.

Majka szerint az előadás inkább hasonlított egy musical részletre. Laci szemmel láthatóan azt sem tudta, hogy ez egy Koós János sláger. Mindenesetre megszületett az első nem az est folyamán. Laci nem akart széket adni a produkcióra, de a másik három mentor mást gondolt, ezért Márkó leülhetett.

Valkusz Milán versenyzője, Kollár Dea nagyon nagy fába vágta a fejét, és sajnos beletört.

Cserháti Zsuzsa Hamu és gyémántját próbálta saját stílusára alakítani. Eleve nem gondolom, hogy ez egy olyan dal lenne, amit ki kellene könnyíteni, akkor működik, ha valaki mindenféle csilliviliség nélkül, eszköztelenül, de jól elénekli.

Dea hangilag sem tudta mindig hozni, amit kell, de ami még nagyobb baj, nem volt ott mögötte mind az az élettapasztalat, fájdalom, amit Cserháti bele tudott vinni. Talán ezért hiányzott az erő, amit Andi is szóvá tett.

Már majdnem leírtam, hogy Dea talán túl fiatal ahhoz, hogy ezt el tudja énekelni, de aztán eszembe jutott, hogy Tóth Verának 19 évesen sikerült.

Laci úgy gondolta, ez egy olyan nagyéneklős dal, amiben már zavaró, ha csúszkálás van. "Kicsit gyermekded éneklés volt." Magam sem mondhattam volna szebben. Előzőleg szerintem senki nem fogadott volna erre, de Dea nem kapott széket.

Maradtunk a Milán csapatnál. Balla Béla sem aprózta el a feladatot, Máté Péter Hazám című dalával érkezett. Megijedtem, hogy ugyanaz történik majd, mint Dea esetében. Ráadásul ebből a számból is van egy emlékezetes tehetségkutatós feldolgozás Oláh Ibolya jóvoltából, aki aztán a koncertjein is előszeretettel elénekelte. Szóval magasra került az a bizonyos léc. Szerencsére Béla rácáfolt az aggodalmaimra. Jogosan kapott széket. Mivel immár mind a négy széken ült valaki – és szerencsére már nem Istenes Bencéék –, a nézők szavazatai alapján a CFL felállt.

A Tonix Honix az évad egyik nagy favoritja. Majka rapperei most sem okoztak csalódást. Az egyetlen problémám velük, hogy tolmácsra van szükségem hozzájuk. Kisebbik fiam hasonló korú, mint ők, ezért próbálok up to date maradni a fiatalok szlengjével, de a 14 éves srácok olyan szavakat használnak, amiket leírni sem tudok.

Balla Béla nem örülhetett sokáig a védettségnek, a srácok ültek le a helyére.

Valószínűleg nem vagyok egyedül, ha azt mondom, hogy Patai Annát nagyon vártam. Nem vezetett számára egyenes út az élő show-ba, hiszen a székes feladatnál kétszer sem tudott tökéleteset alkotni, hogy aztán az utolsó párbajban leénekelje a csillagokat.

Kicsit érdekes látni, hogy Andi hogyan anyáskodik Anna felett annak ellenére, hogy a két hölgy egykorú, ráadásul kettejük közül Anna az, aki valóban anyuka már. Érdekesen tudnak alakulni ezek az élethelyzetek. Az Oscar Winning Tears (Raye) nem könnyű dal, de Anna tökéletesen megoldotta. Legalábbis szerintem, mert a mentorok közül többen úgy gondolták, az elején, az énekelt rappes résznél döcögött az előadás. Én ezt nem érzékeltem, akkor sem, amikor cikkírás közben visszanéztem a produkciót.

A lényeg, hogy Anna leülhetett Márkó helyére, ami szerintem jó döntés volt a közönség részéről.

Farkas Ancsa Majka dalával érkezett. A mentor eredetileg Pápai Jocinak írta, aki nem kérte. Pápai Joci viszont erre egyáltalán nem emlékszik. Szóval kicsit nehéz felfejteni, hogy is volt ez pontosan.

Lacinak tetszett, hogy Ancsa magára alakította a dalt annak ellenére, hogy nem neki készült. Milán a hangot és a kisugárzást emelte ki, Andi pedig azt, hogy most látta Ancsit először csajszisnak, ami nagyon jót tett neki.

Ő is négy igent kapott, ezért a két Anna helyet cserélt.

Az idei év különleges abból a szempontból, hogy Laci először hozott magával az élő adásba rappert Lil' Davis személyében.

Ezen a ponton meg kell jegyeznem, nem emlékszem ennyire erős első élő adásra az X-Faktor történetéből. Voltak, akik a többiekhez képest gyengébben teljesítettek, de nem láttam és hallottam olyan szintű bénázást, amik ilyenkor ki szoktak jönni. Ezt tükrözi, hogy majdnem mindenkit leültettek a mentorok még akkor is, ha ezzel éppen a saját versenyzőiket sodorják veszélybe.

Farkas Ancsi adta át a helyét a rappernek.

Lilyz, aki egyebek mellett Pogány Induló vokalistája, emlékezetes produkciót nyújtott a székes körben, amikor egy Aretha Franklin slágert adott elő egyszál gitárral. Lacit annyira inspirálta, hogy dalt írt neki, aminek a duett változata fel is került azóta a netre, de a versenyben a zenészlány egyedül adta elő a dalt.

Az utóbbi években az X-Faktorban megszoktuk, hogy a mentorok dalszerzőként is segítik pártfogoltjaikat. De Laci érzésem szerint rendszeresen túlbecsüli magát ezen a téren. Még emlékszem, amikor néhány évvel ezelőtt Anti bácsi Bródy János slágerekkel beénekelte magát az élő show-ba, ahol Laci rögtön ráerőltette a saját szerzeményét. Csak hát Laci minden tehetséges és erénye ellenére sem Bródy János. Anti bácsi ki is esett.

A felvezető videóban Laci szerényen megállapította, hogy ritka nagy slágert írt, nem is szívesen adja oda másnak.

Természetesen lehet, hogy valóban sláger lesz, de a Hang a sötétben nem egy nagy truváj, bár a zenéje kellemes, a szövege banális közhelygyűjtemény. (Bocs, Laci.)

Az vitathatatlan ugyanakkor, hogy Lilyz rendkívül tehetséges előadó, a kisugárzása is nagyon jó, ezért megérdemelten ülhetett le Lil' Davis helyére.

Mohácsi Anettet is nagyon vártuk már, hiszen hatalmasakat énekelt, és ha nincs a szabálymódosítás, könnyen lehet, hogy kilökte volna Patai Annát a versenyből.

Anett 2021-ben a mentorházból esett ki, és ahogy Tóth Andi igen találóan mondja, egy afroamerikai énekesnő veszett el benne.

Reméltem, hogy nagyon jó lesz, de sajnos csalódást okozott. Pedig az It's Raining Men nekivaló lett volna, de alulintonált is volt, bizonytalan is, szóval felsült.

A mentorok is szomorúak voltak, de nem tudtak széket adni neki.

Elérkeztünk az utolsó produkcióhoz is. Belano robbant be a színpadra, és hirtelen elfelejtettem, hogy már elmúlt éjfél és mindjárt leragad a szemem az álmosságtól. Pedig mint tudjátok, a rapp nem igazán az én műfajom, de úgy éreztem, Belanóból simán végignéznék egy teljes showt.

A mentorok álla nagyobbat koppant a padlón, mint Kunhalmi Ágnes a stúdióajtón.

Majka egyenesen odáig ment, hogy az X-Faktor történetének legjobb rapp előadásának nevezte a látottakat. Ez a srác már most igazi sztáralkat.

Milán Kazinczy babérjaira törve nyelvújítóként lépett fel és megalkotta a "gengszterizmus" és "illegalizmus" szavakat, amiknek a jelentését még mindig keressük.

Mindenesetre nem volt kérdés, hogy Belano leül, így Lilyz volt az, aki az utolsó pillanatban a veszélyzónába került. A négy biztos továbbjutó a Tonix Honix, Imi, Nazira és Belano lett.

Már csak azt kellett eldönteni, hogy kik esnek ki, illetve ki lesz az, akit a mentorok megmentenek. Utóbbi kicsit másként zajlott, mint ahogy megszoktuk hasonló műsorokban. Nem az történt ugyanis, hogy Andiék az utolsó ötből választhattak. Dávidék miután felsorolták a biztos tovább jutókat, elárulták, kik állnak a 8.-9. helyen. Ez Lil' Davis és a CFL duó volt, így a mentorok kettöjük között választhattak.

Mindez azt is jelenti, hogy a "maradék" három versenyző automatikusan kiesett. Anettől, Lilz-től és Deától tehát el kellett búcsúzni. A mentorok nem tudtak dönteni, Lil' Davis és a CFL is két-két szavazatot kapott, ezért végül itt is a közönség szavazata döntött Miló versenyzői javára.

Kicsit sutára sikerült ez a lebonyolítás. Míg máskor feszült, drámai pillanat, amikor kiderül, kik estek ki, a hölgyek távozása teljesen zárójelbe került, mivel a figyelem a rapperek közti választásra irányult. Így érzésem szerint Anették nem is kapták meg azt a méltó búcsút és figyelmet, amit megérdemeltek volna.

A kiesők sem voltak borzasztóan rosszak, a tehetségük vitathatatlan, és voltak olyan évadok, ahol simán mentek volna tovább akár még több adáson keresztül. De idén ez itt és most kevés volt, nagyon erősre sikerült az első adás. Reméljük, hogy nem roppannak össze a versenyzők a folyamatos terhelés alatt sem, és hétről hétre hasonlóan színvonalas produkciókat láthatunk majd.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
Drámai pillanatok a Megasztárban: a műsor egyik legerősebb hangja esett ki Herceg Erika szerint
Németh Bea a műsor kedvéért a munkahelyén is felmondott, és hogy mekkora álma az énekesi karrier, jól mutatja, hogy 29-szer jelentkezett tehetségkutató műsorokba, míg eljutott idáig. Most viszont távoznia kellett.


Drámai pillanatoknak lehettek szemtanúi a nézők a Megasztár szombati adásába. A tehetségkutatótól ismét búcsúzott egy énekes. Az utolsó pillanatokban már csak Herceg Erika versenyzői voltak veszélyben, az énekesnőt is nagyon megviselték ezek a percek.

A nézők szavazatai alapján végül Németh Bea esett ki.

A versenyző nehezen tudott megszólalni.

„Nem tudom, hogy mit gondoljak. Örülök, hogy eddig is itt lehettem. Köszönöm a lehetőséget, és meglátjuk”

– mondta a 43 éves Bea, aki azt is elárulta, hogy nem csalódott, és aznap már érezte, hogy ez lesz a sorsa.

Herceg Erika ugyanakkor nagyon csalódott volt.

„Én nagyon csalódott vagyok, hogy a Bea távozik, mert szerintem a Megasztár egyik legerősebb hangja távozik most. Tényleg Bea, nincs vége mindennek...neked elkezdődött két hónapja a Megasztár és ez valami nagynak a kezdete...ezt vinni kell tovább, neked nincs vége”

- fogalmazott.

Bea egyébként a műsor kedvéért a munkahelyén is felmondott, és hogy mekkora álma az énekesi karrier, jól mutatja, hogy 29-szer jelentkezett tehetségkutató műsorokba, míg eljutott idáig.

Az este folyamán más izgalmas jelenetek is borzolták a kedélyeket. Már az adás elején kemény véleményt fogalmazott meg Herceg Erika Marics Peti versenyzőjéről, PYFU-ról, mivel nem akarta elénekelni a neki szánt dalt. Kedl Olíviát pedig Curtis és Marics Peti is elhívta bulizni. Több érzelmes pillanatnak is szemtanúi lehettek a nézők. Lengyel Johanna például a két héttel ezelőtt elhunyt nagymamájának énekelte azt a dalt, amivel egyenes ágon továbbjutott a következő fordulóba, és a 17 éves Ádám Attilát is elragadták az érzelmek.

De az este folyamán Herceg Erika is színpadra állt, és előadta saját dalát.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk