KULT
A Rovatból

100 éve vártunk egy ilyen Matisse-kiállításra

A művész első hazai tárlatán kronologikus sorrendben ismerheted meg életművének minden meghatározó szakaszát. Mutatjuk az „ollóval rajzolt” alkotásokat és a többi remekművet.

Link másolása

Nagyszabású Matisse-kiállítás nyílt a Szépművészeti Múzeumban, amely a művész első hazai tárlata. A sajtóbejáráson Baán László főigazgatója elmondta, hogy a múzeum alapítása óta tervben volt ezt a kiállítást, ami több mint 100 év után idén végre megvalósulhatott.

A tárlaton kronologikus sorrendben ismerheted meg Matisse életművének minden meghatározó szakaszát, több mint 100 alkotáson keresztül. Mi már láttuk a kiállítást és megtudtuk, hogyan lehet ragyogó a fekete, és miként lehet ollóval rajzolni. Mutatjuk a tárlat leghíresebb festményeit.

Matisse az öröm és a boldogság festője volt. A “gondolatok színét” kereste, vagyis alkotásain keresztül arra kereste a választ, hogyan lehet felmutatni a szín és a gondolat tisztaságát, és mindezt vonallá redukálni. Ennek folyamatát mi is végigkövethettük a kiállítás szekcióiban.

A tárlat elején kapott helyet Matisse két fő műve is. A Fényűzés I táját a művész leegyszerűsítette, a színeket ragyogó, homogén foltokban vitte fel.

Az Algíri nő című provokatív festményben pedig Matisse virtuóz módon egyesítette a vonzerőt és a dekoratív hatást.

Az első világháború idején a művész palettájára felkerült egy új szín: a fekete, de nem a szín sötét értelmében.

Matisse a fekete szín ragyogásáért lelkesedett, képein a “fénylő feketét” akarta megjeleníteni.

E korszakának kiemelt motívuma az ablak. Egymás mellett négy ablakos képet is láthattunk, köztük Matisse egyik legrejtélyesebb ablakábrázolását, az Üvegajtó Collioure-ban című festményt.

Bár első ránézésre úgy tűnhet, de Matisse soha sem lépte át az absztrakció határát. Képén egy ablakot láthatunk, amely az éjszakára, a semmire nyílik. Az 1914-ben készült kép fenyegető sivársága összekapcsolható az abban az évben kitört első világháborúval is.

A kiállításon nekem ebben a szekcióban volt az első letaglózó élményem. Éppen a négy ablakot néztem, amikor megfordultam és bumm! Szembe találtam magam Auguste Pellerin portréjával. A fényes fekete vonalak, a fekete lyukként tátongó, komoly, határozott tekintet, engem is elnyelt.

Orosz Emese fotója

A gazdag gyáros és műgyűjtő megrendelte Matisse-tól a portréját, majd az elkészült mű mindkét változatát megvásárolta tőle. Az első portré naturalistább volt, míg a kiállításon látható második változat radikálisan újszerű lett.

Matisse az első világháború alatt gyakran megfordult Picasso műtermében is. A Fehér és rózsaszín fej című képe remekül szemlélteti a művész avantgárd kísérletezéseit. A portré sík, egyszerűsített, geometrikus formákból épül fel, a blúz feltűnően merőleges vonalai az arcon folytatódnak.

Az Alakok és enteriőrök átjárójában volt a következő bumm! élményem. Mint egy kapu, úgy vezettek át a következő szekcióba Matisse monumentális Hát plasztikái.

Először sorozatnak tűnhet, ám ezek az alkotások valójában egy téma különböző változatai. Matisse folyamatosan újragondolt és átdolgozott, a változatokra pedig úgy tekintett, mint egyetlen, folyamatosan készülő mű különböző állapotaira.

Matisse gyakran párhuzamosan dolgozta ki ugyanazt a témát festményen és szoborban. A Hát I. például akkor készült, amikor a világhírű A tánc című festményt festette.

A művész „nizzai korszakában” harmonikus, intim formátumú képeket készített, modelljeit fénnyel telített enteriőrökben ábrázolta. Legkedvesebb modellje, Henriette Darricarrére volt, akit az Odaliszk vörös nadrágban című képén láthattunk a kiállításon.

Matisse 1930-as utazása Amerikába, majd Tahitire igazi modernista fordulathoz vezetett. A művész szinte geometrikus egyszerűségű formákra redukált női aktokat kezdett festeni, amiket több fázisban átalakított. Az újrafestések és visszakaparások nyomait az Ülő rózsaszín akt felületén is megfigyelhettük.

Matisse 1941-ben életmentő műtéten esett át. A hosszú lábadozás alatt nagyszámú rajzot és illusztrációt készített.

Két évre rá Vence-be költözött, itt készült utolsó festménysorozata, a homogén színmezők és a hangsúlyos kontúrok kontrasztjaira épülő „vence-i enteriőrök”.

A művész utolsó korszakában szinte kizárólag gouache papírkivágásokat készített. Amikor először hallottam Matisse e különös technikájáról, kissé meghökkentem, mert az óvodai élményeim jutottak eszembe. A kiállításon viszont mégis ezek az alkotások nyerték el leginkább a tetszésemet.

A művész ollóval rajzolásnak nevezte a technikát.

Az előre befestett papírlapokból Matisse ollóval vágta ki a ragyogó színű organikus vagy geometrikus formákat, amelyeket szabadon helyezett el a készülő mű felületén. Ezzel a technikával a szín és a vonal harmóniáját új összefüggésben valósíthatta meg.

A harmadik bumm! akkor ért, amikor megláttam a vence-i Rózsafüzér-kápolna ablakterveit. Az életnagyságú, organikus gouache papírkivágások szinte a Szépmű boltozatáig értek.

Matisse késői főműve a vence-i Rózsafüzér-kápolna. Az ő zsenialitását dícsérik az ablaktervek, a dekoráció, a bútorok és liturgikus tárgyak, öltözetek is. A kiállított Halványkék üvegablak a második tervváltozat, ám fotón megnézhettük azt is, milyenek lettek a végleges ablakok.

A záró szekcióban szemügyre vehettünk papírkivágással készült textilterveket, könyvborítókat, sőt egy Jazz című művészkönyvet is, amit a Művész saját kézírású szövegével adtak ki - akár egy középkori kódex modern változatát.

A kiállított papírkivágások közül nekem egyértelműen a monumentális Óceánia képpár tetszettek a legjobban. Simán el tudnám képzelni, hogy a mi lakásunkat is egy ilyen tapéta díszítse.

A művek ugyanis eredetileg úgy készültek, hogy Matisse párizsi lakásának falát bézs színű vászonnal borította be, és tahiti élményei alapján erre szúrta fel gombostűvel az eget ábrázoló papírkivágásokat, majd a merőleges falra a tenger témáját dolgozta ki.

A Henri Matisse - A gondolatok színe című kiállítást október 16-ig nézheted meg. Részletek a Szépművészeti Múzeum honlapján.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Teljes a káosz: az RTL úgy cserélgeti a főműsoridős műsorait, hogy erről már nem is szól
Teljes a fejetlenség a csatornánál, néhány nap alatt két fontos műsor ismétlése is csődöt mondott. Így hétköznap este ismét jöhetnek a pajkaszegiek.
Maier Vilmos - szmo.hu
2024. április 19.


Link másolása

Ember legyen a talpán, aki követni tudja az RTL hétköznapokat érintő műsorváltozásait. A csatorna láthatóan nem tudja, mihez kezdjen Az álommeló második évada utáni sávval, ahol egyre-másra bedőlnek a korábbi műsorok ismétlései.

A március 25-én indult álláskereső reality után először a Gólkirályság első évadát ismételték, elfogadható eredményekkel, írja a Sorozatwiki. Április 8-tól Az Árulók – Gyilkosság a kastélyban első évadát tűzték műsorra ugyanott, katasztrofális nézettség mellett.

Ezért most hétfőtől ebben az időpontban a Házasodna a gazda tavaly őszi, 6. szezonjának ismétlését kezdték el, ami két nap után szintén beleállt a földbe. Így péntektől, vagyis április 20-tól inkább egy újabb bőrt lehúznak Pajkaszeg lakóiról, és elkezdik A mi kis falunk hatodik szezonjának újravetítését.

A magyar sorozat után az RTL Híradó – Késő esti kiadás 10 perccel korábban, 22:40 helyett, 22:30-kor lesz látható a csatornán. Ezt követően a Gyilkos elmék 23:15 helyett, 23:05-kor kerül majd képernyőre.

A műsorváltozás a szombati és a vasárnapi napokat nem érinti.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Barátja és kollégája megható szavakkal búcsúzott a néhány napja meghalt magyar menedzsertől
Ferich Balázs Azahriah mellett a Wellhello, a Follow The Flow vagy az Anna and the Barbies partnere is volt. Az egész zenei szakma megrendülten búcsúzott a szakembertől.

Link másolása

Ferich Balázs halálát mi is megírtuk. Tóth Gergő, a menedzser üzlettársa és barátja jelentette be közösségi oldalán a hírt, egy rendhagyó megemlékezéssel. Ebből idézünk.

2012-ben vettük be a Blind Myselfbe basszusgitározni. Pillanatok alatt lettünk barátok. Rengeteget segített a zenekar dolgainak intézésében. Veleszületett tehetsége volt a menedzseléshez. Együtt találtunk ki minden hülyeséget is, nagyon egy húron pendültünk, ami a poénkodást illeti. Néha nem voltak határaink ebben, sokan nem is értették a vicceinket. Mi viszont nagyokat nevettünk együtt. A Blind egy underground banda volt, de a Bazsival töltött időszak volt az egyik legsikeresebb korszaka.

Amikor felvettek a Magneotonba és belekezdtem a zenekarok menedzselésébe, minden áldott nap a melómról beszéltem vele. Ő ajánlotta a Cloud 9+-t, én pedig megmutattam a főnökeimnek. (...) Amikor megalapítottuk a Supermanagementet, hatalmas kockázatot vállaltunk. A mai napig hatalmas hálát érzek a Wellhellónak, hogy bíztak bennünk, hiszen feladtak egy nagykiadós hátteret két fekete humorú hülyegyerek által összegrundolt, no name vállalkozásért. Velünk tartottak az újrakezdésben. Egy pici lakásban volt az első irodánk, Bazsi albérletében. Az első pár hétben csatlakozott az Anna and the Barbies és leszerződtettük a Follow the Flow-t. Aztán egyre nagyobb lett a cég. Megszállottként dolgoztunk, 24/7-ben. Egyre nagyobb irodákba kellett költöznünk, egyre több szuper, aranyos kollégánk lett. A cloudos Biksi Gabi beajánlotta nekünk Dzsúdlót, Szakács Geri a Follow-ból pedig Azahriah-t és Desht. A kis független kiadónkból, menedzsmentünkből komoly vállalkozás lett. (...) Bazsinak hatalmas szíve volt. Imádta a gyerekeit és feleségét, Dittát, a legjobb apuka volt, akit valaha ismertem. Soha nem emelte fel a hangját gyerekei jelenlétében, olyan kedves volt velük, hogy mindig ő lesz az egyik legnagyobb inspiráció számomra gyereknevelésben. (...) Persze voltak vitáink is. Egyszer nagyon megsértettem, és hiába kértem bocsánatot, egy darabig nem volt minden perfekt közöttünk. A kapcsolatunk akkor vált újra tökéletessé, amikor 3 évvel ezelőtt a legrohadtabb betegséggel diagnosztizálták. Az elmúlt időszakban soha semmin nem vitáztunk, mindent teljes egyetértésben csináltunk. Már most iszonyatosan hiányzik.

Nagyon szeretlek Bazsi.

– zárta megemlékezését Tóth Gergő.

Ferich Balázs három évig harcolt az életéért súlyos betegségével.

A zenésszakma részéről többen is búcsúztak a szakembertől:

Jajj, srácok... megrendülve állunk. Sok-sok szeretettel gondolunk Bazsira, a családjára és rátok, Geri. Őszintén együttérzünk és sok erőt kívánunk Nektek, az egész zenekar, a stáb nevében” – Anna and the Barbies.

Őszinte részvétem, Gergő, sok erőt a családnak, mérhetetlen fájdalom...” – Tóth Gabi.

Végtelenül sajnálom, sok erőt kívánok, Gergő!” – Czutor Zoltán.

Döbbenet, részvétem” – Molnár Tamás, fekete szíves emojival.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET: